Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,560 25 apr 2024 13:57
  • -0,170 (-2,97%) Dagrange 5,560 - 5,725
  • 135.013 Gem. (3M) 321,3K

Februari, de maand van de definitieve ommekeer en herstel.

1.672 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 marathon 11 10 februari 2021 11:19
    quote:

    Profitmaker schreef op 10 februari 2021 09:41:

    En weer dalen zeg! Ongelooflijk de daling gaat maar door joh.
    PM verwacht dat aandeel bij beurscorrectie terug gaat vallen naar 5-6 euro. Wat een giller zeg!
    In de derde persoon??
    En een bedrijfswaarde van €300 mio???
    Dat zou pas echt een giller zijn!!!
  2. forum rang 6 boem! 10 februari 2021 11:25
    quote:

    win some... schreef op 10 februari 2021 10:36:

    De outlook voor Automotive voor dit jaar is wel erg teleurstellend.

    Een jaar geleden gaf men een backlog van 1,8 miljard. In 2020 zou hiervan 16% geboekt worden als IFRS-omzet, voor 2021 was de verwachting 18%.

    Door corona is de backlog niet gegroeid en nog steeds 1,8 miljard. In 2020 is er 13% in de IFRS-omzet terechtgekomen, 3% minder dan verwacht. Maar voor 2021 is de outlook dat er 14% van de backlog in de IFRS-omzet wordt geboekt. Dat is dus 4% minder dan een jaar eerder verwacht.

    Waar voor 2021 een herstel in Automotive werd verwacht, geeft de outlook aan dat het jaar verhoudingsgewijs nog slechter dan 2020 gaat worden. Is dit puur gebaseerd op lagere verwachte verkoopcijfers van OEM's? Of is er misschien ook ergens een contract gecancelled? Hopelijk zal de outlook in de loop van het jaar opwaarts worden bijgesteld.

    Het backlog geeft de te verwachten IFRS omzetten aan van de reeds gesloten contracten.

    Het backlog per 1 juli 2019 heeft een waarde van 1,6 miljard.
    De stand per 31 december geeft een waarde aan van 1,8 miljard.

    Omdat er in de perode 1 juli 2019 t/m 31 december 2020 352 mio als IFRS omzet Automotive is geboekt is deze 352 mio + de 200 mio de resultante van nieuwe contracten +/- de herwaardering van oude contracten.

    De lagere inschatting van te verwachten IFRS omzetten in de jaren 2021 en 2022 wordt veroorzaakt door de lagere inschatting van ingegane contracten.

    Je hebt het dan over de gefactureerde operationele omzetten die lager zijn vastgesteld.

    In de CC heeft HG het over lagere operationele omzetten tot en met 2022.

    De omzet zou in 2023 weer op nivo kunnen liggen van 2019 met 381 mio.

    De operationele omzet Automotive 2020 bedroeg 282 mio.

    Op basis van het verschil in operationele omzet in 2020 tov 2019 ad 100 mio schat ik de herwaardering in op 250 mio waardoor de orderporto in het afgelopen anderhalf jaar uitkomt op 832 mio .

    Ik kan dat onmogelijk als teleurstellend beschouwen.

    Concentreer je op de gefactureerde bedragen zou ik je willen meegeven.

  3. Optiebelegger 10 februari 2021 11:31
    quote:

    Testcase2020 schreef op 10 februari 2021 10:39:

    [...]

    ja dat is een hele tijd.

    hmm dan snap ik nog steeds opties niet helemaal als je daar winst op had. Of heb je de winst gemaakt toen ze nog even hoger dan 54 euro stonden (en de winst is dan de premie) ?
    Voorbeeld :
    Put E 54,00 geschreven voor 3 euro premie.
    Koers aandeel op vervaldag E 60,00.
    Winst 6 euro minus 3 euro premie = 300 euro winst minus transactiekosten.
  4. forum rang 6 boem! 10 februari 2021 11:49
    boekhoudkundig klopt het verhaal.

    een winst behaald met een put optie ad 54 euro waarvoor 3 euro is betaald.

    ik kan me echter niets voorstellen bij een premie van 3 euro(welke looptijd) tewijl ik niet op de hoogte ben van een koers op enige vervaldatum van 60 euro.

    Misschien ben je in staat deze onzekerheid bij mij weg te nemen.
  5. Optiebelegger 10 februari 2021 11:58
    quote:

    boem! schreef op 10 februari 2021 11:49:

    boekhoudkundig klopt het verhaal.

    een winst behaald met een put optie ad 54 euro waarvoor 3 euro is betaald.

    ik kan me echter niets voorstellen bij een premie van 3 euro(welke looptijd) tewijl ik niet op de hoogte ben van een koers op enige vervaldatum van 60 euro.

    Misschien ben je in staat deze onzekerheid bij mij weg te nemen.

    Boem, goeie opmerking, mijn voorbeeld is niet juist.
    Moet zijn : Bij een koers van 60 is de 3 euro premie verdiend, meer niet.
  6. forum rang 6 win some... 10 februari 2021 12:07
    quote:

    boem! schreef op 10 februari 2021 11:25:

    [...]

    De omzet zou in 2023 weer op nivo kunnen liggen van 2019 met 381 mio.
    [...]

    Er zijn verschillende berekeningen te maken. Bovenstaande wordt denk ik door velen als zeer teleurstellend ervaren. De verwachting was om in 2021 al weer op het niveau van 2019 te zitten. Daar weegt een relatief goede orderintake m.i. niet tegen op.
  7. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 10 februari 2021 12:14
    Hoe dan ook, na de geregisseerde en ongegronde vrije val van ruim 2 euro en vijf dagen van dalen is flink herstel nu zeer op zijn plaats. Het is duidelijk dat er een partij geregisseerd lager drukt, en dat moet toch ook een VEB en AFM opvallen?!
  8. forum rang 6 NewKidInTown 10 februari 2021 12:16
    quote:

    ovanspaend schreef op 10 februari 2021 06:44:

    waar baseer je een multiple van x 30 op?
    Als de NETTO. WINST per aandeel STRUCTUREEL met 30 procent per jaar zou groeien, dan zou je best een multiple van 30 van de wpa mogen nemen.

    Hoe groot is de netto winst per aandeel eigenlijk, "weet" iemand dat ?
  9. forum rang 7 tatje 10 februari 2021 12:17
    Verkopen van Fleetmatics.

    ebitda 2018 71,7
    ebit 2018 52,6

    Aandelen van 230 naar zeg 130 miljoen.

    Maar heb je niet bijgekocht is je aandeel in TT procentueel hetzelfde gebleven.

    Tja het optieplan liet in 2019 het volgende zien.

    Begin 2019 5.828.770 eind 4.130.272 meeste kwam van exercised 1.631.649.

    Er werd nog een heel klein beetje granted toegekend , want vanaf nu krijgen de optiehouders ook RSU aandelen.

    Het bestuur Harold Alain Taco, had ook opties.

    Begin 2019 2.423.100 uitoefening in aandelen van 2012 Harold en Alain ieder 113.750 eind 2019 2.195.600.

    Dus eind 2019 waren er voor RVB 2.195.600
    Dus waren er eind 2019 voor het senior management 1.934.672

    Totaal dus 4.130.272

    maar de opties deden niet mee met 9/16.

    Dus eerst kreeg ik voor mijn optie een aandeel en moest ik een overnamesom met 230 miljoen aandelen delen.
    Na de aandelen consolidatie krijg ik voor mijn optie een aandeel en moet ik de overnamesom met 130 miljoen aandelen delen.

    Dus krijgen de RVB en de senior managers veel meer voor hun optie.

    100% zekerheid kan ik zien in het JV 2020.

  10. [verwijderd] 10 februari 2021 12:39
    quote:

    NewKidInTown schreef op 10 februari 2021 12:16:

    [...]
    Als de NETTO. WINST per aandeel STRUCTUREEL met 30 procent per jaar zou groeien, dan zou je best een multiple van 30 van de wpa mogen nemen.

    Hoe groot is de netto winst per aandeel eigenlijk, "weet" iemand dat ?
    Voor 2023 is de outlook – met hoge mate van zekerheid vanwege geboekte orders – een omzet van 550 miljoen uit Content en Services. Plus wat er dan nog over is van Consumer. Laten we eens conservatief uitgaan van 50 miljoen Consumer (nu: 100-120). Vooral apps, motornavigatie, truckers en nog wat consumenten PND’s.

    TomTom verwacht 10% over te houden onder aan de streep. Dat is 60 miljoen, ofwel 46 cent per aandeel. Met een multiple van 20 is dat een koers van EUR 9,20. Met 4 euro cash daarbij (wat nog over is van verkoop Telematics divisie en nu op de balans staat en aangroeit) kom je op EUR 13,20.

    Hierin is nog niet verwerkt mogelijke upside, zoals nieuwe contracten die getekend kunnen worden, een uitbreiding van het Microsoft partnership, het mogelijk ‘lozen’ van Consumer, een nog sterker dan verwachte groei in verkopen van electrische auto’s en daarmee de take-rates en de nu aangekondigde ADAS verplichting in heel de EU per volgend jaar. Of misschien doen ze nog wel een groei overname, als er in deze tijd prooien zijn.

    Enerzijds kun je zeggen: een horizon van 2 jaar is voor mij lang. Je kunt het ook omdraaien. Iedereen is op zoek naar een ‘veilige’ belegging en TomTom heeft voor de komende jaren in elk geval een (zij het wat meer gematigde) groeiverwachting uit langlopende licentie contracten en heeft bovendien geen enkele schulden en wel cash.
  11. forum rang 6 boem! 10 februari 2021 12:43
    quote:

    win some... schreef op 10 februari 2021 12:07:

    [...]

    Er zijn verschillende berekeningen te maken. Bovenstaande wordt denk ik door velen als zeer teleurstellend ervaren. De verwachting was om in 2021 al weer op het niveau van 2019 te zitten. Daar weegt een relatief goede orderintake m.i. niet tegen op.
    Ook voor mij was de outlook voor 2021 waarbij men aangaf dat de productieomzet pas in 2023 weer op het peil zou komen van 2019 uiterst teleurstellend.

    NB het is nl de productieomzet die voor de FCF zorgt.

    Ik heb echter na kennis genomen te hebben van de CC de hoop nog niet opgegeven dat de productieomzet in 2021 alweer op het nivo komt van 2019.
    Tijdens de zomer zal er meer duidelijkheid worden verschaft over de productie-omzet 2021.

    Indien de productieomzet inderdaad op het nivo komt van 2019 zal de FCF over 2021 ca 30 mio hoger uitvallen met alle gevolgen voor de koers.
  12. [verwijderd] 10 februari 2021 12:50
    quote:

    boem! schreef op 10 februari 2021 12:43:

    [...]

    Ik heb echter na kennis genomen te hebben van de CC de hoop nog niet opgegeven dat de productieomzet in 2021 alweer op het nivo komt van 2019.Tijdens de zomer zal er meer duidelijkheid worden verschaft over de productie-omzet 2021.Indien de productieomzet inderdaad op het nivo komt van 2019 zal de FCF over 2021 ca 30 mio hoger uitvallen met alle gevolgen voor de koers.

    Voor de autobranche is het eerste kwartaal van dit jaar het moeilijkst vanwege gesloten showrooms. Dat wil niet zeggen dat ze dat niet in de loop van het jaar deels kunnen inlopen, wat waarschijnlijk betekent dat de cijfers per kwartaal beter worden, maar over het jaar als geheel bij elkaar gelopen nog een min oplevert. Alles wat boven de huidige outlook uitkomt heeft impact, vanwege 80-90% marge. TomTom heeft de software al geleverd aan autofabrikanten en krijgt betaald per auto die verkocht wordt.
  13. forum rang 4 Gvv2024 10 februari 2021 12:53
    quote:

    Optiebelegger schreef op 10 februari 2021 11:31:

    [...]
    Voorbeeld :
    Put E 54,00 geschreven voor 3 euro premie.
    Koers aandeel op vervaldag E 60,00.
    Winst 6 euro minus 3 euro premie = 300 euro winst minus transactiekosten.
    Ik dacht dat je dan alleen een premie ontving van 3 euro bij schrijven daar de put optie bij 60 euro waardeloos is want niemand wil die optie kopen ?
  14. forum rang 6 boem! 10 februari 2021 13:05
    quote:

    NewKidInTown schreef op 10 februari 2021 12:16:

    [...]
    Als de NETTO. WINST per aandeel STRUCTUREEL met 30 procent per jaar zou groeien, dan zou je best een multiple van 30 van de wpa mogen nemen.

    Hoe groot is de netto winst per aandeel eigenlijk, "weet" iemand dat ?
    Ik denk dat het niet de getoonde netto-winst is van enig jaar die de koers van een aandeel bepaald.

    Wat zou indien je jouw insteek gebruikt de koers moeten zijn van een aandeel Shell of een TT met een netto verlies van resp +20 miljard en +200 mio.

    Ik denk dat de koers zal tenderen naar wat er in de toekomst verwacht gaat worden van dat gedeelte van de operationele FCF onder aftrek van wat men noodzakelijk vindt voor investeringen en optimale financieringsstructuur.

    UIteraard zal de factor die je daarop toepast afhankelijk zijn van het groeipercentage van dit aandeelhoudersuitkeringsdeel.

1.672 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links