Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Kan alle kanten op, maar komende week enkel omhoog.
Misschien een vangrail plaatsen in het Suez kanaal, wie levert?
Er liggen inmiddels volgens Lloyds List, een belangrijke maritieme informatiedienst, 213 schepen aan weerszijden in de file. Dat zijn 63 bulkschepen met onder meer ijzererts, 28 olietankers, 41 containerschepen waaronder 6 met meer dan 20.000 containers, en 18 vloeibaar gas tankers. Ook liggen er nog eens 15 tankers met chemicaliën en kerosine te wachten, en 15 schepen met auto’s en machines en dergelijke.
Serieus. Scheepvaart is de grootverbruiker van brandstof, olieprijs wederom omhoog.
VLCC tankers varen niet via Suez, voor die tankers is de impact minimaal. Maar de koersprong bewijst het potentieel. Zodra de tarieven stijgen, gaat de koers minder volatiel omhoog. Nu kan het nog even alle kanten op.
Vavli schreef op 27 maart 2021 02:14 :
VLCC tankers varen niet via Suez, voor die tankers is de impact minimaal. Maar de koersprong bewijst het potentieel. Zodra de tarieven stijgen, gaat de koers minder volatiel omhoog. Nu kan het nog even alle kanten op.
Het is beter om maar te blijven slapen, want Euronav heeft 27 Suezmax tankers in de vaart. Disclaimer: Extreem lang belegd in Euronav en het slaapt uitstekend met deze positie:-)
Het meest positieve verhaal voor euronav is wellicht dat bunker eigenaars nu uitkijken om hun olieleveringen meer te spreiden, en de afhankelijkheid van het suezkanaal verkleinen.stel dat nu dat 2% is van het olietransport is die nu van verder moet komen... dan wordt dat 3% van de transportcapacitiet... dus 1 procent nieuwe vlcc's nodig... (of 2%vlcc meer en 2 kleinere tankers minder...) Dit is voor de langere termijn. Op de korte termijn is dat relatief onbelangrijk, gezien een zeker overschot zolang de opec (saoudis) hun leveringen beperken.oilprice.com/Energy/Energy-General/OP... nu, in America wil men niet meer investeren in nieuwe olieproductie, zonder fiscale stimuli. (...one executive told the Dallas Fed). En de olie die nu blijft plakken in suez regio, die zou wel eens opnieuw kunnen gedumpt worden om de Amerikaanse 'shale' productie onrendabel te maken...De saoudis willen vooral hun budget ronden, en als dat is met 3x meer olie leveren aan halve prijs, dat is hen een zorg... Dat zal dan alleen voor directe levering zijn en op termijn ... Contango? verder slechts 2% van de waterstofproductie is momenteel cleaan... Dit % verhogen zal dus gebeuren met..olie. Eens de 20% bereikt zal er minder olie nodig zijn... 2030 Als men de LTAV (lange termijn asset value) van tankers berekend... moet men ervan uitgaan dat men na 2033 bijna niets meer aan verdiend... nieuwe tankers nog 10 jaar rendabel, bestaande recente tankers... hogere LTAV. Vandaar dat raffinaderijen het nodig vinden om de investeringen zelf te doen of mogelijk te maken...ze kunnen er na 12 jaar nog wat mee ronddobberen, ze winnen op de raffinage. Maar ze betalen wel duur voor dat stukje veiligheid... tenzij de spotprijzen zeer sterk stijgen. Dat risico zal blijven, zowel positief als negatief: alleen bij zeer lage prijzen is er nog steeds cash-flow... voor wie goedkoop kan varen. Voor anderen een ander soort uitvaart...
Ever Given zal voor de schroothoop zijn. Nogmaals gaan ze trachten het los te trekken. Maersk helpt mee en heeft daar ook 7 schepen liggen, de rest wordt omgeleid.
Vavli schreef op 27 maart 2021 02:14 :
VLCC tankers varen niet via Suez, voor die tankers is de impact minimaal. Maar de koersprong bewijst het potentieel. Zodra de tarieven stijgen, gaat de koers minder volatiel omhoog. Nu kan het nog even alle kanten op.
Ik heb me laten vertellen dat VLCC wel degelijk door Suez varen, hetzij leeg (edoch met wat ballastwater) hetzij gedeeltelijk geladen. Ze ontdoen zich dan van een deel van de lading voor ze het kanaal invaren en duwen het dan mogelijkerwijze door de pijplijn langsheen het kanaal, om dan aan het andere eind weer vol te laden via deze pijplijn. Het is wel een meer gecompliceerde logistieke operatie, die zowel tijd als geld kost.
Het bericht van Steffy maakte hier gisteren veel reacties los, ondanks of dankzij zijn relevantie. Lute 11 begreep de redenering en dan kwamen ook enkele (non)believerkes hun mening poneren en zonder degelijke info in Euronav blijven geloven. Zelf krijg ik geen wauw-gevoel van de aandeleninkoop. Er schijft alleen cash op naar een hoger niveau op de actiefkant. Tot daar dus weinig belangrijk voor de aandeelhouder. Het gevolg van de aandeleninkoop is wel dat Euronav stijgt als Euronav stijgt. En dat maakt het bedrijf niet langer afhankelijk van zijn corebusiness: olie vervoeren. Waar kijkt een aandellhouder naar ? omzet, ebitda en evt netto-winst en de invloed daarvan op het dividend. De winst kan dus nu wel afhankelijk worden van de aandelenpositie: een goed resultaat van Euronav in een slechte markt kan dus ineens veel zwaarder doorwegen dan wanneer het bedrijf geen eigen aandelen bezat. Wij gaan dus als aandeelhouder in de toekomst ook afhankelijk zijn van wat in het actief gebeurt.
321 schepen staan in de file. Naar het schijnt zat er beweging in, na het baggeren. :)
Maar hij is blijven hangen :) Hij had nog wat last van nog wat Piramiden en Obelisken :)
Die oude Egyptenaren haalden wonderbaarlijke toeren uit. :)
Dus de schroeven zitten vast. Wel verbreed, niet uitgediept, of wederom vol geslipt, slecht onderhoud etc etc. Zal maandag/ dinsdag wel verwijderd zijn.
Heeft dit gevolgen voor euronav ivm het gestrande schil die alles tegenhoud?
Effectief niet, emotiineel wellicht €2 a 3% omlaag, was de verwachtingwaarde. Koers zal wel ergens rond de €8 blijven hangen.
Ik denk dat er daar 25% van tankers zijn... op vesselfinder te tellen: 52 tankers deze die omrijden kun je er niet bijtellen... Er zijn wellicht een aantal suezmax bij van vlcc... het gaan om denk ik 5% van de grote tankers, zonder de vlcc... Maar onvoorzien omstandigheden... vraag is in hoeverre verzekeringsmaatschappijen zullen moeten tussenkomen: het kan de tarieven opwaarts beinvloeden, en ... misschien zal het suezkanaal te lange schepen voortaan weigeren??
basinclab schreef op 29 maart 2021 09:02 :
Ik denk dat er daar 25% van tankers zijn... op vesselfinder te tellen: 52 tankers
deze die omrijden kun je er niet bijtellen...
Er zijn wellicht een aantal suezmax bij van vlcc... het gaan om denk ik 5% van de grote tankers, zonder de vlcc... Maar onvoorzien omstandigheden... vraag is in hoeverre verzekeringsmaatschappijen zullen moeten tussenkomen: het kan de tarieven opwaarts beinvloeden, en ... misschien zal het suezkanaal te lange schepen voortaan weigeren??
Ik denk dat je vaak goeie info hebt maar helaas, de manier waarop je verslag brengt, is niet te begrijpen. Heel concreet in de hier geciteerde nota: “Ik denk dat er daar 25 procenf van tankers zijn” : 25 procent van wat? Van het totaal aantal boten dat daar ligt te wachten? Van het totaal aantal VLCC ? “Er zijn wellicht een aantal suezmax bij van VLCC” : dat heeft helemaal geen betekenis, bedoel je misschien: een aantal Suezmax van Euronav? Ook het vervolg “ 5 procent van de grote tankers zonder de VLCC” wat betekent dat? Ik heb geen idee wat je bedoelt. “Maar onvoorzien omstandigheden” que? En dit is dus nog maar een heel korte nota. Jammer dat je niet wat meer aandacht schenkt aan de vraag of de lezer jouw gedachtensprongen kan begrijpen. Ik in elk geval niet en dan is het dus jammer van de moeite die je erin steekt om dat te posten...
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)