Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beter Bed 2020

1.767 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 89 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 oktober 2020 00:16
    quote:

    Ookaanwezigbij... schreef op 20 oktober 2020 00:06:

    [...]

    Ja sorry, ......schokkend ook om te lezen ook dat er mensen zijn op dit forum die geen flauw benul hebben van de huidige directie.
    Zeker schokkend, dat mensen hier alles plempen zonder bewijs, wat kan mij nu een directe schelen? als ze hun werk maar goed doen en deze directie doet dat.
  2. Sec_Brut 20 oktober 2020 08:51
    quote:

    Buskie schreef op 20 oktober 2020 08:07:

    7000 in de laat voor 3,10.. Zo frustrerend
    Vind de 60K in de bied een stuk interessanter, eens zien wat vandaag de dag weer brengt, overigens zou ik ook niet weten waarom je 7k stukjes zou willen verkopen op 3.10, als je er persé vanaf wil zou ik toch zeggen een MKT ordertje er tegen aan gooien.
  3. Sec_Brut 20 oktober 2020 11:36
    Rucci was niet geheel onbekend trouwens, lees ik de notulen:

    Doordat in Zweden in 2018 veel winkels zijn geopend, hierdoor onevenredig veel kosten zijn gemaakt en de zomer
    extreem warm is geweest, vielen de resultaten tegen. Dit is grotendeels rechtgezet in het eerste kwartaal met een
    positieve orderintake. Daarnaast zijn in Zweden Tempur en Eco-life aan het assortiment toegevoegd en is er ruimte
    om innovaties te testen, waarmee de directie aangeeft hoopvol gestemd te zijn over de voortgang (zie slide 52).
    Bij de groothandelsonderneming DBC International zijn eveneens veranderingen doorgevoerd die effect sorteren.
    Om conflicten tussen de twee kanalen te voorkomen is differentiatie aangebracht in de M line-matras die in eigen
    winkels en bij dealers wordt verkocht. Er is een one-size-fits-all matras, de Wave, ontwikkeld en op de markt
    gebracht, dat de derde prijs bij de Consumentenbond heeft gewonnen en in januari is de duurzame Green Motion
    van M line geïntroduceerd. Daarnaast begint de toetreding tot de B2B-markt steeds meer zijn vruchten af te
    werpen en voegen dealers als gevolg van de samenwerking met Tempur M line aan hun assortiment toe. Tevens is
    DBC voornemens een samenwerking aan te gaan met DeRucci, een Chinese retailorganisatie met verschillende
    formules en in totaal ca. 4.000 winkels, die voornemens is M line in haar winkels op te nemen. In eerste instantie
    zal M line in hun sportformule worden verkocht, die op dit moment 700 winkels telt, maar verder zal expanderen.
    Deze samenwerking biedt mogelijkheden voor een opstap naar een verdere uitrol van M line in China (zie slide 53).
    Het nieuwe campagnefilmpje van M line met Shanice van de Sanden in de hoofdrol wordt getoond.
    De heer Kruijssen sluit zijn presentatie af met het benoemen van zijn doelstelling om uiteindelijk toe te gaan naar
    een onderneming die bouwt aan een duurzame organisatie, waar de importantie van slapen wordt omarmd en
    benoemt de droom van de onderneming dat op alle fronten eenmalige aankopen zullen worden vervangen door
    levenslange verbondenheid met haar klanten (zie slide 54).
  4. forum rang 7 Kaviaar 20 oktober 2020 14:04
    Dit is leiderschap, voor diegene die mochten twijfelen aan de directie...

    John Kruijssen: ‘De dag dat je besluit 50 procent van je business af te snijden, dat is best wel een dingetje’

    John Kruijssen | Topman Beter Bed John Kruijssen (55) kwam bij het noodlijdende Beter Bed en begon met praten. „Het heeft geen zin de boeken in te duiken. Je moet van mensen op de vloer horen wat er speelt.”
    Milo van BokkumJoost Pijpker
    2 oktober 2020
    Leestijd 3 minuten

    Als John Kruijssen had geweten aan welk karwei hij begon, had hij het wellicht niet gedaan. Maar ja, toen hij begin 2018 werd benaderd om Beter Bed te leiden, leek er nog weinig aan de hand. De Brabantse beddenketen groeide en had winkels in onder meer Nederland, België, Duitsland en Spanje. Kruijssen moest het bedrijf in het buitenland uitbouwen.

    Eenmaal begonnen, merkte Kruijssen (nu 55) snel dat er weinig te bouwen viel. Maar dan kun je als leider niet meer terugkrabbelen, vindt hij. Beter Bed wankelde, juist dóór die buitenlandse winkels. De Spaanse dochter El Gigante del Colchón verdiende nauwelijks geld, het Duitse Matratzen Concord had de belangrijkste slaaptrends, zoals de boxspring, volledig gemist.

    Inmiddels kan Kruijssen op het hoofdkantoor in Uden opgelucht terugkijken. De Brabander leidde Beter Bed (185 miljoen euro omzet, 915 werknemers) met succes door de crisis. Hij moest daarvoor onder meer de Spaanse en Duitse onderdelen verkopen, samen meer dan de helft van het bedrijf. Het beursgenoteerde Beter Bed is nu hoofdzakelijk Nederlands, en een stuk gezonder.

    Het besef dat Beter Bed in 2018 „twee gezichten” had, kwam geleidelijk, vertelt Kruijssen. Zijn eerste maanden leerde hij vooral de organisatie kennen, en liet hij het personeel aan hem wennen. Dat betekent: veel praten. „Met managers, mensen in de markt, maar ook afdelingen. Soms in het magazijn, dan weer een dag met de vrachtwagen mee.”

    „Het heeft geen zin de boeken in te duiken. Je moet van mensen op de vloer horen wat er speelt. Dat is het leuke van mijn vak: je moet het inlevingsvermogen hebben om met iedereen – high in the sky en op de vloer – te kunnen praten. Een taal aanslaan die zij begrijpen, een omgeving scheppen waarin ze zich vertrouwd voelen.”

    Bij andere bedrijven waar Kruijssen werkte, zoals supermarktketens Dirk en Deka en olieconcern Shell, was dat niet anders, zegt hij. Een leidinggevende wordt altijd afgerekend op cijfers, dus het spreekt voor zich dat je daarnaar kijkt. „Maar het zijn de mensen die de cijfers creëren. Dus ik kan het cijfer alleen veranderen, als ik de mens kan veranderen.”

    Plussen en minnen
    Van wat hij in die gesprekken hoorde, schrok Kruijssen wel. Na een paar maanden merkte hij dat Nederlandse werknemers erg vaak zeiden: Duitsland is een blok aan ons been. En in Duitsland trof hij mensen die niet altijd precies wisten hoe ze de problemen op de markt moesten aanpakken.

    Kruijssen zag zelf ook dat de resultaten van Matratzen Concord achterbleven, en dat duidelijke ideeën voor verbetering ontbraken. Hij besloot tot reorganisatie: 60 man eruit, 179 winkels dicht. Maar al snel merkte hij dat er meer nodig was. Het ging de goede kant op, maar niet snel genoeg.

    De Duitse directeuren de ernst van de situatie duidelijk maken was een delicate taak. „Daar moet je voorzichtig mee zijn. Je moet temporiseren in wat je wel en niet vertelt, want je hebt er niks aan om mensen bang te maken. Maar je moet wel eerlijke lijnen schetsen. Dat is een heel gevoelige balans, hoor.”

    Uiteindelijk bleek er niks anders op te zitten: Matratzen Concord ging juni 2019 in de verkoop. Van het besluit heeft hij „gebaald”, zegt hij. „En nog. Kijk… iedereen kan heel stoer gaan zitten praten. Maar de dag dat je besluit 50 procent van je business af te snijden, dat is best wel een dingetje.”

    Toch komt het gewoon neer op achter je bureau een lijstje maken van plussen en minnen – na uitgebreid overleg met commissarissen, externe adviseurs, de financieel directeur. „Uiteindelijk neem je een besluit. Achteraf gezien ben je degene die het goed heeft gedaan, of die het niet goed heeft gedaan.” Wie daarvan wakker ligt, is misschien niet geschikt voor de baan. „De plussen moeten in de meerderheid zijn. Dan ben ik zeker van dat besluit.”

    Voor bezinning is in Kruijssens agenda doorgaans weinig tijd. In het weekend golft hij, doordeweeks „beult” een personal trainer hem af, en verder is hij voortdurend druk met praten en besluiten nemen. Soms gaat het om details. Op de avond voor een aandeelhoudersvergadering kan hij uren zijn tekst voorbereiden. „Ik ben het type dat door zijn hotelkamer ijsbeert.” Een week tevoren weet hij al welk pak hij aandoet.

    Pas nádat alles is afgerond, neemt hij tijd om stil te staan. Zo ook na de verkoop van Matratzen Concord aan het Chinese Magical Honour Limited. In een restaurant in Keulen vierden ze de deal. Kruijssen gaf de nieuwe eigenaar een gigantische gouden sleutel – eigen ideetje, hij had het ding meegenomen in de achterbak van z’n auto.

    Op de terugweg ging de telefoon voor het eerst in maanden uit. „Toen dacht ik: mission accomplished, Nederland verlost van de emmer achter de boot, money in the bank, morgen gaan we aflossen.”

    Lang duurde de rust niet. Drie maanden later brak in Nederland corona uit. Maar juist die moeizame twee jaar ervoor hadden Beter Bed volgens Kruijssen toegerust op de situatie. „Het idee was: we doen nog een rondje crisismanagement. Na twee jaar wilde niemand dat dit weer een stapje terug zou zijn.” De chauffeurs bleven dus rijden, de winkels bleven open, en Beter Bed kende financieel een prima eerste halfjaar.

    Kruijssen kwam weer in de winkels, en bleef ook elke dag op kantoor komen. Zijn plicht als directeur: „Er reden in deze streek alleen lijkwagens. En die bezorgjongens stappen in een truck en gaan vijf, zes, zeven, acht keer per dag bij iemand naar binnen.” Dán moet je duidelijk blijven maken dat je je dat beseft, vindt hij. „Uiteindelijk kan ik heel stoer doen, maar als mensen het voor ons managers niet willen doen, gaat het niet gebeuren.”

    www.nrc.nl/nieuws/2020/10/02/topman-b...
1.767 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 89 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links