Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,185 17 apr 2024 17:37
  • -1,090 (-14,98%) Dagrange 6,040 - 6,755
  • 2.045.397 Gem. (3M) 301,7K

TomTom december 2020, kom uit de kast!

844 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 43 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 1 december 2020 07:21
    Nu de economie opveert en er diverse vaccins klaar liggen om uitgerold te worden is de positiviteit en het geloof langzaam aan het terug komen! Zelfs TomTom is na de laatste dip aanzienlijk opgeveerd doch noteert nog veel te laag tov andere herstelde fondsen.
    De grote vraag en mogelijk gelijk de oplossing zou kunnen zijn, “ wanneer komt TomTom uit de zwaar afgesloten kast”!?!

    Het woord is aan HG en zijn management, “show us the money””!
    Zodra ze ons de geweldige mogelijkheden onderbouwd laten zien knalt het aandeel als een raket omhoog,.
    Richting de feestdagen een mooi gebaar!
  2. forum rang 7 ketchup 1 december 2020 08:20
    eens, TT zou echt wat financiële details moeten informeren over al deze tender wins en niet het enkel op de timing voor contractuitvoeringen laten komen
    het is doodnormaal als je zegt we hebben een overeenkomst met UBER en denken in de komende jaren dat het X gaat bijdragen aan omzet

    het enige waar TT je mee om de oren slaat zijn allemaal kosten voor de baat en afboekingen op investeringen, wat gaat die baat nu eens opbrengen ?
  3. forum rang 6 boem! 1 december 2020 09:27
    quote:

    ketchup schreef op 1 december 2020 08:20:

    eens, TT zou echt wat financiële details moeten informeren over al deze tender wins en niet het enkel op de timing voor contractuitvoeringen laten komen
    het is doodnormaal als je zegt we hebben een overeenkomst met UBER en denken in de komende jaren dat het X gaat bijdragen aan omzet

    het enige waar TT je mee om de oren slaat zijn allemaal kosten voor de baat en afboekingen op investeringen, wat gaat die baat nu eens opbrengen ?
    Indien jij de CMD presentatie hebt gemist verwijs ik je gaarne naar deze op jaarmaat afgepaste info die zich hoofdzakelijk richt op de te verwachten omzetten voor A&E.
  4. forum rang 7 ketchup 1 december 2020 09:38
    nou mijnheer alles cijferaar

    lichten we UBER er even uit , geef jij even exact aan wat die aan omzet de komende 5 jaar gaan bijdragen en aan winst en doe Baidu dan ook even

    ik koop niks voor een algeheel verwachtingspatroon waar de laatste decennia ook geen reet van is uitgekomen, of ben jij gewoon maar even vergeten hoe sports onderuit kachelde, hoe het volvo contract verdampte , hoe we van firing form all engines met Maps plus zijn geëindigd enz ...
  5. forum rang 6 boem! 1 december 2020 09:59
    Dat jij denkt dat TT per contract zal WILLEN laten zien wat zij daarop verdienen geeft aan waar jouw competenties liggen!

    Geen enkel bedrijf maakt deze zeer marktgevoelige info openbaar.

    Daarnaast geven zij wel een overzicht per jaar wat zij aan totaalomzet verwachten t/m 2030.

    En het is toch het totaaloverzicht aan omzet waar het omdraait.
  6. forum rang 6 tatje 1 december 2020 09:59
    Tja.

    En maar tellen, of juist niet tellen.

    Willem Strijbosch had het over 3 miljoen autos op de weg met Tom Tom ADAS.

    ADAS, online via MCVP, jaarlijkse fee ???

    Maar wel in geboekte omzet automotive.

    Deferred Automotive
    2013 6,1
    2014 12,6
    2015 22,6
    2016 58,6
    2017 98,0
    2018 172,1
    2019 278,3

    Deferred Enterprise ( voorheen licensing )
    2013 23,5
    2014 25,6
    2015 31,2
    2016 11,4
    2017 15,7
    2018 17,4
    2019 23,3

    Deferred Consumer.
    2013 83,9
    2014 104,8
    2015 130,4
    2016 132,7
    2017 116,3
    2018 91,4
    2019 67,7

    Nu al bestaat de geboekte omzet automotive uit.
    Gedeelte omzet die vd band rolt SD
    Gedeelte omzet die vrijvalt uit deferred SD
    Omzet van ADAS jaarlijkse fee !

    Maar als straks SD ADAS en HD helemaal online zijn, gaat SD dan ook een jaarlijkse fee worden.

    Daling automotive deferred gaat ( buiten corona ) gebeuren als er geen SD meer van de band rolt die embedded is.

    Deferred automotive, als SD ADAS en HD een jaarlijkse fee worden, zal zo worden als Enterprise.

    Nu zijn er al apps voor TT SD, gaan de PND kastjes ook die kant op.

    Worden de PND kastjes ( bv in old timers ) straks een scherm a la tesla online maar geen adas en HD want dat kan de old timer niet.

    We zullen zien !

  7. forum rang 7 ketchup 1 december 2020 11:00
    @ boem

    ze kunnen perfect zeggen wat ze denken dat een UBER gaat bijdragen voor omzet, ze zeggen het enkel niet, het is geen exacte wetenschap en dat verwacht ook niemand, maar je kan best zeggen wat je verwacht aan een deal over te houden
    Philips heeft exact aan de US regering aangegeven wat ze willen hebben voor hun beademingstoestellen en sommigen werden gecancellend vanwege prijs en Philips heeft ook aangegeven wat dat aan winstderving ging geven en waar ze dachten dat te kunnen compenseren elders.

    Nestlé heeft ook aangegeven wat ze denken dat ze aan health in de toekomst hoopt bij te dragen, hebben zelfs meegewerkt aan het rapport " from farm to fork " en aangegeven wat de nodige veranderingen moeten gaan bijdragen en nogmaals het is geen exacte wetenschap maar het geeft een indicatie wat een bepaalde deal of doel gaat bijdragen aan de omzet en wat het extra gaat kosten om duurzaam te produceren en dat dit door de voedingsketen heen

    Apple doet niet anders dan aangeven hoe ze denken dat iedere divisie gaat performen en geven ook aan met cijfers welke targets ze denken te halen en halen die dan ook vaak, of overtreffen zelfs

    er is qua concurrentie allang geen gevoelige informatie meer over het winnen van een contract/tender, iedereen weet alles
    HERE weet exact als ze een tender mislopen en wie dat opschrijft, enkel bij TT vertellen ze geen moer, ze weten het zelfs te presteren om Telematics aan een discount te verkopen en dan met een lulverhaal we halen daardoor extra benefits uit deze sale vanwege spin-off's ... wat zijn die dan en wat dragen die bij ?...
    jij schreef destijds notabene dat TT NOOIT en te NIMMER Telematics zou laten gaan onder de 1.5 miljard euro, het ging voor 950 mio ( 30% onder de prijs )

    ... maar jij hebt een soort van geheugenverlies over je eigen eerdere posts die je schrijft en draait het hele verhaal daarna om, heb je al een paar keer in een semi paniekerige toestand zien schieten, nadat de cijfers uitkomen om daarna weer te draaien ... naar het gaat allemaal naar nieuwe koersdoelen van 15 euro en die 9 euro van de analisten is allemaal onzin, die begrijpen TT's cijfers niet

    je zit er al jaren compleet naast met je cijfers en heb niets anders dan kritiek over anderen.

    ik zit ernaast omdat HG niet wenst te kapitaliseren, maar zit er niet naast qua verdiensten, want zolang ze afschrijven verdienen ze niks
    en het is nog te bezien of er geen disruptieve technologie komt die over 3 jaar TT's kaarten qua asset pijn kan doen, of dat iedereen kaarten heeft en het niet meer is dan een commodity waar geen marge op te maken is, versus de investeringen die je moet blijven doen.

    dus laat het maar zien ipv erover te lullen.

  8. forum rang 6 boem! 1 december 2020 13:26
    @Wies

    Ik begrijp dat jij mijn bijdragen niet waardevol genoeg vindt om ze op hun merites te beoordelen.

    Dat jij je daarbij de vrijheid toeeigent om persoonlijke aanvallen in te zetten op mij vind ik getuigen van kinderachtig gedrag zeker als de stellingen die je daarbij aanhaalt ver bezeiden de waarheid zijn.
    Geef mij de post aan waarin ik verkondigd zou hebben dat 1,5 miljard het minimaal te accepteren bod zou zijn op TTT.

    Daarnaast wijs ik je nogmaals op de door jou en anderen aangehaalde IFRS cijfers om jullie gelijk aan te halen terwijl die cijfers een vertekend beeld geven van de werkelijkheid.
    Hoe denk jij dat TT een kaspositie heeft kunnen verwerven van 400 mio zonder WINST te boeken.
    Hoe verklaar jij dat TT aangeeft een CAGR te verwachten van 10% t/m 2021 welke daarna oploopt tot 15% en dit alles met een double digit FCF.
    Hoe verklaar jij dat TT de afgelopen 10 jaar in 95% van de gevallen haar outlook vwb omzet en wpa heeft kunnen overtreffen.

    Ik raak geenzins in paniek indien TT haar deferred verder ophoogt indien zij dat uitleggen door aan te geven dat dat veroorzaakt wordt doordat de looptijd van het contract is verlengd.

    Dat jij daaruit opmaakt, dat ik er al jaren naastzit heeft veel meer te maken met de boekhoudkundige behandeling van TT dan met een verkeerde inschatting mijnerzijds.
    IK hou mij vast aan het getoonde vergezicht en daaruit valt af te leiden dat TT daarin voorloopt op de daar gedane uitspraken.

    JIj hebt het steeds over getoonde IFRS winsten uit het verleden en wenst geen enkel belang te hechten aan het potentieel dat ons uit het vergezicht wordt getoond.

    Ipv je druk te maken over de problemen waarvoor Big-Oil, Big-Bank en retali zich zien gesteld verkondig jij hiet met veel verve dat het de banken zijn die een mooie toekomst tegemoet mogen zien en datzelfde zou opgeld mogen doen voor Shell.

    Ik mag oprecht hopen dat Shell sterker uit deze strijd te voorschijn komt maar een zekerheid is dat geenzins terwijl het bestaansrecht van de regionale grootbanken zich voor nog grotere problemen ziet gesteld.

    Ik had jou wijzer ingeschat met jouw dertigjarige ervaring en de hulp van de jou ten dienste staande professionals zou jij toch onderhand moeten weten, dat het verleden er niet toe doet.
    Het gaat de markt enkel om de potentiele wpa's die er met het aandeel zijn te behalen en ik blijf erbij dat die markt dat potentieel tot op heden onvoldoende laat meewegen.

    Dus ik geef jou in overweging eens naar de werkelijke cijfers te kijken waarbij je de boekhoudkundige truckendoos elimineert.
    Op dat moment ZIE je genoeg waardoor je het GELUL achterwege kan laten.

  9. Brouwer285 1 december 2020 13:58
    @Boem. TT is een interssant bedrijf dat kan groeien, niks in de weg. Echter TT geeft geen bal om de reguliere aandeelhouder, dus het is een beetje vreemd om als reguliere aandeelhouder allerlei fanposts te schrijven.
    Strategische moves etcetera van het bestuur zijn allemaal fantastisch vanuit het perspectief van de groot-eigenaars. Echter of dit allemaal fantastisch is voor de reguliere aandeelhouder is regelmatig te betwijfelen bij dit fonds. De koers is de koers en is goed stuurbaar, echter dit gebeurd niet door allemaal mooie posts op dit forum. Een daling bij een synthetische aandelen inkoop of een geplande inkoop, en een oplopende koers achteraf, is zolangzamerhand een zekerheid bij dit fonds. De koers is de koers, die kan naar 4 gaan en ook naar 10. Een koers van 4 echter; zal een fantastische opportuniteit scheppen voor de heren en dame Tomtom. Hogere inkomsten, meer operationele kosten. Lagere inkomsten, lagere operationele kosten. Winst schrijven is totaal geen noodzaak. Dus het interesseert ze werkelijk helemaal niets wat de marktprijs voor een aandeel TT vandaag of morgen voor jou doet. Sterker nog, men waardeert het bedrijf in de boeken rustig af richting een waarde van nul.
  10. forum rang 6 boem! 1 december 2020 14:49
    @Brouwer
    Dat TT geen bal geeft om de belangen van de korte termijn aandeelhouder kan ik terugzien in de wijze van rapporteren.
    Dat de strategische moves fantastisch kunnen uitpakken voor de zittende aandeelhouders met geduld is mijn motivatie om te posten wat ik post.
    Ook jij geeft aan, dat jij uit dit gedrag denkt te mogen afleiden, dat de FF's uit zouden zijn op een dirty exit.
    Ik heb daar andere gedachten bij.
    TT geeft een vergezicht aan waarbij een FCF per aandeel wordt voorgetoverd van enkele euro's.
    Juist vanwege het feit, dat de FCF door de gehanteerde boekhoudmethode geen investeringen meer vraagt terwijl ook het weerstandsvermogen meer dan op peil is kan deze volledige FCF als dividendbetaling worden gebruikt waardoor met een genormaliseerde dividendKW het 30-voudige van deze FCF als koersdoel wordt bepaald.

    Het is dat vergezicht wat er voor de FF's blinkt aan de horizon.
    Daarom geloof ik in het geheel niet, dat deze geduldige durfinvesteerders deze mogelikheid aan zich voorbij willen zien gaan.

    Denk je eens in een jaarlijks dividend van tientallen miljoenen euro's is toch vele malen aantrekkelijker dan een lumpsum van enkele honderden miljoenen bij verkoop.

    Het interesseert hen maar ook mij niet wat de marktprijs van vandaag of morgen doet , zij richten zich op de potentiele marktprijs van over/overmorgen en ik doe dat ook.

844 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 43 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links