Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Groeten iedereen, Groeten iedereen, Bezit sinds een half jaar aandelen Euronav. IEX-forum terug ontdekt na een mooie tijd op het Crucellplatform, lang geleden dus. We hopen hier veel op te steken en evenveel succes te hebben als toen. We zien onszelf eerder als het huisvadertype dat probeert zijn best te doen. Verwacht van ons dus geen hoogstaande analyses, wel veel interesse. Kitesurfer
lute11 schreef op 17 februari 2021 15:38 :
[...]
Dit is 1 van de betere in de bulksector. Qua kwaliteit vergelijkbaar aan euronav.
Nadeel hier is wel dat ze wel prijzig zijn, vergeleken met andere bulkers zitten ze veel dichter tegen hun NAV aan. Alhoewel ik geen voorstander ben van NAV in de scheepvaart, gebruik ik het hier toch ter verduidelijking.
golden ocean net 54 milj nwe aandelen uitgegeven aan 53 nok ong 7 euro... moeilijk te vegelijken met euronav, maar na de kapitaalverhoging zitten ze wellicht veiig.. bulk is een andere sector... diversificaitie kan nooit slecht zijn. ik zie liever een aandeel die zijn eigenaandelen opkoopt...maar ik zou anderzijds ook liever in bulk investeren dan in olie. Maar ja, eigen aandelen inkopen is ...desinvesteren
basinclab schreef op 18 februari 2021 14:39 :
[...]
golden ocean net 54 milj nwe aandelen uitgegeven aan 53 nok ong 7 euro...
moeilijk te vegelijken met euronav, maar na de kapitaalverhoging zitten ze wellicht veiig..
bulk is een andere sector... diversificaitie kan nooit slecht zijn.
ik zie liever een aandeel die zijn eigenaandelen opkoopt...maar ik zou anderzijds ook liever in bulk investeren dan in olie. Maar ja, eigen aandelen inkopen is ...desinvesteren
Het was een private placement en "oversubscribed", dat zegt wel genoeg denk ik (JF kocht zelf de helft). Ook komt mijn berekening uit op ongeveer $6,25/share, dus onder de 6 euro. Persoonlijk zou ik dit aandeel niet kopen, ik denk dat ik met iets meer risico meer winst kan behalen in andere bulk/containers.
lute11 schreef op 18 februari 2021 15:00 :
[...]
Het was een private placement en "oversubscribed", dat zegt wel genoeg denk ik (JF kocht zelf de helft).
Ook komt mijn berekening uit op ongeveer $6,25/share, dus onder de 6 euro.
Persoonlijk zou ik dit aandeel niet kopen, ik denk dat ik met iets meer risico meer winst kan behalen in andere bulk/containers.
Ik heb de indruk dat je een beetje onzin verkoopt
Yes we can schreef op 18 februari 2021 15:01 :
[...]
Ik heb de indruk dat je een beetje onzin verkoopt
Want? En wat is dat beetje onzin dan?
Wat bedoel je met onzin, yes we can? Ik begrijp alleen de berekening van 53 NOK niet goed. Dat komt op ong. 5,2EUR. Geen 7, geen 6.. 1NOK=0,098EUR...
Q1/2021 en Q2/2021 zou wel eens veel beter kunnen worden dan dat velen denken/dachten :)
Pommeke schreef op 18 februari 2021 16:03 :
Q1/2021 en Q2/2021 zou wel eens veel beter kunnen worden dan dat velen denken/dachten
:)
Hoe kan het eerste kwartaal nog goed worden? De rates zijn extreem laag. We moeten ons geen illusies maken. Het eerste kwartaal is zwaar verlieslatend, slechter dan het vierde kwartaal 2020 en voor het tweede kwartaal verwacht ik ook nog geen wonderen.
'zwaar verlislatend' ff wat uitleg bij de vorming van de rates: de huidige rates zijn voor de spot verlieslatend, maar geen cashdrain. het blijft zo dat de eurnonav schepen blijven varen... niet aan 18 knopen, maar aan 8 knopen... bv. En dan zijn de brandstofkosten maar de helft. de spot prijzen houden rekening met theoretische brandstofkosten: aanschaffen van brandstof op detailmarkt en consumptie gebaseerd op vroegere trafieken... indien je de brandtof 20% lager kunt inkopen, en door trager te varen nog een 30% minder berbruikt, dan verbruik je geen 50000 maar 28000 brandstof per dag en -5000 wordt dan 25% meer dagen 55 000 brutto voor 100 vaardagen 28000 brandsstof, 10000 voyage kost, 32000 ten laste van tankermaatschappij waarvan 16000 afschrijving en rendement en 16000 reele kosten. op die 28000 wordt 14000 bespaard dan brengt de voyage 9000 euro op + het rendementsdeel wel dient het verdeeld over 1.6 wegens het aantal vaardagen en ook zijn de reele kosten iets hoger.. Er wordt wel verlies geboekt...maar er komt flink wat geld binnen. -5000 betekend dan eerderwel +10000... Ook de 30% met scrubber uitgeruste schepen varen momenteel iets trager... het brandstof 'prijsverschil' die nu weer ontstaan is (100$/mt) is niet van die aard dat het toelaat aan de normale snelheid te varen: ook zij varen tegenwoordig trager. Er is een boverngrens van de olieprijs: als die laag ligt vaar niemand trager... als die hoog ligt iedereen .... trouwens... de te instlalleren scuibbers 9% van de vloot zullen in het lage seizoen uit de vaart gehaald worden, vanaf q2...en dit waarschijnlijk meestal dit jaar: ze doen dat niet omdat het nog lonend is... maar ze hebben het nu eenmaal besteld. de kosten van euronav zijn dus de kapitaalkosten en ook nog eens evenveel exploitatiekosten. Dit is evenwel slechts een deel en die totale kosten variëren weinig per jaar voor euronav, hangen eerder af van drydockkosten, afschrijvingen en schulden...10% van de vloot (termijncontracten) dekt daar al 1/3 van... er blijven 60 varende boten , 22000 vaardagen om 15000 $ per dag binnen te rijven... meer is winst, minder is verlies. maar als die 15000 komt via besparing op brandstof....maakt niet uit! dan geen verlies...of misschien de droogdokkosten ... Er zal q1 wellicht wel een verlies zijn, maar eerder 20 ct per aandeel...maar dat is een serieuze kasstroom...en winst daar kunnen we wel op wachten, een kwestie van tijd...
In het vierde kwartaal was er een verlies van dacht ik rond de 50 miljoen en toen hadden ze nog een aantal tankers in de vaart aan behoorlijk goede tarieven. Het verlies zal dit kwartaal dus een pak groter zijn. Nu, ik maak me geen zorgen, het zal oude tankers sneller uit de vaart halen en er zijn misschien nog koopjes te doen en dat versterkt de positie van Euronav op termijn
Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten . Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
Soepe schreef op 19 februari 2021 08:14 :
Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
De bodem is wel bereikt, er is veel meer kans dat het nu stijgt dan dat het nog veel daalt. Rond de 7,5 kan je nooit verliezen als je een horizon hebt van minimum 6/12 maanden.
Shorters bouwen terug af met 1,32%
Soepe schreef op 19 februari 2021 08:14 :
Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
Ik denk dat er nog wel betere aankoopmomenten komen binnen nu en drie maanden; een kenner als Risky bv. ziet niet voor Q4 de omkeer en zit nog niet long in tankers (meer in containers). Ik was ook redelijk verrast dat onze vriend Joakim zo snel van sell naar buy ging, dat had ik nog niet zien aankomen. Daarentegen, als je nu koopt en hold met een horizon van 1-2 jaar is de kans klein dat je fout gaat zitten. Dit is een goede prijs regardless.
Soepe schreef op 19 februari 2021 08:14 :
Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
Ik heb op 7,49 bijgekocht voor de lange termijn.
opvallende stijging van de waarde van de jongere boten,vooral nieuwbouw. gemiddeld voor de -15 jarigen 0.7% (hellenic tabel) op een vloot van 3 miljard is dat heel wat.. Ik denk dat het ingegeven is door wat men tegenwoordig voor een nieuwbouw dual-fuel (en waarschijnlijk aanpasbaar voor ammonia (of voorbereid) de nieuwbouwprijs gaar daarbij van 84 naar 114 .. Moet zijn dan men pakweg 30 miljoen meer wil betalen, omdat die aan de strengste toekomstvoorwaarden kunnen vovoldoen, en wellicht ook sneller zullen varen. zelfs dubbel van wat de boot nu in realiteit varen. als de tarieven voldoende hoog zijn. dat de oude boten nu in prijs stijgen, heeft wellicht daar iets mee te maken.. De scrap-rijpe schepen zijn eerder in waarde gedaald... Een lng rotor zou kunnen aangepast worden voor ammonia...euronav met zijn suezmax aankoop heeft mijn inziens als voorloper een nieuw perpectief geboden...en een richtingevende aankoop verricht. let wel: sneller varen zal altijd blijven meer energie vragen. maar waar de totale kost energie inbegrepen (galaden varend) > 65000$... Feit dat nieuwbouw wel erg duur wordt, maar wel lonend. Alleen, die nieuwe schepen zullen nu nog wat op zich laten wachten, en met mondjesmaat op de markt komen... De oude boten zullen wel nog blijven varen, maar zeer traag. als de kapitaalkosten voor de nieuwe schepen 1 800 000 miljoen per jaar hoger uitvallen, dan moeten ze per dag 5000 meer verdienen aan dezelfde vaarsnelheid. maar daar de vaarsnelheid verhogen niet zoveel kost zal dat wel lukken...Eenmaal ze aan maximale snelheid varen, en de koersen verhogen, dan varen alle boten sneller... en dan blijft alleeen het brandstofvoordeel
q4 presentaie van frontline headlines: - toch goede cijfers voor vlcc 'net of voyage cost' of 'load to discharge' is niet beinvloed door voorberekende trajectkosten die gefactureerd worden, maar hoger of lager kunnen uitvallen: inidien er zeer snel dient gevaren wordt mischien meer uitgegeven aan olie...maar meestal vaar euronav net zosnel als het moet voor de volgende opdracht... - iae voorziet vanaf april 3 miljard meer olie...per dag 15 tankers... inidien die 1x varen per kwartaal zijn er 45 tanker meer nodig... - vloot verminderd al dit jaar: bij begin van het jaar is een overschot van vorig jaar (55 boten) maar 230 zouden verdwijnen in de komende 3 jaar en voolopig maar 129 nieuwbouw... per saldo 100 boten minder in 2023... (suezmax inbegrepen) de boten >20 jaar worden veronderstelt te verdwijnen. dat zal niet altijd gebeuren, maar de niet eco van 17.5 zullen ook niet meer opbrengen.. tenzij er merkellijk hogere 'spots' komen. alleen... het zal drummen worden aan de drydocks voor nieuwbouw, in andere sectoren zijn meer oude boten.. voor de belgen onder ons: ik combineer terugbetaalde voorheffing op Belgische aandelen, met achteraf te betalen voorheffing op buitenlandse portefeuilles.. als 3/4 van je inkomsten ui meerwaarde bestaat, dan betaal je eigenlijk maar 30% .... op de helft van 1/4 van je winst......
Terugbetaalde voorheffing op Belgische aandelen is 240 euro.... maximum 800 euro dividend....enkel met dividend van euronav zat je daar vorig jaar gemakkelijk boven...
Donatello schreef op 20 februari 2021 08:04 :
Terugbetaalde voorheffing op Belgische aandelen is 240 euro.... maximum 800 euro dividend....enkel met dividend van euronav zat je daar vorig jaar gemakkelijk boven...
max voordeel is inderdaad 240 euro (geindexeerd ?) enkel op Belgische aandelen indien je je beerkt tot 10% belgische aandelen.... dan kan je al wat hebben, maar ik zou toch zeggen laat die 280 euro niet liggen... ook niet als je andersniet gek bent op aanelen... en als je fiscaal moet bijbetalen is dat direct, als je wat terugkrijgt dan krijg je volgende week (in mijn geval) voor de dividenden van ...2019 . Als je moet bijbetalen zal het wellicht een klein jaartje vroeger zijn... en ja, ik heb het gros van mijn aandelen wel gekocht na de eerste dividenden, en ja.. ik kom eerder onverwacht boven die 800...
Wat een gezever allemaal... ik hoop dat anderen er wat aan hebben!
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)