Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel NEL ASA CHX:NEL_O.CXE3, NO0010081235

  • 5,668 2 feb 2024 09:16
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 0

NEL ASA 2021

3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 155 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Delphinium 16 juni 2021 22:46
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 6 juni 2021 11:43:

    [...]

    Je vergeet wat: waterstof is vele malen duurder dan de huidige energiebronnen.

    Als de b.v. de Hoogovens moeten overschakelen op waterstof gaan ze gelijk failliet en kun je ze beter direct sluiten.
    Nou ridder dit argument kan je ook niet meer gebruiken want ze gaan het toch blijkbaar proberen
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 17 juni 2021 08:52
    quote:

    Delphinium schreef op 16 juni 2021 22:46:

    [...]Nou ridder dit argument kan je ook niet meer gebruiken want ze gaan het toch blijkbaar proberen
    Vergeet het maar: de Hoogovens hebben minstens een miljard euro nodig om over te stappen op waterstof en dus willen ze subsidie hebben, maar helaas wil de overheid niet zoveel subsidie geven en dat mag trouwens ook niet.

    Niet voor niks wil Tata van de Hoogovens af en wilden de Zweden ze niet overnemen.
  3. [verwijderd] 17 juni 2021 19:08
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 17 juni 2021 08:52:

    [...]

    Vergeet het maar: de Hoogovens hebben minstens een miljard euro nodig om over te stappen op waterstof en dus willen ze subsidie hebben, maar helaas wil de overheid niet zoveel subsidie geven en dat mag trouwens ook niet.

    Niet voor niks wil Tata van de Hoogovens af en wilden de Zweden ze niet overnemen.
    Lees dit maar eens door, bericht van vandaag....

    www.h2-view.com/story/hydrogen-storag...

    oei oei oei oei
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 17 juni 2021 19:44
    quote:

    Rikkerto schreef op 17 juni 2021 19:08:

    [...]Lees dit maar eens door, bericht van vandaag....
    www.h2-view.com/story/hydrogen-storag... oei oei oei
    2035......!!!!

    Oei Oei Oei.....!!!!!!

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    During 2018, work started on the construction of a pilot plant for fossil-free steel production in Luleå, Sweden.
    The goal is to have a solution for fossil-free steel by 2035.
    If successful, the HYBRIT project alone could reduce Sweden’s carbon dioxide (CO2) emissions by 10% and Finland’s by 7%, respectively. Here, we take a look at this important effort to decarboninse the business of steelmaking and the fundamentals behind the HYBRIT project.
  5. [verwijderd] 18 juni 2021 16:08
    nos.nl/artikel/2385495-grote-kans-dat...

    Het is echter ingewikkeld om op waterstof staal te maken (Zoals ook in het artikel vermeld staat), voor de vorming van staal moet koolstof reageren met zuurstof voor de productie van co2 en dit reageert weer met het ijzeroxide. De kolen, waar de fabrieken nu op draaien, worden dus ook gebruikt voor het proces.

    Dit is dan ook de reden dat het zo lang duurt. Maarja, er moet iets gebeuren.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 juni 2021 19:14
    3. Wat zijn de uitdagingen?

    Volgens het FNV-plan zou Tata Steel tegen 2030 voor de helft van de productie kunnen overschakelen op zogenoemd direct-gereduceerd ijzer (DRI), waarvoor waterstof nodig is. Dat ijzer wordt vervolgens verwerkt in een elektrische oven. Daarbij wordt uitgegaan van een tussenfase met 'grijze waterstof' op aardgas, zegt Berghuis.

    Yongxiang Yang, universitair hoofddocent bij de afdeling Materials Science and Engineering van de TU Delft, noemt het een interessant voorstel. Maar hij betwijfelt of er tegen 2030 voldoende groene waterstof beschikbaar is met een concurrerende prijs, en of de techniek dan klaar is voor grootschalige productie.

    Volgens Yang is voor de productiecapaciteit voor waterstof in IJmuiden namelijk minimaal de elektriciteit nodig afkomstig van 3 Gemini-windparken, het windpark ten noorden van Groningen van 600 MW, die continu op volle kracht draaien. En ook voor de oven en raffinage is groene stroom nodig.

    Waterstof is volgens Yang wel het ultieme middel om de staalproductie te verduurzamen. ‘Maar de productiemethode is dus nog in ontwikkeling. Dat kan nog minimaal vijf tot tien jaar duren, mogelijk langer.'
    4. Wat zijn de opties voor waterstof in Nederland?

    Onder meer het Zweedse SSAB zet ook in op de waterstofroute en maakt daarvoor gebruik van waterkrachtcentrales. Nederland heeft dat voordeel niet. Hier is groene waterstof nog duur. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft berekend dat de ‘subsidie-intensiteit’, het bedrag dat nodig is om één ton CO2 te vermijden, voor groene waterstof €928 bedraagt. Afvangen en opslaan van CO2 kost maximaal €145 per ton. En als een bedrijf besluit een groene waterstoffabriek te bouwen, dan is het de vraag of er snel genoeg subsidie wordt verleend: het is de op één na duurste techniek in Nederland waar duurzame subsidie voor uitgetrokken kan worden.

    Daar komt bij dat Nederland door de Europese Commissie op de vingers is getikt toen het subsidie wilde uitgeven voor groene waterstof. Volgens Europa is er nu niet genoeg duurzame stroom in Nederland beschikbaar om groene waterstof te maken. Een waterstoffabriek zou de eerste paar jaar noodgedwongen gebruik moeten maken van fossiele stroom. En dat veroorzaakt juist meer CO2-uitstoot, aldus de Commissie. Kortom, het duurt nog een tijd voordat groene waterstoffabrieken in Nederland op vol vermogen draaien.

    5. Wanneer wordt een beslissing genomen?

    Voor Tata Steel is het een dilemma, zegt een woordvoerder. ‘Van de route met CCS weten we wat we jaarlijks vanaf 2030 reduceren. Als we eerder overstappen op waterstof - eerst grijs, later groen — duurt reductie mogelijk langer. Wat betekent dat voor de doelstellingen en het tijdspad? En het gaat natuurlijk ook over de betaalbaarheid en de beschikbaarheid.'

    Volgens universitair hoofddocent Yongxiang Yang zijn er eigenlijk twee brede discussies: 'Of er wordt nu al omgeschakeld naar waterstof, eerst met aardgas, later met groene waterstof. Dat is een dure verandering, met een groot economisch risico. Of we gaan door met CO2-opslag tot de waterstofproductie is doorontwikkeld. Dat gaat langzamer, maar geeft minder risico op technisch falen.'

    Vakbond FNV heeft eerder een onafhankelijke haalbaarheidsstudie aangekondigd, waaraan ook Tata Steel meewerkt. Volgens Berghuis van de FNV wordt voor 1 september een beslissing zijn gemaakt. Dan is namelijk de deadline voor het aanvragen van subsidie voor CO2-opslag op zee.
  7. forum rang 4 Matsversch 22 juni 2021 08:10
    Nel ASA: Joins hydrogen initiative with leading players to enable fossil-free steel rolling/milling

    (Oslo, 22 June 2021) Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA (Nel, OSE:NEL), has entered into a collaboration for a fossil-free hydrogen facility in Hofors, Sweden, together with partners Ovako, Volvo, Hitachi ABB, and H2 Green Steel. The conversion to green hydrogen in the production process will reduce CO2-emissions from the facility by 50% from current levels with possibilities for future development of hydrogen infrastructure for transportation.

    "We are very excited to enter into this shared initiative to jointly develop fossil-free alternatives for the steel industry. Green hydrogen has the characteristics to significantly reduce CO2 emissions from steel rolling and milling, and this will be the first project in the world to heat steel with hydrogen prior to rolling. The target would be for Nel to supply the project with our industry leading electrolyser equipment, and we look forward to working with our partners to further develop fossil free steel production – a potential huge market for the application of green hydrogen.” says Jon André Løkke, Chief Executive Officer, Nel.

    The initiative will focus on developing a fossil-free steel production facility, with the intention of taking the first step towards creating a future hydrogen infrastructure for the transport sector. The investment of approximately SEK 180 million is supported by the Swedish Energy Agency via the Industriklivet initiative and will create significant benefits for wider society from multiple perspectives.

    ”We will work collaboratively together to make this project a success, based on the joint learnings we will standardize the overall solution and ensure that this can be replicated in different locations all across Europe”, adds Jon André Løkke, CEO of Nel Hydrogen.

    The conversion to hydrogen will enable reduction of CO2 emissions for steel production in Hofors by 50 percent from already low levels. The plant can be used flexibly and can therefore support the stability of the electrical grid, which in turn will permit more use of renewable energy sources. Additionally, it will be a step in the direction of developing a hydrogen infrastructure for the transportation sector, with locally produced fossil-free hydrogen for fuel cell vehicle trucks.
  8. [verwijderd] 22 juni 2021 10:46
    quote:

    Matsversch schreef op 22 juni 2021 08:10:

    Nel ASA: Joins hydrogen initiative with leading players to enable fossil-free steel rolling/milling

    Opzicht heel goed nieuws, volvo cars doelt om in 2040 circulair en c02 neutraal te zijn. Duurzaam staal speelt ook een rol en daarnaast zal de Truck divisie van Volvo ook overgaan op waterstof. Eindelijk weer goed nieuws voor NEL, de koers reageert er ook positief op.
  9. [verwijderd] 23 juni 2021 10:08
    quote:

    Makita schreef op 22 juni 2021 21:30:

    Plug vandaag 13% omhoog uiteindelijk finance.yahoo.com/quote/PLUG?p=PLUG&a...

    Morgen de beurt aan NEL
    Ja en Nikola ook wederom 7% in de plus. Zou mooi zijn als Nel de weg omhoog ook weer gaat vinden. Bijkoopmomenten zijn er nu wel genoeg geweest, tijd voor een mooie zomer :)
  10. forum rang 4 Prijsman 23 juni 2021 11:07
    quote:

    Makita schreef op 22 juni 2021 21:30:

    Plug vandaag 13% omhoog uiteindelijk finance.yahoo.com/quote/PLUG?p=PLUG&a...

    Morgen de beurt aan NEL
    We hebben al een aantal mooie dagen meegemaakt. Vanochtend begon het goed, het hapert nu nog even, eens kijken of we de dag ook mooi in het groen kunnen eindigen.
    Ik hoef niet in een rechte lijn omhoog, als we maar omhoog gaan:).

    De tijd van PLUG was voorbij, hoorde ik DZW laatst zeggen. Hij had het weer bij het kortste eind. Noteert ca. 70% weer vanaf de 20 dollar.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 juni 2021 06:45
    Giga Storage bouwt batterij van €20 mln
    Van onze redacteur 00:01

    Giga Storage, een bedrijf uit Ouderkerk aan de Amstel, gaat bij Lelystad een batterij bouwen van €20 mln. De batterij krijgt een vermogen van 24 megawatt en moet over twee jaar in gebruik worden genomen. Jaarlijks zal de batterij 30.000 megawattuur aan stroom opslaan. Dat is te vergelijken met het energieverbruik per jaar van zo'n 9000 huishoudens.

    Over enkele jaren mikt Giga Storage op een batterij van 300 megawatt. Het drie jaar oude bedrijf wil 'het Vopak voor stroom' worden, zegt directeur Ruud Nijs. Vopak is een beursgenoteerd tankopslagbedrijf: in havens heeft het terminals voor de opslag van olie en chemicaliën. Giga Storage wil dus groot worden in batterijen.
    36 kubussen

    Het bedrijf kan weinig zeggen over financiële details: de contracten worden dit najaar getekend. Wel zullen er externe financiers komen, die eigen vermogen in het project steken. Daarnaast wordt de batterij ook deels met schuld gefinancierd. Eneco zal de batterij gaan huren. 'Zonder hen als klant, hadden we de financiering niet rond gekregen', zegt Nijs.

    De batterij bestaat uit 36 kubussen van drie bij drie meter. Daarin komen lithium-ijzerfosfaat accu's. Giga Storage heeft zelf de software ontwikkelt die bepaalt op welke momenten de batterij laadt, en wanneer die juist leeg loopt. Dat gaat op basis van prijzen op de stroommarkt.

    Batterijen wordt een scharnierfunctie toegedicht in het toekomstige energiesysteem. Er is steeds meer stroom uit wind en zon. Verwacht wordt dat Nederland over enkele jaren op sommige dagen een overschot heeft, en op andere dagen kampt met tekorten. Dat zal leiden tot grote prijsschommelingen. Daarnaast moet de spanning op het stroomnet worden gehandhaafd. Opslag kan dus een belangrijke rol spelen, en ook worden ingezet voor arbitrage op prijzen, iets wat de batterij bij Lelystad al gaat doen.
  12. [verwijderd] 24 juni 2021 08:17
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 24 juni 2021 06:45:

    Giga Storage bouwt batterij van €20 mln
    Van onze redacteur 00:01

    Giga Storage, een bedrijf uit Ouderkerk aan de Amstel, gaat bij Lelystad een batterij bouwen van €20 mln. De batterij krijgt een vermogen van 24 megawatt en moet over twee jaar in gebruik worden genomen. Jaarlijks zal de batterij 30.000 megawattuur aan stroom opslaan. Dat is te vergelijken met het energieverbruik per jaar van zo'n 9000 huishoudens.

    Over enkele jaren mikt Giga Storage op een batterij van 300 megawatt. Het drie jaar oude bedrijf wil 'het Vopak voor stroom' worden, zegt directeur Ruud Nijs. Vopak is een beursgenoteerd tankopslagbedrijf: in havens heeft het terminals voor de opslag van olie en chemicaliën. Giga Storage wil dus groot worden in batterijen.
    36 kubussen

    Het bedrijf kan weinig zeggen over financiële details: de contracten worden dit najaar getekend. Wel zullen er externe financiers komen, die eigen vermogen in het project steken. Daarnaast wordt de batterij ook deels met schuld gefinancierd. Eneco zal de batterij gaan huren. 'Zonder hen als klant, hadden we de financiering niet rond gekregen', zegt Nijs.

    De batterij bestaat uit 36 kubussen van drie bij drie meter. Daarin komen lithium-ijzerfosfaat accu's. Giga Storage heeft zelf de software ontwikkelt die bepaalt op welke momenten de batterij laadt, en wanneer die juist leeg loopt. Dat gaat op basis van prijzen op de stroommarkt.

    Batterijen wordt een scharnierfunctie toegedicht in het toekomstige energiesysteem. Er is steeds meer stroom uit wind en zon. Verwacht wordt dat Nederland over enkele jaren op sommige dagen een overschot heeft, en op andere dagen kampt met tekorten. Dat zal leiden tot grote prijsschommelingen. Daarnaast moet de spanning op het stroomnet worden gehandhaafd. Opslag kan dus een belangrijke rol spelen, en ook worden ingezet voor arbitrage op prijzen, iets wat de batterij bij Lelystad al gaat doen.

    Doekje voor het bloeden.

    Capaciteit van 300.000 tesla met 75kW accu. Op een zonnige voorjaarsdag produceert mening huishouden 40kW met zijn paneeltjes op het dak. Oftewel opslag zit binnen 1 dag vol en daarna heb je hetzelfde probleem. In de winter zal de batterij leeg zijn (wanneer je hem juist nodig hebt). Dit structurele probleem van elektriciteit los je niet op door de accu groter te maken. Deze partij wil wat verdienen aan prijsschommelingen, maar geeft geen oplossing voor de energieopslag door het jaar.
  13. Rotel74 24 juni 2021 08:40
    June 24, 2021 – Oslo, Norway
    Nel ASA: Signs frame agreement with Howden for supply of hydrogen compressors
    (Oslo, 24 June 2021) Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA (Nel, OSE:NEL), has signed a framework agreement with leading manufacturer of gas handling solutions, Howden, for supply of hydrogen compressors for Nel’s electrolysers.
    “We are pleased to enter into this frame agreement with Howden, which ties into the ambitions we announced at our Capital Markets Day and reiterated in our Q1 2021 report around forming strategic partnerships. Working with Howden allows us to optimize our offerings towards existing and future customers” says Jon André Løkke, chief executive officer of Nel.
    The non-exclusive frame agreement with Howden is an important step towards achieving Nel’s cost target of green hydrogen production at USD 1.5/kg. The two companies will work closely together to develop cost competitive hydrogen compressor systems for Nel’s industry leading electrolysers.
    Ross Shuster, Howden’s CEO, comments: “We are delighted to enter into this agreement with Nel as it illustrates achievements already made in integrating Howden’s hydrogen compression solution with Nel’s electrolysers to lower the life-cycle cost of production and accelerate the adoption of hydrogen as a zero-carbon fuel.”
    Howden is a leading provider of mission critical air and gas handling products, technologies and services.. With the power of engineering expertise and technology, Howden’s equipment provides safe and reliable solutions that are both sustainable and efficient. Howden supports multiple sectors including infrastructure, power generation, oil & gas, wastewater, metals, mining and transportation.
    ENDS
    For further information, please contact:
    Jon André Løkke, CEO, +47 907 44 949
    Kjell Christian Bjørnsen, CFO, +47 917 02?097
3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 155 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links