Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

Februari, de maand van de definitieve ommekeer en herstel.

1.672 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Dutchy Ron 3 februari 2021 09:32
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 3 februari 2021 09:29:

    120.000 stukken in 23 minuten is fors.
    Gevecht tussen een partij die omhoog wil en een partij die blokkeerd.
    Ik denk dat opwaartse krachten gaan winnen!!!
    Die won al vanaf 1-11-2020 tm 2 weken geleden ...... rustpauze
  2. [verwijderd] 3 februari 2021 09:36
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 3 februari 2021 09:34:

    Deze ‘’grote koper’ is in mijn beleving verantwoordelijk voor de koersstijging vanaf 1-11-2020 en zal er veel voor over hebben de koers niet te laten zakken.
    Als shorters opbouwen, loopt de koers dan niet in eerste instantie ook op?
  3. forum rang 6 tatje 3 februari 2021 09:50
    Dichtgetimmerd.

    Microsoft is alleen met TT een grote jongen in de locatie technologie.

    Microsoft geeft Tom Tom de kans op veel omzet.
    Tom Tom geeft Microsoft de kans in de automotive wereld.

    Als je je zo aan elkaar verbindt, dan is het raamwerk voor een overname, helemaal dichtgetimmerd, Harold kennende van 2 kanten :-)

    Wat zit er in het raamwerk.

    - de deals
    - de omzet
    - de marge
    - de winst
    - de overname prijs.

    Ergens komt het punt, dat Microsoft het bewijs ziet, voor alle posten.

    En dan !!!

    prettige beursdag.

  4. forum rang 7 Dutchy Ron 3 februari 2021 10:05
    Shanghai (Gasgoo)- BAIC BJEV, the new energy vehicle (NEV) unit of BAIC Group, intends to launch the model jointly developed with Huawei in April and start selling the new vehicles in November 2021, according to a local media outlet.

    The NEV maker revealed in last May that Huawei's HiCar technology had been tested on some vehicles. A local report said in early January the HiCar-powered model would hit the market in the first half of 2021.

    Within the cooperation with BAIC BJEV, Huawei will responsible for making the R&D achievements of software system, ICT (information and communications technology) and cloud computing practically viable.

    Huawei officially launched its in-car smart interaction system HiCar, which connects vehicles with such intelligent facilities as mobile phones, televisions and computers. Both USB and wireless method are available for users activating the HiCar system.

    In last July, Chinese automaker BYD announced the release of its flagship model “Han”, the first vehicle powered by Huawei’s HiCar solution.

    Huawei said its 5G-enabled HiCar system would be available on more than 120 car models from 30 plus automakers, including Chery, JAC Motors, Volvo Cars, FAW Group and GAC Group.

    The smart device provider also set up a smart car solution business unit (BU), which is currently under the charge of Huawei’s Consumer business group (BG)'s management committee. The BU focuses on five aspects, namely smart driving smart cockpit, intelligent network, intelligent electrification and cloud services.

    Huawei would join hands with Changan Automobile and CATL to develop a new upmarket brand, Zhu Huarong, chairman of Changan Automobile, said in last November.

    autonews.gasgoo.com/china_news/700179...

    Benieuw of TT hierin een rol speelt en zo ja welke......... ik vermoed dat HiCar compatable is met TT maps en HiCar uiteindelijk ook in de de EU modellen beschikbaar wordt gesteld.
  5. forum rang 6 tatje 3 februari 2021 10:07
    Ik weet het !

    Oud nieuws.

    13-1-2021 10:23:12

    Beursblik: UBS verhoogt koersdoel TomTom

    (ABM FN-Dow Jones) UBS heeft woensdag het koersdoel voor TomTom verhoogd van 10,20 naar 11,00 euro bij handhaving van het koopadvies.

    UBS verwacht dat 2021 een ommekeer zal worden voor de koers van de navigatiespecialist, mede dankzij een sectorrotatie naar waardeaandelen en een herstel van de automotive sector.

    De Zwitserse zakenbank ziet TomTom als één van de favorieten voor 2021 en verwacht dat het bedrijf voor het eerst sinds 2015 zijn omzet kan zien groeien dankzij een sterke groei in automotive, waar TomTom 50 procent van de omzet uit haalt. Dat aandeel groeit volgens UBS. In 2016 was dit nog maar 13 procent.

    Ook verwachten analisten dat de groei van de orderportefeuille voor een omzetgroei van meer dan 5 procent zal zorgen bij automotive op middellange termijn. Bovendien ziet UBS een onderwaardering van het aandeel ten opzichte van concurrent Here en bedraagt de kaspositie van TomTom meer dan 400 miljoen euro, wat meer is dan 30 procent van de marktkapitalisatie.

    UBS denkt dat de aanstaande jaarresultaten een belangrijke aanjager voor het aandeel kunnen worden.

    De analisten verhoogden onder meer hun ramingen voor het resultaat per aandeel voor de komende jaren aan. Als gevolg kwam UBS tot een hoger koersdoel.

    Het aandeel TomTom daalde woensdag met 0,7 procent tot 9,04 euro.

    UBS-topman Hamers komt met cadeau voor aandeelhouders ...

    www.telegraaf.nl/financieel/121398139...

    26-01-2021 · De Zwitserse bank UBS van de Nederlandse topman Ralph Hamers is van plan de komende drie jaar voor 4,5 miljard dollar (3,7 miljard euro) aan eigen aandelen in te kopen. UBS …

    ING-topman Ralph Hamers vertrekt naar UBS | Economie | AD.nl
    www.ad.nl/economie/ing-topman-ralph-h...
    19-02-2020 · ING heeft het aankomende vertrek van topman Ralph Hamers bevestigd. Hij vertrekt op 30 juni bij de bank en gaat vanaf september aan de slag bij de Zwitserse bank UBS.

    Is het toeval dat UBS met de nieuwe CEO van ING, Tom Tom in 2021 op de favorietenlijst zet.

    Ik denk dat Hamers een beslissende rol in het favoriet zijn van Tom Tom bij UBS, heeft gespeeld.

    ING huisbankier van Tom Tom weet alles van Tom Tom.

    Oud CEO van ING Hamers, weet dus ook alles van Tom Tom.

    Denk zelfs dat hij het raamwerk kent :-)

    Tja !
  6. forum rang 7 Dutchy Ron 3 februari 2021 10:14
    sputniknews.com/science/2021020210819...

    Huawei Updates Petal Maps With Major Upgrade, Rivalling Google Maps In Bid For Tech Self-Sufficiency

    Huawei Petal Maps (gebaseerd op TT maps voor Europa en VS) heeft nieuwe mega update gehad

    Says
    The latest update comes after Huawei announced deployment of Petal Maps across 140 countries in October last year.
    According to a press statement, the app is a joint venture between Dutch tech firm TomTom and will provide seamless integration on the HMS ecosystem and HarmonyOS for smartphones, wearables, tablets and other devices in 2021.
  7. Benjamin G. 3 februari 2021 10:16
    In het spel van zelfrijdende auto's draait iedereen om iedereen heen. Tesla is trendsettend, dwingt anderen tot keuzes en structureert daarmee samenwerkingen en belangen.

    De zet van Apple om te investeren in Kia maakt de strategie van een (nieuwe) dominante speler zichtbaar. Eerder heeft Google avances gemaakt richting PSA. Ik verwacht dat dit
    1. meer partijen uitnodigigt hun positie aan de bovenkant van de keten te verstevigen;
    2. een positie aan de bovenkant van de keten leunt op IT technologie en tot op heden ook op imago van bedrijf richting consumenten;
    3. verstevigen van de positie aan de bovenkant van de keten ook kan door positie in de verticale keten te verstevigen. (horizontale lagen bijvoorbeeld service van de auto, technologie, cloud oplossingen, compomenten)

    Dit zou kunnen betekenen dat TomTom verleid wordt tot een overname of een strategische deelname. Dat betekent ook een keuze voor TomTom: positie innemen in 1 keten of leveren aan meerdere ketens. Zij moet gaan bepalen of de overnameprijs hoger is dan de verwachte marktpotentie als ze aan meerdere ketens kan leveren.

    Het is koffiedik kijken, maar ik verwacht dat geen enkele individuele partij bereid is een overnameprijs te betalen die hoger is dan de waarde wanneer TomTom kan leveren aan alle ketens/partijen. Nog los van het nadeel dat dit oplevert qua (snelheid) van datauitwisseling die dan tussen meerdere partijen in meerdere ketens zal moeten plaatsvinden.

    Ik heb een bias dat TomTom voorop loopt in haar sector.

  8. forum rang 8 Wereldbelegger 3 februari 2021 10:50
    Interessante uiteenzetting!

    Vraagje:
    Waarom denkt u dat TomTom voorop loopt in haar sector?
    Ik kan me niet heugen dat TT aan de weg timmert met info over technische hoogstandjes die (al) bereikt zijn.

    quote:

    Benjamin G. schreef op 3 februari 2021 10:16:

    In het spel van zelfrijdende auto's draait iedereen om iedereen heen. Tesla is trendsettend, dwingt anderen tot keuzes en structureert daarmee samenwerkingen en belangen.

    De zet van Apple om te investeren in Kia maakt de strategie van een (nieuwe) dominante speler zichtbaar. Eerder heeft Google avances gemaakt richting PSA. Ik verwacht dat dit
    1. meer partijen uitnodigigt hun positie aan de bovenkant van de keten te verstevigen;
    2. een positie aan de bovenkant van de keten leunt op IT technologie en tot op heden ook op imago van bedrijf richting consumenten;
    3. verstevigen van de positie aan de bovenkant van de keten ook kan door positie in de verticale keten te verstevigen. (horizontale lagen bijvoorbeeld service van de auto, technologie, cloud oplossingen, compomenten)

    Dit zou kunnen betekenen dat TomTom verleid wordt tot een overname of een strategische deelname. Dat betekent ook een keuze voor TomTom: positie innemen in 1 keten of leveren aan meerdere ketens. Zij moet gaan bepalen of de overnameprijs hoger is dan de verwachte marktpotentie als ze aan meerdere ketens kan leveren.

    Het is koffiedik kijken, maar ik verwacht dat geen enkele individuele partij bereid is een overnameprijs te betalen die hoger is dan de waarde wanneer TomTom kan leveren aan alle ketens/partijen. Nog los van het nadeel dat dit oplevert qua (snelheid) van datauitwisseling die dan tussen meerdere partijen in meerdere ketens zal moeten plaatsvinden.

    Ik heb een bias dat TomTom voorop loopt in haar sector.

  9. forum rang 6 win some... 3 februari 2021 11:10
    quote:

    tatje schreef op 3 februari 2021 10:07:

    [...]
    13-1-2021 10:23:12

    Beursblik: UBS verhoogt koersdoel TomTom

    (ABM FN-Dow Jones) UBS heeft woensdag het koersdoel voor TomTom verhoogd van 10,20 naar 11,00 euro bij handhaving van het koopadvies.

    UBS verwacht dat 2021 een ommekeer zal worden voor de koers van de navigatiespecialist, mede dankzij een sectorrotatie naar waardeaandelen en een herstel van de automotive sector.

    De Zwitserse zakenbank ziet TomTom als één van de favorieten voor 2021 en verwacht dat het bedrijf voor het eerst sinds 2015 zijn omzet kan zien groeien (1) dankzij een sterke groei in automotive, waar TomTom 50 procent van de omzet uit haalt. Dat aandeel groeit volgens UBS. In 2016 was dit nog maar 13 procent.

    Ook verwachten analisten dat de groei van de orderportefeuille voor een omzetgroei van meer dan 5 procent zal zorgen bij automotive op middellange termijn (2). Bovendien ziet UBS een onderwaardering van het aandeel ten opzichte van concurrent Here en bedraagt de kaspositie van TomTom meer dan 400 miljoen euro (3), wat meer is dan 30 procent van de marktkapitalisatie.

    UBS denkt dat de aanstaande jaarresultaten een belangrijke aanjager voor het aandeel kunnen worden.

    De analisten verhoogden onder meer hun ramingen voor het resultaat per aandeel voor de komende jaren aan. Als gevolg kwam UBS tot een hoger koersdoel.

    Het aandeel TomTom daalde woensdag met 0,7 procent tot 9,04 euro.

    Als ik dit analistenadvies lees vallen mij een paar dingen op:

    1) Omzet 2019 was 700,8 mio, omzet 2018 was 686,8 mio. Hoezo in 2021 voor het eerst een omzetstijging sinds 2015?
    2)Op de CMD gaf TT aan voor Locatie technologie een CAGR van 15% te verwachten op middellange termijn. UBS geeft nu meer dan 5% voor Automotive op?
    3)cashpositie eind Q3 2020 was 346 mio, verwachting TT voor eind Q4 was 375 mio. UBS geeft nu aan meer dan 400 mio cashpositie?

  10. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 3 februari 2021 11:18
    Ik verwacht vanmiddag nog een flink oplopend volume en koersen boven de €9,80!
    De koers blijft na de prachtige opwaartse lijn nu al twee weken vlak liggen, zou zomaar de springplank voor flink hogere koersen kunnen zijn.
    Als HG zich van zijn beste kant laat zien en met positieve cijfers en vooral outlook komt dan moeten we de inhaalslag omhoog kunnen continueren. Indien HG ook nog over dividend durft te spreken dan knallen we morgen direct door de €11,00.
  11. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 3 februari 2021 11:32
    Klinkt misschien vreemd maar ik zie het als positief zoals de koers zich vandaag ontwikkeld!
    Hoog volume begin van de ochtend aankopen geweest, met kleine volumes koers terug zetten op slot van gisteren!
    De koersbeweging eind van de dag met als indicator het volume waarmee is voorspellend voor de richting van morgen.
  12. Benjamin G. 3 februari 2021 11:35
    quote:

    boem! schreef op 3 februari 2021 10:52:

    @Benjamin, bedankt

    Durf jij ook een uitspraak te doen over jouw gedachten mbt het door HG geschilderde vergezicht.
    @Martin, ik begrijp je vraag. We weten beide dat we dit cijfermatig kunnen onderbouwen. We weten ook beide dat resultaten uit het verleden een goede ondergrens bieden voor de toekomst. We weten ook beide dat de marktomstandigheden naar onze inschatting zeer gunstig zijn en dat we de bovengrens niet kunnen vaststellen. We weten ook beide dat TomTom qua fiscaliteiten, boekhouden en opbouwen van relaties zeer handig is. We weten ook dat ze slecht zijn in commercialiseren: de kosten blijven voor de baat uitgaan.

    Ik hanteer een simpele formule voor de waarde van ondergrens van TomTom:
    1. de ondergrens wordt bepaald door hoeveel waarde één ketenregisseur in één keten uit TomTom kan halen.

    Dit heeft een aantal varianten. Nokia / Here maakt zichtbaar hoe Duitse OEM'ers de businesscase heeft benaderd. Naar mijn idee in essentie op basis van kapitaliseren contractwaarde en marge op die contracten. Een plusje voor strategische waarde en een plusje voor potentie om strategisch belang te verkopen. En daarmee de verticale keten te structureren.

    Intel heeft met Mobile eye vooral gekeken naar toekomstige strategische marktwaarde en versterking van haar positie op dataverwerkende processoren met een sensor.

    Er zijn meer varianten te bedenken.

    2. Heeft het dan zin om voor de komende tien jaar de autonome groei van TomTom te bepalen? Dat kan natuurlijk. Berekening op basis van marktaandeel in marktsegment en marge is snel gemaakt.

    Probleem dat in mijn ogen zich voordoet:
    a. onduidelijk wat de locked in is voor OEM'ers om zaken te doen met een TomTom dat levert aan meerdere ketens.
    Ik vermoed dat dit de grote van de datalake is, vehicle to vehicle communication merkonafhankelijk, latency problemen en lagere prijs dan wanneer individueel ontwikkelen. De houdbaarheid hiervan is naar mijn indruk geen tien jaar.
    b. Ik acht TomTom niet goed in commercialiseren. Wel goed in R&D.
    c. TomTom kan de komende jaren een upswing mee maken naar Tier 1 en preferred supplier. Wellicht Golden Standard. Op middellange termijn goed verdienen met een goede positie in verschillende waardeketens. Dit lijkt mij de meest maximaal haalbare positie. En zoals onder a geschetst vermoed ik dat die niet houdbaar zal zijn op de lange termijn.

    Met andere woorden het is voor TomTom ook geen uit gemaakte zaak wat de beste keuze is. Voor ons betekent dit dat als er een bod komt binnen nu en bijvoorbeeld drie jaar, dat TomTom daar een verwachtingspremie in terug zal willen zien. Dat lijkt mij gunstig en geruststellend.

    Als er geen bod komt dan wil ik graag scherper van TomTom weten waarom dat niet zo is. Worst case is dat ze toch niet zo aantrekkelijk zijn als wij willen geloven.

  13. forum rang 7 Dutchy Ron 3 februari 2021 11:48
    TT ging in eerste instantie voor marktaandeel, dus veel samenwerken en gratis diensten leveren in ruil voor data. De laatste stand van zaken ken ik niet maar ik vermoed dat TT in de top 3 staat qua HD-map km’s. Pas vanaf L3 is er echt behoefte aan HD-maps, ook al beweert Elon Musk van niet. Dat verklaart dat TT zich nu richt op L2 tm L3 en ADAS.

    Als MSFT Azure, Azure Maps en MCVP de oplossing is voor de meeste OEM’s dan hadden zich naast VW wel meer OEM’s aangesloten. Pas zodra er meer klanten van MSFT gebruik gaan maken bestaat er een kans dat TT exclusief alleen aan MSFT gaat leveren en de huidige TT klanten de keuze hebben om ook op MSFT aan te sluiten. Dat zou een moment kunnen zijn voor MSFT om TT in te lijven. Dat gaat niet van vandaag op morgen dus een deelname van MSFT in TT zie ik als een eerste stap.

    Ben het met Benjamin eens dat TT nu nog geen duidelijke keuze heeft gemaakt en op alle paarden wedt.
1.672 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links