Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 155,470 17 apr 2024 22:00
  • +0,020 (+0,01%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 306.050 Gem. (3M) 101,1M

Tesla blow-off

7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 282 283 284 285 286 ... 387 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Matsversch 14 oktober 2020 14:04
    quote:

    Jemoetwat schreef op 14 oktober 2020 14:00:

    Koers gaat al even zijwaarts. Wanneer komt die correctie?
    Ik verwacht dat Q3 toch wel wat ogen gaat openen, deze koers is en blijft bijzonder onredelijk.
    Ik ben eruit momenteel,
    Even zijn gang laten gaan, het was te onstuimig voor me :D
  2. Dutcheon 14 oktober 2020 14:33
    Niet al te bang zijn, heb gemiddeld gekocht op 382 en sta na 3 weken alweer op +3900euro.
    Let wel allemaal ouderwetse aandeeltjes en niks geen optiegeneuzel alsnog bijna 15%.

    Ik doe dat al een jaar of 3 zo en dat bevalt me prima naast mn vaste portie tesla.

    Tesla maakt meestal een runnetje richting het echte nieuws, en daarna is het ouderwets Sell the news bij de Tesla beleggers

  3. Dutcheon 15 oktober 2020 10:48
    quote:

    VeniVidi schreef op 14 oktober 2020 20:00:

    Aandeel zit op een rollercoaster vandaag. Al paar mooie ritjes gemaakt.
    Wel onverwachts sterk opwaarts momenteel. Al lijkt het me dat hij de 18 EUR stijging toch moeilijk zal kunnen houden.
    Het gaat in de grote lijn geleidelijk omhoog de afgelopen twee weken. Dus die 18 euro stijging is niet heel vreemd toch? die zal vandaag of morgen wel weer een beetje naar beneden gedrukt worden.

    @Rob 21ste is earnings call
  4. forum rang 10 voda 16 oktober 2020 07:30
    Onaangename verrassing voor Elon Musk: Duitsers draaien waterkraan naar zijn fabriek dicht

    Een miljardair die wegens onbetaalde rekeningen wordt afgesloten van het water. Het klinkt onwaarschijnlijk maar het is Tesla-baas Elon Musk toch overkomen. Niet bij hem thuis maar op het bouwterrein van zijn eerste Europese Gigafabriek bij Berlijn.

    Caspar Naber 15-10-20, 20:15 Laatste update: 07:19

    Daardoor ligt de bouw van de autofabriek, die in juli 2021 zijn deuren moeten openen op het 300 hectare grote terrein bij Grünheide, voorlopig stil. Oorzaak zijn onbetaalde rekeningen voor bouwwater, meldt de regionale omroep RBB. Om hoeveel geld en verbruikt water het gaat, wil het waterbedrijf Strausberg-Erkner (WSE) niet zeggen. Een woordvoerster verklaarde alleen dat de waterkraan vandaag dicht ging omdat de autobouwer geen gevolg gaf aan de betalingsherinneringen, aanmaningen en waarschuwing voor afsluiting en de uiterste betalingstermijn nu is verstreken.

    Waarom Tesla de waterrekening niet betaalde, is volgens de zegsvrouwe onbekend. Tesla was tot dusverre niet bereikbaar voor commentaar, aldus de regionale omroep. Het waterbedrijf benadrukte tegenover de RBB dat het afsluiten van bouwwater gebruikelijk is bij niet-betaling en dat er geen uitzondering wordt gemaakt voor de Amerikaanse autofabrikant.

    15000 euro
    Volgens informatie van Der Tagesspiegel gaat het om een achterstallige betaling van 15.000 euro, ‘een marginaal bedrag bij een investeringsvolume van 4 miljoen euro.’ Het uitblijven van de betaling zou geen opzet zijn maar te wijten aan compatibiliteitsproblemen tussen het boekhoudingssysteem op het Tesla-hoofdkantoor in het Californische Palo Alto en het Europese systeem van het waterbedrijf.

    Bronnen binnen het deelstaatministerie van Economische Zaken verklaarden tegenover de Berlijnse krant dat Tesla het bedrag al wel had overgemaakt maar dat het vanwege de internationale transactie enkele dagen zou duren voordat het geld is bijgeschreven op de rekening van het waterbedrijf. Dat had op de hoogte moeten worden gebracht van de gang van zaken.

    Het afsluiten van het water, dat onder andere wordt gebruikt voor beton, cement en plamuur, komt amper een dag na de ondertekening van de ontwikkelingsovereenkomst voor het bouwterrein door Tesla. Het waterbedrijf had het contract ruim drie weken geleden al goedgekeurd en ondertekend na maanden van onderhandelen. De overeenkomst regelt de levering van 1,5 miljoen kubieke meter drinkwater per jaar en de afvoer van het afvalwater.

    Bezwaren
    Tegen de bouw van de fabriek in het bos- en waterwingebied werden ruim driehonderd bezwaren ingediend waarin het waterverbruik door Tesla een grote rol speelt. De bezwaarschriften werden eind september besproken tijdens een gemeentelijke hoorzitting met tegenstanders en critici. Het deelstaatministerie van Milieu bekijkt het milieueffectenrapport nu met in acht neming van de bezwaren.

    Hoe lang dat duurt, is nog onduidelijk. Pas daarna kan de omgevings- en bouwvergunning worden afgegeven. Minister van Economie Jörg Steinbach van de deelstaat Brandenburg verwacht dat uiterlijk in december volledig zal zijn goedgekeurd.

    Trip
    Tesla-ceo Elon Musk was begin september in Duitsland voor een reeks zakelijke besprekingen. Hij bezocht onder andere het bouwterrein voor zijn gigafabriek bij Berlijn. Daar moeten jaarlijks uiteindelijk 500.000 elektrische auto’s van het model Tesla-Y van de band rollen. Na zijn trip bedankte hij de autoriteiten op zijn Musks. ,,Het was een geweldige trip. De steun van de regering en mensen wordt super gewaardeerd’’, schreef hij op Twitter. In het Duits bedankte hij in een andere tweet de bouwers (Manschaft) voor hun goede werk aan de autofabriek. Daarbij plaatste ‘mister Tesla’ een foto van zichzelf in een wit overhemd en zwarte broek met dito gilet en hoed. Het leek op een soort klederdracht.

    Voor foto's, zie link:

    www.ad.nl/auto/onaangename-verrassing...
  5. forum rang 10 voda 17 oktober 2020 12:58
    Elon Musk mikt op internet uit de ruimte

    Met 40.000 satellieten wil de Tesla-oprichter afgelegen gebieden van breedbandinternet voorzien. Zoals wel vaker denkt Musk te slagen waar anderen faalden.

    Om de paar jaar gaan er miljarden aan investeringen verloren als een nieuw satellietbedrijf dat zich als baanbrekend presenteert failliet gaat. Sinds het eind van de jaren negentig hebben bedrijven als Globalstar, Iridium, Leosat, Skybridge en Teledisc geprobeerd om geld te verdienen met communicatie via de ruimte, en allemaal zijn ze failliet gegaan of niet verder gekomen dan een nichemarkt.

    Maar nu verschijnt Elon Musk ten tonele, de miljardair die eerst de auto-industrie op zijn kop zette en daarna van satellietlanceringen een commercieel succes maakte. Nu stapt hij in een andere sector met een moeilijk verdienmodel: communicatietechnologie in de ruimte. Musk wil met duizenden satellieten afgelegen delen van de wereld van breedbandinternet voorzien. In mei 2019 bracht zijn bedrijf Space Exploration Technologies (SpaceX) de eerste satellieten van het Starlink-netwerk in een baan om de aarde. Inmiddels zijn dit er bijna 700, waarmee het totale aantal werkende satellieten in de ruimte met ongeveer een derde is toegenomen.

    Breedbandinternet via de ruimte bestaat al, via satellieten in een geostationaire baan op grote hoogte (35.727 kilometer). Daardoor is de internetverbinding te traag om te kunnen concurreren met de nieuwste technologie op aarde. De Starlink-satellieten van Musk hangen op 547 kilometer hoogte, waarmee ze theoretisch snellere verbindingen kunnen leveren dan de snelste glasvezelkabels op de zeebodem.

    Maar er zijn forse obstakels. Deze zogenoemde LEO-satellieten (Low-Earth Orbit) schieten met een snelheid van ongeveer 8 kilometer per seconde rond de aarde. Voor een stabiele internetverbinding moet een ontvangstation op aarde constant van het ene satellietsignaal naar het volgende schakelen. Tot nu toe heeft nog niemand de geavanceerde technologie hiervoor weten te vervaardigen – althans niet voor een prijs die in de consumentenmarkt winstgevend is.
    ‘Over de toekomst van dergelijke systemen heerst nog veel onzekerheid’, zegt Carissa Christensen, ceo van het analistenbureau Bryce Space & Technology. Ze erkent dat SpaceX ‘buitengewoon succesvol’ is in het creëren van technologische doorbraken, maar wijst erop dat het bedrijf minder ervaring heeft in consumentenmarkten en telecommunicatie.

    SpaceX laat, geheel in de stijl van Musk, maar mondjesmaat informatie los. Tijdens de twaalfde Starlink-lancering, op 3 september, zei een woordvoerster dat het netwerk al downloadsnelheden van ruim 100 megabit per seconde haalt — snel genoeg om een paar hd-films tegelijkertijd te streamen.

    SpaceX wil ruim 40.000 satellieten in de ruimte brengen, ongeveer dertien keer zo veel als het huidige aantal in de ruimte. Met die schaalgrootte vormt Musk een bedreiging voor de huidige spelers in de internetsatellietsector. SpaceX kan een geduchte concurrent worden voor ViaSat, Hughes Satellite Systems en andere bedrijven die nu in afgelegen gebieden breedband aanbieden, en voor providers van wifi in vliegtuigen en op schepen. Bovendien aast SpaceX met Starlink ook op militaire klanten, waar de gevestigde bedrijven nu veel geld aan verdienen. Beleggers en investeerders hebben hooggespannen verwachtingen; in juli schatten analisten van Morgan Stanley dat Starlink nu al $40 mrd van de totale waarde van $50 mrd van SpaceX uitmaakt.

    Musk betreedt een sector die het al zwaar heeft. Aanbieders van satelliettelevisie, zoals DirecTV (eigendom van AT&T) en het in Luxemburg gevestigde SES, concurreren met glasvezelnetwerken met zoveel capaciteit dat ze grote evenementen als voetbalwedstrijden naar miljoenen kijkers tegelijk kunnen streamen. En de coronacrisis heeft de cruisevaart en de luchtvaart zwaar getroffen — en dus ook de internetproviders van die sectoren, zoals Inmarsat Global en Intelsat.

    Communicatie via de ruimte heeft steeds meer terrein verloren aan terrestrische communicatietechnologie. Veertig jaar geleden zorgden satellietverbindingen voor langeafstandstelefoonverbindingen. Vijftien jaar geleden vormden ze de belangrijkste schakel voor Afrika met het World Wide Web. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig is een van de meest winstgevende activiteiten het verkopen van overtollige, conventionele breedbandcapaciteit aan wifiproviders. Het laatste slachtoffer daarvan is OneWeb, een Brits bedrijf dat €2,9 mrd ophaalde bij investeerders zoals Airbus en de Softbank Group, met de belofte van ‘internet voor iedereen, overal’. In maart ging OneWeb failliet.

    547 km
    De Starlink-satellieten van Musk hangen op 547 kilometer hoogte, waarmee ze theoretisch snellere verbindingen kunnen leveren dan de snelste glasvezelkabels op de zeebodem.

    Amerikaanse leger
    Oprichter Greg Wyler zei daarna dat de satellietbedrijven in de markt van breedbandinternet voor consumenten bij voorbaat kansloos zijn. Volgens hem is het probleem dat de satelliet-aanbieders de ontwikkelingen bij de terrestrische netwerktechnologie niet kunnen bijhouden.

    SpaceX verdiende tot nu toe zijn geld met het in opdracht lanceren van satellieten, maar voor zijn missie naar Mars heeft Musk meer geld nodig dan SpaceX nu oplevert. Hij is niet de enige die denkt dat het tijdperk van breedband vanuit de ruimte is aangebroken. De kosten daarvan zijn gedaald doordat computers krachtiger zijn geworden, satellieten kleiner en onderdelen en processen steeds meer gestandaardiseerd worden. Daarbij is SpaceX in het voordeel ten opzichte van zijn rivalen, doordat het zelf satellieten kan lanceren.

  6. forum rang 10 voda 17 oktober 2020 12:58
    Deel 2:

    Een van die rivalen is Project Kuiper, van Amazon-miljardair Jeff Bezos, maar dat moet de eerste testsatelliet nog lanceren. Het Canadese Telesat, dat al 50 jaar bestaat, schakelt nu van traditionele geostationaire satellieten over op LEO-satellieten, om regeringen, luchtvaartmaatschappijen en rederijen te kunnen bedienen.

    Anders dan SpaceX wil Telesat de consumentenmarkt juist mijden, zolang er geen betaalbare, hoogwaardige grondterminals bestaan. ‘Wij denken dat die er uiteindelijk wel zullen komen, maar dat zal niet op korte termijn zijn’, zegt Dan Goldberg, de ceo van Telesat. ‘Het is een moeilijke markt.’

    Andere bedrijven wagen zich niet aan de LEO-satellieten, want ze bieden veel minder megabits per dollar dan geostationaire satellieten. Daardoor zijn ze moeilijk rendabel te maken, zegt Peter Hadinger, chief technical officer van Inmarsat. Een geostationaire satelliet heeft een levensduur van ruim tien jaar, is constant in gebruik en kan op de drukste gebieden van de wereld worden gericht. Een satelliet van SpaceX gaat volgens Hardinger maar een derde van die tijd mee.

    Musk heeft beloofd dat er een kleine Starlink-ontvanger komt, iets heel anders dan de plompe schotelantennes, die je door een vakman moet laten installeren. Analist Chris Quilty schat dat de Starlink-ontvanger met antenne eerder $2000 dan $1000 zal gaan kosten. ‘De concurrentie met een stuk gebogen metaal van 50 dollar is heel moeilijk te winnen’, zegt hij. ‘Ik zie niet hoe zij wél kostenbarrières kunnen slechten, als dat nog niemand is gelukt.’

    Quilty verwacht dat Musk gaat lobbyen voor overheidsopdrachten om met Starlink zo veel mogelijk geld te verdienen. Het Amerikaanse leger, een van de grootste afnemers van satellietcommunicatie, wil de nieuwe LEO-technologie gaan gebruiken omdat die een tactisch voordeel biedt. De huidige geostationaire, grote militaire communicatiesatellieten zijn potentiële sitting ducks: een vijand kan met één welgemikte raket het hele communicatienetwerk platleggen. Maar als er van het enorme Starlink-netwerk een paar satellieten worden uitgeschakeld, zou het communicatiesysteem nog steeds functioneren.

    In de toekomst moeten de LEO-satellieten onderling direct communiceren met laserstralen, zodat data regelrecht over de polen, oceanen en vijandelijke gebieden kunnen worden gestuurd. Zonder die laserverbinding wordt het voor Starlink moeilijk om de lucratieve markt van internet in vliegtuigen en op schepen te veroveren. Het betekent ook dat SpaceX een wereldomspannend netwerk van grondstations moet opbouwen, maar daaraan zullen China, Rusland en andere grote landen vermoedelijk niet meewerken — om de Verenigde Staten te dwarsbomen en om hun eigen nationale telecommunicatiebedrijven te beschermen.

    Als Starlink mislukt, is dat niet alleen een klap voor de financiers van SpaceX. ‘Als Starlink een grote teleurstelling wordt’, zegt investeringsconsultant Tim Farrar, ‘dan krijgen we weer een inzinking in de cyclus van investeringen in de ruimtecommunicatie.’

    fd.nl/futures/1360606/elon-musk-mikt-...
  7. forum rang 6 boem! 18 oktober 2020 02:15
    AB @Voda

    Bedankt voor de door jou op meerdere fora gepubliceerde objectieve info mbt de "strategische" moves die bij veel bedrijven plaatsvinden.

    In eerste instantie vond ik het sec plaatsen van deze info zonder begeleidend commentaar een beetje pover.

    Ik ga er meer en meer de "waarde" van inzien omdat jij er juist geen waarde aan hangt maar dat aan de lezer overlaat.
  8. forum rang 6 gbakl 21 oktober 2020 07:04
    Elektrische auto's en hybrides opeens brandgevaarlijk: wat is er aan de hand?

    BMW, Ford en Hyundai roepen in Europa vele tienduizenden elektrische en semi-elektrische auto’s terug vanwege brandgevaar. De accu’s kunnen spontaan in brand vliegen tijdens het opladen of tijdens het rijden.

    Het brandgevaar van grote krachtige accu’s van elektrische auto’s is al een tijd bekend. Filmpjes van spontaan ontbrandende Tesla’s komen met enige regelmaat op internet. De brandweer waarschuwde eerder voor het gevaar van opladen in parkeergarages vanwege het felle vuur dat ontstaat als een elektrische auto vlam vat. Het risico werd altijd gebagatelliseerd.
    .
    Plug-ins
    Maar nu is het anders. In een paar weken tijd roepen twee automerken - BMW en Ford - plug-in hybrides terug naar de garage en nieuwe worden er voorlopig niet afgeleverd. Het is onduidelijk waardoor de auto’s brandgevaarlijk zijn. Of de accu’s vertonen mankementen, of bij de montage zijn fouten gemaakt, of de software die het laden en ontladen regels is slecht. Het probleem is wijdverspreid. BMW roept liefst twaalf verschillende hybride modellen terug. Hyundai roept de elektrische Kona terug. Hyundai roept in Nederland bijna 8000 Kona’s terug naar de garage. Een software-update van het batterijmanagement moet de problemen oplossen maar mogelijk moeten er ook onderdelen worden vervangen. Wereldwijd zouden sinds vorig jaar 16 Kona’s van Hyundai spontaan in brand zijn gevlogen.

    Bij plug-in hybrides wordt er veel gevraagd van de kleine accu’s. Vaak moeten ze de eerste 10, 20 kilometers de gehele auto voortstuwen totdat de benzinemotor het overneemt. Als de software dat niet goed regelt kan de accu een opdonder krijgen waarbij eenmaal aan de laadpaal de elektriciteit niet wordt opgeslagen maar wordt omgezet in warmte. Tot de accu zó heet wordt dat er brand ontstaat. Eigenaren van de hybrides van BMW en Ford wordt gevraagd de auto niet meer op te laden met de kabel. Ford voorziet geen snelle oplossing en de eigenaren van de getroffen Kuga-serie krijgen als compensatie een tegoedbon van 500 euro voor benzine.
    .
    Hybrides zijn relatief nieuw voor autobedrijven. Toyota is al twintig jaar actief met de techniek, maar veel merken komen pas de laatste jaren met plug-ins om te kunnen voldoen aan Europese milieu-eisen. Er is grote paniek bij de autobouwers die problemen hebben met hun hybrides, want elektrisch en semi-elektrisch rijden is letterlijk van levensbelang. Zonder hybrides en elektrische auto stoten de auto’s gemiddeld te veel CO2 uit en dat wordt streng beboet door de Europese Unie. Om boetes te ontlopen betaalt Fiat bijvoorbeeld miljarden euro's aan Tesla in ruil voor CO2-rechten. Ook Tesla mág auto’s verkopen die uitlaatgassen uitstoten maar de volledig elektrische auto’s rijden schoon. De op papier uitgespaarde CO2 is verhandelbaar.

    Elon Musk
    Topman Elon Musk van Tesla kan zich in de handen wrijven want ook Ford vreest te moeten winkelen voor CO2-rechten nu de verkoop van de Ford Kuga hybride stokt vanwege de brandrisico’s. Er waren in Europa al zeven brandincidenten met Kuga’s. Kortsluiting in de accu zou de oorzaak zijn. Dat de batterijcellen zelf niet deugen is niet uit te sluiten. Autofabrikanten kopen die weliswaar gerenommeerde elektronicabedrijven als Samsung en LG, maar ook die firma’s werken zich een slag in rondte om aan de grote vraag te voldoen
  9. forum rang 10 voda 21 oktober 2020 09:19
    Chinese Tesla's komen deze maand al naar Nederland

    Tesla begint nog deze maand met de export van China naar Europa. Het gaat om de Model 3. Dat is bevestigd door de directie van Tesla’s nieuwe autofabriek, bij Shanghai. Tot nu toe kwamen de in Nederland geleverde modellen uit de fabriek in de VS.

    Autoredactie/HLN 20-10-20, 15:22 Laatste update: 15:56

    De auto's zullen uitgevoerd worden naar meer dan tien landen. De nieuwe fabriek in Shanghai, de eerste van Tesla buiten de Verenigde Staten, was sinds begin dit jaar al operationeel voor leveringen op de Chinese markt.

    De fabriek in Shanghai heeft Tesla geholpen om het marktaandeel in China te vergroten. Er is capaciteit voor 200.000 auto's per jaar. De verkoop van elektrische auto’s neemt intussen in Europa in een dermate hoog tempo toe, dat Europa China in de nabije toekomst wel eens zou kunnen inhalen, voorspelt het in Londen gevestigde onderzoeksbedrijf Jato Dynamics. Tesla bouwt momenteel ook een fabriek nabij Berlijn, de eerste van de Amerikaanse autoproducent in Europa.

    www.ad.nl/auto/chinese-tesla-s-komen-...

7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 282 283 284 285 286 ... 387 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Voor wie dacht dat Tesla enkel auto's produceert

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links