Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,705 25 apr 2024 11:19
  • -0,025 (-0,44%) Dagrange 5,640 - 5,725
  • 63.777 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Juli 2021.

1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 58 59 60 61 62 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 MD2018 21 juli 2021 13:25
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 21 juli 2021 13:03:

    Aan de koersbewegingen TomTom ( 0,0% tov slotkoers gisteren bij een stijgende 1,69% AEX) kunnen we wel weer opmaken dat de koers door computerprogramma gestuurd wordt!!

    Hoe lang gaan ze ons nog kwellen met dit ziekmakende geneuzel in de marge?!
    Komt goed.. TT stijging komt nog wel vandaag. Alleen dan iets later.... Overal zie ik TT binnen 1-2 maanden wel weer op de 7 eur staan. Er is gewoon te weinig 'freefloat' dus kan men makkelijk de boel manipuleren!

    Succes allen
  2. [verwijderd] 21 juli 2021 13:30
    @vive Ik heb niks met TA, maar (naar ik heb begrepen) is er een weerstand op 6,42 en "de zone tussen 6,40 en 6,50" en daarboven ligt de weg open. Genoemde koers is waarop TomTom opende op de dag van de cijfers en toen verder down ging. Men ziet stijgen boven 6,42 goedmaken van het verlies dat geleden werd met de cijfers. Je ziet de koers soms een aanloopje nemen en dan afketsen op dat niveau. Soms is TA ook een self fulfilling prophecy, omdat sommigen er op handelen. Ik zie dat herstel wel gebeuren hoor (op basis van toelichting op de cijfers) maar blijkbaar moet dat ook nog 'technisch' bevestigd worden. Ik zie dit als centen geneuzel want TT is m.i. een aandeel dat dubbele cijfer koers moet hebben op basis van de 3 euro per aandeel cash die ultimo 2021 al in het bedrijf zit en voorspelde 2023 50 cent / aandeel free cashflow.
  3. forum rang 7 tatje 21 juli 2021 14:11
    360 aan cash eind 2021.

    Schat 2022 tegen de 400 miljoen en eind 2023 een 450

    450 aan cash eind 2023 en een FCF van 50 cent per aandeel.

    3,5 euro per aandeel cash en een FCF per aandeel van 50 cent.

    Wat kan de koers zijn bij FCF van 50 cent per aandeel, die elk jaar groter zal worden.

    Daar moet je dus 3,5 euro per aandeel bij optellen.

    Wat zou een structurele FCF groeiend van 50 cent voor koers geven en tel er dan 3,5 euro bij.

  4. forum rang 6 win some... 21 juli 2021 14:20
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 11:05:

    [...]
    Waar ik minder in geloofde was een sports divisie naast een autonoom rijden divisie. Het was leuk om de jongens en meisjes binnen de Consumer divisie aan het werk te houden, maar aan Goddijn zelf merkte je al dat dit niet helemaal was waar het hart lag en het profiel van TT werd onduidelijk.

    Het heeft wel de omzet een paar jaar lang gestut en dat geld had TomTom wel nodig om de tijd te overbruggen naar een echt automotive en diensten bedrijf. In dat laatste geloof ik dus wel en ik denk dat TomTom het goed doet. Stel dat TomTom dit nu wél realiseert met bijbehorende koersen, misschien draai zelfs jij nog wel bij. We gaan het zien.
    Sports heeft inderdaad een paar jaar lang voor extra omzet gezorgd, maar of dat extra geld heeft opgeleverd???

    Consumer Ebitda
    2013 57 mio
    2014 55 mio
    2015 14 mio
    2016 6 mio
    2017 3 mio
    2018 70 mio
    2019 72 mio

    Lijkt mij van niet.
  5. forum rang 7 tatje 21 juli 2021 14:24
    quote:

    win some... schreef op 21 juli 2021 14:20:

    [...]
    Sports heeft inderdaad een paar jaar lang voor extra omzet gezorgd, maar of dat extra geld heeft opgeleverd???

    Consumer Ebitda
    2013 57 mio
    2014 55 mio
    2015 14 mio
    2016 6 mio
    2017 3 mio
    2018 70 mio
    2019 72 mio

    Lijkt mij van niet.
    Juist win some.

    2018 was sports weg uit consumer en ineens een super ebitda.

    Sports heeft bakken met geld gekost.

    Was TT in de VS genoteerd, dan stond de koers veel hoger en dat wil Harold niet.
    Willen en mogen ligt soms dicht bij elkaar.
  6. forum rang 6 boem! 21 juli 2021 14:31
    quote:

    tatje schreef op 21 juli 2021 14:24:

    [...]

    Juist win some.

    2018 was sports weg uit consumer en ineens een super ebitda.

    Sports heeft bakken met geld gekost.

    Was TT in de VS genoteerd, dan stond de koers veel hoger en dat wil Harold niet.
    Willen en mogen ligt soms dicht bij elkaar.
    Noem mij 1 geloofwaarige reden waarom HG nu GEEN 15 euro op de borden zou willen zien.
  7. forum rang 7 tatje 21 juli 2021 14:40
    quote:

    boem! schreef op 21 juli 2021 14:31:

    [...]

    Noem mij 1 geloofwaarige reden waarom HG nu GEEN 15 euro op de borden zou willen zien.
    - sinds 2019 weet jij niet hoe groot het orderboek is.
    - een overnemende partij kan in het raamwerk hebben gezet, wij kunnen belang opbouwen.
    - wij horen pas iets van een contract met naam, als het in de omzet loopt.
    - Harold wil bij 15 geen gezeik van een overname bod voor 25, want velen zijn dan heel blij, ik denk Harold niet.
    - geen 15 hoogstens rond de 10 om de opties 2015 2016 2017 2018 in the money te krijgen.

    Nu je er toch bent.

    3,5 euro cash per aandeel en een FCF van 50 cent per aandeel, beiden in 2023.

    Wat hoort daar in 2023 voor koers bij.
  8. [verwijderd] 21 juli 2021 14:40
    quote:

    boem! schreef op 21 juli 2021 14:31:

    [...]

    Noem mij 1 geloofwaarige reden waarom HG nu GEEN 15 euro op de borden zou willen zien.
    kijk Martin, als je niet geloven wilt ga je niet naar de kerk. Zo simpel is het

    of lees ik nu verkeerd: geloofwaarig, geloofwarrig...?

    btw het antwoord heb je vanmorgen van mij al kunnen lezen denk ik zo
  9. forum rang 6 win some... 21 juli 2021 15:02
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 11:42:

    In aanvulling: toen tomtom nog veel verdiende aan PND én sports erbij deed én nog een Telematics divisie had en Licensing en Automotive twee divisies waren moest TomTom dus haar aandacht verdelen over vier verschillende onderwerpen. Pas toen tomtom omzet zeker stelde in het automotive orderboek durfden ze de andere divisies af te stoten.

    Alleen PND is er nog, maar met marginale impact. Het hele bedrijf is vergeleken met vroeger razor sharp gefocussed op automotive en big tech. Je merkt het aan de nieuw ontwikkelde diensten, de deals en samenwerkingsverbanden en aan de taal die gesproken wordt. (Zie tekst hieronder uit call vorige week).

    Consumer was een kort op de bal spel. Jaren geleden hadden we het nog over black friday en dat soort dingen en hoe je zorgt dat je met marketing en distributie precies het spel goed speelt om een procentje marktaandeel te winnen van Garmin.

    Hoe anders is het spel nu, met veel meer lange termijn relaties en onderzoeksteams die samenwerken met de klant. Het contrast kan bijna niet groter. In 10 jaar (sinds de deal met Apple in 2011) heeft het bedrijf een volledige gedaanteverandering ondergaan.

    [...]
    Ga ik weer even advocaat van de duivel spelen.

    Het klopt dat TT nu veel meer gefocust is dan 10 jaar geleden. In 2010 was er een omzet in euro van 1521 mio en een Ebitda van 295 mio. In 2020 is er nog een omzet van 528 mio en een Ebitda van -2 mio.

    Even een vergelijking met Garmin, een bedrijf dat zich niet gefocust heeft. In 2010 was er een omzet in US-dollar van 2699 mio (waarvan 1669 automotive) en een Ebitda van 731 mio. In 2020 is er een omzet van 4187 mio (waarvan 460 mio automotive) en een Ebitda van 1181 mio.

    Uiteindelijk gaat het niet om het spel, maar om de knikkers.
  10. forum rang 6 boem! 21 juli 2021 15:11
    quote:

    tatje schreef op 21 juli 2021 14:40:

    [...]

    - sinds 2019 weet jij niet hoe groot het orderboek is.
    - een overnemende partij kan in het raamwerk hebben gezet, wij kunnen belang opbouwen.
    - wij horen pas iets van een contract met naam, als het in de omzet loopt.
    - Harold wil bij 15 geen gezeik van een overname bod voor 25, want velen zijn dan heel blij, ik denk Harold niet.
    - geen 15 hoogstens rond de 10 om de opties 2015 2016 2017 2018 in the money te krijgen.

    Nu je er toch bent.

    3,5 euro cash per aandeel en een FCF van 50 cent per aandeel, beiden in 2023.

    Wat hoort daar in 2023 voor koers bij.
    Ik ken aan de kaspositie geen extra waarde toe evenmin pas ik een correctie toe bij een schuld.

    Het is het bedrijf met of zonder kas /schuld die het resultaat behaald.

    Het voor de aandeelhouders te behalen houdbare resultaat is imho wat de prijs bepaald.

    Ik zou bij een FCF van 50 cent daar een koers van 25x opplakken dus 12,50 euro.

    Ik weet inderdaad niet wat de nieuwe orders op zichzelf voor waarde vertegenwoordigen in het backlog.
    Daarentegen weet ik wel wat de nieuwe orders opgeteld bij de herwaardering van oude contracten aan waarde vertegenwoordigen.

    In het verleden moesten we het doen met nieuwe orders per jaar, de herwaardering die meer dan 50% bedroeg werd nergens vermeld.
    In die zin vind ik het backlog een verbetering tov de oude methodiek met jaarorders.

    Ik vind jouw benadering dat HG liever een koers van 10 euro ziet ipv 15 euro naief.
    Je hebt het wel over een verschil in inkomen vanuit optierechten van meer dan 3,5 mio.

    Daarnaast zal een hogere koers ook veel meer ondersteuning bieden aan een evt voorgekookt overnamebod.
  11. forum rang 6 pwijsneus 21 juli 2021 15:19
    quote:

    boem! schreef op 21 juli 2021 14:31:

    [...]

    Noem mij 1 geloofwaarige reden waarom HG nu GEEN 15 euro op de borden zou willen zien.
    Een reden kan zijn dat de toekomst van TomTom uiterst onzeker is. Google heeft zijn intrede gedaan in de automarkt, Volvo is weggelopen. Apple heeft TomTom al bijna niet meer nodig. Sportgadgets was een mislukking. De actiecamera eigenlijk ook. De groeidivisie telematics is verkocht en hierbij hebben de founders 335 miljoen euro in eigen zak gestoken. In plaats van te focussen op de overgebleven one-trick-pony was de leiding druk bezig met het inwinnen voor advies over de complexe constructie om de 335 miljoen zorgvuldig en zo belastingvrij mogelijk te kunnen incasseren. Jij en de founders zijn de enige op deze planeet die in TomTom zitten voor het dividend zeg maar...en dan nog alle onzekerheden in de toekomst dat het enige onderdeel waar TomTom nog echt succes mee kan halen is de HD maps. Echter heeft bv een Nvidia of samenwerking als GM-Cruise-MS straks een veel bredere stack als het gaan om zelfsturende functies waaronder hd-maps. Het is onduidelijk of TT munt kan slaan uit de enig overgebleven cylinder.

    Een andere reden zou kunnen zijn is dat de founders een buyout zouden kunnen overwegen, dat doe je niet bij beurzen die op ATH's staan, en eigen notering op een ATL (all time LOW). Dan wacht je even tot de beurzen wat afkoelen, en je kan zelf ook nog wat bijsturen, want je zit aan het roer, en creeert en bezit ALLE inside info.

    Dus eerst die koers de vernieling inrijden, en dan toeslaan. Dit gaat echter alleen op als er uberhaupt een buyout wordt overwogen.

    Het kan allemaal best goedkomen, zoals justin hier schrijft. Maar uit het verleden is gebleken dat TomTom eigenlijk de verwachting nooit haalt, of dat nog verder naar achter wordt geschoven. Of het mislukt en wordt onder het tapijt geschoven, maargoed, dat hoort bij ondernemen. Je probeert eens wat.
  12. forum rang 6 NewKidInTown 21 juli 2021 15:57
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 21 juli 2021 13:03:

    Aan de koersbewegingen TomTom ( 0,0% tov slotkoers gisteren bij een stijgende 1,69% AEX) kunnen we wel weer opmaken dat de koers door computerprogramma gestuurd wordt!!

    Hoe lang gaan ze ons nog kwellen met dit ziekmakende geneuzel in de marge?!
    Ik had je wat gevraagd, ja !

    NewKidInTown
    20 juli 2021 12:24

    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 20 juli 2021 09:40:

    Wereld en NK zijn pure bashers.

    Ik heb de gehele ochtend de neiging weten te onderdrukken om Rick van repliek te dienen. De ochtend is voorbij en ik ben er aan toe om gepast, ingehouden een genuanceerde reactie te geven. Er rekening mee houdend dat er bij hem enige frustratie in al die jaren is opgebouwd omdat zijn voorspellingen nog nooit zijn uitgekomen en er ook nooit eens een waardevolle tip of invalshoek uit zijn toetsenbord is gekomen. Here we go:

    Beste Rick,
    ik ben geen basher (en van WB is me dat ook nooit opgevallen).
    Wel geef ik met enige regelmaat mijn verwachtingen weer, die trouwens in de meeste gevallen uitkomen, lees er de laatste weken in dit draadje maar eens door.
    In sommige gevallen zijn mijn verwachtingen neerwaarts, lees de weken VOOR de cijfers op 15 juli.
    Op dit moment is mijn verwachting OPWAARTS.
    Mijn posities zijn conform mijn verwachtingen, dat lijkt me logisch, ik ben toch niet gek ?

    Er is dus een causaal verband tussen mijn posities en mijn verwachtingen.
    Dat werkt, althans bij mij, als volgt:
    - mijn verwachtingen zijn neerwaarts, DUS ik neem een short-positie in of GEEN positie. Vervolgens meld ik dat hier, om ook anderen die wat minder Fingerspitzengefuhl hebben, mee te laten profiteren en ook wat te laten verdienen of verliezen mis te lopen.
    - mijn verwachtingen zijn positief, DUS ik neem een long-positie in. Rest zie boven, idem.

    Het is mijn gewoonte om vrijwel DIRECT na het innemen (of afbouwen) van een positie, dit hier te melden.

    Hoe jij dus komt bij BASHEN, is mij een groot raadsel, in tegendeel, ik probeer mede-IEX-leden mee te laten profiteren van mijn handelsgedrag. Dat jij zo dom naief, onwetend of eigenwijs bent om niet mee te lopen, het zij zo, vind ik jammer, had je meer gegund, al was het maar het voorkomen van jouw enorme verliezen in dit aandeel. Dit alles geldt ook voor diegene die jou op bovenstaande brain scheet een AB gegeven heeft.

    Disclaimer: ondergetekende heeft LONG-posities in dit aandeel op dit moment (opnieuw ingenomen gisteren en is DUS positief over de koers), de "turbotroep" doet op dit moment een +16% bruto sinds gisterochtend. De opties doen iets minder maar het koersgewin richting expiratie is wat stabieler met minder risico.

    EDIT: nog twee vraagjes.
    Mijn laatste suggestie was vanmorgen:
    Dus nogmaals mijn verwachting:
    - eind juli 6,66
    - eind aug 7,06

    Vraag 1: wat versta jij onder BASHEN ?
    Vraag 2: beleg jij wel ?
  13. forum rang 7 tatje 21 juli 2021 16:15
    Volvo wordt volledig eigenaar van Chinese activiteiten

    Volvo wordt volledig eigenaar van z’n Chinese activiteiten en maakt dus de facto een einde aan de daar geldende en tot voor kort verplichte joint-ventures.

    Volvo meldt zelf dat het ‘een aandeel van nog eens 50 procent’ neemt in Daqing Volvo Car Manufacturing Co., Ltd en Shanghai Volvo Car Research and Development Co., Ltd, de joint-ventures die in China een groot deel van de productie en ontwikkeling in handen hebben. Volgens Volvo wordt het Zweedse merk daarmee de eerste grote, niet-Chinese autobouwer die het heft in China volledig in eigen handen neemt, waarmee duidelijk is dat het Tesla niet als 'groot' beschouwt. BMW en Volkswagen zijn met een soortgelijk proces bezig.

    Sinds 1994 is een joint-venture met een Chinese autobouwer in China verplicht voor buitenlandse autofabrikanten, maar in 2018 kondigde China aan dat het dit beleid langzaam maar zeker wil afschalen. Tesla kreeg als EV-bouwer als eerste de mogelijkheid om de Chinese markt op eigen houtje te verkennen, maar nu volgen er dus langzaam meer fabrikanten. In het geval van Volvo blijft de Chinese invloed overigens groot, want het Zweedse merk is onderdeel van de immense Geely Holding Group.
  14. [verwijderd] 21 juli 2021 16:47
    quote:

    pwijsneus schreef op 21 juli 2021 15:19:

    [...]

    Het kan allemaal best goedkomen, zoals Justin hier schrijft. Maar uit het verleden is gebleken dat TomTom eigenlijk de verwachting nooit haalt, of dat nog verder naar achter wordt geschoven. Of het mislukt en wordt onder het tapijt geschoven, maargoed, dat hoort bij ondernemen. Je probeert eens wat.
    Pas op nou wat je zegt he. Positivo! Luister vooral niet naar mij en verkoop wat je hebt nu het nog iets waard is. Ga er maar vanuit dat Google TomTom helemaal de vernieling in rijdt en anders doen de bestuurders het zelf wel met de ene na de andere strategische miskleun. :-)

  15. forum rang 8 Wereldbelegger 21 juli 2021 17:01
    Prachtig geluid, al die lofzangen.
    Maar waarom staan er geen dubbele cijfers op de borden?
    Op die enkele uitzondering na in de afgelopen 12 jaar.

    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 13:30:

    @vive Ik heb niks met TA, maar (naar ik heb begrepen) is er een weerstand op 6,42 en "de zone tussen 6,40 en 6,50" en daarboven ligt de weg open. Genoemde koers is waarop TomTom opende op de dag van de cijfers en toen verder down ging. Men ziet stijgen boven 6,42 goedmaken van het verlies dat geleden werd met de cijfers. Je ziet de koers soms een aanloopje nemen en dan afketsen op dat niveau. Soms is TA ook een self fulfilling prophecy, omdat sommigen er op handelen. Ik zie dat herstel wel gebeuren hoor (op basis van toelichting op de cijfers) maar blijkbaar moet dat ook nog 'technisch' bevestigd worden. Ik zie dit als centen geneuzel want TT is m.i. een aandeel dat dubbele cijfer koers moet hebben op basis van de 3 euro per aandeel cash die ultimo 2021 al in het bedrijf zit en voorspelde 2023 50 cent / aandeel free cashflow.
  16. forum rang 6 pwijsneus 21 juli 2021 17:13
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 juli 2021 16:47:

    [...]

    Pas op nou wat je zegt he. Positivo! Luister vooral niet naar mij en verkoop wat je hebt nu het nog iets waard is. Ga er maar vanuit dat Google TomTom helemaal de vernieling in rijdt en anders doen de bestuurders het zelf wel met de ene na de andere strategische miskleun. :-)

    Ga je gang, duw me in het hokje waar je me in vind passen. Als het jou helpt om mij of iemand anders in een hokje te duwen, ga je goddelijke gang.

    Heb je ook nog inhoudelijk iets te melden over de bedreigingen, zoals het enige paard waar TomTom nu nog op kan wedden - de HD-maps - straks een commodity wordt? Is TomTom straks overbodig als elke autobouwer straks een overload aan data ontvangt van alle rijdende voertuigen?!

    Hoe gaat TomTom die strijd winnen tegen de Microsofts, of Nvidia's van deze wereld? Ben er sterk van overtuigd dat het de founders niet zoveel kan schelen, omdat er onlangs EUR 335 Miljoen is veiliggesteld.

    In 2019 een voorsprong hebben in ADAS maps is 1 ding. Maar aan de financiele verwachtingen voor 2023 van TomTom valt af te leiden dat het nog niet echt veel geld in het laatje brengt. Munt slaan uit die voorsprong is het 2e ding.

    Zoals hier eerder aangegeven, het gaat niet om het spel, maar om de knikkers. Of blijven we tot in de oneindigheid knopen tellen?!
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 21 juli 2021 17:34
    In de TT-optiehandel was het vandaag erg rustig. Niks, nada handel in de vergezichtopties juni 2023
    Ook de turbohandel stelt vandaag niks voor volgens het IEX overzicht

    Long
    21-7-2021
    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Booster Long BNP 4,57 3,11 1,99 2,03 0,04 2,080 +2,21% 200 13:42
    Turbo Long BNP 5,9 5,97 0,99 1,03 0,04 1,030 +3,52% 200 10:52
    Turbo Long BNP 2,8 1,61 3,84 3,89 0,05 3,870 -36,82% 100 11:44

1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 58 59 60 61 62 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links