Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
*JustMe* schreef op 15 juli 2021 13:44 :
[...]
Welk alternatief heeft de autofabrikant? Ze gaan het niet allemaal zelf zitten maken (kunnen ze ook niet) dus dan kom je toch bij een aantal leveranciers uit, elk met hun voors en tegens. Met HERE gaat het intern niet goed en ze investeren niet in automotive maar zijn zich gaan focussen op delivery in deze pandemie waarbij bezorging door het dak gaat, bij Google deel je alle data en zijn de kaarten qua vormgeving niet aanpasbaar. Dan is TomTom denk ik een solide en valide alternatief en kapitaalkrachtig genoeg om beloften aan klanten waar te maken. De R&D uitgaven gingen afgelopen kwartaal omhoog, dus die committent blijft. Ook zijn nieuwe platforms gelanceerd voor automerken, op die platforms kunnen live maps geleverd worden in de toekomst, dus een stuk ontwikkelkosten is voor de baten uitgegaan.
waarom heeft een @BOSCH zoveel in de automaterialen pap te brokkelen, omdat hun producten de beste zijn of zou aansprakelijkheid en leverbetrouwbaarheid een reden kunnen zijn. Daarom rijen firma's zoals een @BOSCH locatie en internationale producenten aan het keten om een single point of ownership te bewerkstelligen en al helemaal voor crusiale delen van het product. In Dieselgate heeft @BOSCH ook haar steentje van etterlijke honderden miljoenen bijgedragen aan de boete, zie je dat al gebeuren bij TOMTOM.. @TOMTOM onder het dak van een @BOSCH is voor de autoproducenten het meest gunstige, @BOSCH zit met haar producten in nagenoeg iedere fossiele brandstof auto en nu is het alle hens aan dek voor het vervoermiddel op U en W..
*JustMe* schreef op 15 juli 2021 13:49 :
Ah, gevonden. Check bladzijde 3. Daar zie je hoe orderboek de cijfers in loopt.
53% van het orderboek is omzet na 2023. Zit dus behoorlijk wat jaren continuïteit in de automotive omzet
corporate.tomtom.com/static-files/252... Probleem blijft dat consumer stervende is en met een omzet van ca. 550mio in 2023 amper geld verdiend kan worden. De vergezichten van 2030 van CMD zijn inmiddels zwaar achterhaald. Zelfs al behaald men de CAGR van 15% per jaar na 2023 zal het nog enkele jaren duren voor er een fatsoenlijke winst gedraaid word. Dat is enorm ver weg, dan blijven er vragen: 1) gaan de kosten niet evenredig mee stijgen, zoals tot nu toe al jaren het geval is 2) welke disrupties kunnen er nog komen 3) marges die onder druk komen 4) SBB wat jaarlijks eventueel 50mio of meer kost Het aandeel is al weer een behoorlijke tijd lagere ranges aan het opzoeken. Gezien de vooruitzichten de komende paar jaar zeer mager zijn denk ik dan ook dat de range eerder 5 tot 7 word met wellicht zo nu en dan een uitschieter wat erboven of eronder. Je kunt ook absoluut niet spreken van een groeibedrijf met al 15 jaar krimp en in ieder geval de komende 2 jaar geen tot weinig topline omzetgroei, dit zal ook zichtbaarder worden in de waardering van het aandeel vermoed ik. De cashberg, inmiddels bijna 100mio gekrompen, zie ik de komende 2 jaar ook niet meer groeien. Alle eventuele FCF zal worden gebruikt voor SBB voor senior Management.
pwijsneus schreef op 15 juli 2021 13:49 :
[...]
Wie weet heeft binnenkort niemand de diensten van HG (60+) meer nodig, laat staan behoefte om de zaak over te nemen.
Scenario
nachtkaars al voorbij gekomen?
Is hetzelfde als scenario pennystock. Het is daarom maar goed dat aandeelhouderswaarde creeren op de eerste plaats staat bij HG.
apieslapie schreef op 15 juli 2021 13:54 :
[...]
check je apple maps maar op je telefoon.
Kijk over een paar maanden nog maar eens. Sorry, maar Apple is een aflopende zaak voor TT, whether you like it or not.
GOOD DEAL ACTIVITY. EXPECTING FURTHER SIGNIFICANT WINS IN AUTOMOTIVE *AND* LICENSING!
Harold spreekt zich hier even heel positief uit
Rest van het jaar, marges boven 80%
Ik vind onderstaande paragraaf uit het Q2 rapport veelzeggend: Given the global shortage of semi-conductors impacting our Automotive business in H1 '21, we assessed its implication on our revenues. Though we do expect a short term impact, we do not expect that the later years of our forecasted period are impacted. We have considerable headroom which is reflected in the sensitivity test we have disclosed in our 2020 Annual Report. As such we do not see a triggering event that could potentially lead to an impairment. No impairment charge was recorded in H1 '21 or H1 '
*JustMe* schreef op 15 juli 2021 13:44 :
[...]
Welk alternatief heeft de autofabrikant? Ze gaan het niet allemaal zelf zitten maken (kunnen ze ook niet) dus dan kom je toch bij een aantal leveranciers uit, elk met hun voors en tegens. Met HERE gaat het intern niet goed en ze investeren niet in automotive maar zijn zich gaan focussen op delivery in deze pandemie waarbij bezorging door het dak gaat, bij Google deel je alle data en zijn de kaarten qua vormgeving niet aanpasbaar. Dan is TomTom denk ik een solide en valide alternatief en kapitaalkrachtig genoeg om beloften aan klanten waar te maken. De R&D uitgaven gingen afgelopen kwartaal omhoog, dus die committent blijft. Ook zijn nieuwe platforms gelanceerd voor automerken, op die platforms kunnen live maps geleverd worden in de toekomst, dus een stuk ontwikkelkosten is voor de baten uitgegaan.
Wat dacht je van Nvidia, Cruise, HERE of toch gewoon Google. Volgens TomTom heeft TomTom nu nog een voorsprong(etje). Maar aan de verwachtingen voor komende jaren blijkt uit niets dat TomTom hier munt uit kan slaan. Ook zien we af en toe een model van Jeep of een Nissan Qashqai. Maar waar blijven de big-bangs? Terwijl ELKE auto hiermee straks uitgevoerd moet worden. TomTom zit te slapen, heeft misschien toch niet zo'n voorsprong, of autobouwers hebben meer alternatieven dan wij denken. Als TomTom zo'n solide partij zou zijn, waarom is de outlook dan zo voorzichtig. Conclusie, het is onzin dat die HD-maps TT gaan redden. Zelfs Waymo vraagt zich openlijk af hoe ze aan deze divisie geld moeten gaan verdienen. Laat het HG maar eens zuchtend en steunend uitleggen. Euuuuhhhh.........well. Eeuuuuuuuuwwhhmmmm.....
Q: How can you reassure the investor community is that the worst is behind us? A (Taco): Happy about deal activity in first half of the year. *VERY* confident about deal activity in rest of the year Q: What makes you confident in deal activity A (Harold): Now largest vendor of software in the automotive industry. Strong in the EV (electric vehicle) market. Doing well in the marketplace. Carmakers like the new products. Pricing is good. Volume we have missed, we may recover in the future
UBS gaat zijn advies van 11 euro echt niet verlagen na deze call Q: Return on investment in application layer. Gaat dat zich terugbetalen. A: Harold: more customers for application layer second half of the year. OTA map updates, online traffic. Recignition in the industry.
De markt wordt minder opgewonden van Goddijn dan bepaalde teruggekeerde posters. R.I.P. Peter de Vries, de TomTom ellende valt in het niet bij dit droeve nieuws.
Harold Goddijn: "beetje teleurstellend voor ons dat het eigenlijk erg goed gaat en je dat nu niet in deze cijfers ziet"
Riet v. Milt schreef op 15 juli 2021 14:18 :
R.I.P. Peter de Vries
Dat had ik gemist. Heel triest dit.
"Operational revenue in Automotive wordt voor dit hele jaar double digit percentage" "Effect van chip tekorten is na 2 kwartalen achter ons."
Riet v. Milt schreef op 15 juli 2021 14:18 :
.
R.I.P. Peter de Vries, de TomTom ellende valt in het niet bij dit droeve nieuws.
Helemaal mee eens, wat bijna iedereen vreesde is nu gebeurd. Sterkte voor in het bijzonder zijn familie.
Riet v. Milt schreef op 15 juli 2021 14:18 :
De markt wordt minder opgewonden van Goddijn dan bepaalde teruggekeerde posters.
R.I.P. Peter de Vries, de TomTom ellende valt in het niet bij dit droeve nieuws.
Ik hoor het net, triest nieuws... R.I.P.
Groei in automotive klanten is 50% nieuwe klanten (meer marktaandeel) en 50% groei bij bestaande klanten. Grote deals zijn gekoppeld aan nieuwe generatie systemen en technologie. Goede relaties, high level of trust, contracten krijgen een meer strategisch, langetermijn karakter
voor het eerst dat tijdens de cc de koers wat stijgt
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)