Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 99 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 5 augustus 2021 12:56
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 5 augustus 2021 12:41:

    25min geen handel ……. Geen kopers en verkopers meer……. Het wordt steeds gekker
    Iedereen wil ze hebben, ze zijn op voor de grote jongens.

    Onze aankopen doen die grote jongens geen pijn.

    Maar wie heeft er gekocht of verkocht vandaag.

    Ik denk geen 3 mensen en geen 10000 qua aantallen.

    De grote jongens kopen niet rechtstreeks op ons beursje
  2. forum rang 6 boem! 5 augustus 2021 13:04
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 5 augustus 2021 12:27:

    Je begrijpt niet dat iemand een vijandig bod op TT doet om snel meters te kunnen maken en risico’s af te dekken voor hun eigen core business
    De enige verklaring die ik ervoor heb is , dat alle High-Tech bedrijven beseffen, dat het HG menens is met zijn opmerlking dat hij behoudens een bod dat hij niet kan weigeren opteert om zelfstandig te oogsten wat hij heeft gezaaid.

    UIteraard neemt hij hierbij een groot risico maar gezien de huidige en in het verleden behaalde resultaten zou hij bij een verkoop nu geen echt rendement maken op zijn investering en die van zijn mede founders.

    Er lonkt echter voor hem en zijn medeinvesteerders van het eerste uur in een bluesky scenario wel dat beoogde rendement.

    De markt laat nooit gratis geld op tafel liggen, de huidige situatie is nog uiterst onzeker vwb acceptatie hd-maps en de naweeen van coivid-19 en het chiptekort.

    Met een outlook van 20 cent FCF pa in 2021 en 45 cent in 2023 is een koers van 7 euro heel goed te verklaren(tussen 5 en 11 euro).

    De markt wacht de bewijzen af van TT mbt FCF maar zal direct reageren wanneer daar aanleiding voor is.
    Voor dat bewijs zullen we moeten wachten tot minimaal de 3q cijfers.
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 5 augustus 2021 13:10
    "maar gezien de huidige en in het verleden behaalde resultaten zou hij bij een verkoop nu geen echt rendement maken op zijn investering en die van zijn mede founders."

    ???

    quote:

    boem! schreef op 5 augustus 2021 13:04:

    [...]

    De enige verklaring die ik ervoor heb is , dat alle High-Tech bedrijven beseffen, dat het HG menens is met zijn opmerlking dat hij behoudens een bod dat hij niet kan weigeren opteert om zelfstandig te oogsten wat hij heeft gezaaid.

    UIteraard neemt hij hierbij een groot risico maar gezien de huidige en in het verleden behaalde resultaten zou hij bij een verkoop nu geen echt rendement maken op zijn investering en die van zijn mede founders.

    Er lonkt echter voor hem en zijn medeinvesteerders van het eerste uur in een bluesky scenario wel dat beoogde rendement.

    De markt laat nooit gratis geld op tafel liggen, de huidige situatie is nog uiterst onzeker vwb acceptatie hd-maps en de naweeen van coivid-19 en het chiptekort.

    Met een outlook van 20 cent FCF pa in 2021 en 45 cent in 2023 is een koers van 7 euro heel goed te verklaren(tussen 5 en 11 euro).

    De markt wacht de bewijzen af van TT mbt FCF maar zal direct reageren wanneer daar aanleiding voor is.
    Voor dat bewijs zullen we moeten wachten tot minimaal de 3q cijfers.
  4. forum rang 6 tatje 5 augustus 2021 13:13
    quote:

    boem! schreef op 5 augustus 2021 13:04:

    [...]

    De enige verklaring die ik ervoor heb is , dat alle High-Tech bedrijven beseffen, dat het HG menens is met zijn opmerlking dat hij behoudens een bod dat hij niet kan weigeren opteert om zelfstandig te oogsten wat hij heeft gezaaid.

    UIteraard neemt hij hierbij een groot risico maar gezien de huidige en in het verleden behaalde resultaten zou hij bij een verkoop nu geen echt rendement maken op zijn investering en die van zijn mede founders.

    Er lonkt echter voor hem en zijn medeinvesteerders van het eerste uur in een bluesky scenario wel dat beoogde rendement.

    De markt laat nooit gratis geld op tafel liggen, de huidige situatie is nog uiterst onzeker vwb acceptatie hd-maps en de naweeen van coivid-19 en het chiptekort.

    Met een outlook van 20 cent FCF pa in 2021 en 45 cent in 2023 is een koers van 7 euro heel goed te verklaren(tussen 5 en 11 euro).

    De markt wacht de bewijzen af van TT mbt FCF maar zal direct reageren wanneer daar aanleiding voor is.
    Voor dat bewijs zullen we moeten wachten tot minimaal de 3q cijfers.
    boem! 2 augustus 2021 16:01

    Ik verwacht inderdaad een FCF percentage van 10-15% in 2023 en 15-20% in 2024 waarna dit percentage oploopt tot 20-30% in 2025.
  5. [verwijderd] 5 augustus 2021 13:15
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 5 augustus 2021 12:02:

    Voor wie het gemist heeft vorig jaar
    No Google Maps, no problem: Huawei will use TomTom's maps and data
    The Chinese manufacturer's phones will be fitted with TomTom's navigation services.
    www.zdnet.com/article/no-google-maps-...
    Los van omzet uit Huawei die ik niet kan inschatten is dit sowieso erg nuttig qua data. Via Apple heeft TT toegang tot 700 miljoen probes. Komen daar via Huawei nog even 100 miljoen bij?

    Ik zag trouwens dat de TomTom Android app voor in de auto die april dit jaar uitkwam al meer dan 5 miljoen keer is gedownload.

    Het was een beetje aan me voorbij gegaan (volgde TT even een jaartje niet) en ik vind dit opmerkelijk veel. Hij staat trouwens ook in de Huawei app gallery www.tomtom.com/nl_nl/drive/amigo/

    - Bijgewerkt 4 augustus 2021
    - Grootte 137M
    - Installaties 5.000.000+
    - Huidige versie 8.100.0
    - Android vereist 5.0 en hoger
    play.google.com/store/apps/details?id...

  6. forum rang 6 boem! 5 augustus 2021 13:18
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 augustus 2021 13:10:

    "maar gezien de huidige en in het verleden behaalde resultaten zou hij bij een verkoop nu geen echt rendement maken op zijn investering en die van zijn mede founders."

    ???

    [...]
    waarom al die ????

    het moet voor jou toch duidelijk zijn dat er maar 4 personen bij TT kunnen spreken van "dood geld" nadat zij verzuimd hebben te cashen toen het aandeel de 55 euro aantikte.
  7. [verwijderd] 5 augustus 2021 13:33
    @boem

    Tesla kiest als enige een heilloze weg zonder HD maps. Dan heb je een chauffeur die door een onbekende buurt rijdt en veel meer ogen en oren nodig heeft versus door een bekend terrein rijden en alleen maar je sensoren nodig hebben voor wat nieuw of onverwacht is. Dat is gewoon een lichtere taak. Als ik door Italie rij lukt het ook allemaal wel, maar kost meer energie (computing power, sensors) dan thuis rijden.

    Ik denk dat Musk gewoon tomtom wil kopen (die hen technisch helpt met dataverwerking, omdat ze dat niet in-house kunnen) en kinnesinne omdat ie het niet krijgt en niet afhankelijk wil zijn van derden roept dat HD maps niet nodig zijn. Terwijl de hele industrie weet dat dat wel zo is.

    Idem met Nvidia. Denk je nou echt dat zij een start-up zonder maps (deepmap) die nog jaren werk te doen heeft overnemen zonder eerst bij hun partner tomtom aan te kloppen dat al helemaal in hun software geintegreerd is. That makes *NO SENSE* at all.

    Ik denk dat tomtom meerdere biedingen heeft afgeslagen omdat ze dit varkentje zelf willen wassen. En denk terug aan het FT artikel: de ADAS spelers met al hun toegang tot data worden met de dag sterker dan de cash burning startups zonder data. Dus voor TT is er ook geen haast, hun waarde bij overname neemt alleen maar toe naarmate ze HD maps deals binnen hengelen en die petabytes aan data blijven verwerken.

    Goddijn gaat de tent echt niet verkopen voor een tientje (1,3 miljard) terwijl er 300 miljoen cash in de tent zit, voor miljarden aan research en know how en er een flink marktaandeel in HD Maps lonkt waarvan de omvang per 2028 16,5 miljard is. www.emergenresearch.com/industry-repo...

    TomTom begon met een marktaandeel van 60% en al zou dit miraculeus dalen naar 10% dan nog praat je over een omzet van 1,6 miljard USD alleen uit HD Maps.

    Waarbij het perspectief van een kapitaalkrachtige overnemer ook nog eens is dat er een groter marktaandeel mogelijk is. Als Microsoft TomTom nu koopt kan ze via Azure cloud in combinatie met leiderschap op HD maps het grootste deel van die markt pakken. Wat TT ook zelfstandig van plan is, in partnership met Microsoft.

    TomTom dus not for sale, tenminste niet voor een reguliere aandelenkoers + 40-50%. Misschien wel voor een koers x 300% als het de juiste partner is.
  8. forum rang 6 boem! 5 augustus 2021 13:58
    @JustMe

    Jij bevestigt dat TT zelfstandig blijft behoudens " an offer you cannnot refuse".

    Een extra obstakel kan ook zijn dat TT met bijna alle grote partijen verregaande samenwerking heeft.

    Hoe zal een Apple, Microsoft, Huawei, Verizon reageren vanuit de Enterprise hoek en een Bosch, VW, Fiat , Bridgestone ea vanuit Automotive indien zij geconfronteerd worden met een nieuwe eigenaar van TT.

    Ik denk dat de door HG veel gebruikte stelling dat de onafhankelijkheid van TT een groot concurrente-voordeel biedt inderdaad juist is.
  9. [verwijderd] 5 augustus 2021 14:06
    quote:

    boem! schreef op 5 augustus 2021 13:58:

    @JustMe

    Jij bevestigt dat TT zelfstandig blijft behoudens " an offer you cannnot refuse".

    Een extra obstakel kan ook zijn dat TT met bijna alle grote partijen verregaande samenwerking heeft.

    Hoe zal een Apple, Microsoft, Huawei, Verizon reageren vanuit de Enterprise hoek en een Bosch, VW, Fiat , Bridgestone ea vanuit Automotive indien zij geconfronteerd worden met een nieuwe eigenaar van TT.
    Microsoft zal een door vrijwel alle partijen geaccepteerde en ook welkome eigenaar zijn, omdat zij niet competitief maar inclusief zijn in hun aanpak naar oa autofabrikanten en ook anderen willen laten verdienen. Zij zijn ook partner van een aantal hierboven genoemde partijen en men weet dat ze diepe zakken hebben voor investeringen. Een sensorboer zou wat problematischer zijn als bepaalde autofabrikanten al hebben gekozen voor bepaalde leveranciers. Tegelijkertijd zijn all-in-one oplossingen aantrekkelijk.
  10. [verwijderd] 5 augustus 2021 14:14
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 5 augustus 2021 13:58:

    Als HG serieuze biedingen krijgt moet hij dat melden…… maar het zou mij niets verbazen als hij dat onder de TT pet houdt, net als alle andere relevante info
    Wel als het concrete biedingen zijn, maar niet als iemand polst of je for sale bent en direct laat weten dat je zelfstandig wilt blijven. Laat een partij maar eens een openbaar (vijandig) bod doen, eens kijken wat er dan gebeurt en hoe gesloten de gelederen zijn. De 4 founders hebben 44% en er zitten treasury shares in TomTom. Er is daarnaast een beschermingsconstructie maar daar beslissen de founders niet over, maar de commissarissen, om alle belangen incl die van aandeelhouders en personeel te overwegen. Het is dus in de praktijk moeilijk en in theorie mogelijk om 50,01% van de aandelen te bemachtigen en daarmee de stemming op een AvA naar je toe te trekken.
  11. bikkelharde winst 5 augustus 2021 14:52
    Weer heel veel enorm deskundige, zeer ongelofelijk inhoudelijke stukken tekst vandaag op het forum. Zolang deze maar niet gaan over de degradatie naar de smallcap, niet over krimp van ooit vitale bedrijfsonderdelen, niet over het peperdure mislukte speeltje van Corinne, niet over de schaamteloze zelfverrijking van Goddijn en kornuiten, niet over het ontbreken van dividend en niet over het verschrompelen van de aandelenkoers. Wel is in de tussentijd is de voorgehangen worst een taartpunt geworden.
  12. Energy 5 augustus 2021 15:10
    Qualcomm neemt Veoneer over!!!!!!!!!!!!!!

    Veoneer en tt kennen elkaar ook goed en werken samen op gebied van ADAS.

    Qualcomm gaat zich richten op de automotive markt en leveren alle technologie bijvoorbeeld aan NIO.

    Qualcomm en TT werken ook samen.

    Het kan bijna niet anders dan dat qcomm geinteresseerd is in tt
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 5 augustus 2021 15:13
    1] U schrijft over investeringen door de vier founders. Welke privé-investeringen hebben de founders gedaan?
    2] Aan wie hadden ze TT moeten verkopen eind oktober begin november 2007 toen de koers slechts zes dagen boven de 50 stond? Bij een tweemaal grotere hoeveelheid aantal aandelen? (highest 56,33 30-10-2007)

    Beetje (te) veel kletskoek om uw adoratie voor de founders opnieuw te etaleren.

    "maar gezien de huidige en in het verleden behaalde resultaten zou hij bij een verkoop nu geen echt rendement maken op zijn investering en die van zijn mede founders."

    quote:

    boem! schreef op 5 augustus 2021 13:18:

    [...]

    waarom al die ????

    het moet voor jou toch duidelijk zijn dat er maar 4 personen bij TT kunnen spreken van "dood geld" nadat zij verzuimd hebben te cashen toen het aandeel de 55 euro aantikte.
  14. [verwijderd] 5 augustus 2021 15:26
    quote:

    *JustMe* schreef op 5 augustus 2021 14:14:

    [...]

    Wel als het concrete biedingen zijn, maar niet als iemand polst of je for sale bent en direct laat weten dat je zelfstandig wilt blijven. Laat een partij maar eens een openbaar (vijandig) bod doen, eens kijken wat er dan gebeurt en hoe gesloten de gelederen zijn. De 4 founders hebben 44% en er zitten treasury shares in TomTom. Er is daarnaast een beschermingsconstructie maar daar beslissen de founders niet over, maar de commissarissen, om alle belangen incl die van aandeelhouders en personeel te overwegen. Het is dus in de praktijk moeilijk en in theorie mogelijk om 50,01% van de aandelen te bemachtigen en daarmee de stemming op een AvA naar je toe te trekken.
    Het is opvallend hoe je na vijf jaar weer veelvuldig terug bent om Goddijn en zijn strategie veelvuldig te bewonderen, maar nu sla je door. Op papier zal het wel waar zijn dat de commissarissen ‘beslissen’ over de beschermingsconstructie, maar iedereen weet dat de CEO de groep ja-knikkende marionetten van de RvC zorgvuldig heeft geselecteerd op hun loyaliteit aan zijn beslissingen.

    Vandaar dat het mogelijk was dat president-commissaris Derk Haank de laatste (virtuele) AVA ongestoord Goddijn mocht bejubelen om zijn kwaliteiten als CEO. En Tammenoms Bakker de VEB schaamteloos mocht uitleggen dat de beloningen voor het falende management in lijn zijn met die voor managers van succesvolle bedrijven.
    In dit licht is het ook niet verwonderlijk dat Bram Schut zich uiteindelijk terugtrok als nieuwe commissaris. Iemand met oog voor zijn reputatie gaat deze niet op het spel zetten om voor het karretje van Harold Goddijn te worden gespannen.

    Het enige positieve voor ons is dat we zijn verlost van Peter Wakkie. Die had het lef om uit te leggen dat een lage koers goed is voor een beursgenoteerd bedrijf dat nooit dividend uit heeft gekeerd.
1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 99 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links