Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Update: Tesla levert meer exemplaren af Productie in tweede kwartaal nog net iets hoger. (ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het tweede kwartaal van 2021 ruim 201.000 auto's afgeleverd. Dit meldde de fabrikant van elektrische auto's vrijdagmiddag. Er werden 201.250 auto's afgeleverd, waarvan 199.360 van de modellen 3 en Y en 1.890 van de modellen S en X. Er werden door Tesla 206.421 auto's geproduceerd, "ondanks de problemen in de aanvoerketen en logistieke uitdagingen", benadrukte de fabrikant. Analisten hadden vooraf gerekend op 207.000 afgeleverde exemplaren. In het eerste kwartaal leverde Tesla circa 185.000 auto's af. Heel 2020 was goed voor net geen half miljoen exemplaren. De fabrikant merkte op dat de definitieve cijfers over het tweede kwartaal nog een afwijking van meer dan een half procent kunnen opleveren. Financiële details verstrekte Tesla vandaag niet. Het aandeel Tesla lijkt vrijdag iets lager te openen. Update: om meer informatie toe te voegen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Nieuwste model van Tesla is net uit en er vliegt meteen een exemplaar in brand In Haverford, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is een splinternieuwe Tesla Model S Plaid in brand gevlogen. De bestuurder was enige tijd ingesloten door de vlammen, maar wist uiteindelijk zonder verwondingen te ontkomen. Autoredactie/HLN 04-07-21, 06:00 Volgens een van de advocaten van de chauffeur zou de auto plots vanzelf in brand zijn gevlogen. Onderzoek naar de oorzaak van de brand loopt nog. De lokale brandweer had meer dan twee uur nodig om de auto volledig te blussen. Het grootste deel van de carrosserie en de binnenkant van de auto is dan ook volledig verbrand. ,,We vragen aan Tesla om het nieuwe model voorlopig niet verder uit te leveren tot een uitgebreid onderzoek kan plaatsvinden”, aldus een advocaat van de chauffeur. Lees ook ‘Nieuwe Tesla sprint bloedsnel naar 100 km/u maar het duurt wel een kwartier voor het zover is’ Nieuwe Tesla Model S: 1100 pk sterk, 840 kilometer rijbereik én een afgezaagd stuurwiel Nieuw luxemodel De Tesla Model S Plaid, het nieuwe luxemodel van het automerk, is nog maar net beschikbaar voor klanten. Zo kondigde Elon Musk, de ceo van Tesla, vorige maand aan dat de eerste leveringen van het model van start zouden gaan. Voor het model betalen Tesla-fans maar liefst 130.000 dollar (omgerekend ongeveer 110.000 euro). Volgens een van de advocaten van de chauffeur zou de Tesla Model S Plaid vanzelf in brand zijn gevlogen. De chauffeur kon zonder enige verwonding op het nippertje aan de vlammen ontsnappen. © AFP Hoewel er geen concreet bewijs is dat elektrische auto's sneller in brand vliegen dan auto's die op fossiele brandstof rijden, krijgen hulpverleners wel specifieke training om batterijbranden bij elektrische modellen onder controle te krijgen. Dit omdat een dergelijke brand vaak niet geblust kan worden aan de hand van traditionele methodes. ‘Laag brandrisico’ Tesla heeft in het verleden al benadrukt dat hun auto's ‘de veiligste ter wereld’ zijn. Bovendien zouden hun rapporten aantonen dat brandincidenten bij de modellen van het automerk veel lager zouden liggen dan bij auto's die op fossiele brandstof rijden. Toch heeft het autobedrijf de laatste jaren verschillende veranderingen aan het Model S Plaid doorgevoerd om het brandrisico te verkleinen. Zo paste Tesla in 2013 en 2016 software-updates toe na meerdere meldingen van brandincidenten in de wagens van het merk. Tesla heeft nog niet gereageerd op het voorval. Voor meer, zie link:www.ad.nl/auto/nieuwste-model-van-tes...
Nieuwste model van Tesla is net uit en er vliegt meteen een exemplaar in brand
Pedo-geroep, blowen en cryptogekkigheid: de opmerkelijkste uitspraken van Elon Musk Hij is een van de rijkste mensen ter wereld, de oprichter van ruimtevaartbedrijf SpaceX en ceo van autofabrikant Tesla, en vandaag wordt hij 50 jaar oud. Bij het grote publiek staat Elon Musk bekend om zijn zakelijke instincten, maar vooral ook om zijn bizarre uitspattingen. Erik Nusselder 28-06-21, 13:30 Laatste update: 28-06-21, 13:58 Musk gebruikt zijn sociale-mediakanalen als uitlaatklep, meestal zonder over de gevolgen na te denken. Dat komt hem soms duur te staan, vooral als hij over zijn eigen bedrijven twittert. In 2018 schrijft hij dat hij overweegt om Tesla van de beurs te halen voor 420 dollar per aandeel. Lees ook De beste muizen om mee te gamen Zes handige functies in Gmail die je nog niet kende De koers schiet omhoog, maar even later trekt hij die plannen weer in. De Amerikaanse beurswaakhond SEC klaagt hem daarop aan voor fraude. Na een schikking moet Musk terugtreden als voorzitter van de raad van bestuur en in totaal 40 miljoen dollar betalen. Pedo-tweet Ook krijgt Musk in dat jaar een rechtszaak wegens smaad aan zijn broek wanneer hij de Britse grotduiker Vernon Unsworth een pedo noemt in een tweet. Musk brengt een zelf ontworpen duikpak naar Thailand om te helpen bij de redding van een voetbalteam, dat al dagen vast zit in een ondergelopen grot. Volgens Unsworth is het pak nutteloos en was het vooral een grote PR-stunt. Dat komt hem op een tirade van de beroemde CEO te staan. Musk vindt het verdacht dat de Brit in Thailand woont en noemt hem ‘pedo guy’. Overigens krijgt Musk in de rechtszaak wel gelijk: ter verdediging voert hij onder andere aan dat ‘pedo’ een heel normaal scheldwoord is in Zuid-Afrika, waar hij is opgegroeid. Blowen met Joe Rogan Het opmerkelijkste interview met Musk vindt plaats in 2018, in de populaire Joe Rogan Podcast. Musk vertelt openhartig over zijn gebruik van sociale media en zijn plannen voor een hyperloop, een buis waarin je heel snel kunt reizen. Ook bespreekt hij zijn geloof dat de mensheid waarschijnlijk leeft in een computersimulatie, zoals in de film The Matrix. Aan het eind neemt hij een trekje van een joint, wat een inmiddels iconische foto oplevert. Marijuana is legaal in Californië, waar de podcast wordt opgenomen. Toch moet Musk daarna meermaals ontkennen dat hij drugs gebruikt. De aandelen van Tesla nemen een duikvlucht en in de media wordt gespeculeerd over zijn mentale welzijn. Elon Musk met een joint in de Joe Rogan Podcast. Elon Musk met een joint in de Joe Rogan Podcast. © YouTube Dogecoin Musk heeft niet alleen invloed op de koersen van zijn eigen aandelen, maar gebruikt de bitcoin ook graag als speelbal. Begin dit jaar kondigt hij aan dat Tesla’s voortaan ook met de cryptomunt afgerekend kunnen worden en dat hij voor 1,5 miljard dollar aan bitcoins heeft ingekocht. Een paar maanden later blijkt Musk zich weer bedacht te hebben: bitcoins verbruiken toch te veel stroom en zijn milieuvervuilend. De omhooggeschoten koers zakt gelijk weer in, maar ondertussen twittert Musk wel de Doge omhoog, een cryptomunt die ooit als grapje is opgericht. Coronavirus Ook het coronavirus is een favoriet onderwerp van Musk. Hij vindt alle maatregelen aanvankelijk maar onzin en opent in mei 2020 gewoon zijn Tesla-fabriek in Californië, tegen alle regels in. Volgens hem waren de coronastatistieken gemanipuleerd. In maart 2020 voorspelt hij dat er eind april van dat jaar nauwelijks nog nieuwe patiënten gevonden zouden worden. Daar krijgt hij geen gelijk in. ?Zoon Zelfs het krijgen van een kind geeft hij een eigen draai. Het vinden van een naam die aan alle regels voldoet, blijkt namelijk een opgave. Eerst geven Musk en zijn partner, de Canadese zangeres Grimes, hun zoon de opmerkelijke naam X Æ A-12 mee. X staat voor het onbekende, Æ is de elvenspelling van AI (artificiële intelligentie) en de A-12 is de voorloper van de SR-71, hun favoriete vliegtuig. Maar cijfers in namen blijkt niet te mogen, en dus verandert de 12 naar XII. Zes weken later blijkt ook het karakter Æ niet in het alfabet te staan. Zo wordt de volledige naam uiteindelijk X AE A-XII.?? Asperger In mei van dit jaar is Musk gastpresentator van het Amerikaanse comedy-programma Saturday Night Live. Hij onthult dat hij Asperger heeft, een vorm van autisme. Ook maakt hij grapjes over zijn Twitter-gedrag en vat zichzelf heel helder samen: ,,Ik heb elektrische auto’s opnieuw uitgevonden en ik stuur mensen naar Mars in een raket. Dacht je dat ik ook een rustige, normale vent was?”www.ad.nl/tech/pedo-geroep-blowen-en-...
Tussen alle FUD even een bericht waar het uiteindelijk wel om gaat. Tesla's deliveries in Q2 2021, 120% gestegen (YoY), tov 2020. ir.tesla.com/press-release/tesla-q2-2...
@Tomansky En wat verwacht je van de winst van Q2 ? Is die ook gestegen ? Normaalgezien zou dat zo moeten zijn, tenzij er onvoorziene kosten waren ...
Riding the Tiger schreef op 7 juli 2021 14:07 :
@Tomansky
En wat verwacht je van de winst van Q2 ? Is die ook gestegen ? Normaalgezien zou dat zo moeten zijn, tenzij er onvoorziene kosten waren ...
Wat moet je met winst als je zo hard kan groeien? Ik zie het liefste een hele kleine winst en volop investeringen in alle GF's.
Precies, het is niet alsof we als aandeelhouders medelen in de winst.... hebben we dus helemaal niks aan. Keihard investeren en meters maken, daar heeft Tesla het meest aan.
Geheim wapen van Chinese Tesla-rivaal Nio, de batterijwissel in 3 minuten, komt naar Europa Emmanuel Vanbrussel 3 uur geleden © Aangeboden door Business AM Nio, de Chinese maker van elektrische wagens die zich voorbereidt zich om Europa te veroveren, kondigt de komst van 1.000 stations voor snelle batterijwissels aan buiten China. Noorwegen krijgt de Europese primeur. De vrees om met een lege batterij te vallen is een van de belangrijkste hindernissen voor de definitieve doorbraak van elektrische wagens bij het grote publiek. Terwijl de meeste automakers en overheden zich richten op het uitbouwen van een wijdvertakt netwerk voor laadpalen, zet de Chinese e-autobouwer Nio in op een andere oplossing: stations waar bestuurders hun lege batterij in drie minuten kunnen wisselen voor een volle, waardoor opladen niet meer nodig is. De snel groeiende autoproducent wil zich met de gepatenteerde battery swaps zowel in thuisland China als wereldwijd differentiëren van Tesla. Nio, goed voor een jaarverkoop van 118.000 wagens, telt in zijn thuisland China momenteel zowat 300 batterijwisselstations, die wat doen denken aan een carwash, en zegt dat er intussen 3 miljoen wissels hebben plaatsgevonden. Op zijn “Power Day” in Shanghai kondigde de autobouwer vrijdag een forse uitbreiding aan: Het netwerk moet tegen eind dit jaar ruim verdubbelen tot 700, wat neerkomt op 2 nieuwe wisselstations per dag. Het offensief kadert in de concurrentiestrijd met Tesla. Chinese producenten van elektrische wagens beginnen hun eigen markt duidelijk terug te veroveren op de Amerikaanse e-autobouwer. Tegen 2025 mikt Nio op meer dan 4.000 wisselstations, waarvan 1.000 in overzeese markten. Het duidt erop dat de Chinese autobouwer, die op de New Yorkse beurs genoteerd staat, erop rekent dat de batterijwissels ook in het buitenland kunnen aanslaan. De wisselstations komen al zeker naar vijf steden in e-autowalhalla Noorwegen, van waaruit Nio zijn Europese veroveringstocht wil aanvangen. Het is nog gissen waar de overige niet-Chinese stations zullen komen. Kenners gokken op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3? Roland Tameling 12-07-21, 17:00 Laatste update: 12-07-21, 18:21 Op de Nederlandse website van de Amerikaanse fabrikant staat dat de Model Y voor minimaal 64.000 euro leverbaar is, maar inclusief ‘afleverkosten’ is de basisprijs feitelijk 65.010 euro. Wie die flinke smak geld overmaakt aan het bedrijf van Elon Musk, rijdt straks in de ‘Long Range’-versie, met een geschat rijbereik van 505 kilometer per laadbeurt. Deze Model Y krijgt twee elektromotoren die de auto vierwielaandrijving geven; daarmee haalt de Tesla een topsnelheid van 217 kilometer per uur, terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur precies vijf seconden in beslag neemt. Lees ook Test: Audi Q4 E-tron heeft Sonos-speakers en slimme software. Maar kan hij daarmee Tesla verslaan? Voor wie dat allemaal niet snel genoeg is, staat er ook nog een sterkere Model Y ‘Performance’ in de prijslijst. Deze krijgt sterkere elektromotoren die een topsnelheid van 241 kilometer per uur mogelijk maken, terwijl Tesla voor deze versie een acceleratietijd van slechts 3,5 seconden opgeeft. De extra krachtige motoren zijn wel iets minder zuinig, waardoor het rijbereik per laadbeurt daalt tot zo’n 480 kilometer. De prijzen van de Model Y Performance beginnen bij 70.000 euro. Deze rode lak kost 2300 euro extra. © Tesla Weinig opties Tesla heeft een beperkt aantal opties beschikbaar: zo is de standaard lakkleur wit en betaal je voor een grijze, zwarte of blauwe Model Y 1200 euro extra. Een rode carrosserie in zogenoemd ‘Multi-Coat Red’ heeft zelfs een meerprijs van 2300 euro. 19 inch-wielen zijn standaard, terwijl de grotere exemplaren van 20 inch eveneens 2300 euro meer kosten. Voor een zwart-wit interieur moet je 1200 euro bijbetalen, terwijl alle Model Y’s voorlopig vijf zitplaatsen hebben. In Amerika kan je de elektrische SUV ook met twee extra stoeltjes achteraan bestellen, maar die optie is hier vooralsnog niet beschikbaar. De overige opties hebben vooral te maken met de software die Tesla beschikbaar stelt in de Model Y. Elk exemplaar zit boordevol sensoren en camera’s, maar de ‘Enhanced Autopilot’ met onder meer een automatisch parkeersysteem, een rijstrookwisselhulp en ‘zelfstandig navigeren via Autopilot’ vergt een extra investering van 3800 euro. Wil je het volledige pakket van ‘zelfrijdende’ systemen (in Tesla-jargon heet dat ‘Full Self-Driving Capability), ben je 7500 euro extra kwijt. In dat laatste geval is de auto voorbereid op ‘automatisch rijden binnen de bebouwde kom’ en is hij in staat om verkeerslichten en stopborden te herkennen. Het dashboard van de nieuwe Tesla Model Y. © Tesla Meer concurrentie Op het gebied van zelfrijdende technologie heeft Tesla nog altijd een voorsprong ten opzichte van andere automerken - al zorgde deze techniek al meer dan eens voor controversiële ongevallen. Ook met de laadinfrastructuur doet Tesla nog altijd goede zaken, met dank aan het uitgebreide ‘Supercharger’-netwerk van het merk en het feit dat de Model Y sneller kan snelladen dan de meeste concurrenten. Daarover gesproken: er zijn nogal wat nieuwe kapers op de kust die kopers bij de Model Y willen weghouden. Denk aan andere luxe elektrische gezinsauto’s met veel ruimte en interessante technologie, zoals de Audi Q4 e-tron, de Hyundai Ioniq 5, de Ford Mustang Mach-E en de Volvo XC40 P8. Die enorme lading nieuwe elektrische ‘middelgrote’ SUV’s zal er mede voor zorgen dat de Model Y minder goed zal verkopen in ons land dan de Model 3. De lagere Tesla Model 3 was - mede dankzij overheidssubsidie - een enorme hit in Nederland. © Reuters Die elektrische sedan (feitelijk de lagere versie van de Model Y) scoorde immers enorme verkoopaantallen in ons land, mede dankzij de lagere bijtelling die enkele jaren geleden nog gold voor auto’s op batterijen. Dat fiscale voordeel zorgde ervoor dat duizenden mensen overstapten op een Tesla, maar is inmiddels grotendeels weggevallen. Zo ging het bijtellingspercentage omhoog van 8 naar 12 procent en geldt dat verlaagde tarief voor een kleiner deel van de cataloguswaarde (tot 40.000 euro). Meer concurrentie en minder gunstige regels: de langverwachte Tesla Model Y zal het – ondanks zijn veelbelovende specificaties – lang niet zo eenvoudig krijgen in ons land. Alle specificaties en prijzen van deze auto vind je hier in de database van Autoweek. www.ad.nl/auto/nieuwe-tesla-model-y-e...
voda schreef op 13 juli 2021 12:17 :
Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro
Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3?
Roland Tameling 12-07-21, 17:00 Laatste update: 12-07-21, 18:21
...
www.ad.nl/auto/nieuwe-tesla-model-y-e... Moeilijk hoor onafhankelijke journalistiek, heel het artikel vol met negatieve meningen en vooroordelen.
Tesla Model Y komt in augustus naar Nederland 09 juli 2021 10:16 De eerste exemplaren van de Tesla Model Y komen in augustus naar Nederland. Mensen die een auto in bestelling hebben, krijgen een uitnodiging om hun bestelling af te ronden. De eerste exemplaren zijn van het type Long Range, een vierwielaangedreven versie waarmee je volgens fabrieksopgave 505 kilometer ver komt. Daarmee komt de Model Y min of meer volgens planning op de Nederlandse markt. Aanvankelijk werd gesproken over een levering in het voorjaar van dit jaar, iets wat vervolgens verplaatst werd naar begin 2022. De Model Y Long Range kost 65.010 euro en is net als de overige modellen van het merk leverbaar in vijf kleuren. De auto accelereert in 5,1 seconden naar 100 kilometer per uur en haalt een topsnelheid van 217 kilometer per uur. De auto komt er allereerst als vijfzitter. Of de in de Verenigde Staten leverbare zevenzits versie de oversteek maakt, is nog niet bekend. De Model Y heeft een trekgewicht van 1.600 kilo. Begin 2022 wordt de 71.010 euro kostende Performance-versie van de Model Y verwacht. Deze uitvoering doet de sprint in 3,7 seconden en haalt een topsnelheid van 241 kilometer per uur. Het maximale rijbereik is 480 kilometer. De Model Y rolt in de VS en China van de band. Volgend jaar moet de productie van de auto in Berlijn opgestart worden. De Tesla Model Y is sinds februari 2020 leverbaar en is inmiddels de bestverkochte auto van het merk.
Tesla Supercharger: andere merken mogen straks ook Mattijn Nederend 2 uur geleden Tesla Model 3 bij Supercharger laadpaal© Dario L1 / Unsplash Tesla Model 3 bij Supercharger laadpaal Mooi voer voor een discussie. Maakt Tesla hier een geniale zet door extra inkomsten te genereren bij andere automerken of geven ze hier hun grootste troef uit handen? Binnenkort mogen andere merken ook gaan laden bij de Tesla Superchargers, zo meldt Elon Musk op Twitter. Tot nu toe konden alleen Tesla’s opladen bij het laadnetwerk. Het Supercharger-netwerk van Tesla telt inmiddels meer dan 2.500 locaties wereldwijd. Daarvan staan er ruim 1.100 in Amerika en tegen de 600 in Europa. Het merk is bezig met de Superchargers te upgraden naar een laadsnelheid van 300 kW. Later moet de boel verder opgekrikt worden naar 350 kW. Zo kunnen auto’s als de Model S Plaid en Cybertruck ook snel weer de weg op. © Aangeboden door TopGear Nederland Tesla Supercharger: hoe laden andere merken? Dat is nog even de vraag. We moeten het doen met één losse zin van Elon Musk: ‘We maken ons Supercharger-netwerk openbaar voor andere EV’s later dit jaar’. Tesla ontwikkelde een eigen stekker en die past niet zomaar in een elektrische Opel of Volkswagen. Daar moeten Tesla en de andere automerken nog iets op bedenken. De uitrol zal ongetwijfeld rustig aan plaatsvinden en pas later naar Europa oversteken. Betalingen zouden in principe via de Tesla-app kunnen gaan, dus dan is er een verloopje nodig voor de stekker en wellicht een software-update voor de elektrische auto. In het verleden bleken de Superchargers bijzonder populair rond vakantie- en feestdagen, met grote wachtrijen als gevolg. We zijn benieuwd hoe de drukte straks is als iedereen mag laden bij de Superchargers. Ionity Andere automerken zoals Porsche en Jaguar zijn al enige tijd samen bezig op met het antwoord op het Supercharger-netwerk van Tesla. Het Ionity-netwerk kan tot wel 350 kW laden en telt inmiddels 358 stations in Europa. Met dit netwerk zou je in principe ook van Portugal naar Zweden kunnen rijden via Hongarije. Al met al moet een zorgeloze vakantie met de elektrisch auto steeds dichterbij komen. Met sub-links, zie link:www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/tesla-s...
www.change.org/p/tesla-tesla-elon-ple... De Tesla community vind dit een slecht plan. Het zelfbelang is toch groter dan het redden van de aarde.....
Tesla gaat nikkel afnemen van mijnbouwer BHP ANP Producties 1 uur geleden MELBOURNE (ANP/BLOOMBERG) - Autofabrikant Tesla heeft een overeenkomst gesloten met de grote mijnbouwer BHP over de levering van nikkel voor zijn batterijen in elektrische auto's. Volgens BHP zal het nikkel worden geleverd vanuit Australië. Door de deal met BHP wil Tesla zich beschermen tegen mogelijke tekorten aan nikkel, een belangrijke grondstof voor krachtige batterijen voor elektrisch aangedreven auto's. Door de grote vraag vanwege de overgang naar elektrisch rijden dreigen tekorten bij de levering van nikkel te ontstaan. De nikkel-activiteiten van BHP in het westen van Australië zouden op duurzame wijze plaatsvinden met relatief weinig uitstoot. Tesla gaat samenwerken met de grootste mijnbouwer ter wereld om de uitstoot in de toeleveringsketen van nikkel te verlagen. Tesla sloot eerder al overeenkomsten met andere mijnbouwers voor de levering van grondstoffen voor accu's. Topman Elon Musk van Tesla heeft geregeld zijn zorgen geuit over tekorten aan nikkel en mijnbouwers gevraagd de productie te verhogen om te kunnen voldoen aan de sterke vraag.
Tesla aandeel wordt best wel veel verhandelt (in Europa). Bijlage: Bron DeGiro
Stevige concurrent voor Tesla? Beter dan Tesla, maar ook érg kostbaar: op pad met de Mercedes-Benz EQS Met de EQA en EQC heeft Mercedes twee tot elektrische auto ‘verbouwde’ modellen in het programma, deze EQS is vanaf de allereerste schets puur en alleen als EV (elektrisch voertuig) bedoeld. Dat maakt het elektrische topmodel uit het EQ-label tot een compromisloze luxe limousine. Kostbaar, maar ook innovatief, efficiënt, veilig, uitzonderlijk comfortabel en bovenal gemakkelijk te rijden. Werner Budding 24 jul. 2021 Om met dat laatste te beginnen: het gemak waarmee je de grote EQS door smalle straten of drukke stadscentra manoeuvreert, is bewonderenswaardig. We hebben het hier over een 5,22 m lange, 1,93 m brede en bijna 2500 kilo wegende auto. Mercedes heeft er veel aan gedaan om de EQS wendbaar te maken. Achterwielen die meesturen zorgen ervoor dat de EQS een haakse bocht neemt alsof het een Mercedes A-klasse is. Het zicht rondom is prima voor elkaar en voor de delen die minder goed zichtbaar zijn, krijgt de bestuurder assistentie middels camera’s. Lees ook 1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren Eerste elektrische topklasse-sedan komt net zo ver als een diesel: dit is de Mercedes EQS De EQS is ook leverbaar met een carrosserie in twee kleuren. © Mercedes-Benz De beelden daarvan zijn zichtbaar op het enorme zogenaamde hyperscreen-display, dat van links naar rechts het dashboard vult. Dit scherm is een optie. De prijs ervan maakt Mercedes later bekend. Mocht de consument de waarde er niet van in zien, dan rust het merk de EQS standaard uit met twee iets meer bescheiden displays die we kennen uit de S-klasse. Het hyperscreen ziet er zonder meer indrukwekkend uit, maar belangrijker, het laat zich eenvoudig bedienen, is duidelijk afleesbaar en leidt niet af tijdens het rijden. Wel laten je vingers na het bedienen vlekken achter. Dus: regelmatig poetsen. Geen verbouwde S-klasse De naam ‘EQS’ wekt de suggestie dat de auto een elektrische Mercedes S-klasse is. Maar dat is het eigenlijk niet; de EQS moeten we zien als het topmodel binnen het EQ-label. Min of meer op basis van dezelfde techniek volgt volgend jaar de EQE, die net iets minder van formaat is. Op basis van de EQS en de EQE volgen later SUV-achtige modellen. En voor de echte sportievelingen lanceert Mercedes eind dit jaar een AMG EQS, die het tot liefst zo’n 760 pk schopt. Niet noodzakelijk, hooguit vermakelijk. Mercedes brengt aan het einde van de zomer als eerste de EQS 450 en 580 naar de dealer. Beide maken gebruik van een accu met een capaciteit van 108 kilowattuur. Voorlopig is dat ’s werelds grootste accu in een productiemodel. Het pakket weegt 692 kilo. Veel dus. De accu van de drie jaar geleden gelanceerde Audi e-tron weegt echter 699 kilo en levert ‘slechts’ 86 kWh. Aan dat soort cijfers is duidelijk af te lezen dat accutechniek in een sneltreinvaart verbetert. Dan is het de keus van de fabrikant waar hij voor kiest: meer capaciteit uit hetzelfde formaat accu, of evenveel capaciteit uit een minder zware accu. De EQS is minstens zo comfortabel als een S-klasse met een verbrandingsmotor, maar niet ruimer. © Mercedes-Benz Met die 108 kWh accu haalt de EQS in theorie 770 kilometer actieradius. Bij een actieve rijstijl haal je in Nederland vermoedelijk relatief eenvoudig meer dan 600 kilometer rijbereik. Een technicus van Mercedes verklapte dat 1000 kilometer op een volle accu ook lukt, als de omstandigheden perfect zijn, er bijzonder rustig wordt gereden en als de buitentemperatuur gunstig is. Ook het praktijkverbruik bleek na een rit van 240 kilometer opvallend goed; 16,6 kWh/100. Let wel, de vierwielaangedreven EQS 580 weegt leeg, zoals gezegd, bijna 2500 kilo. Die goede efficiëntie zit ‘m voor een flink deel in de gunstige aerodynamica. In de windtunnel is een CW-waarde van 0,20 behaald, een nieuw record voor een productie-auto. Kostbaar Overigens lanceert Mercedes later dit jaar een EQS 350, voorzien van een 90 kWh-accu. Hoewel Mercedes nog niets loslaat over prijzen, is de kans reëel dat deze basis-EQS net onder de ton in euro’s blijft. De vierwielaangedreven EQS 580 met wat opties gaat vermoedelijk voorbij de 150.000 euro. Een van de opties die volgend jaar beschikbaar komt, eerst in Duitsland, is Drive Pilot. Een zogenaamd ‘level 3’ autonoom rijsysteem, waarbij de bestuurder in fileverkeer, op de snelweg, tot snelheden van maximaal 60 km/h niet actief de auto hoeft te besturen. Duitsland heeft een wettelijke ontheffing gecreëerd, zodat bestuurders gebruik kunnen maken van auto’s met dergelijke rijsystemen. In Nederland geldt deze ontheffing (nog) niet. Een praktijktest op het Mercedes-testcentrum in Immendingen geeft een goede indruk van de Drive Pilot in de EQS. Behalve dat het systeem voorlopig niet werkt in de regen, maakte het indruk met de souplesse van de correcties die het uitvoert. Je kunt als bestuurder bijvoorbeeld een Netflix-film kijken op het hyperscreen, terwijl de auto alle taken overneemt. Met Drive Pilot, dat voorlopig nog niet actief is in Nederland, kan de EQS grotendeels zelfstandig rijden. Het systeem houdt ook rekening met hulpdiensten. © Mercedes-Benz Geen 800 Volt Merken als Porsche, Audi, Hyundai en Kia bieden bij sommige van hun elektrische auto’s een 800 Volt-laadsysteem aan. Daarmee kan tot 350 kWh worden geladen, hetgeen de stop bij een snellader tijdens een lange rit relatief kort maakt. Althans, op papier. Mercedes is er heel duidelijk over; voorlopig heeft een dergelijk 800 Volt-systeem amper voordelen. De komende generaties elektrische auto’s van Mercedes zullen dus niet beschikken over dit laadsysteem. De onafhankelijke organisatie P3 Charging-Index bevestigt dit; een EQS 580 heeft een maximaal piek in de laadcurve van 200 kW, maar over het gehele laadproces laadt de Mercedes sneller dan de Porsche Taycan Turbo S en de Tesla Model S P100D.
Deel 2: Meer dan 350 sensoren houden de wacht over de veiligheid voor de inzittenden. Auto’s die in de omgeving rijden detecteert de EQS, verslapt de aandacht van de rijder dan reageert de Mercedes, is de luchtkwaliteit in het interieur niet op het juiste niveau, dan grijpt de auto in; alles met als doel om de veiligheid en het comfortniveau zo optimaal mogelijk te houden. En als de Mercedes detecteert dat de berijder wat energie kan gebruiken, dan schakelt deze automatisch de stoelmassage in, de verlichting in het interieur activeert en klinkt plotseling vanzelf muziek die enthousiasmeert. Alle wordt ingezet om de bestuurder weer bij de les te krijgen. Het interieur van de EQS met het optionele Hyperscreen. © Mercedes-Benz De ‘motorkap’ is afwezig Voorin biedt de EQS niet de ruimte zoals in een S-klasse. Achterin trouwens evenmin. Niet dat je aan ruimte te kort komt, integendeel. Vooral doordat er in de EQS geen cardanas van de motor naar de achteras loopt, ontstaat een vlakke bodem. Maar zoek je de ruimste Mercedes, ga dan voor een S-klasse. Onder de achterbank van de EQS is de achterste elektromotor gepositioneerd. Kies je voor een EQS 580 dan is voorin ook een elektromotor te vinden. Hoewel, te vinden? Niet echt, de EQS heeft geen voorklep die open kan. Monteurs bij de Mercedes-dealer kunnen er uiteraard wel bij, mocht dat nodig zijn. Het reservoir voor de ruitenwissersproeier kun je vullen door een klepje op het linker voorscherm te openen, om daar een jerrycan vloeistof in leeg te kiepen. Dat de uitrusting - zoals een parfumeur, stoelmassage, stoelkoeling en -verwarming en een joekel van een te openen transparant dak - aanwezig kunnen zijn in de EQS, maakt hem niet onderscheidend van de S-klasse. Wel dat je in de EQS nóg comfortabeler je kilometers maakt. Er is amper rijgeluid te horen, ook op hoge snelheid niet echt. Op elk ogenblik biedt de aandrijflijn kracht, veel kracht. Het maakt van de Mercedes EQS de beste elektrische auto van dit moment. Natuurlijk, ofschoon we de prijzen nog niet hebben, weten we wel degelijk dat deze Mercedes kostbaar is. Maar nadat we met de EQS hebben gereden, weten we ook dat Mercedes zich op bijzondere krachtige wijze revancheert van de achterstand die het heeft opgelopen op Tesla. Bijna tien jaar na de lancering van de Tesla Model S biedt Mercedes een elektrische auto aan die op veel punten de wedstrijd aankan met de Amerikaanse EV. Meer details, zoals de technische informatie, lees je hier bij AutoWeekwww.autoweek.nl/merken-modellen/merce... Voor video en afbeeldingen, zie linkwww.ad.nl/auto/beter-dan-tesla-maar-o...
news.bitcoin.com/tesla-q2-2021-earnin... Tesla Q2-2021 Earnings Call to Shed Light on Its Bitcoin Holdings The upcoming Tesla Q2-2021 earnings call, which will be announced this Monday after market hours, will at last shed some light on what has happened with the company’s bitcoin holdings. The company held more than 1.5 billion dollars in bitcoin on Q1 and has reported only one sale to “test the market’s liquidity” according to its CEO, Elon Musk. The cryptocurrency community has been patiently waiting in anticipation to see the disclosures stemming from Tesla’s forthcoming earnings report. Tesla’s Earnings Call Generates Expectation in the Bitcoin Community The upcoming earnings call of Tesla, the leading electric car manufacturer, has generated expectations in the Bitcoin community due to the large bitcoin (BTC) stash the company holds on its balance sheet. The CEO of Tesla, Elon Musk, jumped on the bitcoin bandwagon last quarter when he announced Tesla’s purchase of $1.5 billion earlier this year. The current status of this bitcoin stash is unknown, and it will be revealed on Monday if the company sold, held tightly, or bought the dip during Q2. There is just one publicly recorded sale of Tesla’s bitcoin holdings. The company reportedly sold $272 million in bitcoin last quarter to test the liquidity of the market. At the time, the news created a temporary slump in prices. However, Musk was quick to state that this was just a test to ensure the market could manage these kinds of sales. Then, Musk had a change of heart about the Bitcoin network and its effects on the environment, something that created a schism between the entrepreneur and the crypto community. Tesla Promoted a Green Narrative Tesla stopped supporting bitcoin for payments for electric cars due to environmental concerns stated last May, a fact that started the recommendations for a more effective and greener cryptocurrency for payments by the company. At that time, Musk also signaled his personal preference for dogecoin (DOGE) and announced the changes the Dogecoin network would have to complete to fulfill this role. Dogecoin developers have been prepping the network so it can offer cheaper transaction fees. At the B Word event, a cryptocurrency conference that took place this week, Musk stated he would like for bitcoin to succeed, even after his harsh criticism of the currency. Musk hinted Tesla’s holdings were still intact when he declared “I might pump but I don’t dump.” But, due to the mixed signals offered by Musk, the only trustable data on the subject will be released next Monday.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)