Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Lithium

978 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 49 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 maart 2021 21:13
    Oud bericht maar wil 'm voor mezelf even neerzetten ter herinnering.

    Duitse lithium-raffinaderij krijgt vorm: belangrijke stap in batterijstrategie van de EU
    BUSINESS
    12/01/2021
    3 min lezen
    door Marc Horckmans

    Het Canadese bedrijf Rock-Tech wil een bedrag van 400 miljoen dollar investeren om in Duitsland een lithium-raffinaderij te bouwen. De onderneming zou daarover in gesprek zijn met een aantal potentiële investeerders. Rock Tech Lithium wil met het initiatief inspelen op de ambities van de Europese Unie om rond autobatterijen een nieuwe economische pijler te bouwen en zijn afhankelijkheid van externe leveranciers te verminderen.

    Het Canadese bedrijf zou in de Duitse deelstaten Brandenburg en Saksen-Anhalt naar een geschikte locatie voor zijn raffinaderij op zoek zijn. Onder meer miljardair Peter Thiel zou al interesse hebben getoond om in het project te investeren.

    Onafhankelijkheid
    ‘Dit jaar zal China als belangrijkste markt voor elektrische voertuigen wellicht door Europa worden overvleugeld,’ zegt het persbureau Bloomberg. ‘Die verwachtingen vormen een sterke stimulans voor investeringen in de technologie en de infrastructuur voor de productie van elektrische wagens. Dat is immers nodig om de Europese afhankelijkheid van Aziatische batterijproducenten te verminderen.’

    De site van Rock Tech in Duitsland zou de eerste lithium-raffinaderij in Europa worden. De fabriek zou over twee jaar in gebruik genomen moeten worden. Het Canadese bedrijf benadrukte dat autobouwer Tesla, die in de buurt van Berlijn zijn Europese Gigafactory bouwt, mogelijk een strategische partner zou kunnen zijn. Dat geldt ook voor Volkswagen, dat vlakbij in Zwickau een fabriek voor elektrische auto’s heeft.

    ‘De toeleveringsketens van de batterijfabrikanten en autoconstructeurs krijgen steeds meer een regionaal karakter,’ zegt Dirk Harbecke, voorzitter van Rock Tech. ‘Er moet gevreesd worden dat de sector door het toenemende succes met een aantal knelpunten zal worden geconfronteerd. De toegang tot duurzaam gewonnen lithium buiten China is schaars. Dat geldt ook voor de infrastructuur die de grondstoffen verder moet verwerken.’

    Transport
    ‘Raffinaderijen zijn nodig om het lithiumoxide uit de spodumeen-afzettingen om te zetten in chemicaliën die voor de kathodes van de autobatterijen noodzakelijk zijn,’ aldus Bloomberg. ‘Een lokale smelterij zou de Europese fabrikanten een antwoord kunnen aanreiken op de complexe logistieke vraagstukken die vaak bij de aanvoer van hun voorraden zijn gemoeid.’

    ‘Zonder een lokale raffinaderij moeten de chemicaliën immers met schepen worden aangevoerd. Dat is geen sinecure, want er is hier sprake van een bijzonder corrosief product dat heftig met water reageert.’

    Tesla onthulde in september plannen om in Texas, waar de autobouwer eveneens een fabriek optrekt, een raffinaderij te bouwen. Rock Tech wil de grondstoffen voor zijn Duitse raffinaderij grotendeels aanvoeren vanuit de eigen spodumeenmijn in Georgia Lake in de Canadese provincie Ontario.

    Rock Tech zou zelf ongeveer 150 miljoen dollar investeren in de bouw van zijn Duitse raffinaderij. Daarnaast zou ook een krediet van 150 miljoen dollar worden genomen. Tenslotte zou het bedrijf tevens kunnen rekenen op 100 miljoen dollar subsidies.

    Rock Tech Lithium is gevestigd in Vancouver. Het bedrijf is een toeleverancier van ondernemingen zoals Basf en Umicore. De onderneming wil ook in Noord-Amerika installaties bouwen om zijn afhankelijkheid van Chinese aanvoer te beperken.
    businessam.be/duitse-lithium-raffinad...
  2. forum rang 10 voda 23 maart 2021 10:04
    Schlumberger’s NeoLith Energy Lithium Pilot Plant in Nevada

    Schlumberger New Energy announced the development of a lithium extraction pilot plant through its new venture NeoLith Energy. The deployment of the pilot plant will be in Clayton Valley in Nevada n USA. The NeoLith Energy sustainable approach uses a differentiated direct lithium extraction process to enable the production of high-purity, battery-grade lithium material while reducing the production time from over a year to weeks. This innovative process can create new market opportunities for lithium extraction and battery manufacturing economy, and maximize the value of the lithium-rich resource base in Nevada with cutting-edge extraction technology.

    The demand for battery-grade lithium is projected to grow exponentially, driven by growth in the electric vehicle market. As EVs greatly depend on lithium-ion rechargeable batteries, sustainable and efficient lithium production has become an important topic for regions, industries, and technology companies, as well as battery and large automotive manufacturers. NeoLith Energy’s pilot plant is a step towards a full-scale, commercial lithium production facility. The pilot plant results will be used to optimize the design of the full-scale production plant. The production plant will utilize an environmentally friendly method for subsurface brine extraction and lithium production that requires a significantly smaller footprint and reduces water consumption by over 85% compared to current methods for lithium extraction from brine.

    The pilot plant’s deployment is part of the Pure Energy Minerals agreement with Schlumberger New Energy for the development of its Nevada lithium brine property, using advanced technology to process the brine and extract high-purity lithium, maximizing the lithium resource recovery. Commissioning of the pilot plant will begin following receipt of all necessary permits. NeoLith Energy intends to begin operations before the end of 2021.

    Schlumberger New Energy has invested more than USD 15 million in this DLE process, and expects the development and operation of the pilot plant in Nevada to require a similar amount of investment. This innovative and sustainable DLE process has the potential to disrupt the lithium economy by opening new opportunities to existing production regions, and enabling new lithium production regions across the globe to meet the growing demand.

    Source - Strategic Research Institute
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 5 april 2021 11:45
    Schaarse metalen peperduur op jachtterrein van wereldmachten

    Door Theo Besteman
    Updated 3 min geleden
    1 uur geleden in FINANCIEEL

    Amsterdam - Productie van elektrische auto’s, windmolens en smarthones krijgt hinder van toenemende schaarste aan metalen en mineralen. Die zijn nodig voor de ’groene revolutie’, die in hoog tempo de schaarse metalen opvreet. Wereldmachten trijden om de metalen. Beleggingen in grondstoffen als rhodium en vanadium schieten naar records.

    „Schaarse metalen zijn het nieuwe goud geworden. Ik adviseer beleggers daar hun geld in te steken nu er een geopolitieke strijd om zulke metalen ontstaat en de prijzen stijgen”, zegt goudexpert Marino Pieterse.

    De prijs van rhodium, een grondstof gebruikt om katalysatoren van auto’s beter te maken, steeg dit jaar alleen al met 75% en sinds de start van de coronacrisis met 200%. Het aantal politiemeldingen van door criminelen onder auto’s afgezaagde katalysatoren loopt op. Dankzij een recordprijs duiken dieven overal op het metaal dat aan recyclers wordt aangeboden.

    Prijzen van grondstoffen als lithium, kobalt, nikkel en grafiet stijgen ook, deze metalen vormen de harde kern van batterijen voor elektrische auto’s en straalmotoren. Er is wereldwijd wel voorraad, maar het duurt bij nieuwe mijnen jaren om ze te kunnen winnen.

    Kinderarbeid

    En kobalt komt voor 80% uit Congo, waar de winning en transport van het ’blauwe goud’ worden bedreigd door militair geweld. Veel pensioenfondsen kunnen er vanwege hun ethische beleggingsbeleid niet investeren in nieuwe mijnbouw, omdat de werkomstandigheden er te slecht zijn en duizenden kinderen tegen internationale afspraken het metaal blijven opdiepen.

    PwC, een consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom’. Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod en zullen bedrijven tekorten moeten opvangen.

    Edelmetaal palladium, gebruikt in elektronica, moderne horloges, juwelen en tandartsinstrumenten, stijgt voor het derde jaar op rij in prijs. Het komt met koper en nikkel naar boven in mijnen en het is voor beleggers een van de best presterende metaalbeleggingen.

    Kooplijstjes

    De vraag naar de metalen voor batterijauto’s zal volgens ING Research voorlopig alleen maar groeien. De milieumaatregelen die in het klimaatakkoord van Parijs zijn aangescherpt, betekenen dat vervuilende productie met ijzererts, staal en kolen wordt afgebouwd.

    Beleggers lopen de inkooplijstjes van zeldzame metalen af die steeds gewilder gaan worden. Ze kijken ook al naar gallium, indium en platina-varianten. Op de lijsten met ’kritische’ metalen staat ook het donkergrijze beryllium, dat vanwege zijn kracht en beperkte gewicht gewild is in lucht- en ruimtevaart. Bijvoorbeeld voor de volgende generaties communicatiesatellieten.

    Tantaal is extreem bestendig tegen corosie van metalen en wordt daarom gebruikt in containers voor vloeibare metalen, geëmailleerde vaten en straalmotoren. Fluorspar is ook gewild, het zit in cement, glas en ijzer en lithium maakt batterijen energiezuiniger.

    Rhodium wordt schaarser: het kan in combinatie met platina en andere metalen de uitstoot van auto’s sterk beperken. Niet zo bekend, maar elektrische tandenborstels kunnen alleen dankzij kleine magneten werkend met schaarse metalen als dysprosium, boron en neodymnium de tienduizenden draaibewegingen maken. Iedereen rent voor zulke metalen naar dezelfde mijnen.

    Koperrevolutie

    President Biden kondigde vorige week een investeringsplan voor de Amerikaanse infrastructuur aan dat $2250 miljard beslaat. Heel het wegennetwerk gaat op de schop, er verrijzen duizenden windmolens en laadpalensystemen voor batterijauto’s. Ook voor het wagenpark van het Witte Huis. Prijzen van tarmacadam voor wegen, kobolt en lithium lopen op vanwege de verwachte vraag van toeleveranciers.

    Minder schaars, maar zeer gewild voor batterijauto’s en bekabeling van duizenden windmolens is koper, veel gebruikt in bouwwerken. Europa komt na de Verenigde Staten uit de coronacrisis en zal ook meer van de koper en zeldzame stoffen gaan inkopen voor zijn industrie en batterijauto’s.

    Beide regio’s merken dat China, dat eerder uit de coronalockdowns is gekomen, sinds april vorig jaar al aan het opkopen is. Voorraden worden weggekaapt, schaarse metalen worden inzet van een politieke machtsstrijd. China heeft daarin volgens hoogleraar Rob de Wijk in zijn studie De Nieuwe Wereldorde strategisch het best voorgesorteerd.

    Sinds tien jaar beperkt China al zijn eigen export van zeldzame metalen, die nodig zijn voor lichtgewichtmetalen voor vliegtuigen en vleugels van windmolens.

    China is zelf niet de grootste mijnbouwer voor batterijmetalen, maar wel wordt daar 80% verwerkt in zijn enorme industrie, aldus onderzoeker Benchmark Mineral Intelligence.

    Machtsstrijd

    Het Chinese Bureau van Staatsreserves heeft recent volgens marktanalisten bij de zeer lage coronacrisisprijzen fors meer opgekocht dan gemiddeld in afgelopen jaren. Aan koper zelfs een derde meer. Koperprijzen zijn sinds maart vorig jaar verdubbeld tot boven $9000 per ton.

    Handelshuis Trafigura, een grote koperhandelaar, voorziet een stijging van de koperprijs naar $15.000. Zijn econoom Graeme Train wijt dat aan een historisch ongekende vergroting van de vraag.

    PwC, consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom.” Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod.

    Optimisme

    Chemisch ingenieur Theo Henckens zegt bij een brede studie naar deze grondstoffen grote beperkingen te voorzien voor de beschikbaarheid voor toekomstige generaties als overheden en consumenten niet ingrijpen.

    „Zonder vergaande besparingsmaatregelen zullen ook de toekomstige burgers van rijke landen een relatief beperkte tijd kunnen blijven genieten van de niveaus van de meest schaarse minerale hulpbronnen waaraan ze zijn gewend zijn”, stelt hij.

    „Maar ik kijk er ook optimistisch naar”, zegt Henckens, eerder werkzaam bij ingenieursbureau DHV en de inspectie Milieuhygiëne van het ministerie van Milieu. De overheid, bedrijven en burgers kunnen nog ingrijpen.

    Henckens: „Als er voldoende besparingsmaatregelen worden genomen, is het mogelijk om het wereldwijde niveau van grondstoffen met een factor vier te laten stijgen tot het niveau waaraan bewoners van de rijkste landen nu gewend zijn.”

    Recyclen profijtelijk

    Met stevige besparingsmaatregelen kan de periode dat zulke grondstoffen nog beschikbaar zijn „voor een redelijke prijs” ook met gemiddeld een factor vier worden verlengd, stelt Henckens.

    In de grondstoffenwereld spelen bedrijven op de schaarste in. AMG, de in Amsterdam genoteerde leverancier van bijzondere metalen voor vliegtuigbouw en windenergiebedrijven, startte eind 2019 met zijn oude partner Shell een joint-venture voor recycling van zware katalysatoren uit bijvoorbeeld de olie-industrie.

    Het initiatief raakt op stoom. AMG kon olieproducenten Saoedi-Arabië en China als klanten strikken. Hun jachtterrein: uit de grote katalysatoren is nog erg veel van het schaarser wordende vanadium terug te winnen.
  4. forum rang 10 voda 14 april 2021 09:23
    Rio Tinto Achieves Battery Grade Lithium Production at Boron plant

    Rio Tinto has commenced production of battery-grade lithium from waste rock at a lithium demonstration plant at the Boron mine site in California, United States. The demonstration plant is the next step in scaling up a breakthrough lithium production process developed at Boron, to recover the critical mineral and extract additional value out of waste piles from over 90 years of mining at the operation. An initial small-scale trial in 2019 successfully proved the process of roasting and leaching waste rock to recover high grades of lithium.

    The demonstration plant has a design capacity of 10 tonnes per year of battery grade lithium. It will be run throughout 2021 to optimise the process and inform Rio Tinto’s feasibility assessment for progressing to a production scale plant with an initial capacity of at least 5,000 tonnes per year, or enough to make batteries for approximately 70,000 electric vehicles.

    Rio Tinto’s lithium pipeline includes the Jadar lithium-borate project in Serbia, for which a feasibility study is expected to complete by the end of 2021.

    Development of the lithium project at Boron draws on Rio Tinto’s long standing partnership with the U.S. Department of Energy’s Critical Materials Institute, which is focussed on discovering ways to economically recover critical mineral by-products from existing refining and smelting processes. CMI experts worked alongside Rio Tinto technical leads to help solve a number of key processing challenges to produce battery grade lithium at Boron.

    Source - Strategic Research Institute
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 mei 2021 12:45
    Chileens lithiumbedrijf ziet 30 procent marktgroei
    20-05-2021 10:05 - Verkoop van elektrische auto verdrievoudigde in kwartaal.

    (ABM FN-Dow Jones) SQM verwacht dit jaar 30 procent meer lithiumcarbonaat te verkopen, nadat de omzetvolumes in het eerste kwartaal bijna verdriedubbelden. Dat maakte het Chileense bedrijf woensdagavond bekend.

    De omzetvolumes in het lithiumbedrijf stegen met circa 180 procent in het afgelopen kwartaal.

    Deze groei zou samenhangen met de verkoop van elektrische auto's, die met 1,1 miljoen verkochte auto's in het eerste kwartaal van 2021 het drievoudige was van een jaar eerder.

    Het bedrijf rekent op een groei van de lithiummarkt met minimaal 30 procent dit jaar en verwacht dit jaar meer dan 85.000 ton lithiumcarbonaat te verkopen, wat meer dan 30 procent groei zou zijn op jaarbasis. Daarbij zullen de prijzen in de rest van het jaar sneller stijgen, verwacht SQM.

    De omzet van SQM steeg in het afgelopen kwartaal met 35 procent van 392 miljoen naar 528 miljoen dollar. De omzet uit lithium verdubbelde van 65 miljoen tot 135 miljoen dollar.

    Het bedrijf, voluit Sociedad Quimica y Minera de Chile, boekte een winst van 68 miljoen dollar, tegen 45 miljoen dollar een jaar eerder.

    Door: ABM Financial News.
  6. Sprinterke 20 mei 2021 21:57
    quote:

    jowi schreef op 20 mei 2021 12:51:

    Is iemand bekend met ETF's of ETN's in oa lithium ?
    Heb wel al zilver ETF's.
    Misschien deze artikels eens lezen:
    seekingalpha.com/article/4421246-lith...
    seekingalpha.com/article/4421496-lith...

    Persoonlijk zou ik geen ETF kopen, als je gericht vijf namen selecteert, zijn de kansen op succes veel groter.
    Mogelijkheden:

    Producerende:
    Albemarle

    Veel belovende opkomende bedrijven:
    neo lithium
    critical elements
    cypress development
    European Metals Holdings
    Frontier lithium

    Meer speculatieve aandelen:
    Iconic Minerals
    Lithium South Development
  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 29 mei 2021 16:06
    Vorig jaar even in Lithium gezeten via Albemarle en Sociedad Quimica y Minera de Chile.
    Té snel uitgestapt en winst gepakt.

    Kijkend naar de Li opmars/need komende jaren ben ik op zoek naar nieuwe Li producenten in beginstadium/ontwikkeling/projectfase.

    Denk momenteel aan Lithium Americas Corp en Cypress Development Corp.
    Jullie mening.
    OTC aandeel Cypress Dev Corp is niet meer te koop via BB/Saxo. Is de Canadese stock relevant/representatief hiervoor?
  8. forum rang 9 nine_inch_nerd 29 mei 2021 17:31
    www.mining.com/lithium-outlook-bright...

    Lithium outlook ‘bright as ever’ – report
    However, the constant technological advancements on both the supply and demand sides pose risks to the market outlook. Fitch cautions that since lithium is now considered a ‘strategic mineral’, it will likely lead to rising government intervention in its production and sourcing.

    “The lithium supply landscape will evolve quickly and dramatically over the next few years”
    Fitch
    The lithium supply landscape will, therefore, evolve quickly and dramatically over the next few years.

    Fitch forecasts global lithium production will more than triple from 442,000 tonnes of lithium carbonate-equivalent (LCE) in 2020 to 1.5 million tonnes of LCE by 2030.

    Well-established producing countries will record further growth, while several new lithium-producing markets will emerge in the next ten years. Production growth is expected to accelerate in Australia, which Fitch forecasts will remain the largest lithium-producing country through 2030, given an expected trebling of output over the 2020 to 2030 period.

    Production in Chile and China will also more than double, while Brazil output is expected to grow five-fold. Argentina output will double over this timeframe.

    The impending boom in energy storage, of which rechargeable batteries are the dominant aspect driven by the electric vehicle (EV) revolution, will be the growth engine behind the lithium upstream sector, Fitch says.

    First price forecast

    Fitch has, for the first time, also launched lithium carbonate and hydroxide price forecasts. It expects a sharp acceleration in demand for lithium-ion batteries will outpace supply growth, keeping prices elevated.

    Fitch forecasts Chinese lithium carbonate 99.5% prices to average $13,450 per tonne this year and at $15,025 per tonne in 2022, and Chinese lithium hydroxide monohydrate 56.5% prices to average $11,950 per tonne in 2021 and $14,300 per tonne in 2022.

    Lithium outlook ‘bright as ever’ – Fitch report
    Risks to the price outlook include a faster-than anticipated adoption of EVs (upside risk to prices), a faster-than-anticipated advancement of new lithium extraction technologies (downside risk), and a faster-than-anticipated advancement of battery-recycling technology (downside risk).

    Fitch forecasts EV sales to drive lithium consumption growth by as much as seven times over 2020 through 2030, while yearly EV sales will grow from 3.1 million to 21.2 million units.

    Fitch forecasts the EV sector will account for about 80% of total lithium demand by 2030, compared with between 40% and 45% currently.

    China is expected to remain the largest battery manufacturer by a wide margin, for the time being, accounting for about 80% of installed manufacturing capacity as of 2020. However, other existing manufacturers including Japan, South Korea, the US and Hungary will most likely record a rise in battery manufacturing, Fitch says.

    Relatively new entrants, including Germany, Poland, Sweden, France, the UK, Thailand and Indonesia, will also establish themselves as increasingly essential manufacturers.

    Green premium

    The rapid rise of a green premium for lithium amid heightened demand for more environment-friendly resources from downstream players is another critical price trend Fitch is monitoring. Another of the analyst’s recent reports considered how lithium extraction techniques are increasingly under ESG scrutiny.

    Currently, only hard rock and conventional brine resources from salars are used to produce lithium at a commercial scale; Fitch estimates about 65% of global output comes from hard-rock lithium mines such as those in Australia, while 35% come from brines in Latin America and China.

    A slew of new market entrants are working on new extraction techniques which could upend primary supplies of lithium.
    However, a slew of new market entrants are working on new extraction techniques such as geothermal brines and sedimentary (clay) deposits, which could upend primary supplies of lithium.

    As the development of these new extraction techniques progresses, the industry structure, the shape of the cost curves, and the environmental, social and governance (ESG) considerations will continue to evolve. Providers of more environmentally friendly lithium with lower water usage and carbon emissions will most likely be rewarded.

    Rising demand for the most sustainable lithium, coupled with tight supply, means that over-the-counter transactions, offtake agreements and long-term strategic supply partnerships are here to stay in the coming years.

    Lithium outlook ‘bright as ever’ – Fitch report
    Technological advancements, meanwhile, are at different stages of development, which Fitch flags could cause supply to rise faster than expected.

    These developments will keep the lithium market opaque to some extent, according to Fitch, and lithium will remain more of a speciality chemical market, characterised by clients requiring specific and often differentiated products and less of a bulk commodity market.

    The upcoming development of lithium recycling could also ease some of the lithium supply issues in the longer term.

    Further, Fitch notes that the lithium content of the promising next generation of batteries is even higher than the batteries that will be dominating over 2021 to 2025.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 mei 2021 10:52
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 29 mei 2021 16:06:

    Vorig jaar even in Lithium gezeten via Albemarle en Sociedad Quimica y Minera de Chile.
    Té snel uitgestapt en winst gepakt.

    Kijkend naar de Li opmars/need komende jaren ben ik op zoek naar nieuwe Li producenten in beginstadium/ontwikkeling/projectfase.

    Denk momenteel aan Lithium Americas Corp en Cypress Development Corp.
    Jullie mening.
    OTC aandeel Cypress Dev Corp is niet meer te koop via BB/Saxo. Is de Canadese stock relevant/representatief hiervoor?
    Als je wilt profiteren van de hoge lithiumprijzen kun je beter een huidige producent kopen zoals Livent of Pilbara.

    Een nieuwe mijn maken kost 5 tot 10 jaar en dan is de lithiumprijs allang weer gedaald.

    De bestaande mijnen kunnen en zullen de productie enorme verhogen, zoals ze ook in de afgelopen jaren gedaan hebben.
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 30 mei 2021 11:57
    Lithium wordt niet genoemd, maar deze opsomming staat: met name energietransitie kan iets betekenen voor Lithium
    -Het zijn gouden tijden voor metaalhandelaar Jan van der Koppel.
    -Analisten denken dat de metaalprijzen voorlopig hoog zullen blijven.
    -Voor een supercyclus is een structureel hogere vraag nodig, ook van buiten China.
    -De energietransitie kan daarvoor zorgen, maar de invloed op inflatie is beperkt.

    Zulke prijzen heeft de razend drukke metaalhandelaar nog nooit gezien

    Grondstoffen niet aan te slepen
    De wet van de markt schrijft voor dat die tijden weer komen, maar in zicht zijn ze niet. De koperprijs staat rond de $10.000 per ton, een ton ijzererts kost rond de $200. Metaalprijzen stegen dit jaar al 30% tot 40%, naar niet eerder geziene hoogten. Hetzelfde geldt voor bewerkt hout. Dat is al sinds begin dit jaar peperduur doordat veel mensen klussen in de coronacrisis, terwijl houtzagerijen de productie juist hadden afgeschaald.
    De olieprijs staat weer rond het niveau van voor de coronacrisis. Voedselprijzen voor onder meer maïs, tarwe en graan gaan door het dak. Aluminium, kunststof, glas, rubber, schuim, palmolie: vrijwel alles is de laatste maanden niet aan te slepen. De futuresindex voor grondstoffen van persbureau Bloomberg steeg naar het hoogste niveau sinds 2018.
    En het economisch herstel is nog maar net ingezet. Er komen grote infrastructurele investeringen van China en de VS, zegt Ralph Sandelowsky, grondstoffenbelegger bij Achmea Investment Management. 'Biden gaat eindelijk de bruggen aanpakken, dat is staalintensief. En voor de Europese Green Deal is veel koper nodig, omdat het stroom geleidt.'
    Met die vooruitzichten stijgt ook de vrees voor nog hogere prijzen, en tekorten. De grondstoffencrisis staat het herstel van China's industrie nu al in de weg, meldde het nationaal statistiekbureau donderdag. De overheid gaat harder optreden tegen speculatieve grondstofbeleggers, die de prijzen nog eens opdrijven.
    Ook buiten China vrezen bedrijven winst te moeten inleveren door de sterk gestegen kosten. Bovendien hebben bedrijven moeite voldoende materialen in huis te halen, wat naast het chiptekort nog tot extra productieproblemen kan leiden.
    Supercyclus?
    De problemen kunnen jaren voortduren, mochten we aan het begin staan van een supercyclus. Dan blijven de prijzen jarenlang hoog, doordat het aanbod structureel niet aan de vraag voldoet. 'De vorige supercyclus duurde eigenlijk van begin 2000 helemaal tot in 2014', schrijft ING's grondstoffenanalist Warren Patterson in een analyse.
    Hij vindt het nog too early to call. 'Voor een nieuwe supercyclus zou de huidige vraag uit China meerdere jaren moeten aanhouden. Dat is niet erg waarschijnlijk.' Wel zouden andere landen het stokje kunnen overnemen, als ze straks weer helemaal opengaan. 'De energietransitie zou in potentie voor de benodigde grotere vraag kunnen zorgen', schrijft Patterson.
    Casper Burgering, grondstoffeneconoom bij ABN Amro, heeft ook zijn twijfels. 'Nu is de vraag door de energietransitie nog niet significant te noemen. Er is echt fors overheidsbeleid nodig om de groene investeringen tractie te geven.' Daarvoor kijkt hij naar EU-landen en de VS, die volgens hem ambitieuzer zijn dan China.
    Groene investeringen zóúden tot een supercyclus kunnen leiden, denkt Burgering. Maar voorlopig verwacht hij een kleine correctie. 'Er is heel veel geld in de markt en erg veel optimisme. Beleggers sorteren al voor op verder economisch herstel. In mijn verwachting gaan de prijzen op korte termijn daarom weer iets naar beneden.'
    Burgering verwacht wel dat grondstoffen tot in 2022 duur blijven. Daarbij is het vooral de vraag hoe snel mijnbedrijven kunnen opschalen, om het aanbod dichter bij de vraag te brengen.
    Zo kampt de Braziliaanse ijzerertsdelver Vale met problemen na een dijkdoorbraak in 2019. Het Brits-Australische Rio Tinto had wateroverlast bij ijzerertsmijnen. In Zuid-Amerika hebben ook koperdelvers moeite met opschalen. Sandelowsky: 'Door het coronavirus is het gevaarlijk om crews met zijn allen bij elkaar in een mijn te laten werken.'
    Jeff Currie, hoofd grondstoffen bij Goldman Sachs, weet al wel zeker dat we een nieuwe supercyclus ingaan. In recent onderzoek schrijft Currie dat de vraag overal ter wereld en in alle sectoren aantrekt, niet alleen in het al heropende China. Bovendien verwacht Currie een 'booming' vraag door de energietransitie.
    Inflatievrees
    Wat zou dat betekenen voor de inflatie? Topman Jeroen Drost van internationaal conglomeraat SHV zei vorige week in het FD voor langere tijd een inflatie van rond de 5% te verwachten. Afgelopen maanden zorgde inflatie- en rentevrees op de beurzen al voor rode cijfers.
    In Nederland is de inflatie nog 1,9%, maar in de VS is dat al 4,2%. Beleggers zijn bang dat vooral de geldpersen van centrale banken de geldontwaarding nog een extra zet geven. Maar centrale bankiers en analisten denken dat de inflatie op langere termijn binnen de perken blijft. En dat de invloed van de historisch hoge grondstofprijzen beperkt is.
    'De materiaalprijs is vaak slechts een klein gedeelte van de verkoopprijs', zegt Sandelowsky. 'Koper kan wel de $10.000 per ton passeren, maar een iPhone hoeft er niet veel duurder door te worden.' Sandelowsky gaat bij 25% hogere grondstofprijzen uit van een inflatie van zo'n 1% tot 2%. 'Ook omdat bedrijven kostenrisico's afdekken.'
    Inflatie of niet, Van der Koppel ziet de schrootprijzen voorlopig niet significant dalen. 'Of er moet weer een of andere enge ziekte of een conflict uitbreken.' Voor nu ziet de metaalhandelaar nieuwe investeringen, verregaande plannen voor de energietransitie en consumenten die weer auto's kopen. 'Maar een garantie heb je natuurlijk niet, er zijn altijd allerlei onzekerheden in de wereld.'
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 mei 2021 12:11
    Hard stijgende grondstoffenprijzen zijn altijd tijdelijk en meestal dondert alles weer in elkaar voordat je er erg in hebt.

    De ervaring heeft mij geleerd dat als er in de media over wordt geschreven, het hoogtepunt nabij is.
    Ca 2 a 3 jaar geleden hoorden we dezelfde verhalen over cobalt en lithium en even later was er overproductie en zakten de lithiumprijzen als een baksteen.

    En de landbouwgoederen hebben een geheel eigen cyclus die niks te maken heeft met de metaalprijzen.
978 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 49 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,50 +0,55%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links