Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,204 25 apr 2024 17:35
  • -0,029 (-2,35%) Dagrange 1,195 - 1,239
  • 1.803.919 Gem. (3M) 2,2M

PostNL Januari 2021 - De bezorger is drukker dan druk.

4.655 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 233 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 gpjf 7 januari 2021 10:31
    Uit TROUW !

    Oh, OH die laatste zin !!!

    ‘De boodschappen op kaartjes zijn vorig jaar persoonlijker geworden’

    Herna Verhagen, CEO van PostNL.Beeld Phil Nijhuis
    PostNL heeft het ongekend druk tijdens de coronacrisis, een periode dat iedereen online winkelt. Topvrouw Herna Verhagen: ‘Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu’.

    Joost van Velzen7 januari 2021, 1:00
    We bezorgen bijzondere momenten’, staat er op de muur beneden op het hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. En omdat het grootste deel van het afgelopen jaar als het ware één groot bijzonder moment was, is wel voor te stellen hoe druk het bedrijf van topvrouw Herna Verhagen het had – en nog altijd heeft. Verhagen (van 1966 en nu 8 jaar bestuursvoorzitter bij PostNL) ontvangt haar bezoek op de 18de etage, met een royaal uitzicht op de Residentie. Als we aan de cappuccino zitten gaat het onvermijdelijk over corona, en wat een rare tijd het is waarin we leven. Zoals het overal over Covid-19 gaat. Bij iedereen, in de hele wereld. Maar zo’n panorama, met in de verte de zee, neemt het virus ons niet af.

    Hoe kijkt u terug op 2020?
    “Voor mij voert toch vooral persoonlijk verdriet de boventoon. Mijn beide ouders zijn dit jaar overleden, best wel onverwachts en vlak na elkaar. Het verliezen van twee mensen die heel belangrijk voor je zijn, daar kun je je niet op voorbereiden. Mijn ouders zijn mijn startpunt en misschien ook wel mijn eindpunt. Het is heel verdrietig.”

    Een heel contrast wellicht met hoe het met het bedrijf ging. Hoe was het jaar voor PostNL?
    “PostNL heeft wel veel hoogtepunten gekend. Die ‘bijzondere momenten’ benoemen we niet voor niets. Ik denk dat het belang van verbinding met elkaar maken, met dat kaartje, met een pakketje, heel groot is gebleken in dit jaar. Heel bijzonder vind ik ook dat we wereldwijd tweede zijn geworden op de Dow Jones duurzaamheidsindex. Zo’n hoge notering, wereldwijd, daar ben ik heel trots op. Maar ook de enorme waardering voor onze bezorgers springt eruit in dit jaar. Ze zien dat op sociale media en ze merken dat aan de reacties van de mensen in de straat. Dat verdienen ze ook, ze zetten alles op alles om post en pakjes op tijd af te leveren. Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu.”

    Konden u en uw personeel de drukte wel aan?
    “Door de fusie die we dit jaar hebben afgerond met postbedrijf Sandd kregen we er in één klap 4000 mensen bij. Die hadden we ook hard nodig. Daarnaast hebben we 1000 extra mensen bij ons pakkettenbedrijf geworven. Natuurlijk werken zij hard maar ze zijn ook heel trots op hun werk, vooral in deze tijd. Wij meten de tevredenheid van onze medewerkers en daaruit blijkt dat 92 procent van hen graag bij PostNL wil blijven werken. Daar staat tegenover de impact die corona heeft op hun persoonlijk leven. Dat moeten we niet onderschatten.”

    Bent u als persoon anders in het leven gaan staan sinds het coronavirus de wereld trof?
    “De vrijdag na carnaval, bij de eerste besmetting in Nederland, had ik direct het gevoel: dit is niet gewoon, dit is anders dan anders. Ik wist dat we er iets mee moesten. Vanaf dat moment lag de hoogste prioriteit bij de gezondheid en veiligheid van de medewerkers. Wij deden al veel aan arbo en veiligheid, maar dat kreeg nog meer aandacht. De rust bewaren kon ik altijd al goed, dat is niet veranderd. Door het overlijden van mijn ouders sta ik er wel anders in. Eenvoudige dingen zoals even bellen kunnen niet meer. Ik zal mij deze periode herinneren als voor en na corona maar zeker ook als de tijd voor mijn ouders nog leefden en daarna. Wij zitten hier nu op gepaste afstand van elkaar, kunnen elkaar geen hand geven. Ik hoop dat we corona snel achter ons kunnen laten. Juist bij een bedrijf als het onze besef je hoe belangrijk ontmoetingen zijn. Mensen schrijven ook persoonlijkere boodschappen op de kaartjes die we versturen – dat is erg naar voren gekomen in 2020. De kaart die mensen in de brievenbus krijgen is nu vaak van iemand die ze al drie maanden niet hebben gezien.”

  2. forum rang 6 gpjf 7 januari 2021 10:31
    Uit Trouw
    Kunt u voldoende mensen krijgen om die kaartjes te bezorgen?
    “Via ons matchingsloket hebben wij heel actief mensen binnengehaald in de coronaperiode. Corona heeft ook een enorme versnelling van de digitalisering teweeggebracht. Dat is te zien aan het feit dat inmiddels 6 miljoen Nederlanders de PostNL-app hebben. Dat is veel, hoor, 6 miljoen. Daarom werven we zo’n 150 software engineers. We promoten het ook intern, dat een bezorger data analist kan worden. Toch is een paar honderd ict-mensen natuurlijk nog weinig op 24.000 postbezorgers. Maar ook die kunnen we meer dan genoeg krijgen.”

    Het beroep van postbezorger wordt vaak in verband gebracht met tijdsklokken en geen plaspauzes. Herkent u dat imago?
    “Nee, eerlijk gezegd niet. Ik denk dat dat imago meer kleeft aan mensen met een flexibel arbeidscontract en wij werken met vaste contracten. Ik rij of loop regelmatig mee met onze bezorgers en ik merk aan alles dat die hun werk heel leuk vinden.”

    Vindt u uw eigen werk ook leuk?
    “Ik vind mijn werk heel erg leuk. Vooral als ik merk dat het werk is met een maatschappelijk belang. Ik kan heel blij worden als ik die positieve reacties lees op sociale media. Laatst liep ik mee met een bezorger in Amsterdam. De hele buurt kende hem, groette hem, gaf complimentjes. Zo’n fijne man. Voor zulke mooie momenten doe ik het.”

    Door de vlucht van de consument naar online komt u op adressen waar u voorheen nooit kwam. Wat betekent de populariteit van webwinkelen voor PostNL?
    “Al voor de eerste lockdown waren we daar al aardig op ingesteld. Ons netwerk zit goed in elkaar, met een modern IT-systeem, veel data en kennis. Corona heeft het webwinkelen versneld. We kopen vooral veel voor thuis: een bureaustoel, een printer, home-fitness, een laptop. Een deel van dat volume is tijdelijk, een deel zal blijven. De groei van online zet wel door. Dat kunnen we aan als we blijven investeren en blijven innoveren. PostNL heeft nu 25 sorteercentra in Nederland. Daar komen er binnenkort vier bij, waarvan er een grotendeels is gerobotiseerd. Verder komt er nog een in België.”

    Waar zit die groei met name voor jullie?
    “In de groei van e-commerce maar ook in zorg aan huis. We worden met z’n allen ouder, blijven langer thuis wonen en hebben dus meer behoefte aan zorg, waaronder medicatie. De bezorgers komen over de drempel, krijgen daarvoor een speciale opleiding. Maar een deel van de darmonderzoeken gaat al jaren per post.”

    We laten tegenwoordig vrijwel alles thuis bezorgen. Is dat wel wenselijk als je kijkt naar het aantal vervoersbewegingen, het milieu maar ook het verdwijnen van de winkels van steen?
    “Nog altijd is ongeveer 20 procent van de bestedingen van consumenten online. De rest van de aankopen doen we in fysieke winkels. En wat vervoersbewegingen betreft: als je zelf naar de winkel gaat is dat ook een vervoersbeweging. PostNL bezorgt heel veel lopend en per fiets. Het wagenpark elektrificeert in hoog tempo. Duurzaamheid is voor ons echt een ‘license to operate’, zeg ik altijd. Wij hebben nu zo’n 700 elektrische voertuigen rijden. In 2030 moet de laatste kilometer overal waar we komen volledig emissievrij zijn. En wat mij betreft mag dat nog wel wat sneller gaan. Wij kunnen op dit moment bijvoorbeeld niet voldoende elektrische bussen krijgen omdat die door autofabrikanten niet massaal genoeg worden geproduceerd.”

    Intussen neemt de briefpost verder af. Of worden er toch nog veel brieven verstuurd?
    “Er worden in Nederland jaarlijks bijna 2 miljard brieven verstuurd. Dat aantal neemt jaarlijks met een kleine 10 procent af, maar toch. Je moet denken aan stempassen, verzekeringspolissen, stukken van de notaris of concertkaartjes. We moeten wel jaarlijks ons netwerk van logistiek en medewerkers aanpassen want de daling zet door.”

    Hoe ziet u de toekomst voor PostNL? Wat worden de trends in pakketbezorgland en welke mogelijkheden heeft digitalisering?
    “De groeimarkt gaan we echt zien in de pakketservice en rondom zorglogistiek. En de digitalisering zal verder versnellen. Robotica en data worden belangrijker. In de verwerking van post en pakketten maar ook voor de klant. Denk aan apps waarbij je kunt aangeven wanneer je precies thuis bent en wat de status is van de poststukken die je gaat ontvangen. Real time info over waar de bezorger is – zulke diensten. Maar het belangrijkste is en blijft: het onderhouden van de trots van de PostNL-familie. Die trots zorgt voor een glimlach en dat is cruciaal.”

    En de toekomst van Herna Verhagen?
    “Ik vind PostNL een fantastisch bedrijf, ben er trots op dat ik er werk en hoop dat nog lang te blijven doen.”

  3. forum rang 5 Beertje 7 januari 2021 10:43
    Langs deze weg wil ik toch mevrouw Verhagen, weliswaar misschien te laat, condoleren met het verlies van haar beide ouders in 2020. Wat moet dat een ongelofelijke verdrietige periode zijn geweest. En dat in een hectische zakelijke periode waarin PNL zich heeft begeven en nog begeeft.
    Heel knap van haar om toch met deze zware last ( het verlies van beide ouders) de toko op de rit te krijgen naar een digitaal dienstverlenende organisatie met perspectief voor de toekomst. Want PNL staat er nu goed voor qua organisatie structuur, wat zal blijken uit de cijfers 2020 en de vooruitzichten in 2021. Het is alles behalve makkelijk zo'n semi- overheidsinstantie te transformeren tot een gloeiende en krachtige dienstverlener!
  4. forum rang 4 Ketelbinkie02 7 januari 2021 10:59
    quote:

    Beertje1957 schreef op 7 januari 2021 10:43:

    Langs deze weg wil ik toch mevrouw Verhagen, weliswaar misschien te laat, condoleren met het verlies van haar beide ouders in 2020. Wat moet dat een ongelofelijke verdrietige periode zijn geweest. En dat in een hectische zakelijke periode waarin PNL zich heeft begeven en nog begeeft.
    Heel knap van haar om toch met deze zware last ( het verlies van beide ouders) de toko op de rit te krijgen naar een digitaal dienstverlenende organisatie met perspectief voor de toekomst. Want PNL staat er nu goed voor qua organisatie structuur, wat zal blijken uit de cijfers 2020 en de vooruitzichten in 2021. Het is alles behalve makkelijk zo'n semi- overheidsinstantie te transformeren tot een gloeiende en krachtige dienstverlener!
    Ben het helemaal met je eens, helaas weten velen niet dat er uiteindelijk achter iedereen die in een toppositie zit, eerder een normaaldenkend persoon zit dan niet, mevrouw Verhagen is voor velen een makkelijk doel en dat is mijns inziens het meeste trieste om iemand voor een hele organisatie de boeman toe te roepen.
    Ze verwoord het heel mooi en zoals ik voor iedereen het erg vindt dat ouders of andere familieleden ontvallen is dat voor haar zeker niet anders.
  5. forum rang 4 Ketelbinkie02 7 januari 2021 11:07
    quote:

    gpjf schreef op 7 januari 2021 10:31:

    Uit TROUW !

    Oh, OH die laatste zin !!!

    ‘De boodschappen op kaartjes zijn vorig jaar persoonlijker geworden’

    Herna Verhagen, CEO van PostNL.Beeld Phil Nijhuis
    PostNL heeft het ongekend druk tijdens de coronacrisis, een periode dat iedereen online winkelt. Topvrouw Herna Verhagen: ‘Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu’.

    Joost van Velzen7 januari 2021, 1:00
    We bezorgen bijzondere momenten’, staat er op de muur beneden op het hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. En omdat het grootste deel van het afgelopen jaar als het ware één groot bijzonder moment was, is wel voor te stellen hoe druk het bedrijf van topvrouw Herna Verhagen het had – en nog altijd heeft. Verhagen (van 1966 en nu 8 jaar bestuursvoorzitter bij PostNL) ontvangt haar bezoek op de 18de etage, met een royaal uitzicht op de Residentie. Als we aan de cappuccino zitten gaat het onvermijdelijk over corona, en wat een rare tijd het is waarin we leven. Zoals het overal over Covid-19 gaat. Bij iedereen, in de hele wereld. Maar zo’n panorama, met in de verte de zee, neemt het virus ons niet af.

    Hoe kijkt u terug op 2020?
    “Voor mij voert toch vooral persoonlijk verdriet de boventoon. Mijn beide ouders zijn dit jaar overleden, best wel onverwachts en vlak na elkaar. Het verliezen van twee mensen die heel belangrijk voor je zijn, daar kun je je niet op voorbereiden. Mijn ouders zijn mijn startpunt en misschien ook wel mijn eindpunt. Het is heel verdrietig.”

    Een heel contrast wellicht met hoe het met het bedrijf ging. Hoe was het jaar voor PostNL?
    “PostNL heeft wel veel hoogtepunten gekend. Die ‘bijzondere momenten’ benoemen we niet voor niets. Ik denk dat het belang van verbinding met elkaar maken, met dat kaartje, met een pakketje, heel groot is gebleken in dit jaar. Heel bijzonder vind ik ook dat we wereldwijd tweede zijn geworden op de Dow Jones duurzaamheidsindex. Zo’n hoge notering, wereldwijd, daar ben ik heel trots op. Maar ook de enorme waardering voor onze bezorgers springt eruit in dit jaar. Ze zien dat op sociale media en ze merken dat aan de reacties van de mensen in de straat. Dat verdienen ze ook, ze zetten alles op alles om post en pakjes op tijd af te leveren. Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu.”

    Konden u en uw personeel de drukte wel aan?
    “Door de fusie die we dit jaar hebben afgerond met postbedrijf Sandd kregen we er in één klap 4000 mensen bij. Die hadden we ook hard nodig. Daarnaast hebben we 1000 extra mensen bij ons pakkettenbedrijf geworven. Natuurlijk werken zij hard maar ze zijn ook heel trots op hun werk, vooral in deze tijd. Wij meten de tevredenheid van onze medewerkers en daaruit blijkt dat 92 procent van hen graag bij PostNL wil blijven werken. Daar staat tegenover de impact die corona heeft op hun persoonlijk leven. Dat moeten we niet onderschatten.”

    Bent u als persoon anders in het leven gaan staan sinds het coronavirus de wereld trof?
    “De vrijdag na carnaval, bij de eerste besmetting in Nederland, had ik direct het gevoel: dit is niet gewoon, dit is anders dan anders. Ik wist dat we er iets mee moesten. Vanaf dat moment lag de hoogste prioriteit bij de gezondheid en veiligheid van de medewerkers. Wij deden al veel aan arbo en veiligheid, maar dat kreeg nog meer aandacht. De rust bewaren kon ik altijd al goed, dat is niet veranderd. Door het overlijden van mijn ouders sta ik er wel anders in. Eenvoudige dingen zoals even bellen kunnen niet meer. Ik zal mij deze periode herinneren als voor en na corona maar zeker ook als de tijd voor mijn ouders nog leefden en daarna. Wij zitten hier nu op gepaste afstand van elkaar, kunnen elkaar geen hand geven. Ik hoop dat we corona snel achter ons kunnen laten. Juist bij een bedrijf als het onze besef je hoe belangrijk ontmoetingen zijn. Mensen schrijven ook persoonlijkere boodschappen op de kaartjes die we versturen – dat is erg naar voren gekomen in 2020. De kaart die mensen in de brievenbus krijgen is nu vaak van iemand die ze al drie maanden niet hebben gezien.”

    Gelukkig ben ik zeker niet iemand geweest die mevrouw Verhagen hier verkeerd heeft neergezet, ben zeer te spreken over, hoe mevrouw Verhagen laten weten dat het persoonlijke leven veel meer betekent dan de wereld daarbuiten !!!
  6. forum rang 4 Ketelbinkie02 7 januari 2021 11:13
    quote:

    Weijs schreef op 7 januari 2021 11:07:

    we stijgen...is het niet hoogste tijd om in te grijpen?!
    Men zal en kan de koers niet blijven tegenhouden, 10 miljoen pakketen per week en veel meer zakelijke/ overheidspost en briefpost geeft toch eens te meer aan dat de resultaten heel veel beter zullen zijn dan verwacht.
  7. forum rang 4 BW2017 7 januari 2021 11:29
    quote:

    Ketelbinkie02 schreef op 7 januari 2021 11:22:

    En men dumpt weer rond de € 2,84 in de laat, maar er lijkt steeds meer koopdruk zich te ontwikkelen, interview in Trouw gaat de markt aan het denken en reageren zetten of ......
    Als dat je dan pas aan het denken zet na al die andere berichten , beleggingsgevoel, de markt zien om je heen. Dan moet je niet beleggen om een keuze te maken op zo’n artikel.
  8. forum rang 4 Ketelbinkie02 7 januari 2021 11:34
    quote:

    BW2017 schreef op 7 januari 2021 11:29:

    [...]

    Als dat je dan pas aan het denken zet na al die andere berichten , beleggingsgevoel, de markt zien om je heen. Dan moet je niet beleggen om een keuze te maken op zo’n artikel.
    Ik ben een echte belegger die zich baseert op feiten zeker nu al wekenlang de koers gedrukt wordt bij een belachelijk laag volume dit bericht ontkracht nu wel alle ongefundeerde, negatieve reacties die hier gedumpt worden of niet ........
4.655 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 233 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links