Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Februari, de maand van de definitieve ommekeer en herstel.
Volgen
Volgens het IEX overzicht ook vandaag Turbo Long handel met voor TT een meer dan gemiddeld aantal. Met twee van de vier niet ver onder de actuele koers en twee duidelijk meer op safe aankopen. Long 16-2-2021 Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd UnlimitedBestTurbo Long Societe Generale 7,26 10,47 0,36 0,38 0,02 0,390 -7,14% 11.000 13:13 Trader Long Goldman Sachs 5,26 3,4 3,42 0,02 3,420 +1,18% 4.000 14:34 Booster Long BNP 7,05 7,15 1,12 1,16 0,04 1,150 -3,77% 1.000 16:54 UnlimitedBestTurbo Long Societe Generale 4,15 2,07 3,81 3,84 0,03 3,820 +2,69% 200 13:47
Het is weer zover. De aandelen inkoop is begonnen. Logisch gevolg bij TT dat de koers daalt. Ik snap er geen hout van. Je zou bijna denken "Wanneer gaan die FFF's massaal verkopen? Dan gaat de koers skyhigh. Wat een vertoning. En uhh neee hoor uuhh das gewone marktwerking. Nou ammahoela. Ben geen complotdenker, maar Willem Engerd zou z'n vingers erbij aflikken.
Zie ook reactie ketchup 16 februari 2021 12:22 Voor de duidelijkheid: Er wordt weliswaar gerapporteerd, maar alleen de hoeveelheid en de gemiddelde prijs(!) van het aantal wat binnengehaald. Wat niet wordt gerapporteerd is waar de aandelen vandaan komen. Dat is een niet onbelangrijk verschil. Nogmaals, het is niet ondenkbaar dat door een onbekende partij(en) al behoorlijk is ingeslagen toen de koers in november lager stond en dat pakket in wekelijkse delen wordt overgenomen tegen een koers die in lijn is met de actuele koers. Daarom denk ik, dat het hele inkoopprogramma nauwelijks een boost zal zijn voor de koers. *JustMe* schreef op 16 februari 2021 11:22 :
[...]
Zo werkt het natuurlijk niet, elke week wordt er (vanaf nu) gerapporteerd hoeveel er gekocht zijn en tegen welke prijs.
kos_0 schreef op 16 februari 2021 17:31 :
vandaag de handdoek in de ring gegooid 2000 aandelen verkocht van de 3000. ING en AMG lijken toch meer perspectief te bieden, daar heb ik ze voor ingeruild. De laatste 1000 houd ik nog even. een misplaatst Postcode loterij gevoel. Als de hele straat wint......... Ik doe niet meer mee met het verdienmodel van TomTom , iedereen een vette premie voorhouden en die dan jaarlijks weer twee jaar opschuiven. Wel een premie voor de vrienden van maar voor de aandeelhouders alleen vergezichten. Ik zie andere vergezichten . Ik blijf het forum volgen , ik noem geen namen maar heb veel plezier beleefd aan dit forum dat lange tijd de passie voor beleggen liet zien. en ben bijna zover .....laat de hele straat maar winnen. Veel succes
PS heb even mijn verlies sinds 2007 opgeteld 4000 euro
een verlies van 4000 euro, gaat nergens over !!
beursbeurs schreef op 16 februari 2021 13:40 :
[...]
Welke omzet in automotive in 2021 komt niet uit de backlog? Het betreft geen nieuwe deal die in 2021 is afgesloten want deze uitlevering zou veel te snel zijn, maar wat voor omzet is dit dan?
Deze vraag zou toch op de AVA moeten worden gesteld?
14%
Testcase2020 schreef op 16 februari 2021 18:02 :
[...]
een verlies van 4000 euro, gaat nergens over !!
Gedver, wat een denigrerende opmerking.
Ikkenietweten schreef op 16 februari 2021 19:20 :
[...]
Gedver, wat een denigrerende opmerking.
dan heb je veel mogelijkheden laten liggen de afgelopen 14 jaar om met winst uit te stappen als je slechts 4000 euro verlies hebt op 3000 aandelen !!! Maw dan kun je beter stoppen met beleggen.
boem! schreef op 16 februari 2021 14:07 :
[...]
Wat je zult zien is dat de markt TT volgt in haar af te geven cijfers vwb outlooks,
Ik verwacht een aanpassing van de FCF in de jaren 2021 , 2022 en 2023 van nu 33 mio naar minimaal 50 mio in 2021 waarna 2022 en 2023 de FCF boven de 100 mio zal uittillen.
Is de verdeling van de omzet uit de backlog (1,8 miljard) op jaarbasis al bekend? (We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results)
beursbeurs schreef op 16 februari 2021 20:58 :
[...]
Is de verdeling van de omzet uit de backlog (1,8 miljard) op jaarbasis al bekend?
(We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results)
Bewust of onbewust heb je een heel interessante vraag gesteld. Reken even mee. Omzet uit automotive en enterprise was 392 miljoen in 2020. Daarvan was 227 autofabrikanten en 165 enterprises zoals Microsoft. Voor dit jaar is de voorspelde omzetrange 420 tot 450. We zeggen voor het gemak 435. Dat wordt ongeveer: 265 miljoen automotive en 170 miljoen enterprise. Dit betekent dat uit het orderboek van 1.8 miljard *slechts* 15% omzet komt, terwijl contracten gemiddeld 3-5 jaar duren. Ik ben nooit zo van de uitroeptekens, maar ik doe het nu even.. !!!!!!!! Dit betekent dat de jaren hierna 'gewoon' 350-400 miljoen automotive omzet vanuit het orderboek in de cijfers loopt. Dat onderbouwt de voorspelling van 550 miljoen automotive + enterprise in 2023 van TomTom. 100 miljoen omzetgroei in 2 jaar van puur content en services (80-90% brutomarge). De free cash flow van TT gaat volgens hen in die periode omhoog van 6% totaalomzet 2021 naar 10% totaalomzet 2023. Dus een cash groei van 25 miljoen naar 55. An sich een verbetering (verdubbeling) maar valt eigenlijk nog tegen nominaal gezien. Ik denk dat er flink upside in de outlook zit, niet alleen in omzet maar ook in free cashflow. Want ook dat trimmen van het orderboek naar 1,8 mld. moet ik nog maar bewezen zien. Goddijn hield al slag om de arm dat er meer zichtbaarheid is in of na de zomer of dit te pessimistisch was.
TT heeft zelf al vrij precies weergegeven welk percentage van de backlog van 1,8 miljard de komende jaren in de cijfers zal verschijnen (in de presentatie bij Q4, niet het persbericht): 2021 14% 2022 16% 2023 17% >2023 53% In 2022 en verder kan hier nog extra omzet bijkomen als gevolg van contracten afgesloten na 1-1-2021. Voor alle jaren geldt natuurlijk dat veranderingen t.o.v. geschatte autoverkopen en take rates de cijfers positief dan wel negatief kunnen beïnvloeden.
AkzoNobel gaat ook aandelen inkopen, maar dan een tikkie anders dan TT.www.iex.nl/Nieuws/ANP-170221-091/Akzo...
Ah, win some, die slides had ik niet gezien. Klinkt wel logisch aangezien er ook 3-5 jarige contracten zijn die de jaren hierna starten. Op termijn zou toch een automotive omzet mogelijk moeten zijn van 400 mio, als je elk jaar voor 400 mio orders binnenhaalt. Of meer, als TT marktaandeel weet te groeien.
Het blijft een botte opmerking, ondanks uw nog bottere verdediging voor het maken van een dergelijke opmerking over het verlies van een andere belegger. Vooral de laatste zin geeft aan dat u zichzelf een goede zo niet geweldige zo niet fantastische belegger vindt. Lijkt me fijn voor u dat u zo over u zelf kunt denken. Maar zeik andere beleggers die de moed hebben om openlijk te verklaren dat ze verlies lijden niet af. btw Trouwens; wie bent u dat u kan zeggen: "slechts vierduizend euro verlies". Misschien is het voor u een peulenschil maar voor een andere belegger is het een hoop geld.Testcase2020 schreef op 16 februari 2021 20:42 :
[...]
dan heb je veel mogelijkheden laten liggen de afgelopen 14 jaar om met winst uit te stappen als je slechts 4000 euro verlies hebt op 3000 aandelen !!! Maw dan kun je beter stoppen met beleggen.
vreemd vermogen schreef op 17 februari 2021 08:10 :
AkzoNobel gaat ook aandelen inkopen, maar dan een tikkie anders dan TT.
www.iex.nl/Nieuws/ANP-170221-091/Akzo... Dat bedrijf wordt geleid door een bestuur dat in loondienst is en moet werken voor de centjes en presteren voor de bonus. TT wordt geleid door wat grootaandeelhouders die het bedrijf uithollen ten koste van de reguliere aandeelhouders omdat bonussen ( die in aandelen worden uitgekeerd) niet echt prestatiegericht worden opgesteld en toegekend.
had verwacht dat de autoverkopen juist wat aan het oppikken waren, deze januari cijfers vallen voor Europa vies tegen
*JustMe* schreef op 17 februari 2021 08:13 :
Ah, win some, die slides had ik niet gezien. Klinkt wel logisch aangezien er ook 3-5 jarige contracten zijn die de jaren hierna starten. Op termijn zou toch een automotive omzet mogelijk moeten zijn van 400 mio, als je elk jaar voor 400 mio orders binnenhaalt. Of meer, als TT marktaandeel weet te groeien.
Neem in je overweging ook mee het backlog van een jaar geleden. Backlog 31 dec 2019 1,8 miljard Verwachte IFRS omzet 2020 16% Verwachte IFRS omzet 2021 18% Verwachte IFRS omzet 2022 evj 66% Ik concentreer me op de productieomzet. De IFRS omzet is volgens mij te veel fiscaal gedreven.
De eerste effecten van Corona worden pas in maart 2020 zichtbaar,
Wereldbelegger schreef op 17 februari 2021 08:16 :
Het blijft een botte opmerking, ondanks uw nog bottere verdediging voor het maken van een dergelijke opmerking over het verlies van een andere belegger.
Vooral de laatste zin geeft aan dat u zichzelf een goede zo niet geweldige zo niet fantastische belegger vindt. Lijkt me fijn voor u dat u zo over u zelf kunt denken.
Maar zeik andere beleggers die de moed hebben om openlijk te verklaren dat ze verlies lijden niet af.
btw
Trouwens; wie bent u dat u kan zeggen: "slechts vierduizend euro verlies". Misschien is het voor u een peulenschil maar voor een andere belegger is het een hoop geld.
[...]
over 14 jaar is dat idd een klein verlies, heeft niets met denigrerend te maken, alleen maar de feiten. Maak het sommetje winst/verlies zelf maar over deze periode. En ik ben ook geen geweldige belegger in tegendeel. Ook ik heb veel kansen laten liggen om winst te nemen dus weet waar ik over spreek !! Eind 2015 had ik ook uit TT kunnen stappen met een vette winst maar ja hebzucht he.
*JustMe* schreef op 16 februari 2021 23:02 :
[...]
Dit betekent dat uit het orderboek van 1.8 miljard *slechts* 15% omzet komt, terwijl contracten
gemiddeld 3-5 jaar duren. Ik ben nooit zo van de uitroeptekens, maar ik doe het nu even..
Dit betekent dat de jaren hierna 'gewoon' 350-400 miljoen automotive omzet vanuit het orderboek in de cijfers loopt. Dat onderbouwt de voorspelling van 550 miljoen automotive + enterprise in 2023 van TomTom.
na 2023 dus 53% nog te factureren uit de backlog. Dit lijkt er op dat de contracten over 7 jaar worden uitgesmeerd of er moet vanaf 2024 een flinke stijging komen. Dit komt niet overeen met een contractduur van 3-5 jaar. De omzet uit deals afgesloten in 2020 van ca. 400 mio zouden uiterlijk in 2026 moeten zijn uitgefactureerd, zoals jij eerder meldde. 2021: 14% 2022: 16% 2023: 17% waarom wordt er pas vanaf 2024 minimaal 20% gefactureerd terwijl het grootste deel van de backlog al medio 2019 vaststond?
ketchup schreef op 17 februari 2021 08:38 :
had verwacht dat de autoverkopen juist wat aan het oppikken waren, deze januari cijfers vallen voor Europa vies tegen
Tov Jan 20. Dat oppikken kun je uit de maandcijfers halen vanaf maart 20 toen de lockdowns werden afgekondigd in de wereld.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)