Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,120 16 apr 2024 10:05
  • -0,155 (-2,13%) Dagrange 7,080 - 7,200
  • 26.364 Gem. (3M) 272,7K

Alle overnamegeruchten TomTom/Telematics

23 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 april 2021 10:19
    quote:

    vCalker schreef op 27 december 2018 10:07:

    Wat gaat er fout?
    ‘We komen in het verhaal niet voor. Ik zie ook geen breed gedragen ambitie om terug te knokken. Terwijl dit bepalend is voor hoe onze maatschappij er over tien of twintig jaar uitziet. En dat is niet alleen maar leuk.’

    Want?
    ‘De eisen aan de werknemers worden steeds hoger. Je moet steeds meer kunnen, flexibel zijn, leren. Als dat lukt, zijn er leuke banen waarvoor het lastig is voldoende mensen te vinden. Maar aan de andere kant worden steeds meer banen minder interessant. Neem retail. Per saldo is die sector net zo groot als tien jaar geleden. Maar er waren grote veranderingen. Veel mensen werken nu in een magazijn, terwijl ze vroeger achter de toonbank in een buurtwinkeltje stonden. Dan werk je nog steeds in retail, maar het is wel een andere job geworden.’

    Hoe moet het anders?
    ‘Het belangrijkste is entrepreneurship. De wil om internationaal succesvol te zijn. Succesvolle jonge bedrijven worden vaak in pril stadium verkocht. Dat de oprichters denken: tien miljoen is meer dan ik had durven dromen. Liever tien miljoen nu dan over tien jaar heel veel meer, maar met het risico op een niet. Doordat veel jonge bedrijven worden verkocht, verdwijnt veel technologie naar het buitenland.’

    U kunt dat makkelijk zeggen. U hebt een aardig bedrag op de bank staan.
    ‘Zeker, zeker. Ik begrijp het ook wel. Maar het is wel jammer.’


    Een van de favoriete onderwerpen van de financiële pers is de vraag wanneer u het bedrijf verkoopt.
    ‘Er wordt veel geschreven. We zijn te groot, te klein, kan het wel uit? Het bedrijf kan prima zelfstandig verder. Maar dat betekent niet dat er over een aantal jaar geen andere mogelijkheden zijn. Die misschien beter zijn voor het bedrijf, de werknemers of de klanten. Ik sluit dat niet uit. Zoals elk bedrijf kijk je daar regelmatig naar, minstens één keer per jaar.’

    Er kan dus een moment aanbreken dat u zegt: nu verkopen we.
    ‘Haha, dat is zo algemeen. Elk bedrijf zou die vraag met ‘ja’ moeten beantwoorden. Zelfs als je Unilever of Akzo bent. Concreter wil ik het niet maken.’

    www.volkskrant.nl/economie/tomtom-ceo...


    Aangezien het overname-paard weer van stal wordt gehaald. Ik moet altijd aan deze alinea denken als wij het over een overname hebben. Natuurlijk meningen en marktomstandigheden kunnen veranderen, maar dit zegt wel iets over hoe Goddijn over een overname denkt.
  2. Benjamin G. 18 april 2021 13:53
    Prima draadje Van Calker. Waarvoor dank en een AB voor het hele draadje. Mocht er ooit een ouvre prijs komen :)

    Goddijn heeft het over het optimale moment van verzilveren. Voor ondernemers van een startup op de zolderkamer is dat anders dan voor een ondernemer met een paar honderd miljoen op de bank. In mijn ogen is het positief dat de Founders de ruimte hebben om naar het optimale moment toe te werken.

    Dit draadje met berichten nog eens door gelezen. Het geeft een mooie rode draad. Het gaat over
    a. momentum
    wanneer wordt de transitie zichtbaar, in welke richting bewegen autofabrikanten, hoe ontluikt de markt zich, welk businessmodel wordt gevraagd en hoe verandert de politiek maatschappelijke context


    b. verwachtingen ten aanzien van marktvolume en marktaandeel
    wat verwachten Founders zelf en wat verwacht een eventueel overnemende partij. Dat gat moet in voordeel van Founders groot genoeg zijn / alle verwachtingen van de Founders moeten ingeprijsd zijn

    c. Risico rendement verhouding
    Founders hebben een langjarig plan en dat voeren ze consequent uit. Wat wij niet kunnen inschatten is hoe zij bewegen in die niche markten en hoe cruciaal het platform kan zijn voor cross selling op services en cloudoplossingen

    d. waar we geen inzicht in hebben
    - hoe groot is de kans dat Founders verkeerd schieten en met lege handen komen te staan of toch hun ideale moment voorbij zijn geschoten
    - of ze bereid zijn te delen met aandeelhouders mocht er ooit een 'big bang' komen
  3. forum rang 6 tatje 19 april 2021 20:21
    Moet eerlijk zeggen, heb dit draadje of gemist of niet naar waarde ingeschat.

    Mijn respect.

    Als je dit leest en je weet dat Chris Pendleton van Microsoft vertelde op de CMD dat halverwege 2018 Azure maps het leven zag, effectively Tom Tom.
    begin 2019 TT in Bing van Microsoft.

    We don,t get pinned against Google maps anymore. It,s an azure discussion.It,s higher level.

    Op het lijstje van partijen die interesse hadden in TT of een deel van TT, staat Microsoft ook.

    Watches maakt Microsoft die zelf, of via Samsung !

    Tom Tom toen nog geplaatst door "" kenners "" als nummer 3.

    Maar zijn Here toch allang voorbij.

    Wat een lijst namen, genoemd door niet de minsten, die kennis hebben.

    Dit zijn de namen die tot nu toe zijn genoemd:

    1- Here (TMT)
    2- Trimble (TMT)
    3- Apple (TMT)
    4- CVC Capital Partners (TMT)
    5- Cinven (TMT)
    6- Silver Lake (TMT)
    7- Michelin (FD)
    8- Pamplona Capital Management (FD)
    9- Bridgestone (FD)
    10- Microsoft (TMT)
    11- Audi/Daimler (TMT)
    12- Carlyle (TMT)
    13- KKR (TMT)
    14- TPG (FT)
    15- Verizon (FT)

    Wat een lijst.

    He said he was confident TomTom’s automotive software sales will continue to grow in the coming three years, but did not rule out a takeover or far-reaching partnership with a carmaker or larger technology firm.

    Wat niet?
    ‘Mensen zeggen: ik heb een nieuwe auto gekocht met een mediasysteem en navigatie, maar eigenlijk vind ik mijn telefoon veel prettiger werken. Dat is een probleem. De reden is dat het veel makkelijker is om software te maken voor een telefoon dan voor een auto. Dus moeten we een systeem creëren dat het ontwikkelen van software voor de auto net zo makkelijk maakt als voor de telefoon.’

    Bent u niet een beetje laat als u daar nu nog mee moet beginnen?
    ‘De grootste verandering zit aan de kant van de automobielfabrikanten zelf. Tot nu toe moest alles bij een auto functioneren zonder dataverbinding. Dat werkt niet langer. Auto’s moeten altijd online zijn. Die stap wordt nu gezet en maakt het voor ons makkelijker om goede ­oplossingen te bieden.’

    Kan het niet vinden.

    Maar ergens zegt Goddijn, had wel verwacht dat Big tech zou instappen, in de locatie wereld.

    Het draadje van vCalker sterkt mij nog meer in mijn mening.

    Klasse, het sluit naadloos aan.

    Klasse vCalker.
23 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links