Zembla schreef op 27 oktober 2020 12:28:
[...]
[Vet]: Dat is nu juist het punt, voor die toepassing gaat het niet werken:
- Het rendement van elektriciteit naar waterstof naar elektriciteit is maximaal 50%;
- Door de opslag en transport gaat er nog eens 10% verloren;
- Dit betekent dat je van iedere kW slechts 400 Watt overhoud;
- Doordat het centraal geproduceerd wordt is het noodzakelijk dat het electriciteitsnet enorm moet worden uitgebreid. Er moeten gigantisch veel kabels aangelegd worden, wat enorm veel geld kost;
Daar tegenover staat het opvangen van de pieken en dalen door gebruik te maken van accu's:
- Het kan dichtbij de groene wispelturige bronnen worden toegepast. Verandering aan het net zijn daarvoor niet nodig;
- Deze lokale oplossingen zorgen ervoor dat snelladen van auto's zonder uitbreiding van het net kan gebeuren.
- Het rendement van laden en ontladen is 80%;
- Dit betekent dat je van iedere kW nog 800 Watt overhoud;
- Dit betekent dat dit systeem een twee keer zo groot rendement heeft;
- Dit betekent dat er de helft aantal windmolens/zonnepanelen nodig zijn om hetzelfde te bereiken!;
- De kostprijs van dit alles ligt vele malen lager dan die van waterstof.
Waterstof is een hele dure droom.
Hier is iemand die het allemaal netjes verwoord:
www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-b...Er zal voor waterstof vast een toepassing zijn in de industrie, maar daar valt ook wel wat van te zeggen. De productie van staal zou ook volledig in vlamboogovens kunnen plaatsvinden, waarbij het rendement ook n og eens stukken hoger ligt dan door het te verhitten met waterstof.