Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Frankrijk wil nog eens tot 5 miljard euro in Air France steken - media FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 5,314 0,06 1,14 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 5,314 0,06 1,14 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) De Franse regering wil het belang in Air France verdubbelen door volgend jaar nog eens 4 tot 5 miljard euro te investeren. Dit meldde de Franse zender RTL maandag. Momenteel heeft de Franse Staat al een belang van 14 procent van Air France-KLM in handen, net als Nederland. Eind april heeft Frankrijk al 7 miljard euro aan steun geboden. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Or botst met NS over komst KLM-directeur Jan Verbeek 16:08 De centrale ondernemingsraad van Nederlandse Spoorwegen en FNV Spoor zijn tegen de benoeming van Eelco van Asch tot directeur operatie bij het vervoersbedrijf. De raad van commissarissen zet de aanstelling van de KLM’er toch door. De centrale ondernemingsraad bracht medio november een negatief advies uit over de aanstelling van Van Asch, die nu nog directeur IT is bij KLM. De or vindt dat het bestuur niet moet worden uitgebreid met een directeur operatie op het moment dat de hele onderneming flink moet inkrimpen, zo staat in een brief aan de nieuwe president-directeur Marjan Rintel. Volgens FNV Spoor staat Van Asch bekend als vakbondsonvriendelijk en is hij daarom ongewenst. Toenemende spanning Het verzet tegen de nieuwe bestuurder tekent de toegenomen spanningen tussen het personeel en de leiding van de spoorvervoerder. Bij NS moeten de komende tijd 2300 banen verdwijnen, wat neerkomt op 15% van het personeelsbestand. Er wordt ook al acht maanden gesproken over een nieuwe cao voor het NS-personeel. De personeelskrimp is volgens NS nodig omdat de onderneming financieel zwaar wordt getroffen door de coronacrisis. De dienstregeling bleef dit jaar goeddeels in stand, terwijl het aantal reizigers sterk kromp, en dat blijft nog wel even zo. De zwaar verlieslatende spoorvervoerder heeft besloten tot 2025 €1,4 mrd te besparen op de vaste kosten. Kleinere organisatie De ondernemingsraad hekelt tegen deze achtergrond de benoeming van Van Asch: ‘Het is niet uitlegbaar dat de raad van bestuur wordt gespaard in het voornemen van de rvb om te komen tot een kleinere organisatie’, staat in de brief te lezen. De functie van operationeel directeur is sinds begin oktober niet ingevuld. Marjan Rintel was operationeel directeur, maar leidt nu het hele spoorbedrijf, als opvolger van Roger van Boxtel. In de afgelopen maanden werd het directeurschap waargenomen door enkele managers en dat ging volgens de or goed. Mocht de raad van commissarissen toch een aparte bestuurder willen aanstellen, dan heeft de personeelsvertegenwoordiging een voorkeur voor een interne kandidaat en niet voor een voormalig KLM'er. Van acht naar vijf bestuurders Ondanks het verzet houdt de raad van commissarissen vast aan de externe kandidaat. In een reactie aan vakblad OVPro laat de raad weten dat het advies van de or zorgvuldig bestudeerd en gewogen is. ‘Gezien de verantwoordelijkheid van de functie van coo vindt de raad van commissarissen het van vitaal belang dat deze rol in de raad van bestuur belegd blijft. Dit is nodig om op een goede en verantwoorde manier leiding te geven aan NS, een van de grootste werkgevers en meest impactvolle bedrijven van Nederland in deze moeilijke tijd.’ De raad wijst er ook op dat de topstructuur van NS in 2017 al vereenvoudigd is door het bestuur terug te brengen van acht naar vijf leden. Van Asch treedt begin maart aan in Utrecht.fd.nl/ondernemen/1367082/or-botst-met...
de Nederlandse Staat moet die Fransen eruit trappen...... hadden ze in het voorjaar al moeten doen .........ze zitten te slapen hier in dit land ............. die Fransen willen KLM inlijven ................ Rutte trap ze eruit en heel snel ...............nu het nog kan .............
Frankrijk: financiële injectie AF-KLM samen met Nederland regelen Gepubliceerd op 9 december 2020 22:01 | Views: 2.177 Air France-KLM 09 dec 5,20 0,00 (0,00%) PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Een nieuwe financiële injectie voor luchtvaartconcern Air France-KLM zal Frankrijk samen met Nederland regelen. Dat heeft de Franse onderminister van Transport Jean-Baptiste Djebbari gezegd tegen radiostation BFM. De details daarvan zullen op korte termijn worden uitgewerkt. "Daar komen we samen met Nederland uit." Hij reageert daarmee op eerdere berichten dat Frankrijk zijn belang in Air France-KLM zou willen verdubbelen om zo makkelijker beslissingen te kunnen nemen. Frankrijk en Nederland hebben nu nog elk ongeveer 14 procent van de aandelen in de luchtvaartcombinatie in handen. Djebbari liet ook weten dat Air France-KLM in de toekomst een meer geïntegreerd bedrijf moet worden. Frankrijk is het wat dat betreft eens met topman Ben Smith van de luchtvaartcombinatie. Nu hebben Air France en KLM elk nog een verregaande autonome positie. Air France en KLM kregen van Frankrijk en Nederland al ruim 10 miljard aan staatssteun in de vorm van leningen en garantstellingen om de coronacrisis door te komen. Desondanks lijdt het luchtvaartconcern veel verlies en dus is er binnen enkele maanden meer geld nodig. Frankrijk heeft herhaaldelijk laten weten Air France hoe dan ook niet failliet te laten gaan.
voda schreef op 10 december 2020 06:56 :
Frankrijk: financiële injectie AF-KLM samen met Nederland regelen
Frankrijk heeft herhaaldelijk laten weten Air France hoe dan ook niet failliet te laten gaan.
Dat is goed om te weten voor de AFKLM bobo's , geen druk meer om ooit nog een cent winst te maken.
KLM mag tijdelijk geen passagiers vervoeren naar Hongkong Gepubliceerd op 11 december 2020 13:04 | Views: 1.001 Air France-KLM 13:24 4,88 -0,21 (-4,12%) AMSTELVEEN (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM mag tijdelijk geen passagiers naar Hongkong vervoeren. Het bedrijf bevestigde berichtgeving daarover in de Hongkongse krant South China Morning Post. Volgens die krant wordt KLM gestraft onder zeer strenge coronaregels in de stadstaat en duurt de schorsing tot en met 17 december. KLM zegt zelf nog in gesprek te zijn met Hongkongse autoriteiten over de duur van de schorsing. Zolang KLM geen passagiers naar Hongkong mag vervoeren vliegt de luchtvaartmaatschappij alleen vracht daarheen. Op de terugweg uit Azië neemt KLM zowel passagiers als vracht mee. Volgens de South China Morning Post scherpte Hongkong onlangs zijn regels voor luchtvaartmaatschappijen aan om geïmporteerde coronagevallen tegen te gaan. Als op een vlucht één persoon zit die positief test en een andere persoon die zich niet aan alle regels in Hongkong houdt, zoals bewijs tonen voor een 14-daags verblijf in een hotel, kan dat voor de vervoerder al een schorsing betekenen.
Frankrijk en Nederland praten over herkapitalisatie AF-KLM Gepubliceerd op 14 december 2020 09:24 | Views: 0 Air France-KLM 09:09 5,03 +0,09 (+1,82%) PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse en Nederlandse overheid zijn in gesprek over een herkapitalisatie van Air France-KLM. Dat zei de Franse onderminister van Transport Jean-Baptiste Djebbari tegen CNews. Frankrijk zou daarbij een betere integratie van het bedrijf nastreven, waarmee vermoedelijk wordt gedoeld op minder autonomie voor KLM. Volgens de Fransman is de kwestie die nu op tafel ligt vooral hoe Air France-KLM de situatie na de crisis doorkomt. Volgens Djebbari heeft KLM er geen belang bij dat het van Air France wordt losgekoppeld, aangezien de Nederlandse maatschappij de afgelopen jaren volop heeft geprofiteerd van de combinatie. Frankrijk en Nederland zijn de grootste aandeelhouders van de Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming. Volgens Djebbari moet de landen het eens kunnen worden over de strategie. Frankrijk is het wat betreft de verdere integratie eens met topman Ben Smith van de luchtvaartcombinatie. Nu hebben Air France en KLM elk nog een verregaande autonome positie. Air France en KLM kregen van Frankrijk en Nederland al ruim 10 miljard aan staatssteun in de vorm van leningen en garantstellingen om de coronacrisis door te komen. Desondanks lijdt het luchtvaartconcern veel verlies en dus is er binnen enkele maanden meer geld nodig. Frankrijk heeft herhaaldelijk laten weten Air France hoe dan ook niet failliet te laten gaan.
Kenya Airways en Air France-KLM stoppen in 2021 met samenwerking Gepubliceerd op 20 december 2020 14:32 | Views: 2.387 Air France-KLM 18 dec 4,69 -0,12 (-2,45%) NAIROBI (AFN/BLOOMBERG) - Kenya Airways en Air France-KLM zijn overeengekomen om hun Afrika-Europa-partnerschap per 1 september 2021 te beëindigen. Eerder dit jaar werd het samenwerkingsverband tussen de luchtvaartconcerns al tijdelijk opgeschort in verband met de coronacrisis en onzekerheid over wanneer er weer zoals voor de virusuitbraak gevlogen zou kunnen worden. Volgens Kenya Airways zullen er met Air France-KLM nog wel code share-vluchten uitgevoerd blijven worden. Op die manier werken de Kenianen ook samen met andere Europese maatschappijen, waaronder Alitalia, British Airways, Lufthansa en Swiss International Airlines. Financiële details over de beëindiging van het partnerschap werden niet gegeven.
Een flinke dompert weer voor de zwaan. Op naar de 1 euro!
KLM bereidt vervoer passagiers uit Groot-Brittannië voor Gepubliceerd op 23 december 2020 12:08 | Views: 0 Air France-KLM 11:55 4,83 +0,11 (+2,40%) AMSTELVEEN (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM denkt in de loop van de middag de eerste passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk te kunnen vervoeren onder de nieuwe regels. Die reizigers moeten dan een negatieve coronatest kunnen overleggen en een bewijs wanneer ze die test hebben afgelegd. De test mag bij binnenkomst in Nederland maximaal 72 uur oud zijn. KLM is momenteel nog op alle Britse luchthavens waar het bedrijf vandaan vliegt voorbereidingen aan het treffen. Er gaat enige tijd overheen, omdat de richtlijn vannacht bekend werd gemaakt, legt een woordvoerder van KLM uit. Pasasagiers moeten zich nu eerst laten testen en wachten op een uitslag. De vluchten die in de ochtend vanuit Londen aankwamen waren leeg of vervoerden vracht. KLM heeft namelijk de afgelopen dagen wel gewoon mensen naar het Verenigd Koninkrijk vervoerd, maar mocht geen reizigers mee terug nemen. Ook vanuit Zuid-Afrika mogen mensen weer naar Nederland komen met een negatieve test en een verklaring. Daar werkt KLM samen met een testlaboratorium dat binnen zes uur uitslagen levert, waardoor eind van de middag de eerste passagiers deze kant op mogen. De Nederlandse overheid verlangt geen negatieve test van reizigers die op Schiphol direct een aansluitende vlucht nemen en verder het land niet in komen. KLM neemt reizigers echter niet mee zonder negatieve test. "Dat maakt het voor iedereen duidelijker."
Uitgelicht: Air France-KLM gebeten hond in 2020 FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 4,863 -0,067 -1,36 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 4,863 -0,067 -1,36 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM zou het jaar 2020 al ingaan met de nodige uitdagingen, maar de coronacrisis raakte de vliegmaatschappij recht in het hart. Nog voor het begin van 2020, kampte de luchtvaartmaatschappij al met een flinke winstval, stakingen en hoge kosten. Meer luchtvaartmaatschappijen liepen in 2019 tegen dergelijke problemen aan en werden door beleggers aan de kant gezet. Volgens UBS bleken beleggers een financiële crisissituatie voor Europese luchtvaartmaatschappijen in te prijzen. Een crisis bleef uit in 2019, maar kwam er wel in 2020 in de vorm van het coronavirus. Bij publicatie van de cijfers over 2019 in februari werd al duidelijk dat het coronavirus een grote impact zou hebben op Air France-KLM. Het aandeel ging hard onderuit op de dag van publicatie, ondanks dat de cijfers door ING als iets beter dan verwacht werden bestempeld. Air France-KLM schatte de kosten aanvankelijk op circa 150 tot 200 miljoen euro, maar toen was nog niet duidelijk dat de crisis veel meer schade zou brengen. In maart werden de eerste vluchten geschrapt door Air France, het ging die maand aanvankelijk om 3.600 vluchten, en KLM zou een "aanzienlijk aantal" Europese vluchten opschorten. Al snel werd duidelijk dat er meer vluchten zouden volgen. Nog in dezelfde maand verlengde Air France-KLM een lopende kredietfaciliteit ter waarde van 1,1 miljard euro om de eigen kas te stutten. Vrij snel werd duidelijk dat er voor de luchtvaartmaatschappij meer nodig was om het hoofd boven water te houden. De eerste Franse kranten begonnen te speculeren dat de Franse overheid een kapitaalinjectie zou overwegen en later meldde ook diverse vooraanstaande persbureaus dat Air France-KLM, maar ook Airbus, tot de bedrijven zouden behoren die als eerste noodsteun konden ontvangen. Ook vanuit de Nederlandse zijde zou een steunpakket tot de mogelijkheden behoren. In april zei de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire bereid te zijn Air France-KLM te hulp te schieten. Dit was voor de luchtvaartmaatschappij het groene licht om met banken te gaan praten. Er werd al snel gesproken over enkele miljarden euro's aan steun, met garanties van de Franse en Nederlandse overheid. Eind april was het hoge woord eruit: Air France-KLM zou 7 miljard euro ontvangen aan Franse noodsteun. Parijs staat voor 90 procent garant voor 4 miljard aan leningen van een syndicaat van zes banken. Nederland steunt KLM met 2 miljard tot 4 miljard euro. Die steun komt niet gratis, volgens de Nederlandse minister van Financiën Wopke Hoekstra. Het gaat om leningen en tevens eist de bewindsman dat de kosten van de maatschappij omlaag gaan, en dat betekent ook lagere salarissen. "Want dat zal nodig zijn om deze crisis door te komen." Daarbij moeten volgens de minister "de sterkste schouders ook echt de zwaarste lasten dragen". Ondanks de steun vanuit de Franse en Nederlandse overheid sloot Hoekstra niet uit dat er op termijn ook een kapitaalinjectie zal komen. Volgens de laatste berichtgeving door de Franse zender RTL zou de Franse regering het belang in Air France willen verdubbelen door volgend jaar nog eens 4 tot 5 miljard euro te investeren. Momenteel heeft de Franse Staat al een belang van 14 procent van Air France-KLM in handen, net als Nederland. De Franse en Nederlandse overheid maakten van het moment gebruik door Air France-KLM strenge duurzaamheidsdoelen op te leggen, zoals het terugbrengen van de uitstoot en van geluidsoverlast. "Het lijkt erop dat de Franse en Nederlandse overheid hun politieke wensen op de agenda hebben gezet", aldus analist Quirijn Mulder van ING. In de tussentijd lopen ook de gemoederen binnen de luchtvaartmaatschappij op. Zowel tussen de Nederlandse en Franse divisie als tussen het bestuur en werknemers. In juli werden er plannen bekendgemaakt waarin 7.500 banen worden geschrapt. Eind 2022 zal het personeelsbestand van Air France met 6.560 banen zijn gedaald, is de bedoeling. Ruim de helft zal gebeuren via natuurlijk verloop. De top van KLM zou er rekening mee houden dat de huidige crisis wel eens het einde van het huwelijk met Air France kan betekenen, zo schreef Het Financieele Dagblad in april. Cruciaal voor het voortbestaan van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie is of Air France er in slaagt de kosten drastisch te verlagen, aldus de krant. Op het hoofdkantoor in Amstelveen is men volgens het FD niet overtuigd van de Franse bereidheid daartoe, zeker niet nadat de Franse staat het bedrijf financieel te hulp is geschoten met een lening van 7 miljard euro. "Dat versterkt de positie van de overheid, ten nadele van de bedrijfstop", zo taxeert een betrokkene. De verhoudingen tussen de Fransen en Nederlanders bij Air France-KLM zijn de afgelopen jaren verslechterd met als dieptepunt de strijd begin vorig jaar rond de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. In Amstelveen groeit volgens het FD de overtuiging dat het misschien beter zou zijn als het hoofdkantoor van de holding wordt geschrapt en de twee luchtvaartmaatschappijen zich beperken tot coördinatie en afstemming, aldus de krant. Ondertussen is ook het vertrouwen van analisten in het aandeel fors gedaald. Vier van de zes door ABM Financial News geraadpleegde analisten hebben momenteel een verkoopadvies op het aandeel met een koersdoel van gemiddeld 3,13 euro. Ten opzichte van huidige koers van 4,86 is dat een neerwaartse risico van circa 35 procent. Desondanks liep het aandeel sinds het dieptepunt eind oktober flink op. Analist Martin Crum van IEX sprak van een opluchtingsrally, nu er effectieve vaccins in aantocht zijn. "Maar Air France-KLM heeft via anonieme bronnen wel uit laten lekken nog eens circa 6 miljard euro nodig te hebben. Een extreme verwatering is in aantocht, in combinatie met voorlopig slechte marktomstandigheden." Deutsche Bank is eveneens onverminderd somber gestemd. Een herkapitalisering van de luchtvaartmaatschappij is volgens de bank nodig is om de schulden terug te kunnen brengen en dit is momenteel nog niet ingeprijsd in de waarde van het aandeel. Ook analisten van Goldman Sachs zijn van mening dat een volledige herpositionering van Air France-KLM om een nieuwe kapitaalinjectie vraagt om de vloot te vernieuwen. Volgens de Amerikaanse zakenbank is een dergelijke upgrade van de vloot nodig om het bedrijf er weer bovenop te helpen, maar wordt wel bemoeilijkt door het feit dat de investeringscapaciteit laag is als gevolg van de crisis. UBS durft al wat vooruit te blikken en verwacht in 2021 een herstel, maar merkte daarbij wel op dat er dan nog altijd maar grofweg de helft wordt gevlogen in vergelijking tot voor de crisis. In 2024 zal de maatschappij nog altijd maar op slechts 91 procent zitten van 2019, denkt UBS. Goldman Sachs voorziet op de middellange termijn lagere winsten, zelfs als er weer meer gevlogen gaat worden in Europa in de komende jaren. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Kapitaalinjectie Air France-KLM 'kwestie van weken of maanden' Gepubliceerd op 3 januari 2021 15:26 | Views: 3.849 Air France-KLM 31 dec 5,12 0,00 (0,00%) PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het is nog een kwestie van "weken of maanden" voordat er een besluit is over de herkapitalisatie van luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Dat zei de Franse onderminister voor Transport Jean-Baptiste Djebbari in een interview met nieuwszender BFM TV. In de lopende gesprekken met de Nederlandse regering bewaakt Parijs de Franse belangen binnen het luchtvaartconcern, waarschuwde hij. "Air France-KLM is van strategisch belang en Frankrijk is geïnteresseerd in een balans tussen de verschillende partijen", zei Djebbari. "De alliantie Air France-KLM heeft Nederland de afgelopen jaren meer opgeleverd dan Frankrijk", vervolgde de politicus. "Het is heel belangrijk dat de belangen van beide partijen worden gerespecteerd." Zowel Frankrijk als Nederland heeft een belang van ongeveer 14 procent in het luchtvaartbedrijf, dat van de twee landen al 10,4 miljard aan staatssteun kreeg in de vorm van leningen en kredietgaranties. Doordat reizigers wegens de coronapandemie nog altijd massaal wegblijven, is verdere steun nodig. Naar verwachting zal dat in de vorm van een verhoging van het eigen kapitaal zijn. Volgens Djebbari moeten de gesprekken voor overeenstemming zorgen over de te voeren strategie. Dat moet helderheid geven over de mogelijkheden van Air France-KLM om concurrerend te blijven nadat de coronapandemie achter de rug is. Naar verwachting is er dan voor minder luchtvaartmaatschappijen ruimte, waardoor de concurrentie heviger wordt, aldus de bewindspersoon.
Eurocontrol: reizigers staan na vaccinaties te popelen Stormloop op vluchten verwacht Door PAUL ELDERING EN YTEKE DE JONG Updated 45 min geleden 3 uur geleden in BINNENLAND SCHIPHOL - Vanaf de zomer zal het vliegverkeer in Europa versneld gaan toenemen, nu overal wordt gevaccineerd en luchtreizigers steeds meer getest worden. Dat voorspelt luchtverkeersleidingsorganisatie Eurocontrol in ’Outlook 2021’. Toeristen en zakenmensen staan volgens reiskoepel ANVR, vliegkoepel BARIN en luchthaven Schiphol te popelen om weer ’normaal’ het vliegtuig te kunnen pakken, zodra corona onder controle is. „In de eerste helft van 2021 zal het aantal vluchten nog beperkt zijn door het virus, daarna verwachten veel maatschappijen een stormloop. De luchtvaart en passagiers zijn er klaar voor”, aldus Eurocontrol. 60 miljard euro schade Afgelopen jaar zijn ruim zes miljoen vluchten in, van en naar Europa door de pandemie verloren gegaan, heeft Eurocontrol becijferd. „Dat is bijna 60% minder vluchten dan in 2019. Een verlies van 1,7 miljard passagiers, 60 miljard euro schade en 190.000 banen weg.” Dit jaar zet het Europese herstel volgens het onderzoek door, al kan het 2019-niveau op zijn vroegst pas in 2023 worden gehaald, gezien de onzekere coronasituatie in delen van de wereld. Daardoor zal bijvoorbeeld de animo voor verre vliegvakanties pas later weer opbloeien. Eurocontrol gaat er vanuit dat het besmettingsgevaar in de loop van 2022 overal is geweken. Luchtvaartsector op slot gezet Het kabinet heeft de Nederlandse luchtvaartsector op slot gezet tot medio maart, vlak voor de verkiezingen. KLM gaat in 2021 uit van een vliegoperatie op 75% van voor de coronacrisis, en wil niet te diep snijden om klaar te zijn voor aantrekken van de vraag. Reisorganisaties zien dat nu al in de zomerboekingen. „We moeten met elkaar blijven zoeken naar concrete stappen om overlast voor de omgeving te verminderen”, zegt KLM-topman Pieter Elbers. Schiphol gaat uit van ’gematigde groei’ komende jaren, zoals blijkt uit een manifest dat baas Dick Benschop maandag presenteert. Hij kondigt daarin maatregelen aan om vliegherrie voor omwonenden omlaag te krijgen, zoals de minister eist. „We zetten sterk in op innovatie, zoals een app met 24 uurs-voorspellingen van vliegverkeer, geluidsarm bouwen in de Haarlemmermeer in samenwerking met TU Delft, slimme ramen om lawaai buiten te houden, stillere en gekromde aanvliegroutes, en een proef in de Aalsmeerse wijk Stommeer om de geluidsbeleving en leefomgeving te verbeteren. Dat gebeurt met de hulp van professor Tjeerd Andringa, een expert van de Rijksuniversiteit Groningen”, zegt Benschop. ’Ver onder de maat’ Bewonersleider Matt Poelmans van de Omgevingsraad Schiphol is niet onder de indruk. „Dit pakket om hinder te beperken is ver onder de maat. Het is misleidend en komt te laat. Bewoners schieten er ook niks mee op. Schiphol begint zijn geloofwaardigheid zo te verliezen. Laten we eerst helder krijgen hoeveel vluchten Nederland echt nodig heeft, welke overlast de omgeving kan dragen en hoe het banenstelsel ten goede kan worden aangepast”, meent hij. Deze zomer zullen Nederlanders hoe dan ook massaal willen vliegen, is de overtuiging van de reisindustrie naar aanleiding van diverse peilingen. Vliegreizen zijn volgens Benschop noodzakelijk voor de economie. ’Uitstelgedrag kabinet’ Hij hekelt ’het uitstelgedrag’ van het kabinet. Zo is wel een vliegtaks ingevoerd, maar groei van 500.000 naar 590.000 vluchten op Schiphol niet vastgelegd. Overigens was dat in 2020 nog niet de helft. Het aantal reizigers daalde van 72 naar 22 miljoen. BARIN-voorzitter Marnix Fruitema mist perspectief en daadkracht vanuit Den Haag om de herstart vleugels te geven. Hij pleit voor meer vaart achter vaccinaties. „Ook willen we dat het reisverbod net als de lockdown op 19 januari afloopt.” ©https://www.telegraaf.nl/nieuws/144227472/stormloop-op-vluchten-verwacht
Passagiersvervoer luchthaven Schiphol gekelderd door coronacrisis Gepubliceerd op 4 januari 2021 11:04 | Views: 39 SCHIPHOL (ANP) - Het passagiersvervoer via luchthaven Schiphol heeft vorig jaar keiharde klappen gekregen van de coronacrisis en de wereldwijde lockdownmaatregelen tegen de viruspandemie. Het aantal reizigers dat in 2020 werd verwerkt door Schiphol kelderde met 71 procent tot 20,9 miljoen. In totaal waren er afgelopen jaar 227.304 vliegbewegingen op Schiphol, een daling van 54 procent ten opzichte van 2019.
Air France rekent ook voor 2021 op miljardenverlies - media FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 4,889 0,019 0,39 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 4,889 0,019 0,39 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France verwacht in 2021 een operationeel verlies van 2 miljard euro. Dit schreef de Franse krant La Tribune dinsdag. Over 2020 zal het verlies voor Air France vermoedelijk 3,6 miljard euro bedragen. De maatschappij verwacht voor aanstaande zomer geen herstel, zo schrijft de krant. La Tribune meldde dat Air France geen commentaar wilde geven. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Franse regering wil Air France opnieuw te hulp schieten - media FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 4,993 0,00 0,00 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 4,993 0,00 0,00 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) De Franse regering zal Air France-KLM opnieuw financieel te hulp schieten. Dit schreef de Franse krant Le Parisien op basis van uitspraken van ministers Bruno Le Maire en Jean-Baptiste Djebbari. Afgelopen april heeft Parijs al 7 miljard euro aan financiële steun geboden, maar in 2021 zal nog meer nodig zijn, aldus Le Parisien. Frankrijk zou bereid zijn het belang in de maatschappij te vergroten, al moet ook Nederland als aandeelhouder daarmee akkoord gaan, schreef de krant. De nettoschuld van Air France-KLM zal in 2020 tot 13 miljard euro zijn opgelopen. En ook voor 2021 worden opnieuw rode cijfers bij de maatschappij verwacht. De luchtvaartmaatschappij zal op 18 februari met de jaarcijfers komen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
'Veel Nederlanders bereid vliegen op te geven voor klimaat' Gepubliceerd op 11 januari 2021 06:53 | Views: 261 BRUSSEL (ANP) - Veel Nederlanders zijn het meest bereid vliegen op te geven als dat bijdraagt aan een beter klimaat, maar het minst om de auto te laten staan. Dat meldt de Europese Investeringsbank (EIB) op basis van hun jaarlijkse klimaatenquête. Daarna volgen stoppen met eten van vlees, videostreaming en nieuwe kleding kopen in de top vijf van dingen die Nederlanders bereid zijn op te geven voor klimaatverandering. 42 procent van de Nederlanders zegt het vliegen te willen opgeven, tegenover 10 procent die zegt de auto te willen laten staan. Met name ouderen en mensen die in landelijk gebied wonen vinden dat lastig. Het merendeel van de mensen (67 procent) zegt al minder vlees te eten, nog eens 19 procent zegt dat te willen opgeven. Tussen mannen en vrouwen zit weinig verschil, behalve bij kleding en vlees eten. Vrouwen zijn veel meer geneigd geen vlees meer te eten, maar minder geneigd om geen nieuwe kleding te kopen. Bij mannen is dat precies andersom. Driekwart van de jongeren tussen de 15 en 29 jaar zegt gemotiveerd te zijn om zich in te spannen voor een beter klimaat. Opvallend genoeg zeggen juist relatief veel jongeren weer te willen gaan vliegen als de pandemie voorbij is. Jongeren vinden het het moeilijkst om met videostreamingdiensten te stoppen. Servers en netwerken gebruiken daarvoor veel energie, wat weer voor uitstoot van broeikasgassen zorgt, zolang de meerderheid van elektriciteit met fossiele brandstoffen wordt geproduceerd. Bijna driekwart van de Nederlanders zegt zich in te spannen om de klimaatcrisis aan te pakken, maar slechts 9 procent van de Nederlanders voert daadwerkelijk radicale veranderingen door in de eigen levensstijl. "Dit onderzoek toont aan dat er aan de ene kant behoorlijke bereidheid is om de klimaatcrisis aan te pakken, maar aan de andere kant dat de radicale wijzigingen die mensen willen doorvoeren veel minder zijn", zegt Els Sweeney-Bindels, hoofd van het Amsterdamse EIB-kantoor. Daarnaast stemt het de EIB positief dat ruim een vijfde van de Nederlanders door klimaatverandering minder wil gaan vliegen en ruim een derde in eigen land op vakantie wil vanwege uitstootvermindering. "Mensen lijken erover na te denken. En niet meer vliegen zou ik best een radicale wijziging willen noemen." Wel lijken Nederlanders alleen bereid om klimaatvriendelijk gedrag te vertonen als dit hun comfort niet aantast of geen extra inspanning vereist. "Maar 18 procent is bereid CO2-compensatie te betalen voor vliegen. Zodra het wat gaat kosten, gaat de bereidheid omlaag", aldus Sweeney-Bindels.
KLM-personeel overnacht niet meer in coronabrandhaarden Gepubliceerd op 14 januari 2021 12:13 | Views: 416 Air France-KLM 12:20 4,92 +0,00 (+0,02%) AMSTERDAM (ANP) - Personeel van KLM hoeft niet meer te overnachten in coronabrandhaarden als het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zuid-Afrika. Cabinevakbond VNC meldt dat er na overleg met de luchtvaartmaatschappij een akkoord is bereikt over het schrappen van zogeheten nachtstops, die voor onrust onder het personeel zorgden. De VNC drong er eerder bij KLM op aan om te stoppen met vluchten waarbij personeel pas na een overnachting weer terug- of doorvliegt. Een woordvoerder bij KLM legt uit dat in de afgesproken situatie het aantal contactmomenten wordt verminderd aangezien personeel niet of nauwelijks buiten het vliegtuig of het vliegveld komt. Hoe de aanpassingen worden ingepast in het vluchtschema kon KLM nog niet direct zeggen. Met name voor vluchten van en naar Zuid-Afrika is sprake van een logistieke puzzel, gelet ook op de afspraken over rusttijden in de cao.
Miljardensteun Air France-KLM loopt vertraging op - media FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 5,084 0,00 0,00 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 5,084 0,00 0,00 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) De onderhandelingen tussen de Franse en Nederlandse staat over een nieuwe kapitaalinjectie in het noodlijdende Air France-KLM dreigen vertraging op te lopen, door een eerdere toezegging van minister Wopke Hoekstra van Financiën, dat het geld alleen aan KLM ten goede mag komen. Dat schrijft het Financieele Dagblad maandag. Er zal mogelijk geen akkoord over een aandelenemissie zijn bij de presentatie van de jaarcijfers op 18 februari. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij kreeg ruim 10 miljard euro aan leningen vanwege de coronacrisis en kan daar nog wel even mee door, maar omdat het eigen vermogen richting 5 miljard euro negatief gaat moet er risicodragend kapitaal bij. Volgens de ambtelijke top van het ministerie van Financiën is er weinig draagvlak voor een Nederlandse miljardeninjectie in de groep, omdat in de beeldvorming het Nederlandse geld dan in een bodemloze put verdwijnt. Daarbij heeft minister Hoekstra in april gezegd dat het Nederlandse geld alleen voor KLM mag worden gebruikt. Daarom wil het kabinet de huidige vijfjarige lening van 1 miljard euro aan KLM omzetten in een eeuwigdurende lening, zodat dit als eigen vermogen kan worden meegeteld. Hierdoor wordt ook de vermogenspositie van de groep beter. De Fransen willen volgens het FD echter niet dat Nederland meer zeggenschap krijgt binnen KLM, dat nu voor 5,9 procent in handen van Nederland is, voor 49 procent eigendom van Air France en voor de rest in handen van twee stichtingen. Als Nederland niet meedoet met de claimemissie, is er een risico dat het Nederlands belang in die holding verwatert. Dat Nederlandse belang is nu even groot als dat van de Franse overheid, na een investering in 2019 door Hoekstra van 775 miljoen euro, om de Nederlandse invloed op het hoogste niveau te borgen. Die versterking van de positie zou dan weer teniet worden gedaan. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Miljardensteun Air France-KLM loopt vertraging op Pieter Couwenbergh Job Woudt 17 jan Het Nederlandse kabinet wil een financiële injectie op het niveau van het dochterbedrijf en niet op niveau van de holding. De vrees is dat het geld anders in een bodemloze put zal verdwijnen. In het kortNieuwe miljardensteun Air France-KLM loopt vertraging op en er is mogelijk bij de jaarcijfers op 18 februari nog altijd geen akkoord Probleem is dat de Nederlandse overheid wil investeren op het niveau van KLM. Dat is tegen het zere been van de Franse overheid, die stelt dat elke investering in Air France-KLM ook in het belang van KLM is. De onderhandelingen tussen de Franse en Nederlandse staat over een nieuwe kapitaalinjectie in het noodlijdende Air France-KLM AF€5,08-- verlopen uiterst moeizaam. Er zijn twee deadlines gepasseerd en er wordt al rekening mee gehouden dat er bij de presentatie van de jaarcijfers op 18 februari nog geen akkoord is over een emissie. Dat bevestigen ingewijden die op de hoogte zijn van de onderhandelingen. Partijen voelen zich tot elkaar veroordeeld als in een slecht huwelijk. Niemand wil scheiden, omdat zowel Air France als KLM op eigen benen slechter af is, maar beide landen willen hun eigen positie in het bedrijf versterken.Claimemissie Probleem is dat de Nederlandse overheid, net als bij de miljardenleningen van afgelopen zomer, wil investeren op het niveau van KLM en niet op het niveau van de beursgenoteerde, in Parijs gevestigde holding. Dat is tegen het zere been van de Franse overheid, die stelt dat elke investering in de groep ook in het belang van KLM is. De door de coronacrisis zwaar geraakte Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie kan dankzij vorig jaar verstrekte leningen van opgeteld €10,4 mrd nog wel even door. Bovendien behoort KLM tot de grootste gebruikers van de loondoorbetalingsregeling NOW die in het kader van de pandemie door het kabinet is opgetuigd. Maar om haar financiële weerbaarheid te herstellen moet er risicodragend kapitaal bij. Per eind september beschikte het concern over een negatief eigen vermogen van €4,7 mrd, en de recente lockdowns in de wereld met negatieve reisadviezen hebben de financiële gezondheid verder uitgehold. De luchtvaartgroep hangt een claimemissie van meerdere miljarden boven het hoofd die leidt tot verwatering van de bestaande aandelen. Mocht de Franse staat echter het leeuwendeel van deze aandelenuitgifte voor zijn rekening nemen, dan verliest Nederland zeggenschap binnen Air France-KLM.Bodemloze put De Nederlandse opstelling wordt ingegeven door taxaties van de ambtelijke top van het ministerie van Financiën. Zij schatten in dat er in Nederland weinig draagvlak is voor een miljardeninjectie in de groep, omdat in de beeldvorming het Nederlandse geld dan in een bodemloze Franse put verdwijnt. De vorig jaar doorgevoerde sanering bij Air France zou het gat met KLM — dat eveneens wegens corona stevig ingrijpt in de kosten — niet kunnen dichten.Eeuwigdurende lening Het onderhandelingsteam van het kabinet opteert ervoor het overheidsdeel van de vorig jaar aan KLM verstrekte miljardenlening (looptijd vijf jaar) om te zetten in een eeuwigdurende lening. Op die manier kan deze €1 mrd worden gerekend tot het eigen vermogen en draagt het bij aan de financiële gezondheid van KLM en indirect van de groep. Bijkomend voordeel van deze constructie is dat de machtsverhoudingen bij KLM niet verandert. Nu heeft de holding Air France-KLM 49% van de aandelen; twee Nederlandse stichtingen plus de Nederlandse overheid (5,9%) bezitten de overige 51%. De Fransen vinden het niet aanvaardbaar dat Nederland nog meer te vertellen krijgt binnen KLM. Dat bleek ook al vorig voorjaar bij de onderhandelingen over de miljardenleningen. Nederland haalde wel een staatsagent binnen die bij KLM toeziet op de juiste aanwending van het geld, maar een blijvende verandering in de zeggenschap zat er niet in.Minister Hoekstra: geen geld naar Frankrijk Dat het onderhandelingsteam zo nadrukkelijk vasthoudt aan de lijn van een investering in KLM, is mede het gevolg van uitlatingen van minister van Financiën en CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra. De bewindsman heeft zichzelf in een lastig parket gemanoeuvreerd door in april vorig jaar te roepen dat het geld van de Nederlandse belastingbetaler enkel ten goede mag komen aan KLM. Zijn ambtenaren vrezen dat bij een investering in de Parijse holding Hoekstra op die uitspraak wordt aangesproken in de Tweede Kamer en straks ook tijdens de verkiezingen.Val van het kabinet De val van het kabinet en de aanstaande verkiezingen maken de positie van Nederland in de onderhandelingen er niet eenvoudiger op. Het ligt in de rede dat nieuwe KLM-steun - net als bij andere coronacrisismaatregelen - niet controversieel wordt verklaard door het parlement. Tot nu toe informeert minister Wopke Hoekstra de Tweede Kamer via geheime overleggen over de stand van zaken. Dat kan hij gewoon blijven doen. Als CDA-lijsttrekker kan het voor hem wel een precair verkiezingsonderwerp worden. Hoe te reageren als Geert Wilders en Thierry Baudet naast de Nexit straks ook aandringen op een KLexit? Als politicus moet Hoekstra dan kaarten op tafel leggen die hij als onderhandelaar misschien liever nog even voor de borst wil houden. Enkel in KLM investeren is niet zonder risico. De Franse staat schrikt niet terug voor een kapitaalversterking op het niveau van de holding. Als Frankrijk het leeuwendeel van een claimemissie voor zijn rekening neemt, verwatert het Nederlandse belang. Daarmee is een eerdere investering van Hoekstra in Air France-KLM voor niets geweest. In 2019 kocht het kabinet voor €775 mln een belang van bijna 14% in Air France-KLM, eenzelfde percentage als de Franse overheid, met als doel de Nederlandse invloed op het hoogste niveau te borgen.Duivels dilemma Het is een duivels dilemma voor Hoekstra, zeggen de ingewijden, ook omdat het dossier Air France-KLM invloed heeft op de Frans-Nederlandse verhoudingen in bijvoorbeeld Europa. Om die reden kijkt premier Mark Rutte met een schuin oog mee. Bij KLM zelf zijn er twee stromingen. Een deel van de top is tevreden als in ruil voor deelname aan een emissie wordt afgesproken dat er verder niet wordt getornd aan de autonomie van KLM binnen de groep. Keer op keer wordt die vanuit Parijs ter discussie gesteld, zowel vanuit het Franse kabinet als door groepsceo Ben Smith. Een groep haviken is voorstander van het versterken van de overheidspositie op het niveau van KLM. Deze groep heeft weinig vertrouwen in de onderhandelingsvaardigheid van de Nederlandse overheid en wil de autonomie van KLM versterken. Zij vinden dat Hoekstra meer zijn tanden moet laten zien in de onderhandelingen en concessies moet binnenhalen in ruil voor de financiële steun. Onduidelijk is verder hoe extra staatssteun voor Air France-KLM uitpakt bij de mededingingsautoriteiten in Brussel. Eurocommissaris Margrethe Vestager liet KLM ongemoeid bij het in juni verstrekte leningenpakket van €3,4 mrd. Bij de kapitaalversterking die nu voorligt, zou zij echter tegemoetkomingen kunnen eisen. Het zijn vooral de Fransen die het voortouw nemen in de gesprekken met Brussel. Het ministerie noch KLM heeft behoefte om gedurende de onderhandelingen commentaar te geven. Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1370461/miljardenste... © Copyright Het Financieele Dagblad
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)