Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom Juni 2021.

845 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 43 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. jovi 5 juni 2021 21:46
    Met dank voor de bijdragen van “vreemd vermogen” en “Energy”.

    De blog van Vincent Demuynck laat met “Why quality of digital maps matters for Intelligent Speed Assistance (ISA) compliance” duidelijk zien dat TomTom er helemaal klaar voor is.

    Vanaf juli 2022 zit ISA in Europa in alle nieuw te introduceren modellen en vanaf juli 2024 in alle nieuwe te verkopen auto’s.

    In de OEM wereld hanteert men een forecast periode van 18 maanden (die over het algemeen overgaan in firm orders voor 1-6 maanden, die uiteindelijk worden uitgeleverd als Just in Time op dag- of hooguit weekbasis)

    De orders voor HD maps zouden bij TomTom als enige onafhankelijke kaartenmaker nu al binnen moeten kunnen stromen. Positiever kan bijna niet. Maar waarom loopt de beurskoers van TomTom hier nog niet op vooruit?

    Ik zie drie complicerende factoren die op het ogenblik spelen:

    1. De aflopende Covid-19 perikelen en lopende chip tekorten.
    2. Er is een breed gedragen standaard nodig. En zo’n standaard wordt meestal na veel gekibbel pas op het allerlaatste moment algemeen aanvaard.
    2. OEM’s leveren zich niet graag uit aan een monopolist.

    Dus:
    = De Europese commissie legt regels op waar iedereen aan zal moeten voldoen.
    = TomTom zit via een groot aantal samenwerkingsverbanden in het centrum van de ISA en ADAS actie.
    = De producten van TomTom zijn zo goed, dat de concurrentie vooralsnog ver achter blijft.
    = Een disruptie in de vorm van ISA zonder HD maps lijkt onwaarschijnlijk.
    = Het zal nog enige tijd vergen alvorens de (grote) orderstroom op gang komt.

    www.tomtom.com/products/adas-map/

    www.tomtom.com/blog/automated-driving...

  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 juni 2021 03:27
    quote:

    afgemeld schreef op 5 juni 2021 21:46:

    ...
    De orders voor HD maps zouden bij TomTom als enige onafhankelijke kaartenmaker nu al binnen moeten kunnen stromen. Positiever kan bijna niet. Maar waarom loopt de beurskoers van TomTom hier nog niet op vooruit?

    Ik zie drie complicerende factoren die op het ogenblik spelen:

    1. De aflopende Covid-19 perikelen en lopende chip tekorten.
    2. Er is een breed gedragen standaard nodig. En zo’n standaard wordt meestal na veel gekibbel pas op het allerlaatste moment algemeen aanvaard.
    3. OEM’s leveren zich niet graag uit aan een monopolist.
    ...
    Ik zie er nog een paar:

    4. TomTom heeft geen pricing power, nooit gehad ook. Alleen in het begin van de pnd's, daarna nooit meer, en zeker niet bij Automotive.
    5. ISA is vrij simpel, daar zijn geen echte HD maps voor nodig.

  3. Energy 6 juni 2021 06:59
    ISA is niet ingewikkeld. Technisch uitvoerbaar heb je gelijk. Het is niet ingewikkeld om een auto te laten vertragen. MAAR de keuze voor de input van de vertraging is cruciaal om de minimale 90% betrouwbaarheid te behalen.

    Dit gaat echt grote gevolgen hebben. Je kan niet 1 keer per jaar naar de garage gaan voor kaartupdates. Kijk bijvoorbeeld in Nederland en Frankrijk met de snelheidsaanpassingen op snelwegen en binnenwegen.

    DUS: ISA zal tot gevolg hebben dat OTA updates essentieel wordt. Iets waar tt sterk in is.

    De auto moet binnen 10meter na snelheidslimiet wijziging de goede snelheid aannemen. Dan heb je al gedetailleerde maps en met name ACTUELE maps nodig en ook om het prettig te laten verlopen voor de bestuurder.

    De reden dat de koers niet beweegt op deze berichten is:
    - aandeel is in de vergetelheid
    - laag volume
    -ASCX
    - kennis bij analisten(zoeken vaak achteraf een verklaring. Het weer van gisteren kan je ook goed voorspellen. Jos Versteeg is daar het beste voorbeeld van.
    - veel mensen denken dat tt alleen kastjes maakt
    - gesloten houding van tt

    Heeft tt al een afdeling IR/PR?

    Wie op dit forum had zich al verdiept in ISA?Denk niet zoveel. Als een niet aandeelhouders van tt iets leest over ISA dan moet je nog de vertaling maken naar het aandeel tt. Tt doet niet aan pr en HG zeker niet.

    Als een aandeel in de vergetelheid is geraakt biedt het ook mooi kansen als je je huiswerk doet en lef hebt.

    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 juni 2021 03:27:

    [...]
    Ik zie er nog een paar:

    4. TomTom heeft geen pricing power, nooit gehad ook. Alleen in het begin van de pnd's, daarna nooit meer, en zeker niet bij Automotive.
    5. ISA is vrij simpel, daar zijn geen echte HD maps voor nodig.

  4. Koos99 6 juni 2021 11:56
    Een interessante tweet van EddysOfT

    Latest docs obtained by @PlainSite from CA DMV via FOIA confirm Tesla use fleet data to enhance their maps (we knew this but this is just another confirmation), also TomTom is named (we also knew this from map metadata).

    twitter.com/greentheonly/status/13999...
  5. forum rang 6 tatje 6 juni 2021 12:20
    Alles hangt af van het herstel.

    Voor corona zei TT op de CMD.

    Locatie technologie in 2021 500 met een CAGR van 15% is in 2023 661

    Locatie technologie was door corona in 2020 392 met een CAGR van 19% is dit in 2023 661.

    Gaan we dadelijk een inhaalslag maken van corona dollar en chips dan is 4% peanuts.

    Zo kunnen we nog veel meer variabelen bedenken.

    - gedeeltelijke disruptie
    - prijs erosie

    392 met 15% CAGR is in 2021 al 451 en dat is de bovenkant van de outlook 420 - 450

    Q1 locatie technologie van 91,3 naar 104,8 is een CAGR van 14,8%
    Q2 locatie technologie 93,8 ik schat ( 70 en 42 ) 112 is een CAGR van 20%

    392,2 met 15% is 451
    392,2 met 16% is 455

    392,2 met 20% is 470

  6. forum rang 6 tatje 6 juni 2021 19:31
    Voor mij is het al een gegeven, zonder bewijs vanaf 2017.

    AVA 2017.

    Andre Jorna
    Met welk produkt rijdt Tesla.

    Harold Goddijn
    Ik wil eigenlijk niet ingaan waar Tesla meewerkt. Dat kunt U het beste aan Tesla zelf vragen.

    Andre Jorna
    Misschien is dan een betere vraag of ze werken met Tom Tom.

    Harold Goddijn.
    Ik wil daar niet over uitweiden dit moment.

    Andre Jorna
    U weet toch wel wie uw klanten zijn.

    Harold Goddijn.
    Ik weet dat heel goed, maar soms kunnen we het niet tegen de markt zeggen, omdat dat contractueel zo geregeld is.

    Andre Jorna
    Laat ik de vraag dan anders stellen. Heeft U met Tesla een contract over communicatie afgesloten.

    Harold Goddijn
    Ik wil daar niets over zeggen.U kunt het linksom of rechtsom proberen, maar ik wil er niets over zeggen.

    Tja !

    Mijn mening: als je niet met Tesla werkt, kan er ook geen contract zijn en kun je nee zeggen.

    Werk je wel met Tesla, dan kan er een contract zijn, dat je niets mag zeggen.
  7. Eddysoft 6 juni 2021 20:54
    quote:

    Koos99 schreef op 6 juni 2021 11:56:

    Een interessante tweet van EddysOfT

    Latest docs obtained by @PlainSite from CA DMV via FOIA confirm Tesla use fleet data to enhance their maps (we knew this but this is just another confirmation), also TomTom is named (we also knew this from map metadata).

    twitter.com/greentheonly/status/13999...
    Dank je Koos !

    Ja, ook ik vond het erg interessant.

    Mede omdat Tesla onlangs heeft aangekondigd alleen op camera’s over te stappen.
    Wellicht dat Tesla Vision in samenwerking met TomTom’s RealTime HDmap als meest betrouwbare en redundante HighGrade sensor uitkomst biedt, waar Tesla de komen jaren op door kan ontwikkelen voor Level 3 en hoger…

    Even ter aanvulling om het volledig te krijgen..

    The customer is also advised to download the most recent version of HDmaps from Tesla. Tesla partners with TomTom to build the maps. The maps are also constructed with data from Tesla’s other vehicles. The feature doesn’t rely solely on maps, but offers a reference in instances where the cameras may not be able to see..
  8. forum rang 6 win some... 6 juni 2021 21:47
    Cijfers HERE over 2020 (2019)

    Omzet: 857 (1113)
    -Automotive 610 (796)
    -non-Automotive 247 (317)
    Gross profit: 674 (887)
    OPEX 823 (1195)
    -D&A 169 (192)
    EBIT -149 (-308)
    Net Income -216 (-361)

    Cash 136 (127)
    Debt 493 (341)
    CAPEX 74 (48)
    Capital contribution
    from Shareholders 158 (242)
    Deferred revenue 417 (473)

    HERE heeft vertrouwen in de toekomst:
    Despite the challenging market conditions, we won more new business in 2020 than in 2019. 0ur Bookings, or the estimated lifetime revenue of deals closed within the calendar year, were close to EUR 1.7 billion, a slight increase year year.

    Maar de aandeelhouders lijken de tekorten niet zomaar meer te willen aanvullen:
    HERE International B.V entered into a subordinated shareholder loan agreement in May 2020 with There Holding B.V. and Intel Holdings B.V. to provide liquidity support In 2020, the HERE Group borrowed EUR 125 million, received in three tranches: EUR 60 million in May 2020, EUR 40 million in June 2020, and EUR 25 million in August 2020. The interest rate on th1s loan is 6.25%, with principal and interest both payable at the earlier of July 31, 2023 or the date falling six months after all outstanding balances on its main debt agreement are repaid in full. In January 2021, HERE borrowed a fourth tranche in the amount of EUR 25 million.

    HERE kijkt naar mogelijkheden om meer geld op te halen:
    For 2021, we target a return to strong sales growth. However, to fully exploit the opportunities in front of us over the long-term, we are presently exploring a wide range of options for raising additional capital to accelerate the company's growth and value creation. The assessment includes the possibility of accessing funding through public and private equity markets.
  9. I Love Melbourne 7 juni 2021 08:11
    Eddysoft mooie re-tweet op je Twitter account. Ben benieuwd of je een reactie gaat krijgen van TomTom, Tesla of nog beter van Reuters.

    Heb jij enig idee wat @greentheonly precies bedoeld met de dik gedrukte test?

    Latest docs obtained by
    @PlainSite from CA DMV via FOIA confirm Tesla use fleet data to enhance their maps (we knew this but this is just another confirmation), also TomTom is named (we also knew this from map metadata).

    twitter.com/Eddysoft

    quote:

    Eddysoft schreef op 6 juni 2021 20:54:

    [...]

    Dank je Koos !

    Ja, ook ik vond het erg interessant.

    Mede omdat Tesla onlangs heeft aangekondigd alleen op camera’s over te stappen.
    Wellicht dat Tesla Vision in samenwerking met TomTom’s RealTime HDmap als meest betrouwbare en redundante HighGrade sensor uitkomst biedt, waar Tesla de komen jaren op door kan ontwikkelen voor Level 3 en hoger…

    Even ter aanvulling om het volledig te krijgen..

    The customer is also advised to download the most recent version of HDmaps from Tesla. Tesla partners with TomTom to build the maps. The maps are also constructed with data from Tesla’s other vehicles. The feature doesn’t rely solely on maps, but offers a reference in instances where the cameras may not be able to see..
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 7 juni 2021 09:01
    Ik heb, hier boven, van u begrepen dat TT volgens u in de vergetelheid is geraakt, maar omdat u uw huiswerk heeft gedaan en lef hebt er mooie kansen voor u liggen.
    En?
    Heeft u al met TT iets verdiend?

    quote:

    Energy schreef op 6 juni 2021 21:58:

    Wellicht kun je voor 500 euro een turbo beide kanten opkopen. Kan je vet geld verdienen. Vraag anders wereldbelegger even. Die is echt goed met turbo's....

    [...]

    NewKidInTown schreef op 6 juni 2021 19:50:
    Ik moet het eerst allemaal nog maar zien.
  11. forum rang 7 ketchup 7 juni 2021 09:43
    zowaar een positieve update van investment Banking over TomTom

    - recovery this year will be increasingly back end loaded
    - underlying developments on deal volume in the Automotive space for the total value of RFQs is improving ( Request for Quotation ) , there are several RFQs with a triple digit value

    the company hopes to win a few of those, which should bring the book-to-bill significantly above 1x for the year

    modest growth in Enterprise ( 80% of this revenue stream comes from the 10 top clients which are mostly on fixed contracts )
    Automotive revenues should see healthy growth underpinned by a strong order backlog of 1.8 bn euro ( representing 8 years of revenues)

    The company expects to lift both volumes ( higher take rates ) as well as price per car , increasing their share by selling more products into their client base ( IVI software )
    Drivers that could push take rates ( currently 34% ) to higher levels :
    1) increase in the adoption of electric cars ( 100%)
    2) more connectivity which will allow OEMs to match the consumer experience with that of smartphones, while improving time to market for innovation and opening the gateway to push incremental revenue opportunities ( Traffic, Parking, Speedcam, EVs ...)
    3) Regulation is helping as well as new requirements push for connectivity and larger screen sizes and Intelligent Speed Assist
    4) Autonomous Driving, while real level 5 driving is still far out, we do note that the industry is progressing more and more to L3/L4 functionality, which is pushing the market to the migration of SD Maps too HD Maps

    estimates on numbers 2022 - 2023
    sales: 586 - 637
    EBITDA: 19.7 - 38.8
    EBIT: (7.7) - 13.0
    Net Profit: ( 62) - (41)
    ADJ EPS: ( 0.48) - ( 0.31)
    dividend: 0 - 0

    FCF Yield % : 7.0 - 6.7
    EV/Sales: 1.54 - 1.34
    EV/EBITDA x : 45.7 - 22.0

    recommendation: BUY ( loop mee met de Bank )
  12. forum rang 6 tatje 7 juni 2021 10:07
    quote:

    win some... schreef op 6 juni 2021 21:47:

    Cijfers HERE over 2020 (2019)

    Omzet: 857 (1113)
    -Automotive 610 (796)
    -non-Automotive 247 (317)
    Gross profit: 674 (887)
    OPEX 823 (1195)
    -D&A 169 (192)
    EBIT -149 (-308)
    Net Income -216 (-361)

    Cash 136 (127)
    Debt 493 (341)
    CAPEX 74 (48)
    Capital contribution
    from Shareholders 158 (242)
    Deferred revenue 417 (473)

    HERE heeft vertrouwen in de toekomst:
    Despite the challenging market conditions, we won more new business in 2020 than in 2019. 0ur Bookings, or the estimated lifetime revenue of deals closed within the calendar year, were close to EUR 1.7 billion, a slight increase year year.

    Maar de aandeelhouders lijken de tekorten niet zomaar meer te willen aanvullen:
    HERE International B.V entered into a subordinated shareholder loan agreement in May 2020 with There Holding B.V. and Intel Holdings B.V. to provide liquidity support In 2020, the HERE Group borrowed EUR 125 million, received in three tranches: EUR 60 million in May 2020, EUR 40 million in June 2020, and EUR 25 million in August 2020. The interest rate on th1s loan is 6.25%, with principal and interest both payable at the earlier of July 31, 2023 or the date falling six months after all outstanding balances on its main debt agreement are repaid in full. In January 2021, HERE borrowed a fourth tranche in the amount of EUR 25 million.

    HERE kijkt naar mogelijkheden om meer geld op te halen:
    For 2021, we target a return to strong sales growth. However, to fully exploit the opportunities in front of us over the long-term, we are presently exploring a wide range of options for raising additional capital to accelerate the company's growth and value creation. The assessment includes the possibility of accessing funding through public and private equity markets.

    Tja.

    Wat valt op.

    Omzet
    2018 1068
    2019 1113
    2020 857

    Automotive
    2018 814
    2019 796
    2020 610

    Consumer en Enterprise
    2018 consumer 137
    2018 Enterprise 117
    2019 consumer 161
    2019 Enterprise 156
    2020 worden consumer en Enterprise samengevoegd als non - automotive 247

    opex
    2018 1195
    2019 1195
    2020 823

    cash
    2018 178
    2019 127
    2020 136

    debt
    2018 430
    2019 341
    2020 493

    capex
    2018 120
    2019 48
    2020 74

    kapitaalstortingen eigenaren
    2018 199
    2019 242
    2020 158

    Deferred revenue
    2018 464
    2019 473
    2020 417

    Die lening van There Holding BV en intel is totaal 125 miljoen, zal bij de debt staan. 60 40 25 .

    Mijn conclusie :
    consumer en Enterprise op 1 hoop onder non - automotive
    Willen alleen nog geld geven als lening, geen kapitaalbijdrage
    Spreken van nieuw geld. Kan zowel public als private. Naar de beurs !!!
    Moeten nog sloten geld bij en de eigenaren willen alleen nog lenen . Zie de lening 25 van jan 2021.

    Zie in de cijfers, dat Here geen partij is voor ADAS en HD, dan moet je online en een platform hebben. vers en snel.

    Opex zonder D en A
    2018 1036
    2019 1003
    2020 654

    Hebben volgens mij de handdoek in de ring gegooid voor Automotive.

    Hebben waarschijnlijk R en D zwaar verlaagd.

    Ik zeg niet, dat het nooit meer iets wordt.
    Maar in automotive is de handdoek geworpen :-)

    TT speelt een hoofdrol in Automotive, maar ook in Enterprise :-)

    We zullen het wel gaan zien, hoe het haasje huppelt.

    Win some bedankt.
845 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 43 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links