Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waterstof auto, redding van de autobranche?

320 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 16 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 29 oktober 2020 15:13
    MAN Joins Forces with Nuremberg Universities for Hydrogen Vehicle

    MAN Truck & Bus, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg and Nuremberg Tech have signed a cooperation agreement on the research and development of hydrogen-based vehicle drive systems. For the first time, university academics and students are running a laboratory and test rigs for researching hydrogen technology jointly with a vehicle manufacturer’s developers directly at its plant premises. With this Hydrogen Campus, what right now is the MAN diesel engine plant is laying the foundation for a successful transformation towards alternative drives. This concept has obvious advantages for all partners: researchers and engineers joining forces right at the MAN plant makes direct collaboration possible within the project team. Working together at the Hydrogen Campus and the infrastructure that is already available there also facilitate hands-on and applied research and development. The mutual transfer of expertise is set to speed up the research into hydrogen drives considerably.

    The partners’ competencies fit together perfectly as part of this process: FAU will focus on basic research, THN will use its strengths in the field of applied research, while commercial vehicle manufacturer MAN will ensure that the research findings are integrated into the production of hydrogen fuel cells and combustion engines installed in trucks and buses. They all share the same goal: the Nuremberg Metropolitan Area is to become a European center of competence for hydrogen drives within the framework of the Hydrogen.Bavaria H2.B strategy formulated by the Bavarian government. In addition to FAU and TH, the list of important institutional research partners in the region also includes the Helmholtz Institute for Renewable Energy HI-ERN, Energie Campus Nürenberg (EnCN), the Nuremberg Campus of Technology, and two Fraunhofer Institutes: IIS (Institute for Integrated Circuits) and IISB (Institute for Integrated Systems and Device Technology).

    The work taking place at the Hydrogen Campus will span the entire value chain of this type of drive system: from eco-friendly hydrogen generation through distribution, infrastructure, and converting it back into electricity all the way to technology application in customer vehicles.

    Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
  2. forum rang 10 voda 8 december 2020 07:25
    ‘Waterstof? Niemand ontkomt er aan’, claimt Toyota

    Hoewel steeds meer autofabrikanten waterstof niet langer zien als energiebron voor personenauto’s, blijft Toyota naar eigen zeggen ‘vol inzetten’ op een zogenoemde waterstofsamenleving. ,,Dat gaat verder dan auto’s alleen. We kunnen er niet omheen en zullen het straks allemaal gebruiken.”

    Roland Tameling 07-12-20, 10:00 Laatste update: 11:46

    Waar zo’n tien jaar geleden allerlei grote autoproducenten heilig in waterstof geloofden, sprongen ze de afgelopen jaren één voor één van de ‘Hydrogen-trein’. Volkswagen zette zijn plannen in de ijskast, het Amerikaanse General Motors trok de stekker uit grootschalige ontwikkelingsprojecten en zo volgden meer merken. Op dit moment geloven alleen Hyundai (dat de op waterstof werkende Nexo personenauto levert en achter de schermen samenwerkt met Audi) en Toyota (dat binnenkort de nieuwe Mirai in de showrooms zet, heeft BMW als ontwikkelingspartner) nog sterk in de technologie.

    Het enorme Japanse concern legde tijdens een online seminar uit waarom waterstof volgens Toyota nog altijd de toekomst is. De in Nederland geboren Freddy Bergsma is één van leiders van de waterstofafdeling van het merk – de Fuel Cell Business Group – op het Europese hoofdkantoor in België, en spreekt van de komst van een ‘Hydrogen Society’, een waterstofsamenleving. ,,Waterstof gaat veel verder dan auto’s alleen. Wij geloven absoluut dat H2 een noodzakelijke toevoeging wordt aan ons wereldwijde energiesysteem, omdat het ons zal helpen om het tijdperk van fossiele brandstoffen achter ons te laten.”

    Auto’s snel goedkoper
    De hamvraag: hoe geschikt is waterstof als energiebron voor personenauto’s? Steeds meer experts trekken die ontwikkeling in twijfel vanwege de complexe techniek, maar Bergsma ziet grote kansen: ,,De nieuwe, tweede generatie van Toyota’s waterstofauto (de Mirai) is over een paar maanden te koop en laat zien hoe snel de ontwikkeling gaat. Niet alleen komt die auto met een rijbereik van 650 kilometer op één tankbeurt zo’n dertig procent verder dan het huidige model, de kosten dalen ook enorm hard en dat zien we terug in de showrooms.”

    Daar heeft Bergsma een punt: waar de vorige Mirai nog minimaal 81.095 euro kostte in ons land, staat de komende generatie voor 65.995 euro in de prijslijsten. ,,Dat maakt een waterstofauto dus in één klap een nog aantrekkelijker alternatief voor een elektrische auto. Een batterij-elektrisch aangedreven model met een dergelijke actieradius zou al snel een groot accupakket van 100 kilowattuur moeten hebben en volgens onze berekeningen zo’n 77.000 euro moeten kosten. Om nog eens 650 kilometer te rijden moet je bij zo’n elektrisch voertuig bovendien een uur aan een snellader staan, terwijl je een Mirai in vijf minuten tankt en weer door kunt.” Bovendien geldt in ons land nog altijd lagere bijtelling over het complete aankoopbedrag van een brandstofcelauto, terwijl de voordelen voor batterij-elektrische auto’s al worden teruggeschroefd.

    Dat klinkt inderdaad aantrekkelijk, al gaat Toyota nog ietwat gemakkelijk voorbij aan één van de grootste pijnpunten van rijden op waterstof: je kunt het nog maar op een handvol plaatsen tanken. Ook dat is een kwestie van tijd, voorspelt Toyota’s waterstofman Freddy Bergsma: ,,Hoe meer mogelijkheden we vinden om waterstof in te zetten, hoe sneller we de kosten kunnen drukken en hoe eerder de technologie mainstream wordt.” Toyota verwacht een soortgelijke ontwikkeling als bij hybride auto’s: ,,Toen wij eind jaren ’90 de eerste Prius op de markt brachten, was dat de eerste betaalbare personenauto met hybride aandrijving. Het heeft meer dan twintig jaar geduurd, maar tegenwoordig kun je bij allerlei merken kiezen uit meer dan driehonderd hybride modellen. Het is aannemelijk dat dit met waterstof ook gaat gebeuren.”

    Meer dan auto’s
    Alleen, zo beaamt ook Toyota, zijn auto’s met een waterstofaandrijflijn vooral een uithangbord voor wat er mogelijk is met de technologie. Bergsma: ,,Hoewel wij zeker de voordelen zien van personenauto’s op waterstof, is de techniek inzetbaar voor vrijwel alle soorten van vervoer. Denk aan vrachtwagens die emissievrij grote afstanden willen afleggen zonder vaak bij te tanken of te laden, of aan de bussen die wij nu al met de technologie hebben rijden, of aan de succesvolle tests die we momenteel uitvoeren met treinen en boten die op waterstof draaien. Bij steeds meer bedrijven rijden vorkheftrucks met waterstoftechnologie van Toyota, en zo zijn er dus talloze oplossingen.”

    Voor voertuigen die veel rond dezelfde plek rijden is de infrastructuur ook geen probleem, zegt Bergma: ,,Eén waterstoftankstation (bijvoorbeeld op de remise van de busmaatschappij of op een haventerrein) kan transportvloten en mobiliteitsdiensten ondersteunen en zo een hele vloot aan voertuigen emissievrij laten rijden. Wanneer we dit grootschalig kunnen uitrollen, gaan de kosten van de technologie nog verder naar beneden en wordt het ook voor andere sectoren (neem personenauto’s, red.) aantrekkelijker om te investeren in waterstof.”

    Volgens Freddy Bergsma begint de doorbraak van waterstof dus met het neerzetten van zogenoemde ‘waterstofclusters’, die een bepaald werkgebied van de brandstof voorzien. ,,Zulke projecten ontstaan nu al in steden zoals Parijs en Hamburg, terwijl ook in Polen, Groot-Brittannië en Nederland initiatieven van de grond komen. Daarvoor hebben we de medewerking van lokale en nationale overheden nodig, maar ook zij zien in dat waterstof een nuttige toevoeging is om ons energiesysteem te vernieuwen. Niet voor niets is deze techniek een belangrijk onderdeel van de EU Green Deal, het meest omvattende klimaatprogramma ter wereld waarmee Europa in 2050 het eerste klimaatneutrale continent van onze planeet wil worden.”

    Tien keer meer
    Door de brede inzetbaarheid van waterstof, verwacht het Japanse merk dat de verkoop van Toyota’s brandstofcelsystemen de komende tijd zal vertienvoudigen. Bergsma: ,,We zien dat er steeds meer interesse is voor ‘hydrogen’ vanuit de markt, daar ligt een gezonde toekomst voor ons als bedrijf. We hebben dan ook besloten om onze technologie beschikbaar te stellen aan andere commerciële bedrijven, die het vervolgens in hun eigen vakgebied kunnen gebruiken.”

    Hierbij moeten we volgens Toyota denken aan energiemaatschappijen, die opgewekte energie uit zonne-, wind- en waterkracht kunnen opslaan in waterstof. De opgeslagen zonnestroom kan vervolgens weer gebruikt worden om eventuele stroomtekorten in minder zonnige periodes op te vangen, de zogenoemde ‘seizoensopslag’. ,,Groen opgewekte waterstof kan überhaupt een enorm verschil maken”, vervolgt Freddy Bergsma. ,,Wij gebruiken de productie van staal graag als voorbeeld: op dit moment is dat een enorme bron van CO2-uitstoot. Als we een dergelijke sector uit de zware industrie kunnen omvormen en op groene waterstof laten draaien, is de milieuwinst heel groot. Die potentie heeft het zeker.” De mogelijkheden lijken dus eindeloos en daarom, zo voorspelt Toyota, krijgen we binnen afzienbare tijd – al dan niet in onze auto – allemaal met waterstof te maken.

    Voor meer, zie link:

    www.ad.nl/auto/waterstof-niemand-ontk...
  3. forum rang 10 voda 4 januari 2021 11:34
    Toyota & Hino to Introduce Light-Duty Fuel Cell Electric Trucks

    Toyota Motor Corporation and Hino Motors Ltd, together with Seven Eleven Japan Co Ltd, FamilyMart Co Ltd and Lawson Inc, have agreed to jointly consider introducing light duty fuel cell electric trucks and to establish an environment for its widespread use in the future, targeting the realization of a sustainable society that takes into account global warming and energy diversification.

    The main points of the agreement are as follows

    In 2021, Seven-Eleven, FamilyMart, and Lawson will conduct a trial operation of light-duty FCETs (max. payload: 3 tons) jointly developed by Toyota and Hino, to verify its practicality and convenience as part of considerations for its roll out.

    In the evaluation of the trial operations, Seven-Eleven, FamilyMart, and Lawson will verify delivery by light-duty FCETs in logistics between multiple distribution centers and stores, to see whether or not continued trials are viable in 2022 and beyond, from the perspectives of businesses and the society.

    Following this, in 2022 and beyond, they will work to identify various issues relating to convenience, such as positioning of hydrogen stations, hydrogen supply, filling capability, and operating hours, in their actual use in the market, as well as the purchase of vehicles and cost of hydrogen fuel, toward future popularization.

    The parties will propose improvements in addressing these issues, and collaborate with the national and local authorities, and hydrogen station operators, to advance discussions on the necessary support and cooperative systems required to build effective mechanisms that lead to reduced CO2 emissions through the future widespread introduction of FCETs.

    Truck operations underpin the daily logistics of convenience stores that support people's daily lives. In particular, delivery trucks that distribute products such as pre-packed meals handle multiple delivery operations in one day, and are required to drive long distances over extended hours. Fuel cell vehicles that run on hydrogen, which has a higher energy density, are considered effective under such operating conditions that require them to have sufficient cruising range and load capacity as well as fast refueling capability. The cruising range for light-duty FCETs developed by Toyota and Hino will be set at approximately 400 km, aiming to meet high standards in both environmental performance and transport efficiency expected as a commercial vehicle.

    Source - Strategic Research Institute
  4. forum rang 10 voda 7 januari 2021 14:25
    Toyota Fuel Cell Electric Technology for Heavy Duty Trucks

    Toyota's next generation fuel cell electric technology is now powering a new set of Class 8 heavy duty trucks. Using the same fuel cell system as the all new 2021 Mirai sedan that goes on sale this month, the engineers at Toyota Motor North America Research and Development have developed a set of production-intent prototype trucks that are being prepared to run drayage routes at the ports of LA and Long Beach to validate their performance, efficiency and drivability.

    Designed to be flexible enough to meet the needs of a wide variety of OEM truck makers, the new fuel cell electric system in the latest prototypes has been adapted to a Kenworth T680 chassis. A more compact hydrogen storage cabinet behind the cab houses six hydrogen tanks, with the same capacity as previous prototypes, while a new, more powerful lithium-ion battery helps smooth out the power flow to the electric motors. In this configuration, the second generation fuel cell system delivers over 300 miles of range at a full load weight of 80,000 lbs., all while demonstrating exceptional drivability, quiet operation, and zero harmful emissions.

    Reducing airborne pollution at the Ports of LA and Long Beach is an important driver of this program. Toyota's Environmental Challenge 2050 aims to almost completely eliminate CO2 emissions from our vehicles, operations and supply chain by 2050. Converting the drayage trucks that currently serve these ports to electric drivetrains would move us closer to that goal while improving the quality of life of operators, workers, and communities in and around the ports.

    Source - Strategic Research Institute
  5. forum rang 10 voda 12 januari 2021 14:33
    Plug Power aan de slag met Renault

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Plug Power Inc
    $ 53,96 0,00 0,00 % NASDAQ
    Plug Power Inc
    50,31 6,38 14,52 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
    Renault SA
    36,80 0,535 1,48 % Euronext Paris
    Renault SA
    36,775 0,715 1,98 % Gruppo Borsa Italiana
    Renault SA nominatif adm
    36,80 0,535 1,48 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Plug Power en de Franse autofabrikant Renault hebben een samenwerking afgesproken. Dit maakte de waterstofspecialist dinsdag bekend.

    De Franse joint venture, waar beide partijen een belang van 50 procent in krijgen, moet een marktaandeel van 30 procent winnen in brandstofcellen voor lichte bedrijfswagens.

    De joint venture, waarvoor een intentieverklaring is getekend, zal eind juni dit jaar van start moeten gaan.

    Financiële details werden niet gemeld.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  6. forum rang 10 voda 25 januari 2021 06:44
    Groupe Renault & Plug Power Join Forces for Hydrogen LCV

    Groupe Renault and global leader in fuel cell systems and hydrogen related services Plug Power Inc, announced the signature of a Memorandum Of Understanding to launch a 50-50 joint-venture based in France by the end of the first half of 2021. This strategic JV will position Groupe Renault and Plug Power to become key players in Europe in the research and development, transformation, manufacturing and sale of fuel cell-powered vehicles and hydrogen turn-key solutions in the coming years. This joint-venture platform will serve the fast-growing market of fuel cell light commercial vehicles, taxis, and commercial people transportation.

    Bringing complementary and competitive strengths together, this joint venture will build on Groupe Renault’s pioneering experience in new energies and strong position in electric light commercial vehicles and on Plug Power’s 20 years of experience in fuel cell technologies and hydrogen solutions. A global leader in hydrogen ecosystem solutions, Plug Power has deployed over 40,000 fuel cell systems, designed and built 110 refueling stations that dispense more than 40 tons of hydrogen daily, and is a technology leader in green hydrogen solutions via electrolysis.

    The company intends to offer unique, comprehensive, differentiated products and solutions to the LCV market, designed around 3 key pillars:

    R&D: Groupe Renault and Plug Power intend to establish an Innovation Center for the development of fuel cell technology and hydrogen fuel cell LCV vehicles based on existing and future Groupe Renault platforms. The initial focus will be on the heavy van segment utilizing the Trafic and Master vehicle platforms. This center will be unique in combining R&D efforts of fuel cell and vehicles with integrated engineering teams.

    Manufacturing: the joint-venture will combine the vehicle manufacturing capabilities of Groupe Renault with the fuel cell and hydrogen system manufacturing knowledge of Plug Power, establishing a vertically integrated fuel cell stack and system manufacturing center in France for integration into LCV vehicle platforms. In addition, this manufacturing center will provide hydrogen refueling systems, a key part of the hydrogen ecosystem.

    Sales: this partnership will create a hydrogen vehicle eco-system solution company that offers vehicles, hydrogen fueling stations, hydrogen fuel, and services to customers. This comprehensive solutions approach will accelerate adoption by commercial fleets.

    The JV will start commercializing fuel cell LCV’s in Europe starting in 2021 with pilot fleet deployments.

    Source - Strategic Research Institute
  7. forum rang 10 voda 1 februari 2021 13:53
    Navistar, General Motors & OneH2 to Launch Hydrogen Truck

    In collaboration with General Motors and OneH2, Navistar Inc is introducing a complete solution for customer implementation of a zero emission long haul system, which will be initially piloted by JB Hunt Transport Inc. Navistar plans to make its first production model International RH Series Fuel Cell Electric Vehicle commercially available in model year 2024. Test vehicles are expected to begin the pilot phase under the new, complete solution at the end of 2022. The integrated solution will be competitive with other powertrain offerings with a target range of 500+ miles and a hydrogen fueling time of less than 15 minutes.

    The International RHTM Series FCEV will get its energy from two GM Hydrotec fuel cell power cubes. Each Hydrotec power cube contains 300-plus hydrogen fuel cells along with thermal and power management systems. They are compact and easy to package into many different applications.

    The combined propulsion system within the International RHTM Series FCEV will feature better power density for short-range travel, better short-burst kW output and a per-mile cost expected to be comparable to diesel in certain market segments.

    Under its partnership agreement with Navistar, OneH2 will supply its hydrogen fueling solution, which includes hydrogen production, storage, delivery and safety. In addition, Navistar is taking a minority stake in OneH2. Through its affiliates, OneH2 plans to kickstart substantial hydrogen heavy truck refueling infrastructure by incorporating more than 2,000 International® RH Series FCEVs into existing truck fleets in the near term.

    Source - Strategic Research Institute
  8. forum rang 10 voda 3 februari 2021 11:57
    Solaris Urbino 12 Hydrogen in Polish towns & cities

    The most technologically advanced of Solaris vehicles the Urbino 12 hydrogen was showcased Polish towns and cities. The qualities and assets of the hydrogen bus are presented to the city authorities and the representatives of public transport operators in Jaworzno, Cracow, Konin, Wloclawek and Poznan.

    Solaris is Europe’s leading provider of emission-free solutions for city buses. With the launch of the Urbino 12 hydrogen bus that took place in June 2019 at the Global Public Transport Summit UITP in Stockholm, the manufacturer has extended its offer by a vehicle with a highly advanced drive type. This week, the hydrogen-fuelled bus is displayed in Jaworzno, Cracow, Konin, Wloclawek and Poznan. The operators have an opportunity to examine the vehicle hands on, to become acquainted with its cutting-edge technology and even to take it for a test drive. Hydrogen buses are one of the options considered by those cities as an investment in the development of the emission-free public transport of the future.

    The Urbino 12 hydrogen uses a set of 70 kW fuel cells to generate power. The hydrogen supplied to the fuel cells is turned into electricity, which, in turn, is feeding directly the bus drive system which consists of an axle with electric motors. The bus is also fitted with a Solaris High Power battery acting as an additional electric power storage facility. The hydrogen is stored in five composite tanks of the latest generation placed on the bus roof. The sole by-products generated during the operation of the Solaris Urbino 12 hydrogen are heat and steam. Consequently, the vehicles do not release any noxious substances into the environment whatsoever. What is more, owing to the applied technology, Urbino 12 hydrogen buses are able to pull level with vehicles with conventional drives as regards their range.

    Source - Strategic Research Institute
  9. forum rang 10 voda 4 februari 2021 12:32
    Scania & Westport Fuel System in Hydrogen Research Project

    Scania has entered into a research project with Canadian Westport Fuel Systems, in order to try a High Pressure Direct Injection fuel system using hydrogen to the latest Scania internal combustion engine. The possibility of using an ICE as an energy converter for hydrogen is an interesting track to explore. It is a well-known and widespread technology that could be used in Scania’s current production systems, and that is what Westport is looking to enable with their HPDI.

    Previously, Scania engineers have gained valuable insights from tests with hydrogen and fuel cells. Scania continues to drive the shift towards a sustainable transport system with here-and-now-solutions as well as exploring new and future solutions where this research project is yet another example. As a supplier of advanced fuel delivery components and systems for clean, low-carbon fuels to the automotive industry, Westport is keen to see what this research brings

    Scania believes that hydrogen will play a role in the transport system, learning a lot from early tests and these efforts continue. However, a significant role for hydrogen is not imminent in the near future in transport.

    Source - Strategic Research Institute
  10. forum rang 10 voda 4 februari 2021 12:33
    Arriva Netherlands Orders 10 Solaris Urbino Hydrogen Buses

    Solaris Bus & Coach and Dutch carrier Arriva Netherlands have signed an agreement for the delivery of 10 Solaris Urbino 12 hydrogen buses. In accordance with the contract, the 12-metre hydrogen buses will be delivered to the province of Gelderland in the course of this year. Arriva will start driving them in December 2021 in the Achterhoek region and the cities Zutphen and Apeldoorn. The ten 12-meter hydrogen-powered Solaris buses will replace the current diesel buses and will cover more than 1 million kilometers per year. The vehicles will be delivered to Gelderland by the end of 2021.

    Solaris’s quiet and completely emission-free hydrogen buses are highly technologically-advanced vehicles. They are powered with energy produced in fuel cells, and the sole by-products of the chemical reaction that takes place there are heat and steam. Electric power generated in the process of reverse electrolysis is transferred directly to the driveline, consisting of an axle with electric motors. What is more, each bus will be fitted with an additional electric power storage facility, i.e. a Solaris High Power battery. The hydrogen needed to propel the Urbino 12 hydrogen bus will be stored in gaseous form in tanks with a total volume of 1560 litres, mounted on the bus’s roof.

    Each bus ordered can carry up to 85 passengers, including 37 people seated. The vehicle will feature a door layout of 1-2-0. Passengers will benefit from a comfortable and safe ride due to air-conditioning throughout the vehicle, CCTV cameras and a modern passenger information system. They will also be able to recharge their mobile devices in USB ports available in the passenger compartment. For those with reduced mobility, a wheelchair bay and a ramp installed at the second door are envisaged.

    A seat with climate control and an electrically heated windscreen will provide for a high standard of comfort for the driver. In addition, drivers will benefit from a series of automatic driver assistance systems, to aid their work and improve road safety. These include, among other things, the MirrorEye system that replaces conventional side mirrors with cameras, and the Mobileye Shield+ system of intelligent cameras monitoring the close surroundings of the vehicle, thus minimising the risk of colliding with pedestrians or cyclists. Drivers will be alerted to potential dangers with sound and visual signals.

    Source - Strategic Research Institute
  11. forum rang 10 voda 4 maart 2021 09:41
    South Korean Giants to Invest USD 38 Billion in Hydrogen Industry

    Local media reported that Hyundai Motor, SK Group, POSCO, Hanwha and Hyosung will invest a total of around 43.4 trillion won (USD 38 billion) in hydrogen industry in South Korea by 2030. The five companies will work to build a wide range of hydrogen infrastructure, for the production, storage and application of hydrogen. This includes investments of 18.5 trillion won by SK in fuel cell power plants and other areas, 11.1 trillion won by Hyundai Motor in hydrogen vehicles and other areas; 10 trillion won by POSCO in areas including hydrogen reduction steelmaking, 1.3 trillion won by Hanwha in areas such as green hydrogen production and 1.2 trillion won by Hyosung in hydrogen liquefaction plants and other areas.

    During 3rd Hydrogen Economy Committee meeting South Korean Prime Minister Mr Chung Sye-kyun vowed to support the companies, in line with South Korea's initiative to go carbon neutral by the year 2050. He said "The South Korean government will do its best to support the companies' investment plans. Investment in liquefied hydrogen is crucial for the supply of affordable hydrogen. The government will establish a system through which it can support all phases from production and transportation, to application of liquefied hydrogen.

    Source - Strategic Research Institute
  12. forum rang 10 voda 9 maart 2021 10:49
    Autorijden op waterstof: de drempel wordt verlaagd

    Toyota verlaagt de drempel voor het rijden op waterstof. Zo krijg je bij aanschaf van de Mirai-waterstofauto een tankservice en kan je er nu zelfs je eigen tankstation bij leasen. Bovendien is de nieuwe generatie van de Toyota Mirai veel goedkoper geprijsd dan de vorige.

    Terwijl de meeste automerken waterstof voorlopig (nog) niet zien zitten, blijft Toyota dapper doorontwikkelen. De tweede generatie van de Mirai, waarvan de verkoop deze maand start, is veel strakker gelijnd en hij is lager, breder en langer gemaakt. In de lengte scheelt het zelfs 8,5 centimeter, om uit te komen op een indrukwekkende 4,97 meter. Samen met de lange neus, diep ingesneden wielkasten en een sterk aflopende daklijn levert dat een behoorlijk imposante, dynamische uitstraling op.

    De Mirai is ook onderhuids en in het interieur rigoureus op de schop gegaan. Het wat rommelige en drukke dashboard van het origineel is vervangen door een veel strakker, modern ogend geheel. Het dashboard is grotendeels bekleed met hetzelfde materiaal als de stoelen en bovenop voorzien van een grote, dubbele schermcombinatie.

    Achterin is voor volwassenen van gemiddelde lengte voldoende ruimte, hoewel de gevolgen van de coupétrekjes wel goed naar voren komen. Toch is er op praktisch vlak groot nieuws, want met vijf zitplaatsen kan Toyota's waterstofauto één persoon meer herbergen dan voorheen. De zitpositie voorin past bij de dynamische auto die de Mirai wil zijn. Het stuur staat bijna volledig verticaal, de middentunnel is hoog en de stoelen zijn relatief laag.

    De nieuwe Mirai ziet er dynamischer uit dan voorheen Foto: Toyota

    De nieuwe Mirai komt verder
    Die lagere zit is mogelijk doordat de brandstofcellen zich niet langer onder de stoel bevinden, maar in de lange neus van de auto. De stroom die daar wordt opgewekt, verdwijnt vervolgens naar achteren, want in tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe Mirai een achterwielaandrijver. Wat betreft elektrische voertuigen (EV) is deze FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) overigens niet bepaald snel. Met 182 pk en een 0-100-tijd van 9,2 seconden maak je tegenwoordig geen indruk meer, al gaat versnellen natuurlijk wel gewoon snel en soepel. Wat dat betreft rijdt de Mirai als een EV.

    De auto rust voor het eerst op een versie van de TNGA-basis (Toyota New Global Architecture), die voor nagenoeg alle nieuwe Toyota's wordt gebruikt. Daarmee moet hij ook een stuk dynamischer rijden dan voorheen. Dat is ook zo, maar toch is het goed om het woord sportief te vermijden. Het dynamische zit 'm in de genoemde zithouding en de goede gewichtsverdeling, maar ook in de fijne, communicatieve besturing. Het onderstel is nadrukkelijk comfortabel.

    Oneffenheden worden gladgestreken op een manier die zelfs een beetje aan luchtvering doet denken, al rust de Mirai gewoon op schroefveren. Het levert een totaalpakket op dat nadrukkelijk zwaar aanvoelt. De Mirai weegt zo'n 2.000 kilogram, maar niet op een manier die je als vervelend ervaart. De auto is vooral een heerlijke kilometervreter, die voor je gevoel onder geen beding van zijn koers afwijkt. Dat kilometervreten kan hij trouwens maximaal 650 kilometer aan een stuk volhouden, dat is 100 kilometer meer dan voorheen. Dat komt door de grotere tank, terwijl de auto ook efficiënter met waterstof omspringt.

    Nederland telt slechts vijf tankstations
    Een mooi gegeven, maar tanken blijft met vijf waterstofstations in Nederland voorlopig wel een uitdaging. Eind dit jaar moet het aantal zijn verdubbeld, waarmee de kans dat je in de buurt van zo'n station woont in elk geval een stuk groter wordt. De Nederlandse overheid wil dat er uiterlijk in 2030 een netwerk van tweehonderd waterstofstations bestaat, maar zover is het nog lang niet.

    Om de angst voor het tankprobleem weg te nemen, biedt Toyota Nederland kopers van de Mirai Launch Edition een heuse tankservice aan: wie binnen een straal van 50 kilometer van een waterstofstation woont, kan de auto laten ophalen, aftanken en retourneren. Dat zou voor een aantal zakelijke rijders zomaar eens een oplossing kunnen zijn, want fiscaal is zo'n waterstofauto zonder meer interessant. Zo gelden voor zelfstandigen riantere Vamil- en MIA-regelingen dan bij reguliere EV's en geldt de lage bijtelling van 12 procent nog gewoon over de gehele aanschafprijs.

    “Bij je eigen tankstation duurt het tanken wel langer: vijftig minuten om precies te zijn”
    Naast de tankservice biedt Toyota nóg een mogelijkheid om de pijn van het tekort aan tankstations te verzachten. Bedrijven kunnen bij de auto een eigen waterstoftankstation bestellen, wat dan op het bedrijfsterrein wordt gerealiseerd. Toyota Nederland (Louwman & Parqui) werkt hiervoor samen met Resato International uit Assen.

    Dit Nederlandse bedrijf levert een kleinschalig vulpunt (FOS700) dat het tanken van waterstof met 700 bar op eigen grond mogelijk maakt. Hiermee kan de Toyota Mirai tijdens werkdagen op eigen terrein - mits voldaan wordt aan lokale eisen - in gemiddeld vijftig minuten worden volgetankt. Dat is dus minder snel dan bij een regulier waterstoftankstation, want daar ben je binnen vijf minuten klaar, maar je hoeft er dan ook niet voor om te rijden.

    Het tankstation kan worden gekocht, maar is ook verkrijgbaar in de vorm van vijf jaar operationeel leasen, inclusief financiering, vergunningsprocedure, plaatsing van het station, levering van waterstof en het onderhoud aan zowel de Toyota Mirai als het waterstoftankstation.

    Daarover gesproken: de nieuwe Mirai is ook veel gunstiger geprijsd dan zijn voorganger. De voordeligste versie kost nu 65.995 euro en dat is 15.000 euro goedkoper dan de eerste generatie.

    Klik hier voor een uitgebreide videoreportage over de nieuwe Mirai, gemaakt door de redactie van AutoWeek.

    www.nu.nl/auto/6120613/autorijden-op-...
  13. forum rang 10 voda 15 maart 2021 15:37
    Solaris Starts Deliveries of Urbino Hydrogen Buses to Cologne

    In March 2020, in a tender launched by German operator Regionalverkehr Köln GmbH RVK, Solaris Bus & Coach was selected to supply 15 state-of-the-art Solaris Urbino 12 hydrogen buses. The first of the hydrogen vehicles has already been delivered and is being tested in the RVK branch in Wermelskirchen in the Rheinisch-Bergisches Kreis district. The remaining 14 hydrogen buses will make their way to Germany by the end of the year.

    Currently, RVK’s drivers are undergoing training in refuelling processes, the specifics of the hydrogen drive, and the technology used in the hydrogen bus. The Solaris Urbino 12 hydrogen is the first hydrogen-powered vehicle delivered by the manufacturer to this region. In the end, all of the ordered buses will be deployed to three locations where RVK operates. Five of them will be put into service in the Rheinisch-Bergisches Kreis district, another five will go to the Rhein-Sieg district on the left bank of the Rhine, and the remaining five will ply their trade in the city of Hürth.

    The hydrogen-powered Solaris buses have been purchased as part of an EU project called JIVE 2, with the support of “The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking”, the Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure (BMVI), and thanks to the NIP2 programme (National Innovation Programme Hydrogen and Fuel Cell Technology) and the support of the Ministry of Transport of North Rhine-Westphalia.

    The first of the eco-friendly Solaris Urbino 12 hydrogen vehicles delivered to Germany uses a set of 70 kW fuel cells. Thanks to the advanced technology featured in it, the bus is capable of covering up to 350 km on a single refill, which is of particular importance for RVK’s network. Apart from densely populated city districts, the vehicles will also service vast rural areas. The hydrogen bus has been equipped with a Solaris High Power traction battery that boosts the fuel cell in moments of increased demand for electric power. The battery is recharged using energy derived from hydrogen and energy recovered during braking. In turn, electric power produced via electrolysis propels an axle with integrated electric motors. The hydrogen needed to propel the bus is stored in gaseous form in tanks placed above the first axle.

    The bus offers over 30 seats on board and features a door layout of 2-2-0. Passengers and drivers will benefit from a comfortable and safe ride due to air-conditioning throughout the vehicle with a heat pump, modern CCTV and passenger information systems, as well as due to USB ports placed in the passenger compartment so they can recharge their mobile devices. Moreover, drivers will take advantage of a series of innovative solutions facilitating their work and improving the safety of passengers and other road users. The MobilEye Shield+ system installed in the vehicle helps to detect possible collision risks. Thanks to cameras placed outside of the vehicle, the device will alert the driver to other road users near or moving closer to the bus, which is particularly important when turning.

    Hydrogen-powered Solaris buses boasting an innovative configuration are some of the most technologically advanced vehicles available on the market presently. The order, which has already seen the first Solaris Urbino 12 hydrogen bus make its way to Cologne, is not the first contract the manufacturer has signed for buses with a hydrogen drive. At around the same time German operator WSW Mobil GmbH from Wuppertal placed an order for 10 vehicles of the same type. What is more, Solaris will deliver 12 hydrogen buses to Italian operator SASA Bolzano and 20 such units to Dutch operator Connexxion, providing transport services for the province of South Holland, by the end of 2021.

    Source - Strategic Research Institute
  14. forum rang 10 voda 24 maart 2021 10:48
    Toyota en Isuzu gaan samen nieuwe technologie ontwikkelen

    Gepubliceerd op 24 maart 2021 09:13 | Views: 979

    TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - Autofabrikant Toyota gaat samen met dochterbedrijf Hino en fabrikant Isuzu batterijen voor elektrische auto's en brandstofcellen van waterstof voor vrachtwagens ontwikkelen. De Japanse bedrijven willen ook gezamenlijk technologische stappen zetten op het gebied van autonoom rijden voor kleinere vrachtwagens.

    De samenwerking komt op een moment dat de hele auto-industrie de slag moet maken van fossiele brandstof naar hernieuwbare en schonere energie. Wereldwijd hebben overheden doelstellingen om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen. De grote oudere autobedrijven hebben daarbij concurrentie gekregen van 'nieuwkomers' zoals autobouwers Tesla, Rivian en Nikola.

    Toyota en Isuzu nemen een belang in elkaars bedrijven ter waarde van bijna 400 miljoen dollar.
  15. forum rang 10 voda 31 maart 2021 06:19
    Hoe een Groningse waterstoftruck de wereld verovert
    Jeroen Segenhout 30 mrt

    Het klinkt te mooi om waar te zijn: seriële productie van waterstoftrucks in het economisch achtergestelde Oost-Groningen. Toch gaat het tegen de zomer gebeuren, dankzij een opmerkelijk verbond tussen een lokaal familiebedrijf en een Amerikaanse nieuwkomer op de vrachtwagenmarkt.

    De nieuwe werkplaats in wording in Winschoten van Holthausen Clean Technology en Hyzon Motors. Holthausen bouwt nu al dieselvrachtwagens om tot waterstoftrucks. De onderneming geldt als een pionier op dit gebied. Foto: Kees van de Veen voor het FD

    Het begon allemaal met een ferme handdruk in Japan in februari vorig jaar. Carl en Max Holthausen hadden op een waterstofbeurs met die handdruk een aanstaande samenwerking met het Amerikaanse Hyzon Motors beklonken om in Europa waterstoftrucks te gaan bouwen. Ze waren er naar eigen zeggen 'met een grote glimlach' vertrokken.

    Maar vader en zoon van het Groningse familiebedrijf Holthausen Clean Technology verkeerden bij thuiskomst ook in een staat van verwarring. Want wat hadden ze nou precies afgesproken? Er stond immers niets op papier. Kort daarna brak ook nog eens het coronavirus uit.

    De familie Holthausen had bovendien niet de kennis in huis om een dergelijke joint venture in een contract om te zetten. De gemeente Groningen sprong bij en regelde een advocatenkantoor voor het bedrijf uit Hoogezand.

    Enorme order van 1500 trucks
    Daarna raakte alles in een stroomversnelling. In juli maakte Hyzon Motors bekend samen met Holthausen Clean Technology een fabriek te gaan bouwen in de provincie Groningen. In november werd meer bekend over de locatie: in twee voormalige opslaghallen in Winschoten. In februari kwam er een enorme order. De komende vijf jaar gaan beide partners in totaal 1500 waterstoftrucks leveren aan het Nieuw-Zeelandse energiebedrijf Hiringa.

    De kleine werkplaats in Hoogezand van Holthausen, de kraamkamer waar dieseltrucks worden omgebouwd tot waterstoftrucks. Foto: Kees van de Veen voor het FD

    De plotse opkomst van een nieuwe truckfabrikant tussen grote namen als DAF, Volvo, MAN, Iveco, Scania en Mercedes-Benz is voor de gehele provincie van groot belang, omdat door het dichtdraaien van de gaskraan de komende jaren duizenden arbeidsplaatsen verdwijnen. Groningen profileert zich ook als Hydrogen Valley, om bedrijven te stimuleren de omslag te maken naar een economie zonder gaswinning.

    Naar verwachting levert de fabriek in Winschoten honderden banen op, indirect wordt al rekening gehouden met de creatie van duizend nieuwe arbeidsplaatsen, inclusief lokale toeleveranciers. En dat in een regio met een relatief lage arbeidsparticipatie (62% versus een landelijk gemiddelde van 68%) en veel maatschappelijke ontevredenheid. Bij de landelijke verkiezingen van vorige week stemde 26% van de gemeente Oldambt, waar Winschoten onder valt, op een extreemrechtse partij tegen 20% vier jaar eerder.

    Experimenten met bootje en drone
    Het zijn ook reuzenstappen voor een Groningse onderneming die vanaf 1945 decennialang had gehandeld in zuurstof- en gasflessen en eind vorig jaar nog maar 25 werknemers telde. Pas tien jaar geleden had Carl Holthausen voor het eerst wat geëxperimenteerd met waterstof als brandstof, eerst voor een generator, in de jaren erna volgden onder meer een bootje, een op afstand bestuurbare auto en een drone.

    De probeersels waren eerst een uiting van een burn-out, zo vertelt Holthausen (47) in een zaaltje van zijn bedrijf aan de Produktieweg in Hoogezand. Maar hij realiseerde zich ook dat de gassenhandel sterk zou gaan krimpen door a. de transitie naar duurzame brandstoffen en b. de toenemende aversie tegen gas in Groningen, waar aardbevingen door de lokale gaswinning mensen uit hun slaap hielden. 'Voor ons was toen een belangrijke vraag hoe we aan ons 100-jarig jubileum zouden komen.'

    Met waterstof dus. Holthausen verwierf vooral op sociale media naam met zijn experimenten, wat in 2015 nog eens werd versterkt door een bezoek van koning Willem-Alexander aan het Energy Transition Center in Groningen. Holthausen toonde toen een pendelbus die ook op waterstof kon rijden. 'Plotseling waren wij de waterstofpioniers, iedereen die op dit gebied iets wilde doen, werd naar ons toegestuurd. Het busje was helemaal niet geavanceerd, maar we hadden het wel geflikt.'

    De Hesla, de Tesla op waterstof van Carl Holthausen. Holthausen Clean Technology gaat samen met Hyzon Motors de komende jaren 1500 waterstoftrucks leveren aan het Nieuw-Zeelandse energiebedrijf Hiringa. Foto: Kees van de Veen voor het FD

    Een Tesla werd een Hesla
    Hetzelfde gold voor een oude Tesla die zoon Max op de kop had getikt na de verkoop van zijn reparatiebedrijfje voor telefoons. Deze elektrische auto kreeg voorin brandstofcellen om een elektrochemische reactie te bewerkstelligen voor de productie van stroom, en achterin een tank voor de waterstof. De Hesla was daarmee geboren.

  16. forum rang 10 voda 31 maart 2021 06:20
    Deel 2:

    Het slechte voorbeeld Nikola
    Als het over waterstoftrucks gaat, schiet velen de naam Nikola te binnen. Deze Amerikaanse onderneming kreeg vorig jaar juni een beursnotering, de beurswaarde schoot daarna omhoog naar $37 mrd. Oprichter Trevor Milton presenteerde zich als visionair, hij wilde de vrachtwagenmarkt opschudden door én waterstoftrucks te ontwikkelen én een netwerk van waterstofstations te bouwen. Maar na de hoogmoed kwam de val. De beurskoers van Nikola stortte in, nadat shortseller Hindenburg Milton beschuldigde van fraude. De ceo moest daarna vertrekken. Later bleek uit onderzoek van Nikola dat het bedrijf inderdaad in 2017 een misleidende video had uitgebracht waarin een truck op waterstof leek te rijden. In plaats daarvan rolde hij van een heuvel naar beneden. Carl Holthausen praat naar eigen zeggen niet graag over 'concullega's', maar hij had al wel twijfels bij enkele beweringen van Milton. Zo zag Holthausen op alle bewegende beelden van Nikola-prototypes nooit 'een plas met water': er komt water vrij bij de verbranding van waterstof. 'Wij zeiden toen al: hier klopt iets niet.' Nikola is nu op de beurs nog ruim $5 mrd waard. Het bedrijf maakte onlangs bekend met een uitgifte van aandelen $100 mln op te willen halen voor 'algemene bedrijfsdoeleinden'. Nikola wil in de tweede helft van 2023 beginnen met fabricage van vrachtwagens die op waterstof kunnen rijden.


    De grote vraag bleef echter hoe het bedrijf vanuit deze experimenten echt een business kon bouwen. Kleine opdrachten waren er wel, zo bouwde Holthausen voor de gemeente Groningen al veegwagens en vuilniswagens op waterstof, maar voor grotere volumes was de komst van een grotere partner noodzakelijk.

    En toen kwam Hyzon Motors om de hoek kijken. Voor Holthausen was dit zeker geen onbekende naam. De moederonderneming, Horizon Fuel Cell Technologies uit Singapore, was al leverancier van de brandstofcellen die Holthausen in zijn voertuigen zette. Maar de afsplitsing van de Amerikaanse tak Hyzon bracht een heel andere dynamiek. Opeens werden er grote plannen gesmeed om ook op de Europese markt door te breken.

    Vuilniswagen op waterstof aan het werk in de stad Groningen. In de stad rijden veegwagens en bussen rond die op waterstof rijden. Foto: Kees van de Veen voor het FD

    'Toen wij Carl en Max ontvingen op onze stand op de beurs in Tokio, stelden we voor een gezamenlijke onderneming te beginnen in Europa', memoreert Craig Knight, een van de twee ceo's van Hyzon Motors, telefonisch vanuit Australië. 'We really like these guys. Hun bedrijf is klein, maar ze zijn zeer innovatief en kunnen waterstof inzetten in diverse voertuigen.'

    Bijna $600 mln aan kapitaal
    En zo kan het gebeuren dat in een presentatie voor investeerders van Hyzon Europe de naam van de 22-jarige managing director Max Holthausen verschijnt, die de beursplannen van de Amerikaanse partner toelicht. Want zover is het inmiddels. Eerst kreeg Hyzon Motors in oktober vorig jaar meer dan $15 mln aan vers kapitaal binnen, doordat onder meer olieconcern Total instapte als investeerder. Vorige maand werden plannen ontvouwd om via een fusie met een lege beurshuls een notering op de Nasdaq te bemachtigen. Die moet over twee maanden bijna $600 mln aan cash opleveren om verdere groei te financieren.

    $972 mln
    Omzet die Hyzon Motors in 2023 verwacht te behalen. Voor 2021 wordt gerekend op $37 mln aan inkomsten.

    De komende maanden is het zaak om de seriële productie van waterstoftrucks in gang te zetten. Dat gaat gebeuren in een blauwzwarte hal op een industrieterrein in Winschoten, op nog geen steenworp afstand van de plek waar ooit een fabriek voor strokarton stond, een industrie die Groningers decennialang veel werk gaf.

    In de fabriek worden nu al wat geheel afgebouwde dieseltrucks van DAF omgebouwd tot waterstofversies. Maar tegen de zomer is het de bedoeling om eigen waterstoftrucks te gaan assembleren in vier productiestraten. Vrachtwagens worden daarbij niet door de fabriek getrokken, zoals bij DAF gebeurt, maar stilstaand in modules in elkaar gezet. 'Het materiaal komt dus naar de fabriekslijn toe', licht Carl Holthausen toe.

    DAF als leverancier
    Dit jaar wil de joint venture nog 150 vrachtwagens gaan afleveren. Volgend jaar moeten dat er tussen de 500 en 700 zijn. 'We willen daarna zo snel mogelijk naar een jaarproductie van tweeduizend stuks toe om break-even te kunnen draaien. Dat klinkt niet heel erg veel (DAF maakt dagelijks meer dan 200 dieseltrucks, red.), maar op waterstofgebied ben je dan al bijna marktleider.'

    DAF blijft de komende jaren een belangrijke leverancier. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant, eigendom van het Amerikaanse Paccar, levert onder meer de cabines en het binnenwerk, aldus Holthausen. De brandstofcellentechnologie komt straks van productievestigingen van Hyzon Motors in New York en Shanghai.

    Uiteindelijk wil het Amerikaanse bedrijf ook brandstofcellen gaan produceren in Europa. Maar dat kan volgens co-ceo Knight alleen als er eerst veel meer orders binnenkomen voor waterstoftrucks. Tot dan voldoet de capaciteit in de VS. De Australiër, die de grote order uit Nieuw-Zeeland binnensleepte, heeft in ieder geval geen twijfels over de plannen in Groningen. Die zijn 'levensvatbaar', stelt hij. 'Tenzij we het natuurlijk ongelooflijk verknallen.'

    Originele link van het artikel: fd.nl/achtergrond/1378181/hoe-een-gro...
  17. forum rang 10 voda 31 maart 2021 16:43
    Automakers: strengere eis CO2 alleen met meer geld infrastructuur

    Door AFN op 31 maart 2021 12:29
    Views: 1.429

    BRUSSEL (ANP) - Europese automakers zijn best bereid nog strengere eisen voor het terugdringen van CO2-uitstoot te accepteren. Dan moet Europa echter wel meer geld uittrekken voor de infrastructuur om schoon rijden mogelijk te maken. De EU-lidstaten zouden dan op hun beurt bindende afspraken over het aantal laadpunten voor elektrische auto's en tankstations voor waterstof moeten maken, laat de Europese autobrancheorganisatie ACEA weten.

    De automakers stellen al flinke stappen te hebben gezet om te voldoen aan de huidige eisen. "En die investeringen betalen zich uit", zegt BMW-topman Oliver Zipse die ook voorzitter is van ACEA. "Vorig jaar was een op de tien verkochte auto's oplaadbaar." Volgens Zipse valt of staat het verkoopsucces van schone auto's echter met voldoende infrastructuur.

    "Voor de adoptie van elektrische auto's geldt een simpele logica", legt Zipse uit. "Het aantal laadpunten en waterstoftankstations waartoe lidstaten zich verplichten, bepaalt wat een realistisch uitstootdoel in 2030 is." Behalve een toezegging om meer laadpunten aan te leggen moeten landen volgens ACEA ook de installatie van laadpunten bij mensen thuis of bij bedrijven mogelijk maken door de wetten daarop aan te passen.

    Volgens ACEA zijn er zeker 3 miljoen publieke laadpunten nodig in Europa in 2030 om aan het doel van een afname van de CO2-uitstoot van 37,5 procent te voldoen. Momenteel zijn dat er 225.000.
320 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 16 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0649 +0,05%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.679,20 -0,89%
Gold spot 2.395,41 +0,67%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links