Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 149,840 18 apr 2024 22:00
  • -0,090 (-0,06%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 556.272 Gem. (3M) 100,9M

Tesla blow-off

7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 314 315 316 317 318 ... 387 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. vobo 29 januari 2021 12:56
    quote:

    Bert12345 schreef op 29 januari 2021 11:19:

    [...]

    Je verhaal klopt van geen kanten. Je kan het nalezen op hun I.R. deel van de de site van Tesla. Even uit mijn hoofd:

    De winst met operationele activiteiten, was 721 mio en de totale winst was 2,4 mrd. Dat betekent dus, dat ze 1,7 mrd met emissierechten hebben verdiend. VAG verwacht 10 mrd te gaan verdienen. Euro/dollar conversie: 2,4 versus 12 mrd. Een factor 5, is niet zo'n heel groot verschil.

    2,4 mrd x 25 = 60 mrd. Het zal om en nabij de 100 mrd worden, dus 40x de winst van Tesla.

    Tesla heeft een winst van 0,8 dollar p.a. en VAG 20. Een behoorlijke verwachtingswaarde van Tesla en een discount van VAG. Of het terecht is, zal de toekomst uitwijzen.
    Waarom je de emissie rechten ook vermenigvuldigd weet ik niet.
    Die zullen namelijk in de toekomst alleen maar afnemen. Dus de 1,7 mrd zal alleen maar minder worden.
  2. thejaguar 29 januari 2021 13:12
    met tesla-adepten is het moeilijk discussiëren. ik heb de winst van 2019 voor VW genomen, omdat die voor 2020 nog niet bekend is. Als je een factor , niet zo'n heel groot verschil noemt, dan houdt alles op. de k/w van tesla is meer dan 1000, terwijl tesla voortdurend de prijzen moet verlagen vanwege de toenemende concurrentie. en tesla zal ook meer geld moeten uitgeven om de bouwkwaliteit van tesla's te verbeteren, want die is volgens zo ongeveer iedereen die dit onderzocht heeft en volgens klanten beneden peil.
  3. Moneyball 29 januari 2021 13:28
    quote:

    Bert12345 schreef op 29 januari 2021 11:19:

    [...]

    Je verhaal klopt van geen kanten. Je kan het nalezen op hun I.R. deel van de de site van Tesla. Even uit mijn hoofd:

    De winst met operationele activiteiten, was 721 mio en de totale winst was 2,4 mrd. Dat betekent dus, dat ze 1,7 mrd met emissierechten hebben verdiend. VAG verwacht 10 mrd te gaan verdienen. Euro/dollar conversie: 2,4 versus 12 mrd. Een factor 5, is niet zo'n heel groot verschil.

    2,4 mrd x 25 = 60 mrd. Het zal om en nabij de 100 mrd worden, dus 40x de winst van Tesla.

    Tesla heeft een winst van 0,8 dollar p.a. en VAG 20. Een behoorlijke verwachtingswaarde van Tesla en een discount van VAG. Of het terecht is, zal de toekomst uitwijzen.
    Halve vergelijking.

    Voor de helderheid:

    Tesla: 2,24 dollar winst in heel 2020 (emissiehandel + operatie): koers op 835 dus koers/winst verhouding = 373.

    Volkswagen: 26,66 wpa * 1,2 (euro/dollar) = 31,92 dollar winst per aandeel in heel 2019: koers is 157 euro dus koers/winst = 6

    Op basis van deze metric is Tesla dus met een factor 60 (!!!) hoger gewaardeerd dan VW group.

    Nu kun je zeggen KW is niet de juiste of enige vergelijking, zeker niet voor groeivermogen, maar welke fundamental je er ook bij haalt, je moet geloven in sprookjes als je denkt dat Tesla ooit 60 keer zoveel winst gaat maken. Reken namelijk maar eens uit hoeveel auto’s ze daarvoor zouden moeten verkopen, hoeveel marge per auto ze maken en wat dit dan zou betekenen qua wereldwijd marktaandeel.

    Doe je dat dan kom je tot de conclusie dat een marktaandeel van 40-50% van de totale wereldmarkt nodig gaat zijn. Om daarin te geloven moet je wel echt boter op je hoofd hebben.

    Wat Tesla doet is superknap en ze hebben de markt veranderd. Maar de wet van de remmende voorsprong gaat zijn werk doen en binnenkort zorgen dat het realisme weer terug komt in de waardering. Fundamenteel financieel is het namelijk een bubble
  4. [verwijderd] 29 januari 2021 14:40
    Hoezo moet je in sprookjes geloven dat tesla ooit 60x zoveel winst gaat maken? Wellicht wordt dit nog veel meer en de toekomst is veelbelovend als je er echt in verdiept. Gelukkig doet Tesla niet alleen aan auto’s om die winst te behalen. Wederom zijn we hier koers winstverhoudingen aan het vergelijken met omzetten en winsten van verbrandingsmotoren. Los van deze laatste zin is Tesla actief op een heel ander gebied dan andere autobouwers, ze hebben wel dezelfde afzetmarkt. De overige autobouwers worden straks wellicht klant van Tesla. Wie gaat voor de zogenoemde concurrenten batterijen produceren? Er zijn niet genoeg grondstoffen. Tegen de tijd dat de zogenoemde concurrenten in aantallen produceren zoals tesla in 2020 gedaan heeft of in 2021 gaat doen dan zijn we een eeuwigheid verder, laat staan dat er meerdere concurrenten batterijen nodig hebben. Daar gaan de huidige autobouwers van over de kop binnen paar jaar, mark my words! De grote autobouwers hebben absolute omzetten nodig om het huidige bedrijf levensvatbaar te houden. Verlies nemen blijft niet eeuwig duren. Hoe sneller de markt naar EV gaat veranderen hoe minder zij aan hun verbrandingsmotoren hebben waar juist hun grote marge op zit. Als tesla straks met een betaalbaar model gaat komen wat voor een groot deel in de bevolking betaalbaar wordt kan het rap gaan. Niet te vergeten dat tesla zich nog totaal niet bezig heeft gehouden met de markt Europa. Ben benieuwd als straks de fabriek in berlijn in productie gaat en uiteindelijk de 20k auto gaat produceren, dan is het over en uit voor de lieve vrienden uit duitsland.
  5. Moneyball 29 januari 2021 15:33
    Ik lees geen enkele fundamentele financiële onderbouwing. Alleen maar als dit, als dat... zo ken ik er nog wel een paar. Typisch believer reactie.

    Kijk even in de cijfers wat Tesla verdiend met die geweldige andere initiatieven. Stelt cijfermatig niets voor.

    En denk je nu echt dat de Duitsers hun eigen industrie laten vallen en allemaal Tesla gaan rijden? Dream on.

    En Tesla is voor batterijen afhankelijk van Panasonic, LG. etc. Die werken ook met Toyota en leveren straks evengoed aan anderen.

    SDC is waar Tesla misschien nog verschil kan maken. Die verhoudingen heb ik niet scherp.
  6. [verwijderd] 29 januari 2021 16:02
    Het is puur dat je de koers niet aan staat en wellicht dat je constant je geld aan het verbranden bent. Op het moment dat er weer successen worden geboekt en de koers maakt weer een sprong dan begint de discussie hier weer opnieuw en wordt er bijna op een genante wijze Tesla door de grond geboord. Het wordt bijna lachwekkend dat dit al zo’n 50x gebeurt is hier en maar blijven volhouden. De koers zal nog vaker over de kop gaan. Ik hoef natuurlijk niemand te overtuigen, blijft ieders keus natuurlijk maar ik heb wel de neiging constant om het tegendeel te vertellen maar ook dat staat je niet aan. Lijkt wel alsof er uberhaupt geen ruimte mogelijk is om hierover te discussieren. Alsof er bij voorbaat expres geen gehoor aan de ‘teslabelievers’ gegeven wordt. Gelukkig gelooft het overgrote deel wel in deze toekomst. Succes in ieder geval verder!
  7. [verwijderd] 29 januari 2021 16:50
    Wat de meesten niet begrijpen is dat VW nog niet eens probéért de ultieme EVs te maken. Voor Tesla is dit het hele ding, maar ze laten met alle potentie die ze hebben ontzettend veel steekjes liggen.
    Die nieuwe Model S is een goede stap want Lucid legt ze het vuur na aan de schenen. Ineens een veel lagere luchtweerstand, ik vermoed dat ze de accu verkleind hebben nu en toch een nipt hogere actieradium bereikt. Iets lichter ook, wat helpt.
    Porsche ingenieurs hebben toegegeven dat de Taycan niet eens een best effort was. Ze houden zich in. Ik zal je vertellen waarom, ik vertel het hier al jaren.

    VW heeft kapitaalinvesteringen die nog niet afgeschreven zijn, in verbrandingstechnologie en de auto's waar het in gaat. Zodra ze bereid zijn de Panamera op te doeken of vervangen door een Taycanvariant...zal de Taycan plots een nog veel betere auto worden.
    Maar ze hebben de 911 nog te beschermen dus een Panamera mag die niet in de schaduw zetten. Hun 911 Turbo S is geweldig, laat staan de GT2 RS. Maar als ze te hard proberen, met wat ingefluisterde tips van Rimac (ze hebben er 2x in geinvesteerd), wordt een 4-zitter gewoon sneller in een rechte lijn dan de Turbo S en dat kunnen we niet hebben.

    Tesla met de Plaid en Plaid+ stelt de regels nog eens keihard bij. Taycan Turbo S loopt vlugger bovende 100 km/u ongeveer en Tesla matchen in actieradius is gewoon niet nodig.
    Maar ik die droom van een Taycan besef me terdege dat de Plaid een meer praktische wagen is (je kunt erin slapen en mee trekken). En natuurlijk sneller rechtdoor.
    De Plaid+ zoals die blijkbaar gaat heten krijgt tevens een krankzinnig grote accu, waarschijnlijk zonder echte gewichtstraf, doordat ze eindelijk het maximale uit de huidige accutechniek gaan halen. Goede zet, maar geen revolutie, laten we eerlijk zijn. Tesla is de enige met dit motief en de middelen.

    Die Plaid+ is ook nog snel rond een circuit (niet GT2RS snel, maar toch) en de actieradius maakt Superchargen iets heel zeldzaams. Hoe vaak moet je 600 km knetterhard rijden op een dag?
    En je kunt er, interessant voor mij, mee reizen naar plekken waar nu helemaal geen EVs komen bij gebrek aan snelladers. Je overbrugt als je een beetje rustig aan doet zó 860km op een dag vanaf zeg Kiev naar Moskou. Laden in je hotel of zo, een paar dagen in een stad blijven.

    En wie thuis niet kan laden, hoeft maar eens in de paar weken als een zielige onderdaan een halfuur bij een snellader je tijd te verdoen. En ja, er zijn rijken die niet thuis kunnen laden zoals YoTube Shmee150. Meerdere parkeerplekken onder z'n apartement in Londen maar echt geen stroom te regelen voor zijn Porsche, de stakker.

    Tot werkgevers keihard in EV palen investeren, tot we inductief laden verplicht krijgen in nieuwe EVs, gaan grote accu's nog een ding blijven voor luie rotzakken of sukkels die geen oprijlaan kunnen betalen (ik zei de gek). En tot de markt gaan leunen op EVs hebben ze geen reden die aan te bieden.

    Het is te hopen dat we snel doorkrijgen hoe Nikola Tesla draadloos en verliesloos energie over grote afstanden verzond. Kan Tesla heel de accu business opdoeken. En kun je met een stroom ontvanger elke hybride veranderen in een oneindige actieradius EV.

    Elon wordt schofterig rijk van de technologie die Nikola Tesla probeerde overbodig te maken. Accu's en Satellieten... Denk daar maar eens over na...
  8. [verwijderd] 29 januari 2021 17:23
    quote:

    Twbg schreef op 29 januari 2021 16:02:

    Het is puur dat je de koers niet aan staat en wellicht dat je constant je geld aan het verbranden bent. Op het moment dat er weer successen worden geboekt en de koers maakt weer een sprong dan begint de discussie hier weer opnieuw en wordt er bijna op een genante wijze Tesla door de grond geboord. Het wordt bijna lachwekkend dat dit al zo’n 50x gebeurt is hier en maar blijven volhouden. De koers zal nog vaker over de kop gaan. Ik hoef natuurlijk niemand te overtuigen, blijft ieders keus natuurlijk maar ik heb wel de neiging constant om het tegendeel te vertellen maar ook dat staat je niet aan. Lijkt wel alsof er uberhaupt geen ruimte mogelijk is om hierover te discussieren. Alsof er bij voorbaat expres geen gehoor aan de ‘teslabelievers’ gegeven wordt. Gelukkig gelooft het overgrote deel wel in deze toekomst. Succes in ieder geval verder!
    Je omschrijft het perfect.

    Er IS geen fundamentele onderbouwing vwb de koers van Tesla.
    Daar zijn de "analisten" het roerend over eens.

    De koers is omhoog gegaan door 3 zaken:
    Een leger verveelde Robinhood beleggers
    Een leger Shorters
    Een leger Tesla BELIEVERS. Die waarderen de koers op een ideaal, een droom.

    En laten we voorop stellen, dat laatste is op zich niks mis mee. Als je geloofd in de droom, misschien wordt ie ooit werkelijkheid.

    Maar de believers hebben totaal geen oor voor fundamentele zaken waar de droge beursbelegger wel naar kijkt.

    Wie er gelijk heeft, dat gaan we over 10 jaar wel zien.
  9. forum rang 7 Bert12345 29 januari 2021 17:59
    quote:

    Moneyball schreef op 29 januari 2021 13:28:

    [...]

    Halve vergelijking.

    Wat Tesla doet is superknap en ze hebben de markt veranderd. Maar de wet van de remmende voorsprong gaat zijn werk doen en binnenkort zorgen dat het realisme weer terug komt in de waardering. Fundamenteel financieel is het namelijk een bubble
    Denk dat je gelijk hebt. V.w.b. je laatste alinea, tasten we allemaal in het duister.
  10. Dutcheon 29 januari 2021 18:40
    quote:

    Twbg schreef op 29 januari 2021 16:02:

    Het is puur dat je de koers niet aan staat en wellicht dat je constant je geld aan het verbranden bent. Op het moment dat er weer successen worden geboekt en de koers maakt weer een sprong dan begint de discussie hier weer opnieuw en wordt er bijna op een genante wijze Tesla door de grond geboord. Het wordt bijna lachwekkend dat dit al zo’n 50x gebeurt is hier en maar blijven volhouden. De koers zal nog vaker over de kop gaan. Ik hoef natuurlijk niemand te overtuigen, blijft ieders keus natuurlijk maar ik heb wel de neiging constant om het tegendeel te vertellen maar ook dat staat je niet aan. Lijkt wel alsof er uberhaupt geen ruimte mogelijk is om hierover te discussieren. Alsof er bij voorbaat expres geen gehoor aan de ‘teslabelievers’ gegeven wordt. Gelukkig gelooft het overgrote deel wel in deze toekomst. Succes in ieder geval verder!
    I'm on your side, iedereen blijft maar vergelijken met de verkoop van brandstof auto's.... en zeuren over verkoop van emissie credits... vergeten even dat het steeds moeilijker word om brandstof auto's te verkopen want je ziet dat de particulier letterlijk aan het wachten is om een EV te kopen.
    Over een paar jaar mogen er geen brandstof auto's verkocht worden. de klok tikt.....

  11. Moneyball 29 januari 2021 19:28
    Voorop gesteld: wat Tesla presteert is ongekend. Superknap.

    Alleen de waardering is thans krankzinnig. En ik hoor van de Tesla believers alleen maar algemeenheden over de voorsprong die nooit meer ingehaald zou worden. Een fatsoenlijke financiële onderbouwing zie ik nergens.

    Dus verlicht me @twbg...

  12. Dutcheon 29 januari 2021 19:47
    Tesla maakt tussen de 15 en 30k marge op een model-3 afhankelijk van de uitvoering. Met de model Y zal de marge straks wat hoger liggen zodra ze vanuit Berlijn komen en er geen 10% heffing met daarover nog eens de btw gerekend hoeft te worden.

    De facelift m-s en m-x hebben hogere marges.
    Ook al verkopen die in NL niet fantastisch, met de nieuwe plaid versie creeren ze toch opnieuw een hype waardoor er zeker weer 50.000 verkocht zullen worden komend jaar.

    Ik zie graag wat VW, Kia, Hyundai, Toyota, Renault en de rest klaarspeelt maar die moeten eerst nog een factor 50 zien op te schalen met bijbehorende grondstoffen. Ik ben erg benieuwd wat de prijs gaat doen en hoe lang de legacy automakers het vol kunnen houden om EV's zonder marge te verkopen.

    btw...
    Ik word nu al weer plat gebombardeerd door Volkswagen reclame met "de nieuwe auto voor het volk".
    Laat dat aub achterwege, niemand wil reclame!
  13. [verwijderd] 29 januari 2021 19:49
    quote:

    Dutcheon schreef op 29 januari 2021 19:47:

    Tesla maakt tussen de 15 en 30k marge op een model-3 afhankelijk van de uitvoering. Een model Y zal de marge straks wat hoger liggen als ze vanuit Berlijn komen.
    De facelift m-s en m-x hebben hogere marges.

    Ik zie graag wat VW, Kia, Hyundai, Toyota, Renault en de rest klaarspeelt maar die moeten eerst nog een factor 50 zien op te schalen met bijbehorende grondstoffen tekorten.

    Ik word nu al weer plat gebombardeerd door Volkswagen reclame met "de nieuwe auto voor het volk".
    Laat dat aub achterwege, niemand wil reclame!

    15 tot 30k op 1 auto ? Hoe kom je daar bij ?
  14. [verwijderd] 29 januari 2021 20:18
    quote:

    Carl2-8 schreef op 29 januari 2021 19:57:

    Beetje tegenstand maar een correctie naar 650usd zou heel gezond zijn ook voor wie long zit op lange termijn en de volgende kwartaalresultaten moeten boven de 1usd eigenlijk 1,25usd winst per aandeel om weer de stijging in te zetten.
    Lijkt me ook, eigenlijk 500..
    K zit short Tesla misschien daarom
    even wat lucht er uit
  15. [verwijderd] 29 januari 2021 22:41
    Reclame, nog een leuk dingetje! Tesla maakt 0 reclame maar ondertussen ligt de orderbak constant vol en iedere auto wat van de band rolt is al verkocht. Wat denk je wat er voor een enorme marketingkosten gemaakt worden door de ‘concurrenten’. Dat is ook iets in tegenstelling tot tesla wat in de marge van de verkoopprijs moet worden meegenomen en op een kleine verkoop EV’s tikt dit behoorlijk aan. Maar dit is nog maar een klein argumentje.

    @moneyball, als je het niet erg vindt ga ik geen onderbouwing meer geven want morgen kan ik weer in herhaling vallen en volgende week ook weer. Maar ik zou zeggen begin eens met battery day terug te kijken en probeer je verder niet te laten leiden door alle analisten.
  16. Dutcheon 30 januari 2021 01:57
    Precies, je kan het hier eindeloos volhouden.... velen hebben geluisterd naar de analisten en hebben de run omhoog volledig gemist dit jaar. Er was in maart nog een mooie kans om toch op de trein te stappen maar ook dat hebben velen niet gedaan zo te horen.

    Ik ga er zo langzamerhand ook mee stoppen om nog een case te maken.....
    zou zeggen verdiep je zelf er eens in en ga anders vooral flink short! want dat helpt altijd ;)
7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 314 315 316 317 318 ... 387 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links