Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel VOLKSWAGEN AG FSE:766403.FFM, DE0007664039

  • 123,050 15 apr 2024 21:13
  • -0,950 (-0,77%) Dagrange 122,950 - 125,400
  • 1.776 Gem. (3M) 3,3K

Volkswagen

3.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 ... 154 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 29 oktober 2020 10:51
    Volkswagen uit de verliezen

    De Duitse autogigant Volkswagen heeft in het derde kwartaal kunnen profiteren van oplevende vraag naar zijn auto's. Het bedrijf uit Wolfsburg boekte een bedrijfsresultaat van €3,2 mrd, na een verlies in het tweede kwartaal van €1,7 mrd door een instortende verkoop en productie. Dat blijkt uit cijfers die Volkswagen donderdag heeft gepubliceerd.

    Vooral in China doen autofabrikanten weer goede zaken. Daar is de verkoop alweer terug op het niveau van voor de uitbraak van het coronavirus. Volkswagen leverde er in het derde kwartaal 3% meer auto's af dan in het derde kwartaal van vorig jaar. De wereldwijde verkoop van Volkswagen was in september voor het eerst dit jaar hoger dan een jaar eerder.

    Het concern moest nog wel een omzetdaling van ruim 3% slikken tot €59,4 mrd. Maar in het tweede kwartaal viel de omzet nog met 37% terug in vergelijking met een jaar eerder.

    Autosector snel uit dal, maar hoe lang?
    Meerdere autofabrikanten hebben de afgelopen weken laten zien dat ze sneller dan verwacht uit een diep dal kunnen kruipen. Onder meer Ford, BMW en Fiat Chrysler boekten in het derde kwartaal betere resultaten dan verwacht.

    Autofabrikanten moesten half maart fabrieken sluiten door de verspreiding van het coronavirus. Overheden namen strenge maatregelen om het dodelijke virus in te dammen, waardoor het onmogelijk was geworden om de productie op gang te houden. Tegelijk daalde de verkoop van nieuwe auto's in de showrooms hard, omdat autodealers hun deuren gesloten moesten houden.

    Nu dreigt er voor de auto-industrie opnieuw een lockdown. Frankrijk trof woensdag zeer strenge maatregelen om een tweede golf van het coronavirus in te dammen. In Duitsland worden horecagelegenheden gesloten, evenals theaters, bioscopen en sportscholen. Bondskanselier Angela Merkel noemde de huidige situatie donderdag 'dramatisch'.

    fd.nl/ondernemen/1362582/volkswagen-u...
  2. forum rang 10 voda 7 december 2020 07:10
    Volkswagen-baas: over vijf jaar autonome auto's mogelijk

    Gepubliceerd op 6 december 2020 14:35 | Views: 2.801

    BERLIJN (AFN/DPA) - Het zal vijf tot tien jaar duren voordat er volledig autonoom rijdende auto's op de markt komen. Dat verwacht althans Herbert Diess, topman van het Duitse autoconcern Volkswagen. In een interview zegt hij dat de ontwikkeling van chips voor auto's dusdanig snel gaat, dat zelfstandig sturende auto's niet langer verre toekomstmuziek zijn.

    "Ik reken erop dat er tussen 2025 en 2030 autonome auto's komen die rijp zijn voor de markt", zei Diess in het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche. Hij legde daarbij uit dat de capaciteit van halfgeleiders voor gebruik in auto's ongeveer ieder anderhalf jaar verdubbelt. De ontwikkelingen op het vlak van kunstmatige intelligentie gaan zo mogelijk nog sneller. "Het is daarom te voorzien dat systemen binnenkort ook in staat zijn complexe verkeerssituaties te beheersen."

    Volkswagen maakte onlangs bekend de komende vijf jaar 73 miljard euro te investeren in de elektrificatie en digitalisering van zijn auto's. Dat is bijna de helft van het totale investeringsbudget van de autofabrikant. Onder andere een aanscherping van Europese milieuregels dwingt de Duitsers daartoe. Daarnaast heeft Volkswagen een inhaalslag te maken op Tesla, marktleider op het vlak van elektrische auto's.

    Diess is erg onder de indruk van Tesla, laat hij Wirtschaftswoche weten. "Een sterk punt van Tesla is dat ze met hun inmiddels zeer grote wagenpark constant data verzamelen en met de inzet van kunstmatige intelligentie het systeem telkens verbeteren", stelt de Volkswagen-baas.
  3. forum rang 10 voda 8 december 2020 11:15
    Volkswagen Improving Working Conditions in Cobalt Mining in DRC

    As a responsible company, Volkswagen is actively engaging in improving artisanal cobalt mining conditions in the Democratic Republic of Congo as well as the living conditions for people in the surrounding communities. Cobalt is an important raw material for the production of electric vehicle batteries. Artisanal mining involves risks to the environment and people. Volkswagen has joined the “Cobalt for Development” initiative and is thus supporting efforts to minimize these risks.

    The pilot project intends to strengthen legal compliance and improve health and safety conditions as well as social well-being in the south of the Democratic Republic of Congo, where 70 percent of the world’s cobalt resources are located. The first trainings for mine operators and miners have just begun. The project is being implemented by GIZ and financed by BASF, BMW Group, Google, Samsung Electronics, Samsung SDI and Volkswagen.

    The pilot project in the Congolese cobalt belt has two focus areas: improving artisanal cobalt mining conditions as well as the living conditions for people in the surrounding communities. Progress in both areas is to be achieved in cooperation with the local mining cooperatives, government authorities and civil society organizations. This is to be accomplished by improving mine site management and through health, safety and environmental training for miners. The surrounding communities are to benefit from improved access to education, new income opportunities and training in conflict resolution. So far, more than 1,800 residents from these communities have already benefitted from these measures.

    Training curricula on more sustainable working conditions are currently being prepared, initially for 1,500 miners from 12 artisanal cobalt mining cooperatives in and around Kolwezi in the Democratic Republic of Congo. The objective is to test at a legally-operated site under what conditions responsible artisanal mining could be viable. So far, 36 artisanal mines have been screened to identify a suitable site.

    As a pioneer of e-mobility, the Volkswagen Group is constantly pushing for greater responsibility in its raw material supply chains for batteries. Apart from joining the “Cobalt for Development” initiative, the company has already entered into a partnership with the responsible sourcing specialist RCS Global. The system developed by RCS Global tracks raw materials back to sub-suppliers, refineries, smelters, mines and recyclers. Volkswagen is convinced that a sustainable supplier network is a guarantee for long-term corporate success – above all in respect of e-mobility.

    Source - Strategic Research Institute
  4. forum rang 10 voda 16 december 2020 05:18
    'Volkswagen neemt voorbeeld aan Tesla met verbouwing fabriek '

    Gepubliceerd op 15 december 2020 21:28 | Views: 2.220

    Volkswagen 15 dec
    162,80 +6,80 (+4,36%)

    VOLKSWAGEN AG VZO O.N. 15 dec
    150,88 +10,50 (+7,48%)

    WOLFSBURG (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse automaker Volkswagen staat voor een verbouwing van zijn iconische fabriek in Wolfsburg. Daarmee wil de automaker de strijd aangaan met de Amerikaanse branchegenoot Tesla, die nabij Berlijn een gigafabriek aan het bouwen is. Topman Herbert Diess zou aan zijn topmanagers hebben medegedeeld dat Volkswagen zich moet kunnen meten met de beoogde productiesnelheid van Tesla.

    De fabriek van Tesla zou in 10 uur tijd een auto in elkaar moeten kunnen zetten. Dat is minder dan de helft van de tijd die nu nodig is om een Golf of Tiguan, de belangrijkste modellen van Volkswagen, te produceren. Details over de Volkswagen-plannen, zoals de kosten die met de verbouwing zijn gemoeid, ontbreken. De productielocatie in Wolfsburg is de grootste ter wereld. Jaarlijks rollen meer dan 800.000 wagens de fabriek uit.

    Diess zou ook hebben aangegeven dat de automaker zijn kosten drastisch moet verlagen om concurrerend te blijven. Dit omdat de coronacrisis heeft aangetoond dat verschillende branchegenoten wendbaarder zijn. Een woordvoerder van Volkswagen weigerde commentaar.

    Strategie

    Een dag eerder kreeg Diess het vertrouwen van het bestuur met zijn strategie om het bedrijf effectiever te maken. Ook een conflict over benoemingen in het management werden gesmoord, onder meer door een reeks afspraken te maken over kostenbesparingen. Verder werd besloten de merken Ducati en Lamborghini te behouden.

    Diess zou ook pleiten voor de aanstelling van een IT-bestuurder bij het bedrijf. Daarover wordt volgend jaar een beslissing genomen. De topman zei dat Volkswagen tot nu toe redelijk door de crisis lijkt te komen, maar dat de kosten nog steeds te hoog zijn. In eerste instantie moeten de vaste kosten tegen 2023 met 5 procent omlaag.
  5. forum rang 10 voda 16 december 2020 06:40
    Snel toeslaan of laten staan? De ‘voordelige’ Volkswagen ID.4 getest

    VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
    Volkswagen zette alles op alles om de nieuwe ID.4 nog dit jaar naar Nederland te krijgen. Dat is gelukt: wie de elektrische SUV dit jaar nog leaset, profiteert op de valreep van de lage 8 procent bijtelling. Dat is aantrekkelijk, maar is hij goed genoeg om nu meteen toe te happen?

    Roland Tameling 16 dec. 2020

    Als het verkopen van auto’s een tactisch spel zou zijn, maakt Volkswagen Nederland een briljante move door de nieuwe ID.4 toch nog dit jaar op de markt te brengen. Oorspronkelijk zou de grotere elektrische auto van VW pas volgend jaar bij ons de weg op gaan, maar na wat aandringen van de vaderlandse importeur staan er toch nog in 2020 een paar duizend stuks op Nederlands kenteken. Dat is in theorie goed nieuws voor de zakelijke rijder die nog snel wil profiteren van het huidige bijtellingstarief van 8 procent (tot de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde), voordat het na 1 januari 2021 stijgt naar 12 procent. De vraag is alleen: is dat financiële meevallertje reden genoeg om meteen je handtekening te zetten bij de Volkswagen-dealer?

    De sterren staan in ieder geval goed voor de ID.4: hij springt in een gat waar nu nog niet zo veel elektrische auto’s te koop zijn. Met z’n lengte van 4.58 meter is hij bijvoorbeeld groter dan veel huidige middenklasse-modellen zoals de Kia e-Niro, de Tesla Model 3, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf. Ook de Volkswagen ID.3, die weliswaar op dezelfde bodemplaat staat, is met 4.26 meter een flink stuk compacter. Ten opzichte van andere grote modellen zoals de Audi E-Tron, de Volvo XC40 P8 en Mercedes-Benz EQC heeft de ID.4 zijn prijs juist weer mee: voorlopig begint de prijslijst van de Volkswagen bij 47.340 euro, waar de genoemde alternatieven pas voor zo’n 60.000 euro hun bed uit komen.

    Qua formaat en kosten heeft de ID.4 momenteel alleen iets te duchten van de grotere én goedkopere Aiways U5 uit China, maar van die elektrische nieuwkomer zal niet iedereen even blij worden. Overigens: volgend jaar zijn de kaarten opnieuw anders geschud, want dan volgt een hele lading e-auto’s in grofweg hetzelfde segment. Denk dan aan de Skoda Enyaq iV (die qua techniek en grootte vrijwel gelijk is aan de ID.4), maar ook aan de Tesla Model Y, de Ford Mustang Mach-E en de Hyundai Ioniq 5. Wie in 2021 aan het langste eind trekt zullen we volgend jaar zien, maar vooralsnog lijkt de ID.4 klaar voor een vliegende start.

    Vanaf 47.340 euro
    Wie dit jaar interesse heeft in een ID.4, kan kiezen uit twee versies. Voor de genoemde 47.340 euro staat de uitvoering 1ST klaar, die al prima is uitgerust met onder meer 20-inch lichtmetalen wielen, led-koplampen, een ingebouwd 10-inch aanraakscherm met navigatie en spraakbediening, een rijstrookassistent en adaptieve cruise control. Wie een ruimer budget heeft, komt uit bij de ID.4 Max (vanaf € 56.940) met 21-inch wielen, een groter touch screen (12-inch), beter verstelbare stoelen, een draadloze smartphonelader en een glazen panoramadak – dat jammer genoeg niet open kan.

    De grootste nieuwigheid (een optie, maar standaard op ‘de Max’) is echter het head-up display, een projector in het dashboard die de belangrijkste reisinformatie voor je neus op de voorruit laat verschijnen. Dat principe bestaat al langer, maar de ID.4 voegt er als één van de eerste auto’s augmented reality aan toe, ofwel bewegende elementen die als het ware in de omgeving zijn geplaatst.

    Schakel de navigatie in en het systeem laat door middel van geanimeerde pijlen zien welke rijstrook of afslag je moet hebben. Maar het kan bijvoorbeeld ook laten zien of de ID.4 op een versmalde rijstrook past bij wegwerkzaamheden en visueel bevestigen dat de rijhulpsystemen de voertuigen vóór je hebben gezien. En dat alles perfect in je blikveld, zonder een irritante overdaad aan informatie: dit systeem is een bijzonder prettige toevoeging aan de rust je die als bestuurder ervaart.

    Géén 502 kilometer
    Volgend jaar volgen minder luxe uitrustingsniveaus die de prijs van de ID.4 zullen drukken, net als kleinere accupakketten en minder sterke elektromotoren. Alle exemplaren die in 2020 op de weg gaan, zijn namelijk voorzien van de voorlopig sterkste elektromotor (150 kW / 204 pk) die goed is voor prima prestaties. Enorm indrukwekkende sprinttijden zoals bij Tesla hoef je niet te verwachten, daarvoor is de ID.4 te zwaar en mist hij motorvermogen. Heel vlot voelt de grote familie-auto dan ook niet aan, wat te denken geeft voor de minder krachtige versies. Overigens volgt er voor de scheurneuzen ook een sterkere ID.4 GTX met vierwielaandrijving en twee motoren.

    Nog een zekerheid voor de eerste lading ID.4’s: ze hebben allemaal het grootste accupakket met een inhoud van 77 kilowattuur. Daarmee komt de vijfzits SUV volgens de officiële metingen zo’n 502 kilometer ver, al geldt dat vooral op een zonnige dag met zomerse omstandigheden. Op een frisse decembermorgen voorspelt de boordcomputer eerder een reikwijdte van ongeveer 360 kilometer per laadbeurt.

    Dankzij een driefaselader duurt het met 11 kilowatt zes uur en een kwartier om van helemaal leeg tot 100 procent te laden, terwijl snelladen met maximaal 125 kilowatt gaat. Dat is adequaat om van 20 tot 80 procent acculading te gaan in een half uurtje, maar de snelheid van de ID.4 is niet wereldschokkend: volgend jaar volgen concurrenten van Tesla en Hyundai / Kia die naar verluidt met gemak het dubbele halen. Hier had Volkswagen, gezien het feit dat ze vrij laat zijn met volledig elektrische auto’s, een duidelijker statement kunnen maken.

    Vouwwagen
    Ten opzichte van z’n kleinere broer (de ID.3) is ‘De Vier’ zo’n 10.000 euro duurder, maar voor die meerprijs krijg je wel een veel handiger auto. Ten eerste heb je op de achterbank en in de bagageruimte nóg meer plek dan in de toch al niet krappe ID.3, met name de beenruimte voorin en achterin is indrukwekkend. Een groot pluspunt is bovendien dat de ID.4 een geremde aanhanger van 1.000 kilo mag trekken, terwijl de ID.3 slechts een fietsendrager van 75 kilo aan kan. Dat maakt de ID.4 in één klap veel geschikter als allround familieauto, al was het maar voor die twee ritjes met de vouwwagen per jaar. Een vergelijkbare Tiguan op benzine of diesel zou nog meer gewicht aankunnen (en twee extra passagiers in het geval van de langere Tiguan Allspace), maar die biedt geen fiscale voordelen.

    De sterren staan dus – voorlopig – zéér gunstig: volgend jaar krijgt hij hele stevige concurrentie voor zijn kiezen, maar voor nu komt de Volkswagen ID.4 met stip binnen in de top tien van beste elektrische auto’s die je op dit moment kunt kiezen. Hij is zeer ruim, comfortabel, vlot, goed inzetbaar en aangenaam modern. Dankzij de geslaagde software-updates (die reeds geleverde ID.3’s ook nog krijgen) werkt zelfs de zo verguisde spraakbediening eindelijk naar behoren. Dus, mocht je leasebudget het toestaan: reden genoeg om snel toe te slaan.

    Voor meer en video, zie link:

    www.ad.nl/auto/snel-toeslaan-of-laten...
  6. forum rang 10 voda 21 december 2020 11:53
    Volkswagen Starts Pilot Phase for DC Wallbox Chargers

    The Volkswagen Group Components brand develops innovations for the electric mobility of today, tomorrow and beyond. One focus is on innovative charging concepts. Following flexible charging stations and mobile charging robots, the company now presents its newest product: the innovative DC wallbox, which charges up to 22 kW. Currently, real operation will be starting at five sites as part of a pilot phase. The goal is to gather practical experience in order to develop the DC wallbox quickly in the direction of series production.

    With the new wallbox, electric vehicles can be charged with direct current up to 22 kW – which is about double the speed of a typical wallbox working with alternating current. In charging technology based on direct current, the electricity flows directly into the lead traction battery, provided that the electric vehicle features a combined charging system charging port. Unlike systems based on alternating current, electric vehicles are charged independently of their integrated on-board chargers that limit charging capacity. Charging the lead traction battery with a direct current, on the other hand, increases the potential charging capacity when compared with alternating current. The charging process can therefore be significantly shortened.

    As an innovative detail with prospects for the future, the DC wallbox will already be prepared for bi-directional charging. Thus, power can flow in two directions with the wallbox: the power stored in the lead traction vehicle battery can be returned to the grid, if necessary, thanks to an intelligent charging management. In future, electric vehicles that feature this function can, for example, serve as a power storage unit for private homes or as a buffer for the power grid.

    In order to gather experience with the new product, Volkswagen Group Components has started the pilot phase at its own factory sites in Wolfsburg, Braunschweig, Hannover, Salzgitter and Kassel with 20 DC wallboxes. This also means that the existing charging infrastructure will be expanded at the factory grounds. As the number of electric vehicles increases, the need for charging options also increases within the Volkswagen Group.

    Source - Strategic Research Institute
  7. forum rang 10 voda 22 december 2020 09:49
    Claim van €500 mln tegen Volkswagen komt voor Amsterdamse rechtbank
    Jan Fred van Wijnen 21 dec

    Een langlopend conflict tussen de Duitse autofabrikant Volkswagen en zijn voormalige toeleverancier Prevent krijgt een vervolg bij de Amsterdamse rechtbank. De twee partijen liggen al jaren in de clinch. Nu claimt een zusterbedrijf van Prevent een half miljard euro schade wegens een mislukte overname.

    De ruzie kreeg deze zomer een grimmige wending met de dood van een Volkswagen-medewerker. Die was door het bedrijf op non-actief gesteld, nadat hij geluidsopnamen had gemaakt van interne gesprekken over het conflict met Prevent. Eerder brandde zijn huis al af en in augustus werd zijn lichaam gevonden in een uitgebrande auto, dichtbij het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg.

    De rechtszaak tegen Volkswagen is aangespannen door een zusterbedrijf van Prevent, de Eastern Horizon Group Netherlands (EHG-NL) in Amsterdam. Dat beschuldigt Volkswagen van sabotage bij een overname. Prevent probeerde in 2018 de Duitse onderdelenfabrikant Grammer te kopen. Die koos uiteindelijk voor een andere koper. Maar de eigenaar van Prevent, de Bosnische investeerdersfamilie Hastor, denkt dat de deal achter de schermen is getorpedeerd door Volkswagen. De rechtszaak begint op 17 februari.

    Dreigementen
    EHG-NL is een financieringstak van de Hastor-familie. Hier zouden de aandelen van Grammer worden ondergebracht. Volgens de advocaat van het bedrijf, Willem van Dijk van het Haarlemse kantoor Hoff Advocaten, is de schade door het afketsen van de overname tenminste een half miljard euro.

    Volgens Van Dijk heeft Volkswagen 'oneigenlijke middelen' gebruikt om de overname te laten stranden. Zoals het dreigement om alle orders bij Grammer te annuleren, als Prevent de nieuwe eigenaar zou worden. Ook zouden de autofabrikanten Daimler en BMW zijn benaderd om samen met Volkswagen aandelen Grammer te kopen.

    'Project 1'
    Dit was onderdeel van een groter plan bij Volkswagen, aldus Van Dijk, 'om in één keer af te komen van de vennootschappen van de Hastor-familie'. De naam van dit geheime plan zou 'Project 1' zijn.

    Volkswagen Nederland en het hoofdkantoor in Duitsland konden maandag geen reactie geven.

    Het conflict tussen Volkswagen en de Bosnische familie begon in 2016, toen de autofabrikant een opdracht van een half miljard euro annuleerde bij Car Trim, een ander zusterbedrijf van Prevent. Toen Volkswagen hiervoor geen schadevergoeding wilde betalen, staakte Prevent de bevoorrading van onder meer stoelbekleding en remschijven. Deze zogeheten 'Lieferstop' haalde de Duitse media, nadat enkele Volkswagenfabrieken stil kwamen te liggen.

    De ruzie werd bijgelegd, maar voorjaar 2018 zegde Volkswagen alsnog de samenwerking met Prevent op.

    fd.nl/ondernemen/1368480/claim-van-50...
  8. Senior 1936 24 december 2020 11:09
    zojuist gelezen de visie van Martine Hafkamp voor 2021, o.a. over Volkswagen:
    "Hier komen alle trends bij elkaar: duurzaamheid/ESG, technologie, grondstoffen, einde pandemie, overheidssteun en consumentenvertrouwen en de hoge spaarrekeningensaldi."
    "Volkswagen is als groot concern in staat voldoende geld vrij te maken om vol in te zetten op een elektrificatie van het wagenpark. Het concern investeert de komende jaren hier dan ook tientallen miljarden in. Die trend is niet meer te stoppen en wordt ook nog eens geholpen door subsidie van overheden. Alleen al in Duitsland kan de auto-industrie sowieso tot 2025 op steun rekenen. Niet alleen de autofabrikanten krijgen subsidie, maar ook particulieren die een elektriscsche auto aanschaffen. Met de E-tron modellen van Audi en de ID.3 en ID.4 van Volkswagen, die beide goed ontvangen worden door het publiek en de automedia, is de aanval op Tesla ingezet."
    "Volkswagen is nog niet ontdekt door duurzame beleggers als ‘groen’ aandeel. Gebeurt dit wel (en waarom niet?) dan zal dat een extra boost voor de koers kunnen zijn. Maar evengoed is het aandeel de moeite waard nu de automarkt met een herstel bezig is."
  9. Verjaardagsfeestje 28 december 2020 17:16
    Korte vraag aan degenen die hier meer verstand van Volkswagen en/of Porsche hebben dan ik.

    Is er een reden te bedenken om niet de aandelen van Porsche Automobil Holding (PAH3) te kopen, maar direct de aandelen van Volkswagen (VOW3)? PAH3 heeft >50% van het stemrecht bij Volkswagen, heeft 31,2% de (winstdelende) aandelen van Volkswagen en nog wat andere deelnemingen (zie jaarverslag 2019 pagina 122 en 123). Deze deelnemingen hadden in 2019 een positief resultaat en een boekwaarde van zo'n 0,4 miljard. Die overige holdings zijn vergeleken met VOW3 peanuts, maar ze zijn er wel.

    Porsche heeft een market cap van 17,58 miljard. Volkswagen heeft een marketcap van 82,24 miljard. 31,2% van 82,24 is 25,66 miljard. Dat betekent een discount van zo'n 8 miljard, plus de overige deelnemingen 'gratis'.

    Het dividend van Porsche was in 2020 iets beter procentueel gezien dan Volkswagen. De PE is ook wat lager. Belangrijkste bron van cash in voor Porsche is het dividend dat Volkswagen uitkeert. Belangrijkste drijver van het resultaat is het resultaat van Volkswagen.

    Lijkt een perfecte kans om Volkswagen met een discount van 31% te kopen. Wat mis ik?

    Jaarverslag:
    www.porsche-se.com/fileadmin/download...
  10. forum rang 10 voda 29 december 2020 08:52
    Kooplijst 2021: Janneke Willemse
    Door Belegger.nl op 25 december 2020 09:00 | Views: 26.936

    Kooplijst 2021: Janneke Willemse

    Waar zouden de Kooplijsten zijn zonder Janneke Willemse? Regelmatig staat ze in de bovenste regionen, hoewel haar keuze voor Galapagos haar dit jaar parten speelt. Vandaag onthult ze haar drie favoriete aandelen voor 2021.

    Galapagos staat dit jaar dan ook niet op haar lijstje. Maar de andere twee zijn namen waar ze ook vorig jaar op inzette. Wat de drie tips gemeen hebben, is dat het allemaal langetermijn-picks zijn: niet alleen voor 2021, maar ook zeker voor daarna.

    Volkswagen
    Nieuw op de lijst is Volkswagen. "De autofabrikant is vanwege het dieselschandaal dat een aantal jaar geleden aan het licht kwam, keihard afgestraft op de beurs, en terecht. Sindsdien is heel duidelijk ingezet op elektrificatie van het wagenpark. Onlangs zijn de plannen van CEO Herbert Diess, om de komende 5 jaar 73 miljard euro te investeren in de elektrificatie van het hele gamma, goedgekeurd."

    In Europa staat Volkswagen wat betreft verkoopcijfers van elektrische auto's bovenaan. En bedenk bijvoorbeeld dat in Nederland vanaf 2030 uitsluitend nog elektrisch aangedreven auto's verkocht mogen worden. Dat is al relatief snel. Ik heb het idee dat dankzij het dieselschandaal de bezem even flink door het bedrijf is gegaan en dat dat nu heel voordelig uitpakt. De ramen zijn opengezet en de zeem is er doorheen gehaald. Het degelijke Volkswagen komt weer terug."

    (ingekort), voor meer zie link:

    www.belegger.nl/Column/510159/Kooplij...
  11. forum rang 10 voda 29 december 2020 10:26
    Volkswagen breidt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's fors uit

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Volkswagen AG
    170,50 -0,10 -0,06 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
    Volkswagen AG
    171,40 0,50 0,29 % Euronext Brussel
    Volkswagen AG -Pref-
    153,72 0,96 0,63 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

    (ABM FN-Dow Jones) Volkswagen gaat het aandeel oplaadstations flink uitbreiden. Dit maakte de Duitse autobouwer dinsdag bekend.

    In Duitsland heeft Volkswagen nu al meer dan 1.200 oplaadpunten en in 2021 staan er nog eens 750 gepland.

    "We hebben significant meer oplaadpunten in Duitsland en Europa nodig", zei een bestuurder van de autofabrikant in een toelichting.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  12. forum rang 10 voda 29 december 2020 12:32
    ‘Nieuwe elektrische VW krijgt actieradius van 700 kilometer’

    Volkswagen mikt voor zijn elektrische sedan, die naar verwachting tussen 2022 en 2023 op de markt verschijnt, op een actieradius van 700 kilometer. Dat zeggen ingenieurs van het merk in vakblad Automotive News Europe. Dat cijfer ligt hoger dan de verwachte actieradius die Volkswagen in 2018 opgaf bij de onthulling van het conceptmodel ID Vizzion.

    Autoredactie 18-12-20, 15:44 Bron: Autoweek

    Dat Volkswagen aan een elektrische topsedan werkt, is geen geheim. De in 2018 onthulde ID Vizzion vormt een aardige voorbode daarop. Toen zei Volkswagen dat dankzij het accupakket van 111 kWh een actieradius van 665 kilometer mogelijk moest zijn. Dat doel is nu volgens berichten van Automotive News verhoogd naar 700 kilometer. Momenteel heeft de auto intern de aanduiding ‘Aero-B’ gekregen, wat erop duidt dat aerodynamica een belangrijke speerpunt is. De definitieve naam van de sedan is nog in nevelen gehuld, net als de specificaties. Qua vermogen wordt er gesproken over circa 400 pk voor de sterkste variant. Het ligt voor de hand dat Volkswagen de sedan op een verlengde versie van het MEB-platform zet.

    Vervangt Passat en Arteon
    Op termijn is het naar verluidt de bedoeling dat de ‘Aero-B’ de Passat en de Arteon in Europa vervangt. Dat betekent dus dat de auto hoogstwaarschijnlijk in de middenklasse gepositioneerd gaat worden. Een andere EV waarvoor een actieradius van 700 kilometer wordt beloofd, is de Mercedes-Benz EQS, die vanaf volgend jaar als elektrische rangetopper van Das Haus op de markt komt. Die auto staat echter wel een paar treden hoger op de ladder dan de ‘Aero-B’. Tesla stelt dat z’n nieuwe Model S ‘Plaid’ nog een stap verder gaat en stelt kopers ‘meer dan 840 km’ in het vooruitzicht.

    Met video, zie link:

    www.ad.nl/auto/nieuwe-elektrische-vw-...
  13. forum rang 10 voda 4 januari 2021 11:30
    Volkswagen Beetle Production in Wolfsburg Started 75 Years Ago

    On December 27, 1945 the serial production of the Volkswagen Limousine (Type 1) got started. This was the real beginning of the success story of the Volkswagen. The model had originally been planned as a prestige project of the National Socialists. But from 1939 onwards the Wolfsburg plant had produced armaments instead of vehicles. Up to the end of World War II, only 630 units of the model, which had been renamed “KdF-Wagen” in 1938, left the Volkswagen plant. It was only under British trusteeship that the unique success story of the VW Beetle began at Wolfsburg thanks to the strategic vision of Major Ivan Hirst.

    Series production of the civilian Volkswagen, referred to internally as “Type 1”, which later became world-famous as the “Beetle”, only started following the end of World War II on December 27, 1945 under the trusteeship over Volkswagenwerk GmbH which had been assumed by the British Military Government in June 1945. The British intended to use the Volkswagen Type 1 to perform urgently needed transport tasks within their occupation zone. It was this British pragmatism that finally protected the plant against impending demolition. Senior Resident Officer Major Ivan Hirst played a key role in this development. It was his farsightedness and talent for improvisation that made it possible to start automobile production in the years of rationing under conditions dominated by shortages. With his enthusiasm for technology and cars, his purposefulness and distinct attitude, he succeeded in transforming a former armaments plant into a civilian industrial company in an impressively short space of time.

    The British Military Government had already issued an order for 20,000 vehicles in August 1945. The start of production was a visible sign of a new beginning and hope at the factory which had been largely destroyed by the end of World War II. This solution was in line with later British policy for Germany, which saw financial security and future prospects for the population as key elements in the development of democratic structures. Finally, democracy finds its way into the Volkswagenwerk: on November 27, 1945 the the Works Council elected in a democratic ballot held its constituent meeting.

    Nevertheless, there were considerable problems in supplying the workforce with food and living space and production was hampered by raw material and energy supply bottlenecks. Despite these difficult conditions, the first Volkswagen sedan left the production line shortly after Christmas. Wolfsburg and Volkswagenwerk GmbH received a belated Christmas present only eight months after the end of the war. By the end of 1945, 55 vehicles had been produced.

    From 1946 up to the currency reform, about 1,000 vehicles were produced per month. It was not possible to produce more vehicles in view of material shortages and rationing as well as a lack of personnel. The trustees responsible laid the foundations for further growth of the company by the fall of 1949. They established a sales and after-sales service system and began to export the Volkswagen sedan in 1947.

    The decision to develop a civilian factory and to start series production of the Volkswagen Type 1 was the starting point of a unique success story. Thanks to the early restart, the Volkswagenwerk GmbH got an excellent initial position for the economic upswing after the introduction of the D-Mark. Under the unofficial designation of “VW Beetle”, the car became more popular than almost any other automobile model throughout the world. It was also a record breaker in terms of production duration and volume. Volkswagen only discontinued production of the VW Beetle in Mexico in 2003, after 21,529,464 vehicles had been manufactured, including about 15.8 million in Germany.

    Source - Strategic Research Institute
  14. Verjaardagsfeestje 4 januari 2021 19:31
    quote:

    FrancisFrancis schreef op 4 januari 2021 11:15:

    Excuses voor de nOOb vraag hier, maar google helpt me niet.
    Is er goede een reden om voor de duurdere VOW ipv van de meer gebruikelijke (?) VOW3 shares te kiezen?
    Antwoord van Reddit geplukt:

    VOW is the common stock itself.

    VOW3 is a "preference" share class (slightly higher dividends, likely different voting rights although I can't find specifics). It does not appear to be a "preferred stock" in the US tradition of that term ("preferred stock" usually means something much more bond-like than this in the US).

    [edit: VOW3 gets 0 votes; VOW gets 1 vote; VOW3's dividend appears to be uniformly six cents higher. VOW seems to trade at a premium to VOW3 -- higher price but lower dividend; the voting rights must be worth something]


    Ik zie eigenlijk geen reden om VOW3 niet te kopen t.o.v. VOW. Stemrecht is toch waardeloos voor je neem ik aan. Persoonlijk bezit ik aandelen in PAH3 (Porsche Automobil Holding). Die heeft 30,8% van de aandelen in Volkswagen en 50,3% van het stemrecht (en wat andere deelneming) en trade op een redelijke discount.
3.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 ... 154 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links