Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waterstof

5.184 Posts
Pagina: «« 1 ... 153 154 155 156 157 ... 260 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 juli 2021 08:39
    Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’

    Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
    Roland Tameling 12-07-21, 23:00

    De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.

    Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht.
    Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht. © SolutionAir

    Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.

    Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.

    De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
    Niet nieuw

    Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.

    Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.

    Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).

    Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
    Deze Peugeot op perslucht is er nooit gekomen. Naar verluidt hebben onder meer Fiat en Renault nu wel interesse.
  2. forum rang 9 nine_inch_nerd 13 juli 2021 08:48
    Prima insteek. Als het comprimeren van de perslucht maar gebeurt met duurzame energie.

    De theorie is niks nieuws: stroompieken (die je veel krijgt bij duurzame energie) kun je op diverse manieren opslaan: batterijen, waterstof en dus ook in oude zoutmijnen/mijnschachten op hoge druk gebrachte perslucht opslaan.
    Heb je een stroomdaling dan kan je die perslucht op druk via een turbine weer omzetten inn stroom/energie.
  3. forum rang 4 Riding the Tiger 13 juli 2021 08:51
    @DZR

    Het is geen 1 april ; is dit een grap of is er iets van waar ? Ik herinner me dat in 1999 in de dotcom gekte een bedrijf gelanceerd werd op Nasdaq dat friedair.com heette. Iedereen wou daar op inschrijven, want alles met .com in de naam ging X 3 bij de IPO.

    Friedair.com was een grap, maar ze hebben wel veel pers gehaald...

    Als de luchtmotor met een bereik van 1200 km en een laadbeurt van 4 min zou gerealiseerd kunnen worden, mag je wel ook je lithium aandelen terug verkopen :)
  4. Willy B. 13 juli 2021 10:02
    De Belgische projecten voor waterstofproductie behoren tot de meest mature in Europa. Dat blijkt uit een overzicht van de projecten die de Alliantie voor Schone Waterstof heeft verzameld, en die door de Europese Commissie werden gepresenteerd tijdens het laatste Europees Waterstofforum. In volume beschikt België slechts over een beperkt aantal projecten, wat gezien de beperkte hernieuwbare energieproductiemogelijkheden tegenover een grote energievraag geen slechte zaak is.

    De 1.400 leden van de Europese Alliantie voor schone Waterstof of de “Clean Hydrogen Alliance” (CHA) komen twee keer per jaar samen op het Europees Waterstofforum. Tijden de laatste editie presenteerde de Europese Commissie een overzicht van de projecten die de CHA verzamelde met het oog op een investeringspijplijn. In totaal gaat het nu om 997 projecten die in aanmerking komen, goed voor de productie van 9 miljoen ton waterstof per jaar. 84% van de projecten steunen op elektrolysers die hernieuwbare waterstof kunnen produceren.

    Verwacht wordt dat het gebruik van waterstof een hoge vlucht zal nemen in een aantal relevante sectoren. Het gaat dan in de eerste plaats over de energie-intensieve industrie, maar ook gebruik voor transport en binnen de bouw- en energiesector wordt niet uitgesloten. Uit een bundeling van mogelijke productie-installaties en gebruiker wordt de geografische spreiding van clusters en nood aan (bijkomende) transmissie- en distributie-infrastructuur zeer duidelijk.

    Voor wat de waterstofproductie betreft, hangt België eerder achteraan in het Europese peloton. Tegen 2026 wil ons land 150 MW aan waterstofproductiecapaciteit hebben. Dat is niet onlogisch aangezien België een klein en dichtbevolkt land is met beperkte ruimte voor hernieuwbare energieproductie. Die groene stroom wordt dan ook best prioritair ingezet voor de elektrificatie van gebouwverwarming en de mobiliteitssector. Voor de grote industrie lijkt de invoer van groene waterstof onvermijdbaar.

    Maar de Belgische projecten zijn wel van de meest mature in Europa. Vrijwel alle Belgische projecten zullen de komende jaren worden uitgevoerd. België heeft dan ook een rijk waterstofecosysteem met belangrijke spelers in de hele waardeketen. Tegenover de noodzakelijke import van groene waterstof staat dan ook een grote opportuniteit : de export van de Belgische waterstoftechnologie.
  5. Willy B. 13 juli 2021 10:06
    En voor personen zoals DZR die zich afvragen waarvoor je überhaupt waterstof zou kunnen gebruiken:

    Asia Europe Clean Energy (Solar) Advisory Co. Ltd ziet een enorme overcapaciteit aankomen in de PV productiesector. Volgens AECEA exporteerden de meer dan 260 fabrikanten van PV-modules in China tussen januari en mei 35,4 GW aan producten. Dat komt neer op een stijging met 34% jaar op jaar.

    In totaal bedroeg de wereldwijde capaciteit voor PV-modules in 2020 ongeveer 320 GW. Dit vertegenwoordigt een jaarlijkse stijging van bijna 47%. Daarvan nam China 245 GW voor zijn rekening. Dat is meer dan het dubbele van de wereldwijde installatie van 120 GW aan PV vorig jaar. In termen van daadwerkelijke productie vertalen deze cijfers zich in 164 GW wereldwijd, waarvan bijna 135 GW in China.

    Wat de productie van PV-wafers betreft, gaat AECEA uit van de ongeveer 248 GW aan mondiale productiecapaciteit in 2020. Daarvan bevond 240 GW zich in China. Daar zou vorig jaar effectief bijna 162 GW geproduceerd zijn, op een wereldwijd totaal van 168 GW.

    De polysiliciumsituatie is anders. Tussen 2018 en de eerste helft van 2020 zijn er nauwelijks nieuwe investeringen in polysilicium gebeurd. Dat heeft geleid tot een krapte in het aanbod en prijsstijgingen tot 160%. Zowel gevestigde als nieuwe fabrikanten plannen hebben in reactie daarop nieuwe polysiliciumcapaciteit aangekondigd. In China’s zou de polysiliciumproductiecapaciteit van ongeveer 420.000 ton in 2020 in de nabije toekomst toenemen tot een jaarlijkse capaciteit van 1,6 tot 1,8 miljoen ton. Vooruitkijkend zou de waferproductie in 2021 naar schatting met 110-130 GW toenemen en mogelijk nog eens 170-190 GW volgend jaar, tot een totaal 560 GW. Daar valt de geschatte celproductiecapaciteit van 450 GW bijna tegen in het niet. Tegen eind 2021 kan de moduleproductie in China 390 GW bereiken; een toename met maar liefst 60% jaar op jaar.

    Ook dit staat echter in schril contrast met een verwachte wereldwijde vraag van 160 tot 240 GW dit en volgend jaar.

    Daar komt bij dat lokale overheden de hernieuwbare energie-industrie beginnen te zien als een sector voor toekomstige groei. Deze verwachtingen worden gedragen door de nieuwe klimaatdoelen voor 2030 en 2060 van de centrale overheid en de substantiële regelgevende bevoegdheden die deze hen toekende in het eerste kwartaal van dit jaar.

    AECEA voorspelt dan ook een nieuwe industriecyclus met enorme overcapaciteiten.
  6. forum rang 9 nine_inch_nerd 13 juli 2021 10:22
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 13 juli 2021 08:48:

    Prima insteek. Als het comprimeren van de perslucht maar gebeurt met duurzame energie.

    De theorie is niks nieuws: stroompieken (die je veel krijgt bij duurzame energie) kun je op diverse manieren opslaan: batterijen, waterstof en dus ook in oude zoutmijnen/mijnschachten op hoge druk gebrachte perslucht opslaan.
    Heb je een stroomdaling dan kan je die perslucht op druk via een turbine weer omzetten inn stroom/energie.

    Aandrijving door perslucht kan. Nogmaals: als het maar met duurzame energie gedaan wordt. Tegenlicht VPRO had een vorig een eye-opener voor diverse mogelijkheden energieopslag: perslucht, H2, mechanisch opstapelen betonblokken etc etc.

    Krijgt de batterij op perslucht het elektriciteitsnet in evenwicht?
    Het idee om perslucht te gebruiken als energieopslag is niet nieuw en het principe werkt eenvoudig. In tijden van overproductie van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals zon en wind, kan de extra energie worden gebruikt door deze met een compressor in een turbine lucht te persen. Op het moment dat de elektriciteit weer nodig is, bijvoorbeeld op een windstille dag, laat de samengeperste lucht een generator draaien die de elektriciteit terugvoert naar het net.

    Geperste lucht onder de grond

    Om het systeem efficiënter te maken, wil Hydroster de geperste lucht opslaan in watertanks die 600 meter onder de grond worden geplaatst. Deze tanks zijn via leidingen verbonden met een bovengronds meer om de druk te compenseren.

    Hydroster is het eerste bedrijf dat een perslucht installatie op deze schaal ontwikkelt. Het is van plan de komende tien jaar twee systemen te bouwen met een gecombineerde opslagcapaciteit van 10 gigawattuur. En hoewel energie verloren gaat bij het omzetten van elektriciteit naar perslucht (en vice versa), is de installatie van Hydroster met 60 procent nog steeds een stuk efficiënter dan de 40 procent die nu gangbaar is voor vergelijkbare systemen.

    Ook Nederland krijgt een superbatterij: Krachtigste batterij van Nederland krijgt financiering van bank en kan nu gebouwd worden

    Waterkrachtcentrales

    Op dit moment is met 95 procent de waterkrachtcentrale de meest gebruikelijke vorm van energieopslag in de wereld. Een groot nadeel van deze vorm van opslag is dat alleen zeer specifieke locaties geschikt zijn en er tonnen beton vereist zijn om er een te bouwen. Hydroster is van plan om zelf kunstmatige cavernes uit te graven voor zijn systeem, waardoor de persluchtbatterij in theorie op veel meer plekken op aarde ingezet kan worden.
  7. Rotel74 13 juli 2021 12:55
    #EVERFUEL
    Everfuel and OKQ8 to cooperate on Swedish hydrogen station network
    Herning, Denmark, 13 July 2021 – Everfuel Sweden AB, a fully owned subsidiary of Everfuel A/S and OKQ8 have entered into a cooperation agreement for joint development of the green hydrogen market in Sweden by establishing a network of H2 stations for zero-emission mobility in connection with existing and new OKQ8 service stations.
    The hydrogen station network will target prime locations for intensive and heavy-duty customers, but it will also be open for passenger vehicles. The network will initially cover the larger cities and transport corridors between Stockholm, Malmoe and Gothenburg. The ambition is for the collaboration to kick-off the roll-out of green hydrogen in Sweden and enable customers to transition from fossil to green fuels. OKQ8 is a leading Swedish fuel company with more than 400 service stations and Everfuel is expanding its European production, distribution and network of hydrogen fueling stations.
    "We need strong partners like OKQ8 to drive transition to zero-emission mobility. Their leading position in Sweden and extensive service station network is highly complementary to our expertise in safe and efficient production, distribution and filling of green hydrogen to end-users,” says Jacob Krogsgaard, the CEO of Everfuel. “Our cooperation will increase the availability of green hydrogen as a fuel for mobility, which is a prerequisite for a decarbonized society.”
    “We want to help all our customers transition and hydrogen represents an exciting future alternative and is an important step for Sweden to reach its climate objectives. A strong partnership is required to enable development of the hydrogen market in Sweden and Everfuel has extensive knowledge and experience within this area,” says Karin Hellgren, Head of Communications of OKQ8.
    Everfuel will be responsible for operating the H2 stations at each site and supply the green hydrogen. The parties share the ambition to have 10 joint sites in operation by 2024 and will jointly develop lead customers to enable establishment of each station. The parties are at an advanced stage at several locations and will provide further information as the roll-out progresses.
    The cooperation with OKQ8 follows Everfuel’s H2 station roll-out ambition for Sweden, announced this April, targeting up to 15 strategically positioned fueling sites in Sweden by end of 2023, many of which are expected to be located with OKQ8. The Swedish network is part of the company’s Scandinavian fueling strategy for trucks, buses and cars connecting the main traffic corridors in Sweden, Norway and Denmark.
    For additional information, please contact
    Jacob Krogsgaard, CEO, Everfuel, +45 2871 8945
    Lars Jakobsen, Sales Director, Everfuel, +45 2972 3933
    About Everfuel | www.everfuel.com
  8. forum rang 10 voda 14 juli 2021 10:33
    Eni Signs Agreement to Produce Hydrogen in Egypt

    Eni has signed an agreement with the Egyptian Electricity Holding Company and the Egyptian Natural Gas Holding Company to assess the technical and commercial feasibility of projects for the production of hydrogen in the country. The parties will conduct a study into joint projects to produce green hydrogen, using electricity generated from renewables, and blue hydrogen, through the storage of CO2 in depleted natural gas fields. The study will also analyze the potential local market consumption of hydrogen and export opportunities. In addition, possible development and business schemes will be evaluated to implement the selected projects.

    This agreement is part of the path that Eni has undertaken to reach the target of eliminating Scopes 1, 2 and 3 net emissions (Net GHG Lifecycle Emissions) and cancelling out the relative emission intensity (Net Carbon Intensity) by 2050, referring to the entire life cycle of the energy products sold. It comes in the framework of Egypt’s strategy for energy transition, diversifying energy mix and developing hydrogen projects in cooperation with major international companies.

    Eni has been present in Egypt since 1954 and operates through the subsidiary IEOC Production.

    Source - Strategic Research Institute
  9. forum rang 10 voda 14 juli 2021 10:48
    MAN to Supply Methanol Reactor for Porsche eFuels Pilot in Chile

    MAN Energy Solutions is to supply the methanol reactor for an eFuels pilot plant currently being built by HIF, an international e-fuels company based in Chile, with the participation of Porsche AG together with Siemens Energy and other project companies near the southern Chilean city of Punta Arenas. The “Haru Oni” pilot project takes advantage of the excellent wind conditions in southern Chile to generate synthetic, climate-neutral fuel - so-called eFuels - with the help of renewable power. By international standards, Chile offers ideal conditions for the production of green hydrogen and synthetic fuels made from it.

    MAN Energy Solutions at its Deggendorf site has extensive expertise in the manufacture of reactor systems for the production of synthetic fuels as well as numerous references in the field of methanol synthesis.

    In the first process step, electrolysers use wind power to split water molecules into their basic components, oxygen and hydrogen. The green hydrogen is then combined with CO2 filtered from the air in MAN Energy Solutions' methanol reactor. The result: green methanol, which is then converted into climate-neutral gasoline in a further step. In the pilot phase, the large-scale plant is expected to produce around 130,000 litres of eFuels as early as 2022. In two steps, capacity will be increased to around 55 million litres of eFuels per year by 2024 and to around 550 million litres of eFuels per year by 2026.

    Porsche plans to use the eFuels initially in Porsche Motorsport vehicles and in the Porsche Experience Centers. The sports car manufacturer is initially investing some EUR 20 million on the project.

    Source - Strategic Research Institute
  10. forum rang 10 voda 14 juli 2021 10:50
    ADNOC to Explore Hydrogen & Blue Ammonia Opportunities

    The Abu Dhabi National Oil Company announced a Joint Study Agreement with Japanese INPEX Corporation, JERA Co Inc and a government agency, the Japan Oil, Gas and Metals National Corporation to explore the commercial potential of blue ammonia production in the United Arab Emirates. The agreement builds on ADNOC’s low-carbon fuels leadership and extensive experience in carbon capture and storage.

    His Excellency Dr Sultan Ahmed Al Jaber, UAE Minister of Industry and Advanced Technology and Managing Director and Group CEO of ADNOC, said “For almost five decades, the UAE and Japan have enjoyed a deep-rooted and successful strategic relationship, underpinned by long-standing energy partnerships. As we increase our focus on the potential of new lower carbon fuels and navigate the energy transition, the UAE and ADNOC are keen to build and strengthen our existing partnerships and seize growth opportunities with Japan that can help produce more energy with fewer emissions. This joint study agreement with INPEX, JERA and JOGMEC provides a roadmap for us to deepen access to Japanese markets for ADNOC’s products and further strengthen the UAE’s hydrogen value proposition.”

    The JSA will provide a platform for ADNOC and its partners to explore supplying Japanese utility companies with blue ammonia produced in Abu Dhabi.

    ADNOC is already embarking on a world-scale blue ammonia production facility at the TA’ZIZ Industrial Chemicals Zone in Ruwais which will have a capacity of 1,000 kilotons per annum, and further opportunities in blue ammonia will be explored under the new agreement.

    Blue ammonia is made from nitrogen and “blue” hydrogen derived from natural gas feedstocks, with the carbon dioxide by-product from hydrogen production captured and stored. Ammonia can be used as a low-carbon fuel across a wide range of industrial applications, including transportation, power generation, and industries including steel, cement and fertilizer production.

    Source - Strategic Research Institute
  11. Willy B. 14 juli 2021 17:26
    Vliegtuigbouwer Deutsche Aircraft gaat samen met de Duitse onderzoeksgroep H2Fly werken aan een waterstofvliegtuig. Hiervoor gaat men de motor uit een bestaand vliegtuig vervangen door een waterstofsysteem.

    Het vliegtuig dat omgebouwd zal worden is een Dornier 328, een model dat tot 2000 werd gemaakt en maximaal 40 passagiers kon vervoeren. Dit vliegtuig valt onder de categorie van middelgrote vliegtuigen en door de ombouwing naar een waterstofvliegtuig zou het een van de grootste groene vliegtuigen ter wereld zijn.

    De hele infrastructuur moet gedemonteerd en vervangen worden door de waterstoftechnologie. In dit geval een krachtige brandstofcel, een voldoende grote waterstoftank en een elektrische aandrijflijn. Daarnaast moet deze techniek ook goedgekeurd worden door de luchtvaartautoriteit. De ambitie is om binnen vier jaar het eerste prototype af te hebben.

    Het uiteindelijke doel zijn commercieel bruikbare vliegtuigen. In 2030 moet er een waterstofvliegtuig zijn met een vermogen van 3 MW die 40 mensen kan vervoeren. Deze zou dan ideaal zijn voor korte-afstandsvluchten, bijvoorbeeld voor een duurzame citytrip.
  12. Remykat 15 juli 2021 08:51
    Beste forumleden, goedemorgen gewenst. Wellicht weten jullie waarom de waterstofaandelen allemaal maar blijven zakken? Heel Europa heeft het over waterstof, maar de grootste waterstofbedrijven en de koersen hierbij blijven maar zakken, sommige aandelen meer dan 50% gezakt, blijft maar doorgaan...! Ik vind het erg vreemd hoor. Heb zelf ITM, NEL Powercell en nog wat kleinere aandelen in waterstof.. Dit jaar enorm verlies geleden, maar durf niet te verkopen.

    Bedankt voor je serieuze reacties.
    Succes allemaal.
  13. hanssalot 15 juli 2021 09:03
    quote:

    Remykat schreef op 15 juli 2021 08:51:

    Beste forumleden, goedemorgen gewenst. Wellicht weten jullie waarom de waterstofaandelen allemaal maar blijven zakken? Heel Europa heeft het over waterstof, maar de grootste waterstofbedrijven en de koersen hierbij blijven maar zakken, sommige aandelen meer dan 50% gezakt, blijft maar doorgaan...! Ik vind het erg vreemd hoor. Heb zelf ITM, NEL Powercell en nog wat kleinere aandelen in waterstof.. Dit jaar enorm verlies geleden, maar durf niet te verkopen.

    Bedankt voor je serieuze reacties.
    Succes allemaal.
    houd ze vast komt allemaal goed , ik heb ze ook en hoofdzakelijk p.en power.
    zo gauw vliegtuigen er mee gaan vliegen dan is waterstof niet meer te houden , en zal tesla en alle andere elektrische auto's achter hun oren doen krabben.
    gr.
  14. forum rang 10 voda 15 juli 2021 09:50
    Siemens to Build Hydrogen Generation Plants in Wunsiedel

    The official groundbreaking ceremony in Wunsiedel marked the start of construction of a hydrogen generation plant with a capacity of 8.75 megawatts. The facility will produce up to 1,350 tons of hydrogen per year using only renewable energy, for example from solar or wind power. Using the generated hydrogen in transportation and industry allows for CO 2 savings of up to 13,500 annually. Siemens Smart Infrastructure is the general contractor for the entire plant, with Siemens Financial Services participating in the equity financing as well as holding a share of 45 percent in the operating company WUN H2 GmbH. The electrolyzer will be supplied by Siemens Energy.

    The plant will be constructed at Wunsiedel Energy Park and connected to the existing Siemens battery storage facility and adjacent industrial enterprises. These can use waste heat, or the oxygen split off during electrolysis. This connected infrastructure will serve as a model for the whole of Germany.

    For the project in Wunsiedel, SFS, the financing arm of Siemens, is in charge of commercial project development and structuring the financing. SFS holds a 45 percent share in the project’s operating company WUN H2; Rießner Gase GmbH also holds 45 percent and Stadtwerke Wunsiedel (SWW) the remaining 10 percent. At the same time, SFS was able to implement non-recourse project financing, i.e. without counter-liability to the shareholders, with UmweltBank as an external lender to secure financing for the project.

    If hydrogen is produced through the electrolysis of water by only using power from renewable energy sources for this process, it is referred to as “green”, i.e. carbon-free hydrogen. The Wunsiedel plant uses Siemens Energy’s most advanced electrolyzer

    The hydrogen is delivered via truck trailers to local and regional end customers for local distribution, mainly in the regions of Upper Franconia, Upper Palatinate, Thuringia and Saxony as well as Western Bohemia (Czech Republic). The plant also helps alleviate grid bottlenecks and provides flexibility for the power grid. The option to build a public hydrogen filling station for trucks and buses at the same location will make it possible to create an offering for carbon-free heavy goods transportation as well as regional public transportation.

    Source - Strategic Research Institute
  15. forum rang 9 nine_inch_nerd 15 juli 2021 09:54
    quote:

    Remykat schreef op 15 juli 2021 08:51:

    Beste forumleden, goedemorgen gewenst. Wellicht weten jullie waarom de waterstofaandelen allemaal maar blijven zakken? Heel Europa heeft het over waterstof, maar de grootste waterstofbedrijven en de koersen hierbij blijven maar zakken, sommige aandelen meer dan 50% gezakt, blijft maar doorgaan...! Ik vind het erg vreemd hoor. Heb zelf ITM, NEL Powercell en nog wat kleinere aandelen in waterstof.. Dit jaar enorm verlies geleden, maar durf niet te verkopen.

    Bedankt voor je serieuze reacties.
    Succes allemaal.
    Rond februari startte de omslag en sindsdien komen de duurzame fondsen niet meer van de grond af. AEX steeg, Nasdaq deed zijn ding (vrijwel schommelend stabiel), maar deze aandelen reageerde daar niet op en daalden zelfs. Lijkt op een bubble/correctie na gouden maanden okt-nov-dec 2020 en januari 2021 (Biden effect?).
    Meerderen van ons zitten in hetzelfde bootje.
    Bij diverse fondsen heb ik mijn GAK verlaagd, maar ik heb ik ook mijn portefeuille uitgebreid (Banken, Chips en nu Grondstoffen ingekocht) om met de nieuwe aangekochte aandelen weer een nieuwe start te maken en hopen daar snel winst te maken om mijn verlies te compenseren van de duurzamen. De oude aandelen die nu rood zijn, laat ik staan en wacht op herstel.
    Voor mezelf heb ik wel geconcludeerd dat het echte herstel duurzame fondsen minimaal 12 maanden gaat duren.
    Katalysator voor dit is o.a. de mìsere waar we nu vertoeven (Covid) en gevolgen daarvan: onzekerheid, inflatie (m.a.g. evt rentestijging). Tech-aandelen reageren hier fel op. Zolang dat speelt zal het onzeker blijven.
    Overall zie je duurzame activiteiten en mind setting. Waterstof en andere duurzame energiemethoden zijn onomkeerbaar. Overall wordt er geld ingestopt. Regeringen, de EU, de US zien/ziet het in en investeren en nemen maatregelen. Het moet dus een goede zet zijn hier in te investeren als belegger.

    Volhouden! Succes.
  16. Barren Wuffett 16 juli 2021 08:30
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 15 juli 2021 09:54:

    [...]

    Overall zie je duurzame activiteiten en mind setting. Waterstof en andere duurzame energiemethoden zijn onomkeerbaar. Overall wordt er geld ingestopt. Regeringen, de EU, de US zien/ziet het in en investeren en nemen maatregelen. Het moet dus een goede zet zijn hier in te investeren als belegger.

    Volhouden! Succes.
    Dit vooral. De transitie moet nog echt op gang gaan komen maar dat ie gaat komen staat vast. Waterstof is vorig jaar als een raket gegaan en dat kon natuurlijk niet zo blijven doorgaan. Kwestie van tijd en geduld.
    Voor wat meer spreiding op de duurzame markt heb ik zelf ook een pluk van de iShares Global Clean Energy ETF.
  17. Barren Wuffett 16 juli 2021 08:34
    Dit zijn de grootste waterstofprojecten ter wereld

    Waterstof speelt een belangrijke rol in een duurzame toekomst. Het kan gebruikt worden als alternatief voor aardgas. Je kunt met waterstof huizen verwarmen, de industrie van warmte voorzien en zwaar transport laten rijden. Maar groene waterstof, gemaakt met duurzame stroom is nog erg duur. De oplossing? Schaalvergroting. Daarom zijn er wereldwijd plannen voor gigantische waterstofparken, die hun stroom halen van nog grotere zon- en windprojecten. Dit zijn de vijf grootste ter wereld. Let op: voor geen van deze parken is ook maar een megawatt gebouwd.

    Update 13 juli: Australië kondigde een nieuwe 'waterstofhub' aan, met een capaciteit van 50 gigawatt. Dit project zou het op een na grootste project ter wereld zijn, en het grootste dat in één land gepland is. Deze Western Green Energy Hub moet 100 miljard dollar kosten en komt op een uitgestrekte vlakte in het zuiden van Australië. Wanneer het project klaar is, is onbekend - maar West-Australië wil voor 2030 100 gigawatt aan waterstoffabrieken hebben.

    1. HyDeal Ambition, Spanje, 67 gigawatt
    2. Kazachstan, 30 gigawatt
    3. Mauritanië, 30 gigawatt
    4. Asian Renewable Energy Hub, Australië, 14 gigawatt
    5. NortH2, Nederland, 10 gigawatt

    www.change.inc/energie/grootste-water...
  18. Remykat 16 juli 2021 09:01
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 15 juli 2021 09:54:

    [...]

    Rond februari startte de omslag en sindsdien komen de duurzame fondsen niet meer van de grond af. AEX steeg, Nasdaq deed zijn ding (vrijwel schommelend stabiel), maar deze aandelen reageerde daar niet op en daalden zelfs. Lijkt op een bubble/correctie na gouden maanden okt-nov-dec 2020 en januari 2021 (Biden effect?).
    Meerderen van ons zitten in hetzelfde bootje.
    Bij diverse fondsen heb ik mijn GAK verlaagd, maar ik heb ik ook mijn portefeuille uitgebreid (Banken, Chips en nu Grondstoffen ingekocht) om met de nieuwe aangekochte aandelen weer een nieuwe start te maken en hopen daar snel winst te maken om mijn verlies te compenseren van de duurzamen. De oude aandelen die nu rood zijn, laat ik staan en wacht op herstel.
    Voor mezelf heb ik wel geconcludeerd dat het echte herstel duurzame fondsen minimaal 12 maanden gaat duren.
    Katalysator voor dit is o.a. de mìsere waar we nu vertoeven (Covid) en gevolgen daarvan: onzekerheid, inflatie (m.a.g. evt rentestijging). Tech-aandelen reageren hier fel op. Zolang dat speelt zal het onzeker blijven.
    Overall zie je duurzame activiteiten en mind setting. Waterstof en andere duurzame energiemethoden zijn onomkeerbaar. Overall wordt er geld ingestopt. Regeringen, de EU, de US zien/ziet het in en investeren en nemen maatregelen. Het moet dus een goede zet zijn hier in te investeren als belegger.

    Volhouden! Succes.
5.184 Posts
Pagina: «« 1 ... 153 154 155 156 157 ... 260 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 861,82 -0,41%
EUR/USD 1,0667 +0,22%
FTSE 100 7.839,22 -0,48%
Germany40^ 17.727,10 -0,62%
Gold spot 2.380,86 +0,06%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,44%
EBUSCO...
+3,30%
Heineken
+1,86%
Vopak
+1,58%
Pharming
+1,50%

Dalers

VIVORY...
-3,62%
AMG Cr...
-2,86%
RENEWI
-2,65%
ADYEN NV
-2,56%
FASTNED
-2,50%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links