Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Risky bets schreef op 11 mei 2021 15:20 :
Shipbrokers report dat EURN de 2002 Filikon Suezmax heeft verkocht. Zou tot een mooie boekwinst moeten geven...
EURONAV SELLS SUEZMAX FILIKON ANTWERP, Belgium, 7 June 2021 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) has sold the Suezmax Filikon (2002 – 149,989 dwt) for USD 16.3 million. A capital gain on the sale of approximately USD 9.3 million will be recorded in the current quarter. The vessel has been delivered to her new owners on June 4th. Euronav considers regular fleet rejuvenation an important function of vessel management in providing quality services to our clients. The Filikon (2002 – 149,989 dwt) is the oldest conventional vessel in the Euronav fleet. Since the start of 2020 Euronav has sold its interests in eight vessels (four Suezmax and four VLCC) with an average build date of 2005. The capital invested has been recycled into eight large tankers, four of which are VLCCs already on the water, with two modern eco-VLCC and two modern eco-Suezmax due for delivery in the years to come.
Nieuws van gisteren maar hier nog niet gepost zag ik: bron is Reuters. Euronav sells suezmax Filikon (2002-149.949DWT) for 16.3 million USD. Capital gain on sale of approx 9.3mio USD. Will be recorder in current quarter. Vessel has ben deliverd to her new owners on june 4th.
Lol, staat recht boven je post.
Eens op de 'refresh' knop drukken ;-). Risky had dat nieuws gisteren al geplaatst. In drukletters zelfs. Positief nieuws, lijkt me, maar oh kijk: Op de middag al een minuscuul beetje in het groen. We moeten eens niet wachten op de Amerikanen vandaag. Intussen loopt dit aandeel achter op letterlijk al mijn andere aandelen in portefeuille (ook met dividenden van vorig jaar meegerekend). Iemand een idee wat die uitspraak van de rechtzaak tegen Shell als effect heeft op het olietransport in het algemeen? Zal er meer olie elders in de wereld worden geraffineerd, en dan pas vervoerd? Versneld minderverbruik in Europa? Versnelde deinvesteringen in olie industrie?
Becb schreef op 8 juni 2021 12:13 :
...
Iemand een idee wat die uitspraak van de rechtzaak tegen Shell als effect heeft op het olietransport in het algemeen? Zal er meer olie elders in de wereld worden geraffineerd, en dan pas vervoerd? Versneld minderverbruik in Europa? Versnelde deinvesteringen in olie industrie?
Hugo De Stoop heeft het erover in een artikel in De Tijd (te lezen op het andere bekende forum)!Topman olietankerrederij Euronav: ‘De olie- en gasindustrie heeft de sleutel in handen’ www.tijd.be/dossiers/de-pioniers/topm...
Intressant artikel. Of de Groene Gekkies nu gelijk hebben of niet, ik vrees dat je jezelf gewoon in de voet schiet als je vandaag de dag als bedrijf of organisatie koppig en halsstarrig blijft vechten tegen hun (voor mij onrealistische) klimaatambities. Ze hebben het momentum mee, en dat zal de komende tijd niet veranderen. Je kan ze dan maar beter een paar dikke knuffels geven en in de mate van het mogelijke meegaan in hun verhaal. Of in 2030 het licht nog het hele jaar zal kunnen blijven branden...tja, dat zien we dan wel weer zeker?
Heb het gevoel dat DHT deze periode beter overbrugt dan Euronav ?
Wat een rotaandeel, op 5 jaar niets opgebracht, en de andere aandelen BOEM omhoog, verkopen maar !
Zeker doen Tellen. Want je uitleg klopt niet. Aandeel stond 5 jaar geleden tussen 7,5 en 8 euro, als ik de dividenden optel van de laatste 5 jaar optel en vergelijk met de opbrengst van een spaarboekje dan is dit alles behalve een rotaandeel.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dit aandeel ondergewaardeerd is. Dat is ons gevoel toch. Maarja: die onderwaardering blijft, dus daar schiet je niets mee op. Ook aankondigingen van kapital gains mbt tot verkopen schepen doen niets met de koers: business as usual is dat. Op een termijn van 5 jaar heeft het alleen dividenden opgebracht waar de aandeelprijs tussen een band van 6.5 en 8.5 fluctueert. Maar ik vind het moeilijk: als je wil verkopen... Is het dan nu (koers +- 8) het goede moment? Er zijn positieve signalen op korte termijn: Opheffen van de Iraanse sacties (misschien). De olieprijs gaat omhoog, dus je verwacht binnenkort aankondiging van een hogere productie, en meer transport. Corona komt onder controle (maar pre corona was 8 ook al een goede prijs) Wereldvloot die ouder wordt, en weinig capaciteit om snel nieuwe tankers in de vloot te zetten. Staalprijzen hoog (maar toch weinig scrappings). Het zou toch allemaal positieve zaken moeten zijn? Al kan het binnen een maand de prijs weer op 6.5 staan natuurlijk. Dat hebben we al vaker gezien. Naar welke aandelen zou je 'uitwijken'?
Kijk naar de koers van de afgelopen 3 jaar. Zelfde scenario als nu was in juni 2019 met een koers van 6,5 naar 8 euro. Vergelijk de grafiek is bijna identiek, tegen september 2019 stond de koers boven 10 euro en steeg de volgende maanden nog door tot bijna 12 euro. Door Corona gingen we weer naar minder dan 8 euro om nog 1 keer te pieken boven 11 euro door in april 2020 door tekort aan opslag door een negatieve olieprijs. Nu staan we voor een inhaalbeweging in olieverbruik voor auto’s, cruiseschepen en vliegtuigen, in afwachting van co2 taks en overgang naar milieuvriendelijker brandstoffen de komende 3 tot 5 jaar. Dus nu verkopen lijkt mij bescheiden mening de volgende golf naar 10 euro plus missen
dividenden: Vorig jaar was het zeer goed, maar de andere jaren (tot 5 jaar geleden) was het zeer mager: 2020: 1.69 dollar 2019: 0.12 dollar 2018: 0.12 2017: 0.28 = 2.21. Op een koers van 9.6 dollar is dat 23%, of 4.23% per jaar. dit overzicht is exclusief de goede 2015 en 2016 jaren. beter dan een spaarboekje dus, maar sommige aandelen zijn alleen vorig jaar al verdubbeld.
Kzeg alleen maar; andere aandelen maal 2, sommigen meer en dit aandeel doet niets. Waarom niet massaal aandelen inkopen als het toch zo ' ondergewaardeerd' is ?
Goeie vraag,Tellen, wanneer begint de inkoop van aandelen en de shortsqueez? Binnenkort?
Nog effe wachten en we hebben een serieuze beursdaling. Dus zoveel tijd heeft Euronav niemeer
De koers van een aandeel hangt af van de handel... en het is perfect mogelijk, zelfs door ai-geprogrammeerde handelssystemen de aandelenkoersen van wat men wil verkopen op te drijven... Euronav leent zich niet voor 'portefeuilleoperaities' om van een herwaardering van de koers te profiteren: het winstpotentieel zit in de langere termijn... of in de day-trading om van de volatiliteit te profiteren. Dit is eerder tijdrovend, terwijl de lange termijn niet veel tussenkomsten vereist. De positie van euronav is zo, dat ze van die permananete onderwaardering kan profitieren. De sector crude transport lijdt onder het vooruitzicht van een piek-oil moment: ik las gisteren ergens dat men dit nu vervroegt ziet einde dit decennium.. .Zoiets en de pandemie ziiten natuurlijk in de koers verwerkt.. en ja, daardoor is het rendement eerder beperkt. Maar het is fout de koers te vergelijken met de tijdelijke 'explosies' door de boycot van china of de tijdelijke contango.. Ook het fenomeen van de 'illegale vloot'' weegt zwaar op de koers. Dit verklaard waarom het recent verleden niet al te winstgevend is... maar als je vroeger gekocht hebt (coor de boycot, voor de contango, of ... voor het einde van de iraans/venuzuelaanse 'illegale' acrties... dan krijg je wellicht opnieuw een uitstapmoment. Maar ik denk dat waar de vorige 'special situations' tijdelijk waren, dat het nu wel eens zou kunnen gaan om langdurig onevenwicht in vraag en aanbod. Immers, teveel nieuwe boten die na 2030 nog winst moeten maken in een dalende markt: voor de boten van 2025 die nu kunnen besteld worden is dat een extreem korte periode: dat zal men doen met een absoluut minimum aan boten.. en spotprijzen die nog nooit gezien werden. Dat het verleden niet zo schitterend was...dan is dan misschien ook omdat belangrijke aandeelhouders wel van de special situations gebruik gemaakt hebben om uit te stappen...Wie daariin s meegegaan heeft goed verdiend aan het aandeel, en wie na de contango kocht zoals euronav... ook die heeft ondanks die katastrofale spotprijzen ook een redelijk rendement. de bubbels van de internetaandelen en biotech bv... die zijn wel erg speculatief, en ja die aandelen verkopen ... zolang ze blijven stijgen, en daarna zine wat ze nog overhouden aan belastingsvrije winst. Groei?... ze riskeren eerder verlies van marktaandeel, en voor veel van hun activiteiten is de fiscale voordeelsituatie hun verdienmodel... en het zou best wel kunnen aan dat model wordt omgekeerd, door een fiskaal verdienmodel op de lokale markt: bv. voor nieuwe investeerders... Euronav heeft ook zowat een lokaal verdienmodel: door te snel af te schrijven maken ze relatief weinig winst... maar bij de slotverkoop maken ze dan winst die bij herinvestering niet belastbaar is: op het einde van de loopbaan is het dan 15% opp de aankoopwaarde... of 1,5 % per jaar op de eigen middelen.fiskaal vrij. Indien ze zoals dht bv. een schip van 5 jaar oud overr 20 jaar afschrijven ...dan is het breakeven natuurlijk heel wat hoger...en dat kan oplopen tot 5000$/dag ... en de winst zal wel belast worden,...maar minder voor euronav, en eigen aandelen opkopen is ook fiskaal intressant...De cash-flow : moet je de belastingen aftrekken, niet de afschrijvingen!!!
Becb schreef op 10 juni 2021 11:01 :
dividenden: Vorig jaar was het zeer goed, maar de andere jaren (tot 5 jaar geleden) was het zeer mager:
2020: 1.69 dollar
2019: 0.12 dollar
2018: 0.12
2017: 0.28
= 2.21. Op een koers van 9.6 dollar is dat 23%, of 4.23% per jaar.
dit overzicht is exclusief de goede 2015 en 2016 jaren.
beter dan een spaarboekje dus, maar sommige aandelen zijn alleen vorig jaar al verdubbeld.
En dan vergeet je nog de inkoop van eigen aandelen!
Ik denk dat daar vorig jaar een hele discussie over was. Ik heb niet 100% gevolgd, maar hoe ik het heb geinterpreteerd: - Aangezien de aandelen niet vernietigd worden heeft dit geen impact op het dividend. - Er blijft wel meer winst binnen het bedrijf. Dit zou zich moeten vertalen in een meer waardevol bedrijf en dus hogere aandeelprijs. Maar ik zie niet zoveel van die hogere prijs: 2 maand geleden zaten ze gewoon weer op 6.5. - Ze kopen pas aan als de onderwaardering te groot wordt. (rond 6.5 - 7 euro of zo). Dus ik zie op dit moment als aandeelhouder weinig voordeel van dat inkoopprogramma tenzij dat het een bodem onder de koers legt.
Thanks, basinclab voor je post. Ik had niet goed door waarom Euronav steeds versneld schepen afschrijft. Belastingtechnisch dus :-).
Tellen schreef op 10 juni 2021 09:22 :
Wat een rotaandeel, op 5 jaar niets opgebracht, en de andere aandelen BOEM omhoog, verkopen maar !
Dit vind ik niet zo correct, al een paar keer een ritje kunnen maken met Euronav. Maar nu en dan eens winst pakken en dan lager terug kopen is natuurlijk wel een goed idee.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)