Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,380 19 apr 2024 17:35
  • +0,120 (+0,79%) Dagrange 15,070 - 15,390
  • 59.888 Gem. (3M) 226,6K

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 814 815 816 817 818 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. mijn gedacht 27 mei 2021 14:13
    NAV blijkt hier koppig een belangrijke maatstaf voor het bepalen van de koers Euronav. Personnlijk ben ik geen aanhanger van deze theorie. Bij de verkoop van een bedrijf zie ik weinig of nooit dat een bedrijf werd verkocht tegen zoveel % van zijn NAV. Veel meer zal je een multiplicator zien van de EBITDA. Zelf gaat mijn geloof naar die waardering uit. Een onderneming is theoretisch minstens haar EV waard (?) tenzij... de inkomsten uitblijven of afnemen. Dat is precies wat bij Eurn gebeurt: de n-NAV is al ca 2 jaar stijgend, maar de koers volgt niet. Reden dus, de dalende inkomsten. Het enige wat telt. Bij mijn laatste assetmanagers was men maniakaal bezig met het actualiseren van toekomstige winsten om de huidige koers van een aandeel te berekenen. En te besluiten of het aandeel koopwaardig was. Een belangrijk bijkomend probleem van Eurn. is dan nog dat zij hun omzet en resultaat maar weinig kunnen beïnvloeden: afhankelijk van talloze externe factoren die bekend zijn: illegale transport, covid, Iran, stringente afspraken Opec+.
  2. krach03 27 mei 2021 16:14
    quote:

    mijn gedacht schreef op 27 mei 2021 14:13:

    Dat is precies wat bij Eurn gebeurt: de n-NAV is al ca 2 jaar stijgend, maar de koers volgt niet. Reden dus, de dalende inkomsten. Het enige wat telt.
    Ik ben het met je hele redenering eens.

    In die mate zelfs dat ik er van overtuigd ben dat het ook omgekeerd geldig is. Laat me even uitleggen.

    Ik ga nog steeds uit van supercycle die ergens eind volgend jaar start. En dan ga ik stellen dat er minstens 8 of misschien wel 12 fenomenale kwartaalrapporten zitten aan te komen, waarbij de beurskoers de hele tijd in een stijgend trendkanaal zit en beleggers zich niets zullen aantrekken van nav, juist omdat, zoals je zegt, de inkomsten het enige zal zijn dat telt!

  3. krach03 27 mei 2021 16:18
    quote:

    mijn gedacht schreef op 27 mei 2021 14:15:

    Ik wou eigenlijk nog toevoegen dat die toekomstige winsten al een tijd dalend zijn en dus geen positieve invloed kunnen hebben op de beurskoers...
    Dit begrijp ik niet zo goed. Ook vanwege datgene je beschreef in je bericht erboven over assetmanagement. Zeg je nu dat de winst van pakweg 2023 of 2024 nu al in de beurskoers verrekend zit??
  4. mijn gedacht 28 mei 2021 11:30
    Ik begrijp wat je bedoelt. Dat is ook de reden waarom de koersen mondiaal aan het stijgen gaan. De praktijk (= het hernemen van de economie) begint zich weer aan te passen aan het business as usual. Maar zoals gezegd : voor Euronav en de crude tankers in het algemeen is het nog steeds geen b a u : de kunstmatige beperkingen van Opec+, illegale handel ad ca 8 % van de totale handel, uitstellen scraps, en finaal in 1 plaatje te vangen, covid. Er is voldoende tegendynamiek op dit ogenblik om de redenering niet te doen kloppen voor Euronav. Het bedrijf zal dit jaar wellicht geen winst meer maken wat deels de lage koers verklaart
  5. forum rang 4 boothram 30 mei 2021 02:00
    annex uit het kwartaalverslag van Great Eastern.. (india diverse vloot, met o.a. oude tankers)
    'a last hurray' voor hun ouden tankers... nu varend tegen kostprijs (kapitaa is scrapwaarde, geen financiele kosten)..
    ze drukken zich voorzichtig uit, maar rkenen om nog een keer hoog te scoren met hun 20+ tankers... om dan massaal te scrappen. .
    Ze rekenen er ook op at in het najaar meerdere factoren gunstig zijn, naast het seizoeneffect, en geven ook cijfers over de te verwchten acriviteitsexplosie...Het zal dan een afweging zijn, boven de kostprijs varen, om tocht de investering te laten renderen, of overgaan tot scrap. Daarna: scrap dus...
    en een sterkgereduceerde vloot voor hoge volumes... Dat legt een bodemkoers: : hun exploiatiekosten liggen stukken hoger en drydocking nodig is onvermijdelijk scrap...
    Ze varen nu tegen kostprijs... als er geen stijging van spot van 15000$/dag kunne ze beter zo snel mogelijk naar scrap. Ze speculeren er dus op dat het nog één keer zou kunnen ukken... voor één kwartaal...(namelijk het 4de van 2021)..
    Wie er van zal 'profiteren'? Wellicht zij die best voorbereid zijn voor de energietransite. en de te verwachten europse co2-taxen... Er is dus wel nog heel wat onzekerhed... maar als de mist optrekt kan de zon weer schijen...
    We can only guess and I think our current guess is that there is optimism
    in the market really driven by two factors; one is OPEC plus themselves having announced that
    gradually they will be enhancing production by about 2 million barrels a day. So that much more
    oil coming into the market for transacting. And also there is some talk about Iran possibly
    coming out of sanctions in the new US political regime. And if that were to happen, that can
    possibly add to another 1.5 million barrels of oil to be transported. So if all this were to happen…
    3.5 million barrels of oil to move and if let us say, later in the year, many economies do go back
    to functioning to pre-COVID times, all that will lead to a big demand increase. You're already
    seeing crude oil at close to $70 and, again, it is all being led by optimism of demand picking up
    later this year. So, our guess is that people are sort of hoping before they need to scrap those
    older ships that they will get the equivalent of one last hurrah. And we did see this last year if
    you recollect when our own vessel that was imminently due for scrapping, earned the highest
    six month average rate in its history. So sometimes the old ships can suddenly pick up a lot of
  6. krach03 31 mei 2021 10:28
    quote:

    Chalo schreef op 31 mei 2021 09:58:

    Ik zie toch een stijgende lijn in de grafiek, is toch positief of niet?
    Zéér sterke weerstand op 8, 23 euro.

    Als je er in gelooft, nog zo laag mogelijk trachten in te stappen.

    Als je er niet in gelooft, dan is dit zowat het niveau dat je moet verkopen.

    Simple as that.
  7. Sepatcha 31 mei 2021 17:54
    quote:

    Thole schreef op 31 mei 2021 17:50:

    Het is ongeduldig wachten op het scrappen. Ben benieuwd als Euronav los komt, hoe ver ze doorschieten en wat de redenering van het bedrijf is om die 50 miljoen nog niet in te zetten om eigen aandelen in te kopen.
    Daar begrijp ik ook geen snars van, waarom er niet ingekocht word?
  8. forum rang 4 aossa 1 juni 2021 13:47
    Uit De Tijd:

    Shorters viseren in Euronav

    Volgens de jongste update van de FSMA staan er nu zes beleggers short op de oliereder Euronav EURN0,84% met een totale shortpositie van 3,79 procent van de uitstaande aandelen. Daarmee is Euronav de uitgesproken shortfavoriet op de Brusselse beurs gevolgd door Mithra (2,5%) en Biocartis (1,6%).

    De shortpercentages zijn een onderschatting want enkel beleggers met een shortbelang van 0,5 procent moeten zich kenbaar maken bij de FSMA. Marshall Wace staat voor 1 procent short op Euronav, gevolgd door Citadel Advisors (0,7%) en WorldQuant (0,59%).
  9. krach03 1 juni 2021 16:58
    quote:

    aossa schreef op 1 juni 2021 13:47:

    Uit De Tijd: Shorters viseren in Euronav

    Volgens de jongste update van de FSMA staan er nu zes beleggers short op de oliereder Euronav EURN0,84% met een totale shortpositie van 3,79 procent van de uitstaande aandelen. Daarmee is Euronav de uitgesproken shortfavoriet op de Brusselse beurs

    Geweldig goed nieuws!

    We gaan aan 10 euro staan nog voor we met ons ogen kunnen blinken.
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 814 815 816 817 818 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links