Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
1,27 op de borden vandaag. Gaat mij een beetje te hard. Zo snel kunnen ze het echt niet verdienen. Ratio, omzet, winst en waardering is een beetje zoek. Ik ben er maar even uitgestapt. Toch een mooie rit gemaakt. Van winst nemen wordt nooit iemand slechter.
ceo.ca/@businesswire/greenlane-renewa... Misschien was dit de trigger voor de snelle stijging of gaat het een nieuwe spike geven. Succes voor de mensen die mijn advies opgevolgd hebben.
GRN 1,54 gaat wel heel hard. Ook goed nieuws voor XBC. Misschien toch te vroeg uitgestapt.
Milieuclubs roepen banken op geen geld te steken in biomassa Gepubliceerd op 6 januari 2021 12:59 | Views: 2.318 AMSTERDAM (ANP) - Drie milieuorganisaties hebben Nederlandse banken opgeroepen niet langer te investeren in biomassacentrales die hout verbranden. Die methode om warmte op te wekken is volgens de actiegroepen schadelijk voor het milieu en de biodiversiteit, schrijven ze in een brandbrief aan onder ander Rabobank, ING, SNS Bank en de duurzame kredietverstrekkers Triodos en ASN. Biomassa is omstreden. Aan de ene kant stellen wetenschappers dat de de verbranding van houtsnippers noodzakelijk is om klimaatdoelen te halen. Andere deskundigen zeggen juist dat biomassacentrales meer kwaad dan goed doen door alle luchtvervuiling, CO2-uitstoot en ontbossing die ze veroorzaken. De organisaties Comité Schone Lucht, Mobilisation for the Environment en Leefmilieu behoren tot die laatste groep. Ze vragen banken naast een onmiddellijke stopzetting van investeringen in biomassaverbranding ook om financiering van kolencentrales te beëindigen. Daarnaast willen ze dat informatie openbaar wordt over het investeringsbeleid in biomassa van banken. Zo willen de actievoerders onder andere dat de namen bekend worden van de kolencentrales, biomassacentrales en toeleveranciers waarin de aangeschreven banken geld steken. De drie organisaties stuurden eerder al brandbrieven naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Sociaal Economische Raad om biomassacentrales een halt toe te roepen. Die instanties zouden zich fel moeten uitspreken tegen de subsidiëring van milieusubsidies voor biomassacentrales die hout verbranden, schreven ze toen.
bionerd schreef op 9 december 2020 15:42 :
GRN 1,54 gaat wel heel hard. Ook goed nieuws voor XBC. Misschien toch te vroeg uitgestapt.
Zitten er hier mensen nog in na mijn aanbevelingen? Ik zou zeggen goed gedaan. Succes. Voor mij staan ze nu te hoog om opnieuw in te stappen. Zit nog teveel lucht in.
Repsol & IMECAL Create PERSEO Biotechnology for Waste Valorization Repsol, through its private equity investment fund, Repsol Corporate Venturing, and the Spanish metallurgical company IMECAL have created a new company, PERSEO Biotechnology. With this operation, Repsol takes a 25% stake in the new partnership. The resulting company is a spin-off of IMECAL's innovation department, and it combines all the assets spun off from its parent company associated with a novel patented technology called PERSEO Bioethanol. This new technology makes it possible to transform organic solid urban waste into advanced bioethanol in a profitable manner. It not only improves waste management, reducing the amount that goes to landfills, but also transforms it into high value-added products that can be used as fuel with a low carbon footprint. The development and optimization of this technology, consisting in hydrolysis and fermentation of the raw material in a single step, represents a qualitative leap in the valorization of municipal solid waste. In addition, among the most notable advantages of this process are the high yields compared to other options, its modularity, and its complementarity with existing facilities. PERSEO Biotechnology has a pre-commercial scale plant in L'Alcudia (Valencia), with a capacity to process 25 tons of organic waste a day. The alliance with Repsol, through its Corporate Venturing fund, will allow the start-up company to accelerate the scale-up of the technology to reach the commercial phase, taking advantage of the multi-energy company's extensive experience in this field. At the same time, both companies will collaborate on different projects to make the PERSEO Bioethanol® technology more efficient and make the range of wastes it can process more flexible. Source - Strategic Research Institute
'Neste wil in Rotterdam raffinaderij biobrandstoffen bouwen' Gepubliceerd op 3 maart 2021 07:59 | Views: 1.587 ESPOO (ANP/BLOOMBERG) - Het Finse brandstoffenbedrijf Neste heeft zijn oog op Rotterdam laten vallen om een nieuwe raffinaderij voor biobrandstoffen te bouwen. De Nederlandse havenstad krijgt volgens de Finse zakenkrant Kauppalehti de voorkeur boven Porvoo in Finland. Neste zou 1,5 miljard euro willen steken in de nieuwe raffinaderij. Daarmee zou Rotterdam tot wel 500 miljoen euro goedkoper zijn dan Porvoo. Volgens Kauppalehti maakt Neste mogelijk deze maand al een definitieve keuze voor de locatie. De uiteindelijke investeringsbeslissing wordt voor het einde van het jaar genomen.
Zurich Using Biogas Powered Scania Truck to Collect Waste Zurich is a green city and its Office of Parks and Open Spaces, Grun Stadt Zurich, manages 40% of the entire city area. The department, which employs 550 people including apprentices, maintains all public green spaces in the city including street and park trees, urban woodlands, parks, sports and playgrounds, and cemeteries. These daily activities generate huge amounts of organic waste and Grun Stadt Zurich has therefore invested in a Scania G 410 gas truck fuelled with locally produced biogas. Scania trucks use a gas engine that can run on 100% biogas and Grun Stadt Zurich has large amounts of green waste that can be used to refuel trucks thereby reaching a closed recycling loop. Source - Strategic Research Institute
Schlumberger, Chevron & Microsoft for Carbon Negative Bioenergy Schlumberger New Energy, Chevron Corporation, Microsoft and Clean Energy Systems announced plans to develop a ground-breaking bioenergy with carbon capture and sequestration project designed to produce carbon negative power in Mendota in California. The BECCS plant will convert agricultural waste biomass, such as almond trees, into a renewable synthesis gas that will be mixed with oxygen in a combustor to generate electricity. More than 99% of the carbon from the BECCS process is expected to be captured for permanent storage by injecting carbon dioxide underground into nearby deep geologic formations. By using biomass fuel that consumes CO2 over its lifetime to produce power and then safely and permanently storing the produced CO2, the process is designed to result in net-negative carbon emissions, effectively removing greenhouse gas from the atmosphere. The plant, when completed, is expected to remove about 300,000 tons of CO2 annually, which is equivalent to the emissions from electricity use of more than 65,000 U.S. homes. The completed facility will help improve air quality in the Central Valley by using approximately 200,000 tons of agricultural waste annually, in line with the recent California Air Resources Control Board plan to begin phasing out almost all agricultural burning in the Valley by 2025. The bioenergy technology is designed to operate without routine emissions of nitrous oxide, carbon monoxide and particulates from combustion produced by conventional biomass plants. Source - Strategic Research Institute
Neste kiest Rotterdam voor grote bioraffinaderij Bert van Dijk 11:28 De bestaande bioraffinaderij van Neste in het Rotterdams havengebied. Foto: Frank Dorren Het Finse Neste gaat in Rotterdam en grote nieuwe bioraffinaderij bouwen. Het Finse Porvoo was ook in de race, maar is afgevallen, omdat de kosten voor de bouw in Rotterdam een stuk lager uitvallen. Dat heeft Neste maandag bekendgemaakt. Een definitieve investeringsbeslissing voor deze miljardeninvestering wordt naar verwachting eind volgend jaar, begin 2022 genomen. Doorslaggevende redenen die bijdragen aan de lagere kosten in Rotterdam zijn volgens Neste de logistieke kosten, bouwkosten en de beschikbaarheid van koolstofarme waterstof. Ook is de locatie in Porvoo complexer gebleken, waardoor de risico's groter daar groter zijn en de bouwtijd langer. Rotterdam profiteert bovendien van de nabijheid van de markten voor hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen en hernieuwbare chemicaliën en grondstoffen. De nieuwe raffinaderij krijgt ongeveer dezelfde omvang als de uitbreiding van de raffinaderij in Singapore, die een investering vergde van €1,5 mrd. In de nieuwe raffinaderij in Rotterdam moet straks duurzame brandstof worden geproduceerd voor onder meer auto- en vrachtverkeer. Het bedrijf gebruikt daarvoor afvalstoffen en restgrondstoffen als gebruikt frituurvet, plantaardig afval en dierlijke vetten. Grootste ter wereld Neste opende in 2011 al een bioraffinaderij in Rotterdam, die inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste ter wereld. Ook in Porvoo heeft Neste een bioraffinaderij. Het Finse bedrijf onderzoekt ook — zo is al eerder bekendgemaakt — de mogelijkheid om in Rotterdam duurzame vliegtuigbrandstof te produceren. Het gaat om een investering van enkele honderden miljoenen euro's. Ook Porvoo maakt hier kans op. (Later meer) Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1377156/neste-kiest-...
MOL Group Starts Biofuel Production at Danube Refinery Following several years of research and development MOL has stepped up the value chain and has become a biofuel producer, through the realization of an investment in the Danube Refinery. Bio feedstock will be co-processed together with fossil materials increasing the renewable share of fuels and reducing up to 200,000 tons /year CO2 emission without negatively affecting fuel quality. During co-processing at the Danube Refinery, bio-feedstock is processed together with the fossil material in the production of diesel fuel. Vegetable oils, used cooking oils and animal fats can also be used for this purpose. As a result, the produced gasoil is partly renewable, without any quality changes compared to diesel produced entirely from crude-oil. The main advantage of this innovative method is that the resultant biodiesel can be still blended with a maximum 7 percent of bio-feedstock based fuel, in line with diesel standards, allowing the bio-share of the gasoil to be higher. One of the main goals of the European Union, and MOL Group, is to achieve net-zero CO2 emissions by 2050. The renewable share obligations of transportation fuel are continuously increasing, accordingly the biocomponent content expectations have also increased across MOL Group's fuel markets, which have so far been met mainly by blending bioethanol and biodiesel. MOL started co-processing as an R&D project in 2012 based on the research results of Pannon University. Types and quality requirements of processable raw materials were determined and the investment was launched in 2018. This included the necessary infrastructure development for storing and processing the new bio-materials. The trial operation of the new process started in March 2020 and has been operating regularly since May. The bio-component produced using this process has significantly higher CO2 saving potential than other type of biofuels produced from the same feedstock. This project means that up to 200,000 tons of annual CO2 emission will be cut, equivalent to a city of 200.000 inhabitants entirely switching to solar energy for heating. The target is to further expand the type of waste that can be used as feedstocks in the processing to achieve even better CO2 savings from the product. Source - Strategic Research Institute
Eni Launches Biomass Treatment Plant in Gela Eni’s new Biomass Treatment Unit plant has begun production and was tested a few days ago. It will enable the Eni biorefinery in Gela to use up to 100% of the biomass from used cooking oil and fats from fish and meat processing produced in Sicily (therefore not in competition with the food chain) to create a zero-kilometre circular economy model for the production of biodiesel, bio-naphtha, bioLPG and bio-jet. Castor oil will also be used to feed the Gela biorefinery, thanks to an experimental project to grow castor plants on semi-desert land in Tunisia, thereby completely replacing palm oil, which will no longer be used in Eni's production processes from 2023. The plant’s construction began in early 2020 and despite slowdowns caused by the management of activities during the pandemic, the vast majority of the project was completed on schedule. 1.3 million hours were worked, with zero accidents for both Eni people and contract workers. The launch of the BTU completes the second phase of the transformation of the industrial site, which is solely dedicated to sustainable production processes and is a solid step forwards in the decarbonization and energy transition process that underlies Eni's strategy, which is committed to achieving the total decarbonization of its products and processes by 2050. Indeed, the 2021-2024 plan provides for the doubling of the production capacity of Eni's biorefineries to around 2 million tonnes by 2024, and increasing it to 5/6 million tonnes by 2050. The BTU adds to the technology already in use, which includes Ecofining™, Eni-UOP technology to produce biofuels from biological origin raw materials, Steam Reforming to produce hydrogen and the Waste to Fuel pilot plant, built by Eni Rewind, which transforms the organic fraction of municipal solid waste into bio-oil and bio-methane. The transformation of the former petrochemical plant in Gela is an example of a regenerative circular economy, which has allowed production cycles based on fossil sources to be converted and is linked with the plan to demolish the plants no longer in use with a view to the production of biofuels and environmental remediation. Source - Strategic Research Institute
Total Begins Producing Sustainable Aviation Fuel in France Total has begun producing Sustainable Aviation Fuel at its La Mède biorefinery in southern France and its Oudalle facility near Le Havre. The biojet fuel, made from used cooking oil, will be delivered to French airports starting in April 2021. Total will also be able to produce SAF as from 2024 at its zero-crude Grandpuits platform, southeast of Paris. All of these sustainable aviation fuels will be made from animal fat, used cooking oil and other waste and residue sourced from the circular economy. Total will not use vegetable oils as feedstock. In this way, Total will be in a position to respond from its production sites in France to new French legislation that calls for aircraft to use at least 1% biojet fuel by 2022, 2% by 2025 and 5% by 2030. The development of SAF is one of the strategic paths being pursued by Total to meet the challenge of carbon neutrality, as biojet fuels help reduce CO2 emissions from air transportation. Sustainable Aviation Fuel is a practical alternative to fossil-based jet fuel. It significantly reduces the CO2 emissions from air transportation and can be used as a drop-in fuel as of today, without any need to modify existing supply chain infrastructure, aircraft or engines. Source - Strategic Research Institute
OPAL Fuels LLC en een eenheid van NextEra Energy (NEE.N) hebben woensdag plannen onthuld voor de bouw van de eerste productiefaciliteit voor hernieuwbaar aardgas (RNG) (Bio-gas) op een stortplaats in Minnesota, aangezien de vraag naar schone energie stijgt na de druk van de regering. De dochteronderneming van NextEra zal samenwerken met OPAL om een bestaande stroomopwekkingsfaciliteit te vervangen door een nieuwe RNG-productie-eenheid die 3.200 standaard kubieke voet per minuut stortgas zal opvangen en meer dan 6 miljoen gas gallon equivalenten (GGE) van RNG per jaar zal produceren, aldus de bedrijven. . Bio-gas is, gas uit dierlijk afval, voedselafval en rioolwaterzuiveringsinstallaties, meestal methaan. Het kan worden schoongemaakt om onzuiverheden te verwijderen en als RNG in aardgaspijpleidingen worden geïnjecteerd of ter plaatse worden verbruikt. NextEra Energy heeft gezegd dat de capaciteitsgroei in hernieuwbare energie de kwartaalwinst boven verwachting heeft geduwd. Het is de meest waardevolle elektriciteitsleverancier van het land en 's werelds grootste producent van wind- en zonne-energie. Voor OPAL, ontstaan uit een fusie van Fortistar Methane Group en TruStar Energy, is het Pine Bend RNG-project het zesde in een reeks van 12 RNG-projecten waarvoor bijna $ 500 miljoen aan kapitaalinvesteringen nodig zijn. De faciliteit zal jaarlijks het equivalent van meer dan 2 miljoen ton CO2 opvangen - het equivalent van het van de weg halen van ongeveer 435.000 personenauto's, aldus OPAL. Het project zal worden geplaatst op een stortplaats die eigendom is van Republic Services Inc (RSG.N) en zal worden verbonden met een pijpleiding die eigendom is van Xcel Energy Inc (XEL.O) , een toonaangevend elektriciteits- en gasbedrijf in de regio. cc: Reuters
Rechter wijst zaak tegen Vattenfall-biomassacentrale af Redactie 9 uur geleden Rechter wijst zaak tegen Vattenfall-biomassacentrale af© Hout in De Sysselt, mogelijk voor de biomassastook in Ede, De rechtbank Noord-Holland ziet geen bezwaar in de bouw van de grootste biomassacentrale van Nederland door Energiebedrijf Vattenfall bij Diemen. Natuurmonumenten, de stichting MOB en Comité Schone Lucht hadden een zaak aangespannen om onder meer de natuurvergunning te vernietigen. Ze zijn eigenlijk tegen de verbranding van houtpellets in de centrale, maar meenden die vorm van energieopwekking tegen te kunnen houden met een beroep op ongeoorloofde stikstofuitstoot. De partijen beargumenteerden dat de stikstofuitstoot straks groter is dan met de huidige gascentrale. Houtstook zal er volgens hen voor zorgen dat schadelijke stoffen uit de installatie in Nederlandse natuurgebieden zullen neerslaan. De rechter bleek ongevoelig voor de argumenten van de eisers. De rechtbank acht ’schoon hout' van chemisch onbehandeld pellets geen probleem voor de Nederlandse natuur, zodat de door hen geëiste milieueffectrapportage overbodig is. De rechtbank ziet evenmin grond voor de gedachte dat van een hogere uitstoot van schadelijke stoffen zou zijn dan wettelijk is toegestaan. Voorts vindt de rechter de hogere CO2-uitstoot bij houtverbranding dan de huidige gascentrales geen reden om de verstrekte vergunningen te blokkeren. De rechtbank acht het argument "niet relevant" omdat de zaak juridisch is aangespannen vanwege "specifieke gevolgen op de (directe) omgeving van de biomassacentrale". Directeur Johan Vollenbroek van MOB kondigde aan in beroep te zullen gaan tegen de uitspraak. Fenna Swart van het Comité Schone Lucht oordeelt dat de rechter onder een steen heeft geleefd vanwege het verdwenen draagvlak voor hout als 'duurzame' brandstof. Voor meer, zie link:www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/r...
CO2-neutrale brandstof maakt elektrische auto overbodig, maar Europa wil er niet van weten Auto55.be 8 uur geleden © Auto55.be Dat Europa autofabrikant en consument aanzet tot extreme keuzes in een poging om de CO2-uitstoot van nieuwe modellen terug te dringen en - uiteindelijk - tot nul te herleiden, is bekend. De aanstormende nieuwe Euro 7-emissienorm, waar momenteel aan wordt getimmerd, zou het lot van de verbrandingsmotor al tegen 2026 kunnen bezegelen. Europa wil z’n inwoners zo snel mogelijk aan de elektrische auto krijgen. Alternatieven worden nauwelijks onderzocht. Nochtans zijn ze er wel. Zo is het vandaag al mogelijk om CO2-neutraal te rijden door hernieuwbare vloeibare brandstof te tanken. In principe vergen ze geen aanpassingen van een moderne auto. Je kan ze met bijna elke bestaande auto tanken en in theorie je CO2-uitstoot drastisch verminderen zonder dat je moet investeren in een (dure) elektrische auto. Hernieuwbare of synthetische brandstoffen zijn bijna CO2-neutraal Naast de hernieuwbare brandstoffen die worden gewonnen uit plantaardige oliën en dierlijke vetten, werkt de sector ook aan zogeheten E-Fuels. Dat zijn synthetische brandstoffen die complete CO2-neutraliteit benaderen. Het effect is in beide gevallen hetzelfde. Volgens brandstoffabrikanten daalt de feitelijke CO2-uitstoot met 50 tot 90 procent. Bovendien kan je ze probleemloos mengen met reeds bestaande brandstoffen. Weinig interesse van overheden In België en - bij uitbreiding - Europa, is er maar weinig animo voor deze nieuwe brandstoffen. Ze kunnen nochtans de CO2-afdruk van het continent op vlak van autoverkeer (alle transport samen vertegenwoordigt ongeveer 15% van de CO2-uitstoot) drastisch reduceren zonder de consument op kosten te jagen. Enkele actoren in de autosector, waaronder de VW-groep zien ze als een prima alternatief om de uitstoot te verminderen en intussen de elektrische auto tot een volwaardig, praktisch en betaalbaar alternatief te ontwikkelen. Volgens de Belgische petroleumfederatie zijn zowel de E-Fuels als hernieuwbare brandstoffen al op een aantal plaatsen in ons land beschikbaar voor gespecialiseerde applicaties. Ze zijn echter niet goedkoop: ze kunnen dubbel zoveel kosten als conventionele benzine of diesel. De petroleumfederatie zegt wel dat de kostprijs drastisch gereduceerd worden wanneer de vraag stijgt. Er zijn nauwelijks zeldzame mineralen en grondstoffen nodig voor de productie, waardoor ze niet gevoelig zijn voor de prijsstijgingen die momenteel de belofte voor betaalbare elektromobiliteit ondermijnen. Europa wil geen biobrandstof, maar heeft geen goede reden Binnen Europa staat Zweden het verst in de promotie van de hernieuwbare brandstoffen van plantaardige of dierlijke origine. HVO100, een hernieuwbaar dieselalternatief, is er bijvoorbeeld in meer dan 200 publiek toegankelijke tankstations verkrijgbaar. En vanaf 2022 zullen de dieselmodellen van de verschillende merken van de VW-Groep (VW, Audi, Skoda, Seat…) er ook officieel beschikbaar zijn met een HVO100-homologatie. Dat betekent dat hun uitstoot van kooldioxide ook op papier - en dat is waar het voor Europa echt telt - zo’n 80% omlaag gaat. Zweden kreeg in 2020 van de Europese Commissie zelfs de toestemming om de hernieuwbare brandstoffen vrij te stellen van de conventionele accijnzen. De beslissing was echter maar één jaar geldig omdat de EU van mening is dat “biobrandstoffen slechts gedeeltelijk bijdragen aan de gemeenschappelijke milieudoelstellingen en daarom na 2020 niet verenigbaar zijn met de interne markt”.www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/co2-neu...
Vergunningen voor biomassacentrale Diemen terecht afgegeven De vergunningen voor de bouw van een biomassacentrale in Diemen zijn terecht afgegeven door de provincie Noord-Holland. Gedeputeerde Staten hebben volgens de rechtbank in Haarlem juist gehandeld bij het verlenen van de omgevings- en natuurvergunning omdat de biomassacentrale aan de gestelde eisen voldoet. Binnenlandredactie 07-06-21, 14:15 Laatste update: 07-06-21, 15:13 De zaak was aangespannen door onder meer Mobilisation for the Environment (MOB) en de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten Nederland. Ze zijn tegen de komst van de biomassacentrale van energieleverancier Vattenfall, omdat ze vrezen voor de gevolgen ervan voor het milieu en de leefomgeving. Krijgt onze waterlinie een plek naast de Chinese Muur en de piramides? Dát wordt nog erg spannend De rechtbank beschouwt, anders dan de milieuorganisaties, de biomassacentrale niet als afvalverbrandingsinstallatie. Volgens het vonnis zijn de houtpallets die als brandstof dienen niet aangemerkt als afvalstof. Het gaat om schoon hout dat niet chemisch is behandeld. ,,Een milieueffectenrapportage was daarom niet nodig.” De rechtbank meent verder dat de biomassacentrale niet zal zorgen voor een hogere uitstoot van schadelijke stoffen dan wettelijk is toegestaan. De milieuorganisaties vrezen hiervoor. ,,Omdat geen sprake is van hogere uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstof en fijnstof, volgt de rechtbank eisers niet in hun stelling dat de komst van de biomassacentrale zulke risico’s voor de volksgezondheid met zich meebrengt dat het woon- en leefklimaat onaanvaardbaar verslechtert”, luidt het oordeel. De nieuwe centrale in Diemen moet deels de twee huidige aardgasgestookte centrales en een hulpwarmtecentrale op dezelfde locatie vervangen. ,,Het is goed dat er nu duidelijkheid is over de vergunningen”, zegt het energiebedrijf in een reactie. ,,Dat verandert niets aan wat wij eerder al hebben aangegeven, namelijk dat we het definitieve besluit of de bio-warmteinstallatie er komt of niet, niet eerder zullen nemen dan in het voorjaar van 2022.” Vattenfall werkt momenteel aan alternatieven. ,,Wij zetten vol in op de versnelling en de ontwikkeling van andere duurzame warmtebronnen, zoals de 150MW E-boiler die we vorige week aankondigden, maar ook geothermie, aquathermie en het gebruik van restwarmte uit datacentra.” De milieuorganisaties wachten dit besluit niet af en hebben meteen hoger beroep aangekondigd, meldt voorzitter Johan Vollenbroek van MOB. ,,Oproep aan Vattenfall: bouw een groene megaboiler in plaats van een bomencrematorium”, schrijft hij op Twitter.www.ad.nl/noord-holland/vergunningen-...
Samsom: biomassa blijft nodig Alexander Bakker 6 uur geleden Het ziet er niet naar uit dat Brussel een einde maakt aan gesubsidieerde houtstook door niet langer het predicaat ’klimaatvriendelijk’ af te geven. Vicevoorzitter Frans Timmermans hakt binnenkort een knoop door over de toekomst van de omstreden biomassa. Biomassa protest in Brussel bij het gebouw van de Europese Commissie.© Comité Schone Lucht Biomassa protest in Brussel bij het gebouw van de Europese Commissie. Actievoerders trokken dinsdag naar Brussel om bij Diederik Samsom, kabinetschef van Timmermans, ruim 200.000 handtekeningen van bezorgde Europeanen af te leveren. De petitie krijgt steun van 120 organisaties uit meerdere landen en roept op om af te rekenen met deze vorm van ’groene’ energie en om de klimaatmiljarden te gebruiken voor andere CO2-vriendelijke bronnen en energiebesparing. Maar het ziet er voorlopig niet naar uit dat het doek gaat vallen voor de houtverbranding waar mensen in onder andere de Baltische staten hun brood mee verdienen. „Biomassa blijft een rol spelen in het toekomstige energiesysteem”, reageert Samsom. „Bossen in Europa hebben wel onze steun nodig. Er is nu te weinig bos en een groot deel wordt slecht beheerd.” De EU-klimaatadviseur ziet vooral heil in een ’duurzame manier’ van bosbeheer. „Een manier die goed is voor biodiversiteit en die ons hout geeft dat nodig is in andere delen van de economie”, zegt Samsom. „De petitie stelt dat de subsidies nu een te sterke prikkel geven om hele bomen te verbranden. Daar zullen we zorgvuldig naar kijken.” Teleurstelling De Nederlandse Fenna Swart, voorzitter van het Comité Schone Lucht, was aanwezig bij de overhandiging in het hoofdkwartier van de Europese Commissie. „Ik ben teleurgesteld”, zegt ze na afloop. „Samsom draaide er heel erg omheen.” De boodschap om door te gaan met biomassa met meer ’duurzaamheidscriteria’ is niet wat Swart voor ogen heeft: „We moeten geen bomen willen verbranden. Het is onzin en niet nodig voor het halen van de klimaatdoelen.” De actievoerders uit verschillende landen zijn niet van plan om de strijdbijl te begraven. Ze willen na Timmermans het vizier richten op het Europees Parlement. „Wij gaan niet weg”, zegt Swart. „Het is niet de vraag of we ermee gaan stoppen, maar wanneer.”www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/s...
NYK Conducts Trial Use of Biofuel to Advance Decarbonization In June, NYK bulk carrier Frontier Jacaranda conducted a trial use of biofuel made from waste cooking oil collected and refined in Singapore. The test run was performed in cooperation with Anglo American, a global mining company, and Toyota Tsusho, a biofuel supplier, on a route to the Saldanha Bay, South Africa. This is the second test run performed, following one conducted by NYK bulk carrier Frontier Sky in Rotterdam port in 2019. The biofuel used in this trial is made from waste cooking oil collected and refined in Singapore. The oil was originally planned to be disposed of, but is now being recycled and used in an environment-friendly way, thus contributing to the circular economy. Biofuel is a fuel that is derived from renewable source, in this case, waste oils such as used cooking oil. Biofuels are considered to be carbon-neutral because the carbon dioxide that is absorbed by the source of the biomass is equal to the carbon dioxide that is released when the fuel is burned, thus helping the fuel to gain more attention around the world. In addition, because the emission of sulphur oxides (SOx) from biofuel is significantly lower compared to conventional fossil fuel, using biofuel helps meet regulations entering into force in 2020 capping sulphur content in marine fuels.* NYK is looking to contribute to the decarbonization of the shipping industry by accelerating the conversion of ships to alternative fuels through a series of biofuel trials at the port of Singapore, the world's largest port of refueling. Source - Strategic Research Institute
Ontbossing voor biobrandstoffen verschuift van Zuidoost-Azië naar Zuid-Amerika Marc Horckmans 16 uur geleden © Aangeboden door Business AM De doelstellingen van de Europese Unie om het gebruik van biobrandstoffen te stimuleren, hebben de voorbije tien jaar geleid tot een ontbossing van een gebied dat ongeveer even groot is als Nederland. Dat blijkt uit een studie van de organisatie Transport & Milieu (T&E). De teelt van soja, palm en andere oliegewassen worden ingezet om het gebruik van fossiele brandstoffen te vervangen. Volgens de studie zou de voorbije tien jaar ongeveer vier miljoen hectare bos, vooral in Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika, voor de productie van biobrandstoffen zijn gerooid. Dat gebied omvat ook 10 procent van de resterende biotoop van de orang-oetans. Paradoxaal “De resultaten van de studie suggereren dat inspanningen die worden gedaan voor de vervanging van vervuilende brandstoffen zoals diesel door biobrandstoffen paradoxaal genoeg de uitstoot van koolstofdioxide doen toenemen”, benadrukt Laura Buffet, directeur energie bij Transport & Environment. “Om aan de wereldwijde vraag te voldoen, worden oliepalmen op uitgestrekte industriële plantages gekweekt. Daarvoor worden hectares regenwoud gekapt. Een beleid dat de planeet moet helpen redden, wordt daardoor eigenlijk een probleem. Een dergelijke praktijk kan de mensheid zich niet nog eens een decennium veroorloven.” Uit het rapport bleek dat de vraag van de Europese Unie naar biodiesel de teelt van 1,1 miljoen hectare palmbomen in Zuidoost-Azië en 2,9 miljoen hectare sojabonen in Zuid-Amerika vereiste. Geconfronteerd met kritiek op de ontbossing in verband met het gebruik van palmolie in biodiesel, besliste de Europese Unie drie jaar geleden het gebruik van palmolie in transportbrandstoffen tegen het einde van dit decennium geleidelijk af te schaffen. “Dat heeft echter geleid tot een toename in het gebruik van sojaolie in Europese biodiesel”, merken de onderzoekers op. “Daardoor dreigt de ontbossing nu van Zuidoost-Azië naar Zuid-Amerika te verschuiven.” “Het gebruik van sojaolie voor de productie van biodiesel liep vorig jaar met 17 procent op, tegenover een stijging met 4,4 procent bij palmolie”, benadrukken de onderzoekers. “Momenteel wordt 44 procent van de consumptie van sojaolie in Europa door de energiesector verbruikt. Dat betekende een stijging met 10 procentpunt op drie jaar tijd. Op die manier dreigt soja in de milieuproblematiek op termijn de nieuwe palmolie te zullen worden.” Emissies “De volledige ecologische voetafdruk van de gebruikscyclus van soja ligt wel iets lager dan bij palmolie, maar wanneer rekening wordt gehouden met het directe en indirecte verlies aan bosgebieden, liggen de emissies van deze activiteiten nog steeds twee keer zo hoog dan bij diesel,” zeggen de onderzoekers. “De uitbreiding van de sojateelt is een belangrijke reden achter de snel toenemende ontbossing van het Braziliaanse Amazonegebied en andere kritieke ecosystemen. Indien de Europese Unie haar huidige beleid voor biobrandstoffen handhaaft, zal ze tegen het einde van dit decennium 173 miljoen ton extra koolstofdioxide uit palm en soja uitstoten. Dat komt overeen met de jaarlijkse emissies van 95 miljoen wagens.” “Het gebruik van diesel en benzine in Europa is het voorbije jaar met respectievelijk 8,3 procent en 11,6 procent gedaald”, voert het rapport nog aan. “Dat is het gevolg van de coronacrisis, die onder meer de reissector onder grote druk heeft gezet.” “Tegelijkertijd nam echter het gebruik van biodiesel met 1,3 procent toe, in lijn met het Europees mandaat om tegen het einde van het voorbije decennium een ??tiende van de transportbrandstoffen uit hernieuwbare energiebronnen te halen.” Streven “De Europese Unie streeft ernaar om tegen eind dit decennium in het transport ongeveer een kwart van de behoeften aan brandstoffen uit hernieuwbare bronnen – waaronder onder meer elektriciteit of waterstof – te halen. Volgens een analyse van de Europese Commissie zou ongeveer 5,1 procent van dat volume uit biobrandstoffen afkomstig kunnen zijn.” (lb)www.msn.com/nl-nl/weer/nieuws/ontboss...
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
874,79
+0,96%
EUR/USD
1,0709
+0,53%
FTSE 100
8.044,81
+0,26%
Germany40^
18.161,70
+0,13%
Gold spot
2.321,50
-0,02%
NY-Nasdaq Composite
15.696,64
+1,59%
Stijgers
Dalers