Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,796 19 apr 2024 16:55
  • -0,034 (-0,89%) Dagrange 3,758 - 3,814
  • 334.118 Gem. (3M) 1,4M

BAM augustus 2021

1.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 34 35 36 37 38 ... 95 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. RIZ 16 augustus 2021 12:24
    quote:

    Ir en Largo schreef op 16 augustus 2021 12:10:

    Het is nog geen 19 Augustus maar ik ben al heel blij dat er geen winstwaarschuwing en/of reservering is.
    Ik ben al vanaf 12 Mei 1869 positief over BAM toen Adam van der Wal zijn timmerwinkel in Groot-Ammers opende.
    Het timmerwinkeltje is wel gegroeid in de loop van de tijd.

    Dat is inderdaad mijn punt. Als afsluitdijk en/of Dublin echt tegenzitten in de zin dat BAM ook financieel het schip in gaat, hadden ze hiervoor al voorzieningen moeten nemen, op het moment dat dit duidelijk werd (net zoals destijds met de Irma Sluis)

    Conclusie is dus dat BAM niets of weinig van de totale Dublin claims zelf heeft voorgefinancierd en/of er dus al successen zijn geboekt waarbij extra betalingen en meerwerk is goedgekeurd. Hetzelfde geldt voor de afsluitdijk.

    Bam komt er waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren uit, maar de situatie lijkt in ieder geval een stuk minder ernstig dan bij Ijmuiden.

  2. forum rang 4 amice 16 augustus 2021 13:02
    quote:

    RIZ schreef op 16 augustus 2021 12:24:

    [...]

    Dat is inderdaad mijn punt. Als afsluitdijk en/of Dublin echt tegenzitten in de zin dat BAM ook financieel het schip in gaat, hadden ze hiervoor al voorzieningen moeten nemen, op het moment dat dit duidelijk werd (net zoals destijds met de Irma Sluis)

    Conclusie is dus dat BAM niets of weinig van de totale Dublin claims zelf heeft voorgefinancierd en/of er dus al successen zijn geboekt waarbij extra betalingen en meerwerk is goedgekeurd. Hetzelfde geldt voor de afsluitdijk.

    Bam komt er waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren uit, maar de situatie lijkt in ieder geval een stuk minder ernstig dan bij Ijmuiden.

    Dublin en IJmuiden zijn niet vergelijkbaar.

    YMuiden was een fout in de constructie berekeningen, uitgevoerd door de bam.
    Dublin is een verschil van inzicht over werken die door de bam als meerwerk worden beschouwd en door de opdrachtgever als werk dat tot het contract behoort. Natuurlijk gaat bam nog niet mededelen, lopende de procedure, dat er een tegenvaller is te verwachten
  3. forum rang 7 innicksname 16 augustus 2021 14:47
    quote:

    RIZ schreef op 16 augustus 2021 12:24:

    [...]

    Dat is inderdaad mijn punt. Als afsluitdijk en/of Dublin echt tegenzitten in de zin dat BAM ook financieel het schip in gaat, hadden ze hiervoor al voorzieningen moeten nemen, op het moment dat dit duidelijk werd (net zoals destijds met de Irma Sluis)

    Conclusie is dus dat BAM niets of weinig van de totale Dublin claims zelf heeft voorgefinancierd en/of er dus al successen zijn geboekt waarbij extra betalingen en meerwerk is goedgekeurd. Hetzelfde geldt voor de afsluitdijk.

    Bam komt er waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren uit, maar de situatie lijkt in ieder geval een stuk minder ernstig dan bij Ijmuiden.

    Nogmaals, de schade voor BAM / Van Oord zal meevallen of is er niet. Zie alinea uit dit FD-artikel: fd.nl/ondernemen/1386877/afsluitdijk-...

    Alinea:

    Onvolledige gegevens
    Het probleem zat in de onvolledige gegevens die consortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) van Rijkswaterstaat kreeg over golfhoogtes, -lengtes en waterstanden. De sluizen — zwaar betonwerk — moeten robuuster worden uitgevoerd. Dat loopt in de papieren, gezien de duur van de vertraging en de omvang van het project.

    Toen het nieuws eind vorig jaar bekend werd, zong al rond dat de problemen honderden miljoenen extra zouden kosten. De aannemers vinden dat het gaat om een zogenoemde 'wijziging opdrachtgever' en dat de kosten dus voor Rijkswaterstaat zijn. Dat is een verschil ten opzichte van de Zeesluis IJmuiden toen bouwers BAM en VolkerWessels zelf een ontwerpfout maakten en ruim €200 mln verlies leden.

    En aanvullend de laatste zin:
    Van Nieuwenhuizen verwacht op basis van eerdere ervaringen dat het zeker een jaar zal duren voordat definitieve afspraken gemaakt worden.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1386877/afsluitdijk-...
  4. RIZ 16 augustus 2021 14:58
    quote:

    amice schreef op 16 augustus 2021 13:02:

    [...]
    Dublin en IJmuiden zijn niet vergelijkbaar.

    YMuiden was een fout in de constructie berekeningen, uitgevoerd door de bam.
    Dublin is een verschil van inzicht over werken die door de bam als meerwerk worden beschouwd en door de opdrachtgever als werk dat tot het contract behoort. Natuurlijk gaat bam nog niet mededelen, lopende de procedure, dat er een tegenvaller is te verwachten
    Ze zijn wel degelijk vergelijkbaar, maar inderdaad niet hetzelfde.

    Waar de vergelijking opgaat, betreft de voorziening die volgens IFRS genomen dient te worden, zodra deze bekend is. Dat kan dus gaan over meerwerk dat wel uitgevoerd moet worden en waar pas later mogelijk geld voor terugkomt (Duitsland en Dubai), of de afsluitdijk situatie. In geval van Dublin lijkt het er dus op dat BAM nog geen kosten heeft gemaakt voor meerwerk, waarvan de claim al is ingediend. Volgens mij hadden ze namelijk in dat specifieke geval melding moeten maken.
  5. forum rang 8 HenkdeV 16 augustus 2021 15:05
    quote:

    innicksname schreef op 16 augustus 2021 14:47:

    [...]
    Nogmaals, de schade voor BAM / Van Oord zal meevallen of is er niet. Zie alinea uit dit FD-artikel: fd.nl/ondernemen/1386877/afsluitdijk-...

    Alinea:

    Onvolledige gegevens
    Het probleem zat in de onvolledige gegevens die consortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) van Rijkswaterstaat kreeg over golfhoogtes, -lengtes en waterstanden. De sluizen — zwaar betonwerk — moeten robuuster worden uitgevoerd. Dat loopt in de papieren, gezien de duur van de vertraging en de omvang van het project.

    Toen het nieuws eind vorig jaar bekend werd, zong al rond dat de problemen honderden miljoenen extra zouden kosten. De aannemers vinden dat het gaat om een zogenoemde 'wijziging opdrachtgever' en dat de kosten dus voor Rijkswaterstaat zijn. Dat is een verschil ten opzichte van de Zeesluis IJmuiden toen bouwers BAM en VolkerWessels zelf een ontwerpfout maakten en ruim €200 mln verlies leden.

    En aanvullend de laatste zin:
    Van Nieuwenhuizen verwacht op basis van eerdere ervaringen dat het zeker een jaar zal duren voordat definitieve afspraken gemaakt worden.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1386877/afsluitdijk-...
    De verkeerde berekeningen zijn BAM niet aan te rekenen. Zal hen ook geen geld kosten.
    Maar dat zegt nog niets over de winstgevendheid van deze klus.
  6. RIZ 16 augustus 2021 15:10
    quote:

    HenkdeV schreef op 16 augustus 2021 15:05:

    [...]

    De verkeerde berekeningen zijn BAM niet aan te rekenen. Zal hen ook geen geld kosten.
    Maar dat zegt nog niets over de winstgevendheid van deze klus.

    Ik vermoed dat dit de kern van de discussie zal zijn. De aanneemsom was bijzonder laag vergeleken met de concurrentie dus BAM zal het onderste uit de kan halen m.b.t. het meerwerk en gerelateerde marge. Daar gaat de overheid niet zondermeer mee akkoord, maar staat ook met de rug tegen de muur, omdat een andere aannemer kiezen ook een dure grap en complexe situatie oplevert.

    Dus een vrij comfortabele positie voor BAM denk ik.

  7. forum rang 8 HenkdeV 16 augustus 2021 15:11
    quote:

    Nird schreef op 16 augustus 2021 12:04:

    Henk, ik verwacht oprechte excuses as. Donderdag
    Openingszin voor a.s.donderdag moet zijn....
    Bam is booming.Het is een voorrecht om als uw Ceo.de halfjaarcijfers temogen presenteren....
    Dankzij de grote en tomeloze inzet van al onze medewerkers zijn we er veel sneller als we voor mogelijk gehouden onze toch niet al te lage doelstellingen te overtreffen.etv etcc.

    Voor dit soort gezwollen taalgebruik bied ik echt niet mijn excuses aan. Slaat nergens op.
    Dat wil trouwens niet zeggen, dat BAM niet met fatsoenlijke cijfers zal/kan komen.

    Hoop dat het er taalkundig ook wat beter uitziet:-).
  8. forum rang 8 HenkdeV 16 augustus 2021 15:18
    quote:

    RIZ schreef op 16 augustus 2021 15:10:

    [...]

    Ik vermoed dat dit de kern van de discussie zal zijn. De aanneemsom was bijzonder laag vergeleken met de concurrentie dus BAM zal het onderste uit de kan halen m.b.t. het meerwerk en gerelateerde marge. Daar gaat de overheid niet zondermeer mee akkoord, maar staat ook met de rug tegen de muur, omdat een andere aannemer kiezen ook een dure grap en complexe situatie oplevert.

    Dus een vrij comfortabele positie voor BAM denk ik.

    Het is BAM gegund bij deze mooie (en belangrijke) klus.
1.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 34 35 36 37 38 ... 95 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links