Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,956 19 apr 2024 17:37
  • +0,076 (+0,77%) Dagrange 9,540 - 10,050
  • 1.672.155 Gem. (3M) 1,8M

Air France-KLM 2021

3.174 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 159 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 februari 2021 13:45
    Stop met miljarden euro’s aan ongecoördineerde silo-steun

    ………..Het gevolg: een enorme verspilling van kostbare tijd, energie en geld. En bovendien deed en doet men dat allemaal op basis van opportunisme en achterhaalde uitgangspunten en niet op basis van realistische scenario’s. Een voorbeeld: aan het begin van de crisis ging men ervan uit dat het allemaal wel voor de zomervakantie over zou zijn (zie de voorspellingen van Elbers van KLM en de directeur van Schiphol), vervolgens werd dat na de vakantie, vervolgens 1 januari 2021 en ga zo maar door.
    Aan het begin van de crisis besloot de regering Rutte met steun van de Tweede Kamer vooral vaste banen te subsidiëren en vaste kosten van bedrijven te vergoeden onder de verwachting dat het allemaal kort zou duren. Als een soort permanent gratis overbruggingskrediet om vooral vaste banen te behouden. Die bedragen zijn inmiddels per baan opgelopen tot astronomische hoogten. Banen die sindsdien trouwens grotendeels al verdwenen zijn of nu snel verdwijnen.
    Intussen zijn veel van de betrokken grote en kleine ondernemingen de-facto failliet en zijn ooit levensvatbare bedrijven nu reddeloos verloren zonder permanente steun omdat we in feite in een semipermanente social distance economie zitten en de betrokken ondernemers niet op tijd een plan-b hebben ontwikkeld of een zachte landing hebben gemaakt.
    Wat nodig is, is snel een geïntegreerde visie op de realiteit van de social-distance economie te bepalen en te vertalen in een echt overlevingsplan voor de bv Nederland. En in plaats van gigantische schulden te maken om silo-steun te verlenen, een gestructureerde overgang naar een andere economie mogelijk te maken. Het is dat of een harde crash van de oude normaal-economie en door blijven gaan met het ongecoördineerd blijven steunen van eigen of verwante belangengroepen ten koste van grote groepen Nederlanders en een enorme sociaaleconomische ontwrichting van de samenleving, want de schatkist is al lang leeg.

    financieel-management.nl/artikelen/st...
  2. Blub 15 februari 2021 13:58
    Ik ben niet positief over KLM, maar ik verwacht dat de overheden na het saneringsplan een nieuwe geldinjectie gaat geven.

    Nu grootste laatste order:
    13:49:34 4.925 19,721

    Niet bizar, maar enige hoop.

    Ik neem overigens nooit lange posities in bedrijven. Als mijn doel wordt bereikt ben ik er uit.

    Ik speculeer nu op kortstondig goed nieuws of het omhoog brengen van de koers.
    Ik kan het fout hebben en dan is het jammer..

    Dank voor het artikel
  3. [verwijderd] 15 februari 2021 14:26
    tui airlines stond een maand geleden bijna een euro hoger.
    luftansa is redelijk hetzelfde als een maand terug .
    donderdag zullen we meer weten .
    ik zelf zit short mijn mening is dat er zoveel geld per dag verbrand en het gaat erg lang duren voor dat terug wordt verdient laat staan winst en een normaal rendement voor een aandeel.
    puur mijn idee iedereen zijn eigen plan .
  4. [verwijderd] 15 februari 2021 15:05
    De kans dat AF-KLM deze week met goed nieuws voor de aandeelhouder komt wb herfinanciering van het bedrijf is erg klein. (AF-KLM staat er nu eenmaal beduidend slechter voor dan de andere luchtvaartmaatschappijen)
    Wazig nieuws met een tijdelijk oplossing kan in het beste geval leiden tot een koerssprong van 10%.
    Tegenover die kans van 10% pakken in een paar dagen staat het risico van aankondiging van nationalisatie. Enerzijds is dat risico voor de aandeelhouder groter, anderzijds is het ook nog eens einde verhaal voor de aandeelhouder.

    Het is volkomen onlogisch om voor een 10% winst te gaan met een dergelijk risico. Aliassen die beweren dat dit een gezonde gok is hebben waarschijnlijk een ander doel dan u eerlijk informeren over hun positie.
  5. NielsjeB 15 februari 2021 15:21
    Gesprekken over extra steun voor Air France 'intens'

    PARIJS (ANP/AFP) - De gesprekken over de voorwaarden voor extra steun voor luchtvaartmaatschappij Air France zijn intens. Dat zei de Franse minister van Financiën Bruno le Maire. Hij praat onder andere met Brussel over de voorwaarden voor de steun. Volgens de minister moeten de voorwaarden die de Europese Unie stelt wel 'duurzaam' zijn, zo liet hij optekenen.

    Van beleidsmakers in Parijs is bekend dat zij geen fan zijn van het idee dat Air France mogelijk start- en landingsrechten op de Parijse luchthaven Orly moet opgeven in ruil voor extra overheidssteun. De regering van Emmanuel Macron vindt dat een stap te ver gaan en beschouwt Air France en diens positie op de luchthaven bij Parijs van grote strategische waarde.

    De Europese Commissaris die gaat over mededinging, Margrethe Verstager, waarschuwde al dat de eerdere stap van de Duitse luchtvaartonderneming Lufthansa om slots op te geven in ruil voor staatssteun nu als een precedent werkt voor andere gevallen.

    Parijs snapt dat steun aan Air France aan voorwaarden is verbonden. Maar daarbij is het volgens Le Maire wel zaak dat deze niet ten koste gaan van de eerlijke concurrentie. Zo bestaat de vrees dat prijsvechters met vrijgekomen slots aan de haal gaan.

    Air France-KLM-baas Ben Smit zei eerder deze maand al eens er geen begrip voor te hebben als aan Air France "drastische maatregelen" worden opgelegd die de positie van Air France in Parijs zou verzwakken. Om de crisis door te komen heeft Air France-KLM al meer dan 10 miljard euro aan staatssteun ontvangen. Nu het vooruitzicht op herstel nog ver weg is en de vaste kosten van de maatschappij doorlopen is er extra steun nodig.


    www.iex.nl/Nieuws/ANP-150221-194/Gesp...

    Slots inleveren die vervolgens door de concurrentie worden opgepikt is 'oneerlijke concurrentie'. Drie miljoen miljard subsidie uit het staatsinfuus is dat natuurlijk wel. Wat is het Franse woord voor facepalm?

    Heel erg benieuwd wat hier uit komt rollen.
  6. John1995 15 februari 2021 15:29
    Schisma in kabinet over gebrek aan perspectief KLM
    Door ALEXANDER BAKKER EN YTEKE DE JONG

    DEN HAAG - De dubbele testverplichting voor de luchtvaart verdwijnt voorlopig niet als het aan demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) ligt. Daardoor stort het kabinet KLM nog dieper in het rood. Binnen de ploeg van Rutte III is er onvrede over het gebrek aan perspectief voor de ’blauwe trots’.

    De zorgen over import van nieuwe varianten van het coronavirus worden in politiek Den Haag breed gedeeld. Nederland heeft nu zo’n beetje de strengste regels ter wereld op het gebied van reizen per vliegtuig. Aanvankelijk werden twee coronatesten voor vertrek verplicht gesteld. Eerst een pcr-test maximaal 72 uur voor vertrek en daarna vlak voor vertrek nog een sneltest. Maar later kwamen daar de vliegverboden voor Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en het Verenigd Koninkrijk nog bij.

    "’Buiten de deur’ houden niet meer mogelijk: de mutaties zijn al bijna overal aangetroffen en ze kunnen en zullen ook lokaal ontstaan"
    Hierdoor worden verschillende maatregelen die hetzelfde doel hebben op elkaar gestapeld. Bovendien hebben veel luchthavens in de wereld hebben helemaal locatie in de buurt waar zo'n sneltest beschikbaar is. Kisten vliegen nu soms noodgedwongen leeg terug. Den Haag is vooralsnog onvermurwbaar.

    „Die dubbele testverplichting blijft voorlopig”, zegt De Jonge tegen De Telegraaf. „Ook als de quarantaineplicht er is.” Die wet, zo kondigde de ’coronaminister’ eerder aan, gaat de vliegverboden vervangen. Maar de dubbele test blijft én juist die is voor luchtvaartmaatschappijen op tal van bestemmingen onuitvoerbaar.

    Tegenstelling
    Binnen het kabinet lijkt opnieuw een tegenstelling tussen de ’ministers van economie’ en de ’witte jassen'. Het ministerie van Infrastructuur stelde vorige week in De Telegraaf dat de sneltest niet langer noodzakelijk is als reizigers verplicht kunnen worden om in thuisisolatie te gaan. De Jonge ziet dat dus anders.

    Er zijn bovendien irritaties over de snelheid rond de wet die de quarantaineplicht mogelijk moet maken. Vorige maandag werd gemeld dat het ’binnen een paar weken’ zou komen, nu verwacht De Jonge dat het wetsvoorstel begin maart klaar is. Door de verkiezingen kan het nog wel even duren voor de Tweede Kamer er een debat over gaat voeren, waardoor KLM nog langer inkomsten moet missen.

    Medisch nut
    In de reis- en luchtvaartsector zijn vraagtekens rond het medische nut van een tweede sneltest voor vertrek, omdat er al een pcr-test van maximaal 72 uur vereist is. Die uitslag is er vaak 24 uur voor vertrek. Dan moet er meteen weer getest worden, wel of geen klachten. Premier Rutte zelf stelde twee weken geleden dat testen zonder klachten geen nut heeft.

    „Dit is het onbedoelde gevolg van beleid dat geen rekening houdt met de complexiteit van uitvoering in de echte wereld. Zeg maar net zoals de dramatische gevolgen van het toeslagenbeleid zijn ontstaan. Alleen is dit luchtvaartprobleem gelukkig wel makkelijk en snel op te lossen. Gewoon door die zinloze eis weer af te schaffen”, zegt luchtvaart-en risicoexpert Benno Baksteen.

    Daarnaast heeft Den Haag er geen rekening mee heeft gehouden is dat veel landen helemaal geen sneltesten hebben of kunnen aanbieden op de luchthaven. Duizenden Nederlanders die in het buitenland zitten daardoor vast. Een land als Tanzania kiest er zelfs voor om helemaal niet te testen. „Je moet ook helemaal niet naar Tanzania willen gaan om dit moment”, reageert minister de Jonge. „Ik snap het dat de luchtvaartsector het niet prettig vind. Alle begrip, maar ik vraag nog meer begrip voor alle maatregelen om nieuwe varianten buiten de deur te houden.”

    Volgens Baksteen is ’buiten de deur’ houden niet meer mogelijk. „De mutaties zijn al bijna overal aangetroffen en ze kunnen en zullen ook lokaal ontstaan. Het gaat nu om weerbaarheid, dus inenten, afstand houden en mondkapjes dragen. Daarmee bestrijd je automatisch ook de paar besmettingen die ondanks alle overige voorzorgen toch per vliegtuig ons land binnen zouden kunnen komen en richt je geen onnodige schade aan”, zegt hij.

    Dat een land als Tanzania daarmee mogelijk lastig bereikbaar gaat worden voor medici, diplomaten, gespecialiseerde technici en diplomaten lijkt de minister voor lief te nemen. Ook is geen rekening gehouden dat het isolement van Nederland zorgt voor een ongelijk speelveld in een mondiale sector met moordende concurrentie.

    Via de luchthavens van Parijs, Brussel, Dubai, Istanbul of Frankfurt kan men zonder de extra sneltest naar Nederland komen. KLM-personeel is inmiddels een petitie gestart om de ’uitholling’ van de Nederlandse luchtvaart te voorkomen. „Iedereen die hier niet van wakker ligt, heeft de ernst niet in de gaten”, zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. „Honderd jaar pionieren, ondernemen, opleiden en innovatie verdwijnt in zo in het putje.”

    "Gevolgen van de solistische aanpak zijn een ingecalculeerd risico"
    Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) probeert ondertussen met andere Europese landen de regels rond testen en vaccinatiebewijzen zoveel mogelijk gelijk te trekken. Volgens haar zijn de gevolgen van de solistische aanpak „wel een ingecalculeerd risico.”

    „Als die tweede test verplicht is naar alle landen in Europa, dan is er geen probleem. Gelijke monniken, gelijke kappen. Zo nee, weg ermee”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin. Volgens hem kan meer testen behulpzaam zijn bij het versoepelen van de reisrestricties. „Mits de testen overal betaalbaar te verkrijgen zijn.”

    De VVD-bewindsvrouw erkent dat het in sommige landen lastig is om een oplossing te vinden: „De Nederlandse ambassade probeert in zo’n land te bemiddelen om te kijken waar zo’n test wel beschikbaar is.”

    (C) Bron: www.telegraaf.nl/financieel/368040870...
  7. [verwijderd] 15 februari 2021 15:38
    Prachtig toch?
    „Als die tweede test verplicht is naar alle landen in Europa, dan is er geen probleem. Gelijke monniken, gelijke kappen. Zo nee, weg ermee”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin.

    Alleen dan natuurlijk, in andere gevallen hebben onze monniken andere kappen
  8. John1995 15 februari 2021 15:43
    quote:

    NielsjeB schreef op 15 februari 2021 15:21:

    Gesprekken over extra steun voor Air France 'intens'

    PARIJS (ANP/AFP) - De gesprekken over de voorwaarden voor extra steun voor luchtvaartmaatschappij Air France zijn intens. Dat zei de Franse minister van Financiën Bruno le Maire. Hij praat onder andere met Brussel over de voorwaarden voor de steun. Volgens de minister moeten de voorwaarden die de Europese Unie stelt wel 'duurzaam' zijn, zo liet hij optekenen.

    Van beleidsmakers in Parijs is bekend dat zij geen fan zijn van het idee dat Air France mogelijk start- en landingsrechten op de Parijse luchthaven Orly moet opgeven in ruil voor extra overheidssteun. De regering van Emmanuel Macron vindt dat een stap te ver gaan en beschouwt Air France en diens positie op de luchthaven bij Parijs van grote strategische waarde.

    De Europese Commissaris die gaat over mededinging, Margrethe Verstager, waarschuwde al dat de eerdere stap van de Duitse luchtvaartonderneming Lufthansa om slots op te geven in ruil voor staatssteun nu als een precedent werkt voor andere gevallen.

    Parijs snapt dat steun aan Air France aan voorwaarden is verbonden. Maar daarbij is het volgens Le Maire wel zaak dat deze niet ten koste gaan van de eerlijke concurrentie. Zo bestaat de vrees dat prijsvechters met vrijgekomen slots aan de haal gaan.

    Air France-KLM-baas Ben Smit zei eerder deze maand al eens er geen begrip voor te hebben als aan Air France "drastische maatregelen" worden opgelegd die de positie van Air France in Parijs zou verzwakken. Om de crisis door te komen heeft Air France-KLM al meer dan 10 miljard euro aan staatssteun ontvangen. Nu het vooruitzicht op herstel nog ver weg is en de vaste kosten van de maatschappij doorlopen is er extra steun nodig.


    www.iex.nl/Nieuws/ANP-150221-194/Gesp...

    Slots inleveren die vervolgens door de concurrentie worden opgepikt is 'oneerlijke concurrentie'. Drie miljoen miljard subsidie uit het staatsinfuus is dat natuurlijk wel. Wat is het Franse woord voor facepalm?

    Heel erg benieuwd wat hier uit komt rollen.
    Blijf het wel opmerkelijk vinden. Je hoort wel allerlei nieuws over AirFrance (dus niet AF-KLM), maar uit de KLM (dus NL) hoek hoor je nagenoeg niets. Waar zijn Wopke en Elbers 'intens' aan het discussiëren?
  9. [verwijderd] 15 februari 2021 19:32

    let op is geen nieuw steunpakket maar het bestaande.

    ik zat even te zoeken en kwam dit artikel tegen bij aviclaim .beste een helder stuk om er even een gevoel bij te krijgen ,
    ook even zitten zoeken wat het feit van het steunpakket met de prijs van het aandeel op die dag deed,deed dus niet veel.

    Nu er een akkoord is tussen de pilotenvakbond, KLM en de overheid ontvangt KLM de tweede tranche overheidssteun. Uit onderzoek van claimbureau Aviclaim blijkt dat geen andere luchtvaartmaatschappij relatief gezien zoveel steun ontvangt van de staat.

    KLM kost elke Nederlandse burger ruim tweehonderd euro, de salarissteun die KLM ontvangt van de overheid is daarbij buiten beschouwing gelaten. Dit is bijna tweemaal zoveel als bijvoorbeeld de Lufthansa groep, die per duitse burger ontving Lufthansa 108 euro staatssteun. Inclusief de NOW-regeling die KLM naast de 3,4 miljard euro ontvangt kan het bedrag voor het einde van het jaar oplopen naar 300 euro voor iedere nederlandse burger.

    De verhouding blijft gelijk wanneer er wordt gekeken naar de hoeveelheid passagiers die de luchtvaartmaatschappij in een normaal jaar vervoert. De Air France KLM groep ontving ruim 100 euro per passagier die zij vervoerden in 2019. Dit is bij Lufthansa en die IAG groep (British airways, Iberia en Vueling) respectievelijk € 61,98 en € 11,33.

    Staatssteun KLM

    Opvallend is hoe financieel gezond de lowcost luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Easyjet zijn. Ryanair heeft maar € 3,95 euro steun ontvangen per vervoerde passagier in 2019. Daarnaast heeft Ryanair nog 4,5 miljard euro in kas, één van de sterkste kasposities in de branche. Volgens Ryanair ontstaat er oneerlijke concurrentie door al de staatssteun die luchtvaartmaatschappijen ontvangen. Easyjet heeft zelfs helemaal geen overheidssteun gehad.

    ‘Het lijkt erop dat luchtvaartmaatschappijen waar de overheid aandelen van bezit beduidend meer staatssteun ontvangen dan luchtvaartmaatschappijen die volledig in private handen zijn’, aldus Remco Kuilman, directeur van Aviclaim. ‘Daarnaast kan er geconcludeerd worden dat KLM een relatief ongezonde kostenstructuur heeft in vergelijking met de andere Europese luchtvaartmaatschappijen.’

    linkje:

    www.aviclaim.nl/nieuws/air-france-klm...

    dit is volgens mij nog van het eerste steun pakket
    hoe gaan ze dat ooit terug betalen en bizar hoe goed de kleinere bedrijven presteren eigenlijk.
  10. [verwijderd] 15 februari 2021 20:12
    quote:

    John1995 schreef op 15 februari 2021 15:43:

    [...]

    Blijf het wel opmerkelijk vinden. Je hoort wel allerlei nieuws over AirFrance (dus niet AF-KLM), maar uit de KLM (dus NL) hoek hoor je nagenoeg niets. Waar zijn Wopke en Elbers 'intens' aan het discussiëren?
    Hier het antwoord:

    Kabinet overlegt met Brussel over steunpakket KLM
    De demissionaire ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Wopke Hoekstra (Financiën) hebben maandagochtend overleg gevoerd met Eurocommissaris Margrethe Vestager van mededinging over de staatssteun voor KLM. Nederland is betrokken bij een herkapitalisatie, waarmee het noodlijdende Air France-KLM zijn vermogenspositie op peil kan brengen.

    Originele link van het artikel: fd.nl/economie-politiek/1374026/kabin...
  11. John1995 16 februari 2021 08:34
    Het aandeel Air France-KLM zal mogelijk bewegen op een advieswijziging. Analisten van Bernstein schroefden hun aanbeveling voor de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie terug en verlaagden het koersdoel naar 1 euro. Bernstein voorziet daarmee een koersdaling van 80 procent ten opzichte van de huidige aandelenprijs van 4,93 euro.

    Volledig stuk: www.telegraaf.nl/financieel/132173006...
3.174 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 159 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links