Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel NEL ASA CHX:NEL_O.CXE3, NO0010081235

  • 5,668 2 feb 2024 09:16
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 0

NEL ASA 2021

3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 81 82 83 84 85 ... 155 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 23 mei 2021 18:54
    Nadelen

    Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage energiedichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor is in een auto geen plaats. Met de stand van de techniek van 2011 passen met koolstofvezel versterkte waterstoftanks alleen in grotere auto's (SUV's). De Koreaanse ix35 FCEV is een SUV met een tank waar 5,6 kg waterstof in gaat met een druk van 70 MPa. De auto kan daarmee 600 km ver komen. Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrandstoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn. Ook het vervoer van de centrale opslagplaats naar deze tankstations vormt een probleem: vrachtautotanks kunnen niet veel groter worden en dus zullen de tankwagens vaker moeten rijden. Maar waterstof kan ook ter plaatse van het tankstation geproduceerd worden uit aardgas of groengas door middel van stoomreforming, of via een gasleiding worden getransporteerd.

    Wanneer waterstof wordt vermengd met zuurstof ontstaat een explosief mengsel. Echter, doordat waterstof zo'n licht gas is, wordt zelden de explosiegrens bereikt (volumepercentage waarbij het mengsel ontbranden kan). Dit nadeel is dan ook eigenlijk te verwaarlozen: benzine en LPG zijn ook licht ontvlambaar. Dit laatste probleem zou opgelost kunnen worden door het waterstofgas met behulp van CO2 uit de atmosfeer om te zetten in mierenzuur (HCOOH). Mierenzuur is vloeibaar bij kamertemperatuur en niet ontvlambaar. Met een katalysator van ijzer zou het mierenzuur in de auto weer omgezet kunnen worden in CO2 en H2. De enige koolstofdioxide die bij dit proces vrijkomt is de CO2 die gebruikt werd om het waterstofgas om te zetten naar de tussenbrandstof (mierenzuur) (bron EPFL Zwitserland).

    Waterstoftechnologie haalt een efficiëntie van ongeveer 30 procent. Voor een batterij-elektrische auto is dat 70 procent.
    Vijf keer hoger elektriciteitsverbruik ten opzichte van een batterijauto
    Om een auto op waterstof te laten rijden zijn er meer energetische omzettingen nodig dan bij een batterijauto en daarmee dus ook hogere verliezen. Eerst moet elektriciteit met elektrolyse omgezet worden in waterstof, wat circa 30% verlies geeft. Daarna moet het waterstofgas onder hoge druk gebracht worden. Vervolgens moet de waterstof met een brandstofcel weer omgezet worden tot elektriciteit wat nog eens 50% verlies oplevert. Het opladen en ontladen van de accu van een batterijauto levert slechts een verlies op van 10%. Een waterstofauto heeft daardoor een elektriciteitsverbruik dat vijf keer zo hoog is dan van een batterijauto. Waterstof zal dan ook alleen een oplossing kunnen worden voor transport waar de zware accu's een te groot probleem zijn zoals vrachtauto's en vliegtuigen.
  2. [verwijderd] 23 mei 2021 22:05
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 23 mei 2021 18:54:

    Nadelen

    Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage energiedichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor is in een auto geen plaats. Met de stand van de techniek van 2011 passen met koolstofvezel versterkte waterstoftanks alleen in grotere auto's (SUV's). De Koreaanse ix35 FCEV is een SUV met een tank waar 5,6 kg waterstof in gaat met een druk van 70 MPa. De auto kan daarmee 600 km ver komen. Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrandstoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn. Ook het vervoer van de centrale opslagplaats naar deze tankstations vormt een probleem: vrachtautotanks kunnen niet veel groter worden en dus zullen de tankwagens vaker moeten rijden. Maar waterstof kan ook ter plaatse van het tankstation geproduceerd worden uit aardgas of groengas door middel van stoomreforming, of via een gasleiding worden getransporteerd.

    Wanneer waterstof wordt vermengd met zuurstof ontstaat een explosief mengsel. Echter, doordat waterstof zo'n licht gas is, wordt zelden de explosiegrens bereikt (volumepercentage waarbij het mengsel ontbranden kan). Dit nadeel is dan ook eigenlijk te verwaarlozen: benzine en LPG zijn ook licht ontvlambaar. Dit laatste probleem zou opgelost kunnen worden door het waterstofgas met behulp van CO2 uit de atmosfeer om te zetten in mierenzuur (HCOOH). Mierenzuur is vloeibaar bij kamertemperatuur en niet ontvlambaar. Met een katalysator van ijzer zou het mierenzuur in de auto weer omgezet kunnen worden in CO2 en H2. De enige koolstofdioxide die bij dit proces vrijkomt is de CO2 die gebruikt werd om het waterstofgas om te zetten naar de tussenbrandstof (mierenzuur) (bron EPFL Zwitserland).

    Waterstoftechnologie haalt een efficiëntie van ongeveer 30 procent. Voor een batterij-elektrische auto is dat 70 procent.
    Vijf keer hoger elektriciteitsverbruik ten opzichte van een batterijauto
    Om een auto op waterstof te laten rijden zijn er meer energetische omzettingen nodig dan bij een batterijauto en daarmee dus ook hogere verliezen. Eerst moet elektriciteit met elektrolyse omgezet worden in waterstof, wat circa 30% verlies geeft. Daarna moet het waterstofgas onder hoge druk gebracht worden. Vervolgens moet de waterstof met een brandstofcel weer omgezet worden tot elektriciteit wat nog eens 50% verlies oplevert. Het opladen en ontladen van de accu van een batterijauto levert slechts een verlies op van 10%. Een waterstofauto heeft daardoor een elektriciteitsverbruik dat vijf keer zo hoog is dan van een batterijauto. Waterstof zal dan ook alleen een oplossing kunnen worden voor transport waar de zware accu's een te groot probleem zijn zoals vrachtauto's en vliegtuigen.
    Wat er staat klopt allemaal als een bus, alleen is dit geen antwoord op mijn vraag. Je zegt dat er een tekort is aan stroom, waarmee ik veronderstel dat je elektriciteit bedoelt.

    Wat ik overigens grappig vindt is dat er over waterstof precies het zelfde wordt gesproken als elektrische auto's tien jaar geleden. Er zijn zelfs al mensen zoals jij die menen dat de elektrische auto de waterstofauto verslagen heeft. Heb even een bericht opgezocht uit 2014 van een aantal elektrische auto's die op dat moment te koop waren. De actieradius van deze auto's is heel laag. Wat er in 7 jaar wel allemaal niet kan veranderen.

    www.dezaak.nl/auto/de-top-10-elektris...
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 mei 2021 08:41
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 23 mei 2021 18:54:

    Nadelen

    Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage energiedichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor is in een auto geen plaats. Met de stand van de techniek van 2011 passen met koolstofvezel versterkte waterstoftanks alleen in grotere auto's (SUV's). De Koreaanse ix35 FCEV is een SUV met een tank waar 5,6 kg waterstof in gaat met een druk van 70 MPa. De auto kan daarmee 600 km ver komen. Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrandstoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn. Ook het vervoer van de centrale opslagplaats naar deze tankstations vormt een probleem: vrachtautotanks kunnen niet veel groter worden en dus zullen de tankwagens vaker moeten rijden. Maar waterstof kan ook ter plaatse van het tankstation geproduceerd worden uit aardgas of groengas door middel van stoomreforming, of via een gasleiding worden getransporteerd.

    Wanneer waterstof wordt vermengd met zuurstof ontstaat een explosief mengsel. Echter, doordat waterstof zo'n licht gas is, wordt zelden de explosiegrens bereikt (volumepercentage waarbij het mengsel ontbranden kan). Dit nadeel is dan ook eigenlijk te verwaarlozen: benzine en LPG zijn ook licht ontvlambaar. Dit laatste probleem zou opgelost kunnen worden door het waterstofgas met behulp van CO2 uit de atmosfeer om te zetten in mierenzuur (HCOOH). Mierenzuur is vloeibaar bij kamertemperatuur en niet ontvlambaar. Met een katalysator van ijzer zou het mierenzuur in de auto weer omgezet kunnen worden in CO2 en H2. De enige koolstofdioxide die bij dit proces vrijkomt is de CO2 die gebruikt werd om het waterstofgas om te zetten naar de tussenbrandstof (mierenzuur) (bron EPFL Zwitserland).

    Waterstoftechnologie haalt een efficiëntie van ongeveer 30 procent. Voor een batterij-elektrische auto is dat 70 procent.
    Vijf keer hoger elektriciteitsverbruik ten opzichte van een batterijauto
    Om een auto op waterstof te laten rijden zijn er meer energetische omzettingen nodig dan bij een batterijauto en daarmee dus ook hogere verliezen. Eerst moet elektriciteit met elektrolyse omgezet worden in waterstof, wat circa 30% verlies geeft. Daarna moet het waterstofgas onder hoge druk gebracht worden. Vervolgens moet de waterstof met een brandstofcel weer omgezet worden tot elektriciteit wat nog eens 50% verlies oplevert. Het opladen en ontladen van de accu van een batterijauto levert slechts een verlies op van 10%. Een waterstofauto heeft daardoor een elektriciteitsverbruik dat vijf keer zo hoog is dan van een batterijauto. Waterstof zal dan ook alleen een oplossing kunnen worden voor transport waar de zware accu's een te groot probleem zijn zoals vrachtauto's en vliegtuigen.
    Conclusie: met waterstof wordt nog meer energie verspild dan met het mijnen van Bitcoins......!!!!

    Ooojee, als Muskie dat door krijgt...............!!
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 mei 2021 10:21
    quote:

    JIBA schreef op 25 mei 2021 10:19:

    [...]
    www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/21/dit-i...
    Lees maar eens goed.
    Bedoel je dit:

    Waterstofauto's, Tesla-oprichter Elon Musk moet er niet van weten. Hij noemde het concept al "ongelooflijk dom", "verbijsterend stom" en heeft de brandstofcellen ('fuel cells') van zulke wagens in zijn geheel eigen stijl omgedoopt tot "fool cells". Volgens hem gaat er door het gebruik van waterstof te veel energie verloren. Een Tesla op waterstof zit er dus niet meteen in.

  5. [verwijderd] 25 mei 2021 10:24
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 25 mei 2021 10:21:

    [...]

    Bedoel je dit:

    Waterstofauto's, Tesla-oprichter Elon Musk moet er niet van weten. Hij noemde het concept al "ongelooflijk dom", "verbijsterend stom" en heeft de brandstofcellen ('fuel cells') van zulke wagens in zijn geheel eigen stijl omgedoopt tot "fool cells". Volgens hem gaat er door het gebruik van waterstof te veel energie verloren. Een Tesla op waterstof zit er dus niet meteen in.

    Nee, ik zei lees maar eens goed.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 mei 2021 12:01
    quote:

    africa2 schreef op 25 mei 2021 10:26:

    Gek he ,dat hij waterstof omlaag haalt ,waterstof haalt gewoon elec. Straks in .vervanging aardgas ,vliegtuigen ,vrachtvervoer enz.....
    Waterstoftechnologie haalt een efficiëntie van ongeveer 30 procent. Voor een batterij-elektrische auto is dat 70 procent.
    Vijf keer hoger elektriciteitsverbruik ten opzichte van een batterijauto

    [Modbreak IEX: Gelieve uw berichten niet in vette letters te schrijven. Bericht is aangepast.]
  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 25 mei 2021 14:28
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 25 mei 2021 08:41:

    [...]

    Ooojee, als Muskie dat door krijgt...............!!
    Ja, goeie referentie. Miljoenen blinden (deadbrainers) volgen iedere scheet van die gast al....
    Jij dus ook.
    Bedankt, weet ik je visie nu goed in te schatten. Ik nam je nog een beetje serieus, maar dat is nu ook weg.
    -lol-
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 mei 2021 14:38
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 25 mei 2021 14:28:

    [...]Ja, goeie referentie. Miljoenen blinden (deadbrainers) volgen iedere scheet van die gast al....
    Jij dus ook.
    Bedankt, weet ik je visie nu goed in te schatten. Ik nam je nog een beetje serieus, maar dat is nu ook weg.
    -lol-
    Toevallig is Muskie wel de enige persoon op aarde die z'n eigen auto met z'n eigen raket in de ruimte heeft gelanceerd..........!!!

    www.nu.nl/228472/video/indrukwekkende...

  9. forum rang 9 nine_inch_nerd 25 mei 2021 14:56
    Duidelijk, je zegt ook maar wat.
    Heel veel van jouw citaten verspreid op alle topics zouden zeker voor die gast en zijn bedrijf gelden.
    Nogmaals, niet meer serieus te nemen jouw inbreng hier.. ha ha ha. Jouw frustratie druipt er van af. Je schiet overal op.
    Ik maak me zorgen, want wat moeten we nu met jouw badge "De topposters en most valuable players van het IEX-forum. Voor slechts zeer weinigen weggelegd"?
  10. forum rang 4 StartendeBelegger 25 mei 2021 15:16
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 25 mei 2021 14:56:

    Duidelijk, je zegt ook maar wat.
    Heel veel van jouw citaten verspreid op alle topics zouden zeker voor die gast en zijn bedrijf gelden.
    Nogmaals, niet meer serieus te nemen jouw inbreng hier.. ha ha ha. Jouw frustratie druipt er van af. Je schiet overal op.
    Ik maak me zorgen, want wat moeten we nu met jouw badge "De topposters en most valuable players van het IEX-forum. Voor slechts zeer weinigen weggelegd".

    Zo zie je maar dat post van DZR aangemoedigd worden door IEX en dat nuttige bijdrages amper worden gewaardeerd.
3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 81 82 83 84 85 ... 155 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links