Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,465 19 apr 2024 17:37
  • -0,005 (-0,01%) Dagrange 32,920 - 33,550
  • 9.995.595 Gem. (3M) 7,6M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2979 2980 2981 2982 2983 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Cornel1959 22 september 2020 17:09
    quote:

    Spetter schreef op 22 september 2020 16:24:

    [...]

    Nee het is geen stomme vraag. Waterstof heeft zeker de toekomst. Echter is waterstof geen brandstof zoals olie of benzine maar een energiedrager/overbrenger, zeg maar een soort batterij. Je moet er (meer) energie instoppen om er energie uit te krijgen. Je kan de huidige infrastructuur (tankstations etc) zo geschikt maken voor waterstof. Het heeft dus zeker de toekomst en de voorkeur boven de vervuilende en met zeldzame metalen gevulde accu's en batterijen. Nog een voordeel van waterstof is dat je het kan genereren met het overvloed aan (windenergie) waardoor het en helemaal schoon is en de windmolens efficiënter benut kunnen worden.

    Wat houdt ons tegen van de overstap van olie naar waterstof?
    Om te beginnen zijn we met de elektrische accuauto's sinds de Prius onder invloed van milieubewegingen en politiek activisme een verkeerde weg in geslagen. Dit heeft ons, zoals zo vaak veel tijd en geld gekost en weinig ontwikkeling gebracht (Zie: Tesla). De milieuwinst is ook beperkt aangezien de meeste stroom voor de auto's door kolen en gas wordt gestookt. Iets soortgelijk vond in de jaren 80 ook plaats met kernenergie. Onder invloed van milieubewegingen is deze technologie op de achtergrond geraakt, terwijl het zich in de tussentijd had kunnen ontwikkelen tot een veilige en schone energiebron. Met als gevolg dat we 40 jaar lang kolen en gas hebben lopen stoken. Waarmee de milieubewegingen weer een nieuw winstmodel hebben gecreëerd/gevonden. Als er iets funest is voor het milieu zijn het wel de goede bedoelingen van de mens.

    Genoeg politiek. Het is een kwestie van de infrastructuur en de voertuigen aan te passen. Dit vereist een samenwerking van de autoindustrie, energiemaatschappijen (NB geen olie dus, wel shell, want transitie) en overheden. De samenwerking met de autoindustrie is er wel. Nu de overheden nog. Stem in maart dus vooral geen Groenlinks (Sorry, kon het niet laten).
    Prima samenvatting.. Toevoeging nog dat er met de huidige techniek 3x zoveel energie in gaat dan eruit komt. Als dit uit windmolens en zonnepanelen moet komen als vervanging van olieproducten dan moet ongeveer de hele oppervlakte van de aarde volgebouwd worden daarmee. Ik zie het als een kleine aanvulling op wat er al is. En gaat echt nog heel lang duren voor infrastructuur geschikt is.
  2. Buyandhold2020 22 september 2020 17:16
    quote:

    Buyandhold2020 schreef op 22 september 2020 12:57:

    [...]

    Dank dat je er serieus op ingaat, wordt gewaardeerd.
    www.eia.gov/energyexplained/oil-and-p...
    Alleen residential blijkt ongeveer 3% van de olieconsumptie voor z'n rekening te nemen. Wat doen we voor de overige 97%?
    En ik snap dat de hele wereld niet gelijk is aan de verdeling in de USA, maar het geeft even aan welke krachten er spelen, dus stel je voor we gaan mee in jouw voorstel voor waterstof thuis: wat doen we dan als oplossing voor de overige benodigde 97mio vaten per dag?

    Ik ben oprecht benieuwd hoe we hier een oplossing voor kunnen vinden, anders dan het alternatief kernenergie dat serieus bij zou kunnen dragen (wat ook niet echt een supergroen alternatief is).
    Zelf ben ik helemaal voor kernenergie, maar dan moeten we bijv. een minimumprijs accepteren en accepteren dat het altijd duurder zal zijn dan strikt noodzakelijk doordat we VEEL meer checks & balances (including zgn. hard stops) in zullen moeten bouwen. Want de huidige (semi commerciele aanpak) vind ik ronduit lichtzinnig en onverantwoord, getuige ook de enorme ongelukken die er in het (recente) verleden mee gebeurd zijn.
    Tjongejonge? Ik ben nog steeds benieuwd waar we de andere 97mio vaten per dag equivalent vandaan halen.
  3. mvandek 22 september 2020 17:17
    quote:

    Spetter schreef op 22 september 2020 16:24:

    [...]
    Waterstof heeft zeker de toekomst. Echter is waterstof geen brandstof zoals olie of benzine maar een energiedrager/overbrenger, zeg maar een soort batterij. Je moet er (meer) energie instoppen om er energie uit te krijgen. Je kan de huidige infrastructuur (tankstations etc) zo geschikt maken voor waterstof. Het heeft dus zeker de toekomst en de voorkeur boven de vervuilende en met zeldzame metalen gevulde accu's en batterijen.
    Fossiele brandstof is ook een energiedrager, dat geldt natuurlijk voor elke energievorm.
    In waterstof hoef je geen energie te stoppen om het eruit te krijgen, enkel zuurstof is voldoende; het kost alleen wel (veel) energie om het te maken (via electrolyse van water).
    Inderdaad is accutechnologie nog een groot probleem maar door de enorme opschaling in alles wat met electrische voordrijving te maken heeft is het aannemelijk dat hier nog zeer grote vorderingen in geboekt gaan worden.

    Dat waterstof "de" toekomst is is niet waarschijnlijk, wel dat het "een" toekomst heeft. Er zullen meerdere bronnen een rol spelen die elk voordeel biedt voor bepaalde doeleinden.
    Waterstof heeft helaas ook grote nadelen, daarom komt toepassing veel moeilijker van de grond. Het is allereerst energetisch behoorlijk inefficient; eerst genereer je met veel electriciteit waterstof (electrolyse) om dit daarna in de auto weer om te zetten naar electriciteit voor de aandrijving (een waterstofauto is ook een electrische auto).
    Verder is de techniek in waterstofauto's maar ook de hele infra eromheen veel complexer en dus duurder dan slechts electrisch.
  4. forum rang 10 bp5ah 22 september 2020 17:20
    quote:

    boldie schreef op 22 september 2020 17:12:

    [...]dan zou Shell ook in de min moeten staan.
    Als je niet naar de koers van Shell kijkt voor 10 minuten en je houdt alleen de futs in de gaten, dan heb je de richting 100%, is al tijden zo.

    KPN doet nauwelijks iets op de futs, en de financials ook niet.
  5. forum rang 4 tjongejonge 22 september 2020 17:30
    quote:

    Buyandhold2020 schreef op 22 september 2020 17:16:

    [...]

    Tjongejonge? Ik ben nog steeds benieuwd waar we de andere 97mio vaten per dag equivalent vandaan halen.
    De vraag is m.i. meer wat het in klinkende munt voor Shell betekent.

    Als de vraag naar olie substantieel toeneemt (bijvoorbeeld als de coronacrisis over een jaar of 4 geheel verwerkt is) en daardoor de olieprijzen boven $55 vat stijgen komt US-schaliegas weer volop aan de orde en begint het hele circus weer van voren af aan.
    Een prijs rond $50 zou het een en ander wel in evenwicht kunnen houden maar daar komen de goede oude tijden voor Shell (en haar beleggers) niet mee terug :-(

  6. Olie=Business 22 september 2020 17:40
    quote:

    boldie schreef op 22 september 2020 17:36:

    Zodan shorters moesten even goed aan de handrem trekken met dik 2 milj stuks
    Zijn de laatste stuiptrekkingen.....noodgrepen......Als RDS morgen weer stijgt dan wordt er reverse geschud aan de boom en vallen de shorters er bij bosjes straks af.....op naar de volgende weerstand op 12.51!
  7. forum rang 7 boldie 22 september 2020 17:42
    quote:

    BBman schreef op 22 september 2020 17:40:

    [...]

    Zijn de laatste stuiptrekkingen.....noodgrepen......Als RDS morgen weer stijgt dan wordt er reverse geschud aan de boom en vallen de shorters er bij bosjes straks af.....op naar de volgende weerstand op 12.51!
    nou kan me niet meer herinneren Shell 2 dagen groen... Maar goed vandaag niet slecht voor een strong sell aandeel
  8. face in the crowd 22 september 2020 17:56
    Shell levert duurzame energie aan Microsoft
    Gepubliceerd op 22 september 2020 17:48 | Views: 78 | Onderwerpen: duurzaam, energie

    Artikel
    Reacties
    Gerelateerde instrumenten
    Microsoft Corp 21 sep
    202,54 +2,15 (+1,07%)

    Royal Dutch Shell A 17:37
    11,39 +0,30 (+2,71%)

    LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Shell gaat duurzame energie leveren aan het Amerikaanse softwareconcern Microsoft. Dat maakte het olie- en gasbedrijf bekend, zonder details te vermelden over de hoeveelheid duurzame energie die aan Microsoft wordt geleverd en wanneer dit moet beginnen.

    Microsoft heeft een doelstelling om in 2025 helemaal op duurzame energie te draaien. De twee bedrijven werken al langere tijd samen op energiegebied en volgens Shell zal de nauwere samenwerking helpen bij het sneller verlagen van de uitstoot. Andere terreinen waar Shell en Microsoft samen optrekken zijn bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en de ontwikkeling van duurzame kerosine.

    (Misschien dankzij Namy :)
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2979 2980 2981 2982 2983 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links