Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 88 89 90 91 92 ... 104 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Topper 27 oktober 2020 08:23
    Wies ik begrijp er ook niets meer van. Begonnen in 2015 te beleggen in TomTom. HG presteert het om nu al 5 jaar op rij de ondernemingswaarde te laten krimpen. Een wanprestatie van formaat.

    Voor wat betreft de verkoop van Telematics: in 2018 had die divisie een omzet van 162 miljoen (zo'n 20% van de groepsomzet).
    Verkocht voor 910 miljoen (5,6x de omzet). Die verkoopwaarde lag verre van de analisten verwachtingen. En vervolgens blijft het voor aandeelhouders maar gissen of er ook nog sprake was van een 'datadeal'.

    Nu dat TomTom dit jaar naar verwachting op een omzet van 530 miljoen uitkomt staat de onderneming lager dan ooit genoteerd. En dat terwijl HG eind 2018 nog roept dat de waarde beter uitgelegd moet worden. Sindsdien heeft hij daar nooit meer met een woord over gerept.

    400 miljoen euro, en lagere handelsvolumes dan ooit tevoren. Niemand raakt dit bedrijf aan. Dat is toch niet meer logisch te verklaren.

  2. forum rang 6 NewKidInTown 27 oktober 2020 08:35
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 27 oktober 2020 08:19:

    ....What goes down must go up!!!
    De ballon is al te lang en onevenredig hard onderwater gedrukt, tijd voor positieve correctie.
    Goedemorgen gents.
    Hoe gaan we het jaar uit, 5,50 of 6,50 ?
    Kansen en bedreigingen voor de gehele beurs, wat tt ook kan beinvloeden:
    - US elections
    - COVID 19, lockdowns / vaccins
    - Brexit

    Zeg het maar.

    Disclaimer: ondergetekende zit bescheiden LONG in dit aandeel en heeft nog doekoes over.
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 27 oktober 2020 08:37
    Gaat het een beetje meneer Rick uit Breda?
    Ik begrijp dat uw verlies op uw 'goudgerande" TomTom aandelen pijn doet.
    Ik ervaar dat ook. Ook ik sta in de min.
    Maar ik blijf positivo; mijn min is te overzien.

    EN ik heb nog centjes van mijn turbohandeltjes en deelverkoop op 14 okt om weer bij te kopen onder zes, om te middelen.

    btw
    Leest u laatste zin nog even
    Heb ik ooit verkondigd dat de heer Goddijn meerdere petten op heeft?
    Integendeel. Ik mag die man wel. Hij verkoopt geen onzin over koersdoelen.

    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 27 oktober 2020 08:19:

    Dat er een vies spel gespeeld wordt is overduidelijk!
    Wakkie heeft eerder de cel van binnenuit gezien!
    HG heeft idd meerdere petten op en heeft stromannen met schepnetjes zoals wereldburger tot vervelens dagelijks verkondigd.

    What goes down must go up!!!
    De ballon is al te lang en onevenredig hard onderwater gedrukt, tijd voor positieve correctie.
  4. VanillaSky 27 oktober 2020 08:42
    quote:

    NewKidInTown schreef op 27 oktober 2020 08:35:

    [...]

    Disclaimer: ondergetekende zit bescheiden LONG in dit aandeel en heeft nog doekoes over.
    Hier hetzelfde maar met indexen aan highs en het aandeel TT wat even in enkele dagen tijd van 7,50 naar in de 5 euro zakt wacht ik het even af. Alles lijkt erop dat er beursbreed een fikse correctie gaat komen nu Europa opnieuw in lockdown gaat, wat vermoedelijk blijft etteren tot aan de lente 2021. Met een flinke correctie gaat het aandeel TT mogelijk zelfs versneld mee de afgrond in, dus wacht nu met kopen tot er een 4 staat.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 27 oktober 2020 08:43
    Ik acht de kans groot dat ik in december het aantal aandelen dat ik in portefeuille heb sinds jan 2019 heb weten te verdubbelen zonder extra investering uit mijn cashpositie.
    Dus kom maar op met het hier veelbezongen Dividendpotentieel of een Exit of een Overname?

    Disclaimer:
    Gemiddelde inkoop na Q3 cijferdag met verkoop en deels aankopen van 6,59 naar 6,31 gebracht en geld over om bij te kopen.

    Maar ik ben zeer voorzichtig en bereid me voor om 'getrapt' bij te kopen.
    Het algehele sentiment kan dit aandeel m.i. naar vijf of daar onder brengen.

  6. forum rang 6 NewKidInTown 27 oktober 2020 08:44
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 oktober 2020 08:37:

    .....mijn min is te overzien.

    EN ik heb nog centjes van mijn turbohandeltjes en deelverkoop op 14 okt om weer bij te kopen onder zes, om te middelen.
    Dit lees ik graag, mijn situatie is vergelijkbaar. Dat geldt vast niet voor iedereen hier, denk dat er velen "vast" zitten en INflexibel met alle geld in 1 aandeel zitten, niks meer om nog bij te kopen op nog lager. Kun je o.a. aan de schreeuwerige en wanhopige postings van rick lezen.
  7. forum rang 7 ketchup 27 oktober 2020 08:45
    @ Topper

    HG&Co zijn een handicap voor de reguliere aandeelhouder , want niemand kan iets ondernemen zonder de goedkeuring van HG&Co, hun strategisch belang geeft controle , daarom is het ook verwerpelijk dat HG en grootaandeelhouder is en CEO

    dat zien we terug in de koers van het aandeel en de waardering van TT aan de beurs, het is gewoon een private company, het staat enkel nog genoteerd aan de beurs en daar heeft het niets te zoeken

    daarom gaan ze ook niks delen met de reguliere aandeelhouder, ze gaan geen dividend betalen, was ook niet de intentie pre-corona toen ook de cashberg duidelijk aanwezig was , het zit niet in hun dna

    dit is hun bedrijf en hun wil is wet, het is wachten op een afscheid van de beurs en dan gaat de reguliere aandeelhouder wat kunnen scoren, maar bij steeds lagere waardering is dat ook een bewegend doel
    ga er wel vanuit dat ze in ieder geval 2 @ 2.5x de ondernemingswaarde plus de cash betalen
    maar ja sta je straks aan 5 euro heb je het over 675 mio beurswaarde, met 375 mio aan cash heb je het over 300mio ondernemingswaarde aan een multiple @ 2.5 geeft 750 mio euro plus 375 mio cash bij 132 mio uitstaande aandelen = 8.50 euro per aandeel

    het blijft dus zaak om proberen te middelen en je kostprijs in ieder geval binnen 25% van de koers van het aandeel te houden, anders verdien je ook bij een exit bitter weinig en dat dan ook nog aan een aanvaardbaar en draagbaar risico is nu wel bijzonder moeilijk bij steeds verder afzwakkende waardes.
    kan zelf ook nog hooguit 1 of 2x bijnemen en proberen mijn gemiddelde van 7 euro naar 6.75 te krijgen, maar dan stopt het ook
    geloof niet dat ze gaan omvallen, maar je kan niet uitsluiten dat ze de komende 2 jaar bij een on and off van lockdown's ze niet in de 4 euro zakken en de cash gaan opsouperen.

    high risk share en spijtig genoeg geen high reward potential, enkel bij een exit.
    in for a penny in for a pound is nu de enige strategie en dat is er wel eentje met je rug tegen de muur, zag het zelf ook liever anders en zie veel liever TT nu weer aan 7 euro dan in de 5 en koop liefst helemaal niets meer bij.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 27 oktober 2020 08:52
    Dank voor onderstaande plaatsing.
    Het is pijnlijk om te zeggen, maar u heeft m.i. gelijk.

    TomTom is voor enkelen een weloverwogen B&H aandeel.
    Maar voor de beleggers die niet eerder afscheid hebben willen nemen is er slecht (wan)hoop en een gebed.

    En een bazuin als de koers een paar centen opveert.
    ((-;

    quote:

    ketchup schreef op 27 oktober 2020 08:45:

    @ Topper

    HG&Co zijn een handicap voor de reguliere aandeelhouder , want niemand kan iets ondernemen zonder de goedkeuring van HG&Co, hun strategisch belang geeft controle , daarom is het ook verwerpelijk dat HG en grootaandeelhouder is en CEO

    dat zien we terug in de koers van het aandeel en de waardering van TT aan de beurs, het is gewoon een private company, het staat enkel nog genoteerd aan de beurs en daar heeft het niets te zoeken

    daarom gaan ze ook niks delen met de reguliere aandeelhouder, ze gaan geen dividend betalen, was ook niet de intentie pre-corona toen ook de cashberg duidelijk aanwezig was , het zit niet in hun dna

    dit is hun bedrijf en hun wil is wet, het is wachten op een afscheid van de beurs en dan gaat de reguliere aandeelhouder wat kunnen scoren, maar bij steeds lagere waardering is dat ook een bewegend doel
    ga er wel vanuit dat ze in ieder geval 2 @ 2.5x de ondernemingswaarde plus de cash betalen
    maar ja sta je straks aan 5 euro heb je het over 675 mio beurswaarde, met 375 mio aan cash heb je het over 300mio ondernemingswaarde aan een multiple @ 2.5 geeft 750 mio euro plus 375 mio cash bij 132 mio uitstaande aandelen = 8.50 euro per aandeel

    het blijft dus zaak om proberen te middelen en je kostprijs in ieder geval binnen 25% van de koers van het aandeel te houden, anders verdien je ook bij een exit bitter weinig en dat dan ook nog aan een aanvaardbaar en draagbaar risico is nu wel bijzonder moeilijk bij steeds verder afzwakkende waardes.
    kan zelf ook nog hooguit 1 of 2x bijnemen en proberen mijn gemiddelde van 7 euro naar 6.75 te krijgen, maar dan stopt het ook
    geloof niet dat ze gaan omvallen, maar je kan niet uitsluiten dat ze de komende 2 jaar bij een on and off van lockdown's ze niet in de 4 euro zakken en de cash gaan opsouperen.

    high risk share en spijtig genoeg geen high reward potential, enkel bij een exit.
    in for a penny in for a pound is nu de enige strategie en dat is er wel eentje met je rug tegen de muur, zag het zelf ook liever anders en zie veel liever TT nu weer aan 7 euro dan in de 5 en koop liefst helemaal niets meer bij.
  9. [verwijderd] 27 oktober 2020 08:57
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 oktober 2020 08:52:

    Dank voor onderstaande plaatsing.
    Het is pijnlijk om te zeggen, maar u heeft m.i. gelijk.

    TomTom is voor enkelen een weloverwogen B&H aandeel.
    Maar voor de beleggers die niet eerder afscheid hebben willen nemen is er slecht (wan)hoop en een gebed.

    En een bazuin als de koers een paar centen opveert.
    ((-;

    [...]
    Menneke
  10. [verwijderd] 27 oktober 2020 09:36
    quote:

    boem! schreef op 27 oktober 2020 02:09:

    IR-Tomtom geeft aan, dat men doorgaat met Investeringen in R&D(Opex en Capex) en eventueel acquisitions. (Unfortunatly we do not provide any comments on possible acquisition and our dividend policy remains unchanged.)

    Indien we de historische cijfers bekijken zien we het volgende verloop:
    2017 R&D 290 mio FCF 68 mio gebruikt in Acquisition 24 mio en SBB 50 mio
    2018 R&D 285 mio FCF 90 mio
    2019 R&D 347 mio FCF 66 mio ontv TTT 873 mio gebruikt voor 750 mio uitk
    2020:
    outlook R&D 360 mio FCF 50 mio te gebruiken voor SBB 50 mio
    act 9 mnd R&D 231 mio FCF -60 mio SBB 17 mio.

    De emotie tiert weer hevig binnen beleggersland, het Covid19 virus, de brexit, de amerikaanse president verkiezingen en de geopolitieke machtsstrijd laat de koersen alle kanten op bewegen.

    Ik ben blij dat TT daar zelf geen last van heeft.
    Men houdt vast aan de ingezette strategie ondanks de enorme uppercut die men te verwerken heeft gekregen door Covid19.
    Die relatieve rust valt ook wel te verklaren.
    TT heeft in het verleden zoveel verdiend dat men een stootje kan velen(kasberg), terwijl men daarnaast in staat lijkt de exploitatie zodanig aan te kunnen passen dat in het horrorscenario van Covid 19 2020 het FCF verlies beperkt kan blijven tot 30 mio.

    Dat velen geen oog hebben voor de FCF en dit afdoen als boekhoudkundig gewauwel laat ik graag over aan die "deskundigen".

    Hoe je ook wendt of keert, de aandeelhouders beslissen wat er met de FCF gebeurt.
    Dat de beslissing daarover wordt genomen door de FF's vanwege hun gecontroleerd belang laat weinig ruimte voor discussie.

    De herhaling door IR-Tomtom dat men vasthoudt aan investeringen in R&D en eventuele acquisities geeft aan, dat men bij TT voortgaat op de ingeslagen weg en daar is ook alle reden toe.

    Zelfs met een aanslag op de FCF door Covid van minimaal 110 mio vanuit Automotive en de implosie van Consumer geeft TT aan dat men de outlook FCF slechts met 90 mio hoeft aan te passen(+60 mio naar -30 mio).
    Iedereen zal begrijpen dat de Covid19 effecten tijdelijk zijn, wat die effecten in 2021zullen betekenen is nog onduidelijk maar zelfs bij een zelfde effect in 2021 zal dat makkelijk worden geabsorbeerd in de financiele positie van Tomtom.

    De focus is en blijft de FCF en de ontwikkeling van A&E.
    De afgegeven omzet A&E uit het roadbook in 2020 van 450 mio zal niet volledig worden behaald maar de afgegeven 495 mio in 2021 ligt zelfs met een beperkte lockdown nog binnen bereik.

    De zeer nerveuze bewegingen op de beurs bieden ongekende mogelijkheden voor de handelaren maar juist vanwege het hoge emotionele gehalte wat daarin zit opgeloten heeft mij doen besluiten dit casino aan mij voorbij te laten gaan.

    Ik concentreer mij liever op wat er verdiend wordt met het bedrijf en hoe men die verdiensten aanwendt.

    Famous last words
  11. [verwijderd] 27 oktober 2020 09:46
    quote:

    sniklaas schreef op 27 oktober 2020 09:42:

    Volgens TNO is de volledig zelfrijdende auto nog heel ver weg, bij wijze van spreken, 2080 voordat we slimme voertuigen hebben die niet alleen zelfrijdend zijn, maar ook echt veiliger en comfortabeler zijn!!!

    www.tno.nl/nl/zie-het-voor-je/zelfrij...
    Lol

    tijd voor de kleinkinderen Harrold!
  12. VanillaSky 27 oktober 2020 09:47
    quote:

    ketchup schreef op 27 oktober 2020 08:45:

    het blijft dus zaak om proberen te middelen en je kostprijs in ieder geval binnen 25% van de koers van het aandeel te houden, anders verdien je ook bij een exit bitter weinig en dat dan ook nog aan een aanvaardbaar en draagbaar risico is nu wel bijzonder moeilijk bij steeds verder afzwakkende waardes.
    kan zelf ook nog hooguit 1 of 2x bijnemen en proberen mijn gemiddelde van 7 euro naar 6.75 te krijgen, maar dan stopt het ook
    geloof niet dat ze gaan omvallen, maar je kan niet uitsluiten dat ze de komende 2 jaar bij een on and off van lockdown's ze niet in de 4 euro zakken en de cash gaan opsouperen.

    Eens, het is zaak te zorgen dat je aan de marktprijs blijft en zelfs dat is niet zonder risico. Die 25% is m.i. wel waar je je op moet richten, een exit premie / overname zal minimaal 25%+ zijn.
    Daarom ook mijn opmerking om nu het aandeel al in de 5 euro noteert voordat er veel loos is beursbreed te wachten. Ik neem nog eenmaal stukken bij medio 4 euro, en de kans is héél groot dat we die dit jaar gaan zien wanneer geheel Europa in een nieuwe lockdown gaat voor Q4 en mogelijk opnieuw in Q1. Probeer daarmee op gemiddeld 5,50 te komen wat dan denk ik een acceptabel niveau is - m.u.v. het scenario waar de omzet niet gaat herstellen en er ook geen/weinig animo is om de restanten op te pikken voor een derde partij.

  13. forum rang 7 sniklaas 27 oktober 2020 09:51
    quote:

    VanillaSky schreef op 27 oktober 2020 09:47:

    [...]

    Eens, het is zaak te zorgen dat je aan de marktprijs blijft en zelfs dat is niet zonder risico. Die 25% is m.i. wel waar je je op moet richten, een exit premie / overname zal minimaal 25%+ zijn.
    Daarom ook mijn opmerking om nu het aandeel al in de 5 euro noteert voordat er veel loos is beursbreed te wachten. Ik neem nog eenmaal stukken bij medio 4 euro, en de kans is héél groot dat we die dit jaar gaan zien wanneer geheel Europa in een nieuwe lockdown gaat voor Q4 en mogelijk opnieuw in Q1. Probeer daarmee op gemiddeld 5,50 te komen wat dan denk ik een acceptabel niveau is - m.u.v. het scenario waar de omzet niet gaat herstellen en er ook geen/weinig animo is om de restanten op te pikken voor een derde partij.
    4...5 euro p/a dat is het risico bij een illiquide aandeel, dan komen er bodems in zicht die normaliter ondenkbaar zijn wanneer houders van stukken om een margin call te voorkomen hun posities moeten afbouwen.
2.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 88 89 90 91 92 ... 104 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links