Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,530 23 apr 2024 09:42
  • +0,070 (+1,28%) Dagrange 5,450 - 5,545
  • 115.877 Gem. (3M) 313,7K

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 99 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 6 augustus 2021 14:09
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 6 augustus 2021 13:03:

    [...]

    Eens…….. en dan ben ik benieuwd wat MSFT doet
    De overname fantasie moet nu toch zeker ook bij de grote jongens de revue passeren en hun aankoop beleid doen aanpassen.
    TomTom is spot maar dan ook spot goedkoop, momenteel is een overnamekoers van minimaal €17,50 zeker mogelijk, over een jaar misschien wel het dubbele!

    Ik houd mijn ruwe en in mist gehulde parels stevig vast tot het moment daar is.
  2. forum rang 6 tatje 6 augustus 2021 14:20
    Binnen 18 maanden hebben alle oems hun HD keuze gemaakt, zei Willem Strijbosch op de CMDin sep 2019.

    Dit zei Harold op de laatste call bij Q2 2021.

    Harold C. A. Goddijn

    Yes. So the deal structure in the sales process for Automotive contracts, in particular is long. So we have good visibility on which contracts will be
    awarded when. That's always subject to change, and it can push out, it can be brought forward. But by and large, we have kind of a timetable and
    intimate involvement with our customers of when those deals will be awarded and what we need to do to win them.

    Dit zei Taco op de laatste call Q2 2021.

    Taco J. F. Titulaer
    So maybe I can take that, Francois. As Harold already said in his narrative isthat we are very confident with the level of deal activity that we've seen
    in the first half of the year, and we are especially optimistic about the second half of the year. For us, deal activity is a leading indicator for how the
    future will look like. And although the pandemic and also the chip shortages have hit us hard and even harder than we hoped or expected. With
    that deal activity, we share the confidence with the sector that this is a temporary phenomenon and that we will recover from this.

    Pik ik daar iets uit, zoals gewoonlijk :-)

    For us, deal activity is a leading indicator for how the future will look like.

    Dus als alle oems hun ADAS en HD ei hebben gelegd, kan TT in de toekomst kijken :-)

  3. forum rang 6 tatje 6 augustus 2021 16:05
    Ik heb niets gekocht, maar ook niets verkocht.

    Vlak voor het weekend.

    Harold bij de call Q2 2021.

    And
    it's a bit of a disappointment and a slightly frustrating that it hasn't materialized in Q1 and Q2 as we had hoped. But I'm quietly confident that there
    will be a level of pent-up demand.

    pent - up demand - inhaal vraag lees ik !

    Dus iets dat minder is dan normaal ( door cocid - chip tekort ) kan worden ingehaald.

    Prettig weekend.

  4. forum rang 8 Wereldbelegger 6 augustus 2021 17:44
    Optiehandel minimaal vandaag, maar verheugend dat het geloof in TT toeneemt en in de 'vergezicht' opties, de juni 2023 Call 10.00 handel is geweest.
    Ik durf hier natuurlijk niet de vraag op te werpen of het misschien geschreven Calls zijn, want dan krijg ik een veeg uit de pan van een optimisti-positivo.

    De Turbohandelaars eindigen de week in volkomen rust volgens het IEX overzicht.
  5. [verwijderd] 6 augustus 2021 23:24
    quote:

    NewKidInTown schreef op 6 augustus 2021 16:36:

    Met nog 1 uur te gaan zit de omzet toch alweer op 80k. Bijna.

    In geld uitgedrukt circa 560k euro, of is het dubbeltelling ?
    Vrouwen bloot, handel dood.

    Zag het ook bij AEX fondsen met minimaal volume. Tis echt zomer.

    Toch verwacht ik een TomTom hausse te gaan zien. Misschien al een aanloopje in augustus en anders zodra de handel weer aanvangt.

    Na 18 saaie maanden (corona, de hele auto industrie andere sores aan hun hoofd) neemt de activiteit heel snel toe. Deals, overnames, beursgangen, alles om de ADAS kansen te grijpen. Tegelijkertijd zullen de start-ups die zich op volledig rijden richtten en door hun geld heen raken - terwijl volledige autonomie nog ver in de tijd ligt - veilig onderdak zoeken bij grote ondernemeningen. Misschien kan TomTom nog wel wat oppikken.

    Die Autonomos overname is een goede zet geweest. Heeft TomTom 25 miljoen gekost plus 33 goedbetaalde engineers op de payroll.

    Destijds was de TomTom HD map nog een handgemaakt (met eigen auto’s) ding. Zij hebben er een crowdsourced, realtime geupdate map van gemaakt, met Autostream en in Microsoft Azure cloud gehangen. (Dit maakt TT trouwens nóg meer een kant en klaar hapje voor MSFT, alles zit al in hun cloud).

    Dit zei Goddijn paar jaar geleden op aandeelhoudersvergadering over Autonomos:

    Voorzitter
    Ik geef het woord aan de heer Goddijn om de vragen die gesteld zijn te beantwoorden?
    Harold Goddijn
    Wat betreft Autonomos is de vraag wat de ratio is van deze acquisitie. Er zijn een aantal redenen waarom we dat gedaan hebben. We zien zelfrijdende auto’s als belangrijk en Autonomos is een relatief klein bedrijf, maar wel met een lange historie en hele slimme mensen die daar werken. Het gaat om ongeveer vijfendertig (35) engineers, allemaal met een Phd die belangrijke elementen beheersen waar wij profijt van zullen hebben op het gebied van computer vision, robotics, Artificial Intelligence en self learning. Dat zijn cruciale technologieën waarin wij sneller vooruit willen gaan en de uitbreiding naar Autonomos geeft dus toegang tot hele belangrijke technologie. Ik ben er ook van overtuigd dat die onze productontwikkeling zal versnellen. De tweede reden waarom we Autonomos hebben aangekocht is omdat we zelf zelfrijdende auto’s zullen krijgen waarbij we onze eigen technologie kunnen gaan testen. Dat betekent niet dat we zelfrijdende auto’s zelf gaan maken of de software ervoor gaan maken, maar wel dat we volledig zelfstandig onze eigen technologie kunnen testen en ook kunnen laten zien aan onze potentiële klanten. Wij denken dat dat zal bijdragen aan een betere samenwerking met onze key klanten in de auto-industrie.

    Vraagsteller M.D.
    Bent u dan zo scherp geweest om die ingenieurs in de gaten te houden, want het is in Duitsland. Het is een Duits bedrijf. Hebben die drie grote jongens die zoveel geld geïnvesteerd hebben in HERE hen niet voorbij zien lopen? Zij hadden toch eerder de kans om dat Duitse bedrijf over te nemen dan TomTom. Als het zo geweldig is dan wil ik u erg feliciteren.

    Harold Goddijn
    Het is leuk dat u dat nu zegt. Dat was inderdaad aan de orde en er was niet alleen belangstelling vanuit Duitsland zelf maar ook internationaal, maar er was wel een hele goede culturele en ook technologische fit. Dat betekent dat wij ook met hun producten meer konden doen, terwijl veel andere kapers op de kust eigenlijk alleen maar geïnteresseerd waren in de engineeringscapaciteit en niet in de technologie die ze hadden ontwikkeld. Terwijl er bij TomTom ook ruimte is om de technologie waar ze aan hebben gewerkt over de afgelopen vijf jaar verder te ontwikkelen samen met ons. Dat was voor management en personeel buitengewoon aantrekkelijk. Dat was een van de redenen waarom we die deal hebben kunnen doen.

    Taco Titulaer
    In het jaarverslag staat informatie over de acquisitie en ook de waarde daarvan. Dat is zo’n vijfentwintig miljoen euro (€ 25.000.000) 2.

    M.D.
    Er zijn daarnaast geen andere pakketten beloofd voor de komende jaren? Oké, dank u wel.

  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 augustus 2021 04:50
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 6 augustus 2021 17:44:

    Optiehandel minimaal vandaag, maar verheugend dat het geloof in TT toeneemt en in de 'vergezicht' opties, de juni 2023 Call 10.00 handel is geweest.
    Ik durf hier natuurlijk niet de vraag op te werpen of het misschien geschreven Calls zijn, want dan krijg ik een veeg uit de pan van een optimisti-positivo.
    Ik snap dit soort redeneringen nooit zo. Tegenover elke gekochte call staat een geschreven call, dus een verkoper. 'Jouw' juni 23 call 10 is per definitie ook een geschreven call.

    Maar de call-schrijver is niet perse een pessimisti-negativo. Vermoedelijk is zijn geschreven call gedekt door aandelen of iets equivalents. Als de koers van TT in juni 2023 hoger is dan € 10, moet hij de aandelen 'leveren' tegen € 10, maar heeft hij er een rendement van 24% per jaar op gemaakt (van koers 7,03 nu naar 10 + 0,48 ontvangen premie in ruim 22 maanden, reken maar na). Ik kan me voorstellen dat ook een optimist daarvoor tekent.
    Blijft de koers onder € 10, dan mag hij die 48 cent gewoon houden en is hij nog altijd ietsje beter af dan zonder die optietransactie.

    Natuurlijk, als voor juni '23 de door velen hier (al jaaa... ren) gehoopte wonderovername komt tegen een fantasiekoers van € 12 of veel meer, dan mist onze call-schrijver de boot, maar is zijn fraaie rendement van 24% op jaarbasis toch een aardige troost. Zelfs meer dan 24% als zo'n overname al ruim voor juni '23 gebeurt.

    Zelf schrijf ik ook vaak calls op mijn ijzeren voorraadje TT-aandelen, alleen niet zo ver otm (out-of-the- money) gezien de lage premie. Die is de moeite, de transactiekosten en de 'spread' tussen bied en laat niet waard.
    En niet zo ver in de toekomst. Zo ver kan ik niet vooruitkijken, niet qua een evt. overname en ook niet qua stijgende omzetten, marges en dus koers bij TT. Ik volg de goede inhoudelijke posts van Justin over het ADAS-potentieel bij TT met veel interesse, en wil mijn kruit niet bij voorbaat verschieten.
    Ik schrijf meestal calls met 6-9 maanden looptijd, en uitoefenprijzen zo'n 5-15% hoger dan de actuele koers. Vaak in combinatie met geschreven puts (atm of licht otm) voor een hogere opbrengst.

    Overigens worden veel optietransacties gedaan door handelaren en marketmakers. Zeker bij de meer 'buitenissige' zijn zij de tegenpartij. Zij doen dit niet vanuit een visie op het aandeel of bedrijf (daar zijn wij voor), maar om hun positie neutraal te houden. Er is niets waar zij een grotere hekel aan hebben dan aan zg. margin-calls.

  7. forum rang 8 Wereldbelegger 7 augustus 2021 07:14
    Dank voor de moeite om een en ander zo uitgebreid uit te leggen.
    Wellicht wordt er nog verder op gereageerd.

    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 7 augustus 2021 04:50:

    [...]
    Ik snap dit soort redeneringen nooit zo. Tegenover elke gekochte call staat een geschreven call, dus een verkoper. 'Jouw' juni 23 call 10 is per definitie ook een geschreven call.

    Maar de call-schrijver is niet perse een pessimisti-negativo. Vermoedelijk is zijn geschreven call gedekt door aandelen of iets equivalents. Als de koers van TT in juni 2023 hoger is dan € 10, moet hij de aandelen 'leveren' tegen € 10, maar heeft hij er een rendement van 24% per jaar op gemaakt (van koers 7,03 nu naar 10 + 0,48 ontvangen premie in ruim 22 maanden, reken maar na). Ik kan me voorstellen dat ook een optimist daarvoor tekent.
    Blijft de koers onder € 10, dan mag hij die 48 cent gewoon houden en is hij nog altijd ietsje beter af dan zonder die optietransactie.

    Natuurlijk, als voor juni '23 de door velen hier (al jaaa... ren) gehoopte wonderovername komt tegen een fantasiekoers van € 12 of veel meer, dan mist onze call-schrijver de boot, maar is zijn fraaie rendement van 24% op jaarbasis toch een aardige troost. Zelfs meer dan 24% als zo'n overname al ruim voor juni '23 gebeurt.

    Zelf schrijf ik ook vaak calls op mijn ijzeren voorraadje TT-aandelen, alleen niet zo ver otm (out-of-the- money) gezien de lage premie. Die is de moeite, de transactiekosten en de 'spread' tussen bied en laat niet waard.
    En niet zo ver in de toekomst. Zo ver kan ik niet vooruitkijken, niet qua een evt. overname en ook niet qua stijgende omzetten, marges en dus koers bij TT. Ik volg de goede inhoudelijke posts van Justin over het ADAS-potentieel bij TT met veel interesse, en wil mijn kruit niet bij voorbaat verschieten.
    Ik schrijf meestal calls met 6-9 maanden looptijd, en uitoefenprijzen zo'n 5-15% hoger dan de actuele koers. Vaak in combinatie met geschreven puts (atm of licht otm) voor een hogere opbrengst.

    Overigens worden veel optietransacties gedaan door handelaren en marketmakers. Zeker bij de meer 'buitenissige' zijn zij de tegenpartij. Zij doen dit niet vanuit een visie op het aandeel of bedrijf (daar zijn wij voor), maar om hun positie neutraal te houden. Er is niets waar zij een grotere hekel aan hebben dan aan zg. margin-calls.

  8. forum rang 8 Wereldbelegger 7 augustus 2021 09:07
    Voor beleggers die TomTom willen steunen middels een fansite of believers-vergezicht(en)-site komen morgen twee domeinnamen beschikbaar.

    4tomtom.nl
    Registratiedatum
    2007-08-04
    Datum uit quarantaine
    2021-08-08T22:03:23

    tomtomdirect.nl
    Registratiedatum
    2005-12-01
    Datum uit quarantaine
    2021-08-08T22:05:38

    Bron:
    Sidn

  9. forum rang 7 Dutchy Ron 7 augustus 2021 11:18
    The company is developing a scalable commercial automated driving system (ADS), that relies on computer vision and is claimed to avoid the need for expensive sensing technologies.

    Arrival is also making HD maps or high-precision GPS completely unnecessary for driving on public roads. Maps will be able to be used as an optional source of data when navigating in a fixed and controlled environment, such as a parcel depot.

    Following the successful completion of testing and validation of Arrival’s autonomous driving system in a fixed controlled environment, Arrival plans to begin testing its autonomous driving functionalities on roads in the UK.

    www.parcelandpostaltechnologyinternat...
  10. forum rang 7 Dutchy Ron 7 augustus 2021 11:19
    www.gpsworld.com/european-project-res...

    A new European project is researching automated collection of geodata and production of high-definition maps.

    The GAMMS project is funded by the European Union Agency for the Space Programme (EUSPA), and will take place until the end of 2023. Galileo will be the main enabler of GAMMS, given its precise, multipath-resistant measurements and its upcoming high-accuracy service (HAS).

    A European consortium, led by the French map service provider GEOSAT, will investigate how the combination of self-driving mapping cars (autonomous mobile-mapping systems) and artificial intelligence-based mapping software can automate the production of high-definition maps.

    These maps are used by driverless vehicles and need to be provably accurate, complete and up to date. Fast, sustainable production of trustworthy maps is the goal.

    Consortium members include:

    GEOSAT — map-making and machine learning
    GeoNumerics — multi-sensor fusion and accurate navigation
    Sensible4 — robotics and autonomous driving
    DEIMOS Engenharia — GNSS and Galileo receiver development
    EPFL — sensor and vehicle dynamic modelling
    Solid Potato — multi-spectral laser scanning
    PILDO Labs — regulatory specialists
    ENIDE — communication specialists
    “It is as challenging as interesting to bring together the geodetic estimation methods with the navigation ones in multi-sensor systems powered by EGNSS and its differentiators, VDMs (vehicle data management systems) and visual features,” said Marta Blázquez, responsible for GAMMS at GeoNumerics. “GAMMS will boost the development of NEXA, our trajectory determination platform, and GENA, our adjustment platform for dynamic networks, in the direction of trustworthy navigation.”

    GeoNumerics is responsible for computing the mapping vehicle trajectory (a time series of position, velocity and attitude coordinates) by integrating the manifold of sensors available in a mapping vehicle.

    Measurements of inertial units and atomic clocks will be fused with measurements of all available navigation satellites (GPS, GLONASS, Galileo and BeiDou), odometers, cameras and laser scanners. For this purpose, GeoNumerics’ GENA and NEXA systems will be further developed to include new sensor mathematical models and to improve its robust estimation methods.

    Gaan ze het wiel opnieuw uitvinden …… ze kunnen beter ff benchmarken bij TT

  11. forum rang 7 Dutchy Ron 7 augustus 2021 11:34
    The global Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) Market size is projected to grow from $27.0 billion in 2020 to $83.0 billion by 2030, at a CAGR of 11.9%.

    Top Players:

    Robert Bosch (Germany), Continental AG (Germany), ZF Friedrichshafen (Germany), Denso (Japan), Aptiv (UK), Valeo (France), Hyundai Mobis (South Korea), Veoneer (Sweden), Magna International (Canada).
  12. forum rang 6 tatje 7 augustus 2021 11:53
    quote:

    nr36 schreef op 7 augustus 2021 08:26:

    BNR radio 8.19 uur interview met Bram Schot waarin (kort) Tom Tom aan de orde komt
    Bram Schotte is geen lid RVC Tom Tom , maar adviseur bij TT.

    Tom Tom heel goed bedrijf, weten waar ze naar toe willen en ze gaan daar ook komen.

    Minder HD, maar TT is niet voor 1 gat te vangen, enorm goed, ook los van mobiliteit.

    Bram van Amsterdam naar Eindhoven 100 km per uur, dat kan daar eventueel autonoom, maar in Amsterdam en bv Berlijn zie ik dat niet.

    Tatje, dus level 4 op sommige wegen, is maximaal.

    Daar heeft TT al oplossingen voor :-)

    2030 elektrisch gaat sneller, naar 2025.

    De oems zijn er klaar voor, maar het ligt ook aan de overheid.
  13. [verwijderd] 7 augustus 2021 12:29
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 7 augustus 2021 11:34:

    The global Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) Market size is projected to grow from $27.0 billion in 2020 to $83.0 billion by 2030, at a CAGR of 11.9%.

    Top Players:

    Robert Bosch (Germany), Continental AG (Germany), ZF Friedrichshafen (Germany), Denso (Japan), Aptiv (UK), Valeo (France), Hyundai Mobis (South Korea), Veoneer (Sweden), Magna International (Canada).
    Global $16.9 Billion HD Maps for Autonomous Vehicles Market to 2030: Increasing Investment by Startups & Increasing Partnerships and Joint Ventures by the Key Players
    ..
    North America is estimated to be the largest market for HD maps for autonomous vehicles during the forecast period. The North American market is principally driven by the increasing demand for a safe, efficient, and convenient driving experience; rising investment in autonomous vehicle technology; and a strong presence of HD map suppliers.

    The increase in government support and the availability of suitable infrastructure for semi-autonomous and autonomous vehicles are likely to drive market growth in the region. Asia Oceania is projected to grow at the highest CAGR of 34.3%. China, Japan, and South Korea are the key countries in the region leading the fast-paced development. The government support for autonomous vehicle technology is also a driving factor for the growth of the Asia Oceania market.

    Some of the major players in the HD map for autonomous vehicle market are TomTom (the Netherlands), HERE Technologies (the Netherlands), Waymo (US), NVIDIA (US), Baidu (China), Dynamic Map Platform (Japan), NavInfo (China), and Zenrin (US).

    uk.sports.yahoo.com/news/global-16-9-...
  14. forum rang 6 tatje 7 augustus 2021 12:43
    Ha pacman.

    Hopelijk leest iedereen het heel goed.

    Global $16.9 Billion HD Maps for Autonomous Vehicles Market to 2030: Increasing Investment by Startups & Increasing Partnerships and Joint Ventures by the Key Players

    Wereldwijd zal de markt voor HD maps 16,9 miljard dollar groot zijn in 2030 .
    - grotere investeringen bij start ups
    - versnelling van partnerships.
    - samenwerkingen ( joint ventures ) bij de top spelers . Is Tom Tom en Microsoft een samenwerking ??

    Some of the major players in the HD map for autonomous vehicle market are TomTom (the Netherlands), HERE Technologies (the Netherlands), Waymo (US), NVIDIA (US), Baidu (China), Dynamic Map Platform (Japan), NavInfo (China), and Zenrin (US).
1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 99 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links