Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,465 19 apr 2024 17:37
  • -0,005 (-0,01%) Dagrange 32,920 - 33,550
  • 9.995.595 Gem. (3M) 7,6M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 4301 4302 4303 4304 4305 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Cornel1959 7 februari 2021 09:58
    quote:

    Rappe schreef op 7 februari 2021 00:54:

    Nederlanders staan bekend als handelaren en bij Shell is dat niet anders. Olie en gas levert de kasstroom voor investeringen en Shell kijkt in elk land naar wat de klanten willen, tegen welke prijs kan er ingekocht worden en tegen welke prijs kan er verkocht worden.

    Als je zonnestroom kan kopen onder 5 cent per kWh en aan de laadpaal kan verkopen boven 20 cent per kWh, waarom niet meedoen?

    In een ander land kan er een totaal andere realiteit zijn, waar aardgas het middel is om hongersnoden op te lossen, de vrouwen 5 uren per dag aan hout sprokkelen uitspaart (die kunnen op de arbeidsmarkt komen, het gezinsinkomen opdrijven en verhogen de vraag naar vervoer), de luchtvervuiling en zware smog kan elimineren,...

    Ik vind het juist goed dat Shell niet blindstaart op de olie zoals de Amerikanen, maar ook niet zomaar op het onbekende springt.

    Ik zie Shell als een beleggingsfonds met geografische spreiding, spreiding over de energiebronnen en een dikke kasstroom dat het boeltje financiert. Als je door de bomen het energie-bos niet meer ziet, dan gaat Shell voor ons uitkiezen welke energie-aandelen in de fonds hoort en welke niet.

    Zolang er geen lange termijn energie opslag is, dan blijft het probleem van de zonnepanelen en windmolens die op het ene moment zoveel produceren dat de elektriciteitsprijs crasht en op het andere moment een groot tekort en extreem hoge prijzen veroorzaakt.

    Dat lost men op door het inschakelen/afschakelen van straalmotoren die een generator aandrijven. De Rolls Royce Avon is legendarisch voor het opwekken van stroom en de onderhoud gebeurt meestal van op afstand met een verrekijker, zie je de warmte het beeld vervormen, dan is die straalmotor nog in orde. Die dingen kunnen een hele jaar non-stop draaien.

    Voor elke kW aan zonnepanelen/windmolens, komt er een kW aan straalmotor als backup erbij. De dag dat de wind niet hard genoeg waait en de zon schijnt niet fel genoeg, dan staan de straalmotorenparken keihard te loeien om het land nog draaien te houden. Voor de ingenieurs en de industrie is het dubbel uitvoeren van de energieproductie fantastisch.

    Een zwaktepunt van de Prelude is dat zij dachten dat stroom opwekken met stoom een betrouwbaarder alternatief is voor de standaardoplossing (in olie en gas) van een onderhoudsvrije Rolls Royce Avon gekoppeld aan een generator.

    Ik kan beter Rolls Royce aandelen kopen nog voordat het terug boven £1 springt. Het is meer dan het aandrijven van vliegtuigen. Voor elke groene droom in de energie verwezenlijkt is er een berg aan straalmotoren voor energieproductie verkocht.
    Goed verhaal. Ter aanvulling nog dit. Een heel goede manier om de overtollige stroom van windmolens en zonneparken op piekmomenten te gebruiken is voor het maken van waterstof. En wie heeft dat in zijn toekomst strategie staan en is er al daadwerkelijk mee bezig?
  2. [verwijderd] 7 februari 2021 10:22
    quote:

    De moeder van Juul schreef op 6 februari 2021 23:49:

    [...]

    Twee opmerkingen en twee vragen over deze twee bovenstaande zaken:

    1. oilprice is een grote reclamesite die zich laten betalen om afrikaanse trolbedrijven te promoten. ik luister nog eerder naar de adviezen van P(at)rick en Harry Niks dan die site.

    2. dus als shell straks 63 dollar nettowinst per vat ( 100 minus 37 ) maakt en de miljarden dagelijks binnenstromen denk je dat de vraag naar shell aandelen niet toe zal nemen? op welke planeet woon jij?
    Af en toe ben je eentonig met je 3 x up, maar hier heb je volledig gelijk.. Duimpje :-)
  3. forum rang 4 Cornel1959 7 februari 2021 11:47
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 6 februari 2021 23:31:

    1. Een tip voor iedereen, die de site nog niet kent: oilprice.com Gewoon elke dag even kijken naar het laatste olie- en gasnieuws en voor wie dat interessant vindt: Tesla en andere e.v.'s. Gewoon doen, scheelt mij het doorploegen van een hele hoop prietpraat op dit forum op zoek naar zinnige info, die er gelukkig (zij het spaarzaam) ook tussen staat.

    2. De prijs van olie (en gas, LNG) wordt bepaald door vraag en aanbod en dat geldt ook voor een aandeel Shell: vraag en aanbod.

    T.a.v. de prijs van olie geldt, dat er op dit moment sprake is van krapte op de markt met als gevolg dalende olievoorraden in zowel de VS, als China en stijgende prijzen. De vraag naar olie komt vooral uit China, dat in januari 2021 12miljoen barrels per dagolie (12 mbpd) importeerde t.o.v. 9 mbpd in december 2020. Dat is een forse slok op een borrel. Daarnaast importeert India de laatste tijd aanzienlijk meer olie, mede omdat men in India vanwege Corona het openbaar vervoer mijdt en meer met eigen vervooer is gaan rijden. Brazilie gebruikt om die reden ook meer olie, maar die pompen ze zelf (off shore) op.
    Het aanbod aan olie stokt door enerzijds de vrijwillige cut van SA met 1mbpd en omdat de olieproductie in de VS is blijven 'hangen' op rond de 11mbpd. De grote vraag bij de 'experts' is hoelang de schalieboeren de discipline kunnen opbrengen om niet meer putten te slaan en de productie op te voeren. De verwachting bij dezelfde experts is echter dat de schalieboeren onder grote druk van de geldschieters staan om eindelijk te leveren (geld/dividend, e.d. en dus geen nieuwe olieputten slaan, want dat kost geld).
    Sa en Rusland (OPEC+) houden met een scherp oog de olieproductie in de VS in de gaten en diezelfde schalieboeren en hun geldschieters zijn bang, dat SA bij de eerste faux pas de oliekraan wagenwijd open draait met gevolg kelderende olieprijzen.
    Wie (willen) profiteren: Brazilie, Iran, Libie en nog een paar kleintjes. Alleen kunnen zij niet voldoende produceren om aan de vraag vanuit China tegemoet te komen.
    Ergo, omdat de olieprijs een resultante is van vraag en aanbod zal de prijs de komende tijd gestaag blijven oplopen, zolang iedereen zich aan de stilzwijgende afspraak houdt om niet eenzijdig te willen profiteren van de oplopende olieprijs door meer te gaan produceren. En aangezien olie prijstechnisch een inelastisch product is, kan zelfs bij een dalende overal vraag naar olie op de lange termijn er toch sprake zijn van een oplopende olieprijs op korte termijn. En die kan best oplopen tot 100 dollar per vat, totdat er een paar landen (presidenten, regeringsleiders) zo nerveus worden, dat ze politieke druk gaan uitoefenen om de productie op te schroeven.

    T.a.v. de prijs van het aandeel Shell heb ik al eerder betoogt, dat de vraag vanuit de institutionele beleggers opdroogt en dat er veel eerder aanbod uit de hoek te verwachten valt. De vraag vanuit de hoek van de particuliere beleggers zal evenmin groot zijn, omdat Shell fors in het dividend gesneden heeft en dat schrikt veel particuliere beleggers af. Blijft over de handel, maar over een langere tijd bezien levert dat noch extra vraag, noch extra aanbod op.
    Ergo, op de korte termijn is er door genoeg aanbod en relatief weinig vraag geen substantiele opwaarte koersbeweging te verwachten. Vanaf de 2e helft van 2021 kan daar verandering in komen, omdat er enerzijds de kans bestaat, dat Shell uit de vrije kasstroom aandelen gaat inkopen (en als dat om miljarden dollars/euro's gaat, zet dat natuurlijk zoden aan de dijk) en anderzijds het dividend fors(er) verhoogd wordt, zodat het aandeel weer aantrekkelijker wordt voor de particuliere belegger.
    Bij een toenemende vraag van 2 kanten en een gelijkblijvend aanbod, zal de prijs van het aandeel Shell dan omhoog gaan.

    En dan tenslotte nog een opmerking over de strategie(update) van Shell: die gaat geen invloed hebben op vraag en aanbod van het aandeel Shell. Institutionele beleggers (vnl pensioenfondsen) zullen een bevestiging krijgen van het beeld dat Shell de energietransitie maar mondjesmaat omarmt en zullen zich onder druk van de maatschappelijke opinie genoodzaakt zien om hun belang in Shell verder af te bouwen. Vraag levert het ook niet op, omdat een strategie mooi, maar eerst zien en dan geloven.

    Ook een olieprijsstijging nu (voor mijn part tot 100 dollar per vat) heeft geen invloed op vraag en aanbod van het aandeel Shell, anders dan dat het voor Shell een stuk eenvoudiger wordt het dividend fors te verhogen en een fors aandeleninkoopprogramma te starten. Maar dan lopen we op zaken vooruit.

    Persoonlijk ben ik van plan, mocht de koers van het aandeel Shell - na de formele presentatie van de strategie voor de komende jaren - nog wat dalen, om mijn positie in Shell nog met 1000 stukjes uit te breiden tot in totaal 6k. Ik ben zelf nl. een belegger en geen handelaar en ik zie het (zie mijn bovenstaande betoog) op wat langere termijn helemaal goed komen met (het aandeel) Shell, juist omdat zij gaan voor cash!

    En dan toch nog 1 laatste punt. Op Shell. com staat een presentatie van de CFO (Patricia voor intimi) en let dan niet zozeer op de inhoud, maar vooral op de toon: een soort van Trumpiaans triomfantalisme (is dat Nederlands?) over de eigen prestaties. Leuk om te zien en wellicht ook veelbetekenend. Tenslotte had zij toen al een beeld over hoe het in januari liep.
    Goed verhaal. Ook hier een kanttekening. Als de olieprijs 100 dollar word en shell dus heel veel geld verdiend en divi echt verhoogd en aandelen inkoopt ontstaat er zeker meer vraag naar het aandeel. Dubbel divi betekent op deze koers 2x zoveel rendement. Gaat niet gebeuren want dan stijgt de vraag naar het aandeel en zijn er weinig verkopers dus stijgt de prijs. Dus oplopende olieprijs heeft natuurlijk zeker invloed oo de koers.
  4. [verwijderd] 7 februari 2021 11:52
    quote:

    Hopper58 schreef op 7 februari 2021 07:58:

    ah even gegoogled: het zijn nu Siemens Industrial (Rolls Royce) Avon machines. Dus denk ik niets met Rolls Royce Motor Cars van doen.
    De auto's zijn afgestoot en aan BMW verkocht.

    De straalmotoren voor energieproductie ook afgestoot en verkocht aan Siemens in 2014.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 4301 4302 4303 4304 4305 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links