Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Juni 2021.

845 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 43 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. DiCoFlow 23 juni 2021 13:04
    quote:

    Testcase2020 schreef op 23 juni 2021 12:41:

    [...]

    wikipedia
    Tsja, wikipedia was een factor van betekenis in de disruptie van de diverse Encyclopediën.

    Hoe wikipedia voor een disruptie bij TomTom's producten zou gaan zorgen ontgaat me toch echt.

    Is er misschien nog een iets uitgebreidere toelichting mogelijk ipv slechts één woord?
    .
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 23 juni 2021 13:07
    Disruptie is een ruim begrip maar we schijnen het als belegger te hanteren.
    Ik heb wat gezocht en onderstaande gevonden.

    Schroders: Vijf vragen over disruptie die elke belegger zou moeten stellen

    bron:
    www.financialinvestigator.nl/nl/nieuw...

    quote:

    NewKidInTown schreef op 23 juni 2021 11:11:

    Wat versta je onder Disruptie ?
  3. forum rang 6 NewKidInTown 23 juni 2021 13:13
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 23 juni 2021 13:07:

    Disruptie is een ruim begrip maar we schijnen het als belegger te hanteren.
    Ik heb wat gezocht en onderstaande gevonden.

    Schroders: Vijf vragen over disruptie die elke belegger zou moeten stellen

    bron:
    www.financialinvestigator.nl/nl/nieuw...
    Het begint met:

    "Disruptie werkt door in alle aspecten van ons leven."

    Ik weet genoeg......
  4. forum rang 7 tatje 23 juni 2021 13:15
    De opties uit 2014 geeft mensen het recht om ze om te ruilen voor aandelen.

    Er staan 797280 opties open uit 2014 die moet je na 7 jaar omzetten in aandelen of ze verlopen.

    De optie geeft je het recht om het aandeel te kopen voor tussen de 4,933 - 5,28 zeg gem 5 euro.

    Als die 797280 opties aandelen worden, dan beurt TT 5 maal 797280 kleine 4 miljoen euro.

    Maar degenen die de opties hebben omgezet in aandelen en houden krijgen voor elk aandeel een 5 euro hogere schuld

    Wil je geen schuld, kun je het aandeel verkopen aan de koers zeg 7, dan heb je per aandeel 2 euro verdiend.

    Doe je zo of ben je zo.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 23 juni 2021 13:37
    5 Euro hogere schuld voor ieder aandeel?
    Ik begrijp het echt niet.

    De optiehouder heeft zeven jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden op de betaling van de aandelen.
    Als je het recht op aandelen niet kan betalen dan neem je ze niet.
    Wil je ze wel hebben dan zal je moeten financieren; privé of via een bedrijfsregeling.
    * Voor gewone werknemers is zo'n bedrijfsregeling vaak gekoppeld aan een maandelijkse inhouding op het salaris.

    quote:

    tatje schreef op 23 juni 2021 13:15:

    De opties uit 2014 geeft mensen het recht om ze om te ruilen voor aandelen.

    Er staan 797280 opties open uit 2014 die moet je na 7 jaar omzetten in aandelen of ze verlopen.

    De optie geeft je het recht om het aandeel te kopen voor tussen de 4,933 - 5,28 zeg gem 5 euro.

    Als die 797280 opties aandelen worden, dan beurt TT 5 maal 797280 kleine 4 miljoen euro.

    Maar degenen die de opties hebben omgezet in aandelen en houden krijgen voor elk aandeel een 5 euro hogere schuld

    Wil je geen schuld, kun je het aandeel verkopen aan de koers zeg 7, dan heb je per aandeel 2 euro verdiend.

    Doe je zo of ben je zo.
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 23 juni 2021 14:03
    Het fictieve probleem van een armlastige optiehouder bij TT

    Stel je hebt de optie om 10.000 aandelen TT van je broodheer te bemachtigen tegen € 5,00 via de veel geroemde optieregeling.
    Je hebt het geld niet dan kan je kiezen uit:

    De Limburgse variant:
    Je leent 50.000, je houdt je aandelen en je hebt een schuld waarover je rente betaalt.

    De doordachte variant:
    Je leent 50.000, je verkoopt 7.150 aandelen tegen € 7,- en je hebt bijna 3000 goudgerande aandelen gratis en géén schuld.
  7. [verwijderd] 23 juni 2021 15:29
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 23 juni 2021 11:01:

    Dat de bestuurders van TomTom hun reputatie op de sociale media al lang verloren hebben zal ze niet stimuleren om fatsoenlijker met aandeelhouders om te gaan, maar hoe verantwoorden ze de huidige koersmisère tegen hun personeel?

    Veel van hen zijn beloond met achteraf waardeloze opties.

    Er zullen binnen het navigatiebedrijfje toch mensen rondlopen die aan Garmin zien dat er genoeg te verdienen valt in de sector.Een lage koers lijkt alleen in het voordeel van Goddijn c.s, de miljardairs.
    Interessant in dezen is dat CEO Goddijn de call opties die expireerden en onder water stonden gewoon uitoefent en dus 300.000 aandelen koopt in plaats van waardeloos laat expireren. Niets verplicht je om een call uit te oefenen. Hij heeft er dus zelf wel vertrouwen in.
  8. [verwijderd] 23 juni 2021 15:52
    Voor de volledigheid. De Taeye en Titulaer oefenen de opties uit en verkopen wel direct de aandelen. Goddijn oefent uit en houdt de 300.000 aandelen. In tegenstelling tot wat ik zei uitoefenprijs niet onder water

    12/05/21
    A.A. de Taeye Verk. aandelen 42.388 7,010 EUR 297.140 EUR
    A.A. de Taeye Uitoef. opties 42.388 4,930 EUR 208.973 EUR

    11/05/21
    A.A. de Taeye Verk. aandelen 57.612 7,030 EUR 405.012 EUR
    A.A. de Taeye Uitoef. opties 57.612 4,930 EUR 284.027 EUR

    10/05/21
    A.A. de Taeye Verk. aandelen 50.000 7,220 EUR 361.000 EUR
    A.A. de Taeye Uitoef. opties 50.000 4,930 EUR 246.500 EUR

    10/05/21
    T.J.F. Titulaer Verk. aandelen 34.600 7,220 EUR 249.812 EUR
    T.J.F. Titulaer Uitoef. opties 34.600 5,280 EUR 182.688 EUR

    03/05/21
    H. Goddijn Uitoef. opties 300.000 5,280 EUR 1.584.000 EUR

    www.trivano.com/aandeel/tomtom.486.in...
  9. forum rang 7 ketchup 23 juni 2021 16:52
    wij gaan pas scoren op dit aandeel zodra HG de toko verkoopt, want dan zal al het mogelijke gedaan worden de koers te ondersteunen om een maximale prijs te krijgen
    vandaar dat ik denk dat TT eerst op eigenkracht naar 10-12 euro moet en dan is 17 euro een mogelijke exit prijs

    het is mi mogelijk bij een combinatie van lagere opex , beperkte capex voor R&D en vrijval van deferred revenue en een beterend sentiment vanwege het winnen van tenders later in het jaar dat we TT over 18 maand aan 12 euro zien en dan is bij een 50% premie 17 euro een mooi afscheid

    HG werkt gewoon de nieuwe agenda af, hij geloofde zeker een paar jaar geleden nog dat TT mogelijkerwijs uit al haar cilinders zou gaan vuren, maar al snel bleek dat dit niet haalbaar was en toen heeft men drastisch actie genomen, hence het afscheid van Sports, verkoop van Telematics, kapitaaluitkering met share reductie, dit alles om over een paar jaar een compleet geschoond bedrijf te kunnen verkopen voor maximaal rendement en daar is hij mee bezig

    TT is gewoon gepositioneerd voor een overname , nu enkel nog de prijs van het aandeel omhoog krijgen zodat er een mooie premie over een meer acceptabele prijs betaald kan worden
    dit is the final play , TT moet naar 12 euro - de rest van de cash zal hiervoor straks ingezet worden om nog meer aandelen uit de free-float te kopen , zodat het aantal uitstaande aandelen gereduceerd kan worden van 130 naar 100 mio
    hoe minder uitstaande aandelen hoe groter de netto windfall bij een mooie premie voor de zittende aandeelhouders, zo kan 17 euro ook 20 euro worden

    mijn zegen heeft hij , ik blijf doorkopen en neem de gok, dit gaat geen jaren meer duren
  10. [verwijderd] 23 juni 2021 17:14
    quote:

    ketchup schreef op 23 juni 2021 16:52:

    wij gaan pas scoren op dit aandeel zodra HG de toko verkoopt, want dan zal al het mogelijke gedaan worden de koers te ondersteunen om een maximale prijs te krijgen
    vandaar dat ik denk dat TT eerst op eigenkracht naar 10-12 euro moet en dan is 17 euro een mogelijke exit prijs

    het is mi mogelijk bij een combinatie van lagere opex , beperkte capex voor R&D en vrijval van deferred revenue en een beterend sentiment vanwege het winnen van tenders later in het jaar dat we TT over 18 maand aan 12 euro zien en dan is bij een 50% premie 17 euro een mooi afscheid

    HG werkt gewoon de nieuwe agenda af, hij geloofde zeker een paar jaar geleden nog dat TT mogelijkerwijs uit al haar cilinders zou gaan vuren, maar al snel bleek dat dit niet haalbaar was en toen heeft men drastisch actie genomen, hence het afscheid van Sports, verkoop van Telematics, kapitaaluitkering met share reductie, dit alles om over een paar jaar een compleet geschoond bedrijf te kunnen verkopen voor maximaal rendement en daar is hij mee bezig

    TT is gewoon gepositioneerd voor een overname , nu enkel nog de prijs van het aandeel omhoog krijgen zodat er een mooie premie over een meer acceptabele prijs betaald kan worden
    dit is the final play , TT moet naar 12 euro - de rest van de cash zal hiervoor straks ingezet worden om nog meer aandelen uit de free-float te kopen , zodat het aantal uitstaande aandelen gereduceerd kan worden van 130 naar 100 mio
    hoe minder uitstaande aandelen hoe groter de netto windfall bij een mooie premie voor de zittende aandeelhouders, zo kan 17 euro ook 20 euro worden

    mijn zegen heeft hij , ik blijf doorkopen en neem de gok, dit gaat geen jaren meer duren
    Als dit de realiteit is dan heeft het heerschap Goddijn jarenlang de reguliere aandeelhouders geschoffeerd met leugens en koersmanipulatie. Door de reguliere aandeelhouders zijn hij en de incompetente CMO mevrouw C. Goddijn miljardairs geworden.

    Vanaf dát moment moest hij als CEO ook de belangen van particuliere aandeelhouders behartigen en dat was:RENDEMENT.

    Ik herinner me ene Juun die veel geld in callopties stak, vaak na valse beloftes van Goddijn om aandeelhouderswaarde te gaan creëren. Van hem lees je tegenwoordig weinig.

    Ik geloof niet echt dat Goddijn het zó onomfloerst gaat spelen, hij houdt te veel van Amsterdam. Ik verwacht eerder een jammerverhaal over het ongeduld van gefrustreerde reguliere aandeelhouders waardoor hij zich gedwongen voelt tot een exit.

    Dat is ook voordeliger voor het echtpaar en bij hen draait nou eenmaal alles om eigenbelang.
  11. forum rang 7 tatje 23 juni 2021 17:39
    Disruptie kan altijd.

    Ik geloof in de kwaliteiten van Harold, dus volg hem, zolang hij alle aandeelhouders gelijk behandeld.

    17 euro maal 130 miljoen is 2,21 miljard cash tegen die tijd 500 miljoen, dus de toko wordt voor 1,71 miljard overgenomen.

    Geloof nooit in 17 euro per aandeel.

    Geloof wel de ambitie 2030 .

    Maar dat kan sneller, maar ook langzamer ( zie corona ), daar kan Harold niets aandoen.

    In 2017 zeiden de oems over 3 jaar zelfrijdend, maar in 2020 zeggen ze nog hetzelfde, over 3 jaar, gaat heel langzaam ondanks de sloten geld aan R en D op deze aardkloot. ( Harold )

    Koers winstverhouding, is 20 voor TT normaal !

    Dus 1 euro winst per aandeel, geeft een koers van 20.

    Je moet er niet aandenken, dat de ambitie waarheid wordt.

    Ik heb de verkoopcijfers voor alle maanden van 2019 2020 en zover 2021 op een rij gezet.

    autotijd.be/verkoopcijfers/europa/per...

    Knap, R en D 2019 in 2020 in stand houden, je capex minimaliseren ( 6 miljoen ) en toch een ebitda van maar - 2,1 miljoen presenteren en deferred met 33,4 laten groeien.

    In 2017 zei taco op de AVA, als antwoord op een vraag.

    FCF kan, maar verandering in het werkkapitaal kan een grote invloed hebben.

    In 2019 2020 zegt ie, FCF is een goede waardering.

    Zoals mijn jasje waait ............................................
  12. bekeken 23 juni 2021 17:56
    quote:

    tatje schreef op 22 juni 2021 10:54:

    Wel of niet.

    Laat ik het maar doen.

    Autoregistraties ( oud nieuws ) ( sorry BDB )

    Nederland 2021
    jan - 20%
    feb - 23%
    mrt - 17,7%
    Q1 2021 - 14%

    De Europese autoverkopen zijn in het eerste kwartaal hoger uitgekomen dan in de eerste drie maanden van 2020. Dat is te danken aan een flinke opleving van de verkopen vorige maand, meldt de Europese branchevereniging voor automakers ACEA. Er werden in maart meer dan een miljoen auto's op kenteken gezet.

    mrt in de EU ( Harold zei het al : met dank aan een goed mrt ) 87,3% in de plus.

    Nederland 2021
    april + 55%
    mei + 72%

    Nederland na 3 maanden, dus Q1 - 14%
    EU na 3 maanden dus Q1 3,2% plus

    Nederland na 5 maanden - 2,4%
    EU na 5 maanden + 30%

    Tja, eerst rollen ze van de band en dan pas de registratie !

    [/quote]

    Zoals ik al schreef op 17 juni, na publicatie van deze cijfers:

    quote:
    Optiebelegger schreef op 17 juni 2021 10:03:

    REGISTRATIE NIEUWE PERSONENAUTO'S IN MEI MET 72 % GESTEGEN.
    Dit lijkt me goed nieuws voor TomTom !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dit is het stijging percentage voor Nederland. In Europa zijn de autoverkopen in mei met 53.4% toegenomen.

    Met deze cijfers kan een inschatting worden gemaakt voor de cijfers van TomTom:
    Op basis van de verkopen bij autofabrikanten, waar TomTom contracten mee heeft en onder de aanname dat de take-up rate en de verkoopprijs gelijk is gebleven, zal de operationele omzet over de maanden april en mei van TomTom met 112% zijn toegenomen.
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 23 juni 2021 17:56
    Even snel gekeken bij het IEX optie-overzicht; zo te zien voornamelijk putopties vandaag
    Turbohandel was ook vandaag minimaal, de 5,94 blijft onverminderd populair sinds begin dit jaar.

    23-6-2021
    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    UnlimitedBestTurbo Long Societe Generale 5,94 5,32 0,59 0,61 0,02 0,600 -9,09% 5.000 14:38
    Trader Long Goldman Sachs 5,29 2,71 0 0 0 2,610 +0,38% 600 9:31
    Turbo Long BNP 6,9 7,51 0,8 0,84 0,04 0,970 +0,52% 155 9:14
  14. forum rang 6 leonardus65 23 juni 2021 19:41
    www.msn.com/nl-be/weer/nieuws/volkswa...
    Zelfrijdende auto’s
    In een interview met Bloomberg legde Diess uit dat hij gelooft dat zelfrijdende auto’s een groter keerpunt zullen zijn dan elektrische.

    “Deze verandering zal de sector meer veranderen dan EV’s of elektrificatie dat doen. De auto wordt zo anders wanneer hij autonoom wordt bestuurd”, zei hij.
  15. forum rang 7 sniklaas 23 juni 2021 21:01
    quote:

    leonardus65 schreef op 23 juni 2021 19:41:

    www.msn.com/nl-be/weer/nieuws/volkswa...
    Zelfrijdende auto’s
    In een interview met Bloomberg legde Diess uit dat hij gelooft dat zelfrijdende auto’s een groter keerpunt zullen zijn dan elektrische.

    “Deze verandering zal de sector meer veranderen dan EV’s of elektrificatie dat doen. De auto wordt zo anders wanneer hij autonoom wordt bestuurd”, zei hij.
    logisch, met het verdwijnen van de bestuurder verdwijnt voor vele de noodzaak van het in eigendom hebben van een eigen voertuig..

    Van de 8,7 mio (op 1 jan 2020) particuliere auto’s in Nederland blijven indien autonoom de regel wordt 1 mio auto’s over om mensen 24*7 van a naar b te vervoeren..

    Noodzaak voor de ondersteunende bedrijven is een hoge marge per voertuig daar de aantallen op termijn geminimaliseerd zulken worden..

    En in de tussenfase wordt ‘amberen’ van a naar b steeds populairder..

  16. DiCoFlow 23 juni 2021 22:58
    quote:

    leonardus65 schreef op 23 juni 2021 19:41:

    www.msn.com/nl-be/weer/nieuws/volkswa...
    Zelfrijdende auto’s
    In een interview met Bloomberg legde Diess uit dat hij gelooft dat zelfrijdende auto’s een groter keerpunt zullen zijn dan elektrische.

    “Deze verandering zal de sector meer veranderen dan EV’s of elektrificatie dat doen. De auto wordt zo anders wanneer hij autonoom wordt bestuurd”, zei hij.
    Helemaal mee eens. De grootste verandering zit in de rijbeleving, als je tenminste achter het stuur zit of - bij autonoom rijden - zat.
    Het wordt dan steeds saaier, je bent dan eigenlijk alleen nog maar een passagier. Net alsof jezelf niet kunt rijden of geen geld hebt voor een chauffeur/chauffeuse met een gezellig babbeltje.

    Dat is net zo'n verandering als van het zelf paardrijden naar het zitten in een (post)koets waarbij een ander persoon stuurt en de vaart er al dan niet inhoudt.

    O jee, laat mij maar weer de zweep gebruiken (alléén om te klakken natuurlijk) en het paard de sporen geven. Dan heb je tenminste nog het gevoel dat je echt rijdt.

    Zouden er ook zelfrijdende motoren (motorfietsen) komen en fietsen? Fietsen lopen wat elektrificatie betreft in al voor op de auto. Of worden straks al die mooie fietspaden door mooie natuurgebieden een soort snelwegen voor padden die in het voorjaar van het ene water naar het andere water kunnen spoeden.

    Trouwens wel een leuke woordspeling van Diess dat de elektrische auto's snel zullen worden ingehaald door zelfrijdende auto's.

    Elektrische auto's trekken best snel op. Is het dan de bestuurder die het knelpunt is? Of een gebrek aan actieradius?

    Genoeg gemijmerd.
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 24 juni 2021 08:23
    Zelfrijdende treinen en metro's zijn er al.
    Met een zelfrijdende fiets wordt in China mee geëxperimenteerd heb ik ergens gelezen.

    quote:

    DiCoFlow schreef op 23 juni 2021 22:58:

    [...]

    Helemaal mee eens. De grootste verandering zit in de rijbeleving, als je tenminste achter het stuur zit of - bij autonoom rijden - zat.
    Het wordt dan steeds saaier, je bent dan eigenlijk alleen nog maar een passagier. Net alsof jezelf niet kunt rijden of geen geld hebt voor een chauffeur/chauffeuse met een gezellig babbeltje.

    Dat is net zo'n verandering als van het zelf paardrijden naar het zitten in een (post)koets waarbij een ander persoon stuurt en de vaart er al dan niet inhoudt.

    O jee, laat mij maar weer de zweep gebruiken (alléén om te klakken natuurlijk) en het paard de sporen geven. Dan heb je tenminste nog het gevoel dat je echt rijdt.

    Zouden er ook zelfrijdende motoren (motorfietsen) komen en fietsen? Fietsen lopen wat elektrificatie betreft in al voor op de auto. Of worden straks al die mooie fietspaden door mooie natuurgebieden een soort snelwegen voor padden die in het voorjaar van het ene water naar het andere water kunnen spoeden.

    Trouwens wel een leuke woordspeling van Diess dat de elektrische auto's snel zullen worden ingehaald door zelfrijdende auto's.

    Elektrische auto's trekken best snel op. Is het dan de bestuurder die het knelpunt is? Of een gebrek aan actieradius?

    Genoeg gemijmerd.
  18. forum rang 7 ketchup 24 juni 2021 09:57
    de free-float is voor verhandelbaarheid erg dun - groot gedeelte daarvan zit al bij fondsen en Family & Friends , vandaar dat volumes enkel nog beschikbaar zijn bij fixed trades, reguliere handel aan een dieptepunt

    prefecte set-up , nu even een stappenplan om uit de beschikbare cash voor 300mio euro eigen aandelen in te kopen over de komende 18 maand en deze aandelen versnipperen
    @ 10 euro gemiddeld breng je het aantal uitstaande aandelen van 130 naar 100mio en staan we aan 12 euro , premie erop voor min prijs en dan in de veiling , 17-20 euro als exit prijs moet haalbaar zijn

    gewoon blijven oprapen wat er beschikbaar is, kan het naar 6.50 euro - zeker, alles kan , maar een halve euro op mogelijk 10 euro te maken vanhier maakt dan ook niet meer uit.

    zit met TT nu aan 1.75%, nog 0.75% te gaan voor mijn target
845 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 43 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links