Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,220 16 apr 2024 16:10
  • -0,055 (-0,76%) Dagrange 7,080 - 7,225
  • 108.324 Gem. (3M) 272,7K

TomTom Juli 2021.

1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 30 juli 2021 18:20
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 30 juli 2021 14:13:

    Die winst komt er echt wel aan en ik denk dat die eigenlijk al wordt gemaakt maar door creatief boekhouden niet wordt weergegeven.
    Het koersverloop van vandaag is ook weer overduidelijk koerssturing en bewust remmen.
    Mogelijk komt de grote inkoper in de laatste uurtjes van vandaag nog terug en zet hij de koers boven de absurd lage €7,00.

    Ik gebruik maar even uw eigen woorden:

    "Positivo zie jij nou niet dat je iedere koersbeweging negatief belicht en er een negatieve swung aan geeft.
    Al maanden lang!! Wat is jouw doel van al deze dagelijkse negativiteit?"
  2. [verwijderd] 30 juli 2021 19:14
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 30 juli 2021 17:41:

    [...]

    Mega voorkennis aankoop
    Doe er je voordeel mee
    Nabeurs of maandag voorbeurs verwacht ik ons langverwachte bericht
    Als jij toch niet een keer gelijk krijgt dan weet ik het ook niet meer. Gelukkig neemt de kans wel toe, zullen we maar zeggen…

  3. [verwijderd] 30 juli 2021 19:46
    @EOSN @winsome

    De reden dat ik het vroeg is omdat er een extra toezichthouder (commissaris) is benoemd bij TT, terwijl er geen vacature was. Dus ik vroeg me af waar de aanvulling zat en zij heeft veel ervaring met herstructureringen. Misschien is het vergezocht of misschien komt er inderdaad een ‘plan’ met Consumer.

    Ik deel jullie overwegend positieve mening over zo’n move. Ook verandert het profiel naar puur tech speler en groeibedrijf. Daar hoort ook een andere (hogere) multiplier bij. En dan te weten dat er nu veel minder aandelen zijn (van 230 miljoen naar 130 miljoen) waarvan maar een beperkte freefloat. De oprichters hebben de helft vd aandelen en enkele institutionelen hebben 5%.
  4. EOSN 30 juli 2021 20:35
    quote:

    *JustMe* schreef op 30 juli 2021 19:46:

    @EOSN @winsome

    De reden dat ik het vroeg is omdat er een extra toezichthouder (commissaris) is benoemd bij TT, terwijl er geen vacature was. Dus ik vroeg me af waar de aanvulling zat en zij heeft veel ervaring met herstructureringen. Misschien is het vergezocht of misschien komt er inderdaad een ‘plan’ met Consumer.

    Ik deel jullie overwegend positieve mening over zo’n move. Ook verandert het profiel naar puur tech speler en groeibedrijf. Daar hoort ook een andere (hogere) multiplier bij. En dan te weten dat er nu veel minder aandelen zijn (van 230 miljoen naar 130 miljoen) waarvan maar een beperkte freefloat. De oprichters hebben de helft vd aandelen en enkele institutionelen hebben 5%.
    TT zal in toekomst een groot deel van de taart moeten gaan pakken voor HD maps / ADAS etc. De voorsprong die ze nu hebben moeten ze behouden en uitbreiden. Hoe ga je dat doen? De ontwikkelingen gaan snel en als je niet oppast ben je alweer ingehaald.
    Een strategische evaluatie met hulp van 'Karien' zal helpful kunnen zijn. De optie wel/niet consumer binnen boord houden zal daarin mee worden genomen. Belangrijk is dat organisatie wendbaar blijft.
  5. forum rang 4 vreemdvermogen 30 juli 2021 21:16
    Er valt niets zinnigs te zeggen over de koers van TT. Sta potverdikkie wel lekker in het groen zie ik nu. Niemand weet wat het aandeel beweegt. Het is een flipperkast. Ik hou het maar op de al om bekende woorden van Barry Stevens ( ik denk geen beleggingsexpert) Probeer toch weer m'n 10% voor dit jaar veilig te stellen. Tja wat moet je anders?
  6. [verwijderd] 30 juli 2021 21:32
    quote:

    EOSN schreef op 30 juli 2021 20:35:

    [...]

    TT zal in toekomst een groot deel van de taart moeten gaan pakken voor HD maps / ADAS etc. De voorsprong die ze nu hebben moeten ze behouden en uitbreiden. Hoe ga je dat doen? De ontwikkelingen gaan snel en als je niet oppast ben je alweer ingehaald.
    Een strategische evaluatie met hulp van 'Karien' zal helpful kunnen zijn. De optie wel/niet consumer binnen boord houden zal daarin mee worden genomen. Belangrijk is dat organisatie wendbaar blijft.
    TomTom heeft nu een 60% marktaandeel op een nog relatief kleine markt. Die markt groeit naar miljarden. In theorie is een marktaandeel van 10% in financiele zin al een groot succes.

    Maar ik denk dat je marktleider moet willen zijn en blijven want hoe meer marktaandeel hoe meer data je krijgt en hoe meer data je krijgt hoe hoger je kwaliteit en je relevantie.

    Ik zie ook niet in hoe en waarom er meer dan 3 global leveranciers van HD maps zouden moeten zijn met daarnaast nog enkelen voor bepaalde geografieen (bijvoorbeeld een China-only, waar westerse bedrijven niet mogen mappen).

    Die drie zouden TomTom, HERE plus 1 nieuwkomer die het overleeft kunnen zijn. Autofabrikanten die hun eigen HD maps maken geloof ik niet in, je krijgt volume over meerdere merken heen en de suppliers van ADAS en Autonomous driving technologie zoals Bosch, Continental, etc hebben behoeften aan standaarden. Het werken met standaarden en diepe samenwerking met leveranciers zit HERE en TomTom in het bloed dus die hebben de beste ‘kaarten’. Al loopt TomTom dus wel flink voor op HERE qua technologie én productaanbod én marktaandeel. TT moet gewoon gaan voor behoud van 50+ procent marktaandeel. Google tel ik niet mee, die komen met hun eigen robotaxi’s wat weer een heel ander segment en spel is en waarbij de maps puur gemaakt zijn op de Google technologie aan boord.

  7. [verwijderd] 30 juli 2021 21:57
    quote:

    EOSN schreef op 30 juli 2021 20:35:

    [...]

    TT zal in toekomst een groot deel van de taart moeten gaan pakken voor HD maps / ADAS etc. De voorsprong die ze nu hebben moeten ze behouden en uitbreiden. Hoe ga je dat doen? De ontwikkelingen gaan snel en als je niet oppast ben je alweer ingehaald.
    Een strategische evaluatie met hulp van 'Karien' zal helpful kunnen zijn. De optie wel/niet consumer binnen boord houden zal daarin mee worden genomen. Belangrijk is dat organisatie wendbaar blijft.
    Sinds de beursgang van TomTom heeft de RvC slechts bestaan uit een groep ja-knikkende marionetten die zich voor 80.000 euro per jaar voor het karretje van de RvB hebben laten spannen en elke AVA plechtig zweren het belang van ALLE aandeelhouders te behartigen.

    Leugens van de CEO worden voor zoete koek geslikt en tegen de zin van de VEB ondersteunen ze het remuneratiebeleid voor de bestuurders die kwartaal op kwartaal rampzalige resultaten openbaren.

    De RvC bij TomTom is een verplicht nummer voor beursgenoteerde bedrijven. Geen idee waarom de leden hun reputatie te grabbel gooien om aan het spelletje mee te doen, al is 80.000 euro voor een paar vergaderingen per jaar natuurlijk voor veel mensen veel geld.

    Ik daag alle positivo’s hier uit aan te geven wanneer de RvC van TomTom de heer Goddijn tot de orde heeft geroepen.
  8. [verwijderd] 30 juli 2021 22:03
    Gegeven is wel dat in 2021 deals worden gesloten voor auto’s per 2025. Dus een speler die denkt in de toekomst HD maps te hebben maar nu nog geen testbare maps heeft kan die deals niet winnen en dus ook in 2025 geen marktaandeel hebben. Dit is echt het voordeel van de incumbent. Nog meer reden voor tomtom om ‘all in’ te gaan. Maar dan wel via de ADAS route want je wilt de komende jaren geld verdienen parallel aan de investeringen. De brug bouwen terwijl je eroverheen loopt.
  9. [verwijderd] 30 juli 2021 22:15
    quote:

    *JustMe* schreef op 30 juli 2021 22:03:

    Gegeven is wel dat in 2021 deals worden gesloten voor auto’s per 2025. Dus een speler die denkt in de toekomst HD maps te hebben maar nu nog geen testbare maps heeft kan die deals niet winnen en dus ook in 2025 geen marktaandeel hebben. Dit is echt het voordeel van de incumbent. Nog meer reden voor tomtom om ‘all in’ te gaan. Maar dan wel via de ADAS route want je wilt de komende jaren geld verdienen parallel aan de investeringen. De brug bouwen terwijl je eroverheen loopt.
    2025 is, you know, nog een eind weg. Zo’n prophecy is voor nu geen eye-opener, TomTom moet het niet van zijn impairment hebben, hun cup of tea ligt momenteel bij de remuneration policy. Hun solvibility is momenteel een long-term commitment. Ze vechten tegen conspirancy, terwijl aandeelhouders profitable reality willen zien.
  10. forum rang 6 MD2018 30 juli 2021 23:59
    quote:

    Koos99 schreef op 30 juli 2021 17:38:

    270k in de eindveiling op een omzet tot dan toe van 300k
    Die zag ik ook inderdaad, en met de lage freefloat, en laatste dagen koers die omhoog gaat en in eindveiling telkens hooge volumes lijkt het er op dat er iets speelt!

    Maandag dan eindelijk x goed nieuws…

    Succes allen
  11. forum rang 7 Dutchy Ron 31 juli 2021 00:03
    Het is de kunst om nieuwe klanten te werven (af te pakken van anderen). Ipv alleen uitbreiding producten/diensten aan bestaande klanten. Dat eerste ontbreekt het aan de laatste jaren vind ik.
    Hopelijk gaan de autofabrikanten inzien dat het niet doen is in-house HD-maps te ontwikkelen. Dat besef is er al bij oa Nissan, Volkswagen, Hyundai, Huawei, etc
  12. forum rang 6 boem! 31 juli 2021 01:01
    Ter aanvulling op Consumer.

    In tegenstelling tot Automotive werd Consumer de laatste jaren "geholpen" door deferred revenue.

    De uitstroom uit Deferred overtof de instroom met resp 9,5 mio, 28 mio en 24 mio in 1st helft 2021, 2020 en 2019.

    FCF wijs mag je deze mutatie aftrekken van de gerealiseerdr EBITS van resp 11 mio, 18 mio en 70 mio.

    DE werkelijke ontwikkeling van Consumer komt daarbij op 1,5 mio(1st 2021), -10 mio( 2020) en 56 mio( 2021).

    Van de veronderstelde cashcow is niet veel meer over.

    de deferred revenue zal aan waarde inboeten (stand 30 juni 30,3 mio).

  13. forum rang 6 tatje 31 juli 2021 10:37
    quote:

    *JustMe* schreef op 30 juli 2021 22:28:

    Orderboek 2021 wordt bekend begin 2022. In die boeken zit voor zeker 5 jaren aan omzet. Dus zo’n ‘eind weg’ is dat niet.
    Noem me maar de grootte van het orderboek 2019 2020.

    Gaat niet, sinds ze bij de CMD de backlog bekend maken, is het orderboek onderdeel van de backlog.

    En omdat er 2 onbekenden inzitten, kunnen we het orderboek niet zien.

    1/1 backlog stand
    - herkende omzet
    + orderboek
    + of - herwaardering bestaande contracten
    31/12 backlog

    Backlog begin en eind krijg je
    herkende omzet haal je uit de cijfers

    Maar de grootte van het orderboek en de + of - van herwaardering bestaande contracten geven ze niet.

    Dus het orderboek in een jaar, de grootte , is er niet.

    Ik denk het orderboek, 2019 500 miljoen en 2020 ook 500 miljoen.

    met 500 miljoen in 2019 en ook in 2020 hadden we een andere koers en dat willen ze niet.

    Mijn schatting 2021.

    1/1 2021 backlog 1,8 miljard
    - herkende omzet 260 miljoen
    + orderboek 560 miljoen
    + herwaardering bestaande contracten + 100 miljoen
    31/12 2021 backlog 2,2 miljard.

    Over 2020 zei Harold 1 van de beste orderboeken ooit.

    1 van de besten, kan ook de beste zijn.

    Maar dat kreeg Harold zijn str.t niet uit.

    Over 2021 zijn ze ook lyrisch, maar hoe groot precies zeggen ze niet.

    Kun je je de koers voorstellen, het orderboek 2019 500 miljoen 2021 500 miljoen 2021 560 miljoen.

    Lekker gissen naar de precieze grootte, dat is het doel van de RVB.

    Past wel in mijn mening over de strategie, we zijn pas in 2023 2024 zo ver :-)

    Geef me 1 reden, waarom ze de grootte van het orderboek, naast de backlog niet apart bekend maken.
  14. forum rang 6 tatje 31 juli 2021 13:31
    Misschien, misschien !!!

    Harold Orderboek automotive over 2020 was 1 van de besten.

    Dus 2020 zou kunnen zijn !

    1/1 2020 Backlog 1,8 miljard.
    herkende omzet - 227
    orderboek 500
    herwaardering bestaande contracten ( in dit geval een - ) - 273
    31/12 2020 backlog 1,8

    Zou kunnen.

    pwijsneus vindt het een goede vraag.

    Waarom geef je geen orderboek over 2020, naast de backlog.

    2019 2020 2021 en misschien 2022 mogen qua cijfers en duidelijke vooruitzichten niet opvallen.

    Was ook een vraag aan Chris Pendleton van Microsoft op de CMD.

    Verdiend TT ook aan het zitten in Microsoft maps van Azure.

    Azure verdient, azure maps verdient en dus ook TT.

    Verder kwam Chris niet, met de strategie van TT en Microsoft in zijn achter hoofd.

    Zal vanaf morgen ook het nieuwe draadje gebruiken :-)
1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links