Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,940 23 apr 2024 15:09
  • +0,134 (+3,52%) Dagrange 3,790 - 3,948
  • 845.619 Gem. (3M) 1,4M

BAM november 2020

3.719 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 186 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 HenkdeV 6 november 2020 21:21
    quote:

    marcel13 schreef op 6 november 2020 19:50:

    Weer zo'n lekker artikel, nu in de volkskrant. Ze blijven hakken.
    We zullen dit maar persvrijheid noemen zeker?

    Heijmans slaat aan het bouwen, BAM is voorlopig nog niet klaar
    Peter de Waard 6 november 2020, 16:40
    www.volkskrant.nl/economie/heijmans-s...
    Heijmans is al gesaneerd, BAM is er mee bezig. Heijmans is ook veel winstgevender dan BAM. Daar kan niemand om heen. Het afsluitdijkverhaal kan best wel goed voor BAM aflopen. Meer geld en langer werk.
  2. forum rang 7 boldie 6 november 2020 21:50
    quote:

    marcel13 schreef op 6 november 2020 19:50:

    Weer zo'n lekker artikel, nu in de volkskrant. Ze blijven hakken.
    We zullen dit maar persvrijheid noemen zeker?

    Heijmans slaat aan het bouwen, BAM is voorlopig nog niet klaar
    Peter de Waard 6 november 2020, 16:40
    www.volkskrant.nl/economie/heijmans-s...
    echt walgelijk hoe dit stukje tekst in neergezet. Ook al de boot in. Kortom afsluitdijk gaan ze weer de boot in? Duidelijk gezegt toch niet ten kosten van de bouwers
  3. forum rang 4 jan6307 6 november 2020 23:19
    quote:

    boldie schreef op 6 november 2020 21:50:

    [...]echt walgelijk hoe dit stukje tekst in neergezet. Ook al de boot in. Kortom afsluitdijk gaan ze weer de boot in? Duidelijk gezegt toch niet ten kosten van de bouwers
    Er wordt overal gepraat over het meerwerk, maar wie betaald de meerkosten???

    Wie zijn fout is het en hoe is de offerte opgemaakt.

    Meerwaarde weten de aannemers meestal wel op een goede manier te omschrijven, ik ben er niet bang voor.
  4. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 7 november 2020 08:46
    quote:

    marcel13 schreef op 6 november 2020 19:50:

    Weer zo'n lekker artikel, nu in de volkskrant. Ze blijven hakken.
    We zullen dit maar persvrijheid noemen zeker?

    Heijmans slaat aan het bouwen, BAM is voorlopig nog niet klaar
    Peter de Waard 6 november 2020, 16:40
    www.volkskrant.nl/economie/heijmans-s...
    Deze week moest minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat melden dat de opknapbeurt voor de Afsluitdijk drie jaar langer gaat duren en ook veel meer zal kosten dan de 550?miljoen euro waarvoor het project door de bouwers van BAM en VolkerWessels werd aangenomen.

    wat een journalist!
  5. forum rang 8 HenkdeV 7 november 2020 09:19
    quote:

    analyse_A3CD schreef op 7 november 2020 08:25:

    Men blijft erg onzeker over Bam, ook de verwanten met Beursgenoten zijn al weer uit Bam gestapt, terwijl men eerst zo geloofde in een verdere goede ontwikkeling. Dus hieruit blijkt maar weer hoe men wérkelijk denkt!,-(
    De vraag is: zit G.S. er zelf nog in.
  6. forum rang 10 voda 7 november 2020 09:33
    Uitgelicht: Heijmans troeft BAM af

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    BAM
    1,15 -0,021 -1,79 % Euronext Amsterdam
    Heijmans
    8,25 -0,04 -0,48 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) De bouwers BAM en Heijmans hebben afgelopen week flinke koerswinst geboekt. BAM werd bijna 8 procent duurder en Heijmans zelfs meer dan 13 procent.

    Beide bedrijven kwamen afgelopen week met een kwartaalupdate en de koersen liepen richting deze updates flink op, net als de brede markt.

    Na de publicatie schoot de koers van Heijmans echter verder door omhoog, terwijl BAM een deel van de winst weer in moest leveren.

    Heijmans kwam dan ook met een positieve update. De bouwer kwam niet met concrete cijfers, maar liet enkel weten dat de omzet en onderliggende EBITDA in het derde kwartaal hoger uitvielen dan in dezelfde periode een jaar terug.

    Dit bleek evenwel voldoende voor een opwaartse bijstelling van de outlook. Heijmans mikt dit jaar op een groei van de omzet en onderliggende EBITDA van 5 tot 10 procent. Voorheen dacht de bouwer dat het, net als in 2019 op een omzet van 1,6 miljard euro en een onderliggende EBITDA van 78 miljoen euro zou uitkomen.

    "We stevenen af op goede jaarcijfers", zei CEO Ton Hillen. " Met name de bedrijfsonderdelen Vastgoed en Infra leveren sterke prestaties."

    De verwachtingen voor de tweede helft van 2020 zijn volgens de topman goed. De orderportefeuille bleef met 1,9 miljard euro op niveau, aldus Hillen. De kaspositie blijft daarnaast sterk volgens de topman, zonder dit te specificeren.

    Analisten reageerden positief op de cijfers van Heijmans. ING sprak van een sterke update en bij. Degroof Petercam noemde het een solide kwartaal.

    "Al met al plukt Heijmans de vruchten van verbeterde projecten en beter zicht op risicovollere projecten", aldus ING. Degroof Petercam waarschuwde wel dat er voor 2021 en daarna nog zeker wel risico’s zijn.

    BAM kwam net als Heijmans ook met een goed kwartaal voor de dag. Na rode cijfers in het eerste jaarhelft boekte BAM in de drie maanden erna weer winst, en die viel ook nog eens mee.

    In de eerste negen maanden boekte BAM een omzet van 4,8 miljard euro. Daaraan droeg het derde kwartaal 1,7 miljard euro bij. In het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog op 1,75 miljard euro.

    Het derde kwartaal was goed voor een gecorrigeerd resultaat voor belastingen van bijna 52 miljoen euro. In de eerste jaarhelft leed BAM nog een verlies van 134 miljoen euro. Dat verlies werd geleden in het tweede kwartaal, want in de eerste drie maanden lukte het de bouwer nog om een klein winstje te boeken.

    Bij BAM staat de orderportefeuille op 13,3 miljard euro, met een kaspositie van 1,2 miljard euro.

    Beleggers reageerden na de cijfers enthousiast op de cijfers, maar dat optimisme was vlot weer weg.

    "Het is bemoedigend dat de meeste activiteiten van het bedrijf nu in staat zijn om op meer normale niveaus te presteren", schreef Degroof Petercam.

    En ING noemde de cijfers solide, zelfs een sterke meevaller, maar één zwaluw maakt nog geen zomer.

    "We zijn niet overtuigd dat de problemen van de afgelopen jaren achter de rug zijn."

    Daarbij is de kaspositie van BAM volgens ING niet zo royaal als hij lijkt.

    Als de kortetermijnverplichtingen van BAM, die volgens ING eind juni 3,2 miljard euro bedroegen, maar met 10 procent stijgen, dan slurpt dit ineens alle contanten van de bouwer op.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  7. analyse_A3CD 7 november 2020 09:47
    Juist en dat verhaal en de koersdoelverlaging van ING is nu net de druppel dat sommigen doet besluiten weer Bam de rug toe te keren. Ook ziet men betere mogelijkheden bij collega Heijmans!
    Zolang dit verhaal geen duidelijkheid verschaf blijft de onzekerheid groot bij BAM en zie ik de 1,05 binnenkort ook nog wel weer op de borden verschijnen. Er kleven aan het imago van Bam nogal wat onzekerheden!;-(
  8. marcel13 7 november 2020 09:51
    7 november 2020 07:50

    7. BAM: Afsluitdijk is géén IJmuiden

    BAM had best een aardige kwartaalupdate. Maar de update werd overschaduwd door het bericht dat het werk aan de Afsluitdijk, dat BAM samen met Van Oord aannam, veel duurder gaat uitvallen dan begroot. De minister (Cora van Nieuwenhuizen) informeerde woensdag de Kamer hierover. Die brief kunt u hier lezen. (zie link onderaan)

    Een klein stukje hieruit:

    Als gevolg van de vertraging en de herziene ontwerpen zal ook het projectbudget moeten worden aangevuld vanuit het Deltafonds. Samen met de aannemer wordt op dit moment de voorkeursoplossing en bijbehorende kostenplaat uitgewerkt.

    In deze oplossing zijn de oorspronkelijke doelstellingen voor waterveiligheid en waterafvoer vastgehouden en wordt ook de esthetiek geborgd. Hoewel ik gehoopt had uw Kamer inmiddels meer te kunnen laten weten over de uiteindelijk benodigde budgetaanvulling voor dit project en de nieuwe mijlpaal van oplevering, is dat op dit moment nog niet mogelijk.

    Naar verwachting kan ik u hier komend voorjaar wel meer duidelijkheid over geven.

    Kort gezegd: er is een probleem met de spuisluizen, waarvan het ontwerp moest worden herzien. Dat gaat extra tijd en geld kosten. Naar verwachting wordt de oplevering hierdoor drie jaar later, en komen er honderden miljoenen aan kosten bij.

    De minister noemt geen bedrag, en komt in het voorjaar terug met een update hierover. Waarschijnlijk na de verkiezingen, dan is het iemand anders' probleem.

    BAM werd bij aanname van dit project al verweten dat het te goedkoop werd aangenomen. Hoewel ook andere bouwers in de buurt zaten, bleef het beeld hangen dat BAM zich weer een probleemproject op de hals had gehaald.

    De vraag is of dat ook zo is, maar belangrijker nog: als dat zo was, dan is het juist perfect dat er nu heronderhandeld moet worden over nieuwe voorwaarden en prijs.

    Stel je bent een aannemertje en je hebt een verbouwing aangenomen voor een te scherpe prijs. Vervolgens komt de opdrachtgever, lang na gunning van de opdracht, vragen of er hout in plaats van aluminium gebruikt kan worden. Wat is dan je reactie als bouwer?

    Zo bezien is de wijziging van Rijkswaterstaat in het ontwerp eerder een zegen voor BAM en Van Oord. Op deze manier hebben ze de mogelijkheid om alsnog meer geld te vragen, via een omweg, voor het gehele project......

    Van verschillende kanten wordt inmiddels beweerd dat de ontwerpfout op het conto van Rijkswaterstaat komt. In vakblad Cobouw stond deze week het relaas van een oud-directeur van RWS die dit beweert: (zie link onderaan)

    Ergo: voor Bam en Van Oord kon deze wijziging wel eens goed uitpakken. Meerwerk kan je nooit bij een andere opdrachtgever onderbrengen zodat je onderhandelingspositie als aannemer veel sterker is. De geruchten dat Bam een flater heeft begaan bij de Afsluitdijk zijn dan ook redelijk ongefundeerd.

    In onderstaande video wordt meer uitleg gegeven over de werkzaamheden aan de Afsluitdijk. Op de website van baggeraar Van Oord, die dit samen met BAM doet, staat een uitgebreide uitleg van het project. Dat vindt u hier. (zie link onderaan)

    www.iex.nl/Premium/Adviezen/508224/IE...
  9. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 7 november 2020 11:36
    www.trouw.nl/economie/deining-over-ne...

    een deel uit artikel

    Er zijn de laatste jaren meer projecten geweest die veel duurder uitvielen en later klaar waren dan gepland. Het gold onder meer voor de verbreding van de A15 (gereed), het Zuidasdok in Amsterdam (uitstel) en de grote zeesluis bij IJmuiden, een ander paradepaardje van de waterbouw. De kwesties leidden tot veel discussie tussen de grote bouwers enerzijds en Rijkswaterstaat, de belangrijkste opdrachtgever, anderzijds. Die gingen over de vraag wie er verantwoordelijk was voor bepaalde risico’s en wie de rekening moest betalen bij grote kostenoverschrijdingen.

    Ruud Joosten, bestuursvoorzitter van Bam, zei deze week dat er in zijn ogen een verschil is tussen de kwestie ‘zeesluis IJmuiden’ en de kwestie ‘Afsluitdijk’. In het eerste geval maakten de aannemers (Bam en VolkerWessels) een ontwerpfout – de meerkosten waren voor hen. Bij de ‘Afsluitdijk’ kregen de aannemers ná de aanbesteding extra informatie. Voor de informatievoorziening was Rijkswaterstaat verantwoordelijk.

    Dat vindt Van Nieuwenhuizen blijkbaar ook. “Als gevolg van de vertraging en de herziene ontwerpen zal ook het projectbudget moeten worden aangevuld vanuit het Deltafonds”, schreef ze. In andere woorden: de meerkosten zijn voor rekening van het Rijk. Hoe hoog die kosten zijn is nog onduidelijk. De Tweede Kamer bespreekt Van Nieuwenhuizens brief komende week. In de brief staat ook dat veel werkzaamheden aan de 32 kilometer lange Afsluitdijk gewoon doorgaan: “Grote delen van het project worden overigens niet of minder geraakt” door de benodigde aanpassingen aan de sluizen.
3.719 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 186 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links