Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,380 19 apr 2024 17:35
  • +0,120 (+0,79%) Dagrange 15,070 - 15,390
  • 59.888 Gem. (3M) 226,6K

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 763 764 765 766 767 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 februari 2021 17:24
    quote:

    Vavli schreef op 4 februari 2021 16:00:

    [...]

    Het dividend voor het vierde kwartaal is inderdaad schraal maar dat wordt gevompenseerd door het nieuws dat Euronav voor 50 miljoen aandelen zal inkopen. Aan de huidige koers is dat een koopje. Daarmee zullen ze dan aan 10 procent zitten die ze mochten inkopen. Ben benieuwd of ze toestemming krijgen voor inkopen daar bovenop. Het betekent alvast dat in de toekomst 10 procent van de winst extra verdeeld kan worden aan ons.
    En dan gisteren ook nog de aankoop van twee tankers aan een gunstige prijs.
    Dat wijst er allemaal op dat Euronav optimistisch is over de toekomst. Ik denk dat we hetzelfde koersverloop gaan zien als in 2019: in de loop van het jaar naar 11 euro.
    En dan de hyperinflatie die eraan komt

    Wetende dat je bij inflatie het best in "vastgoed" zit

    Wetende dat je schepen als "vastgoed" mag beschouwen

    ....

    :)

    je gaat met die 11 of 13 niet toe komen

    :)

    Oud ijzer gaat up

    :)

    Scheepswerven zitten vol met containerschepen en bulkers

    :)

    Veel onderdelen niet meer verkrijgbaar omdat de fabrieken stil lagen
    stockbreuken, ...

    :)

    Rijden en om zien !!!

    ;)
  2. [verwijderd] 4 februari 2021 17:30
    quote:

    Tellen schreef op 4 februari 2021 09:16:

    Als we de schulden bekijken 2019-2020 zijn deze gezakt met 500 milj. Dus voor 50 milj aandelen inkopen is niets ! Daarna nog eens en nog eens. Op het einde bezit Euronav volledig zichzelf.
    En dan nog enkele aandeelhouders
    :)
    vereffen dan maar
    :)

    een ander verhaal dan de Riddeters
    :)
  3. [verwijderd] 4 februari 2021 20:35
    Risk of crew crisis worsening again: Euronav
    Published date: 04 February 2021

    Share:
    The crew change crisis that has dogged the shipping industry during the Covid-19 pandemic is at risk of worsening again unless action is taken, Euronav chief executive Hugo De Stoop told Argus.

    Many countries banned crew changes at times during 2020, while restrictions on international flights made it difficult for seafarers to be transported between ships and their home countries.

    At the worst of the crisis Euronav had 670 people on board its ships with contracts extended by more than 30 days, De Stoop said, but this is now down to 47. Attaining this reduction cost money and man hours, he said.

    "It was getting easier, and we managed to go back to some sort of normality [with respect to crew changes]", De Stoop said.

    "We saw a relaxation of some of the rules, but now we see a reinforcement of those same rules", he said, and they are seeing the global statistics on seafarers trapped on board vessels increasing.

    He called on politicians to do more to facilitate crew changes and avoid a worsening of the "humanitarian crisis". He said that many of the nations that are common crew change destinations do not provide a large number of seafarers, which may make politicians in those countries less inclined to tackle the issues.

    Covid-19 has caused a 4.5pc increase in average daily vessel operating costs, according to shipping consultancy firm Drewry. Personnel costs rose by 6.2pc because of crew change restrictions. These additional costs are also likely to impact freight rates to some degree.

    By Will Collins
  4. [verwijderd] 4 februari 2021 20:37
    Euronav falls to 4Q loss: Update
    Published date: 04 February 2021

    Share:
    Adds CEO comments throughout

    Belgium-based shipowner Euronav made a loss in the fourth quarter last year after weak demand weighed on dirty-tanker spot rates. Chief executive Hugo De Stoop told Argus that he does not expect the firm to return to profit until at least the second half of this year.

    Euronav swung to $58.7mn loss in the fourth quarter from a $154.2mn profit a year earlier. Still, record profit in last year's first and second quarters, driven to a large extent by a sudden boom in demand for floating crude storage, meant the company's full-year earnings rose to $477.3mn in 2020 from $112.2mn in 2019.

    Average spot rates for Euronav's very large crude carrier (VLCC) fleet were $20,500/d on a time charter equivalent (TCE) basis in October-December last year, down from $61,700/d in the same period of 2019 and an average of $54,600/d for 2020 as a whole. Suezmax rates followed a similar trajectory, with fourth-quarter TCE earnings less than one-third of the average for 2020 as a whole.

    The company attributed the rate decline to weak crude consumption arising from global restrictions in place to combat Covid-19, along with export cuts from Opec+ members, both of which led to oversupply in the tanker market. Euronav expects these factors to persist into the second half of 2021, and said any return to pre-Covid demand relies on the successful roll-out of vaccination programmes globally.

    "We believe that the first half of this year will remain pretty low in terms of freight rates and therefore the results should remain below breakeven so we will probably record a loss [for this period]," De Stoop said. The second half of this year is less certain, he said, but the third quarter is "unlikely to be much better" taking into account seasonal factors, and the fourth quarter "maybe more positive".

    Looking further forward, De Stoop said he expects a tighter supply and demand balance to lead to a recovery in freight rates in 2022. Uncertainty over both the pandemic and propulsion technologies prevented the rush of vessel orders that might typically have taken place when freight rates were very high in the first half of 2020. As a result, an unusually low number of ships are on order.

    VLCC ordering activity has picked up in recent months. But although this might shorten the higher rate cycle, De Stoop said he does not expect increased vessel supply to prevent a recovery next year, as he thinks conditions are favourable for a pick-up in scrapping activity. De Stoop highlighted that many shipowners will be facing a decision about whether to invest $3mn-5mn, including the cost of a ballast water treatment system, in their older vessels to pass classification society surveys, many of which were delayed in 2020 because of Covid-19. Considering low freight rates, some may prefer to recycle the ships and receive "$18mn-19mn" at current scrap metal prices, he said.

    New ships, new options
    Euronav took delivery of two new VLCCs in January, and a further two are due in March. De Stoop confirmed that the company plans to look for clean product cargoes for the first voyage of these ships — as is common practice — and may be able to sign a deal with a trading firm that includes a storage option, which has become increasingly prevalent in the current market.

    Traders ask for a time charter with transportation and storage options, particularly for products such as jet fuel, gasoil and diesel that have seen demand severely affected by the pandemic, he said. "That is a new option that is available to us," he said, although he added that deals are typically negotiated close to the delivery of the ship and can be complex because the vessel size is atypical for the oil products market.

    Euronav also purchased two Suezmaxes that are under construction at South Korea's Daehan shipyard. These are scheduled to be delivered in January 2022, and have the structural notation to use LNG fuel. Euronav is working with the shipyard to make the tankers ready to use ammonia fuel in the future.

    By Will Collins
  5. bambricks 5 februari 2021 09:44
    Ik zit met de zelfde vragen. Heb al gezocht op het internet. Het enige wat ik kon vinden is dat Van Beurden gezegd heeft dat de huidige vraag naar olie ( ondanks Covid, geen vliegbewegingen. lockdowns, beperkt auto verkeer ) maar 5-7% onder de vergelijkbare vraag zit pre Covid.

    Dan moet er al meer transport komen zie ook de opmerking dat de VLCC licht aantrekken. Ook m.b.t. de opslag.

    Maar echt duidelijk is het niet.
  6. just just 5 februari 2021 09:51
    gepikt van forum RDS

    Euronav is ready to deploy USD 700 million

    Belgian tanker company Euronav has the option to deploy USD 700 million to be used on, for example, new tanker purchases. CEO sees a tough tanker market continue into the second half-year and hopes for increased scrapping activity in the sector.

    BY SØREN PICO
    Published: 05.02.21 at 09:29
    Belgian Euronav has a big sum at its disposal to buy up assets in the tanker market.

    Bron: shippingwatch.com/carriers/Tanker/art...

    Hierdoor?
  7. Bosuilius 5 februari 2021 09:53
    bambricks & vivali
    komaan mannen, ik wou uitgebreid reageren maar wil er mijn tijd niet aan verspillen. De koers blijft al hele tijd achter en we zaten al zeer lang op de bodem/weerstand van 6,5 aan.Kijk naar de cijfers, dit is een zeer gezond bedrijf en alle koersdoelen liggen nog ver boven de huidige koers.
  8. forum rang 4 boothram 5 februari 2021 10:02
    De euronav vloot staat n de boeken - zonder de nieuwbouw (anders geboekt)
    de tweedehandsprijzen voor suezmax en vlcc zijn terug te vinden bv. bij hellenic:
    vplus ,of fso staat er niet bij. In q4 lijkt er op FSO een fiscale 'tegenvaller....'... toch schat ik het aandeel van euronav, scrap inbegrepen op 200 miljoen (30 miljoen voor scrapwaarde, en 11,5 jaar exploitatie .
    gezien de oceania-explotatie en verhuurwaarde van de andere vplus schat ik op 100 miljoen

    dan blijft nog 2.5 miljard voor de vlcc/suezmax vloot. Voor de vlcc in eigen bezit is de waarde ongeveer 1,920 en voor de suezmax 800 .
    er is dus een onderwaardering van de vloot van 1$/aandeel. De koersen zijn wat men er momenteel voor neertelt en dat is dus in volle crisis...met grote verkoopdruk en weinig beschikbaaar kapitaal.
    met 50 milj iop een uitstaand kapitaal van 1,6 milj is meer dan 3%.Dit kan beschouwd worden als extra uitkering voor de aandelhoders. Dus ook direct rendement, als men dan het eigen kapitaal berekend op de aandelen die blijven uitstaan komt het eigen vermogen eerder aan 13-14 $ per aandeel in normale tijden...met vlootprijzen die 10% hoger liggen


  9. Erik007 5 februari 2021 10:43
    10:39
    Kepler Cheuvreux trekt koersdoel Euronav op
    Kepler Cheuvreux heeft zijn model voor Euronav EURN5,01% aangepast na het vierdekwartaalrapport en daarbij zijn ramingen voor omzet, brutobedrijfswinst, nettowinst en dividend opgetrokken. Het beurshuis baseert zich onder meer op de beter dan verwachte tonnageboekingen in het eerste kwartaal en op het feit dat meer tankers in droogdok moeten (waardoor de tankercapaciteit afneemt, red.).

    Net zoals Euronav verwacht de analist dat de vrachttarieven zullen klimmen wanneer de vraag naar olie normaliseert, iets wat in de tweede jaarhelft wordt verwacht. Op basis van twee scheepsaankopen en de verbeterde jaarcashflow stijgt het koersdoel van 11,80 naar 12,40 euro.

    Bron: www.tijd.be/markten-live/live-blog/ae...
  10. [verwijderd] 5 februari 2021 10:48
    quote:

    Vavli schreef op 5 februari 2021 09:39:

    Iemand enig idee waar die koerssprong deze ochtend aan te wijten is? Is Euronav zelf aan het inkopen?
    Andere institutionelen die de "waarde" hiervan begrepen hebben ?

    De heropstart staat voor de deur en de basis moet vertrekken anders komen de anderen tot stilstand, of kunnen ze niet vertrekken.

    Voor dat er 15 miljard injecties gegeven zijn zal dat nog wel even duren, maar toch

    Er zijn nu al grote tekorten

    :(

    Wie geld heeft kan betalen,

    Wie niets heeft kan niets verkopen,

    Internetverkoop is een leugen, je koopt, betaald en krijgt niets of een prul, ze innen uw geld wel !
    Je betaald en krijgt het een paar maanden later, als je het al krijgt.

    !!!
    De wereld gaat "wakker" worden !

    Die VLCC's liggen er wel, en olie zit erin ! Dus varen kunnen ze !

    :)
  11. [verwijderd] 5 februari 2021 10:48
    quote:

    basinclab schreef op 1 februari 2021 17:54:

    ik bekeek rond 15 uur eurn. op yahoo... en ik kon mijn ogen diet geloven. De koers stond op 8.02 en... ER STOND EEN NABEURS NOTERING BIJ ...IK heb dire ogen, en alleen mijn eksteroog vertrouw ik niet.Dus de nabeurs koers voor vanavond is 8$08. Ooit publiceerde ik nog een blog als clara s glass, die had een glazen bol waerbij ze in de oneindige aantallen facetten zowat alle tijdvakken kon bekijken, ik denk dat ik er iets van heb geërfd. dus in nabeurshandel 8.08$ vandaag ...

    of was die 8.08 een aankooplimiet??
    wie het toevallig ook gezien heeft of iets dergelijks op yahoo... mij melden aub ik vraag yahoo dan een uitleg.
    Kan het zijn dat de koers in USD was ipv EUR ?
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 763 764 765 766 767 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links