Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom Juli 2021.

1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 34 35 36 37 38 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. beursbeurs 15 juli 2021 11:47
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 juli 2021 11:35:

    [...]

    De groei outlook tot 2023 is gehandhaafd. Voor de periode daarna wilde Goddijn aan de VEB geen outlook geven, doordat dat niet te voorspellen is. Wel zei hij: “ De kansen die wij in zowel de Automotive en Enterprise markt zien zullen naar verwachting bijdragen tot een verdere groei, ook na 2023.”
    Dat betekent inderdaad zichzelf "dood" verklaren, want groei betekent een backlog die groeit, maar die groeit volgens de outlook 2023 niet!

    Een bedrijf dat geen nieuwe orders in 2021 en 2022 verwacht en dus alleen op de bestaande backlog teert (zonder stijging takerates), sterft langzaam af
  2. forum rang 6 pwijsneus 15 juli 2021 11:48
    quote:

    beursbeurs schreef op 15 juli 2021 11:47:

    [...]

    Dat betekent inderdaad zichzelf "dood" verklaren, want groei betekent een backlog die groeit, maar die groeit volgens de outlook 2023 niet!

    Een bedrijf dat geen nieuwe orders in 2021 en 2022 verwacht en dus alleen op de bestaande backlog teert (zonder stijging takerates), sterft langzaam af
    Goeie conclusie.
  3. forum rang 6 tatje 15 juli 2021 11:50
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 juli 2021 11:19:

    [...]

    Zonder die one off release was die mix ook gunstiger. Moet er wel direct bij zeggen dat je waarschijnlijk wel elk jaar zo’n release hebt. Als je drie kwartalen 84% marge hebt en 1 kwartaal 77% dan kan je misschien beter op jaarbasis kijken. Vorig jaar was over heel 2020 genomen de marge 80%. Daar gaat tomtom wel iets overheen dit jaar.
    Tja.

    in 2019 werden die kosten in Q2 genomen.
    in 2020 werden die kosten in Q3 genomen.

    In de kwartalen met de hoogste omzet.

    Nu zei Harold.

    Volgens CEO Harold Goddijn toonde de tak Automotive verbetering, maar zal een volledig herstel meer tijd vergen door het tekort aan halfgeleiders die nodig zijn voor de autoproductie.

    De topman merkte ook op dat de brutomarge afgelopen kwartaal lager uitviel, maar dat dit een tijdelijk effect is.

    Vorig jaar werden die kosten in Q3 genomen.
    A 65,9
    E 39,7
    C42,3
    totaal 147,9
    Marge 76% in Q3 werden die kosten genomen
    gross profit 112,4

    Dit jaar werden die kosten in Q2 genomen.

    Dus Q3 2021
    A 63
    E 40
    C 30
    totaal 133 dus minder dan vorig jaar, denk ik.

    Maar de marge van 76% wordt nu minimaal 84%
    gross profit 111.7

    111,7 lijkt op de 112,4 van Q3 2020.

    Nivelleren heet dat.

    Stel alles is echte omzet :-)

    Wie hebben die 2,3 miljoen aandelen dan gekocht.

    Of is 90% vestzak broekzak.

    Verschil tussen een LP en het casino.

    LP hoeft geen order kosten te betalen en het casino heeft de 0.

    C
  4. taurus86 15 juli 2021 11:56
    Ik herken enkele reacties. Die werden ook gegeven toen RDS vorig jaar onder de 10 euro zakte. Cognitieve dissonantie; de plaag voor de belegger.
    Maar er is een mogelijkheid: Verkopen en fluitend weer verder.
    Ik vond vanochtend de 'uitdragerij prijzen' toch weer te smakelijk, en er zit bij UBS iemand, die precies van de hoed en de rand weet, als het over TT gaat.
  5. apieslapie 15 juli 2021 12:02
    quote:

    pwijsneus schreef op 15 juli 2021 11:42:

    [...]

    Apple heeft eigen mapdata, heeft TT gedumpt. Ze wilde betere kwaliteit, en wilden of konden TT niet overnemen. Zijn enkele jaren geleden begonnen eigen mapdate te winnen en te gebruiken. Met succes.

    Aan de licensing omzet van TT viel zowieso niets te zien dat Apple klant was. Ze betaalden wss in data. Hoe dat nu is geregeld, geen idee.

    Apple heeft niets van doen met TT.
    Haha je weet ook niks he, tomtom zit vuistdiep in apple maps.
  6. [verwijderd] 15 juli 2021 12:05
    quote:

    beursbeurs schreef op 15 juli 2021 11:47:

    [...]

    Dat betekent inderdaad zichzelf "dood" verklaren, want groei betekent een backlog die groeit, maar die groeit volgens de outlook 2023 niet!

    Een bedrijf dat geen nieuwe orders in 2021 en 2022 verwacht en dus alleen op de bestaande backlog teert (zonder stijging takerates), sterft langzaam af
    Waar staat dat TT geen nieuwe orders verwacht? Dat staat nergens. Zal wel naar gevraagd worden deze middag. Eigenlijk is dat de belangrijkste vraag.

    Het meest recente dat we weten komt uit het jaarverslag over 2020 dat dit voorjaar uitkwam.

    Daarin is het totale orderboek gelijk gebleven op 1,8 miljard door enerzijds lagere korte termijn omzet uit bestaande klanten, wat wordt gecompenseerd door aanwas nieuwe klanten.

    Volgens mij heb je dan juist een positieve hefboom bij herstel automarkt. Verder is de outlook tot en met 2023 een omzetgroei van 10%. Dat komt door op de markt komen van deals uit het orderboek. Echter, er blijft ook nog veel in dit orderboek zitten. Volgens mij valt er iets van 17% per jaar uit vrij maar dat zeg ik uit mijn hoofd. Ze hebben wel ergens gerapporteerd wat het per jaar wordt. Daaruit bleek dat deals zeker een jaar of 5-6 levensduur hebben.
  7. forum rang 7 sniklaas 15 juli 2021 12:08
    quote:

    beursbeurs schreef op 15 juli 2021 11:47:

    [...]

    Dat betekent inderdaad zichzelf "dood" verklaren, want groei betekent een backlog die groeit, maar die groeit volgens de outlook 2023 niet!

    Een bedrijf dat geen nieuwe orders in 2021 en 2022 verwacht en dus alleen op de bestaande backlog teert (zonder stijging takerates), sterft langzaam af
    dat is inderdaad het gevolg wanneer een bedrijf haar producten niet weet te slijten en dat wordt een logisch gevolg wanneer TOMTOM besluit zelfstandig te blijven.

    Wellicht schop ik hiermee wederom tegen de schenen van de TOMTOM supporters die momenteel de onzichtbare lichtpuntjes aan het zoeken en uitvergroten zijn om hun perpetuum mobile verhaal, 2025...2030 tot aan het graf te blijven verkondigen.

    een zelfstandig TOMTOM heeft geen toekomst, wellicht nog wat stuiptrekkingen in de niche markt maar zal uiteindelijk als een nachtkaars doven.

    TOMTOM heeft nog 1 kaart in de hand, location technology en naar ik verwacht is Harold slim genoeg om deze laatste troefkaart goudgerand te verkopen. In 2015 was de beste man nog te jong en te eigenwijs maar het zal ons toch niet gebeuren dat deze laatste troef op dezelfde wijze wordt verspeelt als alle andere kaarten die ooit uit de handen van TOMTOM zijn geglipt..
  8. forum rang 6 pwijsneus 15 juli 2021 12:15
    quote:

    apieslapie schreef op 15 juli 2021 12:02:

    [...]

    Haha je weet ook niks he, tomtom zit vuistdiep in apple maps.
    Misschien helpt TomTom een handje zodat Apple zelf hun mapdata kan inzetten. Maar dat zullen de laatste diensten zijn. TomTom wordt helemaal uitgefaseerd, en worden ze bedankt voor de (goedkope) diensten.

    Of welk deel van de licensing omzet van TT is afkomstig van Apple?

    Mooie klant, Apple, om toe te voegen aan je bestand. Maar aan de cijfers valt niet te zien dat TT hier plezier aan heeft beleefd.

    To support my claim;

    Apple is rebuilding Maps from the ground up

    techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

    www.macrumors.com/guide/apple-maps-ve...

    maps.apple.com/imagecollection/

    Dus hoe kom je erbij dat TT vuistdiep in Apple maps zit?! Klinkt stoer, maar verklaar je nader.
  9. beursbeurs 15 juli 2021 12:26
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 juli 2021 12:05:

    [...]

    Waar staat dat TT geen nieuwe orders verwacht? Dat staat nergens. Zal wel naar gevraagd worden deze middag. Eigenlijk is dat de belangrijkste vraag.

    Het meest recente dat we weten komt uit het jaarverslag over 2020 dat dit voorjaar uitkwam.

    Daarin is het totale orderboek gelijk gebleven op 1,8 miljard door enerzijds lagere korte termijn omzet uit bestaande klanten, wat wordt gecompenseerd door aanwas nieuwe klanten.

    Volgens mij valt er iets van 17% per jaar uit vrij maar dat zeg ik uit mijn hoofd.
    Dat is inderdaad 17% in 2023. En 17% van 1,8 mld is 306 mio. De totale outlook A&E voor 2023 is 550, het verschil tussen 550 en 306 = 244 mio. Dit is bijna volledig de voorspelde omzet voor Enterprise in 2023.

    Dus ik zie in de outlook 2023 voor automotive nergens nieuwe deals en ook geen groei in takerates, en dat bij een reeds sterk afgewaardeerde backlog!

    vanaf medio 2022 verplicht ISA in Europese nieuwe auto en deze wordt met ADAS maps ondersteund, waar in de outlook zie ik dit effect? Nergens!
  10. [verwijderd] 15 juli 2021 12:26
    quote:

    sniklaas schreef op 15 juli 2021 12:08:

    [...]dat is inderdaad het gevolg wanneer een bedrijf haar producten niet weet te slijten en dat wordt een logisch gevolg wanneer TOMTOM besluit zelfstandig te blijven.

    Wellicht schop ik wederom hiermee tegen de schenen van de TOMTOM supporters die momenteel de onzichtbare lichtpuntjes aan het uitvergroten zijn om hun perpetuum mobile verhaal, 2025...2030 tot aan het graf te blijven verkondigen.

    een zelfstandig TOMTOM heeft geen toekomst, wellicht nog wat stuiptrekkingen in de niche markt maar zal uiteindelijk als een nachtkaars doven.

    TOMTOM heeft nog 1 kaart in de hand, location technology en naar ik verwacht is Harold slim genoeg om deze laatste troefkaart goudgerand te verkopen. In 2015 was de beste man nog te jong en te eigenwijs maar het zal ons toch niet gebeuren dat deze laatste troef op dezelfde wijze wordt verspeelt als alle andere kaarten die ooit uit de handen van TOMTOM zijn geglipt..
    Waar ik in mee kan gaan is dat tomtom een veel kleiner en specialistischer bedrijf is geworden. Op de piek in 2010 een omzet van 1,5 miljard. Nu, na de verkoop van de Telematics divisie nog maar 500 miljoen. Ze gedragen zich ook nog een beetje als de groten der aarde, maar TomTom is geen ASML, eerder een BESI.

    Waar ik niet in mee kan gaan is dat er geen vraag is. Er is veel vraag maar vertraging in de keten door chips tekorten. Voor sommige automodellen betekent nu bestellen een levering in 2022.

    Ik had betere cijfers verwacht vanwege herstel in de automarkt. Dat herstel is er wel vanuit de eindconsument, maar die semiconductor tekorten duwen omzet vooruit naar 2022 en drukken (volgens UBS) de wereldwijde automarkt van 2021 met 5%.
  11. [verwijderd] 15 juli 2021 12:29
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 juli 2021 12:05:

    [...]

    Waar staat dat TT geen nieuwe orders verwacht? Dat staat nergens. Zal wel naar gevraagd worden deze middag. Eigenlijk is dat de belangrijkste vraag.

    Het meest recente dat we weten komt uit het jaarverslag over 2020 dat dit voorjaar uitkwam.

    Daarin is het totale orderboek gelijk gebleven op 1,8 miljard door enerzijds lagere korte termijn omzet uit bestaande klanten, wat wordt gecompenseerd door aanwas nieuwe klanten.

    Volgens mij heb je dan juist een positieve hefboom bij herstel automarkt. Verder is de outlook tot en met 2023 een omzetgroei van 10%. Dat komt door op de markt komen van deals uit het orderboek. Echter, er blijft ook nog veel in dit orderboek zitten. Volgens mij valt er iets van 17% per jaar uit vrij maar dat zeg ik uit mijn hoofd. Ze hebben wel ergens gerapporteerd wat het per jaar wordt. Daaruit bleek dat deals zeker een jaar of 5-6 levensduur hebben.
    Gelukkig ook positieve berichten over het big-tech bedrijf. Dat kunnen we na deze armzalige resultaten wel gebruiken.
  12. [verwijderd] 15 juli 2021 12:33
    quote:

    beursbeurs schreef op 15 juli 2021 12:26:

    [...]

    Dat is inderdaad 17% in 2023. En 17% van 1,8 mld is 306 mio. De totale outlook A&E voor 2023 is 550, het verschil tussen 550 en 306 = 244 mio. Dit is bij volledig de voorspelde omzet voor Enterprise in 2023.

    Dus ik zie in de outlook 2023 voor automotive nergens nieuwe deals en ook geen groei in takerates, en dat bij een reeds sterk afgewaardeerde backlog!

    vanaf medio 2022 verplicht ISA in Europese nieuwe auto en deze wordt met ADAS maps ondersteund, waar in de outlook zie ik dit effect? Nergens!

    Je bedoelt te zeggen (denk ik) dat als de automarkt in 2023 volledig hersteld is én er nieuwe klanten aan de portefeuille toegevoegd zijn dat je dan zou verwachten dat de outlook voor 2023 eerder omhoog zou moeten gaan, dan gelijk blijven. Als ik het goed vertaal. Ja, dat zou je inderdaad wel denken. Ik vermoed dat TomTom met deze kwartaal rapportage niet eens naar die lange outlook heeft gekeken. Kwartaalcijfers is toch meer een korte termijn verhaal.
  13. forum rang 6 tatje 15 juli 2021 12:51
    quote:

    beursbeurs schreef op 15 juli 2021 12:26:

    [...]

    Dat is inderdaad 17% in 2023. En 17% van 1,8 mld is 306 mio. De totale outlook A&E voor 2023 is 550, het verschil tussen 550 en 306 = 244 mio. Dit is bijna volledig de voorspelde omzet voor Enterprise in 2023.

    Dus ik zie in de outlook 2023 voor automotive nergens nieuwe deals en ook geen groei in takerates, en dat bij een reeds sterk afgewaardeerde backlog!

    vanaf medio 2022 verplicht ISA in Europese nieuwe auto en deze wordt met ADAS maps ondersteund, waar in de outlook zie ik dit effect? Nergens!

    17% van 1,8 miljard is inderdaad 306
    Enterprise zeg 194

    Is totaal 500

    Outlook 2023 Locatie technologie 550

    Dus waar komt die 50 vandaan.

    Kom toch weer bij mijn stokpaardje .

    Taco zei in het transcript Q4 2020 het volgende:

    For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

    Dus in 2023 komt de omzet automotive uit nieuwe deals en de backlog.

    Nieuwe deals SD in 2022 komen in de backlog.

    Maar nieuwe deals ADAS komen ook NIET uit de backlog.

    Misschien kan iemand dat vragen vanmiddag, ADAS is online.

    Online deals komen die helemaal in de backlog of gaan die direct in de omzet als ze worden afgesloten.

    SD deals worden afgesloten en gaan dan gedurende 2 a 3 jaar de backlog in en lopen dan in 6 a 7 jaar in de omzet.

    Online geeft een jaarlijkse fee zei Harold

    Alles zal online gaan werd ook gezegd, dus een jaarlijkse fee, alleen deferred kort.

1.673 Posts
Pagina: «« 1 ... 34 35 36 37 38 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links