Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 10:49
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 186.343 Gem. (3M) 313,7K

Tom Tom augustus 2020

1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 vreemdvermogen 14 augustus 2020 18:31
    Zo. Als de koers laag staat lekker short gaan en als de koers hoger staat weer de boel terugkopen. Ik snap het nut/doel niet. Maar ja ik ben maar een amateurtje en autodidact vwb beleggen.

    shortsell.nl
    @shortsell_nl
    ·
    3 m
    13 aug: J.P. Morgan Asset Mnt. houdt 0.47% short in TomTom (was 0.5%) en valt nu onder threshold van 0.5%
  2. forum rang 4 H. Berkhof 14 augustus 2020 20:32
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 14 augustus 2020 18:31:

    Zo. Als de koers laag staat lekker short gaan en als de koers hoger staat weer de boel terugkopen. Ik snap het nut/doel niet. Maar ja ik ben maar een amateurtje en autodidact vwb beleggen.

    shortsell.nl
    @shortsell_nl
    ·
    3 m
    13 aug: J.P. Morgan Asset Mnt. houdt 0.47% short in TomTom (was 0.5%) en valt nu onder threshold van 0.5%
    Vestzak broekzak?
  3. forum rang 6 tatje 15 augustus 2020 10:38
    Laatste 2 dagen vanaf de zijlijn.

    Ik ga geen namen noemen, maar op het augustus draadje kun je spreken van heel zielig.

    Een soort dialoog en dat uren lang duurde .

    Dialoog Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer personen.
    Eigenlijk is het geen dialoog, maar 1 persoon of 2 veren.

    Geen PB tot Harold terug is van vakantie, lijkt me logisch.

    In een tijd zonder PB of ander TT nieuws, steken alle doem scenario s weer de kop op.

    Doem, de founders of de founders via, jatten TT vd de beurs voor een fooi.

    OF

    Disruptie staat voor het ontwrichten van bestaande business. Disruptie ontstaat als succesvolle bedrijven die geconfronteerd worden met technologische verandering hardnekkig dezelfde keuzes blijven maken als die waarmee ze in eerste instantie succesvol werden (denk: Nokia en smartphones, na Apple’s lancering van de iPhone).

    Alles kan, dat is in ons wereldje zo !

    Velen denken nog klein duimpje tegen de grote boze tech.

    Ik denk dat klein duimpje allang onder de vleugels van een big tech zit.

    Ik denk dat Tim Cook, juni 2018 in Amsterdam met Harold heeft gesproken, is geschrokken vd vraagprijs.

    Success stories !!!

    www.tomtom.com/customers/microsoft-co...

    Tel daar bij op, de enige data provider voor het Bing platform, oa voor office, windows, cortana ed.
    Azure bestaat uit 3 onderdelen, 1 ervan is azure Maps ( effectively Tom Tom ) maken heel veel API s onder de brand name Microsoft.
    Harold: We have a much larger community of developers now using our APIs. Some
    of those developers will turn into big accounts in the future.
    ( sommigen zullen grote jongens worden )

    Of zoals Gravenbeek het 4 augustus zei.

    Er is maar 1 toekomstige eigenaar van Tom Tom en dat is klip en klaar Microsoft.

    Het is inderdaad een tak van sport, waar de winnaar van vandaag, niet de winnaar van morgen hoeft te zijn.

    Maar

    Harold in managementscope:
    Wie zich niet continu kan aanpassen – en dan maakt het niet uit of je Google, een OEM, Facebook, een autofabrikant of TomTom bent – hoort in onze tak van sport niet thuis.’

    Prettig weekend en iets koeler mag :-)

  4. forum rang 4 H. Berkhof 15 augustus 2020 11:37
    Vooral deze alinea leest zo aangenaam:

    TomTom solution
    TomTom and Microsoft started a successful partnership in December 2016, offering TomTom’s location-based services on the Azure cloud network.

    When Microsoft needed intelligent mapping and navigation services in its connected vehicle platform, it was a natural next step in the partnership to integrate TomTom’s market-leading location technology, including the TomTom HD Map and Real-Time Traffic services.
  5. forum rang 6 boem! 15 augustus 2020 12:09
    TT's omzet in Enterprise.

    2016 136 mio
    2017 137 mio
    2018 127 mio
    2019 160 mio

    Deze 160 mio is door TT gerealiseerd met minimaal 40 grote klanten wo Microsoft, Apple, IBM, Amazon, Verizon, Uber, SAP, UPS, PBI en vele anderen.

    Ook de omzet gerealiseert bij Microsoft zelf heeft tot op heden geen grote invloed gehad op dit cijfer.
    Ik schat de omzet van de klant Microsoft nu na alle uitbreidingen bij TT niet hoger in dan 20-30 mio.
    Daar moeten natuurlijk de omzetten van de klanten van de platforms van Microsoft bij worden opgeteld om een goed ordeel te kunnen vellen over het belang van MIcrosoft voor TT.

    Ik kan me vanuit dat standpunt voorstellen dat TT met Microsoft een deal heeft gesloten waarbij zij een deel van de omzetten bij klanten van Microsoft doorsluizen naar Microsoft (Verizon).
    Echter om daarvoor bij voorbaat een gedeelte van het totale verdienmodel weg te geven dmv een "verkooptransactie" komt mij nog steeds onwaarschijnlijk voor.
  6. forum rang 7 sniklaas 15 augustus 2020 14:14
    quote:

    boem! schreef op 15 augustus 2020 12:09:

    TT's omzet in Enterprise.

    2016 136 mio
    2017 137 mio
    2018 127 mio
    2019 160 mio

    Deze 160 mio is door TT gerealiseerd met minimaal 40 grote klanten wo Microsoft, Apple, IBM, Amazon, Verizon, Uber, SAP, UPS, PBI en vele anderen.

    Ook de omzet gerealiseert bij Microsoft zelf heeft tot op heden geen grote invloed gehad op dit cijfer.
    Ik schat de omzet van de klant Microsoft nu na alle uitbreidingen bij TT niet hoger in dan 20-30 mio.
    Daar moeten natuurlijk de omzetten van de klanten van de platforms van Microsoft bij worden opgeteld om een goed ordeel te kunnen vellen over het belang van MIcrosoft voor TT.

    Ik kan me vanuit dat standpunt voorstellen dat TT met Microsoft een deal heeft gesloten waarbij zij een deel van de omzetten bij klanten van Microsoft doorsluizen naar Microsoft (Verizon).
    Echter om daarvoor bij voorbaat een gedeelte van het totale verdienmodel weg te geven dmv een "verkooptransactie" komt mij nog steeds onwaarschijnlijk voor.

    ik stel me voor en hoop vurig dat de Q3 cijfers van @TOM2 fors tegen gaan vallen en jij de daad bij het woord voegt..
  7. forum rang 6 tatje 16 augustus 2020 11:37
    Terugrekenen en naar iets toe rekenen.

    Soms lukt dat en soms niet !

    Q2 2019
    geboekte omzet 75,9 netto movement 13,7 = 89,6 de operationele omzet.

    Groei van de operationele omzet in 2019 20%, die nemen we ook voor 2020.

    Dan zou de operationele omzet in Q2 2020 108 worden.

    Maar de corona sloeg toe.

    april 10% vd band
    mei 50% vd band
    juni 75% vd band
    135 delen door 3 is 45% rolt er van de band in Q2 2020.

    45% van 108 is 48 operationeel Q2 2020

    Dat kan kloppen.

    geboekte omzet 51,6 - netto movement 3,7 = 48 operationeel.

    Tja, wat kun je er mee in Q3 2020.

    Q3 2019
    geboekte omzet 55,4 + netto 32,9 = 88,3

    deferred 26,1 + unbilled 6,8 = netto movement 32,9

    operationele omzet Q3 2019 88,3 laat ik weer met 20% groeien 106

    van de band af tov van 100%

    juli 85%
    aug 85%
    Sept 85%
    255% delen door 3 is 85%

    85% van de operationele omzet Q3 2019 met 20% groei is dan 106 maal 85% is 90.

    Houd ik deferred en unb = netto movement gelijk, zal minder zijn, maar we hebben 20% mogelijke groei.

    operationele omzet 90 = geboekte omzet X + netto movement 32,9

    De geboekte omzet Q3 zal dus minimaal 57,1 zijn, maar kan ook 70 zijn.

    Ik heb er zelf even over moeten denken.

    Dus voor de meesten zal dit koeterwaals zijn :-)

    Q3 2020 minimaal

    A 57,3
    E 43
    C 45
    totaal 145,3 YOY - 12%

    Q3 2020 maximaal

    A 70
    E 47
    C 50

    totaal 167 YOY + 2%

    We zullen zien.

    Aandelen inkoop nog in aug of pas na 14 okt 2020, speelt denkelijk ook een rol :-)

    Ook nog een prettige zondag :-)

  8. forum rang 4 H. Berkhof 16 augustus 2020 22:07
    quote:

    sniklaas schreef op 15 augustus 2020 14:14:

    [...]ik stel me voor en hoop vurig dat de Q3 cijfers van @TOM2 fors tegen gaan vallen en jij de daad bij het woord voegt..
    Kijk sniklaas: Hier kan ik nou pissig van worden. Boem moet hier zelf maar op reageren maar met tegenvallende cijfers ben ik ook de klos.

    (Jij verwijt mij onzinnige (domme) vragen en ik verwijt jou onzinnige (domme) antwoorden. Staan we weer quitte.)
  9. forum rang 7 ketchup 17 augustus 2020 07:50
    denk dat juist de cijfers voor 2e helft van het jaar gaan meevallen, maar op jaarbasis is het natuurlijk slecht
    de 2e helft van het jaar gaat trouwens voor heel veel bedrijven een spectaculair herstel laten zien, maar wel van een rock-bottom niveau
    dus het eindresultaat voor 12 maand is bij de meeste bedrijven slecht.

    het herstel echter gaat de beurzen wel moed geven, maar dit zijn we nu wel al aan het verdisconteren, want iedereen gaat ervan uit dat de situatie gaat beteren

    het echte grote werk waar groei weer boven komt drijven , dat is voor over 2 jaar en dan is de vraag ook wel wat is 'geld' nog waard ?
  10. forum rang 6 boem! 17 augustus 2020 08:57
    Het 4q zal uitsluitsel moeten geven wat de permanente gevolgen zijn voor TT's Automotive.

    In mijn scenario ging ik uit van een groei met 15% in 2020 en 2021 tot resp 438 mio en 504 mio.

    Dat TT in 2020 deze omzet bij lange na niet haalt moge duidelijk zijn , ik ga ervan uit dat TT 110 mio misloopt en in 2020 blijft steken op 330 mio (daling met 13% tov 2019).
    Het 4q zal duidelijk maken wat de permanente impact is , bij een omzet van 110-115 mio in Q4 zal het voor mij duidelijk zijn dat de teruggang in omzet slechts van tijdelijke aard is waardoor ik mijn prognose voor 2021 ad 504 mio kan laten staan.

    Het YTD resultaat bij TT ad -23% geeft aan, dat de markt nog weinig vertrouwen heeft in een dergelijk herstel.

    Voor de goede verstaander is de groei reeds daar met 15% op jaarbasis.
    Dit kan nooit lang onopgemerkt blijven.
  11. forum rang 7 sniklaas 17 augustus 2020 09:17
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 17 augustus 2020 09:02:

    [...]

    Waar baseer je dat op. CPB verwacht een groei volgend jaar van zo'n 3 procent
    wat verstaan we onder groei, dit jaar 2020 verliezen we volgens schattingen 8,5% en bij een groei van 3% in 2021 komen we bij de start van 2022 tekort op basis van ultimo 2019..

    De achterstand opgelopen in 2008 heeft ook jarenlang aangehouden voordat deze was ingelopen..

    Maar hebben we aanhoudende groei nodig of kan het ook anders, ik denk van wel, het huidige stelsel van YOY groei loopt op zijn eind en een nieuw tijdperk breekt aan en daar liggen onze LT kansen waar COVID-19 nu even voor wat verstoring zorgt..
  12. forum rang 7 ketchup 17 augustus 2020 10:11

    groei op krimp is nog steeds geen aanwassende groei als de groei niet eerst de totale ( corona) krimp heeft verwerkt en dat is voor over 18-24 maand

    we groeien sowieso al 2eh dit jaar maar dat is nogmaals vanaf rock bottom, op 12 maand is het nog immer krimp, voor 24 maand is herstel en voor 36 maand is groei
    dus 2021 is het herstel naar pre-corona en voor 2022 is het er overheen, enfin .. allemaal volgens de verwachtingen en uitgaande dat de economie bij de minste aarzeling gelijk weer een injectie krijgt van de centrale Banken

    het is nu 100% duidelijk dat alle overheden en centrale Banken bereid zijn " whatever it takes " aan stimuleringsmiddelen boven te halen om de economie en werkgelegenheid te beschermen, ook als dit de waarde van geld ondermijnd en op langere termijn een wereldwijde schuldsanering zal moeten plaatsvinden en dat kan enkel en alleen door geld te devalueren, zonder een onderlinge devaluatie tussen de verschillende wereld valuta's toe te passen, vandaar ook dat als de $ aan koopkracht of importantie zou verliezen als wereld valuta handel of reserve valuta , dan zullen ook andere valuta's aan waarde ( koopkracht ) moeten verliezen en dan is de enige houdbare waarde of edelmetalen, of aandelen

    vandaar dat er 2 markten zijn de keiharde landen economie en de papieren ( beurzen) economie, waarbij de eerste in de kreukels ligt en de 2e hoogtij dagen viert, gedreven door die paar gevraagde en gezochte sectoren, die al deze enorme hoeveelheid geld die beschikbaar is gemaakt naar zich toetrekt.
    hence, de enorme spagaat tussen mainstreet en wallstreet, waar de ene steeds depressiever eruit ziet en de andere bij de minste aarzeling een nieuwe instroom aan geld ziet.

    dit is natuurlijk nooit houdbaar op de lange termijn en dit kan dan ook enkel eindigen in een tranendal en dan kan Goud echt de currency of last resort worden.

    we hebben nog nooit in zulke dramatische en onzekere tijden geleefd als nu en het is enkel vanwege de enorme stimuleringen dat we nog niet in een herhaal zitten eind jaren 20 van de vorige eeuw.
  13. forum rang 6 tatje 17 augustus 2020 10:11
    Deferred automotive.

    Q3 2019 26,1
    Q4 2019 42,8
    Q1 2020 37,1
    totaal 106

    Q1 2018 30,3
    Q2 2018 7,8
    Q3 2018 18,8
    Q4 2018 17,2
    Q1 2019 22,9
    Q2 2019 14,4
    totaal 111,4

    De laatste 3 kwartalen ( in Q1 2020 zat er al covid in maart ) .

    De laatste 3 kwartalen zonder covid , geeft evenveel deferred, als de 6 kwartalen vanaf begin 2018.

    Q2 2020 laat ik even weg, want dat telt niet, om het simpel te zeggen.

    De laatste 3 kwartalen zonder Q2 2020 evenveel deferred als de 6 kwartalen vanaf begin 2018.

    Allemaal door de nieuwe boekhoudregels ?
    Dan zouden die boekhoudregels wel goed uitkomen !

    Of winnen ze marktaandeel in SD en een hogere take rate en de eerste omzet van ADAS.

    Zij weten het, wij niet !

    Back log is gewoon een verbloemen van het orderboek, omdat je met 2 onbekenden werkt, het orderboek en Contract reassessments ( herwaardering bestaande contracten ).

    Op de CMD hadden ze over een backlog ( to day, is dat de datum CMD of 1 juli ) van 1,6.

    Wat was het orderboek vanaf 1 jan 2019 of de backlog 1 jan 2019.

    Waarom dat gelul over orderboek, nu dus backlog 1 maal per jaar, terwijl Fugro het eens per kwartaal doet.

    Waarom, ik denk gewoon tijd winnen met het in bedwang houden van de koers.

    Verwacht nog geen PB, waarom, tja !

    Als ze het orderboek van het 1e HJ 2020 hadden moeten geven, zou de koers misschien te hoog staan.

    Ik snap het spel, hoop alleen dat ze het eerlijk spelen, anders heeft Taco miz een probleem met zijn uitlatingen op ons dagje begin 2017.

    Zo ik ben het kwijt en jullie en zij zitten ermee.

  14. forum rang 6 tatje 17 augustus 2020 10:42
    quote:

    NewKidInTown schreef op 17 augustus 2020 10:23:

    Nah, hier kunnen we verder mee......
    Als ik het al durf om over NewKidInTown te spreken !

    Om over ikkenietweten maar te zwijgen.

    Beiden tillen het niveau op dit forum naar ongekende hoogten.

    Wat een onvoorstelbare klasse en zo duidelijk in hun uitspraken.

    Wat zouden we moeten beginnen zonder beiden.

    Henk als 1 van de 2 een ( niet oke krijgt ) zie het aub door de vingers.

    Zoveel klasse bijdragen, moeten worden behouden voor dit forum.

    Ik kom superlatieven te kort.

    Zoveel klasse heb ik in mijn leven nog niet meegemaakt.

    Denk inderdaad deze week geen PB, het was een geweldige avond :-)

1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links