Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,465 19 apr 2024 17:37
  • -0,005 (-0,01%) Dagrange 32,920 - 33,550
  • 9.995.595 Gem. (3M) 7,6M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 4309 4310 4311 4312 4313 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 cash is king 8 februari 2021 12:15
    quote:

    Mousepoes schreef op 8 februari 2021 09:18:

    ZalweL'Bericht van juni 2020.

    Leuk om terug te lezen en waarom er zo zwaar werd afgeschreven. Aandeel stond toen in juni 2020- 15,50. Hebben ze teveel afgewaardeerd?
    lagere verwachte prijs olie en gas. Ook voor de toekomst heeft dat gevolgen. De prijzen van olie en gas zullen lager liggen dan eerder was gedacht.

    Zo gaat Shell uit van een prijs voor Brentolie van 50 dollar (44,50 euro) per vat, terwijl eerder was gerekend op 60 dollar. Voor de prijs van gas wordt uitgegaan van 2,25 dollar per miljoen British thermal units, een eenheid van energie die gebruikt wordt in de Verenigde Staten. Eerder was dat nog 3 dollar.

    Pas voor de periode na 2023 rekent Shell weer op een olieprijs van 60 dollar en een gasprijs van 3 dollar. Beleggers schrikken van het nieuws: de koers van Shell daalt meer dan 2 procent'.

    Maar hij staat vandaag al op die stand, olie is net door de 60$ heen geschoten, gas staat bijna op 3$

    En toen betaalde ik nog €24,- per aandeel.
    Vanochtend heeft onze TA -er van IEX (Royce, of Rolls, of zo) ook zijn licht laten schijnen over het aandeel Shell. Gelardeerd met allerlei leuke grafiekjes, e.d. Maar waar het op neer komt, is dat het aandeel Shell de speelbal is geworden van handelaren. Het gaat om instapmomenten (en uitstapmomenten uiteraard), bodems, toppen, boosters, turbo's. Boeiend om te lezen hoe dat wereldje in elkaar zit, al zal ik er zelf nooit aan beginnen, maar het is wel het wereldje dat nu de koers van shell domineert/bepaalt.

    Jouw olieprijs van 60 dollar en gasprijs van 3 dollar doen er weinig toe in dat wereldje; daar gelden andere regels. En zolang de particuliere beleggers aan de zijlijn staan en naar het spektakel kijken, komt de koers van Shell niet in beweging. Dan blijft ie termen van het wereldje gevangen in een tradingrange met een bovengrens van 17 euro 65 (volgens 'onze Rolls Royce').
    En dat zou nog best wel eens heel goed kunnen kloppen. Niemand weet welk verkoopkoers(en) er voor Shell in de automatische verkoopprogramma's bij de diverse vermogensbeheerders staat en 17,65 euro zou er best wel eens een van kunnen zijn. 15,60 euro ook, als je ziet hoewel moeite het kost om daar vanochtend bovenuit te stijgen.
  2. [verwijderd] 8 februari 2021 12:18
    Volkskrant:
    Het is volgens Shell voor het eerst dat dit type kerosine is gecertificeerd voor gebruik in de burgerluchtvaart.

    De synthetische vliegtuigbrandstof is gemaakt uit waterstof die is gemaakt uit wind- en zonne-energie en afgevangen CO2. Volgens deze methode ontstaat een gesloten systeem, waarbij bij verbranding in de vliegtuigmotor geen nieuwe CO2 vrij komt.

    In totaal is vorig jaar in een proefopstelling in het onderzoekscentrum van Shell in Amsterdam 500 liter geproduceerd, werd maandag bekendgemaakt tijdens een internationale conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen (SAF) in Den Haag.

    Een dergelijke hoeveelheid is minder dan een druppel op de gloeiende plaat: een Boeing 737 die de hele dag in bedrijf is, verstookt zo’n 35 duizend liter brandstof. ‘Die 500 liter is misschien net genoeg om naar de startbaan te taxiën en voor de eerste seconden van de start’, zegt luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft. Tijdens de vlucht van Amsterdam naar Madrid is de kerosine bijgemengd met gewone kerosine.
    Belangrijke eerste stap
    President-directeur van Shell Nederland Marjan van Loon spreekt niettemin van een belangrijkste eerste stap en zegt dat er nu moet worden opgeschaald en onderzocht moet worden hoe synthetische kerosine commercieel haalbaar gemaakt kan worden. Van Loon: ‘We hebben lang gedacht dat de luchtvaartsector niet te verduurzamen zou zijn, vandaag is een punt op de horizon gezet om toch een eerste stap te kunnen maken.’

    ‘Het goede nieuws is dat is aangetoond dat er geen technologische barrières meer zijn en dat luchtvaart verduurzaamd kan worden’, zegt Melkert. ‘Het slechte nieuws: dat duurt nog wel even en het is duur.’ Door het complexe productieproces is synthetische kerosine nu vier tot zes keer duurder dan gewone vliegtuigbrandstof.

    Het proces is niet nieuw. Er wordt op veel plaatsen geëxperimenteerd met synthetische kerosine en de chemische processen die eraan ten grondslag liggen, zijn al bijna een eeuw oud. Bijzonder aan dit project is de relatief grote hoeveelheid en dat de kerosine is gecertificeerd, hetgeen betekent dat het aan de strenge eisen voldoet om gebruikt te mogen worden in de burgerluchtvaart.

    De productie van groene waterstof gebeurt met behulp van electrolyzers. Om genoeg waterstof te produceren voor een substantiële hoeveelheid synthetische kerosine, zijn enorme hoeveelheden duurzame elektriciteit nodig. Zo veel groene stroom is nu domweg niet beschikbaar.

    Shell zegt daarom eerst zogenoemde blauwe waterstof te willen gebruiken, zegt Van Loon. Dit is waterstof geproduceerd uit aardgas waarbij de vrijgekomen CO2 ondergronds wordt opgeslagen en dus niet in de atmosfeer komt. Maar op deze manier blijven fossiele brandstoffen de basis en is de kerosine weliswaar klimaat vriendelijker, maar niet duurzaam.

    Frituurvet
    Een alternatief is biokerosine, die onder meer uit afgewerkt frituurvet wordt gemaakt. Dit gebeurt nu al op kleine schaal. Maar ook dit basismateriaal is beperkt beschikbaar. ‘We kunnen niet oneindig meer patat gaan eten’, schetst Melkert.

    Een groot voordeel van synthetische kerosine is dat het zeer zuiver is. Er zit geen zwavel in en ook geen aromatische koolwaterstoffen, waardoor er bij verbranding minder schadelijke stoffen vrij komen. Vliegtuigmotoren en brandstofsystemen lijken bestand tegen een flink percentage bijmenging van synthetische kerosine, maar dit moet in de praktijk nog worden bewezen. In 2030 moet volgens het kabinet 14 procent van de getankte kerosine CO2-neutraal zijn.
  3. forum rang 4 Yes we can 8 februari 2021 12:30
    quote:

    Cornel1959 schreef op 8 februari 2021 10:31:

    Heb al eerder aangegeven dat ik denk dat de koers niet veel gaat stijgen voorlopig. Het is echt de vraag of alle investeringen richting groen ook heel rendabel worden. En of er dus waarde aan het bedrijf toegevoegd gaat worden..Met een dividend op dit niveau gaat de koers echt niet boven de 17,18 euro dit jaar. Max. Is toch ook prima. Als de koers maar 6% stijgt en een divi van 4 heb je een rendement van 10%. Prima. Dus een koers op 31 december van 16,50 geeft een rendement van 10%. Willen de meeste hier niet horen weet ik. En misschien word het nog beter!
    Heb er ook geen probleem mee. Door mijn relatief lage GAK is dividendrendement wat hoger en is er al een mooi stuk koerswinst behaald. Ik heb nog genoeg cash om bij nieuwe dip bij te kopen. Op deze koers verkoop ik alvast niets meer, ik ben zo blij dat er nog een dip is geweest zodat ik terug kon bijkopen. Eerste verkooporder staat op 16 (RDSB) en ik denk dat ik dat naar boven ga schuiven, want zelfs 16€ is een zeer lage koers
  4. Perpboy 8 februari 2021 12:47
    Dit is echt fantastisch nieuws. De grote veranderingen zie je meestal niet aankomen maar dit is er eentje waarvan je zeker kunt zijn dat dit de toekomst wordt. Helaas voor alle vliegtuighaters: voor je plezier overal heen vliegen vliegen blijft dus de norm.

    Opschalen
    De ’kunstkerosine’ is gemaakt van CO2, water en in Nederland opgewekte elektriciteit uit zon en wind. De vlucht is al eind vorige maand uitgevoerd, maar het nieuws is pas maandag bekendgemaakt. Dat het in theorie mogelijk is om synthetische kerosine te maken is al een tijdje bekend, maar dat de ontwikkelingen nu zo snel gaan komt als een verrassing.

    Marjan van Loon, topvrouw van Shell Nederland, laat weten ’ontzettend trots’ te zijn: „Het is een belangrijke eerste stap. Samen met onze partners moeten we nu opschalen, versnellen en het commercieel haalbaar maken.” Shell is wereldwijd de belangrijkste leverancier van ’gewone’ kerosine. KLM-baas Pieter Elbers is in zijn nopjes: „Deze eerste vlucht laat zien dat het in de praktijk mogelijk is en we voorwaarts kunnen.”
  5. [verwijderd] 8 februari 2021 12:49
    quote:

    Perpboy schreef op 8 februari 2021 12:47:

    Dit is echt fantastisch nieuws. De grote veranderingen zie je meestal niet aankomen maar dit is er eentje waarvan je zeker kunt zijn dat dit de toekomst wordt. Helaas voor alle vliegtuighaters: voor je plezier overal heen vliegen vliegen blijft dus de norm.

    Opschalen
    De ’kunstkerosine’ is gemaakt van CO2, water en in Nederland opgewekte elektriciteit uit zon en wind. De vlucht is al eind vorige maand uitgevoerd, maar het nieuws is pas maandag bekendgemaakt. Dat het in theorie mogelijk is om synthetische kerosine te maken is al een tijdje bekend, maar dat de ontwikkelingen nu zo snel gaan komt als een verrassing.

    Marjan van Loon, topvrouw van Shell Nederland, laat weten ’ontzettend trots’ te zijn: „Het is een belangrijke eerste stap. Samen met onze partners moeten we nu opschalen, versnellen en het commercieel haalbaar maken.” Shell is wereldwijd de belangrijkste leverancier van ’gewone’ kerosine. KLM-baas Pieter Elbers is in zijn nopjes: „Deze eerste vlucht laat zien dat het in de praktijk mogelijk is en we voorwaarts kunnen.”
    Nu nog terugzien in de koers...
  6. Koffie Verkeerd 8 februari 2021 12:56
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 8 februari 2021 12:15:

    [...]

    Vanochtend heeft onze TA -er van IEX (Royce, of Rolls, of zo) ook zijn licht laten schijnen over het aandeel Shell. Gelardeerd met allerlei leuke grafiekjes, e.d. Maar waar het op neer komt, is dat het aandeel Shell de speelbal is geworden van handelaren. Het gaat om instapmomenten (en uitstapmomenten uiteraard), bodems, toppen, boosters, turbo's. Boeiend om te lezen hoe dat wereldje in elkaar zit, al zal ik er zelf nooit aan beginnen, maar het is wel het wereldje dat nu de koers van shell domineert/bepaalt.

    Jouw olieprijs van 60 dollar en gasprijs van 3 dollar doen er weinig toe in dat wereldje; daar gelden andere regels. En zolang de particuliere beleggers aan de zijlijn staan en naar het spektakel kijken, komt de koers van Shell niet in beweging. Dan blijft ie termen van het wereldje gevangen in een tradingrange met een bovengrens van 17 euro 65 (volgens 'onze Rolls Royce').
    En dat zou nog best wel eens heel goed kunnen kloppen. Niemand weet welk verkoopkoers(en) er voor Shell in de automatische verkoopprogramma's bij de diverse vermogensbeheerders staat en 17,65 euro zou er best wel eens een van kunnen zijn. 15,60 euro ook, als je ziet hoewel moeite het kost om daar vanochtend bovenuit te stijgen.
    nooit serieus nemen die TA, voor corona hoorde ik ook eindeloos vaak hoe Shell ALTIJD tussen de 25 en 30 euro bewoog, nou nee dus...
  7. [verwijderd] 8 februari 2021 13:04
    quote:

    Koffie Verkeerd schreef op 8 februari 2021 12:56:

    [...]

    nooit serieus nemen die TA, voor corona hoorde ik ook eindeloos vaak hoe Shell ALTIJD tussen de 25 en 30 euro bewoog, nou nee dus...
    exact, TA mensen zijn lijnstjestrekkers die *achteraf* dingen zeggen en als de koers uit hun bandbreedte verdwijnt, gaan ze andere lijntjes trekken en begint hun zeikverhaal opnieuw
  8. forum rang 4 Cornel1959 8 februari 2021 13:18
    quote:

    LongTermValueInvestor schreef op 8 februari 2021 12:09:

    [...]

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Zodra Shell aandelen gaat inkopen, zie ik niet hoe de koers laag kan blijven. Ik denk niet dat institutionele beleggers dividend/buybacks/groei capex heel anders waarderen.

    Aannemend dat de waarde van een aandeel gelijk is aan de som van de verdisconteerde toekomstige kasstromen minus basis investeringen. Hoe Shell dit aan aandeelhouders betaald is niet heel relevant.
    Dat klopt wel. Alleen in mijn aanname word het verdiende geld uitgegeven aan dividend en investeringen in groen. En dus niet of in beperkte mate in aandelen inkoop. Mochten ze minder in groen investeren en daarvoor aandelen inkopen zal de koers stijgen. Hoewel je je dan af moet vragen of grote pensioenfondsen dat aandeel dan kopen. Namelijk niet groen genoeg.
  9. forum rang 5 Marco1962 8 februari 2021 13:23
    quote:

    Cornel1959 schreef op 8 februari 2021 13:18:

    [...]

    Dat klopt wel. Alleen in mijn aanname word het verdiende geld uitgegeven aan dividend en investeringen in groen. En dus niet of in beperkte mate in aandelen inkoop. Mochten ze minder in groen investeren en daarvoor aandelen inkopen zal de koers stijgen. Hoewel je je dan af moet vragen of grote pensioenfondsen dat aandeel dan kopen. Namelijk niet groen genoeg.
    Shell gaat toch pas weer aandelen inkopen als de schuld naar 65 miljard is teruggebracht? Men denkt dat ze daar 2 jaar voor nodig hebben. 2x10 miljard. Dan is (voorlopig niet) best wel goed verwoord van je.
  10. [verwijderd] 8 februari 2021 13:29
    quote:

    Marco1962 schreef op 8 februari 2021 13:23:

    [...]
    Shell gaat toch pas weer aandelen inkopen als de schuld naar 65 miljard is teruggebracht? Men denkt dat ze daar 2 jaar voor nodig hebben. 2x10 miljard. Dan is (voorlopig niet) best wel goed verwoord van je.
    idd shell gaat 20/30% van de cffo uitkeren als de netto schuld 65 miljard is.

    dat is ongv 8 miljard, maar er zijn al wat assets verkocht. dus dat zal wat lager uitvallen.

    lage investeringen+ hoge olie koers zullen we het wel binnen dit jaar halen.

  11. Olie=Business 8 februari 2021 14:02
    quote:

    Wezienhetwel schreef op 8 februari 2021 13:50:

    Eens, maar er komt/ligt nog een bonnetje van 1,5-2 miljard om afscheid te nemen van ca 8.000 mensen
    Binnen 2 jaar terugverdiend. Gemiddelde salaris bij Shell is 160.000 euro. Daarna structureel 1 miljard per jaar wat het oplevert.
  12. LongTermValueInvestor 8 februari 2021 14:07
    quote:

    Cornel1959 schreef op 8 februari 2021 13:18:

    [...]

    Dat klopt wel. Alleen in mijn aanname word het verdiende geld uitgegeven aan dividend en investeringen in groen. En dus niet of in beperkte mate in aandelen inkoop. Mochten ze minder in groen investeren en daarvoor aandelen inkopen zal de koers stijgen. Hoewel je je dan af moet vragen of grote pensioenfondsen dat aandeel dan kopen. Namelijk niet groen genoeg.
    Dat is wel veel CAPEX naar duurzaam, ik zie dat niet snel gebeuren.
  13. forum rang 4 andrejes 8 februari 2021 14:16
    Vooruitzicht aandelen inkoop shell intact
    (ABM FN-Dow Jones) Royal Dutch Shell heeft in het vierde kwartaal van 2020 "significant" zwakker gepresteerd dan in het derde kwartaal, maar de vooruitzichten voor de inkoop van eigen aandelen is min of meer intact. Dit stelde analist Bertrand Hodée van Kepler Cheuvreux maandag.

    Hodée denkt dat, uitgaande van een olieprijs van 55 dollar per vat Brent in 2021 en 60 dollar in 2022 dat Shell de ruimte heeft om tussen de 3 en 6 miljard dollar aan eigen aandelen in te kopen in 2021 en tussen de 4 en 8 miljard dollar in 2022.

    Kepler herhaalde het koopadvies op Shell met een koersdoel van 20,50 euro.

    Maandag noteerde het aandeel Shell 0,9 procent hoger op 15,69 euro. Donderdag houdt de oliereus een beleggersdag.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 4309 4310 4311 4312 4313 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links