Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Dat artikeltje was vrijdag al uit, ik had de EURN quote hier al gepost uit dat artikel. Cleaves upgrade van EURN van 12 USD naar 13 USD. Frontline van 8.4 naar 9.6 USD. FRO is momenteel veel meer up. Ik denk dat EURN wel volgt als amerika open gaat.
Clarksons vandaag: Tankers playing waiting game ahead of stronger demand Spot tanker rates in both the crude and product segments have slipped in recent days. Headline VLCC rates are quoted at around $8,000/day, though an eco-ship is earning closer to $14,000/day while a scrubber-fitted eco-ship is seeing earnings of $17,000/day. Similarly for products, LR2s are assessed on the Arabian Gulf / Far East route at just $9,500/day; however triangulated earnings are closer to $11,500/day. These earnings compare to $19,000/day a week ago, with the softening coming as a result of increased vessel availability. Current rates however equate to $15,000/day for an eco-ship and nearly $17,000/day for a scrubber-fitted eco-ship. Thus, while headline rates may appear soft, companies with newer fleets are earning significant premiums. We expect tanker rates to gradually strengthen in the coming weeks and months as oil demand remains on the rise and higher OPEC+ volumes are on the way. As we indicated last week, the IEA raised its global oil demand forecasts following the IMF’s stronger report for global GDP growth in 2021 and 2022. According to the IEA, global oil consumption is expected to increase from 93.7 mb/d in 1Q21 to 99.5 mb/d in 4Q21—which should cause a material decline in oil stockpiles (they have already been on an aggressive downward trend) and lead to further OPEC+ production aside from the 2.15 mb/d it has already committed. In addition, global refinery runs are expected to increase by 6.8 mb/d by August, which we estimate will lead to at least 2 mb/d of additional product tanker demand (or 10% of current trade).
Clarksons heeft deze data over EURN trouwens: NAV: $12.2 P/NAV: 0.69 EV/GAV: 0.79 EV / EBITDA 2021E :7.0x EV / EBITDA 2022E: 4.3x LTV Net: 36% Age Years: 10 yrs Avg. Size Dwt: 258k dwt Dvd yield 2021E: 2% VLCC pricing Resale $94m: 74m
www.tradewindsnews.com/tankers/eurona... EURN might have ordered 2 VLCC's with an option for one more .
Vandaar Schrootprijzen fors in de lift Facebook TwitterEmail BANGLADESH19 APRIL 2021, 15:00 De schrootprijzen voor sloopschepen op niet-Europees goedgekeurde sloopwerven en -stranden in Bangladesh, India en Pakistan zijn de laatste weken sterk gestegen. Ze gingen van 420 tot 450 dollar per ton naar bijna 500 dollar.
3 vlcc aan 92 666 667 usd per stuk, ze zullen dan morgen niet geleverd worden :) goed toch ? :) goedkoper dan op een oud schip een schrubber te plaatsen; en anderen hebben nog wat oude meuk te vervangen. :)
Q4 2022 delivery. Weet niet of het goed of slecht is. Maar laat op zijn minst zien dat EURN optimistisch is over 2023+. Is natuurlijk ook gewoon fleet renewal. Door hoger oud ijzer prijzen en doordat er veel geld wordt verdient in Iran/Venezuale trades, wordt er momenteel goed geld betaald voor 15+ jaar oude tonnage. Het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat EURN de komende 2 jaar nog wel wat schepen van rond de 15 jaar oud gaat verkopen. Dus deze nieuwbuilds zijn dan replacements. Meest interessante aan deze order is dat ze voor conventionele propulsie gaan, geen LNG motoren.
ja in feite gaat het erom 30 miljoen te halen uit een verkoop , 30miljoen te lenen en... na 4 jaar eigen investering terug te hebben veronderstellin : 5jaar TC aan 37000 7000 euro kosten per dag 10,5 miljoe waarvan 2 miljoen afbetaling lening + 0.5 intrest , rest 8 miljoen gemiddeld uitstaan eigen kapitaal jde schrootwaarde, in de veronderstelling dat het 8% moet opbrengen bovenop inflatie is zowat 5 miljoen waar en brengt dan 10% op de eigen middelen bedragen jaar 1 62 miljoen - 4 miljoen tussentijdse cashflow uit afschrijving over de eerste 5 jaar komt men dan aan gemiddeld 42 miljoen...... ik denk dus da de nieuwbouw weinig resources vragt, en dat die goed opbrengen... En de rest van de vloot... zou eigenlijk evenveel moeten opbrengen, op eigen middelen... iEr moet dan nog niet eens schaarste zijn: men zou geen nieuwbouw doen indien men gelooft in een l (peak.oi 2030l'.. blijkbaar denkt men dat het niet gebeurt;...In elk geval, de cijfers over olieconsumptie 'after covid' lijken mee te vallen...
opnieuw een gordiaanse knoop!
Iran - USA deal in de gaten houden. Op korte termijn waarschijnlijk slecht nieuws als NITC vloot terug komt en alle Ship to ship transacties niet meer nodig zijn. Op langere termijn, erg goed omdat het de bid weg haalt onder oude tankers, and scrapping kan dan eindelijk echt starten. Dan Murphy @dan_murphy #BREAKING: U.S. open to lifting terror sanctions against #Iran central bank, national #oil and tanker companies, as well as steel, aluminum and other sectors. Relief for textiles, autos, shipping and insurance also eyed - @WSJ
Bevestigd!! EURONAV ORDERS TWO NEWBUILD VLCCs AND ONE OPTION TO ADD A THIRD ANTWERP, Belgium, 22 April 2021 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) today announces that it has entered into an agreement with the Hyundai Samho yard for two VLCC newbuilding contracts. Sourcing fleet renewal from the newbuilding market has primarily been driven by the aim of Euronav to be at the forefront of innovation in the energy transition and to drive projects with potential to decarbonize the transportation of oil. The vessels will be LNG-ready and consequently there is an ability to cut CO2 emissions compared to current market standards. Furthermore, Euronav is working in cooperation with the yard and classification society to include an Ammonia-ready notation with the potential to reduce CO2 emissions to zero when technology, logistics and the regulatory framework allows for it. This should be defined by the end of the summer. In addition to being significantly more fuel efficient compared to the vessels they will replace, the newbuildings will also be fitted with Exhaust Gas Scrubber technology and Ballast Water Treatment Systems. These market leading units will be delivered during Q4 2022 and Q1 2023, costing USD 186 million en-bloc, and including USD 4.2 million in additions and upgrades to the standard specifications. Euronav also has the option to contract a third VLCC with the same specifications that would be delivered in the second quarter of 2023. While contracting and orderbook-to-fleet ratio remains at an historical low in the tanker segment, elevated contracting activity from other segments has reduced available capacity to build VLCCs for the upcoming years at a time when the sector needs to replace maturing vessels with more environmentally friendly designs. Hugo De Stoop, Euronav CEO said “As a market leader in our segment, Euronav acknowledges our responsibility to support innovation towards decarbonizing the transportation of oil, while protecting and building value with the capital our shareholders have entrusted us with. With this order Euronav is tangibly driving innovation and investing in the energy transition. These ships are not only the latest generation of low consumption design but also have the option to be converted or retrofitted to use either LNG or Ammonia as a low emission fuel of the future. As there are no such alternatives in the second-hand market today, and with rising steel prices and constraints over yard capacity to 2024, we wanted to seize this opportunity to rejuvenate the fleet with two or three modern VLCCs that will replace older and less efficient ships that will leave our fleet around the same time of their delivery”.
"constraints over yard capacity to 2024," Dit is het meest opmerkelijk en goed nieuws.
Risky bets schreef op 22 april 2021 08:54 :
"constraints over yard capacity to 2024,"
Dit is het meest opmerkelijk en goed nieuws.
Voeg daar gerust bij: "the potential to reduce CO2 emissions to zero" !! !! Dit zal zonder enige twijfel op termijn een nieuw soort (groene) investeerders aantrekken.
Yes big theme nu met US pushing voor 0 ipv 50% reductie per 2050. The US wants the global shipping industry to reduce its CO2 emissions to zero by 2050, announces the country's special presidential envoy for climate, John Kerry. That target is considerably more ambitious than that of the IMO. See Kerry's plan here.
Dit voelt als een "triple whammy" voor mij. Door inlezen in enkele presentaties van Euronav viel me het toenemend belang op van LNG en andere alternatieven als brandstof. Daarom ben ik ingestapt in Exmar (vervoer). Presentaties daar, en bevestiging in eindejaarslijstjes, heeft me bij Fluxys Belgium gebracht (opslag/overslag van brandstofgassen als LNG, CNG - en zelfs waterstof mogelijk). Maak daar ondertussen maar een (La Trappe) Quadrupel van : sinds kort ben ik terug fiere mede-eigenaar van een Frans (in mijn ogen) pareltje : GTT (Gaztransport&Technigaz). Voor de geïnteresseerden : je moet op hun website maar eens een presentatie bekijken. Een hoogtechnologisch bedrijf dat met meerjaren-contracten schepen uitrust met een soort membranen voor transport én propulsie met gas-vormige brandstoffen (LNG, CNG, ammonia, waterstof). Die mannen hebben constant marges van 50+%, met hoog dividend. Nu Europa met hun relance de groene kaart trekt, denk ik dat deze firma's geen slechte keuze zijn.
Benieuwd naar de staalprijzen binnen een dik jaar... zou wel eens het verschil kunnen maken
Ben benieuwd of ze het eerste kwartaal kunnen afsluiten met een verlies dat kleiner dan 100 miljoen dollar is ?
Antwerpse CMB richt, samen met KAMBARA KISEN, een waterstof joint venture op. innovatieve motoren: de HydroPhoenix, de eerste waterstof sleepboot in Azië :)
Een verlies van 100$ miljoen boekhoudkundig... zou meevallen... de vloot is 2% in waarde gestegen, onder invloed van metaalprijs en de 2dehandsmarkt, en er is wellicht desondanks ook 75 miljoen afgescchreven... dan blijft er voor de NAV nog heel wat over... (35 miljoen).. de volgende kwartalen zouden dan voor echte winst moeten zorgen... Yahoo analisten voorzien eerder een verlies van 50 miljoen... ik denk iets ertussen... Maar ondertussen is de vloot ook weer 3 maanden ouder, en hopelijk is het ergste van covid voorbij... Waterstof als brandstof zou de sector grondig veranderen... maar via lng zal men ertoe komen, benieuwd hoe het zit met de recente vlcc.. levering en contracten? Ik meen begrepen te hebben dat De Stoop vooral denkt aan termijncontracten, lange termijn, ... momenteel goed lonend, maar na 3-5-7 jaar...??? Dat is een termijn die een hoog risico inhoud, normaal dus ook een redelijke risicopremie... wat is 10% op de eigen middelen?? de eigen middelen nemen elk jaar met 5% af voor een vlcc van 92 miljoen na 1 jaa 88 gemiddeld over jaar 1 90 miljoen 2de jaar gemiddeld 85,4 3de jaar gemiddeld 81,8 4d jaar gemiddeld 77,2 5de jaa gemiddeld 73,6 gemddeld eigen kapital bij lenen van 40%: 81.8*.6 50 miljoen een opbrengst van 25 miljeen op een 5jaar contract is nodig om die 10 % op eigen middelen te bekomen., naast de kosten en de afschrijvingen daarnats heb je nog de afschrijvingen 23 miljoen en de kosten 7000 per dag.. en dan kom je aan een 5j aar tce van 48 miljoen: (5*350+)7000 : 34420 dit is minden dan wat de markt nu biedt... voor een 5 jaar tc na 5 jaar is eenzelfde opbrengst mogelijk met Er wordt geen rekening gehouden met de inflatie... alles bij elkaar ook goed voor 2%
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)