Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel FASTNED AEX:FAST.NL, NL0013654809

  • 23,100 18 apr 2024 09:40
  • -0,200 (-0,86%) Dagrange 23,050 - 23,600
  • 3.709 Gem. (3M) 16,5K

Forum Fastned geopend

2.242 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Huppelkatje 22 januari 2021 15:44
    Twee derde van de Nederlandse eigenaren van een elektrische auto heeft thuis een laadstation. Dat zou neerkomen op zo'n 80.000 thuislaadstations in Nederland.

    Bijna een derde van deze thuislaadstations is van het merk NewMotion (30 procent), gevolgd door EVBox (17 procent) en Tesla (15 procent). Gemiddeld vinden bezitters op 313 meter van hun huis ook een openbare laadplek. 62 procent van de bezitters van elektrische auto’s maakt gebruik van zo’n openbare laadplek voor het opladen van de auto.

    Daarnaast gebruikt de helft (50%) de laadpalen bij het werk en 25% laadt de auto op bij een tankstation.
  2. pim f 22 januari 2021 19:16
    quote:

    Carlinhoske schreef op 21 januari 2021 05:53:

    Trouwens, een rendement van 130% op een jaar is absoluut top, denk dat de meesten hier (ik in elk geval) daar zeer gelukkig mee zouden zijn niet? Zijn er nog mensen hier die in de buurt komen van zo'n winsten?
    Ja ik 129% 2019 (en in 2021 al weer 31%) - maar wat boeit het
  3. Huppelkatje 25 januari 2021 11:31
    DEN HAAG (ANP) - Olie- en gasbedrijf Shell neemt de Duitse laadpuntenmaker ubitricity over. Het Berlijnse bedrijf maakt laadpunten die in bestaand straatmeubilair zoals lantaarnpalen en andere paaltjes worden ingebouwd. Ubitricity heeft met name in het Verenigd Koninkrijk een fors marktaandeel, maar is ook actief in Duitsland en Frankrijk. Daarnaast levert het bedrijf laadpunten voor beheerders van wagenparken van bijvoorbeeld ondernemingen.

    Ubitricity heeft in Groot-Brittannië ruim 2700 laadpunten in straatmeubilair geplaatst. Daarmee heeft het bedrijf naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 13 procent. In Duitsland en Frankrijk is het bedrijf nog veel kleiner.

    De opkomst van elektrische auto's vormt een bedreiging voor de traditionele markt van Shell. Het bedrijf wil daarom ook groeien op de markt voor elektrisch laden. Met de overname is Shell daarin een belangrijkere speler. Het Brits-Nederlandse bedrijf heeft al eigen snellaadpalen bij 430 eigen tankstations. Nu kan Shell ook eenvoudig verder groeien op de markt voor thuisladen. Voor mensen die geen eigen oprit hebben is het laden op straat de enige oplossing om in de buurt van hun huis hun elektrische voertuig te laden.

    Hoeveel Shell neertelt voor ubitricity is niet bekendgemaakt.

    Met RDS als concurrent word je niet vrolijk, lijkt mij.
  4. forum rang 4 lanciared 27 januari 2021 12:41
    Niets Alfen , het gaat hier over FastNed ;
    En inderdaad beslist vele malen meer waard dan Nummer 21 - ook wel gekend onder de naam : xx
    En, inderdaad in zo'n periode zijn we aanbelandt.

    Kurt VanSteelandt - Redacteur Beleggen ; 22jan 2021 : Fin. Ec. Tijd

    Het is met beurshausses zoals met lange trans-Atlantische vluchten: naarmate het einde nadert, beginnen velen ongemakkelijk te wriemelen in hun zitje, maar niemand kan of wil uitstappen.

    1 december 1999. Die dag verscheen de vaakst herlezen beursspiegel aller tijden in de kolommen van De (Financieel-Economische) Tijd. Met dank aan de zeer intrigerende en uitnodigende kop 'Passagiersvliegtuig'. Enig probleem: nergens in de kolommen stond die kop uitgelegd. Na de uitsmijter over de niet onaardige dagklim van 88 procent voor het Spaanse softwarebedrijfje - nomen est omen - Meta op Easdaq, was de lezer nog niet wijzer. Een tweede (en derde) lezing bevestigde: geen passagiersvliegtuig.

    Over de gekke periode eind 1999, begin 2000 vertelt veteraan Kristoff Van Houte in de jongste editie van zijn beleggersblad Kroffinvest een heerlijke anekdote. Zijn toenmalige werkgever Bank Corluy wou een 'groeitechnologiefonds' lanceren. En de Corluy-baas vroeg Van Houte mee 'voor de moeilijke vragen', maar eigenlijk was het de bedoeling dat hij zou zwijgen. 'Want ik had gezegd dat ik elke vraag naar eer en geweten zou antwoorden', herinnert hij zich. 'De baas begreep dat dat problematisch zou worden als je voor een paar honderd genodigden een nieuw fonds wil lanceren.'

    Toen vanuit de zaal de vraag 'Wat denkt u van Briksworx?' kwam, antwoordde Van Houte inderdaad naar eer en geweten: 'Goede vraag. Dit is exact hoe beleggers nu bezig zijn, want ze kunnen de naam nog niet juist uitspreken. Ik neem aan dat u Bricsnet bedoelt.' (Noot: dat Gentse softwarebedrijf verdween in 2002 roemloos van de beurstabellen en werd in 2004 failliet verklaard).

    Er zijn wel meer beurswatchers met heel wat kilometers op de teller ongemakkelijk de vergelijking aan het maken met de zotte toestanden eind 1999. Centraal bankiers zouden het omfloerst 'een staat van tamelijke uitbundigheid' noemen, wij noemen het zeepbellen.

    En dus speelt de muziek en danst iedereen mee, ook de fully invested bears. Terwijl er eigenlijk voor het eerst in tien jaar hausse échte tekenen van overdrijving opduiken. Eind vorig jaar was er al de manische 'robohandel' in all things robotica en Materialise, nu kijken we op ons Bloomberg-scherm met groeiende verbazing naar all things brandstofcellen.

    Het beurshuis UBS stipte deze week in een rapport de redelijk waanzinnige hausse in 'pure' brandstofcelspelers als Plug Power , Ballard Power Systems , Ceres Power en ITM Power aan. Die zijn over het voorbije jaar maal 13 gegaan, alleen de voorbije maand was er een ruime verdubbeling.

    Met dank aan de hoop op een forse 'green deal' waarmee Joe Biden samen met zijn infrastructuurproject zal uitpakken, nu hij als 46ste president van de Verenigde Staten zijn hand op de Bijbel heeft gelegd. Een hausse waar tussen haakjes zijdelings ook Umicore en diens eeuwige rivaal Johnson Matthey van meeprofiteren, ook al schat UBS dat brandstofcellen daar respectievelijk minder dan 1 en 2 procent van de omzet vertegenwoordigen.

    De hausse wordt gevoed door een stevige nieuwsflow, die computergestuurde koopprogramma's gretig oppikken: Renault dat in zee gaat met Plug Power voor bestelwagens, Johnson Matthey dat voor brandstofcellen samenwerkt met het Duitse SCF Energy, de Duitse reus in industriële gassen Linde die met het Britse ITM Power in het Oost-Duitse Leuna de grootste elektrolysefabriek ter wereld gaat bouwen. ITM Power waarderen beleggers nu op 3,75 miljard pond (4,2 miljard euro). Niet slecht voor een bedrijf dat het voorbije boekjaar met 179 werknemers 3,3 miljoen pond omzet draaide (4,6 miljoen in het precovidjaar) en operationeel 29 miljoen in het rood dook (minus 9 miljoen in het pre covid boekjaar).

    XX

    ITM Power hééft tenminste nog werknemers. Dat kun je niet zeggen van NR21 . Op de Engelstalige website staat onder de noemer 'NR21 in een notendop' iet of wat mysterieus 'xx' en dat lijkt ons onbedoeld eerlijk. NR21 is een lege beursschelp die vorig jaar geruisloos van de Brusselse naar de Parijse kant van Euronext verkaste. Dat gebeurde na de overname van de notering door Altarea, dat zich omschrijft als 'pure player of the real estate development in France'. Da's helder.

    Wat Altarea met NR21 van plan is weten we niet, maar op dit ogenblik is het antwoord 'weinig'. We citeren uit het verslag over de eerste helft van 2020: 'Over het voorbije semester heeft NR21 geen enkele activiteit ontwikkeld.' Niet onlogisch dus dat in de volgende zin te lezen staat dat 'Covid-19 geen grote impact had'.

    Voor de belegger met wat kilometers op de teller: NR21 is het ter ziele gegane Arthur, een Franse ondergoedproducent die begin 2000 naar het Brusselse beurssegment voor 'jonge en beloftevolle groeibedrijven' Euro.NM trok. Goed voor af en toe wat onderbroekenlol in de beursspiegels, maar niet meer dan dat.

    Niettemin kreeg de lege schelp NR21 deze week bij de piek plots een beurswaarde van 100 miljoen euro mee. En dat is dan weer onderbroekenlol à la Benny Hill waar wij niet echt meer mee kunnen lachen.

  5. forum rang 10 voda 28 januari 2021 05:42
    Overheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in 2030: beleggers zien gouden kansen

    Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten door het dak.

    Ton Voermans 27-01-21, 13:02 Laatste update: 14:56

    Wie vorig jaar - als goed voornemen - voor 10.000 euro aandelen van het Amsterdamse Fastned had gekocht, zag de waarde van de aandelen groeien naar ruim 40.000 euro. Heel waardevast is het aandeel nog niet, het jojoot nogal want vorige week had dat aandeelpakketje nog een waarde van 58.000 euro. De beurswaarde van Fastned tikte toen de 1 miljard euro aan.

    Al met al niet gek voor een bedrijf met 131 laadstations dat nog nooit een cent winst maakte. Fastned ziet het anders; er is wel operationele winst. Op het moment dat het bedrijf niet langer alle inkomsten besteedt aan groei noteert het zwarte cijfers. En Fastned wil groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland staan snellaadstations van het Amsterdamse bedrijf.

    Voorsprong
    Het lijkt op het verhaal van Tesla; de onderneming van Elon Musk werd in 2020 zeven keer meer waard waardoor het evenveel waard werd als Toyota, Volkswagen, General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Nissan en Daimler samen. Beurswatchers zijn het er niet over eens of dat terecht is. Toyota maakt bijvoorbeeld zes keer meer winst dan Tesla. En Toyota verkoopt per jaar meer dan 10 miljoen auto's, tegen ‘slechts’ een half miljoen stuks bij Tesla. Maar de beleggers geloven dat Tesla een technologische voorsprong behoudt die zich ooit zal vertalen in gouden bergen.

    Nog een ogenschijnlijk succesverhaal: laadpalenproducent EVBox uit Amsterdam gaat in maart naar de beurs; het bedrijf krijgt een notering aan de New York Stock Exchange. Het bedrijf dat elf jaar geleden werd opgericht, zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn. Er zijn tot dusver 200.000 laadpalen door het bedrijf gebouwd. Winst? Misschien in 2023. Tot die tijd gaat al het geld naar de ontwikkeling van nieuwe producten en naar het winnen van marktaandeel.

    De beurskoersen spreken vooral hoge verwachtingen uit. Veel bedrijven in de sector verdienen geen cent. En ook Tesla is nog lang geen Apple dat een hoge beurswaarde ook koppelt aan tientallen miljarden dollars winst. Maar de voortekenen voor de sector zijn gunstig.

    Booming
    Ook in Nederland is de branche booming. Vorig jaar kwamen er 73.000 volledig elektrische auto's bij, ruim 20 procent van alle nieuwe auto's is volledig elektrisch. Als ook de plug-in hybride auto's meegerekend worden, moeten zo'n 290.000 automobilisten het doen met 63.700 oplaadpalen: 4,5 stekkerauto per laadpaal. In 2019 waren het nog 4 auto's per laadpaal en in 2018 nog 3,8.

    Geen paniek, stelt hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch. ,,Werkgevers leggen ook laadpalen aan. En heel veel mensen hebben een laadpaal thuis waar ze 's nachts laden.'' Er zijn 151.000 laadpalen bij mensen thuis. En deze groep is niet of nauwelijks afhankelijk van openbare laadplaatsen. Twee derde van de bezitters van een elektrische auto heeft volgens Newmotion - de marktleider onder de thuislaadpaalleveranciers - thuis de mogelijkheid de auto op te laden. De helft 'tankt' ook op het werk.

    Gemiddeld vinden bezitters, volgens Newmotion, op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. Maar de krapte is voelbaar, zeker als elektrisch voor iedereen de standaard wordt. Drie kwart van de Nederlanders heeft immers géén ruimte voor een auto met laadpaal op eigen terrein.

    Te veel
    In 2030 rijden er volgens de voorspellingen 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland en de rijksoverheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in dat jaar. ,,Genoeg? Ik denk dat dat er te veel zijn'', zegt Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rijders. ,, Auto's krijgen grotere accu's dus hoeven ze maar een paar maal per week te laden. Eén keer per week is genoeg voor 400 kilometer. De gemiddelde zakelijke rijder legt 70 kilometer per dag af en een particulier 30 kilometer.'' Kortom, een elektrische auto hoeft niet dag en nacht aan de laadpaal te staan. Van de ongeveer 2 miljoen elektrische auto's zal ongeveer de helft alleen thuis en op het werk laden, denkt Everts. ,,Met 500.000 openbare laadpalen voor de overige auto's zijn we er dan wel.''

    Maar niets is zo moeilijk als voorspellen. ,,We moeten scherp blijven op de laadinfrastructuur, want de verkoop van elektrische auto's blijft hard stijgen'', zegt Steinbuch. Hij denkt dat al in 2024 de helft van alle nieuwe wagens elektrisch zal zijn. ,,Dit jaar komen we uit op een kwart van de nieuwe auto's, dus ruim 100.000 erbij.'' En die goedkopere elektrische auto's zullen niet alleen meer gekocht worden door mensen die een oprit hebben. De laadpaal op straat wordt daardoor nog belangrijker, denken beleggers.

    www.ad.nl/auto/overheid-mikt-op-1-7-m...
  6. forum rang 10 voda 28 januari 2021 07:06
    Beursblik: Berenberg zet koopadvies op Fastned

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Fastned
    56,80 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft donderdag een vers koopadvies afgegeven voor Fastned met een koersdoel van 80,00 euro.

    De analisten van Berenberg noemen Fastned een aantrekkelijke speler in de snel groeiende markt voor elektrische auto's in Europa. "Een megatrend", aldus analist Jan Richard.

    Door al in 2012 te starten met het opzetten van een netwerk van laadstations, is Fastned volgens de zakenbank in een positie gekomen om de één van de grootste aanbieders te worden op middellange termijn.

    Berenberg denkt dat Fastned in 2029 in totaal 460 laadstations exploiteert en dat is volgens de analist goed voor een omzet van 447 miljoen euro en een EBIT-marge van 42 procent.

    Het aandeel Fastned sloot woensdag op 56,80 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  7. forum rang 4 lanciared 28 januari 2021 10:48
    Omzet 1,9 mio, (in een heel kwartaal !) dat is eur 6,60 per laadstation per uur....en iets minder dan 36 euro per klant per kwartaal. Op de beurs is het bedrijf inmiddels bijna een miljard waard, en is de waarde per klant euro 20.000. (maar ze tanken slechts voor 36 euro per kwartaal !)
    Met deze wetenschap in het achterhoofd is elk bedrijf dat op de beurs noteert heel erg koopwaardig.
    En ja, zelfs ook nummer 21 ook gekend als xx (van hierboven , Beurs van Parijs).
    Ze zijn zo eerlijk om te zeggen dat ze geen last hebben van Corona.
2.242 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Kwartaal van plussen en minnen voor ambitieus Fastned

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links