Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,788 19 apr 2024 17:35
  • -0,042 (-1,10%) Dagrange 3,758 - 3,814
  • 577.058 Gem. (3M) 1,4M

BAM augustus 2021

1.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 ... 95 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Gijs T 20 augustus 2021 11:40
    quote:

    Fred107 schreef op 20 augustus 2021 10:50:

    [...] De overheid moet zich kapot schamen hoe ze met de bouwers omgaat. Ik zeg het nog maar eens, iets kost wat het kost en dat moeten ze gewoon betalen. Nee, vooral 100 miljoen verkloten aan oplichters sywert van lienden en consorten en vooral erover blijven zwijgen en in de doofpot stoppen. Ik kan mij er enorm aan ergeren.
    De enorm belangrijke infrastructurele projecten afknijpen of laten bouwen door klungelaars uit Spanje omdat het goedkoop moet. Neem eens een voorbeeld aan de UK overheid!
    Ik hoop echt dat de commissie van wijzen rondom de IJmuiden sluis inderdaad wijs en slim is en geld terug kan vorderen van de overheid op meerwerk.
    Fred, ik ben het er wel mee eens dat de overheid een redelijke prijs voor projecten moet betalen, maar de fout ligt toch echt bij de aannemers. Die berekenen hun kosten, risico's en marge, schrijven in, en zijn blij als je het contract tekenen. Niemand dwingt ze. Wat moet de overheid dan doen? Vrijwillig extra betalen?

    Zo boos als je bent op het schandaal van Sywert van Lienden, zo boos zou je ook moeten zijn als er veel te veel betaald wordt voor infraprojecten. Meer nog, want in de begintijd van Corona was het redelijk chaos in de wereld, terwijl er bij grote projecten door alle partijen lang kan worden nagedacht over de uitvoering en het noodzakelijke kostenniveau.

    En verder ben je zo te zien aandeelhouder van BAM, maar iedereen in Nederland is ook aandeelhouder van Nederland. Natuurlijk zal de Staat moeten proberen de kosten zo laag mogelijk te houden, anders gaat de belasting omhoog, of het voorzieningenniveau naar beneden. De gretigheid en/of onkunde bij BAM kan je je overheid niet aanrekenen.
  2. forum rang 5 tradersonly 20 augustus 2021 11:45
    Ze zijn er wel mee bezig om tenders op te knippen in gedeeltes zodat het proces beter te overzien is.
    Vroeger droeg de overheid alle risico, na de bouwfraude kwamen die allen bij de bouwer te liggen. Rijkswaterstaat is nu wel bezig met een tussenweg. waarbij dit evenrediger is geregeld. Bijvoorbeeld qua vergunningen.
    Ik herinner mij nog dat destijds Ballast Nedam enorme boetes per dag moest betalen wanneer een vergunning niet tijdig was aangevraagd bij het A15 project.
    Gelukkig is dat besef er nu ook wel bij de overheid al heeft het lang geduurd. Ook bij de bouwers, al hangt het wel van de CEO af. met Joosten lijkt BAM nu een goede kapitein aan boord te hebben zoals Heijmans van Hillen binnen de gelederen heeft.
  3. forum rang 8 HenkdeV 20 augustus 2021 11:53
    quote:

    rationeel schreef op 20 augustus 2021 11:46:

    Het is meer een kwestie waar je geld aan wilt besteden.

    Nederland moet goedkope waar?

    Bouw ipv die lelijke troep, mooie huizen die honderd jaar mee gaan.
    Mooie huizen die onbetaalbaar zijn voor veel mensen.
    Daarmee los je de woningnood niet op.

  4. Positief2021 20 augustus 2021 12:28
    quote:

    Gijs T schreef op 20 augustus 2021 11:40:

    [...]

    Fred, ik ben het er wel mee eens dat de overheid een redelijke prijs voor projecten moet betalen, maar de fout ligt toch echt bij de aannemers. Die berekenen hun kosten, risico's en marge, schrijven in, en zijn blij als je het contract tekenen. Niemand dwingt ze. Wat moet de overheid dan doen? Vrijwillig extra betalen?

    Zo boos als je bent op het schandaal van Sywert van Lienden, zo boos zou je ook moeten zijn als er veel te veel betaald wordt voor infraprojecten. Meer nog, want in de begintijd van Corona was het redelijk chaos in de wereld, terwijl er bij grote projecten door alle partijen lang kan worden nagedacht over de uitvoering en het noodzakelijke kostenniveau.

    En verder ben je zo te zien aandeelhouder van BAM, maar iedereen in Nederland is ook aandeelhouder van Nederland. Natuurlijk zal de Staat moeten proberen de kosten zo laag mogelijk te houden, anders gaat de belasting omhoog, of het voorzieningenniveau naar beneden. De gretigheid en/of onkunde bij BAM kan je je overheid niet aanrekenen.
    Oneeee hundred and eightyyyyyy :-)
  5. Fred107 20 augustus 2021 12:31
    quote:

    Gijs T schreef op 20 augustus 2021 11:40:

    [...]

    Fred, ik ben het er wel mee eens dat de overheid een redelijke prijs voor projecten moet betalen, maar de fout ligt toch echt bij de aannemers. Die berekenen hun kosten, risico's en marge, schrijven in, en zijn blij als je het contract tekenen. Niemand dwingt ze. Wat moet de overheid dan doen? Vrijwillig extra betalen?

    Zo boos als je bent op het schandaal van Sywert van Lienden, zo boos zou je ook moeten zijn als er veel te veel betaald wordt voor infraprojecten. Meer nog, want in de begintijd van Corona was het redelijk chaos in de wereld, terwijl er bij grote projecten door alle partijen lang kan worden nagedacht over de uitvoering en het noodzakelijke kostenniveau.

    En verder ben je zo te zien aandeelhouder van BAM, maar iedereen in Nederland is ook aandeelhouder van Nederland. Natuurlijk zal de Staat moeten proberen de kosten zo laag mogelijk te houden, anders gaat de belasting omhoog, of het voorzieningenniveau naar beneden. De gretigheid en/of onkunde bij BAM kan je je overheid niet aanrekenen.
    Eens dat onkunde en gretigheid een overheid niet aan te rekenen valt. Al eerder is genoemd dat het hele proces van tenderen wellicht anders moet. Straks durft geen enkel bouwbedrijf meer iets te doen voor RWS. Kijk er is een verschil in het maken van een simpel vooraf te calculeren rotonde of een sluis van wereldniveau.
    Je zou het onkunde kunnen noemen als een bedrijf zoiets niet exact in het voren kan berekenen en alle risico’s kan incalculeren. Ze sprongen het diepe in en het zou een transparant proces moeten zijn samen met de overheid. Ik heb er waardering voor dat ze het überhaupt neer kunnen zetten. Teveel betalen is niet ok maar betalen wat het gewoon kost is wel ok als het goed onderbouwd is. Het is niet bewust een overheid pesten en op meerkosten jagen.
    Bewust een overheid oplichten is zeer kwalijk wat die zgn mondkapjesweldoeners gedaan hebben en daar hoor je de overheid niet meer over wat een schande is.. Ook dát is geld van de bv Nederland waar iedereen aandeelhouder van is.
    En daar komt nog bij dat daar ook nog een waardeloos onbruikbaar product voor geleverd is wat je van de zeesluis of de Afsluitdijk niet kunt zeggen!

  6. forum rang 4 HOBBYMAN 20 augustus 2021 12:45
    Het is altijd wat met bouwondernemers zo lijkt het.
    Ik heb op basis van koopadvies via Beursgenoten aandelen in de hoop dat het eindelijk wat beter zou gaan in bouwbranche.
    Wat blijkt echter na halfjaarcijfers....?
    Zowel BAM als Heijmans hebben goed gepresteerd in 2e kwartaal en hebben goede outlook gepresenteerd. Beide bedrijven worden echter nog achtervolgt door het verleden.
    Zolang deze bedrijven niet in staat zijn om betere afspraken te maken over hun werkzaamheden zodat nakomende claims worden vermeden zal het altijd spannend blijven rond de publicatie van cijfers.
  7. opbouwend 20 augustus 2021 13:33
    Tot slot, die van Wingerden heeft eer wel een zootje van gemaakt. Totaal niet capabfelgeweest voor het serieus leiden van dit prachtige bedrijf. Gewoon met de natte vinger allles goedkeuren totaal niet kijken naar beheersbare risico's. Een kleine aannemer kan dat wel aan Maar Infra vraagt een heel andere aanpak. Je moet de risico's bij de besteder inbouwen. Zeker die van cde overheid.
    Nu ook me tFeyenoord City, een stadiion bouwen voor 500.miljoen lijkt een prachtige order, maar kijk maar naar Engeland, de bouwkosten kunnen zo exploderen naar het dubbele(tTottinghamhotspur.) en zo is dat met al die wegen en dijk projecten ook.
    Meerkosten is voor de overheid helemaal niet zo erg, want het zorgt voor werkgelegenheid veel loonkosten btw etc. een soort van investering.
  8. forum rang 7 innicksname 20 augustus 2021 13:47
    quote:

    Fred107 schreef op 20 augustus 2021 11:04:

    [...]Het is een zooitje!
    Te makkelijk allerlei partijen uitsluiten zorgt voor een veel te lange formatie. Een beetje grondig te werk gaan is oké, maar dit slaat nergens op. Een beetje koopmansgeest, duurzaamheid en sociaal gevoel mixen en je bent klaar. Een tegenliggers / vertragers heb je nu niets, anders halen landen je links en rechts in. Aan duurzaamheid valt trouwens goed geld te verdienen, maar dat lijkt de VVD niet te willen begrijpen.
  9. forum rang 7 innicksname 20 augustus 2021 13:51
    quote:

    rationeel schreef op 20 augustus 2021 11:46:

    Het is meer een kwestie waar je geld aan wilt besteden.

    Nederland moet goedkope waar?

    Bouw ipv die lelijke troep, mooie huizen die honderd jaar mee gaan.
    Eens. Beter iets goed (en misschien wat duurder) doen dan iets neerzetten wat je over 20-30 jaar weer moet afbreken/aanpassen.
    Daarnaast moet je als overheid vooruit willen kijken. Toch zeker 100 jaar, en helemaal als je iets bouwt wat solide is. Plan daarom niet al teveel meer in gebieden waar het over 100 jaar veel te duur is om te wonen (Groene Hart, bijvoorbeeld), maar schuif op naar plekken waar je de komende decennia / eeuwen wel vooruit kunt.
  10. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 20 augustus 2021 14:22
    BAM-ceo Ruud Joosten: ‘We zijn nederig na die zware jaren’

    BAM heeft een opmerkelijk goed halfjaar achter de rug. Vooral dankzij uitstekende resultaten op de Nederlandse woningmarkt. Maar het gevaar is nog niet weg. “We zitten zwaar in de derisking-fase”, zegt topman Ruud Joosten.
    Nieuws
    marktontwikkelinguitgelichtmarktontwikkelingCobouw50BAM
    Eerste publicatie 19 aug 2021Laatst gewijzigd 19 aug 2021
    Ruud Joosten BAM
    Ruud Joosten, ceo BAM Foto: Ronald Bakker

    Na al die beroerde jaren loopt het bij BAM eindelijk eens volgens plan. Een halfjaar geleden kondigde de nieuwe topman Ruud Joosten de nieuwe strategie aan: ‘Building a sustainable tomorrow’. Doel is om BAM te ontdoen van onnodige grote risico’s, België en Duitsland te “stabiliseren” en een fundament in Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland te leggen om te groeien. “We zijn er nog lang niet”, vertelde Joosten zijn eerste fysieke persconferentie voor BAM in Amsterdam. Maar hij zei blij te zijn met de “voortgang van de strategie”.

    “We zijn ook heel nederig. Want in het verleden hebben we vaak teleurgesteld, vooral richting aandeelhouders”, vervolgde hij. BAM boekte in het eerste halfjaar van 2021 een nettowinst van 20 miljoen euro. Vorig jaar stond de teller rond deze tijd op een verlies van 234 miljoen. Over het hele jaar boekte BAM vorig jaar een verlies van 122 miljoen euro. Het bedrijf zette daarom zijn activiteiten in Duitsland en België in de etalage.
    Volop bezig

    Daar is niet nog niet veel van gekomen, gaf Joosten toe. “Maar we zijn volop bezig.” Dat het nu iets beter gaat in de buurlanden, is geen reden om de landen alsnog te houden. “Dat zou raar zijn.” Wat BAM nu met België en Duitsland doet is “manage for value, zoals dat heet”, legde de voormalige Unilever-bestuurder uit. Zorgen dat het bedrijf op orde is om het voor een goede prijs van de hand te kunnen doen. Het is nooit slim om veel te zeggen als het gaat om fusies en overnames, zei hij. Daarom hield Joosten verder wijselijk zijn mond.

    Zo’n duizend mensen hebben het bedrijf verlaten. In alle geledingen van het bedrijf

    De vorig jaar aangekondigde reorganisatie die 100 miljoen euro moet besparen, is afgerond. “Zo’n duizend mensen hebben het bedrijf verlaten”, wist Joosten. “In alle geledingen van het bedrijf.” Zo’n zeshonderd ervan hadden een baan in Nederland.

    De Nederlandse infra is duidelijk een spelbreker. Er werd 5,4 miljoen euro verlies geleden. BAM heeft vooral moeite met grote projecten. De Afsluitdijk vormt nog steeds een discussiepunt, liet Joosten doorschemeren.
    Pakken papier

    De Zeesluis IJmuiden mag dan op 13 augustus formeel zijn opgeleverd, een commissie onder leiding van Tjibbe Joustra doet op dit moment onderzoek of BAM en VolkerWessels een deel van hun verliezen terug kunnen krijgen. “De vraag is of de overheid zelf ook steken heeft laten vallen. Wij vinden dat een deel van de kosten verhaalbaar moet zijn”, zei Joosten. Om welke kosten het gaat, wilde hij niet zeggen. “Het gaat om een boekhoudkundig laag bedrag.” Beide bouwers boekten tijdens het project een verlies van 112 miljoen euro op de sluis.” BAM zegt zich aan de uitspraak van de commissie Joustra te houden, al zei Joosten ook dat een hoger beroep niet uit te sluiten valt.

    BAM zou het liefst de ellende van het project graag achter zich laten. Zand erover. “Maar het gaat om grote bedragen.” Een groot dossier. “Zulke pakken papier”, hield hij zijn duim en wijsvinger enkele centimeters uit elkaar.
    A27 is een rollercoaster

    Dat het BAM menens is grote werken te laten schieten blijkt wel uit het niet inschrijven op de wegverbreding bij Utrecht (A27) en de Zuidas. De A27 is met een aanneemsom van 800 miljoen het grootste project in Nederland. De wegverbreding is bovendien niet zo eenvoudig als het lijkt. Er zijn 46 kunstwerken: bruggen en viaducten. En de grond is niet overal even stevig. Ik weet niet of je er een keer bent geweest: het is af en toe net een rollercoaster.”

    Als de strategie verder zijn werk doet, hoop Joosten dat BAM minder tegen problemen met klanten aanloopt. En als er problemen zijn, dat ze kleiner zijn.

    De BAM-ceo heeft niet de illusie dat hij binnen drie jaar alle risico’s weg kan poetsen. Sommige lopende projecten hebben nog een looptijd van vier à vijf jaar. Toch moeten we de problemen bij de Nederlandse infra niet overdrijven, vindt hij. De omzet van de grote infraprojecten is “maar” 300 miljoen euro ten opzichte van een totale infra-omzet van de groep van 1,2 miljard euro. Op die 800 à 900 miljoen omzet die op andere – kleine en middelgrote – projecten binnengehaald wordt, worden betere marges behaald. Al geeft hij toe dat er meer concurrentie op deze kleinere projecten is gekomen nu meer grote bouwers in deze vijver vissen. Dat laatste heeft ook te maken met stikstof die de infra lamlegt. “Er zijn geloof ik maar vier projecten die doorgaan”, legde Joosten de vinger op de zere plek. Meer grote projecten komen voorlopig niet om de markt.
    Alleen maar zeesluizen

    De terugtrekking van BAM uit de wereld van grote infraprojecten zorgt intern voor personele verhuizingen. Ingenieurs die gewend zijn aan grote werken, komen bij kleinere projecten terecht. Dat zal niet alle doorgewinterde civiele ingenieurs bevallen, begrijpt Joosten. “Mensen die alleen maar bezig willen met zeesluizen zullen misschien naar een andere plek gaan.”

    De omzet groeide in het eerste half jaar met 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en ligt boven het niveau van vóór de coronapandemie. De omzetgroei wordt deels veroorzaakt doordat corona het werk vorig jaar in België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland flink bemoeilijkte.

    Maar een “substantiële bijdrage” aan de positieve resultaten van BAM werd ook door de woningmarkt geleverd. Er is een grote vraag naar nieuwe woningen. Vooral in het tweede kwartaal boerde BAM goed. Er werden in de eerste zes maanden van het jaar 1.446 woningen verkocht, tegen 1.028 vorig jaar. Het grootste deel, 75 procent, ging naar particulieren.
    Plotjes

    Opmerkelijk is dat BAM voor 10,6 miljoen euro op grondposities moest afschrijven. Volgens cfo Frans den Houter gaat het om “twee plotjes” die alweer een tijdje terug zijn gekocht, toen er nog niet zoveel zekerheden waren of er gebouwd zou worden. De vergunningen voor de locaties zijn vertraagd waardoor BAM moet afwaarderen, legde Den Houter uit.

    BAM maakte vorig jaar de keuze of meer woningen industrieel te gaan bouwen. Een gevelbedrijf uit Heerhugowaard werd overgenomen. Volgens Joosten wordt inmiddels de helft van alle woningen op een industriële wijze geproduceerd. “Industrialisering vormt één van de pilaren”, zei Joosten. Naast duurzaamheid. Ook bij het verduurzamen van bestaande woningen naar “nul-op-de-teller” wil hij met BAM een belangrijke rol spelen.
    Serieuze poging

    Heel ver vooruitkijken doet de nieuwe ceo nog niet. De strategie heeft een horizon van drie jaar. Te hopen is dat corona onder controle blijft, BAM geen nieuwe grote claims aan zijn broek krijgt en het concern schadevrij de langjarige projecten afrondt. De resultaten over het laatste halfjaar stemmen in ieder geval gunstig. “We zeggen niet dat we de overwinning binnen hebben. We zijn pas een half jaar op weg met de implementatie van de strategie. In drie jaar gaan we een serieuze poging doen om BAM te derisking om vervolgens een platform voor groei te realiseren. We zitten nu nog zwaar in de derisking-fase.”
  11. forum rang 8 HenkdeV 20 augustus 2021 14:38
    quote:

    maaslander schreef op 20 augustus 2021 14:21:

    Stel je voor dat de heer Joustra straks een mooie boodschap heeft voor BAM ivm een bijdrage voor de meerkosten van de zeesluizen!!
    Die kans is groot:-))

    Dit zegt Joosten er van: “Het gaat om een boekhoudkundig laag bedrag.”
1.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 ... 95 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links