Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel bpost BRU:BPOST.BL, BE0974268972

  • 3,720 24 apr 2024 17:35
  • -0,030 (-0,80%) Dagrange 3,715 - 3,790
  • 174.903 Gem. (3M) 235,6K

Forum bpost geopend

10.770 Posts
Pagina: «« 1 ... 136 137 138 139 140 ... 539 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Chasse_Patate 29 september 2020 17:21
    quote:

    DJ o Harry schreef op 29 september 2020 16:54:

    ik denk dat we terug richting €6 gaan
    Ik hoop het.
    Beleg weer sinds 2016 en Bpost is mijn vetste winst geworden in die tijd, over alle debacles wil ik het niet hebben.
    Winst door heel groot in te stappen voor de cijfers laatst, ik snapte er namelijk niets van dat Postnl al maandenlang steeg en Bpost bleef hangen onder de zes.
    En goed gegokt, winst genomen.
    Maar evengoed snap ik niet dat dit nu weer ver wegzakt.
    Wel lekker als dit naar de zes gaat, terug naar 5,50 zou nog mooier zijn.
    Gratis geld bestaat niet op de beurs zeggen ze, maar hier wel.
  2. Brievenbus 29 september 2020 17:32
    quote:

    Chasse_Patate schreef op 29 september 2020 17:21:

    [...]

    En goed gegokt, winst genomen.
    Maar evengoed snap ik niet dat dit nu weer ver wegzakt.

    Tja, als veel dwazen zich er veel te vroeg uit laten jagen om een beetje winst te pakken, terwijl er nog veel meer winst zit aan te komen...
  3. forum rang 4 Rik R 29 september 2020 23:26
    Bpost duurst voor pakjes in Europa
    Volgens de postwaakhond BIPT is een pakje in Europa versturen veel duurder bij Bpost dan bij de concurrenten op de Belgische markt.

    Wie met Bpost BPOST-3,13% een pakket naar Italië of Finland verstuurt, betaalt daarvoor 33 euro. De Belgische marktleider is daarmee fors duurder dan bijna alle commerciële concurrenten in ons land, blijkt uit een recent onderzoek van de Belgische postwaakhond BIPT.

    Het BIPT onderzocht de gemiddelde tarieven voor het versturen van een pakje van 1 kilo van België naar andere Europese landen. Met het gemiddelde tarief van 33 euro (behalve naar de buurlanden) is Bpost ruim drie keer zo duur als de goedkoopste speler op de Belgische markt, het Franse Mondial Relay. De vroegere leverdienst van 3 Suisses, die vandaag in handen is van de Duitse groep Otto, vraagt maar 10 euro voor dezelfde dienst.

    GLS, een onderdeel van het Britse postbedrijf Royal Mail, is met 14 euro nog niet half zo duur als Bpost. Het Amerikaanse UPS en het Franse DPD (een onderdeel van La Poste) vragen een derde minder dan Bpost. Maar ook de Nederlandse concurrent PostNL PNL-1,49% zit duidelijk onder de prijs van het Belgische postbedrijf. Alleen de partners FedEx/TNT en DHL Express vragen voor Europese pakjes meer geld dan Bpost. Die bedrijven focussen vooral op snelle en dus duurdere expreszendingen.

    Kilo

    Bpost gaat niet akkoord met de berekeningen van het BIPT. Het postbedrijf hanteert één tarief voor pakjes tot 5 kilogram, terwijl concurrenten verschillende prijzen aanrekenen naargelang het gewicht. 'Het feit dat sommige concurrenten wel duurder zijn dan Bpost als het pakje meer dan 1 kg weegt, wordt buiten beschouwing gelaten', zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. 'Een vergelijking van het tarief voor een pakje van 1 kg geeft bijgevolg een vertekend beeld.'
    Bovendien wijst Bpost erop dat het bedrijf pakjes verstuurt naar 25 landen, wat meer is dan de meeste concurrenten. Zo stuurt prijsbreker Mondial Relay vanuit België maar naar negen landen pakjes op.

    Brieven

    Verder blijkt uit het onderzoek van het BIPT dat het versturen van brieven van België naar heel wat Europese landen, waaronder Luxemburg en Oostenrijk, veel duurder is dan in de omgekeerde richting. 'Voor brievenpost (zijn) de uitgaande Bpost-tarieven gemiddeld minstens twee tot drie keer zo hoog als de inkomende tarieven', stelt het BIPT vast. 'De standaardbrief van 0,5 kilogram is zelfs gemiddeld 3,6 keer duurder.'
    Voor brievenpost zijn de uitgaande Bpost-tarieven gemiddeld minstens twee tot drie keer zo hoog als de inkomende tarieven.

    Volgens Bpost heeft de bewering van het BIPT een 'heel beperkte draagwijdte'. 'Het onderzoek slaat enkel op een 'standaardbrief' van 500 gram, wat overeenkomt met 10 repen Mars', zegt Van Speybrouck. 'Maar een brief van 500 gram komt in de praktijk bijna nooit voor. Een brief weeg bijna altijd minder dan 50 gram. Voor dat product bevindt de prijs van Bpost zich onder de Europese mediaan.'

    Bovendien laakt Bpost dat de vergelijking geen rekening houdt met de verschillen in loonkosten tussen de Europese lidstaten. Dat verklaart waarom een pakje van West- naar Oost-Europa versturen in de regel veel duurder is dan omgekeerd. Het BIPT gaat evenwel niet akkoord met die tegenwerping van Bpost. 'De loonkosten zijn niet de enige factor om verschillen in onderliggende kosten in te schatten', klinkt het.

    Bpost heeft in België het monopolie op de brievenpost. Volgens cijfers van het BIPT heeft het postbedrijf een kleine helft van de Belgische pakjesmarkt in handen. De concurrenten PostNL en DPD zijn elk goed voor 10 à 15 procent van de markt. GLS en UPS controleren beide 5 à 10 procent van de markt.
  4. [verwijderd] 30 september 2020 09:15
    quote:

    Always Be Closing schreef op 29 september 2020 23:26:

    Bpost duurst voor pakjes in Europa
    Volgens de postwaakhond BIPT is een pakje in Europa versturen veel duurder bij Bpost dan bij de concurrenten op de Belgische markt.

    Wie met Bpost BPOST-3,13% een pakket naar Italië of Finland verstuurt, betaalt daarvoor 33 euro. De Belgische marktleider is daarmee fors duurder dan bijna alle commerciële concurrenten in ons land, blijkt uit een recent onderzoek van de Belgische postwaakhond BIPT.

    Het BIPT onderzocht de gemiddelde tarieven voor het versturen van een pakje van 1 kilo van België naar andere Europese landen. Met het gemiddelde tarief van 33 euro (behalve naar de buurlanden) is Bpost ruim drie keer zo duur als de goedkoopste speler op de Belgische markt, het Franse Mondial Relay. De vroegere leverdienst van 3 Suisses, die vandaag in handen is van de Duitse groep Otto, vraagt maar 10 euro voor dezelfde dienst.

    GLS, een onderdeel van het Britse postbedrijf Royal Mail, is met 14 euro nog niet half zo duur als Bpost. Het Amerikaanse UPS en het Franse DPD (een onderdeel van La Poste) vragen een derde minder dan Bpost. Maar ook de Nederlandse concurrent PostNL PNL-1,49% zit duidelijk onder de prijs van het Belgische postbedrijf. Alleen de partners FedEx/TNT en DHL Express vragen voor Europese pakjes meer geld dan Bpost. Die bedrijven focussen vooral op snelle en dus duurdere expreszendingen.

    Kilo

    Bpost gaat niet akkoord met de berekeningen van het BIPT. Het postbedrijf hanteert één tarief voor pakjes tot 5 kilogram, terwijl concurrenten verschillende prijzen aanrekenen naargelang het gewicht. 'Het feit dat sommige concurrenten wel duurder zijn dan Bpost als het pakje meer dan 1 kg weegt, wordt buiten beschouwing gelaten', zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. 'Een vergelijking van het tarief voor een pakje van 1 kg geeft bijgevolg een vertekend beeld.'
    Bovendien wijst Bpost erop dat het bedrijf pakjes verstuurt naar 25 landen, wat meer is dan de meeste concurrenten. Zo stuurt prijsbreker Mondial Relay vanuit België maar naar negen landen pakjes op.

    Brieven

    Verder blijkt uit het onderzoek van het BIPT dat het versturen van brieven van België naar heel wat Europese landen, waaronder Luxemburg en Oostenrijk, veel duurder is dan in de omgekeerde richting. 'Voor brievenpost (zijn) de uitgaande Bpost-tarieven gemiddeld minstens twee tot drie keer zo hoog als de inkomende tarieven', stelt het BIPT vast. 'De standaardbrief van 0,5 kilogram is zelfs gemiddeld 3,6 keer duurder.'
    Voor brievenpost zijn de uitgaande Bpost-tarieven gemiddeld minstens twee tot drie keer zo hoog als de inkomende tarieven.

    Volgens Bpost heeft de bewering van het BIPT een 'heel beperkte draagwijdte'. 'Het onderzoek slaat enkel op een 'standaardbrief' van 500 gram, wat overeenkomt met 10 repen Mars', zegt Van Speybrouck. 'Maar een brief van 500 gram komt in de praktijk bijna nooit voor. Een brief weeg bijna altijd minder dan 50 gram. Voor dat product bevindt de prijs van Bpost zich onder de Europese mediaan.'

    Bovendien laakt Bpost dat de vergelijking geen rekening houdt met de verschillen in loonkosten tussen de Europese lidstaten. Dat verklaart waarom een pakje van West- naar Oost-Europa versturen in de regel veel duurder is dan omgekeerd. Het BIPT gaat evenwel niet akkoord met die tegenwerping van Bpost. 'De loonkosten zijn niet de enige factor om verschillen in onderliggende kosten in te schatten', klinkt het.

    Bpost heeft in België het monopolie op de brievenpost. Volgens cijfers van het BIPT heeft het postbedrijf een kleine helft van de Belgische pakjesmarkt in handen. De concurrenten PostNL en DPD zijn elk goed voor 10 à 15 procent van de markt. GLS en UPS controleren beide 5 à 10 procent van de markt.

    Dus ook in Belgie hebben jullie last van die idiote waakhonden.

    Zeker een stagair een vergelijk laten maken met de opdracht om de meest extreme vergelijk situaties te benadrukken.
  5. [verwijderd] 30 september 2020 09:40
    quote:

    Artugul schreef op 30 september 2020 09:17:

    ze gebruiken dezelfde tactiek om de prijs te verlagen en een paar dagen voordat het resultaat weer omhoog schiet
    Maar gezien de omzet en de free float kunnen ze dat ook niet te groot doen want ze moeten dan voor de resultaten de aandelen ook weer terug kopen want die resultaten zelf zullen niet tot ontevredenheid leiden al wil dat niks zeggen tegenwoordig over hoe de koers reageert.

    Soms lijkt het dat je beter geen winst en omzet kan hebben, dan pas kan een aandeel echt omhoog.
  6. [verwijderd] 30 september 2020 10:06
    quote:

    Brievenbus schreef op 30 september 2020 09:45:

    Je snapt het niet; ze kopen PER DAG alles terug.
    Goedkoper, door anderen in paniek te brengen of stop loss ordertjes aan te tikken.
    Je laat het wel overkomen alsof dat zo makkelijk is zonder een overaanbod te creeeren door short te gaan en deze positie enkele dagen uit te bouwen in de hoop op lagere niveaus wat volume te vinden en terug te kopen.

    Maar waarom tegen Bpost in waar paniek al helemaal niet nodig is en er maar weinigen zullen zijn die zullen ontkennen dat Bpost profiteert van de situatie en er nog minder zullen zijn die met aandelen Bpost in de plus staan in totaal.

    En de mensen die lager zijn ingestapt hebben dat meestal zeer bewust en weloverwogen gedaan en die gaan ook niet voor deze relatieve grijpstuiver weer verkopen terwijl het overduidelijk is dat de resultaten aan het verbeteren zijn tov de eerdere verwachtingen bij veel hogere koersen en dat we terug kunnen naar dividend, misschien al bij het final van 2020 en anders zeker over 2021.

    Keer wat minder uit wat ook in mindere tijden mochten die nog komen te handhaven is en gebruik de rest voor verbeteren van het bedrijf en de balans en mocht er dan toch de luxe situatie zijn dat er nog geld over is kijk dan naar de beste manier om shareholdervalue te scheppen wat waarschijnlijk dan allang niet meer is door aandelen in te kopen want die zullen als dit van toepassing is al veel hoger staan.

    Het gaat bij dit soort fondsen om vertrouwen en continuiteit, niet alleen van het bedrijf maar ook van het dividend, dan zijn er wel partijen die zeggen, doe mij maar een paar procent van die aandelen en zal niemand ze meer short willen gaan.
10.770 Posts
Pagina: «« 1 ... 136 137 138 139 140 ... 539 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Bpost vlucht naar voren ondanks kritiek op mega-overname

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links