Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waterstof

5.181 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 260 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. oilexpert 6 december 2020 15:08
    Methanol naar benzine is vaak geprobeerd. Werkt niet. Methanol is een alcohol (meoh). Meoh en isobuthyleem maakt samen octaanverhoger mtbe. Meoh is niet goedkoop en alcohol lost rubbers op. Daarom is methanol nooit een succes geworden behalve in brazilie. Daar snuiven arme kinderen de methanol en worden vaak blind hierdoor.

    Nog lang niet commercieel haalbaar, wel mooi idee! Groene waterstof is nog lang lang niet haalbaar qua kostprijs. Ik beleg liever in grijze waterstof aandelen/bedrijven.

    Oilexpert.nl

  2. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 december 2020 15:36
    quote:

    oilexpert schreef op 6 december 2020 15:08:

    Methanol naar benzine is vaak geprobeerd. Werkt niet. Methanol is een alcohol (meoh). Meoh en isobuthyleem maakt samen octaanverhoger mtbe. Meoh is niet goedkoop en alcohol lost rubbers op. Daarom is methanol nooit een succes geworden behalve in brazilie. Daar snuiven arme kinderen de methanol en worden vaak blind hierdoor.

    Nog lang niet commercieel haalbaar, wel mooi idee! Groene waterstof is nog lang lang niet haalbaar qua kostprijs. Ik beleg liever in grijze waterstof aandelen/bedrijven.

    Oilexpert.nl
    Ik weet niet waarom dit statement hier in deze vorm gedropt wordt... "methanol naar benzine": we hoeven geen benzine meer als brandstof. Batterijen en H2 wordt dekbrandstof...
    Organische Industrie:
    De route is nl anders.
    Er moet duurzaam H2 gewonnen worden. Met deze H2 kan met de CO2 (dat we sowieso al teveel hebben/maken) methanol (CH3OH) gemaakt worden, wat vervolgens als basis kan dienen voor de volgende uitgebreide spectra organische verbindingen.
    Dit is de nieuwe alternatieve route afwijkend van oliewinning en het vervolgens kraken van de nafta.

    Shell o.a. (andere grote oliebedrijven haken er ook op in) speelt hierop in en gaat in de Botlek fabrieken bouwen die dit principe hanteren. De olie is dadelijk op en dit wordt het. De katalysator business kan hier dus goed van meeprofiteren.
    Brede kansen en het vervelende CO2 kan hiermee onder bedwang worden gehouden...
    Fijne zondag.

    Edit:
    NEL + ITM worden genoemd. Er wordt ook iets verteld over rendement H2 productie.
    seekingalpha.com/article/4392471-hydr...
  3. forum rang 6 'belegger'' 6 december 2020 16:55
    @ oilexpert,

    Of het werkt laat ik graag over aan de techneuten zoals bij Porsche, Siemens e.a. Mochten zij het voor elkaar krijgen, dan kan de productie misschien worden opgevoerd met blauwe waterstof. Ik las het overigens niet als potentiële belegging, maar als een mooi idee zoals jij het zegt.

    Het IEA verwacht voor de korte en middellange termijn (a) voornamelijk een ontwikkeling van grijze naar blauwe waterstof, en (b) geleidelijk steeds meer groene waterstof.
    www.iea.org/reports/hydrogen

    Op de volgende punten ben ik benieuwd hoe jij dat ziet:
    (1) Denk je aan puur grijze waterstofaandelen of zijn dit dezelfde die naar blauw gaan?
    (2) Hoe denk je naast oliemaatschappijen over partijen zoals bijvoorbeeld Linde of Air Liquide?
  4. [verwijderd] 7 december 2020 09:44
    BOSCH COLLABORATION WITH CERES PROGRESSES TO MASS PRODUCTION OF SOFC SYSTEMS, WITH AN INITIAL 200MW CAPACITY IN 2024

    polaris.brighterir.com/public/ceres_p...

    Bosch Fuel Cell Wins Award. Bosch wins award for Most Innovative Product in the German Gas Innovation Awards for its Solid Fuel Cell based on Ceres Power Tech.

    fuelcellsworks.com/news/bosch-fuel-ce...
  5. 3 voor 50 7 december 2020 14:41
    ‘Waterstof? Niemand ontkomt er aan’, claimt Toyota

    Hoewel steeds meer autofabrikanten waterstof niet langer zien als energiebron voor personenauto’s, blijft Toyota naar eigen zeggen ‘vol inzetten’ op een zogenoemde waterstofsamenleving. ,,Dat gaat verder dan auto’s alleen. We kunnen er niet omheen en zullen het straks allemaal gebruiken.”

    www.ad.nl/auto/waterstof-niemand-ontk...
  6. forum rang 10 voda 7 december 2020 16:29
    RWE en Equinor sluiten zich aan bij megawaterstofproject in Eemshaven
    Bert van Dijk 11:45

    De deelname van het Duitse RWE en Noorse Equinor brengt de bouw van het grootste groene waterstoffabriek van Europa een stap dichterbij. Het project moet de vermindering van CO2-uitstoot in Nederland in 2040 ongeveer vertienvoudigen.

    Energiebedrijven RWE en Equinor sluiten zich aan bij het consortium NortH2, dat in Eemshaven een van de grootste hernieuwbare energieprojecten ter wereld wil bouwen. Shell, Gasunie en Groningen Seaports kondigden in februari plannen aan voor dit miljarden kostende megaproject.

    Uit een eerste haalbaarheidsstudie is gebleken dat het mogelijk is om de kosten voor de productie van waterstof voldoende omlaag te krijgen om een verdienmodel op te bouwen. Bovendien zijn er met het project volgens een recente studie van Rijksuniversiteit Groningen tussen de 5000 en 12.000 banen gemoeid. De tweede fase van de haalbaarheidsstudie, gericht op de periode na 2030, is inmiddels gestart.

    Een definitief investeringsbesluit wordt naar verwachting pas over een paar jaar genomen.

    Groter dan verwachte kostendaling
    ‘De verwachte kostendaling van onze plannen en schaalgrootte is groter dan we vooraf hadden verwacht’, zegt Ulco Vermeulen, lid van de raad van bestuur van Gasunie in een toelichting aan het FD.

    ‘In 2021 gaan we een slag dieper kijken naar wat we in de haalbaarheidsstudie hebben onderzocht en gaan we ook naar afnemers in de markt toe om te onderzoeken onder welke omstandigheden en tegen welke prijs we straks waterstof kunnen gaan verkopen.’

    NortH2 verwacht uiteindelijk grote hoeveelheden waterstof via pijpleidingen van Gasunie aan industriële clusters in Noordwest-Europa te kunnen leveren, zoals het Ruhrgebied in Duitsland, Rotterdam, Zeeland en Antwerpen.

    Directe aansluiting van windpark op waterstoffabriek
    De eerste fase van NortH2, waarbij ongeveer 4 gigawat aan windenergiecapaciteit moet worden gerealiseerd door middel van een grote elektrolyser, kabels en infrastructuur, vergt volgens Vermeulen een investering van ruwweg €10 mrd. We zijn in overleg met het ministerie van Economische Zaken & Klimaat om te kijken op welke manier we windparken kunnen bouwen en locaties kunnen aanwijzen. Gedacht wordt aan een gebied ten noorden van het bestaande windpark Gemini.

    ‘Het grote voordeel van dit project is dat wij geen beroep doen op het Nederlandse elektriciteitsnet', zegt Vermeulen. North2 wil de waterstoffabriek namelijk rechtstreeks koppelen aan de windparken. ‘Mogelijk dat we wel een kleine aansluiting krijgen op het net in Nederland, zodat we als er bijvoorbeeld te veel zonnestroom is, het net kunnen ontlasten door die stroom dan af te nemen.’

    Het elektriciteitsnet in Nederland is op sommige plaatsen overvol door de sterke groei de afgelopen jaren van met name zonne-energie.

    Financiële steun vanuit Brussel?
    NortH2 is in gesprek met Den Haag en Brussel voor financiële steun. ‘Een groot deel zal uit Brussel moeten komen’, aldus Vermeulen. ‘We geven met dit project invulling aan de agenda van de Europese Commissie om het komende decennium fors te investeren in waterstof in Europa.’

    Minister Wiebes van Economische Zaken & Klimaat erkent het belang van waterstof. Hij kondigde vrijdagmiddag in een Kamerbrief aan dat uit een onderzoek is gebleken dat grootschalige elektrolyse op land gecombineerd met windenergie op zee haalbaar is voor 2030. ‘De koppeling van windenergie op zee en waterstof kan daarnaast de businesscase van windparken verstevigen en daarmee bijdragen aan zowel de continuïteit van de uitbreiding van windenergie op zee als aan de vergroening van andere sectoren’, aldus Wiebes.

    Noodzakelijke schakel in energietransitie
    NortH2 speelt in op de ambitie van Nederland en van Europa om in de toekomst grote waterstoffabrieken te bouwen. Het kabinet ziet waterstof als een noodzakelijke schakel in de energietransitie. 'Gezien de grote geprojecteerde vraag naar CO2-vrije gassen in 2050 en de prognose dat de Nederlandse productie van groen gas niet volledig in deze vraag zal kunnen voorzien, bestaat er een noodzaak tot het opschalen van de productie van zowel groen gas als waterstof', aldus Wiebes eerder dit jaar.

    Het kabinet mikt op een groene waterstofcapaciteit (waterstof gemaakt met hernieuwbare energie) van 3 tot 4 gigawatt in 2030. Daarvoor is ongeveer 7 gigawatt aan groene stroomcapaciteit nodig.

    Besparing van 10 megaton CO2 per jaar
    De windparken die NortH2 wil bouwen moeten in 2027 al een vermogen hebben van 1 gigawatt en dan doorgroeien naar een capaciteit van 10 gigawatt in 2040. Hiermee hoopt het consortium in 2040 1 miljoen ton groene waterstof per jaar te produceren. Dat scheelt dan een uitstoot van zo’n 8 tot 10 megaton CO2 per jaar. Ter vergelijking: begin dit jaar stond er op de Noordzee ongeveer 1 gigawatt aan windvermogen.

    fd.nl/ondernemen/1366555/rwe-en-equin...
  7. Scoupy- 7 december 2020 21:20
    quote:

    Beur schreef op 7 december 2020 09:28:

    Ceres zojuist over de 1000GBP :)
    Veel te weinig aandacht hier voor dit schuldloze koerswonder.
    Klopt, ik wil hem al een tijdje kopen, maar het juiste moment in dit aandeel vinden is erg lastig.
    Ik denk dat Ceres wel de meest stijgende is in de waterstof industrie.

  8. forum rang 10 voda 8 december 2020 12:31
    Siemens Gamesa Wind Turbines for Green Hydrogen

    Siemens Gamesa is embarking on the path of decarbonizing twind industries by installing the first system in the world capable of producing green hydrogen directly with a wind turbine, with no connection to the grid, i.e. in island mode. This represents a strategic step towards delivering large-scale green hydrogen from the mid-2020s onwards. Siemens Gamesa is developing the first pilot project in the world to connect a wind turbine to an electrolyzer with the ability to operate in ‘island mode’, i.e. driving an electrolysis rig with no link to an electricity grid. With the Brande Hydrogen project, Siemens Gamesa is pioneering a major potential future application for both Onshore and Offshore wind.

    The pilot is now under development close to Siemens Gamesa’s Danish headquarters in Brande, western Denmark. It includes a 3 MW Siemens Gamesa wind turbine owned by local partner Uhre Windpower, that will produce clean electricity to power a 400 kW electrolyzer. This machine splits water into oxygen and hydrogen, so that the hydrogen can be stored and later delivered to customers in the mobility sector. The project is close to obtaining final permits; the first test runs are planned for December 2020 and hydrogen production should start by January 2021.

    Siemens Gamesa recently signed an agreement with Danish company Everfuel, which will distribute the 100% green hydrogen produced by the facility to refueling stations across Denmark, for example in Copenhagen, where it will be used to fuel taxis. When fully operational, the project’s single turbine will produce enough hydrogen to fuel around 50-70 taxis each day. Carbon-free hydrogen, derived from low-cost, competitive wind power, can be stored and transported for use on demand. This facility will provide insights that will be crucial to scaling up the technology to much larger turbines and wind farms both on land and at sea.

    Green hydrogen from renewable sources is a 100% sustainable, storable, transportable and versatile fuel. It represents a massive opportunity for the green transition by driving the transformation of the energy system: green hydrogen can be produced anywhere and used in sectors that are very difficult to decarbonize, such as aviation and shipping, as well as heavy industry, such as iron and steel, chemicals and glass. Hydrogen can go a long way to reducing emissions at a national and company level.

    Source - Strategic Research Institute
  9. Joni-2 8 december 2020 16:18
    Industriealliantie streeft ernaar de kosten voor groene waterstof tegen 2026 te halveren

    De Green Hydrogen Catapult, bestaat uit 7 bedrijven:

    Orsted, Iberdrola, ACWA Power, Envision, CWP Renewables, Snam en Yara, mikt op de inzet van 25 GW van het gas tot 2026.

    renews.biz/65006/industry-alliance-ai...
  10. forum rang 6 'belegger'' 8 december 2020 17:31
    quote:

    Joni-2 schreef op 8 december 2020 16:18:

    De Green Hydrogen Catapult, bestaat uit 7 bedrijven:

    Orsted, Iberdrola, ACWA Power, Envision, CWP Renewables, Snam en Yara, mikt op de inzet van 25 GW van het gas tot 2026.
    Anderen verwachten dat olieconcerns de energietransitie (inclusief waterstof) gaan trekken en financieren, maar die exclusiviteit lijkt mij niet zo vanzelfsprekend. De participanten die hier worden genoemd zijn geen kleine spelers. In het artikel wordt gesproken over USD 110 miljard en 120k banen. De hele energieketen gaat op de schop en dergelijke partijen zou je ook kunnen zien als de nieuwe concurrenten van oliemaatschappijen.

    Als ik het budget evenredig verdeel over tijd en deelnemers kom ik op een Capex van USD 3 miljard per bedrijf per jaar. Volgens mij heeft Shell een Capex van USD 20 miljard waarvan 10% naar duurzaam gaat (2019), dus USD 2 miljard per jaar. Als Shell alle duurzame investeringen op waterstof inzet en verhoogt met 50% zitten zij op eenzelfde niveau als deze partijen. Dit is natuurlijk een erg simplistisch berekening en ik heb de wijsheid ook niet in pacht.

    Voor de kleinere specialistische bedrijven die de techniek leveren maakt het volgens mij niet uit of zij de opdrachten krijgen van olieconcerns of een bedrijven uit andere sectoren.
  11. [verwijderd] 8 december 2020 17:47
    quote:

    Scoupy- schreef op 7 december 2020 21:20:

    [...]

    Klopt, ik wil hem al een tijdje kopen, maar het juiste moment in dit aandeel vinden is erg lastig.
    Ik denk dat Ceres wel de meest stijgende is in de waterstof industrie.

    Vorig jaar februari iets van 140P. Koers staat nu op 1034P ;)
    Nogmaals: in vergelijk met andere kansrijke opties vind ik dit een vrij degelijke. Bosch en Weichai zitten er zelf in voor elk ongeveer 20%. Bedrijf is schuldenvrij. Goede deal recent met Doosan en gisteren PB over de opschaling door Bosch van de fuel cell production op basis van Ceres technologie.
    Mogelijk dat er elders nog meer te halen valt maar ik vind dit vooralsnog een prachtig aandeel. Inderdaad behoorlijk volatiel ook. En een terugslag naar 870-900 is zeker niet onmogelijk. In die contreien zou ikzelf wel bijkopen denk ik.
  12. Joni-2 8 december 2020 19:52
    Colruyt Group test 44 ton waterstoftruck van VDL

    08/12/2020 2 CLAUDE YVENS TRUCKS VDL COLRUYT

    Colruyt Group is gestart met de test van een 44 ton elektrische truck mét waterstof ‘range extender’. Deze vrachtwagen werd ontwikkeld door VDL Groep te Eindhoven, en de test kadert in het Europese Interreg-demonstratieproject Waterstofregio 2.0.

    Colruyt Group zal de waterstof truck testen in zijn dagelijkse logistieke operaties. “Vanwege de diversiteit van de groep, zal het mogelijk zijn om een verscheidenheid aan gebruikersgevallen te testen (zoals leveringen aan de winkels). Op die manier maakt de groep z’n voortrekkersrol op vlak van de concrete toepassing van groene energie helemaal waar. De vrachtwagen is ook veel stiller dan andere, wat Colruyt Group’s ambitie naar meer stille leveringen ook ondersteunt”, zegt Regine Vaneghem, afdelingshoofd Transport bij Colruyt.

    VDL Groep is in 2018 gestart met de ontwikkeling van de truck. Als basisvoertuig wordt de DAF CF Electric gebruikt. De basis engineering voor de voertuigen wordt uitgevoerd door VDL Enabling Transport Solutions : tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de fuel cell wordt gegenereerd. De groene waterstof wordt door Colruyt zelf geproduceerd op de site Dassenveld.

    “Dit voertuig heeft als bijkomend voordeel dat het langere afstanden kan afleggen dan andere elektrische trucks. Ons doel is om kennis en ervaring op te doen om te bewijzen dat waterstoftechnologie efficiënt kan worden gebruikt in zware logistiek. Wij geloven sterk in de toekomstige belangrijke rol van groene waterstof als duurzame optie: hernieuwbaar en zonder CO2-uitstoot. We zijn erg enthousiast over dit Europese testproject waarbij we de waterstoftechnologie integreren om de heavy-duty logistieke sector duurzamer te maken”.

    Vanaf midden 2021 zal Colruyt Group vier trekkers inzetten voor leveringen aan winkels vanuit het distributiecentrum in Ollignies. Op die site willen ze een waterstof-tankstation speciaal voor zwaar transport bouwen.

    Source: Transpormedia.be
5.181 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 260 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,67 -1,06%
EUR/USD 1,0625 +0,00%
FTSE 100 7.814,16 -1,90%
Germany40^ 17.784,40 -1,34%
Gold spot 2.381,94 -0,05%
NY-Nasdaq Composite 15.885,02 -1,79%

Stijgers

Avantium
+5,34%
FASTNED
+2,27%
DSM FI...
+1,54%
B&S Gr...
+1,45%
Air Fr...
+1,32%

Dalers

Aperam
-6,68%
Arcelo...
-6,66%
JUST E...
-4,54%
SBM Of...
-4,17%
RANDST...
-3,79%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links