Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Piloten KLM 'nemen verantwoordelijkheid', maar tekenen niet

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

76 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 november 2020 12:26
    Dit vind ik zelf een verhelderend stukje, geeft een andere kijk op de situatie. Komt niet vanuit de vakbond oid, is onofficieel uit een whatsapp groep.

    Beste collega’s,

    Niémand is blij met de huidige situatie. Er is een enorme hoeveelheid aan (begrijpelijke) emotie en onbegrip en dit resulteert in pittige reacties. Ik zal proberen vanuit mijn visie het “waarom” van het niet tekenen van de commitment clausule toe te lichten.

    Voordat ik hier mee begin: wellicht heb je een paar dagen geleden de “green needle” of “brainstorm” hype voorbij zien komen (zo niet: Google het even). Je hoort iemand iets zeggen en afhankelijk van waar je je op concentreert, “green needle” of “brainstorm”, bepaalt welke van de twee je hoort. Als je vervolgens hetzelfde fragment beluistert en je concentreert op de andere zul je de andere horen.

    Zo is het ook hiermee: iedereen hoort en leest zaken die overeenkomen met de eigen visie, terwijl andere geluiden weggefilterd worden. Als je serieus wilt begrijpen waarom VNV niet getekend heeft, probeer het dan ook even vanuit dat perspectief te zien.

    Ten eerste wordt de bonden gevraagd (/geëist) zich te committeren aan de afspraken in het term sheet. Niemand weet echter wat de precieze afspraken zijn, zelfs niet na een Wob verzoek. Dit Wob verzoek is namelijk, namens de minister van Financiën, afgewezen met (onder andere) de volgende tekst:

    “.....De informatie uit de ‘term sheet’ is momenteel nog voorwerp van onderhandeling tussen KLM en andere partijen. Daarbij komt dat de steunmaatregelen rondom KLM in grote politieke en media-aandacht staan. Openbaarmaking van het gevraagde document zal daardoor de onderhandelingen over de voorwaarden en uitwerking van de steun bemoeilijken en verstoren……..”

    We mogen dus niet weten wát er is afgesproken tussen de minister en directie KLM, maar de bonden moeten zich er wél aan committeren.

    Ten tweede: de duur. Er wordt veelal gezegd dat het over 5 jaar gaat (wat overigens ook al een zeer lange tijd is voor een CAO afspraak, maar dat terzijde), maar dat staat er niet. Er staat: “voor de volledige looptijd van deze steun (naar verwachting 5 jaar)”. Als KLM bij wijze van spreken 1 euro niet zou aflossen zou dat in theorie betekenen dat niemand ooit nog een salarisverhoging zou krijgen, ook niet als bijvoorbeeld over 20 jaar de ene recordwinst na de andere gemaakt zou worden: we weten niet waarvoor we tekenen én niet voor hoe lang.

    Zijn de vliegers dan niet bereid om hun steentje bij te dragen? Natuurlijk wel! Met het akkoord zoals was afgesproken tussen KLM en VNV leveren de vliegers 20+% in, alleen niet tot in alle eeuwigheid.
    De nu tussen KLM en VNV afgesproken periode met bezuinigingen loopt tot maart 2022, maar natuurlijk beseffen we dat er daarna waarschijnlijk nog steeds bezuinigd moet worden (en dat zullen we dan ook doen).

    Hieronder een stukje uit de brief die VNV gisteren naar KLM gestuurd heeft:

    “De looptijd van het akkoord is passend bij de onzekere en volatiele situatie waarin de luchtvaart en KLM zich nu bevindt. Het geeft KLM enerzijds de zekerheid van heel stevige bezuinigingen tot maart 2022 op de arbeidsvoorwaarden van de vliegers, welke qua omvang en inhoud geheel in lijn zijn met hetgeen door de overheid van ons gevraagd wordt. Anderzijds biedt het KLM en de VNV de wendbaarheid om binnen afzienbare tijd opnieuw tot passende afspraken te komen die op dat moment optimaal aansluiten bij de realiteit waar wij ons dan mee geconfronteerd zien. Het is immers zo dat vakorganisaties en KLM gezamenlijk het beste zicht hebben op wat verstandige en noodzakelijke afspraken zijn en hoe die op de meest effectieve wijze vormgegeven kunnen worden. Het behoeft geen uitleg dat u de VNV te allen tijde constructief aan tafel zult treffen om te praten over passende en nieuwe afspraken.

    Graag werken wij met de directie aan een gezonde KLM, nu en in de toekomst”

    Samengevat: ja, de vliegers zullen zo lang als nodig hun arbeidsvoorwaardelijke bijdrage leveren, maar om te beloven dat we ons voor onbepaalde tijd zullen houden aan afspraken waarvan we de inhoud niet mogen weten gaat een brug te ver (en dat zou naar mijn idee voor álle bonden moeten gelden).

    Collegiale groeten,
    ****
  2. Telaat en Tevroeg 1 november 2020 13:06
    quote:

    objectief schreef op 1 november 2020 08:22:

    [...]

    Ontslag wensen van andere burgers is niet erg sociaal; laat de KLM en de piloten het gewoon zelf uitmaken; bemoei je niet met interne zaken waarvan je niks weet.
    Nou,nou, alias.Je geeft een nogal felle reactie op een vraag van mij.
    Ik wens helemaal niets, maar stelde een vraag....
    Jij weet helemaal niet wie ik ben en wat ik allemaal weet. Dus je bemoeit je inhoudelijk met reacties waar je niks van weet.
  3. @iPlof 1 november 2020 13:54
    quote:

    Fredje83 schreef op 1 november 2020 12:26:

    Dit vind ik zelf een verhelderend stukje, geeft een andere kijk op de situatie. Komt niet vanuit de vakbond oid, is onofficieel uit een whatsapp groep.

    En deze komt van nu.nl:

    1 uur geleden
    Ik werk bij KLM.. Heb enorm respect voor de minister. We zijn verwend geworden hebben geen realiteitszin meer.. En als we de eisen niet accepteren verdienen we het niet om te worden gered.. Iedereen moet inleveren de Piloten samen met hoge managers het meeste.. Maar.. Zoals iedereen inmiddels ook in o.a. in de telegraaf kan lezen.. Verliezen de Piloten het meeste.. Zij zijn de enigen die veel meer verdienen dan collega's bij andere maatschappijen.. En hebben daarmee het grootste risico.. Ik werk in de IT verdien meer als ik ergens anders werk.... Ook een schoonmaker of monteur verdiend ergens anders vergelijkbaar... Als het echt niet anders kan.. Laat maar knappen en doorstarten... Zijn we eindelijk van die oneerlijke verhoudingen af...

    Respect29
  4. Response 1 november 2020 16:59
    quote:

    4finance schreef op 31 oktober 2020 13:56:

    [...]

    Even nuance.... Het betreft hier een 7- 8% lening waar ook de Air France holding garant voor moet staan. Zij zijn immers eigenaar. Dat lijkt iedereen te zijn vergeten. De NS heeft dezelfde lening gekregen en daar zijn geen voorwaarden gesteld. Kortom; de kreet staats steun is hier toch wel misleidend.
    Uiteindelijk zullen de Fransen moeten beslissen wat de positie van KLM in de toekomst is

    7-8%? Dan weet ik al genoeg: niet aan beginnen!
  5. forum rang 7 4finance 1 november 2020 18:10
    quote:

    twintrader schreef op 31 oktober 2020 21:24:

    [...]

    Wat meneer hier boven stelt is onjuist!

    3.4miljard lening :

    1 miljard van de staat aan 6.25 procent (dus NIET 7-8%)

    2.4 miljard van de banken (welke staat garandeerd) welke aan euribor +1.25% is. Momenteel staat de euribor op 0% dus de lening is feitelijk aan 1.25%

    Blended is de rente over de 3.4miljard gelijk aan 2.7%.

    Dus veeeeeeeel lager dan de door meneer gestelde 7-8%
    Deze rente is genoemd door kamerleden tijdens het kamerdebat over de steun aan KLM. Als dat niet juist is dan hoop ook ik dat de rente voor KLM lager is. Overigens denk ik dat banken en overheid voor een risicovolle lening flink wat rente kosten in rekening brengen en scherpe voorwaarden stellen aan de lening. Jaren geleden was ING ook flink de klos met de rente + kosten aan de overheid en banken. Dat zal voor KLM niet anders zijn.
  6. forum rang 4 Ijsbeer 1 november 2020 19:35
    quote:

    @iPlof schreef op 1 november 2020 13:54:

    [...]
    En deze komt van nu.nl:

    1 uur geleden
    Ik werk bij KLM.. Heb enorm respect voor de minister. We zijn verwend geworden hebben geen realiteitszin meer.. En als we de eisen niet accepteren verdienen we het niet om te worden gered.. Iedereen moet inleveren de Piloten samen met hoge managers het meeste.. Maar.. Zoals iedereen inmiddels ook in o.a. in de telegraaf kan lezen.. Verliezen de Piloten het meeste.. Zij zijn de enigen die veel meer verdienen dan collega's bij andere maatschappijen.. En hebben daarmee het grootste risico.. Ik werk in de IT verdien meer als ik ergens anders werk.... Ook een schoonmaker of monteur verdiend ergens anders vergelijkbaar... Als het echt niet anders kan.. Laat maar knappen en doorstarten... Zijn we eindelijk van die oneerlijke verhoudingen af...

    Respect29

    staat heeft 14% van de aandelen.
    en de franse tak heeft ook zijn problemen.
    Het even laten knappen en doorstarten is niet simpel.
    alles komt dan in de verkoop.

    Piloten krijgen wat ze willen als ze het slim spelen zonder piloot geen vloot.
    Zonder boer geen voer.
    en zonder etc etc.

    zelfde als politie agenten die winnen altijd.
    Gewoon langzaam aan actie en hup 10% erbij als ze de poot maar stijf houden .
    Gelukkig hebben ze niet in de gaten hoe sterk ze staan anders hadden ze nog meer loon.
    \\

    Piloten hebben een probleem per persoon.
    Staat heeft een mega probleem

  7. forum rang 4 Subtropical 1 november 2020 21:34
    Verdienen veel te veel die piloten , alst er op aan komt kunnen ze niks. Geen muur metselen geen kozijn stellen. Gewoon veredelde buschauffeurs die op computers leunen, en de grootse vervuilers. De opwarming van de aarde gaat hand in hand met de groei van de luchtvaart. Zij zorgen voor de CO2 deken op 10km hoogte samen met het 50 maal sterkere broeikasgas waterdamp. 3000 liter per minuut en 50.000 vliegtuigen tegelijk in de lucht wereld wijd.
  8. forum rang 4 Beursgeslagen 1 november 2020 21:34
    Niemand weet wat de komende tijd brengt. Kan zo maar zijn dat de luchtvaart nog lang 'Grounded' is. Dan redt KLM het niet met 3,4 bEur. Belangrijker: dan is er in het geheel geen reden om de KLM in de benen/lucht te houden. De casus is dus: nu saneren ivm langdurig te verwachten lage bezettingsgraden
    of in de benen houden in de verwachting van spoedig herstel. De concurrentie: wat doet die? Lijkt me voor alle maatschappijen een zelfde soort hoofdbreken.
  9. forum rang 4 Beursgeslagen 1 november 2020 21:36
    quote:

    Subtropical schreef op 1 november 2020 21:34:

    Verdienen veel te veel die piloten , alst er op aan komt kunnen ze niks. Geen muur metselen geen kozijn stellen. Gewoon veredelde buschauffeurs die op computers leunen, en de grootse vervuilers. De opwarming van de aarde gaat hand in hand met de groei van de luchtvaart. Zij zorgen voor de CO2 deken op 10km hoogte samen met het 50 maal sterkere broeikasgas waterdamp. 3000 liter per minuut en 50.000 vliegtuigen tegelijk in de lucht wereld wijd.
    Altijd verhelderend dit soort beschouwingen. Helpt echt.
  10. I need a dollar 1 november 2020 22:21
    quote:

    Mcdj schreef op 31 oktober 2020 14:44:

    KLM failliet betekent:
    700 mil kwijt aan aandelen
    350 mil per jaar kwijt aan WW
    500 mil per missen aan inkomsten belasting.

    Lening geven van 1 miljard betekent:
    1 miljard ophalen op de geldmarkt tegen -0,5% rente, levert 50 mil op.
    Uitlenen aan KLM wat in 5 jaar 300 mil aan rente oplevert.

    Mmmmmm moeilijke keuze voor Wobke......
    Dit is een zinkend schip, corona is nog lang niet onder controle en van vaccins moet je binnen nu en 1 jaar niets verwachten.
    Er moet nog veel meer geld bij een kwartaal later enz. Wat er gaat gebeuren is dat de staat bij uitkeren nog meerdere keren voor de keuze gesteld wordt om wel of niet te betalen. Omdat de vorige keer betaald was, kunnen ze eigenlijk niet meer terug om gezichtsverlies te voorkomen. Hetzelfde pleidooi wat u hier houdt, er gaat 700 mil verloren aan aandelen,

    Het is een bodemloze put laat maar failliet gaan en een deel Van het personeel kan voor reële beloningen komen werken.
76 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,214 15 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links