Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,465 19 apr 2024 17:37
  • -0,005 (-0,01%) Dagrange 32,920 - 33,550
  • 9.995.595 Gem. (3M) 7,6M

Rebound Shell

1.483 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 75 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Daan 008 15 juli 2021 01:15

    Volgens mij was de vooropgestelde primaire doelstelling van Shell een schuld reductie tot 65 miljard dollar.
    Pas wanneer de schuld onder de 65 miljard dollar zou komen zou 20 à 30 van de cashflow terug gaan vloeien naar de aandeelhouders. (hoe en exact hoeveel werd tot op heden nog niet gecommuniceerd)
    Voor mij betekend dit dat zodra de schuld onder de 65 miljard dollar komt dat er dan een flexibel dividend gaat komen, wat mogelijk zelfs per kwartaal zal/kan gaan variëren in functie van het cashflow resultaat van het voorbije kwartaal.

    Enorme besparingen en ook de drastische beperking van het dividend moesten in eerste instantie bijdragen tot het behalen van de door Shell vooropgestelde primaire doelstelling, namelijk schuld lager dan 65 miljard dollar.
    Zodra weer meer winst werd gemaakt maar het primaire doel nog niet werd bereikt kwam het voorstel van Shell om toch het dividend met 4% per jaar te gaan verhogen.
    Voor mij betekend dit dat zolang de schuld gedurende eventueel komende jaren nog niet is verminderd tot 65 miljard dollar dat dan toch het dividend minimaal met 4% per jaar zal gaan stijgen.

    Wat houd voor mij een flexibel dividend in functie van de cashflow in
    * Voorbeeld 1
    Met een Cashflow van 10 miljard dollar op 1 kwartaal en 30% hiervan vloeit naar de aandeelhouders ( stel louter als fictieve getallen dat 20% is voor het dividend en 10% is voor aandelen inkoop)
    - 20% geeft een bedrag van 2 miljard dollar verdeeld over 7.8 miljard aandeeltjes of een dividend van 0.256 dollar per aandeel.
    - 10% geeft een bedrag van 1 miljard dollar voor aandelen inkoop gedurende het eerst volgende kwartaal

    * Voorbeeld 2
    Stel dat er een negatieve cashflow op 1 kwartaal is
    dan verkrijgt de aandeelhouder 0.0 dollar per aandeel
    en is voor aandelen inkoop het komende kwartaal 0.0 dollar ter beschikking.

    * Voorbeeld 3
    Met een Cashflow van 10 miljard dollar op 1 kwartaal en 30% hiervan vloeit naar de aandeelhouders
    Het kwartaal dividend blijft wel behouden op 0.1735 dollar/aandeel en het overige van de voorziene 30% wordt benut voor aandelen inkoop gedurende het volgende kwartaal.
    7.8 miljard aandelen x 0.1735 = 1.35 miljard dollar
    30% geeft een totaal bedrag van 3.0 miljard dollar verminderd met 1.35 miljard dollar (dividend) of een bedrag van 1.65 miljard dollar wordt voorzien voor aandelen inkoop.
    In dit voorbeeld kan het dus ook zijn dat het uitgekeerde dividend bedrag met 4% per jaar gaat verhogen en het bedrag voor aandelen inkoop daardoor variabel wordt.

    Tot op heden is nog niets gezegd hoe het er juist zal gaan uitzien en daarom nog even geduld
    Op 29/07/2021 vanaf 8uur gaan we hopelijk meer te weten komen
  2. forum rang 6 Daan 008 17 juli 2021 12:43
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 14 juli 2021 21:57:

    [...]
    @Daan, zou jij het gestelde onder Bijvoorbeeld aan mij (en wellicht ook anderen) kunnen uitleggen.

    In het verleden behaalde resultaten vormen geen garantie voor de toekomst. Ik denk persoonlijk, dat ze vasthouden aan de 4% verhoging per jaar. Mocht de aandeleninkoop gunstig uitpakken, dan kan het percentage zelfs hoger uitpakken.
    Rekenvoorbeeld: 8 miljard aandelen x 17 euro (koers) => 136 miljard. 10 miljard aandeleninkoop op 136 miljard => 7.3 %.

    Maar goed we gaan het zien op de 27e. Overigens heb ik veel vertrouwen in Jessica en die gaat ervoor zorgen, dat de cashflow extreme omstandigheden daargelaten altijd positief is. Dat was ie in 2020 trouwens ook.


    Sorry, ik kom nu pas tot het besef dat je mogelijk iets anders vroeg

    Een EV waarmee in een stad hetzelfde gereden wordt als met een benzine/diesel auto ( bijvoorbeeld In de winter verwarming op en in de zomer airco op)
    Een kameraad zijn auto gaat volgens hem in stad tot boven de 25KWh per 100km
    Mijn diesel komt daar op 5.4 liter/100 km
    Ik weet wel, vergelijken hierop is niet echt mogelijk, iedereen heeft een eigen rijstijl.

    Voor verwarming op gas
    Je hebt tussen de 9,5 en 10,7 kWh nodig per 1 m3 bij laagcalorisch gas
    Je hebt tussen de 10.8 en 12,8 kWh nodig per 1 m3 bij hoogcalorisch gas

    Waar ik op doel is waar je vandaag bij wijze van spreken, (fictieve getallen) 500 liter benzine verbruikt en 1000 m3 gas ga je morgen (500 x 3) 1.500kWh + (1000 x 10) 10.000kWh = 11.500kWh elektriciteit verbruiken.

    Stel Shell heeft een netto winst van 100€ op 500 liter benzine (0.2€/liter benzine) dan moet Shell straks 100€ netto winst verkrijgen op 1.500kWh (0.067€/kWh elektriciteit voor de auto)

    Wel is binnen de top van de EU menigeen voorstander om gas voor verwarming te laten gaan vervangen door H2. Alle gastoestellen die verkocht worden binnen de EU moeten (mogelijk hierom) reeds H2 ready zijn.
    Maar ook hiervoor maakt Shell zich sterk.
  3. forum rang 5 cash is king 17 juli 2021 23:44
    Klopt, deze uitleg bedoelde ik. Maar heel eerlijk, deze rekensommetjes gaan boven mijn pet.

    Ik begreep uit de verstrekte info tot dusverre, dat electrische auto's (veel) goedkoper in het gebruik zijn dan benzine/diesel-auto's. Klopt dat wel, of niet. En geldt dat ook voor de verwarming van mijn huis, bijv. met een straalkachel?

    En je probeert met je rekenvoorbeelden ook iets (aan mij) duidelijk te maken over wat Shell eraan verdient, of kan gaan verdienen. Maar verdienen ze per gereden kilometer nou meer of minder als iedereen electrisch gaat rijden?

    Alvast en alweer hartelijk dank, als je nog een (nieuwe) poging wil wagen.
  4. Up&Down 18 juli 2021 10:05
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 14 juli 2021 10:46:

    Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest. Als aandeelhouder kijk ik er wellicht wat anders aan, dan als een geïnteresseerde buitenstaander, niet ff?

    Voor mij is het belangrijk, dat Shell accepteert, dat de bedrijfsomvang in de toekomst gaat afnemen; Shell wordt gewoon een kleiner bedrijf en dat daarbij past dat de grootste winstmaker: upstream olie, een steeds kleiner deel van de cashflow voor zijn rekening gaat/kan nemen.

    Wanneer je dat ziet gebeuren als directie van Shell, doe je er verstandig aan de overige financiële ratio's in overeenstemming te brengen met die kleinere bedrijfsomvang. Kostenbewustzijn en waar mogelijk kostenreductie is daarbij van groot belang, evenals de aanpassing van het personeelbestand aan de afnemende bedrijfsomvang. Op beide terreinen heeft Shell al forse stappen gezet.

    Tijdens Q1 cijfers presentatie en vragen van analisten heeft Shell (Jessica) al aangegeven dat ze de schuld richting de $55 mld willen brengen. Dat was nog voor de uitspraak. Ik verwacht dat dit doel dus nog wat verder naar beneden gaat.
    Verder ben ik een groter voorstander van aandeleninkoop dan extra dividend. Als het bedrijf in de toekomst kleiner wordt is het passend dat en schuld en aantal uitstaande aandelen wordt verlaagd/ verkleind.
    Zelf verwacht ik dat Shell nu de $65 mld schuld waarschijnlijk gehaald is met een nieuwe toverformule komt hoe de cash flow wordt verdeeld. Zij doen alles eraan om transparant te zijn (zo geven ze bv winstgevendheid aan bij $1 stijging olieprijs, gasprijzen, raffinagemarge etc). Ik kan me dus niet voorstellen dat deze verdeling niet transparant wordt gemaakt.
    Daadwerkelijke verdeling (en formule) blijft gissen, ik denk wel aan onderstaande uitgangspunten:
    1. Verdeling tussen 20-30% afhankelijk van cashflow (en dus indirect olieprijs) waarbij ik vermoed dat er bij hogere cashflow een lager % richting aandeelhouders gaat. (Ze creëeren dan dus spaarpotje)
    2. Verdeling afhankelijk van netto schuld; des te lager netto schuld des te hoger % uitkering
    3. Verder zal het huidige dividend +4% stijging vaststaan. Ik verwacht dat prio 1 hierna aandeleninkoop is en prio 2 extra dividend. Ik verwacht dat extra dividend als bijzonder dividend wordt uitgekeerd (interessant voor optie houders) om duidelijk te houden dat dit extra is en niet jaarlijks plaatsvindt.
  5. forum rang 6 Daan 008 18 juli 2021 10:07
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 17 juli 2021 23:44:

    Klopt, deze uitleg bedoelde ik. Maar heel eerlijk, deze rekensommetjes gaan boven mijn pet.

    Ik begreep uit de verstrekte info tot dusverre, dat electrische auto's (veel) goedkoper in het gebruik zijn dan benzine/diesel-auto's. Klopt dat wel, of niet. En geldt dat ook voor de verwarming van mijn huis, bijv. met een straalkachel?

    En je probeert met je rekenvoorbeelden ook iets (aan mij) duidelijk te maken over wat Shell eraan verdient, of kan gaan verdienen. Maar verdienen ze per gereden kilometer nou meer of minder als iedereen electrisch gaat rijden?

    Alvast en alweer hartelijk dank, als je nog een (nieuwe) poging wil wagen.


    Dit is omzeggens onmogelijk daar teveel constant wijzigende factoren hierin een rol spelen.

    Een EV is goedkoper indien je thuis over voldoende zonnepanelen en opslagbatterijen hebt zodat je geen netstroom moet gaan gebruiken.
    Wat kost uw elektriciteit bijvoorbeeld
    - thuis 0.25€/kWh verbruik auto 25 kWh/100km of 0.25 x 25 = 6.25€/100km
    - onderweg laadpaal 0.45€/kWh (gegeven werd enige tijd geleden meegedeeld op een ander forum)
    - onderweg snelladen 0.85€/kWh (gegeven werd enige tijd geleden meegedeeld op een ander forum)

    Maar wat gaat binnen bijvoorbeeld 7 jaar de inruilwaarde van die EV zijn. Waarom?
    - De kostprijs van een batterij in een EV bedraagt meer dan 50% van de waarde van het voertuig.
    - Hoeveel herlaad beurten kan de batterij van een EV hebben, wetende dat na iedere herlaad beurt de maximale capaciteit (het maximale aantal mogelijk te rijden aantal km iets omlaag gaat) een beetje vermindert.
    - Is na 4 à 5 jaar jaar nog de juiste batterijen te verkrijgen (Bij elektrische fietsen veranderen deze bijna jaarlijks)
    - Wordt de EV geen wegwerpproduct of enkel nog de waarde van de te recupereren onderdelen.

    Voor verwarming
    Ook hier is veel bepalend wat de kostprijs per kWh voor jouw bedraagt.
    Ik kan enkel zeggen om de warmte van 1 m3 gas te vervangen door de warmte uit elektriciteit dan heb je daar ongeveer 10kWh voor nodig om tot een zelfde warmte vermogen te komen

    Gaat Shell meer of minder verdienen?
    Niemand kan zeggen wat de exacte kostprijs is van een opgewekte kWh via een wind/zon energie. Steeds wordt gesproken van ramingen. Te veel constant wijzigende factoren spelen een rol zoals wind snelheid, aantal uren zon, positie van de zon, materiaal en onderhoud kostprijs, ..

    De goedkoopste energie opwekking gebeurt door kernfusie, wetenswaardigheidjes
    www.nucleairforum.be/thema/innovatie/...

  6. forum rang 6 Daan 008 18 juli 2021 12:28
    quote:

    Daan 008 schreef op 18 juli 2021 10:07:

    [...]

    Dit is omzeggens onmogelijk daar teveel constant wijzigende factoren hierin een rol spelen.

    Een EV is goedkoper indien je thuis over voldoende zonnepanelen en opslagbatterijen hebt zodat je geen netstroom moet gaan gebruiken.
    Wat kost uw elektriciteit bijvoorbeeld
    - thuis 0.25€/kWh verbruik auto 25 kWh/100km of 0.25 x 25 = 6.25€/100km
    - onderweg laadpaal 0.45€/kWh (gegeven werd enige tijd geleden meegedeeld op een ander forum)
    - onderweg snelladen 0.85€/kWh (gegeven werd enige tijd geleden meegedeeld op een ander forum)

    Maar wat gaat binnen bijvoorbeeld 7 jaar de inruilwaarde van die EV zijn. Waarom?
    - De kostprijs van een batterij in een EV bedraagt meer dan 50% van de waarde van het voertuig.
    - Hoeveel herlaad beurten kan de batterij van een EV hebben, wetende dat na iedere herlaad beurt de maximale capaciteit (het maximale aantal mogelijk te rijden aantal km iets omlaag gaat) een beetje vermindert.
    - Is na 4 à 5 jaar jaar nog de juiste batterijen te verkrijgen (Bij elektrische fietsen veranderen deze bijna jaarlijks)
    - Wordt de EV geen wegwerpproduct of enkel nog de waarde van de te recupereren onderdelen.

    Voor verwarming
    Ook hier is veel bepalend wat de kostprijs per kWh voor jouw bedraagt.
    Ik kan enkel zeggen om de warmte van 1 m3 gas te vervangen door de warmte uit elektriciteit dan heb je daar ongeveer 10kWh voor nodig om tot een zelfde warmte vermogen te komen

    Gaat Shell meer of minder verdienen?
    Niemand kan zeggen wat de exacte kostprijs is van een opgewekte kWh via een wind/zon energie. Steeds wordt gesproken van ramingen. Te veel constant wijzigende factoren spelen een rol zoals wind snelheid, aantal uren zon, positie van de zon, materiaal en onderhoud kostprijs, ..

    De goedkoopste energie opwekking gebeurt door kernfusie, wetenswaardigheidjes
    www.nucleairforum.be/thema/innovatie/...



    Gaan bedrijven meer/minder verdienen aan verkoop van elektriciteit dan aan fossiele brandstoffen?

    Voor enkele maanden was ik een kostprijs voor elektriciteit opwekking tegen gekomen van 0.04 à 0.05€/kWh
    helaas kan ik daar de gepaste verwijzing daarheen niet meer bijplaatsen.
    Extra kosten
    economie.fgov.be/nl/themas/energie/en...

    De kostprijs van 1liter ruwe olie ruwweg gerekend met een kostprijs van 30 dollar/vat geeft 30/159/1.1806 of ongeveer 0.16€/liter
    extra kosten
    www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bran...

    Gegevens via Nederlandse en Belgische websites.
  7. forum rang 5 cash is king 18 juli 2021 22:40
    quote:

    Up&Down schreef op 18 juli 2021 10:05:

    [...]

    Tijdens Q1 cijfers presentatie en vragen van analisten heeft Shell (Jessica) al aangegeven dat ze de schuld richting de $55 mld willen brengen. Dat was nog voor de uitspraak. Ik verwacht dat dit doel dus nog wat verder naar beneden gaat.
    Verder ben ik een groter voorstander van aandeleninkoop dan extra dividend. Als het bedrijf in de toekomst kleiner wordt is het passend dat en schuld en aantal uitstaande aandelen wordt verlaagd/ verkleind.
    Zelf verwacht ik dat Shell nu de $65 mld schuld waarschijnlijk gehaald is met een nieuwe toverformule komt hoe de cash flow wordt verdeeld. Zij doen alles eraan om transparant te zijn (zo geven ze bv winstgevendheid aan bij $1 stijging olieprijs, gasprijzen, raffinagemarge etc). Ik kan me dus niet voorstellen dat deze verdeling niet transparant wordt gemaakt.
    Daadwerkelijke verdeling (en formule) blijft gissen, ik denk wel aan onderstaande uitgangspunten:
    1. Verdeling tussen 20-30% afhankelijk van cashflow (en dus indirect olieprijs) waarbij ik vermoed dat er bij hogere cashflow een lager % richting aandeelhouders gaat. (Ze creëeren dan dus spaarpotje)
    2. Verdeling afhankelijk van netto schuld; des te lager netto schuld des te hoger % uitkering
    3. Verder zal het huidige dividend +4% stijging vaststaan. Ik verwacht dat prio 1 hierna aandeleninkoop is en prio 2 extra dividend. Ik verwacht dat extra dividend als bijzonder dividend wordt uitgekeerd (interessant voor optie houders) om duidelijk te houden dat dit extra is en niet jaarlijks plaatsvindt.
    Zou me helemaal niets verbazen, als dit 'm wordt Up&Down. Ik zou graag zien, dat ze de netto schuld substantieel verlagen. Volgens mij geeft dat de belegger vertrouwen en dat is weer goed voor de aandelenkoers. En daar mogen ze van mij best een paar jaar voor uittrekken, als ze het maar transparant houden.
  8. forum rang 5 cash is king 18 juli 2021 22:52
    quote:

    Daan 008 schreef op 18 juli 2021 12:28:

    [...]

    Gaan bedrijven meer/minder verdienen aan verkoop van elektriciteit dan aan fossiele brandstoffen?

    Voor enkele maanden was ik een kostprijs voor elektriciteit opwekking tegen gekomen van 0.04 à 0.05€/kWh
    helaas kan ik daar de gepaste verwijzing daarheen niet meer bijplaatsen.
    Extra kosten
    economie.fgov.be/nl/themas/energie/en...

    De kostprijs van 1liter ruwe olie ruwweg gerekend met een kostprijs van 30 dollar/vat geeft 30/159/1.1806 of ongeveer 0.16€/liter
    extra kosten
    www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bran...

    Gegevens via Nederlandse en Belgische websites.

    Hallo Daan, je kunt/wilt er eigenlijk niets over zeggen, maar ondertussen geef je een heleboel (voor mij) bruikbare informatie. aan de hand van jou rekenvoorbeelden is mij nu toch het een en ander duidelijk geworden, waarvoor dank. Ik zal je er (zeker) niet op vastpinnen mocht e.e.a. er in de toekomst toch net iets anders uitzien. Maar mocht ik in de (verre) toekomst een e.v. aanschaffen, dan alleen in combinatie met eigen zonnepanelen en een eigen laadpaal.
  9. forum rang 6 Take a sisi 20 juli 2021 21:09
    Ik neem aan dat als je besloten hebt de uitspraak aan te vechten dat hieraan vooraf er de juiste studie op los gelaten is , ik bedoel ten aanzien van de kans van slagen .
    Dit gezegd hebbende ga ik er dus vanuit dat ze kans zien deze rechtzaak te winnen , zou mooi zijn en ook zeker terrecht .
  10. forum rang 6 Ronald Engels 21 juli 2021 00:45
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 18 juli 2021 22:52:

    [...]
    Hallo Daan, je kunt/wilt er eigenlijk niets over zeggen, maar ondertussen geef je een heleboel (voor mij) bruikbare informatie. aan de hand van jou rekenvoorbeelden is mij nu toch het een en ander duidelijk geworden, waarvoor dank. Ik zal je er (zeker) niet op vastpinnen mocht e.e.a. er in de toekomst toch net iets anders uitzien. Maar mocht ik in de (verre) toekomst een e.v. aanschaffen, dan alleen in combinatie met eigen zonnepanelen en een eigen laadpaal.
    =============================

    Dat is precies, wat mijn broer heeft gedaan, dak vol met zonnepanelen en één persoonlijke laadpaal bij zijn garagedeur, hij rijdt hoofdzakelijk voor business, 300 à 400 km soms dagelijks in Nederland en heeft dus zeer lage energiekosten via zijn gesubsidieerde zonnepanelen en EV. Overigens heeft één zeer prachtige EV van Volkswagen, model?, kostprijs 48.000 euro, bij beste weten.

    M.v.g.
  11. Up&Down 21 juli 2021 08:03
    quote:

    Take a sisi schreef op 20 juli 2021 21:09:

    Ik neem aan dat als je besloten hebt de uitspraak aan te vechten dat hieraan vooraf er de juiste studie op los gelaten is , ik bedoel ten aanzien van de kans van slagen .
    Dit gezegd hebbende ga ik er dus vanuit dat ze kans zien deze rechtzaak te winnen , zou mooi zijn en ook zeker terrecht .
    Wat de uitkomst ook wordt, hoger beroep is voor Shell altijd beter dan niets doen. Bovendien framen ze hun verlies in de eerdere rechtszaak heel positief door niet te zeggen dat de 45% vermindering onredelijk is, maar dat het niet eerlijk is dat zij alleen zich hieraan moeten houden. Dit zetten zij kracht bij door te stellen dat ze deze nieuwe uitdaging graag aangaan en daar al hard mee bezig zijn. Ze willen van 20+ raffinaderijen naar 5. En als bewijs geven ze dat ze er al heel veel hebben gesloten/ verkocht. In hoeverre dit bijdraait aan de 45% reductie weet natuurlijk niemand.
    Wat betreft de uitspraak. Deze uitkomst is (bijna) altijd beter dan niets doen:
    - als ze winnen hebben ze hun handen vrij en dwingen ze de overheid wetgeving aan te nemen die voor iedereen geldt.
    - als ze verliezen heeft een hogere rechter het vonnis bekrachtigd waarmee dit ook meer druk legt bij andere bedrijven om te vergroenen.
    Het zou mogelijk alleen negatief kunnen uitwerken als de hogere rechter ineens komt tot bv 60% reductie. Maar die gok durven ze kennelijk wel te nemen.
  12. forum rang 4 optiejunky 24 juli 2021 09:41
    Ik zit er weer vol in! Na de update dacht ik dat de koers meteen naar de 18 regionen ging, maar werd toch bedrogen. we zullen zien, de angst voor de delta variant moet wegvloeien en d e cijfers moeten duidelijkheid geven.

    Zoals Daan 008 mooi aangeeft in zijn berekening ;

    De hamvraag is nu inderdaad verhouding dividend/ aandeelinkoop.

    Een sterkere dividend verhoging dan 4% zal sowieso koersopdrijvend zijn. En geeft mijn voorkeur, maar die verassing zit er waarschijnlijk niet in want dan kunnen ze niet meer " goedkoop" aandeeltjes in slaan.

    Nee het zal smoother gaan. Langzaam stap voor stap omhoog.
  13. forum rang 5 cash is king 24 juli 2021 22:09
    quote:

    Up&Down schreef op 24 juli 2021 11:39:

    Ik vermoed dat er ongeveer $3 mld aan aandeelhouders wordt uitgekeerd.
    $1,3 mld voor standaard dividend van 0,17 ct
    $ 0,4 mld voor extra dividend van 0,05 ct
    $1,3 mld voor aandeleninkoop

    Ik ben benieuwd.
    17 is een mooi rond getal, ik hou van ronde getallen. Dat straalt meer kracht uit (i've got the power, Sisi), dan dat geneuzel achter de komma.
1.483 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 75 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links