Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 34,175 24 apr 2024 12:25
  • +0,295 (+0,87%) Dagrange 34,005 - 34,200
  • 1.557.105 Gem. (3M) 7,6M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 6072 6073 6074 6075 6076 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Greyhounds 13 juli 2021 16:07
    quote:

    upsidedown schreef op 13 juli 2021 16:00:

    [...]
    Shell wil een soort van groothandel en tussenhandel worden voor consumenten denk ik.
    Maareh wat zeg je hiervan?

    “WATERSTOFAUTO WINT VAN ELEKTRISCHE AUTO”
    In aantallen, binnen tien jaar
    Prof. Dr. Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, is ervan overtuigd dat de waterstofauto in aantallen zal winnen van de elektrische auto. In een interview gepubliceerd op Energiepodium.nl legt hij uit waarom.

    Waterstofauto’s rijden ook op stroom, alleen komt de elektriciteit niet uit een oplaadbare batterij. Onder de motorkap zit een zogeheten brandstofcel die waterstof door middel van een chemische reactie omzet in elektriciteit. Daarmee wordt de elektromotor gevoed. Het voltanken van een waterstofauto is vergelijkbaar met het tanken van benzine of diesel en is binnen een paar minuten gepiept.

    Het rendement van een waterstofauto bedraagt zo’n 60%, terwijl benzine- en dieselauto’s niet verder komen dan 25 tot 35%. Dat betekent dat je met 1 liter waterstof veel verder rijdt dan met 1 liter benzine. Door de verdere ontwikkeling van de technologie verwachten experts dat het rendement van de brandstofcel zal toenemen tot 70 à 75%.

    Kip-en-eiverhaal
    Waterstofauto’s zijn niet alleen schoon, maar ook praktisch in gebruik aangezien die niet urenlang moeten worden opgeladen. Het is niet voor niets dat vrijwel alle grote autofabrikanten een model hebben ontwikkeld of die binnenkort presenteren. De volgende verbetering wordt de prijs. Hoe groter het productieaantal, hoe betaalbaarder de auto’s worden.

    Maar wie koopt een waterstofauto als je vrijwel nergens kunt tanken? En wie opent een waterstoftankstation als er geen waterstofauto’s rondrijden? Het is een kip-en-eiverhaal.
    ------
    Ik ben benieuwd of de waterstof-technologie zal doorzetten.
    Heb het al eerder gezegd hier. Waterstof gaat het uiteindelijk winnen van Elektrisch.
  2. forum rang 5 upsidedown 13 juli 2021 16:09
    quote:

    Greyhounds schreef op 13 juli 2021 16:07:

    [...] Heb het al eerder gezegd hier. Waterstof gaat het uiteindelijk winnen van Elektrisch.
    ....Dit heeft te maken met het feit dat deze tankstations erg duur zijn, met een prijs van €1,5 miljoen. Hierdoor is de investering hoog, terwijl de opbrengst op dit moment nihil is. Vanwege het kleine aantal waterstofauto’s is er namelijk geen hele grote markt die bedient wordt met de plaatsing van deze tankstations. Het kleine aantal waterstofauto’s komt ook omdat het aanbod van waterstof gering is. Kort gezegd is grote nadeel van waterstofauto’s dat productie van waterstof duur is én de beschikbaarheid van waterstof dus laag, waardoor de afzetmarkt voor deze auto’s dus zeer beperkt is. Door deze kleine afzetmarkt is er ook niet direct een noodzaak te investeren in een goede infrastructuur van waterstof. Waarmee eigenlijk dus een cirkel ontstaat, waarvan niet duidelijk is of en wanneer deze doorbroken wordt....

    --------
    Lastig verhaal vooralsnog.
  3. [verwijderd] 13 juli 2021 16:15
    Als tegen 01/08 ( op 29/07 cijfers shell) er geen indicatie komt dat de prijsopstoot van de grondstoffen slechts tijdelijk is , dan koop ik alle geschreven put contracten weer in en ga ik put contracten inkopen om me tegen een daling te beschermen.. En doe ik alle aandelen RDSA weer van de hand om later weer in te stappen. Als de waarde van shell tegen de cijfers al behoorlijk is opgelopen,wacht ik de cijfers niet af. Sell on the news
  4. forum rang 5 mathijsjelle 13 juli 2021 16:18
    quote:

    Mazoutbrander schreef op 13 juli 2021 16:15:

    Als tegen 01/08 ( op 29/07 cijfers shell) er geen indicatie komt dat de prijsopstoot van de grondstoffen slechts tijdelijk is , dan koop ik alle geschreven put contracten weer in en ga ik put contracten inkopen om me tegen een daling te beschermen.. En doe ik alle aandelen RDSA weer van de hand om later weer in te stappen. Als de waarde van shell tegen de cijfers al behoorlijk is opgelopen,wacht ik de cijfers niet af. Sell on the news
    Dat was juist wat ik mij afvroeg. Is de hoge cashflow, olieprijs, gasprijs (al het goede nieuws) al in de prijs verdisconteerd?
  5. forum rang 10 bp5ah 13 juli 2021 16:19
    quote:

    Mazoutbrander schreef op 13 juli 2021 16:15:

    Als tegen 01/08 ( op 29/07 cijfers shell) er geen indicatie komt dat de prijsopstoot van de grondstoffen slechts tijdelijk is , dan koop ik alle geschreven put contracten weer in en ga ik put contracten inkopen om me tegen een daling te beschermen.. En doe ik alle aandelen RDSA weer van de hand om later weer in te stappen. Als de waarde van shell tegen de cijfers al behoorlijk is opgelopen,wacht ik de cijfers niet af. Sell on the news
    In Q3 en Q4 heeft de koers van Shell 'last van' opwaartse druk, aandeleninkoop, onderschat 't niet.
  6. forum rang 7 Pandjesbaas 13 juli 2021 16:24
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 13 juli 2021 11:43:

    Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’

    Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
    Roland Tameling 12-07-21, 23:00

    De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.

    Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht.
    Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht. © SolutionAir

    Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.

    Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.

    De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
    Niet nieuw

    Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.

    Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.

    Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).

    Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
    Is dit niet een beetje verdacht? In de Wikipedia vind ik uit een grafiekje dat een auto (niet eens een busje) ongeveer 10kW gebruikt om 100km/u te rijden. Energie = druk x volume, en 1 atmosfeer (in SI eenheden) ongeveer 100kPa (kilo-Pascal, 1 Pa = 1N/m2). Een tank van 1 m3 gevuld tot een druk van 100 atm (10 MPa) komt dus overeen met een energie van 10MJ. Aangezien 1W = 1J/sec kan je van 10MJ dus 100 sec lang 100km/u rijden. Maar 1000 sec is maar net iets meer dan een kwartier, en brengt je maar 28km ver. Nu hadden ze bijna 2 m2 aan tanks (3 x 600 liter = 18m3), du dan doe je 50km.

    Deze berekening is niet erg precies, maar dat is wel heel veel minder dan de genoemde 600km. Is het idee hier dat ze geen 100km/u rijden, maar slechts 15km/u? (Maar dan duurt het 40 uur voor je die 600km haalt, en als 'tanken' echt zo kort duurt, kan je best elke dag tanken.)
  7. forum rang 6 Hendrik65 13 juli 2021 16:36
    quote:

    mathijsjelle schreef op 13 juli 2021 16:18:

    [...]

    Dat was juist wat ik mij afvroeg. Is de hoge cashflow, olieprijs, gasprijs (al het goede nieuws) al in de prijs verdisconteerd?
    Nee, maar straks wel in het dividend. Ik ben benieuwd, of (een benadering van) het oude dividend van 0,45 dollar er weer in zit.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 6072 6073 6074 6075 6076 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links