Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

Maart 2021, de maand van wenselijke ommekeer en aanhoudende tegenvallers.

686 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 35 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 12 maart 2021 15:23
    "Met de door TT gegeven outloook mbt de verdiencapaciteit in 2021 bedraagt thans 25 cent."

    Volgens uw redenering zou de koers op € 6,25 "met een kleine uptick van € 0,40 ivm SBB programma" moeten staan.

    Koers staat dus 7,90 min 6,75 is 1,15 te hoog.
    Dus geen reden voor klagen.......
    ((-;

    quote:

    boem! schreef op 12 maart 2021 11:31:

    Ik verwacht geen grote uitslagen in de koers voor de presentatie van de 1q cijfers.

    Ik heb als redenering dat de "markt" de waarde van ieder aandeel bepaalt op basis van de houdbare verdiencapaciteit en geen cadeautjes uitdeelt.

    Gegeven het feit, dat er momenteel extra KOOPkracht is door het aandeleninkoop programma schat ik de door de markt aan TT gegeven houdbare verdiencapaciteiet in op 30 cent per aandeel.
    De 30 cent staat voor 7,50 euro en de extra koopkracht vanuit het SBB programma zorgt voor een kleine uptick tov deze 7,50 euro.

    Een significante koersmutatie is pas te verwachten op het moment dat de markt de houdbare verdiencapacitet anders inschat.
    Bij een aanpasssing van 30 cent naar resp 20 dan wel 40 cent zal de koers deze waardeverandering volgen door de koers te laten zakken/stijgen naar 5 euro resp 10 euro.

    De door TT gegeven outloook mbt de verdiencapaciteit in 2021 bedraagt thans 25 cent.

  2. forum rang 6 NewKidInTown 12 maart 2021 16:09
    quote:

    boem! schreef op 12 maart 2021 11:31:

    Ik verwacht geen grote uitslagen in de koers voor de presentatie van de 1q cijfers.

    Ik heb als redenering dat de "markt" de waarde van ieder aandeel bepaalt op basis van de houdbare verdiencapaciteit en geen cadeautjes uitdeelt.
    ......
    "Belangrijke waarderingsmethodes

    ..........

    Koers/winst-verhouding

    Een eerste maatstaf om een aandeel te waarderen is de koers/winst-verhouding. Hierbij wordt de koers afgezet tegen de winst per aandeel."

    Als we naar de koers/winst-verhouding van TT kijken (K/W of PE-ratio) kijken, dan geeft Marketscreener:

    2020 -4,28
    2021 -21,1
    2022 -52,2
    2023 -104,0

    Ik vraag me sterk af of hier veel serieuze beleggers op af komen.

    Wat denk je zelf ?
  3. forum rang 4 H. Berkhof 12 maart 2021 17:04
    quote:

    boem! schreef op 12 maart 2021 11:31:

    Ik verwacht geen grote uitslagen in de koers voor de presentatie van de 1q cijfers.

    Ik heb als redenering dat de "markt" de waarde van ieder aandeel bepaalt op basis van de houdbare verdiencapaciteit en geen cadeautjes uitdeelt.

    Gegeven het feit, dat er momenteel extra KOOPkracht is door het aandeleninkoop programma schat ik de door de markt aan TT gegeven houdbare verdiencapaciteiet in op 30 cent per aandeel.
    De 30 cent staat voor 7,50 euro en de extra koopkracht vanuit het SBB programma zorgt voor een kleine uptick tov deze 7,50 euro.

    Een significante koersmutatie is pas te verwachten op het moment dat de markt de houdbare verdiencapacitet anders inschat.
    Bij een aanpasssing van 30 cent naar resp 20 dan wel 40 cent zal de koers deze waardeverandering volgen door de koers te laten zakken/stijgen naar 5 euro resp 10 euro.

    De door TT gegeven outloook mbt de verdiencapaciteit in 2021 bedraagt thans 25 cent.

    Mijn IRMA/CS Methodology kan zich hier 100% in vinden.
  4. forum rang 4 H. Berkhof 12 maart 2021 17:09
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 12 maart 2021 09:13:

    Aanraakschermen in je auto bedienen drie keer gevaarlijker dan rijden onder invloed: ”Europese regels nodig”

    Niet alleen smartphones maar ook ingebouwde navigatie- en multimediaschermen in auto’s veroorzaken afleiding in het verkeer en verhogen dus het risico op een ongeval. Het bedienen van touchscreens of aanraakschermen is zelfs gevaarlijker dan het rijden onder invloed van alcohol of cannabis, zo blijkt uit Amerikaans en Brits onderzoek. Academici pleiten dan ook voor een Europese richtlijn die bindende voorwaarden oplegt aan het ontwerp en het gebruik van dergelijke schermen in de wagen.

    bron:
    www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11/aanra...

    Mijn IRMA/CS Methodology kan zich hier 100% in vinden ;-))
  5. forum rang 4 H. Berkhof 12 maart 2021 17:26
    Zoals jullie merken heeft de tuchtcommissie mij weer vrijgelaten. Ik moet dus wel heel voorzichtig met mijn woorden omspringen om niet levenslang geschorst te worden.
    Het valt mij overigens direct op dat sommigen, die nota bene zelf al een eigen (off topic) draadje hebben hier ook nog over alles en nog wat uitweiden.
    Dit is toch het TOMTOM maanddraadje?
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 12 maart 2021 18:25
    Minimale Turbohandel vandaag volgens het IEX overzicht

    Long
    12-3-2021
    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long Societe Generale 6,93 5,71 0 0 0 0,690 +30,19% 800 16:20
    Turbo Long BNP 7,2 5,61 1,35 1,52 0,17 1,450 -9,09% 400 15:13
    Sprinter BEST Long ING 5,29 2,68 0 0 0 1,540 -4,94% 300 17:30
  7. forum rang 6 boem! 12 maart 2021 22:34
    quote:

    NewKidInTown schreef op 12 maart 2021 16:09:

    [...]
    "Belangrijke waarderingsmethodes

    ..........

    Koers/winst-verhouding

    Een eerste maatstaf om een aandeel te waarderen is de koers/winst-verhouding. Hierbij wordt de koers afgezet tegen de winst per aandeel."

    Als we naar de koers/winst-verhouding van TT kijken (K/W of PE-ratio) kijken, dan geeft Marketscreener:

    2020 -4,28
    2021 -21,1
    2022 -52,2
    2023 -104,0

    Ik vraag me sterk af of hier veel serieuze beleggers op af komen.

    Wat denk je zelf ?
    Omdat jij de kw-verhouding van Marketscreener tot maatstaf neemt in jouw oordeel over de toekomstverwachtingen van TT is het duidelijk dat jij negatief bent over die mogelijkheden.

    Omdat de kw-verhouding ruimte laat voor boekhoudkundige truukjes geeft WB de voorkeur aan de FCF methode.

    Die FCF methode laat het volgende beeld zien:
    2018 winst 90 mio
    2019 winst 66 mio
    2020 verlies 26 mio
    outlook 2021 winst 33 mio

    Omdat de waardering van een aandeel hoofdzakelijk wordt bepaald door de resultaten op de middellange termijn (gem van 2021 t/m 2024) zijn de uitkomtsten daarvan na de koersvorming van vandaag nog niet beschikbaar.

    Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
  8. forum rang 6 NewKidInTown 13 maart 2021 00:05
    Verschil in jouw bericht tussen 2020 en 2021bedraagt 59 miljoen euro. Kijk, als je die verbetering t/m 2024 zou mogen doortrekken, dan ziet het er voor 2024 een heel stuk zonniger uit met 210 miljoen euro winst of per aandeel circa 1,50 euro. Dan zit je op een groei WINST van circa 40%.

    Welke waardering of k/w mag je daar dan op plakken ? Volgens de PEG methode een k/w van 40.

    Ach, het blijft voor mij voorlopig slechts een gedachtenoefening.

    Wel grappig dat jij de huidige koers gebruikt om de k/w in de toekomst te berekenen. Heb ik nog nooit gezien, wel andersom.
  9. forum rang 6 boem! 13 maart 2021 02:15
    De kw-verhouding is bij mij altijd gelijk.

    In jouw voorbeeld zal een FCF wpa van 1,50 euro resulteren in een koers van 40x 1,50 = 60 euro.

    Jij neemt de PEGratio uit het verleden als kw voor de groei.
    Ik blijf liever neutraal met een kw van 25 rekenen.

    De PEG ratio is uiteraard van invloed op de koers maar de koers wordt grotendeels bepaalt door de wpa.
  10. forum rang 7 ketchup 13 maart 2021 07:33
    quote:

    Ikkenietweten schreef op 12 maart 2021 20:24:

    Met alle respect, ik heb nog een vraag aan @ketchup

    Ik had nu de tijd om in de spiegel te kijken. Mag ik u vragen hetzelfde te doen en dan hierop terug te komen?

    done, all good
    ben wel over mijn houdbaarheidsdatum heen voor therapie , dus voor mij is er geen hulp meer

    zo zijn we er nu klaar mee ?
    heb je wat over TT te melden hoor ik graag
  11. forum rang 6 NewKidInTown 13 maart 2021 09:40
    quote:

    boem! schreef op 13 maart 2021 02:15:

    De kw-verhouding is bij mij altijd gelijk.

    In jouw voorbeeld zal een FCF wpa van 1,50 euro resulteren in een koers van 40x 1,50 = 60 euro.

    Jij neemt de PEGratio uit het verleden als kw voor de groei.
    Ik blijf liever neutraal met een kw van 25 rekenen.

    De PEG ratio is uiteraard van invloed op de koers maar de koers wordt grotendeels bepaalt door de wpa.

    "De kw-verhouding is bij mij altijd gelijk."

    Dat is heel ONgebruikelijk in beleggersland. Om niet te zeggen FOUTIEF.

    Waarom hebben sommige aandelen een lage K/W en andere een veel hogere ?

    ADYEN K/W 139
    ASML 42,9
    ARCELOR MITTAL 7,6
    URW 6,4

    Niet zo heel ingewikkeld hoor, bedrijven met een hoge GROEI (zoals tech-fondsen) hebben een hoge K/W EN een hoge PEG-ratio.

    Lees er meer over in bijvoorbeeld:

    "NDAQ Price/Earnings & PEG Ratios"

    www.nasdaq.com/market-activity/stocks...

    "De PEG ratio is uiteraard van invloed op de koers maar de koers wordt grotendeels bepaalt door de wpa."

    WPA, K/W, GROEI, PEG-Ratio, je kunt deze parameters niet los van elkaar zien en hanteren.

    Laatste vraag blijft, wanneer en hoe zal TT weer GROEI kunnen laten zien ? Dus groei van omzet en winst, dan komt de koers min of meer vanzelf.
  12. forum rang 6 boem! 13 maart 2021 10:03
    Nogmaals , voor mij is de door mij ingeschatte netto fcf tegen een vaste kw- verhouding van 25X de maatstaf waaop IK ieder aandeel beoordeel.

    Dat jij enige moeite lijkt te hebben met het onderscheid tussen wpa en groei in wpa waardoor de factor 25X een PEG-correctie zal ondergaan is je vergeven.

    Daarbij is het slechts de groei in wpa die de factor beinvloedt.

    Probeer aub niet de professor uit te hangen indien je de materie niet beheerst is mijn advies aan jou.

    Wanneer en hoe TT weer groei kan laten zien in omzet en winst valt heel makkelijk te beantwoorden.

    TT zal dit jaar zeker weer groei en omzet laten zien na het uiterst ongelukkige Covidjaar 2020.

    Mag ik jou dan als laatste vragen wat jouw inschatting is van die omzet en winst over 2021.
  13. forum rang 6 tatje 13 maart 2021 10:12
    quote:

    ketchup schreef op 11 maart 2021 17:05:

    Neen, ze gingen allemaal in één clip (gemiddeld) voor mij 8.0305 en ik kreeg er een aandeel voor terug waar de broker overbought op zat op een order
    hallo ketchup.

    Dus jij verkoopt een 25000 stuks TT en koopt iets waar de broker overbought zat.

    Dus niet via de euronext, maar via een ander platform.

    Misschien snap ik het niet !
  14. forum rang 6 NewKidInTown 13 maart 2021 10:20
    quote:

    boem! schreef op 13 maart 2021 10:03:

    ......
    1 - Dat jij enige moeite lijkt te hebben met het onderscheid tussen wpa en groei in wpa waardoor de factor 25X een PEG-correctie zal ondergaan is je vergeven.

    2 - Daarbij is het slechts de groei in wpa die de factor beinvloedt.

    3 - Probeer aub niet de professor uit te hangen indien je de materie niet beheerst is mijn advies aan jou.
    ......
    Graag toelichting op in ieder geval de punten 1 en 3. Concreet en het liefst met een quote, anders begrijp ik het niet. Het is ook allemaal zo ingewikkeld......
  15. forum rang 6 tatje 13 maart 2021 10:26
    www.iex.nl/Nieuws/ANP-120321-302/Vijf...

    Ford maakte onlangs plannen bekend om de komende jaren 29 miljard dollar in de ontwikkeling en productie van elektrische en zelfrijdende auto's te steken.

    Tja, er gaan dus honderden miljarden aan R en D in de auto industrie voor elektrisch en zelfrijdend.

    Locatie technologie is maar een klein maar onmisbaar deel van de puzzel.

    Gelukkig zag TT dat al in 2010 en handelde er naar :-)
  16. forum rang 6 tatje 13 maart 2021 10:44
    Het is stil.

    Maar of het achter de schermen bij Big tech en de autobouwers ook stil is ???

    Volkswagen maakt een cloud met Microsoft Azure.
    RNM maakt een cloud met microsoft azure
    Toyota zit met TMHG in Microsoft connected vehicle platform.
    Stellantis ( PSA en FCA ) de huisvrienden van TT
    General motors samen met Microsoft en Honda een investering in Cruise.
    The partnership with Microsoft aims to bring from the latter its Azure cloud and edge computing platform in order to commercialise autonomous vehicle solutions at scale, says General Motors. This means that Cruise will use Microsoft’s cloud computing platform for its self-driving vehicle service.

    Top 6 kan !

    13/15 zou zomaar kunnen :-)

    We zullen zien.

    Geduld is een schone zaak !
686 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 35 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links