Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,250 16 apr 2024 17:35
  • -0,080 (-0,52%) Dagrange 15,170 - 15,600
  • 59.875 Gem. (3M) 228,9K

Forum geopend voor Euronav

19.289 Posts
Pagina: «« 1 ... 793 794 795 796 797 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 €URO-Trader 27 maart 2021 01:05
    Er liggen inmiddels volgens Lloyds List, een belangrijke maritieme informatiedienst, 213 schepen aan weerszijden in de file. Dat zijn 63 bulkschepen met onder meer ijzererts, 28 olietankers, 41 containerschepen waaronder 6 met meer dan 20.000 containers, en 18 vloeibaar gas tankers. Ook liggen er nog eens 15 tankers met chemicaliën en kerosine te wachten, en 15 schepen met auto’s en machines en dergelijke.
  2. visje2 27 maart 2021 07:14
    quote:

    Vavli schreef op 27 maart 2021 02:14:

    VLCC tankers varen niet via Suez, voor die tankers is de impact minimaal. Maar de koersprong bewijst het potentieel. Zodra de tarieven stijgen, gaat de koers minder volatiel omhoog. Nu kan het nog even alle kanten op.
    Het is beter om maar te blijven slapen, want Euronav heeft 27 Suezmax tankers in de vaart. Disclaimer:
    Extreem lang belegd in Euronav en het slaapt uitstekend met deze positie:-)
  3. forum rang 4 boothram 27 maart 2021 07:55
    Het meest positieve verhaal voor euronav is wellicht dat bunker eigenaars nu uitkijken om hun olieleveringen meer te spreiden, en de afhankelijkheid van het suezkanaal verkleinen.stel dat nu dat 2% is van het olietransport is die nu van verder moet komen... dan wordt dat 3% van de transportcapacitiet... dus 1 procent nieuwe vlcc's nodig... (of 2%vlcc meer en 2 kleinere tankers minder...) Dit is voor de langere termijn. Op de korte termijn is dat relatief onbelangrijk, gezien een zeker overschot zolang de opec (saoudis) hun leveringen beperken.
    oilprice.com/Energy/Energy-General/OP...
    nu, in America wil men niet meer investeren in nieuwe olieproductie, zonder fiscale stimuli. (...one executive told the Dallas Fed). En de olie die nu blijft plakken in suez regio, die zou wel eens opnieuw kunnen gedumpt worden om de Amerikaanse 'shale' productie onrendabel te maken...De saoudis willen vooral hun budget ronden, en als dat is met 3x meer olie leveren aan halve prijs, dat is hen een zorg... Dat zal dan alleen voor directe levering zijn en op termijn ... Contango?
    verder slechts 2% van de waterstofproductie is momenteel cleaan... Dit % verhogen zal dus gebeuren met..olie. Eens de 20% bereikt zal er minder olie nodig zijn... 2030
    Als men de LTAV (lange termijn asset value) van tankers berekend... moet men ervan uitgaan dat men na 2033 bijna niets meer aan verdiend... nieuwe tankers nog 10 jaar rendabel, bestaande recente tankers... hogere LTAV. Vandaar dat raffinaderijen het nodig vinden om de investeringen zelf te doen of mogelijk te maken...ze kunnen er na 12 jaar nog wat mee ronddobberen, ze winnen op de raffinage. Maar ze betalen wel duur voor dat stukje veiligheid... tenzij de spotprijzen zeer sterk stijgen. Dat risico zal blijven, zowel positief als negatief: alleen bij zeer lage prijzen is er nog steeds cash-flow... voor wie goedkoop kan varen. Voor anderen een ander soort uitvaart...
  4. forum rang 4 aossa 27 maart 2021 12:30
    quote:

    Vavli schreef op 27 maart 2021 02:14:

    VLCC tankers varen niet via Suez, voor die tankers is de impact minimaal. Maar de koersprong bewijst het potentieel. Zodra de tarieven stijgen, gaat de koers minder volatiel omhoog. Nu kan het nog even alle kanten op.
    Ik heb me laten vertellen dat VLCC wel degelijk door Suez varen, hetzij leeg (edoch met wat ballastwater) hetzij gedeeltelijk geladen.

    Ze ontdoen zich dan van een deel van de lading voor ze het kanaal invaren en duwen het dan mogelijkerwijze door de pijplijn langsheen het kanaal, om dan aan het andere eind weer vol te laden via deze pijplijn. Het is wel een meer gecompliceerde logistieke operatie, die zowel tijd als geld kost.
  5. mijn gedacht 27 maart 2021 13:12
    Het bericht van Steffy maakte hier gisteren veel reacties los, ondanks of dankzij zijn relevantie. Lute 11 begreep de redenering en dan kwamen ook enkele (non)believerkes hun mening poneren en zonder degelijke info in Euronav blijven geloven. Zelf krijg ik geen wauw-gevoel van de aandeleninkoop. Er schijft alleen cash op naar een hoger niveau op de actiefkant. Tot daar dus weinig belangrijk voor de aandeelhouder. Het gevolg van de aandeleninkoop is wel dat Euronav stijgt als Euronav stijgt. En dat maakt het bedrijf niet langer afhankelijk van zijn corebusiness: olie vervoeren. Waar kijkt een aandellhouder naar ? omzet, ebitda en evt netto-winst en de invloed daarvan op het dividend. De winst kan dus nu wel afhankelijk worden van de aandelenpositie: een goed resultaat van Euronav in een slechte markt kan dus ineens veel zwaarder doorwegen dan wanneer het bedrijf geen eigen aandelen bezat. Wij gaan dus als aandeelhouder in de toekomst ook afhankelijk zijn van wat in het actief gebeurt.
  6. forum rang 4 boothram 29 maart 2021 09:02
    Ik denk dat er daar 25% van tankers zijn... op vesselfinder te tellen: 52 tankers
    deze die omrijden kun je er niet bijtellen...
    Er zijn wellicht een aantal suezmax bij van vlcc... het gaan om denk ik 5% van de grote tankers, zonder de vlcc... Maar onvoorzien omstandigheden... vraag is in hoeverre verzekeringsmaatschappijen zullen moeten tussenkomen: het kan de tarieven opwaarts beinvloeden, en ... misschien zal het suezkanaal te lange schepen voortaan weigeren??
  7. Vavli 29 maart 2021 11:54
    quote:

    basinclab schreef op 29 maart 2021 09:02:

    Ik denk dat er daar 25% van tankers zijn... op vesselfinder te tellen: 52 tankers
    deze die omrijden kun je er niet bijtellen...
    Er zijn wellicht een aantal suezmax bij van vlcc... het gaan om denk ik 5% van de grote tankers, zonder de vlcc... Maar onvoorzien omstandigheden... vraag is in hoeverre verzekeringsmaatschappijen zullen moeten tussenkomen: het kan de tarieven opwaarts beinvloeden, en ... misschien zal het suezkanaal te lange schepen voortaan weigeren??

    Ik denk dat je vaak goeie info hebt maar helaas, de manier waarop je verslag brengt, is niet te begrijpen.
    Heel concreet in de hier geciteerde nota:
    “Ik denk dat er daar 25 procenf van tankers zijn” : 25 procent van wat? Van het totaal aantal boten dat daar ligt te wachten? Van het totaal aantal VLCC ?

    “Er zijn wellicht een aantal suezmax bij van VLCC” : dat heeft helemaal geen betekenis, bedoel je misschien: een aantal Suezmax van Euronav?
    Ook het vervolg “ 5 procent van de grote tankers zonder de VLCC” wat betekent dat? Ik heb geen idee wat je bedoelt.

    “Maar onvoorzien omstandigheden” que?

    En dit is dus nog maar een heel korte nota.
    Jammer dat je niet wat meer aandacht schenkt aan de vraag of de lezer jouw gedachtensprongen kan begrijpen. Ik in elk geval niet en dan is het dus jammer van de moeite die je erin steekt om dat te posten...
19.289 Posts
Pagina: «« 1 ... 793 794 795 796 797 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links